Методичні рекомендації для формування мовних компетенцій на уроках російської мови та зарубіжної літератури

Про матеріал

Матеріал розрахований для вчителів російської мови та зарубіжної літератури, що викладають у 5-9 класах. Через використання різних видів роботи над словом як сходинкою до дитячої творчості розвивати усне та писемне мовлення; через підбір різних практичних вправ сприяти творчості у дітей власних думок; через залучення учнів до самостійної розумової діяльності формувати потребу використовувати мовні компетенсності.

Перегляд файлу

 

Тема. Формування мовних компетенцій на уроках російської мови та зарубіжної літератури

 

Мета: через використання різних видів роботи  над словом як сходинкою до дитячої творчості розвивати усне та писемне мовлення; через підбір різних  практичних вправ сприяти творчості у дітей  власних  думок ;через  залучення  учнів до самостійної розумової діяльності  формувати  потребу  використовувати    мовні   компетентності.

 

 

                                                       Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору.

                                                                                                            М.Горький

 

Завдання на уроках російської мови та зарубіжної літератури

 

  • Один раз у семестр вчителеві аналізувати власні дослідження щодо розвитку в учнів мовних компетенцій.

 

  • Виявляти труднощі в процесі формування їх, особливо при використанні інтерактивних технологій та  продумувати шляхи подолання труднощів.

 

  • Визначати індекс задоволення розвитку власного мовлення учнів.

 

  • Оцінювати рівень сформованості мовних компетенцій за чинними критеріями оцінювання усного, писемного , монологічного та діалогічного мовлення.

 

  • Проаналізувати форми, методи , прийоми , види робіт , які використовуються з метою розвитку мовних компетенцій ; відібрати у свою роботу ті, які найкраще впливають на дітей.

 

 

 

Практичні завдання на уроках російської мови у 5-9 класах

 

 

Формування мовної усної та писемної ліній на уроках російської мови.

  1. Использование разных видов  диктантов на уроках для повышения грамотности письма.
  2. Составление рассказов по картинках.

  5 класс

«Что я люблю»

Я очень люблю животных . У нас дома живет кот Обжора, 12 кроликов, собачка Ветка, свинка Пеппи, коровка Ласка. У коровки есть теренок Февраль. Он очень смешной. На лбу у Февраля белое пятно. Кроликов я ношу на руках , даю им яблоки. Они не бояться меня . ( Копанчук  Юлия)

 

3.Путешествия, походы , экскурсии.

 

Мы с учителями совершаем походы , по родному краю. Побывали возле ручейка, пили вкусную воду с источника высоко на горе. Вода здесь очень полезная для глаз .

  Еще мы провели поход по боевым местам деревни. В Радевичево побывали возле братской мигилы и узнали как фашисты сожгли в годы Великой Отечентвенной вийны людей. В Андреевке были на старом кладбище .

 Недавно побывали на экскурсии в Широковском музее. Видели там наших воинов – афганцев.

  Каждый поход нас чему – то учил.( Смаровоз Анастасия)

 

 6 класс

« Заядлые рыбаки»

 У меня есть 2 удочки . Я люблю ходить на рыбалку. Хожу рано утром чаще летом. С вечера готовлю наживку: червяки , хлеб, перловку. Ловлю на кладочке недалеко от дома. Чтобы рыба ловилась , бросаю подкормку : хлеб, зерно, отсев. Ловлю рыбу до жары. Заметил, что с папой когда мы ловили , то рыба клюет лучше. Я чувствую себя довольным и счастливым. ( Миронов )

4.Монологи на заданную тематику

- рассказать все, что ты знаешь об имени существительном ( 6 кл);

- рассказать правила о правописании ь и твердого знаков. ( 5 кл);

- дай характеристику сложносочиненным предложениям (9 кл);

- из 5 предложений выбрать те, что являются односоставными и доказать , что это правильно. (8 кл).

5. Описание

5 класс- животных, человека.

6 класс- трудовых процессов.

7 класс- описание местности.

8 класс- памятников истории  и культуры.

6.Составление текстов в разных стилях.

Разговорный – клеевое кино мы смотрели . завалились туда мы гурьбой.

Художественный – фильм был об осени . Много было картин природы. Все было как у Пушкина:

Унылая пора,

Очей очарованье.

7. Составление диалогов.

- 8 класс- Я и иностранец.

8. Составление инструкций.

Как делать утреннюю зарядку ( 8 класс).

Перед зарядкой хорошо проветри комнату . Для этого на 10 минут открой окно . закрой дверь . сам выйди из комнаты.

Через 10 минут зайди в комнату и закрой окно.

Одень спортивный костюм . На полу постели коврик.

Включи спокойную музыку. Сначала маршируй. Затем проведи несколько упражнений для головы, рук, спины, пояса. Последними идут упражнения для ног. Проведи упражнения для восстановления дыхания. Счастливого тебе дня.

9. Работа с текстом.

- прочитай,

- заглавие;

- план;

- основная мысль;

- стиль;

- жанр текста;

-опорные слова;

-написать изложение.

10 Работа над опорными схемами.

- расскажи об имени прилагательном по схеме ( 6 класс).

- разница между простым и сложным предложением ( 9 класс)

11. Работа над схемами « Проверь себя».

 6 класс

- Какая часть речи называется прилагательным.

- Что прилагательное обозначает?

- На какие вопросы отвечает?

- Как изменяется прилагательное?

- С какой частью речи в предложении связано?

- Какую роль выполняет  имя прилагательное в речи?

7 класс

- Какая часть речи называется глаголом?

- Вопросы глагола.

- На что указывает в предложении глагол?

- Как различать глаголы совершенного и несовершенного вида?

- Что такое переходные и непереходные глаголы?

- Синтаксическая роль глагола.

9 класс

Какое предложение называется сложным?

- Сколько грамматических основ в сложном предложении?

- Какие по цели высказывания бывают сложные предложения?

- Чем могут быть осложнены сложные предложения?

12. Дополнение предложений.

5 класс

 Опиши зиму прилагательными.

6 класс- по картине опиши настроение героя.

7 класс- напиши творческую работу . используя слова : пришла, долгожданная; зима снежная; деревья в наряде; зеленые елки; возле школы; кормушки для птиц; снежки, лыжи, коньки; веселое время.

13. Проведение тестовых заданий, срезов знаний.

14. Заучивание стихов и запись их по памяти.

15. Творческие задания по теме урока.

8 класс – вводные слова. « Лето»

1. Пришло, очевидно, уже жаркое лето.

2. Оно принесло нам, во – первых, теплые виды, во – вторых, каникулы , в – третьих, занятия по интересам.

3. Итак, что бы я выбрала сначала?

4. Думается, что начать надо с дела для души.

5. Потом, по – моему, это будет занудная домашняя работа.

6. Вероятно, уборка в доме, шкафах – не очень способствует улучшению настроения летом, ведь хочется ,( как мы все знаем), купаться, загорать.

7. Конечно, хочется посидеть и за компьютером.

8. А любимые телепередачи , по моему, все мы не прочь бы посмотреть.

9. К моему стыду, я хотела бы, чтобы лето никогда не кончалось.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зарубіжна література

 

  1. Використання діалогів.

5 клас  - Лобо + Бланка –розмова до зустрічі з капканом;

 - Царівна +царевич Єлісей –зустріч у норі ;

6 клас – Вовк і Ягня – Ягня врятувалось і стало велике;

 Хрюкін і генерал.

2.Читання в особах.( міміка, жести, голос – передати характер героя.

3.Наряд для героя ( щоб ми пізнали ) .

5 клас – Метелиця – лежить у снігу , зачіска - сугроб.

6 клас – Ікар – крила з пір'я і Сонце .

6 клас  - Скрудж –худий, обіврваний, сидить на золоті.

7 клас – Ілля Муромець везе на спині Солов'я .

7 клас – з озера виходить дівчина з довгим волоссям.

4. Словесні малюнки.

« Сам собі режиссер».

 З 5 класу даю по реченню і діти словом змальовують .

5. Зняття кінофільму.

По фрагментах діти знімають епізоди ( коли твір вже прочитано).

6. Вікторини

8 клас « Одіссея».

1. Ім'я Циклопа – Поліфрем.

2. Кіклоп . або … - Циклоп.

3.Скільки було очей ? – 1

4. Що Одіссей взяв з корабля ? – вино

5. Скільки воїнів поїхало ? – 12

6. Де жив Циклоп ? – у печері.

7. Чим займався ? – пас кіз і баранів.

8. Чим закривав вхід у печеру ? – каменеем.

9. Скільки вбив і з'їв людей за раз ? – 2.

10. Що робив зранку? – доїв кіз.

11. Скільки людей з'їв на сніданок ? – 2

12. Яке ім'я дав собі Одіссей ? – Ніхто.

 

7 клас – « Про Іллю Муромця і Соловя»

1. Назва міста – Муром.

2.Село – Карачарово.

3.Ім'я героя – Ілля Муромець.

4. Куди їхав ? – в Київ.

5. До кого ? – князя Володимира.

6. Ім'я дружини ? – Апраксія.

7. Одне місто на шляху? – Чернігів.

8. Хто його обложив ? – мурзи – татари.

9. Пропозиція Іллі – стати Воєводою.

10. Яким шляхом їхав? – прямим.

11. Кого встрелив ? – Соловія.

12. Як розправився? – відрубав голову.

 

6 клас – А.Чехов « Хамелеон»

1. Через що йшли? – базар.

2. Ім'я наглядача ? – Очумелов.

3. Що ніс городовик? – решето.

4. Хто тікав? – собака.

5. Хто гнався? – Хрюкін.

6.Спеціальність його?– золотар.

7. Що одягав і скидав Очумелов ? – шинель.

8. Чия собака ? – генерала.

9. По що йшов Хрюкін? – по дрова.

10. Ім'я кухара ? – Прохор.

11.То чия ж собака – брата генерала.

12. Ім'я його ? – Володимир Іванович.

5 клас – Джон Кітс.

1. Чий поет ? – англійський.

2. Скільки років прожив ? – 26

3. Коли прийшла слава ? – після сметрті.

4. Народився ? – 13.10.1795 року в Лондоні.

5. Батько ? – конюх.

6. Скільки дітей ? – 5

7. Що трапилось з батьком? – загинув.

8. Що трапилось з матір'ю ? – померла від сухот.

9. В скільки років став сиротою? – в 15

10. Що вивчав? – медицину .

11. Ким став ? – поетом.

12. Коли помер ? – 23.02.1821 року.7.

 

7.Теоретичні п'ятихвилинки

6 клас

 Міф

Міфологія

Зачинатель

Мораль

Алегорія

7 клас

Рифма

Ямб

Хорей

Види лірики

Лірика

6 клас

Оповідання

 Художня деталь

Елементи композиції

Антитеза

8. Конкурс на кращого знавця авторів.

5 клас

1.У якого автора жив живий і штучний соловейко ? – Андерсена.

2.Кому з казкових героїв поставили пам'ятник (Андерсену « Русалка»)

3. У якого автора принцесса спала на горошині (Андерсена).

4. Хто написав про бабусю зі страшними зубами? ( Грімм).

6 клас

5. У кого в творі розповідається про Алісу ( Керола).

6. Хто з авторів відправив у плавання 15 річного капітана ? ( Жуль Верн).

7. Хто розказав про Скруджа? ( Ч.Діккенс).

8.Який автор написав про Хамелеона? (Чехов).

7 клас

1. Який автор вкинув рукавичку в клітку до диких звірів (Шиллер).

2. Хто розказав про віщого Олега ? ( Пушкін).

3. Хто описав Красуню Ровену? ( В.Скотт).

 

9.Використання презентацій

5 клас

« Лобо» - «особливість Сетона Томпсона». «Повадки вовків».

« Пригодии Тома Сойєра»

« Про М.Твена».

« Осеські катакомби»

6 клас

« Хамелеон»

« Герої оповідань Чехова»

«Ніч перед Різдвом»

«Миргород в житті Чехова»

« Твори Короленко»

 

10.Лови помилку

9 клас – Мольєр

1. Це справжнє прізвище.

2. Жив в родині ремісників.

3. Найменша дитина .

4. В 20 років успадкував батьківську посаду.

5. Обрав професію юриста.

6. Заснув «Класичний театр».

7. Перші виступи мандрівного театру мали значний успіх.

8. Мольєр писав трагедії.

 

 

11.Вільне письмо

За 3 хвилини написати через кому все, що стосується данного твору.

 

12.Взаємні запитання .

 Прочитати абзац , поставити один одному запитання.

 

13.Порушення послідовності

 

8 клас « Пісня про Роланда»

- розташуйте події послідовно :

  Зрада Ганелона;

Битва в ущелині;

Страта Ганелона;

Загибель Роланда.

8 клас – ім'я і місце народження.

Сапфо    Афіни

Овідій    Сульмона

Софокл   Венузія

Горацій   Острів Лесбос

                Острів Фарос

 

 

14.Використання 

Схем, таблиць, порівнянь

 

15.Використання інтерактивних карток

 

 

16.Урок від героя

9 клас  Прометей

1. Портрет ( опиши героя за ілюстрацією).

2. Риси характеру :

  - здатність до самопожертви;

  - розумний;

  - добрий;

  - милосердний ( доповни).

3. Життєве кредо ( приказки, прислівя):

   - Караюсь, мучусь, але не каюсь» ( доповни).

4. Коло спілкування.

Океан

Іо

Гефест ( доповни)

5.Життєвий урок . Житии заради людей ( доповни).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.Використання творчих завдань на уроках зарубіжної літератури

 

5 клас

Братии Грімм «Пані Метелиця»

Порівняльна табличка

Пасербиця

Рідна донька

Спільне

Одного віку, живуть в одному домі і в одній сім'ї.

Відмінне

Гарна

Некрасива

Роботяща

Ледача

Готова всім допомагати

Любить себе

 

 

 

Андерсен «Соловейко»

Порівняльна таблиця

Живий соловейко          Штучний соловейко

Спільне

Маленькі пташки, гарно співали,дарували радість,всі захоплювалися, людей звеселяють, хочеться слухати і слухати.

Відмінне

Маленька сіра неприваблива

Пташка  маленький , але штучний , обсипаний діамантами, сапфірами.

 

Співала різні мелодії

Співала одну мелодію тоді, коли заводили.

Прощає образи

Не має душі.

Розрадив богдихана

Ніхто не заві, то й не співав.

Відігнав смерть

Не допоміг богдихану.

 

 

Марк твен «Пригодии Тома Сойєра»

Порівняння друзів

Том                                                                Гек

Спільне

Одного віку, не має рідних батьків, веселі, вигадники, шукачі пригод, вірні друзі, сміливі, памятають добор, мають шкідливі звички.

Відмінне

Живе  у тітки

Сам собі господар.

Ходить до школи, добре вчиться

Не ходить до школи, вірить в забобони, малоосвідчений.

Доглянутий, охайний.

Брудний, неохайний.

Не завжди слухає, палить. Виступив у суді

Лається, має погані звички: палить, краде побоявся виступити в суді.

Мужньо веде себе в печері

Врятував вдову.

Хитрий

Мало працює

Дружить з Беккі

Не спілкується з дівчатами

 

Е. Портер «Поліанна»

Поліанна                            Том Сойєр

Спільне

Одного віку, сироти, щирі, кмітливі, розумні, добрі, вірять в добро.

Відмінне

Щира, наївна

Хитрий

Відверта, терпляча

Не завжди говорить правду

Вірить в добро

Авантюрист

Прагне змінити життя близьких на краще

Не завжди думає про близьких

Небайдужа до чужого горя

Виявляє мужність у потрібні моменти

 

6 клас

Порівняльна харакетристика Міфу і казки

 

Зміст

Міф

Казка

Автор

 

 

Форма виникнення

 

 

Обсяг

 

 

Варіативність

 

 

Причина виникне

 

 

Персонажі

 

 

Долі персонажів

 

 

Побудова

 

 

Фінал

 

 

Фантастика

 

 

 

Спільне і відмінне у байках Езопа і Крилова («Вовк і Ягня»)

Спільне

Місце у дії.Конфлікт.Зміст діалогу.Трагедія в кінці Мораль

Загальнолюдська проблема

Відмінне

Проза

Вірш

Короткий діалог

Довгий діалог

Більше дієслів , прості речення

Багато слів різних частин мови

Мораль у кінці

Мораль на початку

 

7 клас

В.Скотт « Айвенго»

Порівняльна характеристика  Ровени та Ребекки

Ровена                                             Ребекка

Спільне

Гарні, мають гроші, люблять Айвенго,вірять своєму народу, мають високі моральні якості.

Відмінне

Онука короля

Дочка багатого єврея

Катлоличка

Іудейка

Корллева турніру

Гостя турніру

Тиха

Стійка, мужняя, рішуча, гордовита, смілива.

Одружується з Айвенго

Стала черницею

 

18.Риси вдачі героїв

5 клас « Пані Метелиця»

Пасербиця

Мачуха і її дочка

Добра

Злі

Щедра

Ледачі

Хазяйновита

Жадібні

Правдива

Брехливі

Порядна

Непорядні

Ввічлива

Безсердечні

Вірна слову

Грубі,підступні

 

Гра

19.« Чи уважний ти читач?»

Ш.Перро «Попелюшка»

1. Де спала?

2.Хто дав ім'я?

3.Хто була хрещена мати?

4.З чого  карета?

5.Ким спочатку були коні?

6. На кого перетворили ящірок?

7.Скільки разів була на балу?

8. Що приміряли?

9.Що загубила?

10. З ким одружилися сестри Попелюшки?

 

 

 

 

6 клас

Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»

Гра « Вірю – не вірю»

  1. Контора, яка належала Марлі і Скруджу називалася «Скрудж і марлі» - так.
  2. Скрудж був щедрим? – Ні
  3. Дія повісті проходить напередодні Різдва? – Так
  4. Жебракам він подавав милостиню? – Ні.
  5.  У Скруджа була тепла квартира? – Ні
  6. Скрудж жив у домі Марлі? – Так.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИПУСТИТЬ

 

20.Усне дослідження казки О.С. Пушкіна «Казка про мертву царівну та сім богатирів».

  1. Доведи, що це казка.

- Який початок.

- Яка це казка : про тварин. Чарівна, чи інша. Доведи, що це так.

- Зачитай кінцівку.

- Доведи , що  в казці теж зустрічається магічне число три.

- Яку надію мала принцесса , доведи, що автор вів свого героя  до виконаня цієї надії.

- Назви чудеса казки  та доведи, що окремі з них стали дійсністю .

- Спробуйте довести ,хто з героїв : королевич Єлисей чиЧернавка – служниця здійснили подвиг , в чому він?

- Якою може бути інша кінцівка казки?

Зачитай казкові слова та вирази , що зустрічаються у творі.

- вибери одну з відповідей , доведи, що сааме вона правильна. Чому королевич Єлисей відправився на пошуки Царівни:

   - любов,

  - не вірив, що втратив її;

  - хотів зайти моглу.

- Чому цариця зла захотіла погубить царівну :

 - заздрила їй;

 - хотіла сама бути краще за неї;

 - не хотіла після смерті царя ділитися з нею багатством.

 - любила лише себе.

- Давайте складемо діафільм за казкою

- Випишіть із казки негативні якості цариці : в 2 реченнях доведіть , що й риси обличчя  у неї теж не непривабливі.

- Зачитайте одне речення , проведіть по ньому словесне малювання.

- Розіграйте сцени:

  Собачка та царівна.

  Зустріч Єлисея та царівни після смерті.

Цар і царівна після пропажі.

 

 

- Доведіть , що в казці є епізоди , що доводять лютов героїв до Батьківщини.

- Доведіть , що собачка відчувала біду.

- намалюйте словесно королевича Єлисея та царівну.

- зачитайте епізод з казки , що сподобався  скажи чому сподобався.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усний переказ частини казки «Іван – селянський син і Чудо – Юдо»

План

  1. Куди вранці пішов Іван?
  2. Розкажи , як братии їхали додому:

- доведіть . що колодязь був з поганою водою;

- чому Іван не дозволив братии поїсти спілих яблук;

- чому Іван не дозволив братам відпочити на коврі.

3. Яка булла помста старої Зміїхи.

    В переказі використовуй слова ( записати на дошці)

- дивиться – сидять,

- послухав – повернувся,

- зібрались – поїхали,

 -колодязь близько , а дім далеко;

 -завила, заплакала,закричала, раз. Два і справі кінець;

Стали житии , поживати . поле орати, батька та матір почитати.

 

Розібрати такі запитання

 - Як Іван довів свою любов до Батькіщини , батька, братів.

- Які риси характеру допомогли йому перемогти в боротьбі ?

- Які люди в казці вам сподобались , чому?

- Яких людей засуджує казка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Письмовий переказ уривку казки Андерсена «Снігова королева» з елементами опису героя

План

  1. Життя Кая та Герди під дахом великого будинку.
  2. Герда – вірна подруга Кая.

 В казці «Снігова королева» під дахом великого будинку жили Кай та Герда . вони любили ходити один до одного в гості , слухати казки тарозповіді бабусі взимку, а влітку – спів птахів, спостерігати за сонячними зайчиками , нюхати квіти, цілувати їх бутони, гратися і сміятися.

Хлопчик і дівчинкка були привязані один до одного до тіх пір, поки кусочки злого дзеркала Тролля не потрапили Каю в око та серце.

Хлопчик змінився. Він поїхав зі Сніговою королево в її палац.

Герда , хоч і маленька дівчинка, але вона відправляється на пошуки названого брата. Дівчинка вірна дружбі .В її образі розкривається мужність і безстрашність . Сила героїні « в її милому, невинному серці». Герда рятує Кая, але для цього їй довелось пройти через безліч перешкод. Її любов перемогла все. Сльози радості розтопили лід серця Кая.

Андерсен нам показав, що справжні плчуття дівчинки , перемогли холодний розрахунок Снігової Королеви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Письмовий переказ з уривку оповідання «Біла тиша» за поданим вчителем планом

План

  1. Мрійник Мейсон.
  2. Безнадія.
  3. Мейсона покалічило.
  4. Двоє чоловіків та жінка подорожували по безкінечній білій пустелі. Один з них – Мейсон – сильний мрійник. Він згадує про своє життя на материку, коли він працював в недільній школі вчителем. Наш герой старається розважити свою држину.  Він мріє що коли закінчиться цей довгий шлях , то вона буде їсти кукурудзяні коржі та мати багато борошна. Мейсону хочеться покатати Рут на кораблі, показати великі будинки з ліфтами. Ця його розповідь зігріває душу надією, вірою в краще , що жде їх попереду. Протее идіти довго вони не можуть . Ось знову санки зрушили з місця. Залишився ти сам, зранені собаки , біла пустелчя, голод,холод, безнадія , що кінця й краю цій пустелі не буде.Вона розїдає душу, примушує людину бути жорстокою:бити невинних тварин, забиваючи їх насмерть.

Розправа за жорстокість не забарилася : Мейсона придавила величезна сосна. Життя в його тілі лише тліє.Залишити його самого несила, везти далі не має потреби. В останніх сторінках оповідання проявляється впертість , доботаМейсона, його самопожертва. Він так і помирає, вірячи в Людину, її доброту, волю, життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання плану до однієї частини твору І.Тургенева «Муму»

План

  1. Стара бариня.
  2. Робітник Герасим.
  3.  не полюбилось життя.
  4. Заняття Герасима.
  5. Строге відношення героя до жителів будинку.
  6. Капітон
  7. Рішення барині.
  8. Знайомство з Тетяною
  9. Заступник.
  10. Думи дворецького.
  11. Розмова Гаврили з Капітоном.
  12. Безучасність Тетяни.
  13. Збір у дворецького.
  14. Вигадка слуг.
  15. Так вирішив Герасим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання усного оповідання про літературного героя по книзі Рудольфа Еріха Распе «Дивовижні пригоди , подорожі й бойові подвиги барона Мюнхаузена»

План

  1. Що ми дізналися про барона Мюнхаузена на початку оповідання?
  2. Про що думав герой?
  3. Які вчинки він здійснив?
  4. Портрет та вигляд барона.
  5. В яких подіях приймав участь барон Мюнхаузен?

         6.Заповітна мрія героя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація образу Паганеля ( по книзі Жуля Верна «Діти капітана Гранта»)

План

  1. Про вченого- географа.
  2. Пригодии Паганеля на яхті «Дункан».

Паганель –вчений – географ . його знають в Берліні, Бомбеї,вені, Лондоні, Нью – Йорку, Перетрурзі. Він почесний член королівського інституту географії та етнографії . Ця людина користується заслуженною увагою та популярністю.Але найбільше він знаменитий своєю фантастичною розсіяністю. Він через неї випадково потрапляє на яхту «Дункан», що відправлялась на пошуки капітана Гранта. Самез цього часу розсіяннність паганеля і стає так званим «Двигуном» сюжету.

  Наш герой стає головною особою в пошуках капітана Гранта. Яхта, після прочитання записки капітана Паганелем потрапляє в Америку. Тут капітана не виявили. Всі засумували, тоді Паганелю на ум приходить новее прочинання документа. «Дункан» бере курс на Австралію, але і тут друзів капітана Гранта чекає поразка. Протее завдяки помилці в листі пганеля врятоване життя всього загону. Яхта вже в Новій Зеландії . Експедиція чудом врятувала капітана Гранта на одному з осторвів тихого океану. Такої великої подорожі з пригодами та небезпеками і не було  б, якби Паганель не забув другу назвуцього осторва. Саме його розсіяність , вміння смістися над собою, життєрадісність роблять паганеля улюбленцем оточуючих. Його називають «дитям науки», бо він дуже любить географію.

  А ще Паганель великий романтик. Він вірить в добро, силу , справедливість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 клас

Зарубіжна література

Тема : Ернест Сентон – Томсон  « Лобо». Робота над змістом твору.

Мета : ознайомити з життям та творчістю письменника, учити працювати з текстом, вчити робити ідейно – художній аналіз , розвивати усне зв’язне мовлення, виховувати любов до природи та тварин.

Обладнання: портрет письменника , малюнок з зображенням вовка, ілюстрації до твору, малюнок вовчого сліда.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Хід уроку.

  1. Тема, мета.
  2. Що очікуєте від уроку.
  3. вчитель . нам прийшла телеграма.
  4. Люди, звірі – діти однієї матері – природи.

Далі малюнок сліда.

Це вовчий слід. Подивіться на нього .

  • чи може телеграму відправити вовк?
  • А чому вовк вмів писати і це він відправив телеграму.
  • Поясніть її.
  • Чи хочете ви дізнатися про цього Чорного Вовка?
  • Презентація «Особистість Сетона Томпсона».
  • Які книги написав?
  • Що слід добре знати , щоб точно описати звички та поведінку диких звірів?
  1. Робота над змістом у парах .
  • Знайти вовчий портрет.( 1 частина)
  • Прочитайте рядки , у яких Лобо виявив неабиякий розум, тонкий нюх, дивовижну обережність( 1 частина).
  • Чим травили вовків? ( 2 частина)
  • Якою була Бланка ?( 3 частина).
  • Скільки капканів вп'ялися в тіло Лобо.( 3 частина).
  • Останні хвилини життя ватажка Лобо.( 3 частина).відповіді на запитання.
  • Змалюйте Лобо.
  • Поясніть , як ви розумієте сказане про Лобо.( ст..27).
  • Як змінилася поведінка Лобо після втрати подруги Бланки ?
  • Чому у полоні Лобо змирився і збайдужів до всього?
  • Чи згодні ви з кінцівкою твору?

6.Підсумок уроку .Дидактичні ігри.

  1. Частина перша.

Вікторина.

  1. Назва скотарської округи. ( Курумпо).
  2. Володар округи( Лобо).
  3. 3.Який це був звір (Дужий і хитрий)
  4. Скільки у нього було підлеглих? ( 5)
  5. Ім'я білого вовка.( Бланка).
  6. Що призначили за голову Лобо? (нагороду).
  7. Кого боявся? ( зброї та людей).

                Друга частина

Складіть усну розповідь за малюнком . Прагніть ближче до тексту розповісти про полювання на Лобо.

               Третя частина

Зачитати уривок ( від слів «…2 дні і дві ночі… до слів … впав на землю).

Зробити висновок, що перемогло могутнього Лобо.

  1. Домашнє завдання.

Читати « Лобо»., скласти  12 запитань з відповідями до змісту тексту.

 

 

6 клас

Зарубіжна література

Тема : А.П.Чехов « Товстий та тонкий». Викриття у творі підлабузництва,   

           самоприниження, чиношанування, запопадливості.

Мета : удосконалювати вміння працювати з текстом, виразно читати, вчити     

           визначати ідею твору, збагачувати словниковий запас, знаходити   

           приклади та пояснювати роль антитези в творі, розвивати вміння 

           аналізувати образи твору , робити узагальнені висновки, розвивати 

           мовлення , бажання позбутися негативних недоліків та прагнути до

           самовдосконалення.

Обладнання: портер А.П.Чехова, ілюстрації до твору, виставка книг

                       А.П.Чехова, презентація на комп’ютері.

Тип уроку : урок поглибленої роботи над текстом.

Випереджальне завдання.

Створити проекти : « Мистецький», «Порівняльна характеристика товстого і тонкого у творі»

Хід уроку

  1. Тема, мета уроку.
  2. Що очікуєш від уроку.( коротко записати три відповіді на дошці).
  3. Робота з портретом , ілюстраціями до твору.
  4. Робота над текстом.
  • Читання вчителем.
  • Повідомлення вчителя.
  • Любов до сценок. Розігрування їх з братом, висміювали пихатість, запобігливість.
  • Розігруємо й ми сценку . Зустріч друзів.
  • Читання про себе.
  • Словникова робота.

Лютеранство – релігійний напрямок,

підлабузництво – підлещування до когось,

чиношанування – надавати велике значення титулу людини,

малодушний – боязкий.

  1. Виразне читання дітьми.
  2. Вікторина. ( записати тільки відповідь).

   1.Де був вокзал? (на миколаївській залізниці)

   2. Хто пообідав? ( Товстий).

    3. Хто був навючений чемоданами, коробками, клунками ? ( Тонкий)

  4. Як імя його ( Порфирій).

5.Імя товстого? ( Миша)

6. Імя сина тонкого? ( Нафанаїл).

7. Імя дружини ? (Луїза).

8. Де вчилися друзі? ( У гімназії).

9. Кличка Товстого ? ( Герострат).

10.Кличка Тонкого? ( Ефіальт)

11. Титул Товстого  ? ( Таємний).

12. Титул тонкого ? ( Колезхький асесор).

7. Вибіркове читання.

1). Зачитати зустріч друзів.

2). Прочитати про життя Тонкого.

3). Служба Товстого.

8.Усне тестування.

1. Де зустрілись.

а) на зупинці трамвая,

б)на вокзалі.

2.Товстого звали

а) Порфирій.

б)Нафанаїл

в) Михайло.

3.Кого дражнили Герострамом?

А) Товстого,

Б) Тонкого,

В)сина.

4.Чин тонкого

А) колезький асесор,

Б) таємний радник,

В) статський радник.

5. Син Тонкого

А) Нафанаїл,

Б)Порфирій.

6. Дружина тонкого

А) Марія. Лютеранка

Б) Луїза, лютеранка.

9. Літературознавча розминка.

 - Що таке антитеза?

- Яка її роль у тексті?

- Назвіть засоби комічного?

- Що називається художньою деталлю?

       - Чи є у творі повтори , назви їх ?

10 Робота з таблицею.

Товстий і тонкий

Товстий щойно пообідав ,

тонкий щойно приїхав.

Пахло від нього херосем і флердоранком

Пахло від нього хересом і флердоранжем , пахло від нього шинкою і кавовою грушею.

Обидва були приємно здивовані

Терострат,

Ефіальт

 

11.Порівняємо Товстого і Тонкого.

1 група – готує характеристику Товстому.

2 група – готує характеристику Тонкому.

Запис у зошит групової роботи

 

Спільне

Чиновники, друзі дитинства.

Відмінне

Товстий

Тонкий

Багатий, товстий, добродушний, щирий, таємний радник.

Бідний, тонкий,ябеда,підлабузник,колезький асесор.

 

12. Захист проекту «Порівняльна характеристика Товстого і Тонкого у творі.»

13.Словесне малювання.

Змалюйте Товстого і Тонкого словами.

14. Підсумок уроку .

 - Ось що ви хотіли отримати від уроку ( зачитати з дошки).

- чи справдились ваші надії ?

- Що вам запам’яталося найбільше?

15. Гра « Чи уважний ви читач?»

1. Товстого від поведінки тонкого наприкінці оповідання :

    А) знудило;

    Б)охопило гнівом,

    В)схопив удар;

 2). Ідея оповідання :

А) возвеличення дружби;

Б)засудження пристосуванства;

В)засудження чиновників;

Г) висміювання підлабузництва, низькопоклонства,чиношанування .

3. При зустрічі Товстий і Тонкий :

А)не пізнали один одного;

Б)були розлючені зустріччю;

В)виявили байдужість;

Г) були приємно здивовані.

16.Домашнє завдання.

1 варіант – написати  твір – мініатюру « Смішне і сумне в оповіданні»

2 варіант – скласти 5 запитань з відповіддю.

Всім : прочитати оповідання, виразне читання, переказ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Уроки А.П.Чехова в контексті творів інших видів мистецтва

 

Назва твору

Образотворче мистецтво

Театр і кіно

Музика 

1

А.П.Чехов  « Хамелеон»

Портрет А.П.Чехова

2.Виставка книг письменника

3.Ілюстрації до оповідання .Оксана Давидова,М.Більчук, О.Соколюк

 « Демонстраційні картки»

 

 

2

А.П.Чехов «Товстий і тонкий»

О.Браз «Портрет А.Чехова»,

Б.Калаушин «Ілюстрації до оповідання А.Чехова «Товстий і тонкий»

 

 

 

 

Використана література

  1. Л.А.Чередник. « Зарубіжна література , авторські уроки», - Ранок, 2008, ст..81-91.
  2. Л.А.Чередник « Світова література», (електронний довідник)- Ранок,2014 р, ст..149-160.
  3. О.Соколюк «Демонстраційні карки з зарубіжної літератури»- Тернопіль, 2008 р.

 

 

 

 

 

 

 

А.П.Чехов.» Хаметеон».

Мета : ознайомити учнів з короткими відомостями про життя та творчість А.П.Чехова, з поняттям « оповідання» та його жанровими особливостями ; розвивати навички аналізу художнього тексту ; виховувати негативне ставлення до людських вад .

Обладанання: портрет А.П.Чехова, виставка його творів, тексти оповідання « Хамелеон» у перекладі ( на вибір учителя); словник літературознавчих термінів.

Тип уроку : подачі нових знань.

Опережаючі завдання :

  • розповідь про життя письменника,презентація та реклама оповідання « Хамелеон», презентація та реклама оповідання «Товстий та тонкий».

Хід уроку

  1. Оголошення теми. Та мети, завдань уроку.
  2. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  Слово вчителя.

 Дослідник творчості А.П.Чехова Валерій Гейденко в одній зі своїх монографій писав, що якби Чехов не став великим письменником , він би став великою людиною. Його життя може стати прикладом дивної перемоги людини над самим собою.

Усі, хто знали письменника , підкреслювали його делікатність , терпіння, чемність. Виявляється , це результат самовиховання . Сам Чехов у листі до дружини зізнавався : « Ти пишеш, що заздриш моєму характеру . Маю сказати, що від природи характер у мене різкий, я запальний. Але звик стримуватися , адже розпускати себе порядній людині не годиться.»

У чому секрет моральної сили цієї людини? Можливо, це розкриється перед вами з повідомлення про життя письменника.

Повідомлення заздалегідь підготовленого учня.

( Дивися СД диск : А.П.Чехов «Розробки уроків . 6 клас. Видавництво . Ранок. 2014 рік.)

Антон Павлович Чехов народився 17 січня 1860 року в Таганрозі , великому портовому місті на березі Азовського моря.

Учився Чехов спочатку у місцевій грецькій школі, а  потім у гімназії. Великою радістю , яка зменшувала нудьгу домашнього побуту гімназійного життя , було відвідування місцевого театру.

Можливо, саме театр заронив у душу вразливого хлопчика перші іскри любові до літератури і мистецтва . До речі, Антон сам організував домашні спектаклі , де виступав у ролі режисера, а акторами разом із ним були його брати й сестри. На роки навчання у гімназії припадають і його перші проби пера.

Батько Чехова , Павло Єгорович , цього захоплення не підтримував. Сам він був обдарованою людиною: любив малювати, грати на скрипці, захоплювався співом, був регентом церковного хору. Він прагнув дати дітям хорошу освіту, «вивести їх в люди». Разом з тим у нього був деспотичний характер, від якого потерпала вся родина.

Та Антон знайшов у собі сили бути до нього справедливим .

Він пам’ятав усе добре, що зробив для нього батько. І тоді, коли той збанкротував і змушений був тікати від боргів , покинути сімю, саме Антон узяв на себе піклування про матір, братів, сестру. Юнак чим міг допомагав батькові. І Так було до останніх днів. Антон Павлович усі свої справи ставив після інтересів сім'ї і покірно ніс на своїх плечах тягар турботи про всіх.

Після закінчення гімназії Антон продовжив навчання на медичному факультеті Московського університету . Оскільки на його руках була родина , він підробляв , надсилаючи у Московські журнали свої короткі оповідання. Антон вважав, що він має допомагати усім. Так було навіть тоді, коли Чехов тяжко захворів. Як лікар, розуміючи невиліковність та складність своєї хвороби( у нього був туберкульоз) , Чехов просто раз і назавжди заборонив собі не тільки говорити , а навіть думати про хворобу. І ніхто ні про що не здогадувався , навіть рідні. Чехов завжди був життєлюбом, оптимістом, веселим, щирим і уважним господарем.

Серед творчого доробку письменника оповідання , повісті, п’єси.

У своїх творах Шевченко порушував важливі проблеми людського буття. Усе життя він прагнув , щоб люди стали «кращими» і свято вірив у можливість цього. Усе життя він прагнув, щоб люди стали «кращими» і свято вирив у можливість цього.

Слово вчителя.

А.Чехов відомий як майстер оповідання. З деякими його творами ми ознайомилися на наших уроках. Але спочатку слід засвоїти нове поняття з теорії літератури.

 

Виразне читання оповідання А.П.Чехова «Хамелеон» у перекладі В.Капустіна. Робота з текстом.

  1. Де відбувається дія оповідання ? ( на базарній площі).
  2. Назвіть головних персонажів (поліцейський наглядач Очумелов . городовий, золотар Хрюкін).
  3. Яка пригода сталася на площі ? ( Золотаря Хрюкіна вкусила за палець собака).
  4. Якою була реакція натовпу? ( Із тексту відомо, що в кінці юрба регоче).
  5. Якими зображені місто та його жителі ?  Зачитайте.( «Навколо тиша… На площі ні душі. Порозчинювані двері крамниць і шинків дивляться на світ божий сумно , як голодні пащі; коло них нема навіть жебраків», « з крамниць висуваються сонні фізіономії , і незабаром коло дерев'яного складу , немов із землі виросши , збирається натовп» ).
  6. Про що свідчить такий опис ? ( Перед нами тихе містечко , у якому тече розмірене , сіре, нудне життя. Жителі досить байдужі. Це звичайні пересічні люди . Від усього тхне якоюсь пліснявою.)
  7. Знайдіть і зачитайте опис Очумелова.
  8. Чи однаково поводить себе герой протягом твору ?  Від чого змінюється його поведінка ? ( Поведінка Очумелова змінюється в залежності від того, кому належить собака ).
  9. Як зовні проявляються зміни у поведінці ? ( Очумєлов то змінює шинель,то одягає. Він то суворо кашляє, то його обличчя заливає солодка усмішка , то вимовляє незрозуміле «угу –у-у».)
  10. Дайте характеристику поведінки Очумєлова . ( Перед читачем постає людина, для якої головне чиношанування, страх перед начальством).
  11. Які почуття викликає  у вас цей персонаж? ( Почуття зневаги. Це дрібна людина, підлабузник).
  12. Який із видів комічного використовує автор у цьому оповіданні ? ( Сатиру, що допомагає викрити підлабузників різних рангів.)

 

Творча робота.

Доведіть, що твір «Хамелеон» є оповіданням .Визначте елементи композиції.

( Експозиція – зображення базарної площі..

Зав'язка – собака вкусила Хрюкіна.

Розвиток дії – Очумєлов розслідує цю подію.

Кульмінація – з'ясовується , що собака брата генерала .

Розв'язка – собаку забирають, натовп  регоче над Хрюкіним. Погроза Очумєлова)

Обговорення проблемних запитань.

  1. Як ви вважаєте, юрба співчуває Хрюкіну? ( Ні. Уся подія для натовпу просто розвага . У кінці люди відверто сміються  над Хрюкіним)
  2. Чому натовп так себе поводить ? ( Юрба не здатна співчувати).

Бесіда

  1. . Що відомо вам про Хамелеона ? ( Це ящірка, яка змінює колір в залежності від оточуючого середовища).
  2. Чому оповідання має назву «Хамелеон»?
  3. Кого у творі названо хамелеоном ?
  4. Яку проблему порушує Чехов у своєму творі?

Слово вчителя

Звичайно, хамелеоном  у творі є Очумєлов , оскільки саме його поведінка змінюється в залежності від ситуації . його хамелеонство пояснюється підлабузництвом, плазуванням, запопадливістю перед вищими світу.

 

Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання для контролю.

1). Якою постала перед нами особистість письменника?

2). Які риси характеру Чехова достойні, на вашу думку , наслідування?

3). Дайте визначення оповідання.

Назвіть його жанрові особливості.

5). Як ви вважаєте, чи є актуальною сьогодні проблема , висвітлена автором «Хамелеона»?

Домашнє завдання.

Словесний малюнок до одного з епізодів твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мастер – класс

Цифровой диктант

 1- е                                  2- и

Чеснок                             шинель

Перчатки                         пиджак

Георгины                        жилет

Мармелад                       фиалка

Ветчина                           сирень

Сметана                          винегрет

Кефир                             витрина

Чемодан                         пирожное

Дежурный                     вермишель

Впечатление                 лиловый

 

Ъ-1                                   ь-2

Обявление                    курьезы

Съежился                      серьезный

Подъем                         фортепьяно

Трехъязычный             листья

Подъехать                    шальной

Объявить                     птичье

Адъютант                    муравьи

Подъемный                 семья

Разъехаться                лосьон

Подъезд                     курьер

Объявление                солью

Съедобные                 лисьи

Объяснить                  бильярд

Предъявить                 варенье

Отъезжать                  жилье

 

Объясни ( 5 слов объясняет) – 3 ученика

 

Выбраться

Добиться

Спрятаться

Поселиться

Разрывается

Покажется

Проснется

Потратишь

Стелишься

Надеешься

Встретиться

Режешь

Видишь

Сторишь

Держаться

Работаешь

Выполняешь

Кружатся

Случится

Пробитаться

Гоняться

Уцепиться

Развивается

Спасаться

Спешиться

Обознаться

Удаляться

Вытыкаться

Содрогнуться

Упираться

 

Объясни каждый ( на выбор -5)

Звезда, стена, режишь, символика, резьба, заботиться,позолотить, назад, подъем, черного, мороз, деревья, желтый, сердце, деревянный. Ежик, счастье,цыган, ее, местность, блестит, этого, близкий,президент, хохотать, юбка, рассвет, съезд, снег, разбить, помидор, инъекция, петушок, кабинет, милиция, лучок, группа, вьюга, кожаный, масса, медальон, туманная, аппетит, директор, сонный.

 

Пишут одни, объясняют другие и ставят оценку.

Братский. Казацкий, январский, пламенный, кухонный. Утренние, желто – голубой, ярко – красный. Бледно – розовый, пол – апельсина, пол –Киева, пол- листа, ночь, тишь, печь, силач, мяч, луч, соловьи, воробьи, лисьи, пошел, зашел, нашел, весны, села, белесый, молодой, осенние, дрова, тишина, животные, ширма, сердце, солнце, сейчас, слышишь, ходишь,дремаешь,окно, она, шофер, счастье,друзьья, вьюга.

 

  1. Диктант – задание ( для детей ( по 3 слова на правила)

 

  1.  Диктант ( для друга)

 ( По два слова – знать как написать).

 

  1. Найди слова на одно правило.

Осенью,пишешь, стыдишь,бодается, морочишь,витаешь,кусаться. Умываться, здоровье,осуждаешь, солью,подъезд,держишь,меняться, подъем. Вьюга, купаться, подбирается, полью, радоваться, собирается, бояться, здание, рисуешь, здесь, сегодня, здравствуй, веселого, неожиданно, всего.

 

      6 Части речи

Опиши зиму существительными

( Снег, лед,иний, ветер, мороз, пурга, заметель. Новый год, Рождество. )

Опиши зиму прилагательными

( Морозная, холодная, вьюжная, порывистый, белоснежная, новогоднее.)

Опиши зиму глаголами

( пришла, принесла, перезимуют, накрыла, замерзла, белеет).

 

7. Диктант на одно правило.

Вставь з или с на конце префиксов

 

Бе… шумный, во..противиться, во…становить, бе…страшный, и…следовать,ра…говор,бе…заботный, ра…говор, в…помнить, во…делать,во…главить, и…пытание, и…мерить, ра…делить. ( каждое правильное слово – 1 бал).

Вставь ь или Ъ знаки

В…ют, б..ют, суд..я, суб..ект, раз…езд, об..явление, жив..ем, с…емка, с…ел, оп…янел, бур..ян, под…ем.

( сам себе учитель. Каждое правильное слово – 1 бал).

 

8.Диктант по памяти.

Заучи, запиши по памяти

С глазу на глаз,во что бы то ни стало, ни о чем, ни начто, ни с чем,ни в чем, не у кого, кое в чем, кое о ком.

 

9.Диктант  взаимопроверка

Восьмью, меньше, семьдесят, десять, пять, шестнадцать, одна третья, одна восьмая, восьмилитровый, третьеклассник, девятьсот, одиннадцать, пятьсот, двадцать, пять, пятнадцать, одна третья, одна восьмая, восьмилитровый, третьеклассник, во – вторых, в – третьих, две седьмых, три пятых, тридцать.

 

10.Диктант на правило

Дефис в неопределенных местоимениях

Что – либо, кое- как, что – нибудь, что – то, кое – кого, кео в чем, кое о ком. Как – то, где- то, где в чем, кто – то, кто – нибудь, сколько – то, чьих – то, кое у каких, кто – либо.

 

 

docx
Додано
30 вересня 2021
Переглядів
638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку