МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ДОПОМІЖНІ МАТЕРІАЛИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТУ
«ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА» В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ
НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
УКЛАДАЧ: ВЧИТЕЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
СТАРШИЙ ВЧИТЕЛЬ
СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ
СЕРЕДНЬОЇ ЗАГАЛЬНОСВІТНЬОЇ ШКОЛИ № 23
АНДРЮЩЕНКО Т. Г.
РЕЦЕНЗЕНТ: ВИКЛАДАЧ-МЕТОДИСТ
СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ
ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКОГО КОЛЕДЖУ
ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
ПРОНЕНКО Л.С.
МЕТОДИЧНА РОБОТА
РОЗГЛЯНУТА, ОБГОВОРЕНА І УХВАЛЕНА
НА ЗАСІДАННІ МЕТОДИЧНОЇ РАДИ
вчителів фізичної культури
міста Дніпродзержинська
Протокол№___ від______________р.
Спеціаліст ІМС управління освіти і науки
Дніпродзержинської міської ради
В.В.ФІАЛКО
Дніпропетровська область
Дніпродзержинськ 2012 р
2012 р.
УКЛАДАЧ: ВЧИТЕЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ, СТАРШИЙ ВЧИТЕЛЬ ЗАГАЛЬНОСВІТНЬОЇ
ШКОЛИ № 23 м. ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА - АНДРЮЩЕНКО Т. Г.
Посібник призначений для підготовки вчителів до організації та проведення уроків фізичної культури з елементами фітнес-технологій. Вміщує методичні рекомендації до застосування та впровадження фітнесу - технологій в різні частини уроку з фізичної культури.
Навчальний посібник рекомендовано викладачам фізичної культури загальноосвітніх навчальних закладів. Методичні рекомендації надають нові орієнтири щодо проведення уроків з фізичної культури. Комплексний підхід дослідження проблеми дозволяє:
Я не боюся ще раз повторити:
Турбота про здоров’я
це найважливіша праця вчителя.
Від життєрадісності, бадьорості дітей
Залежить їхнє духовне життя,
Світогляд, розумовий розвиток,
Міцність знань, віра у свої сили
В.А. Сухомлинський
Останнім часом кількість хворих дітей збільшилося, а дітей, що не мають відхилень у стані здоров'я, знизилося. Сьогодні майже 60% дітей дошкільного віку мають функціональні відхилення, серед яких є порушення опорно-рухового апарата, сердечно – судинної системи, ендокринної. Тільки 10% дітей приходять у школу абсолютно здоровими. Цим значною мірою і обумовлені великі вимоги спеціалістів до уроку фізичної культури в школі. Інша статистика - що на 100 новонароджених дітей щодо здорових дітей менше половини (сорок відсотків). Найбільше патології в дітей шкільного віку, за 11 років навчання в дітей різко погіршується здоров'я. Особливо багато проблем з опорно-руховим апаратом. За даними фахівців в галузі медицини, до 70-75% дітей шкільного віку мають порушення постави, переважно сколіотичного типу. Типовою «шкільною» проблемою є патологія зору, дуже багато вегетативних дисфункцій, функціональної кардіологічної патології. Все це наслідок того, що сучасне навчання дітей відрізняється великими психоемоційними навантаженнями, частими стресовими ситуаціями.
Дитячий фітнес – система заходів, яка спрямована на підтримку й зміцнення здоров'я дитини, його нормальному, відповідному віку фізичний і психічний розвиток, соціальну адаптацію й інтеграцію. Легко помітити, що шкільний урок фізкультури має таку ж спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури. Більше того, мета дитячого фітнесу багато в чому схожа із цілями шкільного уроку. Проблема підвищення оздоровчої ефективності фізичного виховання дітей (майбутнього покоління) у школі, центральне місце в якій посідають фізичні вправи, що роблять різнобічний вплив на організм і які дають виражений ефект, що тренує, що забезпечує оздоровчий вплив, хвилює спеціалістів у галузі фізичної культури, оскільки порівняльний аналіз, зроблений науковцями гігієни й охорони здоров'я дітей, виявив несприятливу тенденцію показників здоров'я дітей за останні роки.
Шкільний урок фізкультури має оздоровчу спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури для підвищення мотивації у дітей до уроку фізичного виховання в сучасній школі.
Здоров'я дітей на сьогоднішній день - предмет особливої турботи й тривоги всіх рівнів влади, педагогів, батьків, широкої громадськості.
Одним з інноваційних підходів до організації уроків фізичного виховання слід вважати заняття фізичної культури з елементами фітнесу. Цінність використання фітнес методик, полягає у тому, що заняття комплексно впливають на організм: зміцнюють всі м'язові групи, розвивають рухливість суглобів, сприяють підвищенню еластичності зв'язок і сухожиль, підвищують рівень розвитку аеробних можливостей, підвищують кардіо-респіраторні функції організму, розвивають силу, гнучкість, координацію рухів, тренують загальну і силову витривалість, сприяють підвищенню рівня фізичної підготовленості, збагачують руховий арсенал. Оздоровчий ефект занять фітнесом полягає в загально-фізіологічному впливі на організм, підвищенні обміну речовин, активації імунних сил організму, а також профілактиці серцево-судинних захворювань, корекції постави, профілактиці захворювань опорно-рухового апарату, підвищенні психоемоційного самопочуття дітей, сприяє проявленню творчої активності.
В розроблену програму входять елементи базових видів аеробіки, зокрема класичної.
Втілення елементів фітнесу в урочну форму занять проводяться фрагментарно в різні частини уроку з врахуванням віку дітей (заняття с 1 по 11 клас), змісту програмного матеріалу, наприклад: замість бігу у підготовчій частині уроку використовують танцювальну аеробіку, циклічні вправи – замінюють вправами на кардіотренажерах, стрибками, танцювальними вправами. Учні спеціальної медичної групи відвідують заняття фізичної культури разом з учнями підготовчої та основної групи. Вони виконують фізичні вправи, які показані лікарем за їх діагнозом, навантаження контролюється вимірюванням частоти серцевих скорочень.
І. Ознайомчий етап
Особливості виконання вправ з фітнесу пов'язані з початковим ознайомлення дітей з особливостями виконання базових кроків, які використовують в аеробіці. Зміст основної частини повинен бути спрямований на розучування основних базових кроків аеробіки з різними рухами рук та підвищення рівня фізичної підготовленості за допомогою програми «Класики», аеробіки з іграшками, образно-сюжетні ігри, вправ загального впливу (ходьба, танцювальні вправи, біг, підскоки) за рахунок часу, який відведено для занять, а також гімнастичних вправ, які включені до змісту програмного матеріалу і спрямовані на розвиток гнучкості та локального впливу для різних м'язових груп.
Зміст основної частини кожного тренувального заняття на даному етапі незначно відрізняється. Інтенсивність 55-60% від мах ЧСС.
ІІ. Підготовчий етап
Підготовчий етап характеризується поступовим збільшенням об'єму навантаження і підвищення інтенсивності. Використовується індивідуальний підбір навантаження в залежності від рівня статевої зрілості, адаптації до навантаження (ЧСС). На цьому етапі використовуються гімнастичні й акробатичні вправи, аеробіка з м'ячами, аеробіка зі скакалкою, елементи йоги, вправи з фітбол-аеробіки, вправи на тренажерах. Інтенсивність: 60-65% від мах ЧСС.
ІІІ. Оздоровчо - тренувальний етап
Оздоровчо-тренувальний етап характеризується подальшим збільшенням навантаження за рахунок зміни інтенсивності основної частини заняття (65-70% від мах ЧСС). Танцювальні фестивалі, показові виступи, змагання з танцювальної аеробіки і черлідингу є підсумком творчої співпраці вчителя і учнів.
Під час роботи на даному етапі темп музики змінюється в залежності від рівня складності вивченої комбінації. Окрім загальновизнаних методів при проведенні занять аеробікою широко використовуються специфічні методи, що забезпечують різноманітність (варіативність) танцювальних рухів. До них відносяться:
3. Метод блоків - об'єднання між собою різних вправ (аеробних кроків) в хореографічне з'єднання (блок). Кожен блок виконується на 16 рахунків. Спочатку блоки розучуються окремо (блок А, блок В, блок С, блок D), а потім об'єднуються, при цьому послідовність об’єднання може бути різною (А+В; А+В+С; або А+В; С+D; А+В+C+D).
4. Метод «Каліфорнійський стиль» - фактично є комплексним проявленням вимог до зазначених вище методів: кожна вправа розучується поступово (метод ускладнення), потім вправи об'єднуються в блоки (метод блоків) і виконуються з переміщенням в різних напрямках.
До теоретичного розділу програми включені відомості про вплив фітнесу на організм дітей враховуючі анатомо-фізіологічні особливості і особливості проведення занять фітнесом з дітьми 6-9 років, підлітків 10-13 років та с учнями старших класів; особливості використання елементів фітнесу в системі самостійних занять, методи контролю за фізичним станом дітей.
Зміст уроків з використанням фітнес-методик для учнів сприяє досягненню оптимального фізичного стану, покращенню здоров'я; формуванню стійкого інтересу до занять фізичною культурою; формуванню культури рухів, поширенню рухового досвіду; формуванню знань про ефективність використання засобів фізичної культури з оздоровчою спрямованістю.
З метою ефективного рішення оздоровчої задачі на уроках та забезпечення адаптаційною процесу, планування об'єму та інтенсивності фізичних навантажень здійснюється у відповідності з принципом хвилеподібно збільшених навантажень, які знаходяться у діапазоні від низької до помірної.
У заключній частині уроку виконуються вправи на увагу, рівновагу, стретчінг балансування (фітболи), досягнення відчуття спокою. Самоконтроль здійснюється за допомогою щоденників контролю за фізичним станом організму учнів. У щоденниках діти відмічають вагу тіла, свій пульс до заняття, під час заняття і після заняття, свій настрій до і після заняття, своє самопочуття.
Для підвищення емоційного фону уроку використовуються естафети, ігри з використанням музичного супроводу, скакалок, обручів, гімнастичних стрічок, шарфів, танцювальні батли.
Фізкультурно-оздоровча робота в закладі спрямована на проведення занять масовою фізичною культурою, створення умов для забезпечення фізіологічної норми тижневої фізичної активності школярів за рахунок обов’язкових трьох на тиждень уроків фізичної культури та додаткових занять в урочний та позаурочний час (ранкова гігієнічна фітнес-гімнастика; рухливі фітнес-перерви (фітнес ігри (малюнки ногою), танцювальні композиції), факультативні та гурткові заняття, показові виступи, змагання.
З метою ефективного рішення проблеми мотивації у дітей бути здоровими , здійснюється залучення учнів у спортивно-масові заходи, такі як: шоу-програми й змагання з черлідингу та танцювальної аеробіки, шкільні фестивалі, свята, танцювальні марафони. Все це підвищує мотивацію школярів до занять.
Успішність впровадження даної методики пов’язана з цілим рядом чинників:
Методика проведення уроку фізичної культури
с використанням вправ фітбол - аеробіки
Можливості фітнесу настільки великі і діапазон вправ настільки величезний, що під чітким керівництвом педагога вони є потужним комплексним засобом і методом впливу як в оздоровчому й освітньому, так й у виховному напрямку розвитку особистості дитини. Програми по фітбол - гімнастиці й футбол - аеробіці унікальні у своєму впливі на організм і викликають великий інтерес у дітей і дорослих. Фітбол у перекладі з англійської мови означає «м'яч для опори», що використається в оздоровчих цілях. Вправи з фітболом тренують вестибулярний апарат, розвивають координацію рухів і функцію рівноваги, активізують моторно-вісцеральні рефлекси, впливають на обмін речовин організму. Також вправи на м'ячах мають оздоровчий ефект, що підтверджений досвідом роботи спеціалістів, коррекціоних і реабілітаційних медичних центрів Європи. За рахунок вібрації при виконанні вправ й амортизаційної функції м'яча поліпшуються обмін речовин, кровообіг і мікродинаміка в міжхребетних дисках і внутрішніх органах, що сприяє розвантаженню хребетного стовпа, мобілізації різних його відділів, корекції лордозів і кіфозів. М’яч - фітбол по своїх властивостях багатофункціональний. Тому він може використовуватись в комплексах вправ фітбол-аеробіки як предмет, снаряд або опора. Комплекси вправ на м'ячах залежно від поставлених завдань і підбора засобів можуть мати різну спрямованість:
Вправи зверху на м'ячі по своєму фізіологічному впливу сприяють лікуванню таких захворювань, як остеохондроз, сколіоз, неврастенія, астено-невротичний синдром й ін. Механічна вібрація м'яча впливає на хребет, міжхребетні диски, суглоби й навколишні тканини. Практично це єдиний вид аеробіки, де у виконанні фізичних вправ включаються спільно руховий, вестибулярний, зоровий і тактильний аналізатори, що в геометричній прогресії підсилює позитивний ефект від занять на фітболах. Велика кількість і розмаїтість вправ на фітболах вимагає їхнього впорядкування й, отже, класифікації. Це у свою чергу дозволить розробити найбільш доцільну послідовність їхнього освоєння й застосування в програмах.
Класифікація вправ передбачає логічне подання як деяку впорядковану сукупність із підрозділом на групи й підгрупи відповідно до певних ознак. У будь-якій класифікації передбачається, що кожна фізична вправа впливає на дитину, що залежить від особливостей його змісту, форми й умов виконання.
Різноманіття вправ у даному оздоровчому виді фітнесу не дає можливості розробити єдину, універсальну класифікацію, яка б охоплювала всі види вправ без винятку. Науково-практичне значення класифікацій фізичних вправ визначається тим, який саме признак покладений в їхню основу. Якщо в основу класифікації покладений педагогічний признак, то при цьому класифікація фізичних вправ допомагає орієнтуватися в їхньому різноманітті й раціонально використати з метою фізичного виховання. Всі програми по футбол - аеробіці можна класифікувати по меті занять. Основними засобами футбол - аеробіки є фізичні вправи, їх можна класифікувати по педагогічному признаку. Представлена класифікація засобів дає футбол - аеробіці можливість підібрати й скласти певні комплекси вправ, які виконуються під музичний супровід залежно від напрямку педагогічних завдань для розвитку м'язової сили, гнучкості, швидкості рухів, витривалості, а також координаційних здібностей. При цьому створюються умови для анатомічного впливу на певні м'язові групи, суглоби, зв'язки, внутрішні органи й органи почуттів. Першу групу представляють "Гімнастичні вправи". У неї входять різновиду ходьби, бігу й стрибків, а також загальнорозвиваючі вправи, які виконуються з метою оздоровлення й розвитку рухових здібностей. Другу групу вправ на фітболах становлять «Основні (базові) рухи аеробіки». При записі й проведенні оздоровчих програм фахівці використовують певні назви (терміни) для кожного конкретного руху. Оскільки терміни запозичені з іноземних джерел, застосовуються назви англійською мовою. Для простоти навчання фахівцями була виділена невелика група базових кроків, на основі яких і будуються блоки й комбінації вправ аеробіки. У футбол - аеробіці можна використати наступні базові кроки, які добре адаптуються до специфіки проведення вправ на м'ячі:
Основні кроки можна модифікувати й одержувати складні по координації зв'язки кроків, які з'єднуються в цікаві комбінації. У групу "Танцювальні вправи" входять елементи ритміки, хореографії й сучасних танців, таких як рок-н-рол, диско, джаз, фолк, латиноамериканські й інші. Групу «Вправи лікувальної фізичної культури» становлять засоби, спрямовані на профілактику й корекцію різних захворювань внутрішніх органів, опорно-рухового апарату, серцево-судинної, нервової й дихальної систем організму, органів зору. Розділ «Рухливі, музичні ігри й естафети» включає велику кількість ігор як з м'ячем, так і сидячи на м'ячі («Музичні стільці», ігри на увагу й ін.) для занять фітбол - аеробікою з дітьми молодшого, середнього й старшого й шкільного віку. Ця група вправ включає й вправи креативної гімнастики, що сприяють розвитку творчості, ініціативи й самовираження. У розділ «Вправи з інших оздоровчих і спортивних видів фізичної культури» входять елементи з різних видів спорту. Зі спортивних ігор можуть бути взяті елементи волейболу, баскетболу, футболу й інших видів спорту. Спортивна гімнастика представлена акробатичними вправами. Наприклад, перекатами, стійками на лопатках з м'ячем, містком і так далі. Елементи художньої й атлетичної гімнастики також вносять розмаїтість у заняття футбол - аеробікою.
|
Здорові, міцні, життєрадісні, фізично розвинені вихованці – нагорода найвищого ґатунку для кожного учителя фізичної культури!!!