Методичні рекомендації для вчителів фізичної культури на заняттях фітбол-аеробіки

Про матеріал
Посібник призначений для підготовки вчителів до організації та проведення уроків фізичної культури з елементами фітнес-технологій. Вміщує методичні рекомендації до застосування та впровадження фітнес - технологій в різні частини уроку з фізичної культури.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

ДОПОМІЖНІ МАТЕРІАЛИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТУ

«ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА» В  ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ

НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

 

 

 

 

УКЛАДАЧ: ВЧИТЕЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

СТАРШИЙ ВЧИТЕЛЬ

СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ

СЕРЕДНЬОЇ ЗАГАЛЬНОСВІТНЬОЇ ШКОЛИ № 23

АНДРЮЩЕНКО Т. Г.

РЕЦЕНЗЕНТ: ВИКЛАДАЧ-МЕТОДИСТ

СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ

ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКОГО КОЛЕДЖУ

ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

ПРОНЕНКО Л.С.

МЕТОДИЧНА РОБОТА

РОЗГЛЯНУТА, ОБГОВОРЕНА І УХВАЛЕНА

НА ЗАСІДАННІ МЕТОДИЧНОЇ РАДИ

вчителів фізичної культури

 міста Дніпродзержинська

Протокол№___ від______________р.

Спеціаліст ІМС управління освіти і науки

Дніпродзержинської міської ради                                        

 В.В.ФІАЛКО

Дніпропетровська область

Дніпродзержинськ 2012 р

2012 р.

УКЛАДАЧ:  ВЧИТЕЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СПЕЦІАЛІСТ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ, СТАРШИЙ ВЧИТЕЛЬ ЗАГАЛЬНОСВІТНЬОЇ

ШКОЛИ № 23  м. ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА - АНДРЮЩЕНКО Т. Г.

 

Посібник призначений для підготовки вчителів до організації та проведення уроків фізичної культури з елементами фітнес-технологій. Вміщує методичні рекомендації до застосування та впровадження фітнесу - технологій в різні частини уроку з фізичної культури.

 

Навчальний посібник рекомендовано викладачам фізичної культури загальноосвітніх навчальних закладів. Методичні рекомендації надають нові орієнтири щодо проведення уроків з фізичної культури. Комплексний підхід дослідження проблеми дозволяє:

  •  підвищення мотивації до навчання ;
  •  стимулювання школярів до занять фізичною культурою;
  •  індивідуалізації та диференціації навчання.

 

 

 

 

Я не боюся ще раз повторити:

Турбота про здоров’я

це найважливіша праця вчителя.

Від життєрадісності, бадьорості дітей

Залежить їхнє духовне життя,

Світогляд, розумовий розвиток,

Міцність знань, віра у свої сили

В.А. Сухомлинський

Останнім часом кількість хворих дітей  збільшилося, а дітей, що не мають відхилень у стані здоров'я, знизилося. Сьогодні майже 60% дітей дошкільного віку мають функціональні відхилення, серед яких є порушення опорно-рухового апарата, сердечно – судинної системи, ендокринної. Тільки 10% дітей приходять у школу абсолютно здоровими. Цим  значною мірою  і обумовлені  великі  вимоги спеціалістів до уроку фізичної культури в школі. Інша статистика - що на 100 новонароджених дітей щодо здорових дітей менше половини (сорок відсотків). Найбільше патології в дітей шкільного віку, за 11 років навчання в дітей різко погіршується здоров'я. Особливо багато проблем з опорно-руховим апаратом. За  даними фахівців в галузі медицини, до 70-75% дітей шкільного віку мають порушення постави, переважно сколіотичного типу. Типовою «шкільною» проблемою є патологія зору, дуже багато вегетативних дисфункцій, функціональної кардіологічної патології. Все це наслідок того, що сучасне навчання дітей відрізняється великими психоемоційними навантаженнями, частими стресовими ситуаціями.

Дитячий фітнес – система заходів, яка спрямована на підтримку й зміцнення здоров'я дитини, його нормальному, відповідному віку фізичний і психічний розвиток, соціальну адаптацію й інтеграцію. Легко помітити, що шкільний урок фізкультури має таку ж спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури. Більше того, мета дитячого фітнесу багато в чому схожа із цілями шкільного уроку. Проблема підвищення оздоровчої ефективності фізичного виховання дітей (майбутнього покоління) у школі,  центральне  місце  в якій посідають  фізичні вправи, що роблять різнобічний вплив на організм і які дають виражений ефект, що тренує, що забезпечує  оздоровчий вплив,  хвилює спеціалістів у галузі фізичної культури,  оскільки порівняльний аналіз, зроблений науковцями гігієни й охорони здоров'я дітей, виявив несприятливу тенденцію показників здоров'я дітей за останні роки.

Шкільний урок фізкультури має оздоровчу спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури для підвищення мотивації у дітей до уроку фізичного виховання в сучасній школі.

Здоров'я дітей на сьогоднішній день - предмет особливої турботи й тривоги всіх рівнів влади, педагогів, батьків, широкої громадськості.

Одним з інноваційних підходів до організації уроків фізичного виховання слід вважати заняття фізичної культури з елементами фітнесу. Цінність використання фітнес методик, полягає у тому, що заняття комплексно впливають на організм: зміцнюють всі м'язові групи, розвивають рухливість суглобів, сприяють підвищенню еластичності зв'язок і сухожиль, підвищують рівень розвитку аеробних можливостей, підвищують кардіо-респіраторні функції організму, розвивають силу, гнучкість, координацію рухів, тренують загальну і силову витривалість, сприяють підвищенню рівня фізичної підготовленості, збагачують руховий арсенал. Оздоровчий ефект занять фітнесом полягає в загально-фізіологічному впливі на організм, підвищенні обміну речовин, активації імунних сил організму, а також профілактиці серцево-судинних захворювань, корекції постави, профілактиці захворювань опорно-рухового апарату, підвищенні психоемоційного самопочуття дітей, сприяє проявленню творчої активності.

В розроблену програму входять елементи базових видів аеробіки, зокрема класичної.

  • програма «Класики»;
  • аеробіка з іграшками;
  • образно-сюжетні ігри;
  • гімнастика й акробатика;
  • аеробіка з м'ячами, фітболами;
  • аеробіка зі скакалкою;
  • елементи йоги.
  •       шоу-програми й змагання з черлідингу та танцювальної аеробіки; шкільні фестивалі, свята, танцювальні марафони.

Втілення елементів фітнесу в урочну форму занять проводяться фрагментарно в різні частини уроку з врахуванням віку дітей (заняття с 1 по 11 клас), змісту програмного матеріалу, наприклад: замість бігу у підготовчій частині уроку використовують танцювальну аеробіку, циклічні вправи – замінюють вправами на кардіотренажерах, стрибками, танцювальними вправами. Учні спеціальної медичної групи відвідують заняття фізичної культури разом з учнями підготовчої та основної групи. Вони виконують фізичні вправи, які показані лікарем за їх діагнозом, навантаження контролюється вимірюванням частоти серцевих скорочень.

 

 

 

І. Ознайомчий етап

Особливості виконання вправ з фітнесу пов'язані з початковим ознайомлення дітей з особливостями виконання базових кроків, які використовують в аеробіці. Зміст основної частини повинен бути спрямований на розучування основних базових кроків аеробіки з різними рухами рук та підвищення рівня фізичної підготовленості за допомогою програми «Класики», аеробіки з іграшками, образно-сюжетні ігри, вправ загального впливу (ходьба, танцювальні вправи, біг, підскоки) за рахунок часу, який відведено для занять, а також гімнастичних вправ, які включені до змісту програмного матеріалу і спрямовані на розвиток гнучкості та локального впливу для різних м'язових груп.

Зміст основної частини кожного тренувального заняття на даному етапі незначно відрізняється. Інтенсивність 55-60% від мах ЧСС.

ІІ. Підготовчий етап

Підготовчий етап характеризується поступовим збільшенням об'єму навантаження і підвищення інтенсивності. Використовується індивідуальний підбір навантаження в залежності від рівня статевої зрілості, адаптації до навантаження (ЧСС). На цьому етапі використовуються гімнастичні й акробатичні вправи, аеробіка з м'ячами, аеробіка зі скакалкою, елементи йоги, вправи з фітбол-аеробіки, вправи на тренажерах. Інтенсивність: 60-65% від мах ЧСС.

ІІІ. Оздоровчо - тренувальний етап

Оздоровчо-тренувальний етап характеризується подальшим збільшенням навантаження за рахунок зміни інтенсивності основної частини заняття (65-70% від мах ЧСС). Танцювальні фестивалі, показові виступи, змагання з танцювальної аеробіки і черлідингу є підсумком творчої співпраці вчителя і учнів.

Під час роботи на даному етапі темп музики змінюється в залежності від рівня складності вивченої комбінації. Окрім загальновизнаних методів при проведенні занять аеробікою широко використовуються специфічні методи, що забезпечують різноманітність (варіативність) танцювальних рухів. До них відносяться:

  1.                     Метод музичної інтерпретації - варіації рухів відповідно до змін у змісті музики.
  2.                     Метод ускладнення - поступове ускладнення за технікою вправ за рахунок змін темпу, ритму, техніки виконання, амплітуди, напрямків рухів, а також введення додаткових рухів.

3. Метод блоків - об'єднання між собою різних вправ (аеробних кроків) в хореографічне з'єднання (блок). Кожен блок виконується на 16 рахунків. Спочатку блоки розучуються окремо (блок А, блок В, блок С, блок D), а потім об'єднуються, при цьому послідовність обєднання може бути різною (А+В; А+В+С; або А+В; С+D; А+В+C+D).

4. Метод «Каліфорнійський стиль» - фактично є комплексним проявленням вимог до зазначених вище методів: кожна вправа розучується поступово (метод ускладнення), потім вправи об'єднуються в блоки (метод блоків) і виконуються з переміщенням в різних напрямках.

До теоретичного розділу програми включені відомості про вплив  фітнесу на організм дітей враховуючі анатомо-фізіологічні особливості і особливості проведення занять фітнесом з дітьми 6-9 років, підлітків 10-13 років та с учнями старших класів; особливості використання елементів фітнесу в системі самостійних занять, методи контролю за фізичним станом дітей.

Зміст уроків з використанням фітнес-методик для учнів сприяє досягненню оптимального фізичного стану, покращенню здоров'я; формуванню стійкого інтересу до занять фізичною культурою; формуванню культури рухів, поширенню рухового досвіду; формуванню знань про ефективність використання засобів фізичної культури з оздоровчою спрямованістю.

IMGP1402.JPGЗ метою ефективного рішення оздоровчої задачі на уроках та забезпечення адаптаційною процесу, планування об'єму та інтенсивності фізичних навантажень здійснюється у відповідності з принципом хвилеподібно збільшених навантажень, які знаходяться у діапазоні від низької до помірної.

последние 160.jpgУ заключній частині уроку виконуються вправи на увагу, рівновагу, стретчінг  балансування (фітболи), досягнення відчуття спокою. Самоконтроль здійснюється за допомогою щоденників контролю за фізичним станом організму учнів. У щоденниках діти відмічають вагу тіла, свій пульс до заняття, під час заняття і після заняття, свій настрій до і після заняття, своє самопочуття.

Для підвищення емоційного фону уроку  використовуються естафети, ігри з використанням музичного супроводу, скакалок, обручів, гімнастичних стрічок, шарфів, танцювальні батли.

IMGP1368.JPGIMGP1352.JPGФізкультурно-оздоровча робота в закладі спрямована на проведення занять масовою фізичною культурою, створення умов для забезпечення фізіологічної норми тижневої фізичної активності школярів за рахунок обов’язкових трьох на тиждень уроків фізичної культури та додаткових занять в урочний та позаурочний час (ранкова гігієнічна фітнес-гімнастика; рухливі фітнес-перерви (фітнес ігри (малюнки ногою), танцювальні композиції), факультативні та гурткові заняття, показові виступи, змагання.

DSC05140.JPGЗ метою ефективного рішення проблеми мотивації у дітей бути здоровими , здійснюється залучення учнів у спортивно-масові заходи, такі як: шоу-програми й змагання з черлідингу та танцювальної аеробіки, шкільні фестивалі, свята, танцювальні марафони. Все це підвищує мотивацію школярів до занять.

Успішність впровадження даної методики пов’язана з цілим рядом чинників:

  •                  Вирішальну роль в даному питанні відіграє особистість вчителя, його зацікавленість, досконале знання методики викладання фітнес-технологій, фізична підготовка. Він повинен бути взірцем.
  •                     Створення сприятливих умов, а саме - сучасної матеріально-технічної спортивної бази (покриття; фітнес тренажери, спортивний інвентар та обладнання).

 

Методика проведення уроку фізичної культури

 с використанням вправ  фітбол - аеробіки

Можливості фітнесу настільки великі і діапазон вправ настільки величезний, що під чітким керівництвом педагога вони є потужним комплексним засобом і методом впливу як в оздоровчому й освітньому, так й у виховному напрямку розвитку особистості дитини. Програми по фітбол - гімнастиці й футбол - аеробіці унікальні у своєму впливі на організм і викликають великий інтерес у дітей і дорослих. Фітбол у перекладі з англійської мови означає «м'яч для опори», що використається в оздоровчих цілях. Вправи з фітболом тренують вестибулярний апарат, розвивають координацію рухів і функцію рівноваги, активізують моторно-вісцеральні рефлекси, впливають на обмін речовин організму. Також вправи на м'ячах мають оздоровчий ефект, що підтверджений досвідом роботи спеціалістів, коррекціоних і реабілітаційних медичних центрів Європи. За рахунок вібрації при виконанні вправ й амортизаційної функції м'яча поліпшуються обмін речовин, кровообіг і мікродинаміка в міжхребетних дисках і внутрішніх органах, що сприяє розвантаженню хребетного стовпа, мобілізації різних його відділів, корекції лордозів і кіфозів. М’яч - фітбол по своїх властивостях багатофункціональний. Тому він може використовуватись в комплексах вправ фітбол-аеробіки як предмет, снаряд або опора. Комплекси вправ на м'ячах залежно від поставлених завдань і підбора засобів можуть мати різну спрямованість:

 

 

  1.       Для розвитку функції рівноваги й вестибулярного апарату.
  2.             Для формування постави.
  3.             Для збільшення гнучкості й рухливості в суглобах.
  4.             Для розвитку спритності й координації рухів.
  5.             Для розслаблення й релаксації як засобів, профілактики різних захворювань (опорно-рухового апарата, внутрішніх органів).
  6.             Для зміцнення м'язів рук і плечового пояса.
  7.             Для зміцнення м'язів черевного преса.
  8.             Для зміцнення м'язів спини й таза.
  9.             Для зміцнення м'язів ніг і зводу стопи.
  10.       Для розвитку танцювальності й музичності.

Вправи зверху на м'ячі по своєму фізіологічному впливу сприяють лікуванню таких захворювань, як остеохондроз, сколіоз, неврастенія, астено-невротичний синдром й ін. Механічна вібрація м'яча впливає на хребет, міжхребетні диски, суглоби й навколишні тканини. Практично це єдиний вид аеробіки, де у виконанні фізичних вправ включаються спільно руховий, вестибулярний, зоровий і тактильний аналізатори, що в геометричній прогресії підсилює позитивний ефект від занять на фітболах.

Велика кількість і розмаїтість вправ на фітболах вимагає їхнього впорядкування й, отже, класифікації. Це у свою чергу дозволить розробити найбільш доцільну послідовність їхнього освоєння й застосування в програмах.

 

 

 

 

 

 

 

 

Класифікація вправ передбачає логічне подання як деяку впорядковану сукупність із підрозділом на групи й підгрупи відповідно до певних ознак. У будь-якій класифікації передбачається, що кожна фізична вправа впливає на дитину, що залежить від особливостей його змісту, форми й умов виконання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Різноманіття вправ у даному оздоровчому виді фітнесу не дає можливості розробити єдину, універсальну класифікацію, яка б охоплювала всі види вправ без винятку.

Науково-практичне значення класифікацій фізичних вправ визначається тим, який саме признак покладений в їхню основу. Якщо в основу класифікації покладений педагогічний признак, то при цьому класифікація фізичних вправ допомагає орієнтуватися в їхньому різноманітті й раціонально використати з метою фізичного виховання. Всі програми по футбол - аеробіці можна класифікувати по меті занять. Основними засобами футбол - аеробіки є фізичні вправи, їх можна класифікувати по педагогічному признаку.

Представлена класифікація засобів дає футбол - аеробіці можливість підібрати й скласти певні комплекси вправ, які виконуються під музичний супровід залежно від напрямку педагогічних завдань для розвитку м'язової сили, гнучкості, швидкості рухів, витривалості, а також координаційних здібностей.

При цьому створюються умови для анатомічного впливу на певні м'язові групи, суглоби, зв'язки, внутрішні органи й органи почуттів. Першу групу представляють "Гімнастичні вправи". У неї входять різновиду ходьби, бігу й стрибків, а також загальнорозвиваючі вправи, які виконуються з метою оздоровлення й розвитку рухових здібностей.

Другу групу вправ на фітболах становлять «Основні (базові) рухи аеробіки». При записі й проведенні оздоровчих програм фахівці використовують певні назви (терміни) для кожного конкретного руху. Оскільки терміни запозичені з іноземних джерел, застосовуються назви англійською мовою. Для простоти навчання  фахівцями була виділена невелика група базових кроків, на основі яких і будуються блоки й комбінації вправ аеробіки. У футбол - аеробіці можна використати наступні базові кроки, які добре адаптуються до специфіки проведення вправ на м'ячі:

  • Kick - викид ноги вперед.
  • Jack (jamping jack) - стрибки ноги разом.
  • V - step.
  • Knee - up - коліно нагору.
  • Lunge - випад.
  • March - марш (кроки на місці).
  • Step - touch - приставний крок.

Основні кроки можна модифікувати й одержувати складні по координації зв'язки кроків, які з'єднуються в цікаві комбінації.

У групу "Танцювальні вправи" входять елементи ритміки, хореографії й сучасних танців, таких як рок-н-рол, диско, джаз, фолк, латиноамериканські й інші.

Групу «Вправи лікувальної фізичної культури» становлять засоби, спрямовані на профілактику й корекцію різних захворювань внутрішніх органів, опорно-рухового апарату, серцево-судинної, нервової й дихальної систем організму, органів зору.

Розділ «Рухливі, музичні ігри й естафети» включає велику кількість ігор як з м'ячем, так і сидячи на м'ячі («Музичні стільці», ігри на увагу й ін.) для занять фітбол - аеробікою з дітьми молодшого, середнього й старшого й шкільного віку. Ця група вправ включає й вправи креативної гімнастики, що сприяють розвитку творчості, ініціативи й самовираження.

У розділ «Вправи з інших оздоровчих і спортивних видів фізичної культури» входять елементи з різних видів спорту. Зі спортивних ігор можуть бути взяті елементи волейболу, баскетболу, футболу й інших видів спорту. Спортивна гімнастика представлена акробатичними вправами. Наприклад, перекатами, стійками на лопатках з м'ячем, містком і так далі. Елементи художньої й атлетичної гімнастики також вносять розмаїтість у заняття футбол - аеробікою.

 

Средства фітбол - аеробіки

Гімнастичні вправи, різновиди ходьби. Бігу, стрибків, ЗРВ.

Основні (базові) рухи аеробіки, зв’язки блоки і комбінації.

Танцювальні вправи, елементи ритміки, хореографії, сучасних танців

Вправи лікувальної фізичної культури направленні на профілактику, корекцію та лікування різних захворювань

Рухливі і музичні ігри та естафети

Вправи з інших оздоровчих і спортивних видів фізичної культури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Здорові, міцні, життєрадісні, фізично розвинені вихованці – нагорода найвищого ґатунку для кожного учителя фізичної культури!!!

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку