Методичні рекомендації для виконання семінарських занять та самостійної роботи студентів з дисципліни «Вікова психологія»

Про матеріал
Методичні рекомендації містять завдання для виконання семінарських занять та самостійної роботи студентів з дисципліни «Вікова психологія». Організація роботи студентів, передбачає ведення словника психологічних термінів з кожної теми, підготовку відповідей на контрольні питання та завдання, занотовування наукових літературних джерел, а також розв’язання проблемних ситуацій та творчих завдань.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ МИКОЛАЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО»

 

ЦИКЛОВА КОМІСІЯ ЕКОНОМІКО-ГУМІНІТАРНОГО ТА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАПРЯМУ ПІДГОТОВКИ (ВИПУСКОВА)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

для виконання семінарських занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Вікова психологія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Миколаїв-2021

Методичні рекомендації для виконання семінарських занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Вікова психологія» студентами Спеціальності: 231 Соціальна робота / А.М.Войтовська. – Миколаїв: Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж миколаївського національного університету ім. В.О.Сухомлинського», 2021. – 40 с.

 

 

 

 

Упорядник: А.М.Войтовська, викладач І категорії циклової комісії економіко-гумінітарного та загальноосвітнього напряму підготовки (випускова) Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж миколаївського національного університету ім. В.О.Сухомлинського»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Програма вивчення навчальної дисципліни «Вікова психологія» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки студентів за спеціальністю «Соціальна робота».

Методичні рекомендації містять завдання для виконання семінарських занять та самостійної роботи студентів з дисципліни «Вікова психологія». Організація роботи студентів, передбачає ведення словника психологічних термінів з кожної теми, підготовку відповідей на контрольні питання та завдання, занотовування наукових літературних джерел, а також розв’язання проблемних ситуацій та творчих завдань.

Мета самостійної роботи —закріпити теоретичні знання в межах програмного змісту дисципліни, розвинути вміння застосовувати ці знання для аналізу конкретних вікових психологічних феноменів та педагогічних ситуацій. Питання для самоконтролю передбачають активізацію у студентів знань з попередніх тем курсу, уміння відстежувати закономірності та фактори, які характеризують та зумовлюють вікову динаміку розвитку психіки, формування вміння обґрунтовувати з психологічних позицій методи виховання та навчання людей різного віку. Творчі завдання передбачають розвиток вміння застосовувати здобуті теоретичні знання для аналізу теоретичних і прикладних проблем вікової психології.

Предметом вивчення  навчальної дисципліни є: головні етапи розвитку психологічної науки, загальні принципи, методи та категорії вікової психології, передбачає вивчення основних понять психології, психіки в проявах різного виду діяльності.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Вікова психологія» є оволодіння студентами теоретичними та методологічними засадами психології, методами психологічного дослідження, формування вміння застосовувати набуті знання на практиці.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні володіти наступними компетентностями:

- володіти теоретичним матеріалом, що стосується життя людини в онтогенезі;

- використовувати в практичній діяльності знання про психічні особливості людей різного віку;

- будувати з людьми нормальні взаємовідносини, з честю виходити із складних службових обставин і конфліктних ситуацій;

- лагодити з людьми похилого віку, будуючи службові стосунки на принципах поваги та уваги.

Навчальний процес у Коледжі МНУ імені В.О.Сухомлинського організований за кредитно-модульною системою і спрямований на демократизацію освітнього процесу, створення умов для перетворення студента з об’єкта навчання у відповідального суб’єкта, для самодостатнього розвитку особистості через формування у студентської молоді здатності до самоосвіти, саморозвитку, самопізнання і самовираження власної індивідуальності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 1. Вікова психологія як наука

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

1. Поняття, об’єкт та предмет вікової психології.

2. Методи вікової психології

3. Завдання вікової психології

4. Категоріальний апарат вікової психології

Тематика самостійного вивчення. Зародження й становлення вікової психології. Місце вікової психології у системі психологічного знання. Міжпредметні зв'язки вікової психології з іншими науками. Методологічні засади вікової психології: загальнофілософські принципи; методологічні принципи психології. Класифікація методів вікової психології, особливості їх застосування. Етичні норми проведення психологічних досліджень.

Методичні вказівки: при виконанні завдань студенти повинні звернути увагу на специфіку предмета вікової психології порівняно з іншими галузями психологічної науки та з’ясувати на цій основі міждисциплінарні зв’язки цієї науки; аналізуючи завдання вікової психології, слід засвоїти основну досліджувану проблематику, навчитися розкривати сутність основних проблем вікової психології та враховувати основні методологічні принципи, на які спирається вікова психологія. Аналізуючи сутність методів вікової психології, необхідно засвоїти специфіку їх використання у процесі вивчення вікових особливостей розвитку психіки.

Словникова робота: вікова психологія, предмет вікової психології, вік, теорія рекапітуляції, теорія конвергенції двох факторів, культурно-історична теорія походження вищих психічних функцій Л. С. Виготського, принцип об’єктивності, принцип детермінізму, принцип єдності психіки та діяльності, принцип розвитку, принцип системності, порівняльний метод, лонгітюдний метод.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Що становить предмет вивчення вікової психології? Чим предмет вікової психології відрізняється від предмету загальної психології?

2. Що таке наукова проблема? Які основні проблеми вирішує вікова психологія? Навести їх приклади.

3. Який період онтогенезу вивчає геронтопсихологія?

4. Значення знання вікової психології для практичного психолога.

5. Сутність принципу розвитку у віковій психології. Хто з вітчизняних вчених увів цей принцип у дослідження вікових особливостей психіки людини?

6. Методи науково-психологічного вивчення особливостей розвитку психіки протягом онтогенезу. Які з них провідні?

8. Що таке лонгітюдне дослідження у віковій психології?

Завдання

  1.   Розкрийте внесок у розвиток вікової психології таких вчених як Л.С.Виготський, М.Я.Басов, А.Ф.Лазурський, С.Л.Рубінштейн, Г.С.Холл, Ж.Клапаред, А.Біне, Д.М.Болдуїн, В.Штерн, К.Бюлер, Ш.Бюлер, Ж.Піаже.

Тези (приклад плану):

  1.               Лев Семенович Виготський (1896 – 1934): засновник культурно-історичної теорії вищих психічних функцій;
  2.               основні праці вченого (окремо назвати ті, які є у бібліотеці університету);
  3.               наукові інтереси: кризові періоди, психологія підлітка тощо;
  4. значущість наукових здобутків ученого.
  1.   Проаналізуйте проблеми вікової психології в Україні. Розгляньте внесок українських вчених у становлення вікової психології.

 

 

Тема 2. Напрями, концепції, теорії вікової психології

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Біогенетичний напрям
  2.               Соціогенетичний напрям
  3.               Концепція конвергенції двох факторів розвитку дитини
  4.               Когнітивно-генетична теорія
  5.               Теорія трьох ступенів розвитку дитини
  6.               Система діагностики психічного розвитку дитини від народження до юнацького віку
  7.               Теорія розвитку вищих психічних функцій
  8.               Теорія поетапного формування розумових дій
  9.               Теорія ігрової діяльності та її впливу на психічний і особистісний розвиток дитини

Тематика самостійного вивчення Зовнішні та внутрішні умови розвитку. Рушійні сили розвитку психіки. Механізм психічного розвитку дитини: поняття «соціальна ситуація розвитку», «психологічні новоутворення», «провідний тип діяльності». Ознаки та види провідної діяльності. Механізм психічного розвитку особистості за В.С. Мухіною. Поняття діагностики вікового розвитку, її завдання та предмет діагностики (показники розвитку). Діагностика вікового розвитку за Л.С. Виготським та її практичне значення. Рівні розвитку дітей: «рівень актуального розвитку» та «зона найближчого розвитку».

Методичні вказівки: у процесі самостійного розв’язання завдань з теми студенти повинні відстежити специфіку різних наукових поглядів на фактори та джерела психічного розвитку індивіда. Крім того, навчитись аналізувати основні закономірності психічного розвитку, наводити відповідні приклади, що їх ілюструють; встановлювати вікові періоди на основі знання критеріїв вікової періодизації (провідного виду діяльності, психічних новоутворень, соціальної ситуації розвитку).

Словникова робота: онтогенез, філогенез, розвиток, формування, дозрівання, становлення, психічний розвиток, біологічні фактори психічного розвитку, соціальні фактори психічного розвитку, рушійні сили психічного розвитку, нерівномірність психічного розвитку, циклічність психічного розвитку, сензитивні періоди розвитку, соціальна ситуація розвитку, психічні новоутворення, провідна діяльність.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Чому теорія рекапітуляції належить до біологізаторського напряму у віковій психології?

2. У чому виявляється однобічність біологізаторського та соціологізаторського підходів у віковій психології, а також теорії конвергенції двох факторів В. Штерна?

3. У чому виявляється психічний розвиток дитини?

4. Як співвідносяться поняття «розвиток», «формування», «становлення», «дозрівання»?

5. Чому внутрішні суперечності є рушійною силою психічного розвитку? Обґрунтувати відповідь.

6. Роль спадковості у психічному розвитку. Навести відповідні приклади.

7. Що таке соціальне середовище та яка його роль у формуванні психіки людини?

8. Роль діяльності у психічному розвитку дитини. Яка діяльність називається провідною?

9. Що таке «зона найближчого розвитку»? Яку роль відіграє навчання в її розширенні?

10. У чому виявляється нерівномірність психічного розвитку? Навести приклади.

Творчі завдання та проблемні ситуації

1. Поясніть твердження видатних вітчизняних психологів: «Дитина не розвивається і виховується, а розвивається, виховуючись і навчаючись» (С.Л.Рубінштейн).

2. Який віковий період пройшла дитина, якщо наприкінці нього у неї з’явились такі психічні новоутворення, як довільність психічних функцій, самоконтроль, внутрішній план дій?

3. Складіть анотацію до статті Л. І. Божович «Психологические закономерности формирования личности в онтогенезе».

Завдання

  1.               Законспектуйте наступні статті:
  •        А.Н.Леонтьев. К терии развития психики ребенка. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.5 – 7.
  •        А.В.Запорожец. Условия и движущие причины психического развития ребенка. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.7 – 10.
  •        Г.С.Костюк. Принцип развития в психологии// Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.10 – 13.
  •        Д.Б.Эльконин. К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте // Хрестоматия по общей психологии. Учебное пособие для студентов пед.ин-тов. / Под ред. Проф. А.В. Петровского. – М. : Просвещение, 1977. – С 348-356.
  1.               Запишіть до термінологічного словника ключові поняття за темою: психічний розвиток, біологічний фактор розвитку, середовищний фактор розвитку, рушійні сили розвитку; закономірності психічного розвитку, детермінованість розвитку, гетерохронність, сензитивні періоди; криза вікового розвитку, новоутворення, соціальна ситуація розвитку, провідна діяльність.

 

Тема 3. Психофізіологічний розвиток дитини у пренатальному періоді та в періоді немовляти

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Поняття та фази пренатального розвитоку
  2.               Тенденції пренатального розвитку
  3.               Формування психічного життя
  4.               Очікуванні появи дитини
  5.               Психологічні аспкти вагітності
  6.               Криза новонародженості
  7.               Особливості розвитку немовляти
  8.               Криза першого року

Тематика самостійного вивчення. Фази й загальні тенденції пренатального розвитку. Мотивація зачаття. Вплив середовища на пренатальний розвиток. Сім'я в очікуванні дитини. Розвиток діади «мати–дитина», їх взаємозв'язок. Виховання в перинатальному періоді. Криза новонародженості. Анатомо-фізіологічний розвиток новонародженого; безумовні та умовні рефлекси. Виникнення слухового й зорового зосередження. Формування перших людських потреб: в одержанні вражень та у спілкуванні. «Комплекс пожвавлення» як основне новоутворення періоду новонародженості. Соціальна ситуація розвитку дитини першого року життя. Значення емоційно-позитивного спілкування дитини з дорослими для її психічного розвитку. Фізіологічний та психічний розвиток немовляти. Особливості пізнавальної, емоційної та моторної сфери. Розвиток самосвідомості. Головні новоутворення: виникнення перших уявлень про себе, усвідомлення психологічної єдності з дорослим,  освоєння  предметних дій, розвиток елементарних форм сприймання й мислення, становлення ходьби та осмисленого мовлення. Криза першого року життя.

Методичні вказівки: студенти повинні засвоїти ознаки кризи новонародженості та її завершення; з’ясувати значення безпосереднього емоційного спілкування дитини з дорослими для її психічного розвитку, причини затримки психічного розвитку в цьому віковому періоді; орієнтуватися в основних етапах становлення рухів немовляти, а також розуміти значення передумов розвитку мовлення в цьому віковому періоді для подальшого мовленнєвого розвитку дитини.

Словникова робота: криза новонародженості, комплекс пожвавлення, безпосереднє емоційне спілкування, сенсорна сфера немовляти.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Охарактеризувати особливості нервової системи новонародженої дитини. Чому немовля весь час спить?

2. Чутливість різних аналізаторів новонародженої дитини.

3. Безумовні рефлекси новонародженого. Яка їх роль у процесі адаптації дитини до нових умов життя? Чому окремі з них називаються атавістичними?

4. Психологічна ознака завершення кризи новонародженості.

5. Перші форми спілкування дитини з дорослою людиною. Що таке «дефіцит спілкування» у немовлят і як він впливає на їх подальший психічний розвиток?

6. У чому полягає підготовка до розвитку мовлення в період немовляти?

7. Розвиток рухів немовляти (хапання, маніпуляція, наслідування); їх роль у психічному розвитку немовляти.

8. Як відбувається у немовляти підготовка до прямоходіння? Значення прямоходіння для психічного розвитку дитини.

9. Охарактеризувати розвиток емоцій у немовлят.

10. Які новоутворення у психіці з’являються у немовляти?

Завдання

  1.               Законспектуйте наступні статті:
  •                 А.В.Запорожец. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.126-129.
  •                 Д.Б.Эльконин. Основная единица развернутой формы игровой деятельности. Социальная природа ролевой игры. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.61- 65.
  •                 А.Р.Лурия, Ф.Я.Юдович.Изменения в структуре игры в связи с развитием речи. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С. 65-69.
  •                 С.Л.Новоселова. Развитие мышления в раннем возрасте. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.183-189.
  •                 Н.Н.Поддьяков. К вопросу о развитии мышления дошкольников. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.207-211.
  •                 Л.А.Венгер. О формировании познавательных способностей в процессе обучения дошкольников. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С 179-183.

 

 

 

Тема 4. Особливості розвитку в ранньому дитинстві

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Розвиток моторики та фізичних можливостей
  2.               Основні фактори розвитку
  3.               Розвиток психічних функцій
  4.               Емоційний розвиток
  5.               Початкові форми самосвідомості. Криза трьох років

Тематика самостійного вивчення. Фізичний та нервово-психічний розвиток. Оволодіння прямою ходою та практичне засвоєння простору. Соціальна ситуація розвитку. Предметно-маніпулятивна діяльність як провідна в ранньому дитинстві. Оволодіння діями з предметами-знаряддями. Форми повсякденної активності дітей.  Пізнавальний розвиток дітей 1-3 років. Формування наочно-дійового мислення та мисленнєвих операцій. Основні етапи мовленнєвого розвитку в ранньому дитинстві. Способи засвоєння мови. Розвивальна робота з дітьми. Специфіка спілкування. Особливості емоційної сфери. Розвиток здатності до довільної саморегуляції. Становлення елементарної самосвідомості, формування образу «Я» й первинної статевої ідентичності. Симптомокомплекс кризи 3 років.

Методичні вказівки: студенти повинні засвоїти значення предметно-маніпулятивної діяльності для психічного розвитку дитини раннього віку, вміти відрізняти знаряддєві дії від ручних, розкривати вплив предметної діяльності на формування сенсорної сфери дитини, наочно-дійового мислення, засвоєння мови; називати причини кризи третього року життя та аналізувати поведінкові прояви цієї кризи.

Словникова робота: предметно-маніпулятивна діяльність, предметні дії, знаряддєві дії, ручні дії, наочно-дійове мислення, автономне мовлення, негативізм, свавілля, впертість, деспотизм.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Охарактеризувати соціальну ситуацію розвитку дитини раннього віку.

2. Оволодіння ходьбою і її роль у психічному розвитку дітей раннього віку.

3. Провідна діяльність та її розвиток у дітей протягом раннього віку. Яка її роль у розумовому розвитку дітей?

4. Пояснити вимогу дитини раннього віку: «Я сам!»

5. Сутність предметних ігор дітей раннього віку.

6. Охарактеризувати передумови і початок формування особистості дитини в ранньому віці.

7. Пояснити твердження Л. С. Виготського: «Вік від одного до трьох років—це стадія сенситивності до мовних впливів».

8. Особливості розвитку мовлення в період раннього дитинства. Який запас слів має дитина у два роки, у три?

9. Охарактеризувати мислення дитини раннього віку. Навести відповідні приклади.

10. Охарактеризувати основні новоутворення дитини раннього віку.

Завдання

  1. М.И.Лисина. Общение со взрослыми у детей первых семи лет жизни. // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. / Под ред. И.И.Ильясова, В.Я.Ляудис. – М.: Изд.МГУ, 1981. – С.107-113.

2. Зазначте, яка поведінкова характеристика кризи третього року життя наведена у прикладі: «Дитину кличуть з вулиці додому, але вона відмовляється йти. Заявивши, що кататиметься на велосипеді, продовжує кружляти у дворі, чим би її не спокушали (іграшкою, гостями, подарунками), хоча вигляд у неї сумний».

3. Що є рушійною силою психічного розвитку, а також природу вікових криз. А тепер прокоментуйте із цих позицій кризу третього року життя.

 

Тема 5. Психологічний розвиток дитини дошкільного віку

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Фізичний  та психічний розвиток
  2.               Соціальна ситуація розвитку
  3.               Гра та її значення для психічного розвитку дошкільнят
  4.               Розвиток особистості дошкільника

Тематика самостійного вивчення Анатомо-фізіологічний розвиток. Соціальна ситуація розвитку дошкільнят. Сюжетно-рольова гра як провідна діяльність. Види гри та її структура. Іграшка як засіб психічного розвитку дитини. Продуктивні види діяльності дитини дошкільного віку—зображувальна, конструкторська, музична; сприймання літературних і фольклорних творів, малюнків і картин. Становлення трудових навичок та специфіка учіння. Соціалізація дошкільнят. Особливості спілкування з ровесниками. Розвиток  пізнавальних психічних процесів, емоційно-вольової та мотиваційної сфери. Розвиток самосвідомості й самооцінки дошкільника. Формування першого дитячого світогляду та первинних морально-етичних понять. Місце дитини в системі відносин у сім'ї. Стилі спілкування батьків з дітьми та їх вплив на психосоціальний розвиток дітей. Проблема соціально-психологічної готовності дитини до навчання в школі.

Методичні вказівки: студенти повинні проаналізувати особливості соціальної ситуації розвитку дитини дошкільного віку, вміти розкривати сутність основних потреб дошкільника, роль дорослого у психічному розвитку дитини; аналізувати вплив сюжетно-рольової гри як провідного виду діяльності на психічний розвиток дитини в цьому віковому періоді; розкривати особливості пізнавальних процесів, емоційно-вольової сфери та специфіку розвитку моральної поведінки дітей.

Словникова робота: сюжетно-рольова гра, роль, іграшки, зміст, сюжет та правила гри, наочно-образне мислення.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Які провідні потреби дитини дошкільного віку? Охарактеризувати їх.

2. Сутність гри як символіко-моделюючого типу діяльності.

3. Чим сюжетні ігри дошкільників відрізняються від предметних ігор у ранньому віці?

4. Значення сюжетно-рольової гри для психічного розвитку дитини дошкільного віку.

5. Які помилки у вихованні дошкільнят призводять до переростання почуття власної гідності в такі негативні риси характеру, як егоїзм, зазнайство?

6. Охарактеризуйте мислення дитини дошкільного віку.

7. Охарактеризуйте уяву дитини дошкільного віку. Яке значення для її розвитку мають сюжетно-рольова гра, зображувальна та конструкторська діяльність, читання казок?

8. Чому уява часто виконує терапевтичну функцію в дошкільному віці? Навести приклади таких ситуацій.

9. Які особливості пізнавальних процесів дошкільника потребують переважно ігрових і наочних методів навчання?

10. Які мотиви покладено в основу моральних вчинків дітей-дошкільників?

 

 

 

Тема 6. Психологія молодшого школяра

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Загальні психологічні особливості молодших школярів
  2.               Криза семи років. Соціальна ситуація розвитку
  3.               Формування особистості дитини в початкових класах
  4.               Розвиток пізнавальних психічних процесів

Тематика самостійного вивчення. Анатомо-фізіологічний та психічний розвиток молодших школярів: пізнавальний, емоційний й особистісний. Криза 6-7 років. Соціальна ситуація розвитку. Адаптація дитини до навчання в школі. Навчання як провідна діяльність; мотиви учіння. Умови формування самооцінки. Засвоєння моральних норм і правил поведінки. Міжособистісні відносини з дорослими і однолітками; формування груп і колективів ровесників. Роль особистості учителя у навчанні й вихованні молодшого школяра. Ставлення учнів до школи і вчителя. Вплив батьків на успіхи дітей у навчанні. Основні новоутворення: довільність дій, внутрішній план дій, рефлексія. Шкільні проблеми та шляхи їх подолання: шкільна фобія, соціальна дезадаптація, неуспішність, низька дисципліна, шкільне цькування. Педагогічна взаємодія сім'ї й школи.

Методичні вказівки: студенти повинні засвоїти знання про анатомо- фізіологічні особливості молодших школярів; специфіку соціальної ситуації розвитку в цьому віковому періоді; показники психологічної готовності дитини до навчання у школі, особливості розвитку пізнавальних процесів; основні мотиви навчальної діяльності; аналізувати особливості спілкування молодших школярів з дорослими та однолітками; характеризувати основні психічні новоутворення молодшого шкільного віку.

Словникова робота: навчальна діяльність, психологічна готовність до навчання у школі (інтелектуальна, мотиваційна, емоційно- вольова, особистісна), самоконтроль, внутрішній план дій, довільність пізнавальних функцій.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Охарактеризувати анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів. Чи необхідно враховувати їх при плануванні навчального навантаження?

2. Що є фізіологічною основою розвитку довільної поведінки в молодшому шкільному віці?

3. Охарактеризувати структуру навчальної діяльності молодшого школяра.

4. Обґрунтувати необхідність розвитку ретроспективної самооцінки молодшого школяра в навчальній діяльності.

5. Які мотиви навчальної діяльності характерні для дітей молодшого шкільного віку?

6. Що таке психологічна готовність до навчання у школі? Охарактеризувати її основні складові.

7. Сутність кризи молодшого шкільного віку.

8. Особливості пізнавальних процесів у молодшому шкільному віці.

9. Чому мислення дитини молодшого шкільного віку називається конкретним (за Ж. Піаже)?

10. Що означає поява внутрішнього життя дитини молодшого шкільного віку? Порівняти її в цьому плані з дитиною дошкільного віку.

Завдання

1. Зробити аналіз рекомендованої літератури, виписати тези, що розкривають питання «Сфера інтересів дітей молодшого шкільного віку».

2. Підібрати необхідні матеріали з літератури для написання реферату на тему: «сучасні методики діагностування психічного розвитку молодшого школяра»

Тема 7. Психологічні особливості та типові проблеми підліткового віку

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Соціальна ситуація розвитку
  2.               Криза 13 років
  3.               Стосунки з однолітками та дорослими.
  4.               Психічні новоутворення
  5.               Розвиток пізнавальних процесів

Тематика самостійного вивчення Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на психологічні особливості й поведінку. Соціальна ситуація розвитку. Криза 13 років. Інтимно-особистісне спілкування з однолітками як провідний вид діяльності. Взаємини з батьками й учителями. Розвиток пізнавальних процесів. Перебудова навчальної діяльності. Інтереси й захоплення. Самопізнання, розвиток самооцінки, почуття власної гідності. Протиріччя підліткового віку. Виникнення акцентуацій характеру та дезадаптивних форм поведінки. Проблема «важких підлітків». Психологічні особливості підлітків-правопорушників. Підліткова суїцидність. Основні новоутворення підліткового віку: почуття дорослості, усвідомлення себе як особистості, формування самовідношення, потреба в самореалізації та суспільному визнанні.

Методичні вказівки: студенти повинні розширити знання про специфічні особливості розвитку самосвідомості, мотиваційної сфери, пізнавальних процесів у підлітковий період; особливо важливо проаналізувати значення інтимно-особистісного спілкування для розвитку основних психічних новоутворень цього віку.

Словникова робота: пубертатний період, акселерація, почуття дорослості, інтимно-особистісне спілкування, самосвідомість підлітка, рефлексія, статево-рольова ідентифікація, критицизм мислення, формальне мислення, девіантна поведінка підлітків, адитивна поведінка підлітків, делінквентна поведінка підлітків.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Охарактеризувати соціальну ситуацію розвитку в підлітковий період.

2. Чому підлітковий вік називається пубертатним? Як процес статевого дозрівання відбивається на психічному розвиткові підлітка?

3. Чому підлітковий період називається кризовим? З чим пов’язана ця криза?

4. Що таке почуття дорослості? Які тенденції в поведінці підлітка задаються ним?

5. Охарактеризувати мислення в підлітковий період. У чому полягає його критицизм?

6. Чому Ж. Піаже називає мислення підлітків формальним?

7. Охарактеризувати розвиток самосвідомості в підлітковому віці. Чим характеризується нестійка самооцінка в підлітковий період?

8. Що таке статево-рольова ідентифікація?

9. Психологічна сутність інтимно-особистісного спілкування як провідного виду діяльності в підлітковий період.

10. Чому підлітки схильні до девіантної поведінки?

Завдання

  1.               Користуючись сучасними журналами та газетами для молоді, доберіть приклади переживання базових потреб підліткового віку. Поясніть, які об’єктивні та суб’єктивні фактори спричиняють ці переживання.
  2.               Дослідіть рівень самооцінки підлітків. Перевірте, чи змінюється самооцінка підлітків у динаміці (10 – 12 – 15 років).
  3.               Складіть психологічний портрет сучасного підлітка на підставі психодіагностичних вимірювань особистісних характеристик: самооцінки, особистісної тривожності, комунікативних та організаторських здібностей.
  4.               Поясніть, як впливають на поведінку підлітка відносини із класом . Як вчитель може скористатися виявленою інформацією для моделювання своїх стосунків із класом підлітків?
  5.               Користуючись психодіагностичним інструментарієм, дослідіть мотиваційну складову навчання підлітків.

Ознайомтеся із діагностичною методикою та дослідіть 1–2 школярів-підлітків щодо виявлення схильності до різних форм девіантної поведінки. Сформулюйте основні правила психопрофілактики девіантної поведінки у підлітків.

 

Тема 8. Психологія юнацького віку

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Соціальна ситуація розвитку
  2.               Емоційно-вольова сфера. Розвиток самосвідомості
  3.               Взаємини з дорослими та однолітками
  4.               Розвиток пізнавальних психічних процесів

Тематика самостійного вивчення. Юнацька субкультура: особливості дозвілля, ставлення до різних видів мистецтва й естетичні смаки, молодіжна мода, стиль спілкування й словотворчість. Юнацька сексуальність.

Труднощі і відхилення у розвитку в ранній юності. Аддиктивна поведінка й девіантна соціалізація в юнацькому віці. Соціальні, біологічні, психологічні фактори, що провокують вживання алкоголю й токсикоманічних речовин юнаками. Профілактична робота, спрямована на попередження розвитку  девіантної, делінквентної, залежної від психоактивних речовин поведінки.

Методичні вказівки: студенти повинні активізувати знання про закономірності психічного розвитку в період ранньої юності (старшого шкільного віку), зокрема особливості перебудови відносин з батьками та однолітками, становлення ціннісно-розумової свідомості як основи особистісного самовизначення та побудови професійних планів; специфіку розвитку пізнавальних процесів та інтересів юнаків і дівчат.

Словникова робота: его-ідентичність, дифузія ідентичності, особистісне самовизначення, професійне самовизначення, професійний план, ціннісно-розумова свідомість, ціннісні орієнтації.

Питання та завдання для самоконтролю

1. Специфіка соціальної ситуації розвитку в період ранньої юності.

2. Охарактеризувати розвиток пізнавальних функцій у період старшого шкільного віку.

3. Що покладено в основу диференціації пізнавальних інтересів юнаків та дівчат?

4. Що таке его-ідентичність як центральне новоутворення періоду ранньої юності (за Е. Еріксоном)? Чим характеризується дифузія ідентичності?

5. Що таке особистісне самовизначення? Чому в основу цього процесу покладено самосвідомість особистості та систему її ціннісних орієнтацій?

6. В якому випадку може йтися про сформованість життєвого (професійного) плану старшокласника?

7. Особливості спілкування підлітка та юнака з батьками.

 

Завдання

  1.               Порівняйте вікові особливості розвитку підлітків та юнаків. Заповніть таблицю:

Критерії

Підлітковий період

 

Ранній юнацький період

Соціальна ситуація розвитку

 

 

 

 

Провідна діяльність

 

 

Основні новоутворення

 

 

Вікова криза

 

 

 

  1.               Доберіть із журналів, газет приклади переживання проблем юності. Поясніть їх сутність, виходячи із вікових особливостей розвитку юнака. Складіть психологічний портрет сучасного юнака.
  2.               Здійснити аналіз рекомендованої літератури, виписати тези, що розкривають питання: «Формування самооцінки і самосвідомості в період ранньої юності».

4. Підготувати повідомлення на теми: «Емоційне життя старшокласника», «Особливості стосунків юнаків і дівчат з однолітками та дорослими», «Вибір професії».

 

Тема 9. Психологія дорослості

Навчальна мета: викладення навчального матеріалу

Розвиваюча мета: формування наукового світогляду та професійного мислення

Виховна мета: виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.

План заняття:

  1.               Вікові часи у контексті соціальних норм
  2.               Дослідження періодів та задач розвитку періоду ранньої дорослості
  3.               Психосоціальний розвиток середньої дорослості
  4.               Психологія пізньої дорослості.

Методичні вказівки: студенти повинні активізувати знання про закономірності психічного розвитку в період дорослості, зокрема особливості розвитку самосвідомості у ранньому дорослому віці та особливості спонукальної сфери, розуміти становлення суб'єкта життєдіяльності та динаміку психофізіологічних функцій у ранньому дорослому віці, пояснювати динаміка окремих інтелектуальних функцій та особливості емоційного розвитку особистості у ранньому дорослому віці.

Створення власного способу життя. Вибір супутника життя, утворення сім'ї, налагодження внутрішньосімейних відносин. Перехід до батьківства, виховання дітей. Вирішення  батьківських завдань на різних етапах розвитку дітей. Встановлення дружніх стосунків на різних стадіях життєвого шляху. Оволодіння професійною та соціальними ролями. Проходження необхідних етапів професійного шляху. Досягнення дорослою людиною соціальної, особистісної, духовної зрілості й осягнення смислу життя.

Періодизація психічного розвитку дорослої людини. Загальна характеристика дорослості. Анатомо-фізіологічні особливості. Розвиток  пізнавальних психічних процесів і емоційної сфери. Особистісний та психосоціальний розвиток. Особливості спілкування.

Психологія старіння. Теорії старіння й старості. Біологічні й психічні закономірності процесу старіння. Стратегії ставлення до старіння. Типові проблеми та переживання людей старого віку: почуття безпорадності, незатребуваності, самотності й відчуженості від зовнішнього світу, незадоволеність  матеріальним станом, горе втрати близьких, страх смерті. Значення сім'ї для людей похилого віку. «Щаслива старість». Соціальна політика щодо людей похилого віку. Профілактика старіння. Проблема тривалості життя та активного довголіття. Завершення життєвого шляху.

 

Питання та завдання для самоконтролю

  1.               Назвіть стадії періоду дорослості.
  2.               Назвіть завдання розвитку в ранньому дорослому віці за Е.Еріксоном.
  3.               У чому виявляється своєрідність вікового розвитку психофізіологічних функцій у період ранньої дорослості?
  4.               Які зміни відбуваються в спонукальній сфері особистості в ранньому дорослому віці? Чим вони зумовлені?
  5.               Чому ранній дорослий вік називають періодом починань?
  6.               Охарактеризуйте систему цінностей на межі 30-річчя.
  7.               Які мотиви професійного вибору в ранньому дорослому віці?
  8.               Які реальні мотиви самотнього способу життя і як вони виражаються в соціальних стеоретипах?
  9.               Поясніть процес утворення сім’ї як вираження близькості, а також мотиви вибору дорослими людьми альтернативних способів життя.
  10.          Назвіть основні фактори, які впливають на вибір професії.
  11.          Опишіть, як названі фактори впливають на вибір професії: батьківські настанови, Я-концепція та індивідуальні особливості людини.
  12.          У чому полягає вікова динаміка творчої активності і продуктивності суб’єкта діяльності і в яких сферах соціального життя вона проявляється?
  13.          Охарактеризуйте особливості самосвідомості у ранньому дорослому віці.
  14.          У чому виявляється вплив Я-концепції на сімейні стосунки?
  15.          У чому полягає специфіка функціонування когнітивної сфери в ранньому дорослому віці?
  16.          Які особливості прояву вищих психічних функцій у ранньому дорослому віці?
  17.          Чому деякі теоретики вказують на гнучке мислення як на важливу ознаку дорослого інтелекту?
  18.          Які зміни відбуваються у розвитку пам’яті людей раннього дорослого віку?
  19.          Назвіть найбільш суттєві відмінності в розвитку мовлення людей, котрі досягли періоду ранньої дорослості у порівнянні з розвитком мовлення на попередніх етапах.
  20.          Охарактеризуйте особливості емоційного розвитку в період ранньої дорослості.
  21.          Як пов’язані особливості кар’єрного зростання зі статю?
  22.          Які причини виникнення нормативної „кризи тридцятиріччя» та яке її розв’язання має позитивний вплив на подальший  розвиток особистості?
  23.          Чому середній дорослий вік називають періодом акме?
  24.          Назвіть завдання розвитку в середньому дорослому віці (за Е.Еріксоном).
  25.          Назвіть особливості розвитку людини в середньому віці.
  26.          Як змінюються в середньому віці когнітивні здібності людини? Поясніть у чому полягають труднощі оцінки цих змін?
  27.          Розкажіть про відмінності у сприйнятті людьми 40-60 років свого віку. Які фактори зумовлюють реакцію людей на перехід до середнього віку?
  28.          Назвіть основні зміни, що відбуваються в середньому віці в сенсорній та моторній сферах людини.
  29.          Як пов’язані між собою діяльність дорослої людини, з одного боку, і бурхливий розвиток технології старіння професійних знань – з іншого?
  30.          Який вплив має досвід на когнітивний розвиток і пізнавальну діяльність у середньому віці?
  31.          Назвіть основні завдання психосоціального розвитку чоловіків і жінок у середньому віці.
  32.          Поясніть особливості важливих змін у професійній кар’єрі, які відбуваються в середньому віці.
  33.          Чому в середньому віці люди часто переоцінюють свою професійну кар’єру?
  34.          Охарактеризуйте особливості самосвідомості у середньому дорослому віці.
  35.            У чому полягають основні тенденції в розвитку спонукальної сфери у середньому дорослому віці?
  36.          Назвіть основні потреби людей  середнього дорослого віку.
  37.          У чому полягають особливості розвитку спонукальної сфери у середньому дорослому віці?
  38.          У чому виявляється криза середини життя?
  39.          У чому полягають особливості психічних та пізнавальних процесів у середньому дорослому віці?
  40.          Опишіть морфо-функціональні зміни, які відбуваються в процесі старіння. Назвіть фактори, які впливають на ці зміни.
  41.          Порівняйте відмінні ознаки в різних періодах пізньої дорослості.
  42.          Які когнітивні зміни відбуваються в пізній дорослості?
  43.          Чи є погіршення пізнавальних здібностей невід’ємною ознакою процесу старіння? Назвіть прямі і непрямі фактори, які впливають на погіршення  пізнавальних процесів.
  44.          Які особисті зміни відбуваються в пізньому дорослому віці?
  45.          Назвіть завдання розвитку в пізньому дорослому віці.
  46.          Як фізичні, економічні і соціальні умови впливають на рівень адаптації літньої людини до виходу на пенсію?
  47.          Охарактеризуйте особливості сімейних особистісних стосунків, що визначають стреси і радощі похилого віку.
  48.          Як тип особистості і стилі  поведінки впливають на пристосування до старіння?
  49.          Яке значення має збереження ідентичності в пізньому дорослому віці?
  50.          Як в пізній дорослості виражається еріксонівський конфлікт між цілістю Его і відчаєм?
  51.          Опишіть фактори, якіц впливають на ставлення людей до виходу на  пенсію.
  52.          Як людині найкраще підготуватись до виходу на пенсію? Яку  допомогу в цьому може надати суспільство?
  53.          Опишіть проблеми, турботи і потреби людей від 65 до 75 років у порівнянні  з проблемами і потребаит осіб у віці від 85 років.
  54.          Що означає конвергентний і дивергентний типи старіння?
  55.          У чому полягає значення творчої діяльності і спілкування для активного довголіття людини?
  56.          Який тип регуляції поведінки і життєдіяльності сприяє прогресивному  розвитку людини і її психіки?

Завдання

  1.               Підготуйте повідомлення на тему: «Характеристика симптоматики кризи 33 років»
  2.                    На основі вивчення публікацій у психологічних журналах за останні 10 років складіть бібліографію на тему: «Сучасні підходи українських та російських психологів до проблеми  розвитку зрілої особистості».
  3.               Підготувати виступи на тему «Криза середини життя»
  4.               Складіть 10 завдань для самостійного опрацювання теоретичного матеріалу із теми «Психологія зрілості» (задачі, проблемні питання,  різні типи вправ,  тестів, творче формулювання проблем).
  5.               Запишіть до термінологічного словника ключові поняття за темою «Психологія зрілості»

 

Реферат як форма організації самостійної роботи студента

Реферат — це одна з форм організації навчально дослідницької діяльності студента. Його призначення — розвиток пізнавальної са мостійності студента, умінь самому набувати, поглиблювати, творчо переробляти і осмислювати професійно значущі знання. Крім того, це ще і форми контролю рівня професійної підготовки студентів, тому ці роботи виконуються з дотриманням єдиних вимог і правил. Вони виконуються у позанавчальний час і в терміни, встановлені ви кладачем. На написання реферату відводиться не менше місяця, по чинаючи із дня вибору і затвердження теми.

Обсяг виконуваної роботи визначається кількістю сторінок машинописного тексту. Нормативні об'єми: не менше 8-10 сторінок.

Реферування використовується при підготовці до практичних і семінарських занять, до заліків та іспитів, а також як контрольна робота студента, який за певних причин відстав у процесі засвоєння навчальної дисципліни.

Реферат — це письмова робота, де стисло викладено дослідження проблеми на основі вивчення і переробки теоретичного або емпіричного матеріалу.

Реферування призначене для освоєння прийомів, методів і засобів роботи з джерелами пізнання конкретної дисципліни. У рефераті не переказується зміст джерел, що вивчаються, а здійснюється їх аналіз, узагальнення, переструктурування, систематизація тощо.

Реферативна робота може виконуватися як на матеріалі теорії, так і на основі вивчення досвіду практичної діяльності. Іноді для написання буває досить вивчити і глибоко проаналізувати одне теоретичне джерело або описати досвід успішного застосування певного методу навчання конкретним викладачем.

Вимоги до оформлення рефератів

Структура реферату

Структура реферату містить такі елементи:

• титульна сторінка,

• план,

• вступ,

• основна частина (розділи, пункти і підпункти),

• висновки,

• список використаних джерел,

• додатки.

Титульний аркуш містить найменування міністерства, якому підпорядкований навчальний заклад (Міністерство освіти і науки України); назву вищого навчального закладу (Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського); назву кафедри, де виконана робота; курс, групу, факультет, прізвище, ім'я, по батькові автора; (див. додаток А).

План

Після титульного аркуша розташовується зміст (план) (аркуш не нумерується), в якому містяться назви розділів і параграфів та вказуються сторінки (інтервал - 1,5).

Зміст (план) наукової праці повинен відповідати кільком універсальним вимогам:

• теми кожного розділу однакові за важливістю а самі розділи – приблизно однакові за обсягом;

• варто охоплювати весь матеріал, що відноситься до теми, але нічого зайвого;

• теми і зміст окремих розділів не повинні «накладатися»;

• жоден із пунктів плану не може повторювати назви роботи.

Зразок оформлення змісту реферату подано в додатку Б.

Вступ

Вступ обсягом 1-2 сторінки – важлива частина реферату. У ньому обґрунтовують актуальність обраної теми, оцінюють стан дослідження наукової проблеми, формулюють мету і визначають завдання реферату, дають короткий загальний огляд наявної літератури і використаних джерел. Бажано, щоб початок був яскравим і проблемним, який одразу приверне увагу читача.

Вимоги до змісту основної частини реферату

За змістом реферат може бути аналітичним оглядом історії вивчення питання (що нового вніс той чи інший дослідник) або сучасного її стану, критичним аналізом наукової дискусії (зіставлення різних підходів до вирішення наукової проблеми), а також у вигляді розгорнутої рецензії конкретної наукової роботи.

Зміст реферату має відповідати його темі, меті і завданням. Послідовно розкривайте всі передбачені планом питання, обґрунтовуйте, пояснюйте основні положення, підкріплюйте їх конкретними прикладами і фактами, формулюйте думки чітко, просто, правильно і недвозначно (щоб і самому було зрозуміло), а також прагніть логічно структурувати текст. Щоразу треба пам’ятати, що Ваш реферат хтось читатиме і прагнутиме зорієнтуватися в ньому, щоб швидко знайти відповідь на питання, які його цікавлять (заодно уявіть себе на місці такої людини). Звичайно, робота, яка написана «суцільним текстом» (без заголовків, без абзаців, без виділення шрифтом найважливішої інформації та ін.) не викликатиме в культурного читача захоплення.

Висновки

Висновки – самостійна частина реферату, в якій не слід просто переказувати зміст роботи. У них потрібно висвітлити такі аспекти:

•оцінити ступінь досягнення мети і виконання завдань роботи;

•перерахувати і стисло охарактеризувати відомі наукові підходи досліджених проблеми, а також виділення нових аспектів, дискусійних питань, що підлягають подальшому вивченню;

•визначити, що є цінним у реферованих роботах, що вимагає додаткового аналізу й уточнення, а що викликає сумніви.

Обсяг висновків – 1-2 сторінки.

Реферат має бути надрукований на стандартному аркуші формату А 4 з дотриманням таких вимог: поля: ліве – 30 мм, праве – 15 мм, верхнє – 20 мм, нижнє – 20 мм; шрифт Times New Roman розміром 14 пт; міжрядковий інтервал – 1,5; відступ червоного рядка – 1,25; вирівнювання тексту – за шириною.

Обсяг тексту реферату – 8-20 друкованих сторінок

Кожен структурний елемент змісту роботи починається з нової сторінки. Найменування структурних елементів треба розташовувати по центру рядка без крапки в кінці, без підкреслення, відділяючи від тексту трьома міжрядковими інтервалами.

Перенос складів у словах не використовується.

Не допускаються скорочення слів, а вживання абревіатури дозволяється після того, як в тексті уже використовувалося її змістове словосполучення із вказівкою в дужках такої абревіатури.

Рисунки і таблиці повинні мати заголовки і нумерацію, узгоджену з номером розділу.

Посилання в тексті реферату на джерела варто зазначати порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками, наприклад: «... у праці М.П. Лещенка [1, с. 27] визначено ... ».  Можливі й посторінкові посилання.

Цитування варто звести до мінімуму і вдаватися до нього лише тоді, коли воно справді необхідне. Цитуючи, потрібно дотримуватися кількох формальних правил:

• цитата повинна бути дослівною;

• цитата не повинна бути надто довгою;

• цитата повинна подаватися у лапках і супроводжуватися посиланням на джерело у примітці;

• вилучення певних фрагментів, яке дозволяє уникнути довгого цитування, позначається трикрапкою;

• пояснення, які розривають текст цитати, подаються у квадратних дужках;

• цитати, які є незавершеним реченням, граматично узгоджуються із авторським текстом.

Тематика доповідей і рефератів

  1.               Біологічні теорії онтогенезу психіки людини: рекапітуляції, дозрівання, етологічна.
  2.               Теорії научіння: соціального научіння, соціально-когнітивна.
  3.               Когнітивні теорії онтогенезу психіки людини: генетичної епістемології, інформаційна, культурно-історичного розвитку психіки.
  4.               Психоаналітичні теорії онтогенезу психіки людини: психосексуальна, психосоціальна.
  5.               «Я» теорії онтогенезу психіки людини: гуманістична, смислових систем.
  6.               Екологічна теорії онтогенезу психіки людини.
  7.               Поняття про сенситивні та критичні періоди розвитку. Вікові кризи.
  8.               Підходи до вікової періодизації психічного розвитку людини.
  9.               Вплив зовнішнього середовища на пренатальний стан дитини.
  10.          Криза новонародженого.
  11.          Криза першого року життя: симптоми, шляхи подолання.
  12.          Гра у ранньому дитинстві: різновиди, способи, функції.
  13.          Криза третього року життя: симптоми, шляхи подолання.
  14.          Конкретно-операціональне мислення у пізньому дитинстві.
  15.          Особливості дружби та товаришування у підлітковому віці. Підліткові компанії.
  16.          Стадія формальних операцій розвитку мислення підлітків.
  17.          Центральне психологічне новоутворення підліткового віку.
  18.          Формування особистої ідентичності в юності. Статуси ідентичності (за Дж. Марсіа).
  19.          Становлення Я-концепції в юнацькому віці.
  20.          Соціальне середовище юнацтва. Спілкування з ровесниками та дорослими.
  21.          Емоційно-вольова сфера в юності. Дружба та кохання.
  22.          Пізнавальна сфера в юності: пам’ять, уява, увага, мислення.
  23.          Центральне психологічне новоутворення юнацького віку.
  24.          Теорія трансформації психології дорослої людини Р. Гулда.
  25.          Основні соціальні завдання ранньої дорослості.
  26.          Стадії когнітивного розвитку у дорослості (за У. Шейо).
  27.          Вікові особливості інтелекту, мислення, пам’яті, уваги у ранній дорослості.
  28.          Емоційні зміни у ранній період дорослості. Комплекс Іони.
  29.          Особливості психологічного обстеження осіб різного віку
  30.          Періодизація психічного розвитку дитини  за Д. Б. Ельконіним

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського

Коледж МНУ імені В.О.Сухомлинського

 

 

 

 

 

НАЗВА ТЕМИ

Реферат

 

 

 

 

 

 

                                                              Виконав(ла): студент(ка)

                                                       курсу ___групи____

                                                            спеціальності_________

                                                                ПІБ (студента)__________

                                                                        Перевірела: ПІБ (викладача)

 

 

 

 

 

 

Миколаїв 2017

Додаток Б

Зразок оформлення змісту реферату

 

ЗМІСТ

ВСТУП .......................................................................................................2

РОЗДІЛ 1 (Назва) ......................................................................................5

1.1. (Назва) .........................................................................................5

1.2. (Назва) ......................................................................................... 9

1.3. (Назва) ........................................................................................13

РОЗДІЛ 2. (Назва) ....................................................................................16

2.1. (Назва) ........................................................................................16

2.2. (Назва) ........................................................................................19

2.3. (Назва) ........................................................................................19

ВИСНОВКИ ..............................................................................................23

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .................................................25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ВІКОВА ПСИХОЛГІЯ»

  1.               Абрамова Г. С. Возрастная психология : учебник для студ. вузов / Г. С. Абрамова. - Екатеринбург : Деловая книга, 1999.
  2.               Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни : монография / К. А. Абульханова-Славская. - М., 1991.
  3.               Божович Л. И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Вопросы психологии / Л. И. Божович. -1978. - № 4.
  4.               Боришевский М. Й. Психологические особенности самосознания подростков / М. Й. Боришевский. - К., 1981.
  5.               Боришевский М. Й. Развитие саморегуляции поведения школьников : автореф. дис. докт. пед. наук. / М. И. Боришевский - К., 1992.
  6.               Боришевський М. Й. Шлях до себе : збірка наукових праць / Мирослав Боришевський. - К. : Академвидав. - 2010.
  7.               Возрастные особенности психических функций взрослых в период зрелости (41-46 лет) / редкол. : Я, И. Петров, Л. Н. Фоменко. - М., 1984.
  8.               Возрастные особенности умственной деятельности взрослых / под ред. Е. И. Степанова. - М., 1974.
  9.               Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / Л. С. Выготский. - М., 1992. - Т. 4.
  10.          Гамезо М. В. Возрастная психология: личность от молодости к старости: уч. пособие / [М. В. Гамезо, В. С . іерасимова и др.). - М.: Педагогическое общество России, Изд. дом «Ноосфера», 1999.
  1.          Гроф С. Человек перед лицом смерти : пер. с англ. / С. Гроф, Дж. Хэлифакс. - М.: Изд-во Трансперсонального института, 1996.
  2.          Климишин О. І. Психологія духовності особистості. Християнсько-орієнтований підхід / О. І. Климишин. - Івано-Франківськ: Гостинець, 2010.
  3.          Кайл Р. Детская психология: Тайны психики ребенка / Роберт Кайл. - СПб.: Прайм-Еврознак, 2002. - (Серия «Психологическая энциклопедия»).
  4.          Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. - Ростов-на-Дону, 1996.
  5.          Кон И. С. Открытие «Я» / И. С. Кон. - М., 1978.
  6.          Кон И. С. Психология старшеклассника / И. С. Кон. - М., 1989.
  7.          Кон И. С. Психология юношеской дружбы / И. С. Кон. - М., 1973.
  8.          Конунго М. Биохимия старения / М. Конунго. - М., 1982.
  9.          Коростылева Л. А. Самореализация как развитие личности в период взрослости // Теоретические и прикладные вопросы психологии (параметры личности) / под ред. А. А. Крылова. - СПб., 1996. - Вып 2.
  10.          Костюк Г. С. Вікова психологія / Г. С. Костюк. - К., 1978. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк. - К., 1989.
  11.          Краснова О. В. «Мы» и «Они»: эйджизм и самосознание пожилых людей / О. В. Краснова // Психология зрелости и старения. - 2000. - №3.
  12.          Крутецкий В. А. Основы педагогической психологии / В. А. Кругец-кий. - М.: Просвещение, 1972.
  13.          Крайг Г. Психология развития. - 9-е изд. / Г. Крайг, Д. Бокум. - СПб.: Питер, 2010.
  14.          Поліщук В. М. Криза 13 років: Феноменологія, проблеми: монографія / В. М. Поліщук. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2006.
  15.          Практикум по возрастной психологии : уч. пособие / под ред. Л. А. Головей, Е. В. Рыбалко. - СПб.: Речь, 2002.
  16.          Проблемы долголетия / отв. ред. В. В. Алпатов. - М., 1962.
  17.          Проблемы этического развития ребенка // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии / под ред. И. И. Ильясова, В. Я. Ляудис. - М., 1981.
  18.          Психологія і педагогіка життєтворчості : навч.-метод, посіб. / ред. рада: В. М. Доній та ін. - К., 1996.
  19.          Психологія самоактивності учнів у виховному процесі: навч.-метод, посіб. / за ред. М. Й. Боришевського. - К.: ЗМН, 1998.
  20.          Психология личности и образ жизни / отв. ред. Е. В. Шорохова. - М., 1987.
  21.          Психология человека от рождения до смерти / под ред. А. А. Реана. - СПб.: Прайм-Еврознак, 2002.
  22.          Савчин М. В. Духовний потенціал людини : монографія / М. В. Савчин. - 2-ге вид., пер., доп. - Івано-Франківськ: Місто НВ, 2010.
  23.          Скиннер Б. Оперантное поведение / Б. Скиннер // История зарубежной психологии. 30-е - 60-е годы XX века. - М., 1986.
  24.          Слободчиков В. И. Категория возраста в психологии и педагогике развития / В. И. Слободчиков // Вопросы психологии. - 1991. - №2.
  25.          Справочник по психологии и психиатрии детского и подросткового возраста / В. В. Авраменкова. - СПб.: Питер, 1999.
  26.          Степанова Е. И. Умственное развитие и обучаемость взрослых / Е. И. Степанова. - Л., 1981.
  27.          Стиль человека: психологический анализ / под ред. А. В. Либина. - М.: Смысл, 1998.
  28.          Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. - М.: Просвещение, 1987.
  29.          Хрипкова А. Г. Дівчинка. Підліток. Дівчина / А. Г. Хрипкова, Д. В. Колесов. - К.: Рад. школа, 1985.
  30.          Хрипкова А. Г. Мальчик. Подросток. Юноша / А. Г. Хрипкова, Д. В. Колесов. - М.: Просвещение, 1982.
  31.          Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. - СПб.: Питер, 2000.
  32.          Шай К. Интеллектуальное развитие взрослых / К. Шай // Психологический журнал. -1998. - Т. 19. - № 6.
  33.          Шапиро В. Д. Социальная активность пожилых людей в СССР / В. Д. Шапиро. - М., 1983.
  34.          Эриксон 3. Идентичность: юность, кризис / Э. Эриксон. - М., 1996.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
1377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку