Методичні рекомендації для закладів загальної середньої та позашкільної освіти щодо проведення тематичних лекцій, практичних занять, психологічних тренінгів з питань здорового способу життя серед дітей і учнівської молоді та пріоритетних завдань у формуванні здорового способу життя.
Методичні рекомендації для закладів загальної середньої та позашкільної освіти щодо проведення тематичних лекцій, практичних занять, психологічних тренінгів з питань здорового способу життя серед дітей і учнівської молоді та пріоритетних завдань у формуванні здорового способу життя .
Укладач методист соціально-реабілітаційного напряму КПНЗ «ЦДЮТ Металургійного району» КМР Білик Н.М.
Анотація
Виховання здорової дитини, охорона здоров’я людини – основні проблеми всіх часів. Проблемою кожної людини є здоровий стан організму, в поєднані зі здоровими умовами довкілля.
Тому слід активізувати інформаційну та роз’яснювальну роботу серед учнів та молоді щодо формування навичок здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, хвороб, що передаються через кров та статевим шляхом. Ця робота повинна проводитися обдумано, ґрунтовно з урахуванням вікових особливостей учнів.
Надзвичайно гострою проблемою в наш час є виховання і формування світогляду молодих людей. Вектор динаміки показників які характеризують здоров’я підростаючого покоління, має нині негативну спрямованість.
Особливе занепокоєння викликає стан репродуктивного здоров’я що є невідкладною складовою частиною здоров’я нації в цілому і має велике значення для збереження сталого розвитку суспільства.
Методичні рекомендації можуть бути використані в роботі заступниками директорів з виховної роботи,соціальними педагогами, психологами, класними керівниками та керівниками гуртків закладів середньої та позашкільної освіти
Методичні рекомендації
для закладів загальної середньої та позашкільної освіти
щодо проведення тематичних лекцій, практичних занять, психологічних тренінгів з питань здорового способу життя серед дітей і учнівської молоді та пріоритетних завдань у формуванні здорового способу життя
Пріоритетним завданням системи освіти є навчання людини відповідальному ставленню до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, як до найважливіших суспільних та індивідуальних цінностей.
У зв’язку з цим рекомендуємо:
- проводити попереджувальну та роз’яснювальну роботу серед учнів, вихованців та їх батьків через: індивідуальну роботу, проведення анкетування, виховні заходи, бесіди, дискусії, вечори запитань та відповідей, пізнавально-виховних програм;
- організовувати роботу гуртків соціально-профілактичного та художньо-естетичного напрямів;
- проводити інформаційні зустрічі з представниками лікувальних закладів та представниками влади і правоохоронних органів;
- організовувати спортивно-оздоровчі заходи з дітьми і батьками, спільні «Дні здоров’я», туристичні походи;
- особливу увагу приділяти залученню до секційно-гурткової роботи і організованого дозвілля дітей облікових та пільгових категорій;
- проводити спільні заходи з бібліотеками, палацами спорту, іншими навчальними закладами.
Щодо збереження репродуктивного здоров’я рекомендуємо:
- ознайомлення підлітків з питаннями репродуктивної функції людини, фізіології, статевої гігієни;
- заохочувати дітей до рухів, перебування на свіжому повітрі;
- наголошувати на важливість особистої гігієни;
- проводити анкетування серед учнів «Статеве виховання»;
- рекомендувати споживання багатої вітамінами та всіма необхідними поживними елементами їжі, дотримування правил харчування, особистої гігієни житла, дотримування правил безпечної статевої поведінки, зміцнювання організму; не курити, не вживати алкогольні напої.
При проведені роботи щодо формування здорового способу життя у дітей та молоді необхідно взяти до уваги такі поради:
- подаючи інформацію про випадки тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотиків доцільно забезпечити комплексний і систематичний виклад матеріалу щодо профілактики і зниження залежності від шкідливих звичок;
- всю роботу підпорядкувати одній меті: формування у дітей та підлітків орієнтації на здоровий спосіб життя;
- необхідно наголосити, що здоров’я – це унікальна категорія, це альфа і омега розвитку людини, здоров’я є необхідною умовою благополуччя для задоволення всіх інших потреб.
Одним із пріоритетів діяльності в закладах загальної середньої та позашкільної освіти є збереження рівня життєдіяльності молодого покоління.
В зв’язку з цим необхідно:
- надавати реальну допомогу кожному підлітку та дитині в розвитку позитивних якостей, необхідних для повноцінного життя;
- привернути увагу учнівської молоді до власного здоров’я;
- постійно пропагувати принципи здорового способу життя;
- інформувати дітей про вплив згубних звичок на їх здоров’я;
- розвивати уміння і навички здорового способу життя;
- залучати батьків та широку громадськість до утвердження принципів
здорового способу життя.
Для організації профілактичної роботи в закладах загальної середньої та позашкільної освіти доцільно організувати проведення:
- тематичних лекцій щодо профілактики шкідливих звичок;
- практичних занять;
- психологічних тренінгів тощо.
При проведені цих заходів необхідно наголошувати на:
- розвиток психологічної культури учнів;
- збереження психологічного здоров’я і профілактику шкідливих звичок;
- формування у дитини віри в саму себе, прийняття своєї власної індивідуальності;
- самоповагу, впевненість в собі, почуття власної гідності;
- усвідомлення вибору здорового способу життя;
- осмислене самовизначення у виборі професії;
- засвоєння знань про шкідливі звички та їх вплив на організм людини;
- самоствердження у підлітковому середовищі.
Педагогам, психологам при проведені занять профілактичної направленості необхідно використовувати різні підходи:
- надання інформації – цей підхід припускає, що підвищення рівня знань про
шкідливі звички та їх наслідки є ефективним засобом відмови від них;
- емоційне навчання – цей підхід базується на припущені про те, що залежність від наркотичних речовин, тютюну, алкоголю частіше розвивається у людей, які мають труднощі у розумінні і вираженні власних емоцій. Зміст зводиться до надання допомоги у подоланні цих звичок;
- виховання психологічної протидії щодо вживання наркотичних речовин – цей підхід фокусується на прищеплені таких соціальних навичок, як уміння дитини сказати «Ні!» у відповідь на пропозицію спробувати наркотики;
- зміцнення здоров’я, що ґрунтується на взаємодії особистого вибору і соціальної відповідальності за здоров’я.
Педагогам і психологам, які працюють з питань пропаганди здорового способу життя серед дітей та учнівської молоді доцільно планувати і проводити заняття із учнями різних вікових категорій. Інформація про вплив шкідливих звичок, туберкульозу, ВІЛ-інфекцій на здоров’я дитини має бути об’єктивною, а не зводитись до залякування. Часто залякування призводить до протилежних результатів, тому що створює атмосферу таємничості та загадковості навколо тютюну, алкоголю, наркотиків і викликає у підлітків бажання пізнати цю таємницю на власному досвіді. Спокійна і ділова розмова з учнями із правдивою інформацією про шкоду тютюнокуріння, вживання алкоголю та наркотиків зніме хвилюючий емоційний стан дитини, дасть змогу підліткові самому зробити правильний вибір стосовно шкідливих звичок.
Доцільно запрошувати для читання лекцій спеціалістів: лікарів, психологів, юристів і проводити іх у формі запитань і відповідей. Необхідно на цих заняттях використовувати матеріали і відомості у загальному виді, широко використовувати для обговорення приклади із життя.
Було б добре залучати до співпраці консультативні пункти «Довіри», волонтерів, студентів, учнів-старшокласників, батьків, які допомогли б в організації і проведені різних заходів, спрямованих на формування навичок здорового способу життя та розповсюджені тематичних інформаційних матеріалів (плакатів, буклетів, стіннівок тощо). А також об’єднання соціально активної молоді у громадські організації, лідери яких мають навички здорового способу життя і підчас дозвілля підтримують свої переконання відповідною поведінкою. В сучасних умовах неможливо обійтися без плідної співпраці з органами учнівського самоврядування. Основний принцип співпраці полягає в тому, що діти з великою довірою ставляться до тієї інформації, яку одержують від своїх ровесників, а ще більше до тієї інформації, яку несуть старші друзі, батьки.
Профілактичну роботу доцільно проводити за принципом диференціації, тобто окремо з такими групами учнів, які :
- мають схильність до порушень правил поведінки;
- вживають алкогольні напої, наркотичні речовини, тютюнові вироби;
- мають певні ознаки наркотичної залежності.
Готуючи лекцію, тренінг чи практичне заняття на пропоновану тематику вчителю, вихователю, психологу необхідно продумати план, підібрати ілюстративні та інші матеріали, можливе залучення учнів до організації і самостійного проведення заняття.
Педагогу необхідно переконливо, на конкретних прикладах проілюструвати наслідки неправильних вчинків дітей-підлітків, допомагати учням розібратися в складних ситуаціях. Вчитель повинен підкреслити, що вже сьогодні учні мають зробити правильний вибір щодо здорового способу життя.