Вугледарський міський відділ освіти
Вугледарської міської ради
Вугледарський міський методичний кабінет
Вугледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Лялька-мотанка
Методичні рекомендації
до об’єкту проектно-технологічної діяльності відповідно до нової навчальної програми
з трудового навчання для 6 класу
Підготувала
Катаєва Олена Олександрівна,
вчитель
першої кваліфікаційної категорії
Вугледар - 2018
Анотація
У брошурі представлені методичні рекомендації до проекту «Лялька-мотанка», передбаченого календарним планом для 6 класу. Пропонується теоретичний аспект з теми. Надані матеріали апробовані на уроках в 6 класі та можуть бути рекомендовані для учителів трудового навчання, учнів, керівників гуртків тощо.
Класс
|
6
|
Об’єкт проектно-технологічної діяльності
|
Лялька-мотанка
|
Основна технологія
|
Технологія виготовлення ляльки-мотанки
|
Додаткова технології
|
Технологія виготовлення вишитих виробів
|
Наскрізні лінії
|
«Екологічна безпека та сталий розвиток» - розуміння шкідливого впливу хімічних матеріалів на навколишнє середовище; обґрунтування значення хімічних матеріалів для збереження природних ресурсів.
«Громадянська відповідальність» - уміння раціонально використовувати різноманітні матеріали та оцінювати результати власної діяльності.
«Здоров’я і безпека» дотримуватись правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.
|
Обладнання, інструменти та матеріали
|
Матеріали для виготовлення виробу – тканина, нитки; для декорування – намистини, стрічки. Інструменти – ножиці.
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Знаннєвий компонент:
-
розуміє етапи проектування;
-
розуміє сутність методу фокальних об’єктів;
-
розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об’єкту;
-
знає властивості конструкційних матеріалів;
-
розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів.
Діяльнісний компонент:
-
розрізняє етапи проектної діяльності;
-
застосовує метод фокальних об’єктів при проектуванні виробу;
-
виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення;
-
добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів поширені в регіоні проживання за характерними ознаками;
-
виготовляє виріб;
-
оздоблює виріб;
-
дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.
Ціннісний компонент:
-
обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів та їх економного використання:
-
обґрунтовує зв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу;
-
усвідомлює значення деталі, як частини виробу.
Формування ключових та предметних компетентностей
Зміст навчальної програми орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей.
Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня.
Ключові компетентності
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності ) мовами
Уміння:
-
усно та письмово оперувати технологічними поняттями, фактами;
-
обговорювати питання, пов’язані з реалізацією ляльки-мотанки;
-
ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших;
-
шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію в підручниках, посібниках, технологічній документації, періодичних виданнях, мережі інтернет;
-
обґрунтовувати технології проектування та виготовлення ляльки-мотанки.
Ставлення:
-
усвідомлення важливості розвитку української технічної і технологічної термінології та номенклатури;
-
розуміння можливостей державної/рідної мови для виконання завдань у різних сферах, пошанування висловлювань інших людей, толерантність.
Навчальні ресурси:
-
інтерактивні методи навчання;
-
робота в парах, групах;
-
проекти.
Математична компетентність
Уміння:
-
застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для виконання технологічних операцій при виготовленні ляльки-мотанки.
Ставлення:
Навчальні ресурси:
-
розрахунок для визначення необхідної кількості матеріалів, габаритних розмірів, вартості виробу;
-
використання вимірювальних пристроїв;
-
виготовлення шаблонів ляльки-мотанки.
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Уміння:
-
розумно та раціонально користуватися природними ресурсами, економно використовувати матеріали;
-
порівнювати фізико-механічні властивості тканини;
Ставлення:
-
усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;
-
розуміння важливості грамотної утилізації відходів виробництва;
-
шанобливе ставлення до природи, праці.
Навчальні ресурси:
-
добір конструкційних матеріалів, обґрунтування технологій проектування та виготовлення ляльки-мотанки.
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння:
-
формулювати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту, організовувати навчальний процес (власний і колективний), зокрема шляхом ефективного курування ресурсами та інформаційними потоками, визначити навчальні цілі та способи їх досягнення.
Ставлення:
-
допитливість, прагнення пізнавати нове, експериментувати, відвага і терплячість.
Навчальні ресурси:
-
робота з інформаційними джерелами, пошук технологій виготовлення та оздоблення виробів, створення презентаційних матеріалів, самоаналіз власної діяльності та аналіз діяльності інших.
Ініціативність і підприємливість
Уміння:
-
проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творче, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави;
-
формулювати цілі і завдання які допоможуть виготовити ляльку-мотанку, розробляти план для їх досягнення, рішення й оцінювати їх ефективність, раціонально використовувати ресурси;
-
аналізувати помилки;
-
знаходити вихід з кризових (критичних) ситуацій.
Ставлення:
-
впевненість під час реалізації власних ідей, визнання своїх талантів, здібностей, умінь і демонстрація їх у праці та творчості;
-
здатність брати на себе відповідальність за кінцевий результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей.
Навчальні ресурси:
-
планування та виконання завдання, розроблення проекту, його реалізація, екскурсії на виробництво, зустрічі з успішними підприємцями.
Соціально та громадянська компетентність
Уміння:
-
працювати самостійно та в команді з іншими на результат, попереджувати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісу, безпечно поводитися з інструментами та обладнаннями.
Ставлення:
-
усвідомлення цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту;
-
розуміння важливості виконання різних соціальних ролей у групах;
-
відповідальність, пошанування думок інших людей, толерантність.
Навчальні ресурси:
-
інтерактивні методи навчання;
-
соціальні проекти.
Обізнаність і самовираження у сфері культури
Уміння:
-
виражати власні ідеї, досвід і почуття при виготовлені ляльки-мотанки, популяризувати декоративно-ужиткове мистецтво та майстрів своєї громади, рідного краю.
Ставлення:
-
шанобливе ставлення до народних звичаїв, традицій, готовність зберігати і розвивати традиційні технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.
Навчальні ресурси:
-
відвідування виставок творів декоративно-ужиткового мистецтва, майстрів декоративно-ужиткового мистецтва;
-
майстер-класи у майстрів декоративно-ужиткового мистецтва;
-
участь у соціальних проектах.
Екологічна грамотність і здорове життя
Уміння:
-
вирізняти можливий негативний вплив штучних матеріалів та володіти прийомами їх безпечного застосування;
-
безпечно користуватися побутовими приладами.
Ставлення:
-
шанобливе і економне ставлення до конструкційних матеріалів природного походження;
-
усвідомлення необхідності безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності.
Навчальні ресурси:
-
проектування та виготовлення виробів з конструкційних матеріалів хімічного походження;
-
організація робочого місця під час виконання технологічних організацій, опорядження та оздоблення виробів.
Лялька-мотанка (оберіг)
Основна технологія: технологія виготовлення ляльки-мотанки
№ уроку
|
Розділ, тема уроку
|
Кіл-ть год
|
Дата
|
1
|
Вибір та обґрунтування теми проекту (виду ляльки-мотанки). Планування роботи з виконання проекту.
|
1
|
|
2
|
Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.
|
1
|
|
3-4
|
Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки-мотанки.
|
2
|
|
5-6
|
Виготовлення ляльки-мотанки
|
2
|
|
7
|
Оздоблення ляльки-мотанки (на власний вибір)
|
1
|
|
8
|
Остаточна обробка виробу. Захист проекту.
|
1
|
|
Додаток 1
Моделі-аналоги
Ляльки-мотанки, виготовлені учнями
Додаток 2
Історичні відомості