Методичні рекомендації до проведення уроків компаративного аналізу художніх творів

Про матеріал
Методичні рекомендації з використання компаративного аналізу художніх творів на уроках української літератури розроблено відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, компаративна лінія в якому розглядається як вагома частина літературної освіти учнів.
Перегляд файлу

Методичні рекомендації до проведення уроків компаративного аналізу художніх творів

Методичні рекомендації з використання компаративного аналізу художніх творів на уроках української літератури розроблено відповідно  до нового Державного  стандарту базової і повної загальної середньої освіти, компаративна лінія  в  якому розглядається як вагома частина літературної освіти учнів.

У Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти зазначено, що складовими літературного компонента є такі лінії:

-емоційно-ціннісна;

- літературознавча;

- загальнокультурна;

- компаративна .

  • Компаративна лінія передбачає зіставлення літературних творів  та їх окремих компонентів,  встановлення зв’язків між українською літературою та іншими національними літературами, розгляд розвитку традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів, поетичних засобів у літературних творах, зіставлення оригіналів і перекладів літературних творів різними мовами,
  • демонстрацію лексичного і стилістичного багатства української мови.

 

Що ж вивчає компаративістика?

Компаративістика як метод складався у XIX столітті, однак елементи її з' явилися ще у працях Аристотеля. Великий внесок у  розвиток    зроблено вітчизняними письменниками і літературними критиками: М. Драгомановим, М. Дашкевичем, І. Франком.

Компаративний ( або порівняльний) аналіз – це аналіз, при якому досліджуються явища мистецтва слова через порівняння їх з іншими такими явищами переважно в різних національних письменствах.

Урок компаративного аналізу — це урок, на якому головним є порівняльний аналіз художньої літератури. Мета такого уроку - глибше розкрити ідейну-та естетичну сутність кожного з порівнюваних творів чи процесів; дати історико-літературне пояснення відповідностей або відмінностей літературних явищ різних епох та творів; сприяти розумінню духовної єдності, національної своєрідності різних літератур у культурно-історичному розвитку суспільства.

 Компаративний аналіз проходить такі  етапи:

  1. Підготовчий етап: з’ясування зв’язків двох художніх творів; вивчення позатекстової сфери обох творів.
  2. Реалізація: розгляд типологічних зв’язків між двома творами різнонаціональних літератур; розкриття причинно-наслідкових зв’язків.
  3. Етап узагальнення: доведення спорідненості світоглядних позицій та художньої манери авторів порівнювальних творів.

 

Методи і прийоми здійснення компаративного аналізу художнього твору:

           -творче читання;

- евристичний;

- дослідницький;

          - метод перекладу;

- індивідуального і коментованого читання  близьких текстів;

- проблемної ситуації;

- проблемних пізнавальних завдань;

-«вслуховування» в оригінальний текст твору;

-порівняння художніх творів;

- зіставлення твору з його генетичним  джерелом;

- евристичної бесіди, диспуту;

-діалогу тощо.

Елементами компаративного аналізу є такі:

- порівняння  оригіналу твору і його перекладу;

- порівняння твору з кількома його перекладами, переспівами;

- розгляд творчих зв 'язків між письменниками;

- аналіз творів одного напряму;

- порівняння різних національних літературних явищ;

- вивчення творів різних народів, близьких за темою, сюжетом, ідеєю, проблематикою,образами, особливостями.

         Які ж твори можна порівнювати на уроках української літератури?

 

- поему Вергілія «Енеїда» та однойменний твір І.Котляревського.

- повість М. Гоголя «Тарас Бульба» та І. Франка «Захар Беркут».

іричні твори Лесі Українки та  Г. Гейне.

- образи Робіна Гуда й Устима Кармалюк;,

- вірш Р. Кіплінга «Якщо…» і вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти –

людина»,

- вірш С.Єсеніна «Береза» і вірш В.Сосюри «Зима»;

- вірші А. Міцкевича і Т. Шевченка;

- балади про Робіна Гуда та Іллю Муромця;

- «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського та «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра;

- вірш Ліни Костенко «Бузиновий цар» і  Гете «Вільшаний король» ;

- образи головних героїв творів О.Довженка «Воля до життя» та Д.Лондона «Жага до життя» ;

- образи  Робіна Гуда   і Олекси Довбуша;

- образи  Герасима Калитки і  Чичикова;

- пейзажну лірику Ю.Лермонтова , Алкмана і Гете;

- «Слово про похід Ігорів» та його переспіви;

- казки різних народів.

 

 Головне – визначити   якомога  більше спільного. Як же краще фіксувати результати досліджень? Можна використовувати порівняльні таблиці.

 

Спільні риси

М.Коцюбинський

«Тіні забутих предків»

В.Шекспір

«Ромео і Джульєтта»

Тема

 

 

Ідея

 

 

Сюжет

 

 

Герої

 

 

Композиція

 

 

Проблематика

 

 

Особливості

 

 

Дуже ефективною роботою є складання діаграм Венна.

 

 Уроки компаративного аналізу дуже результативні і дієві, тому що діти  опиняються в ситуації пошуку, навчаються досліджувати явища через

порівняння окремих літературних фактів і явищ, учні навчаються мислити, розв’язуючи певні навчальні завдання, які їм пропонує вчитель. Такі уроки для них цікаві, тому що вони співпрацюють, як правило, спілкуються в групах, знаходять спільні рішення.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
16 квітня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку