Методичні рекомендації до проведення уроків компаративного аналізу художніх творів
Методичні рекомендації з використання компаративного аналізу художніх творів на уроках української літератури розроблено відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, компаративна лінія в якому розглядається як вагома частина літературної освіти учнів.
У Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти зазначено, що складовими літературного компонента є такі лінії:
-емоційно-ціннісна;
- літературознавча;
- загальнокультурна;
- компаративна .
Що ж вивчає компаративістика?
Компаративістика як метод складався у XIX столітті, однак елементи її з' явилися ще у працях Аристотеля. Великий внесок у розвиток зроблено вітчизняними письменниками і літературними критиками: М. Драгомановим, М. Дашкевичем, І. Франком.
Компаративний ( або порівняльний) аналіз – це аналіз, при якому досліджуються явища мистецтва слова через порівняння їх з іншими такими явищами переважно в різних національних письменствах.
Урок компаративного аналізу — це урок, на якому головним є порівняльний аналіз художньої літератури. Мета такого уроку - глибше розкрити ідейну-та естетичну сутність кожного з порівнюваних творів чи процесів; дати історико-літературне пояснення відповідностей або відмінностей літературних явищ різних епох та творів; сприяти розумінню духовної єдності, національної своєрідності різних літератур у культурно-історичному розвитку суспільства.
Компаративний аналіз проходить такі етапи:
Методи і прийоми здійснення компаративного аналізу художнього твору:
-творче читання;
- евристичний;
- дослідницький;
- метод перекладу;
- індивідуального і коментованого читання близьких текстів;
- проблемної ситуації;
- проблемних пізнавальних завдань;
-«вслуховування» в оригінальний текст твору;
-порівняння художніх творів;
- зіставлення твору з його генетичним джерелом;
- евристичної бесіди, диспуту;
-діалогу тощо.
Елементами компаративного аналізу є такі:
- порівняння оригіналу твору і його перекладу;
- порівняння твору з кількома його перекладами, переспівами;
- розгляд творчих зв 'язків між письменниками;
- аналіз творів одного напряму;
- порівняння різних національних літературних явищ;
- вивчення творів різних народів, близьких за темою, сюжетом, ідеєю, проблематикою,образами, особливостями.
Які ж твори можна порівнювати на уроках української літератури?
- поему Вергілія «Енеїда» та однойменний твір І.Котляревського.
- повість М. Гоголя «Тарас Бульба» та І. Франка «Захар Беркут».
-ліричні твори Лесі Українки та Г. Гейне.
- образи Робіна Гуда й Устима Кармалюк;,
- вірш Р. Кіплінга «Якщо…» і вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти –
людина»,
- вірш С.Єсеніна «Береза» і вірш В.Сосюри «Зима»;
- вірші А. Міцкевича і Т. Шевченка;
- балади про Робіна Гуда та Іллю Муромця;
- «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського та «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра;
- вірш Ліни Костенко «Бузиновий цар» і Гете «Вільшаний король» ;
- образи головних героїв творів О.Довженка «Воля до життя» та Д.Лондона «Жага до життя» ;
- образи Робіна Гуда і Олекси Довбуша;
- образи Герасима Калитки і Чичикова;
- пейзажну лірику Ю.Лермонтова , Алкмана і Гете;
- «Слово про похід Ігорів» та його переспіви;
- казки різних народів.
Головне – визначити якомога більше спільного. Як же краще фіксувати результати досліджень? Можна використовувати порівняльні таблиці.
Спільні риси |
М.Коцюбинський «Тіні забутих предків» |
В.Шекспір «Ромео і Джульєтта» |
Тема |
|
|
Ідея |
|
|
Сюжет |
|
|
Герої |
|
|
Композиція |
|
|
Проблематика |
|
|
Особливості |
|
|
Дуже ефективною роботою є складання діаграм Венна.
Уроки компаративного аналізу дуже результативні і дієві, тому що діти опиняються в ситуації пошуку, навчаються досліджувати явища через
порівняння окремих літературних фактів і явищ, учні навчаються мислити, розв’язуючи певні навчальні завдання, які їм пропонує вчитель. Такі уроки для них цікаві, тому що вони співпрацюють, як правило, спілкуються в групах, знаходять спільні рішення.