Методичні рекомендації до проведення виховної години за темою "Комп'ютерна та Інтернет - залежність як актуальні проблеми сучасності"

Про матеріал
Методичні рекомендації дають можливість проаналізувати основні проблнми комп'ютерної та Інтернет - залежності у молодіжному середовищі. Цікаві анкети.
Перегляд файлу

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до проведення виховної години за темою: «Комп’ютерна та Інтернет - залежність як актуальні проблеми сучасності»

 Тема заняття: «Комп’ютерна та Інтернет -залежність як актуальні проблеми сучасності»

    Мета: визначити та проаналізувати основні проблеми комп’ютерної та Інтернет-залежності у молодіжному середовищі, визначити причини появи, симптоми та наслідки комп’ютерної залежності, способи формування адекватної самооцінки  для профілактики комп’ютерної залежності. Розглянути вплив комп’ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток учнівської молоді. Дати інформацію про вплив комп’ютерних ігор на організм дитини. Визначити комп’ютерну та Інтернет  залежність шляхом проведення анкетування.

Хід заняття

Вчитель: Комп’ютер увірвався у наше життя стрімко  і з кожним днем стає невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. У сучасному світі не вміти користуватись ним все рівно, що не вміти писати або читати.  Сьогодні майже вся діяльність людини супроводжується   інноваційними технологіями, які допомагають людині розвиватись та збагачувати свої знання, швидко і оперативно отримувати необхідну інформацію, економити час і раціоналізувати свою діяльність. З появою комп’ютерних технологій людство вийшло на нову сходинку свого розвитку. Саме завдяки інформаційним технологіям є можливість виконати великий обсяг роботи за  менший проміжок часу, що підвищує ефективність професійної діяльності.

Вправа 1.  Асоціативний кущ

Учням пропонується дати відповідь на запитання:

«Для мене комп’ютер- це …»

(Розваги, спілкування, перегляд фільмів, пошук додаткової інформації, велика бібліотека,  помічник у навчанні….)

Доповідь учня: Сучасне життя та комп’ютер

Вчитель: У сучасному світі повноцінне життя  людини неможливо уявити без інформаційних технологій. Але разом із тим в результаті проникнення комп’ютерів та Інтернету в повсякденне життя людини з`явилися і хвороби, про які ще кілька років тому ніхто не знав – це комп’ютерна та Інтернет-залежності. 

Вправа 2. «Позитив та негатив»

Мета: з’ясувати уявлення учнів про позитивні та негативні сторони при користуванні комп’ютером

Учасники діляться на дві групи:

перша група  вказує про позитивні наслідки використання комп’ютерів;

друга  група — про негативні наслідки використання комп’ютерів;

(відповіді необхідно обґрунтувати)

 Доповідь учня: Розвиток комп’ютерної залежності. Ігроманія

Вчитель: Розглянемо загальні ознаки комп’ютерної залежності

Психологічні симптоми:

людині важко самостійно відірватись від роботи або гри на комп’ютері;

якщо хтось або щось відволікає від комп’ютера, людина відчуває сильне роздратування;

прийшовши додому або прокинувшись зі сну, першим ділом вмикає комп’ютер;

нездатність спланувати завершення сеансу роботи або гри (ще трішки, ще 5 хвилин);

час, проведений за комп’ютером, змушує залежного відкласти  або ігнорувати домашні справи, роботу, навчання, зустрічі, домовленості;

постійний пошук грошей на  придбання ігор, обладнання, оплати Інтернету;

завжди є пояснення і виправдання власної пристрасті перед іншими. Дитина обманює, дорослий імітує бурну діяльність;

відчуття емоційного піднесення, ейфорії під час роботи на комп’ютері;

справи поза  комп’ютером викликають пригнічений стан (абстиненція);

обговорюється комп’ютерна тематика завжди і зі всіма, хто щось розуміє з даного питання.

Фізичні симптоми:

зап’ястний тунельний синдром — оніміння та зниження чутливості пальців;

сухі очі;

головні болі (схожі на мігрень);

болі у спині;

недотримання гігієни;

розлади сну;

нехтування власним здоров’ям, гігієною, сном на користь часу, який проведено за комп’ютером;

готовність нерегулярно харчуватись випадковою або одноманітною їжею, не відволікаючись від комп’ютера.

Доповідь учня: Медичні аспекти   користування комп’ютером

Вчитель: Розлянемо перші признаки  залежності дитини/підлітка:

пропуски занять через ком­п’ютерну гру чи віртуальне спілкування в мережі Інтернет;

просиджування за комп’ютером  уночі;

приймання їжі за комп’ютером;

відсутність інших захоплень, крім комп’ютерних ігор, та  віртуальних пошуків у мережі Інтернет;

віддавання переваги віртуальному спілкуванню;

загальний час, проведений за комп’ютером та у мережі, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками і однолітками, інших захоплень;

дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп’ютер зламався;

конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером.

    Вправа 3. Проведення анкетування на тему: «Проблема комп’ютерної та Інтернет- залежності у молодіжному середовищі».

Анкета на визначення комп’ютерної та Інтернет-залежності.

Відповіді даються за п’ятибальною шкалою: 1 – дуже рідко, 2 – іноді, 3 – часто, 4 – дуже часто, 5 – завжди

1. Як часто Ви виявляєте, що затрималися в мережі довше, ніж задумували?

2. Як часто Ви закидаєте свої домашні обов’язки, щоб провести більше часу в мережі?

3. Як часто Ви користуєтесь Інтернетом?

4. Як часто Ви будуєте нові відносини з друзями по мережі?

5. Як часто Ваші батьки скаржаться з приводу кількості часу, що Ви проводите в мережі?

6 . Як часто через час, проведений в мережі, страждає Ваша освіта чи робота?

7 . Як часто Ви перевіряєте електронну пошту або соц.мережі, перш ніж зайнятися чимось іншим?

8 . Як часто страждає Ваша ефективність або продуктивність в роботі через використання Інтернету?

9 . Як часто Ви приховуєте або обманюєте, якщо Вас запитують про те, що Ви робили в мережі?

10 . Як часто Ви відсуваєте на другий план неприємні думки про своє життя , замінюючи їх заспокійливими думками про Інтернет?

11. Як часто Ви відчуваєте приємне передчуття від майбутнього виходу в мережу?

12. Чи боїтеся Ви, що життя без Інтернету стане нудним і порожнім?(на скільки балів від 1 до 5)

13. Як часто Ви роздратовані, кричите, якщо щось відриває Вас, коли Ви знаходитесь в мережі?

14 . Як часто Ви втрачаєте сон, коли пізно перебуваєте в мережі?

15. Як часто Ви відчуваєте, що поглинені Інтернетом, коли не перебуваєте в мережі , або уявляєте, що Ви там?

16 . Як часто Ви кажете слова «ще пару хвилин …» , коли перебуваєте в мережі?

17. Як часто Ви намагаєтеся безуспішно урізати час перебування в мережі?

18 . Як часто Ви намагаєтеся приховати кількість часу перебування в мережі?

19 . Як часто Ви віддаєте перевагу перебувати в мережі замість того, щоб зустрітися з людьми?

20 . Як часто Ви відчуваєте пригніченість, поганий настрій, нервуєте, коли Ви не в мережі, що незабаром зникає, варто Вам вийти в Інтернет?

При сумі балів 40-69 варто враховувати серйозний вплив Інтернету на ваше життя.

При сумі балів 75 і вище у Вас з високою часткою ймовірності розвинена комп’ютерна залежність і Вам необхідна допомога фахівця.

На скільки ти залежний від комп’ютера та мережі Інтернет?

Сума балів

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Або інший тест на визначення  комп’ютерної та Інтернет-залежності, який розробила Кімберлі Янг— провідний спеціаліст США у вивченні Інтернет-залежності

Анкета Кімберлі Янг.

Дайте відповідь  «Так» або  «Ні».

1. Чи відчуваєте Ви занепокоєння через відсутність комп’ютера або Інтернету?

2. Чи відчуваєте Ви  потребу в збільшенні  часу для роботи за комп’ютером або перебуванню в мережі Інтернет?

3. Чи були у Вас невдалі спроби контролювати, обмежувати  або припинити використання комп’ютера або Інтернету.

4. Чи  відчуваєте Ви  себе  втомленим, пригніченим або  роздратованим  при  спробі  обмежити або припинити користування комп’ютером або Інтернетом?

5. Чи сиділи Ви за комп’ютером або знаходились в on-line більше ніж планували?

6. Чи були у Вас випадки, коли  ви могли отримати проблеми на роботі, навчанні або іншій сфері через надмірне користування комп’ютером або  Інтернетом?

7. Чи траплялося вам приховувати від членів сім’ї, друзів або інших людей час проведення за комп’ютером або у мережі?

8. Чи використовуєте Ви комп’ютер або Інтернет за для того, щоб уникнути проблем або поганого настрою  (почуття безпорадності, провини, роздратування, депресії)?

Якщо опитуваний дає 5 або більше позитивних відповідей, то він вважається  залежним.

Скринінгова діагностика комп'ютерної залежності (Л.Н. Юр'єва, Т.Ю. Больбот) 
Інструкція. Прочитайте кожне питання, виберіть той варіант відповіді, який найбільш справедливий для вас, випишіть номер питання і кількість очок на обраний варіант відповіді (кількість очок вказано поряд з варіантом відповіді). 
1. Як часто Ви відчуваєте пожвавлення,  задоволення чи полегшення, перебуваючи за комп'ютером (в мережі)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

2. Як часто Ви передчуваєте перебування за комп'ютером (в мережі), думаючи і розмірковуючи про те, як опинитеся за комп'ютером, відкриєте певний сайт, знайдете певну інформацію, заведете нові знайомства? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

3. Як часто Вам необхідно все більше часу проводити за комп'ютером (в мережі) або витрачати все більше грошей для того, щоб отримати ті ж відчуття? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

4. Як часто Вам вдається самостійно припинити роботу за комп'ютером (в мережі)? 
(4) - ніколи (3) - рідко (2) - часто (1) - дуже часто 

5. Як часто Ви відчуваєте нервозність, зниження настрою, дратівливість або порожнечу поза комп'ютером (поза мережею)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

6. Як часто Ви відчуваєте потребу повернутися за комп'ютер (в мережу) для поліпшення настрою або відходу від життєвих проблем? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

7. Як часто Ви зневажаєте сімейними, громадськими обов'язками і навчанням через часту роботи за комп'ютером (перебування в мережі)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

8. Як часто Вам доводиться брехати, приховувати від батьків або викладачів кількість часу, проведеного за комп'ютером (в мережі)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

9. Як часто існує актуалізація або загроза втрати дружніх і / або сімейних відносин, змін фінансової стабільності, успіхів у навчанні у зв'язку з частою роботою за комп'ютером (перебуванням в мережі)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

10. Як часто Ви відзначаєте фізичні симптоми, такі як: оніміння і болю в кисті руки, болі в спині, сухість в очах, головні болі; нехтування особистою гігієною, вживання їжі близько комп'ютера? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

11. Як часто Ви відзначаєте порушення сну або зміни режиму сну у зв'язку з частою роботою за комп'ютером (в мережі)? 
(1) - ніколи (2) - рідко (3) - часто (4) - дуже часто 

Оцінка результатів: 
До 15 балів - 0% ризику розвитку комп'ютерної залежності; 
16-22 бали - стадія захопленості; 
23-37балів - ризик розвитку комп'ютерної залежності (необхідність проведення профілактичних програм в подальшому); 
більше 38 балів - наявність комп'ютерної залежності! 

   Вчитель: Отже, ми бачимо, що саме ця проблема на сьогоднішній день є досить актуальною.

Для її профілактики хочеться запропонувати кілька порад, що стануть вам у пригоді:

обмежувати час перебування за комп’ютером – до 30 хв, після чого треба змінити вид діяльності;

установити часовий закон не грати перед сном, після їжі й поки не виконані домашні завдання та справи;

контролювати зміст ігор, не допускаючи сюжетів насилля, жорстокості, з елементами культових ритуальних обрядів та образами нечисті;

частіше гуляти з друзями, не забувати, що реальне спілкування важливіше і корисніше  від віртуального;

принципово не їсти за комп’ютером;

навчитись правильно ставитись до комп’ютера як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій.

А також, якщо ви все-таки вирішили посидіти за комп’ютером,слід дотримуватись таких правил безпеки:

1. Комп’ютер потрібно розташувати в кутку чи задньою стінкою до стіни.

2. У приміщенні, де працює комп’ютер, необхідне щоденне вологе прибирання, тому підлогу в кімнаті не треба накривати килимом.

3. До і після роботи на комп’ютері слід протирати екран спеціальними серветками.

4. Вважають, що наші зелені друзі – кактуси – також допомагають зменшити негативний вплив комп’ютера.

5. Не забувайте частіше провітрювати кімнату. Акваріум або інші ємності з водою збільшують вологість повітря.

Домашнє завдання: попробувати хоча б 1 день прожити без комп’ютера та Інтернету. Після цього зробити висновок про вплив його на ваше життя.

Дякую за увагу!

Нехай вам щастить!

Презентація до виховної години «Комп’ютерна та Інтернет -залежність як актуальні проблеми сучасності»

«Цей світ чудовий,

але не забути б мені повернутися»

 

Додаток  2.

Пам ятка для батьків.

 

Навчіть дитину правилам безпечної роботи у Мережі:
1. Роз'ясніть дитині важливість захисту своєї та чужої конфіденційної інформації:

• не можна викладати в інтернет інформацію про сім'ю та її фінансові справи, адреси проживання та навчання, номери телефонів, кредитної картки та банківські дані;

• нікому, крім батьків, не можна називати власні паролі до інтернет-сервісів (навіть найкращім друзям).

2. Навчіть дітей поводитися в інтернеті так само, як у реальному житті. У Всесвітній Мережі дитина має поводитися ввічливо, не робити нічого, що може образити інших людей або суперечить закону. Поясніть дітям, що в Інтернеті також слід із повагою ставитися до людей та їх авторських прав. Незаконне копіювання та розповсюдження матеріалів, що є чиєюсь власністю, вважається крадіжкою.
3. Віртуальний співрозмовник може видавати себе за іншого. Навчіть дитину не надто довіряти незнайомим людям у Мережі. Дитина повинна знати, що не можна призначати зустріч з віртуальними знайомими без дозволу батьків.
4. Віртуальний світ іноді коштує реальних грошей. Завжди потрібно з'ясовувати, скільки коштують спеціальні інтернет-сервіси, наприклад, якою є повна вартість SMS в онлайн-грі. Якщо така інформація не очевидна для дитини, вона має звертатися за порадою до Вас. Допомагайте дітям розібратися, скільки насправді коштують такі SMS-
послуги та чи дійсно необхідно їх надсилати.
5. Звертатися за порадою – необхідно. Повідомте дитині, що вона може звернутися до Вас у будь-якій ситуації. Якщо в Інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось не зрозуміло, хвилює або загрожує, дитина завжди має звертатися по допомогу до Вас. Інформація та послуги в Інтернеті не завжди безпечні, тому перш ніж завантажувати, копіювати чи встановлювати будь-що з Інтернету, дитина має отримати Ваш дозвіл. Навчіть перевіряти інформацію з Мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Висоцька Анна
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку