Методичні рекомендації "Дослідницька діяльність учнів 10-11 класів"

Про матеріал
Методичні рекомендації "Дослідницька діяльність учнів 10-11 класів" допоможуть учителям історії організувати роботу з текстовими історичними джерелами на уроках і в позаурочний час, в якості домашнього завдання. Запропоновані історичні джерела дають можливість старшокласниками глибше поринути в дух епохи.
Перегляд файлу

Дослідницька діяльність учнів 10-11 класів

 

Для учнів 9-11 класів пропоную таку пам’ятку «Як працювати з текстовими джерелами»:

1. До якого виду належить документ (погляд очевидця; свідчення учасника подій; газетне повідомлення; погляд дослідника; офіційний документ).

2. Що це за документ? (запис у щоденнику; приватний чи офіційний лист; спогади; публічне звернення чи заклик; політичний документ: звіт, протокол, урядова постанова, декларація тощо; уривок з історичного дослідження).

3. Хто його автор? Яка політична, національна, етнічна, службова належність автора? Чи впливає це на ставлення до подій? Чи був автор очевидцем описаних подій, чи брав у них участь?

4. Коли з'явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія, відразу після неї чи через певний час?

5. З якою метою створювався документ? Автор просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося, чи документ містить погляди висновки і рекомендації?

6. Чи є в документі які-небудь твердження чи фрази, які б свідчили про уподобання автора, про точки зору?

7. Чи є в тексті факти, що дозволяють вважати цей документ достовірним джерелом інформації?

На уроці історії України у 10 класі з теми «І і ІІ Універсали Центральної Ради» учні за поданою пам’яткою аналізують тексти І ІІ Універсалів Центральної Ради, порівнюють їх, роблять критичні зауваження і визначають їхній вплив на розвиток Української революції 1917-1921 рр. Учні аналізують кожен Універсал за схожим алгоритмом.

Завдання.

  1. В яких умовах було проголошено Універсал?
  2.    Коли було проголошено Універсал?
  3.    З якою метою проголошувався Універсал?
  4.    Які основні положення Універсалу?
  5.    Які верстви населення, політичні партії та інші суб’єкти політики були зацікавлені у прийнятті цього Універсалу?
  6. Визначте своє ставлення до Універсалу та наслідків його прийняття.

На уроці історії України у 11 класі з теми «Визволення України від нацистських загарбників» у якості домашнього завдання пропоную учням проаналізувати уривок із розмови Д.Ейзенхауера та Г.Жукова, уміщений у тексті підручника [20, с. 60].

«Коли ми наштовхувалися на мінне поле, – говорив Г Жуков під час зустрічі з командувачем військами союзників Д. Ейзенхауером у 1945 р., то наша піхота атакувала його достеменно так, ніби його там не було. Втрати, яких ми зазнавали від протипіхотних мін, уважаємо рівними тільки тим, яких зазнали б від кулемет­ного вогню й артилерії, якщо б ворог замість мінних полів вирішив захищати цю ділянку сильним військовим з’єднанням. Проте піхота, яка йшла в атаку, не підри­вала протитанкових мін. І після того, як вона проникала в глибину мінного поля й створювала плацдарм, підходили сапери й робили прохати, через які може пройти наша бойова техніка».

Дуайт Ейзенхауер. шокований нию розповіддю, сказав: «Я уявив собі яскраву картину того, що б трапилося з першим-ліпшим американським або британським командувачем, якщо б він застосовував подібну тактику».

Питання.

  1. До якого виду належить документ?
  2. Хто його автор?
  3. З якою метою створювався документ?
  4. Які факти повідомляє автор у документі?
  5. Що найбільше шокує автора у розповіді маршала Жукова? Чому?
  6. Чи можна довіряти автору джерела? Чи є документ достовірним?
  7. Яке ваше ставлення до документа?
  8. Які висновки можна зробити з розмови двох видатних воєначальників?

На уроці всесвітньої історії у 11 класі з теми «США у 1945 – 1960 рр.» пропоную учням проаналізувати джерело «Із книги П. Кальвокорессі „Світова політика після 1945 року”»

«Трумен значно відрізнявся від Рузвельта і усвідомлював цю різницю. Він був американцем, який обіймає високу посаду, але при цьому не був фігурою світового масштабу, людиною, яку поважають за її якості, якій більше притаманна простота й прямота, ніж вишуканість, а політична рішу­чість заступає політичну витонченість, типовим американцем, що має певний набір елементарних принципів та ідеологічних постулатів. Там, де менш типовий Рузвельт звичайно надавав перевагу прагматизмові, Трумен прово­див політику за всіма правилами, і там, де Рузвельт опікувався проблемою відносин двох великих держав, Трумен бачив головний конфлікт між кому­нізмом і ще більш розпливчатим поняттям «антикомунізм». Проте Трумен був типовішим американцем кінця 40-х років та був схильний вважати зустріч американців із росіянами в центрі Європи протистоянням систем і цивіліза­цій, а не держав».

Цит. за: Ладиченко Т.В. Всесвітня історія: Підручн. для 11 кл. загальноосвітн. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень). – К.: Грамота, 2011. – С. 58.

Після опрацювання джерела пропоную учням такі завдання.

1. Хто є автор джерела? Чому ви так вважаєте?

2. Чи можна довіряти автору джерела? Чому?

3. Яким побачив автор американського президента Г.Трумена?

4. У чому автор убачає докорінну відмінність між Рузвельтом і Труменом?

5. Яке ваше ставлення до Г.Трумена?

Отже, у старших класах навички роботи з історичними джерелами вдосконалюються. Матеріал вимагає більш високого рівня пізнавальної і розумової діяльності, критичного ставлення до тексту, самостійного, творчого застосування знань. В 10-11 класах історичні джерела використовуються і для складання портретів історичних осіб. Цей процес розвиває історичне мислення. Робота з джерелами повинна відбуватися на різних етапах уроку. Дослідницька робота з документами можлива для використання і в позакласній та позаурочній діяльності.

Використання писемних джерел у практиці навчання історії сприяє розвитку інформаційної, логічної, аксіологічної компетентності учнів, а також розвитку критичного мислення юних дослідників.

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку