Методичні рекомендації "Дослідження граматичних форм частини мови "Прислівник"

Про матеріал

Методичні рекомендації " Дослідження граматичних форм частини мови прислівник" для використання вчителям початкових класів та здобувачам освіти. Вправи на формування поняття про частини мови прислівник.

Перегляд файлу

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ  ПРИ ВИВЧЕННІ  ПРИСЛІВНИКА

Учні знайомляться з прислівником як з частиною мови тільки в 4 класі. Вони дістають перше уявлення  про специфічні особливості цієї частини мови, вчаться розпізнавати прислівники в тексті, знайомляться з прислівниками, близькими і протилежними за значенням, практично засвоюють правопис найчастіше вживаних прислівників.

Завдання моє  під час формування поняття “прислівник” полягає в тому, щоб:

- досягти практичного уживання прислівників у власному мовленні;

- навчити розпізнавати прислівники серед відомих дітям частин мови;

- домогтися, щоб учні практично оволоділи навичками правопису найпоширеніших груп прислівників, передбачених програмою.

Формування граматичного поняття “прислівник” починається з виявленням в цій частині мови трьох ознак: питання, на які відповідає прислівник, його незмінність і зв’язок з дієсловами.

    Учні роблять висновок, що є прислівники, які показують ознаку дій і є незмінними. .

У ході методичної роботи розширюю   уявлення дітей про прислівник.   Внаслідок виділення прислівників у тексті чи окремих реченнях учні усвідомлюють, що прислівники відповідають ще й на запитання де? куди? коли?,  у реченні є другорядними членами.

План – схема до вивчення теми “Прислівник”.

 

 

 

 

 

 

 

При вивченні теми «Прислівник»  я  використовую вірш

Ознаку дій називає,

А також місце, час, причину,

Цієї дії визначає,

І кожен цю частину знає

Бо це прислівник – всім відомий

Незмінна ця частина мови

На запитання як? коли?

Готова всім відповісти.

Сміється сонце як – ласкаво,

Мандрує небом величаво,

А небо голубіє дивно,

Пливуть хмарини тихо, мрійно.

Дзвенить кохана мова чисто,

А кожне слово – урочисто,

Земля стрічає нас святково,

Сміються зорі загадково.

Сади цвітуть коли? – весною,

Улітку трав моря шовкові,

А восени врожай збирають,

Узимку снігу всі чекають.

Прислівників багато в мові,

Всі яскраві, всі чудові!

Щоб здобути знань основи,

Вивчимо  цю  частину  мови.

Л. Лужецької

 

 

 

Вправи на вивчення теми “Прислівник”.

Закріплення одержаних відомостей про прислівник відбувається під час виконання учнями різних тренувальних вправ, таких як:

- виписування з тексту дієслів з прислівниками (на які запитання відповідають виписані прислівники?);

- утворення від іменників однокореневих прикметників, а потім прислівників (усно складіть з цими реченнями словосполучення);

- замініть однокореневими прислівниками слова, подані в дужках (веселий, радісний) .

1.  Гра “Спіймай прислівник”.

Я проказую  речення. Учні, почувши прислівник, плескають у долоні.

Виграє той,  хто  найменше помилиться.

Для гри можна використати такі речення: 

1.Сьогодні чудова погода. 2. Тихо, тихо Дунай воду несе. 3. Вдома вчи уроки пильно, ранком вчасно йди до школи, точним будь і акуратним, не затримуйся ніколи. 4. Був коваль. І удень і вночі він кував дивовижні ключі.

2. Гра “Хто швидше”?

Я  пропоную написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? і п’ять прислівників, що відповідають на питання коли?

Наприклад: бадьоро, весело, сумно, смішно, уважно; восени, влітку, взимку, навесні, вранці.

 Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

3.Гра “Допиши прислівник, протилежний за значенням.”

Я пишу  на дошці десять прислівників. Учні списують їх і до кожного дописують протилежні за значенням (антоніми), наприклад: назад-вперед, вночі-вдень, тихо-голосно, мало-багато, сьогодні-завтра.

Виграє той, хто правильно і швидко виконає завдання.

 

4. Гра “Лото прислівник”.

Учні одержують картки, на кожній з яких написано три речення з пропущеним прислівником. Ці прислівники написані на окремих картках, які тримаю   я  .

На картках можуть бути такі речення:

1. Посідали діти на траві (навколо) вогнища. (Зненацька) прилетів вологий вітер. Пострибав горобець (навпростець).

2. (Невдовзі) в стелі підземелля одчинився люк. (Нишком) вибрався він з-під листя. (Багато) шкідливих комах винищують шпаки.

3. Пив тигр (повільно), певний у своїй силі й могутності. Назбирали ми їх (чимало). Я (швиденько) опустився синові на спину.

 

5. Загадки-жарти.

1. Який прислівник однаково читається зліва направо і справа наліво? (Зараз)

2.  В яких прислівниках є три-чотири приголосних і один голосний? (Вдень, вверх, вниз).

3. Які прислівники запитують про себе? (Щотижня, щогодини, щороку, щоденно).

4. Який прислівник вживається з серцем? (натщесерце).

Виконання різноманітних лексичних вправ сприяє не тільки розвиткові мовлення дітей, а й закріпленню в них навичок у розпізнаванні і правильному написанні прислівників.

 

 

docx
Додано
15 вересня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку