Методичні рекомендації "Формування екологічної компетентності на уроках хімії шляхом інтегрованого навчання"

Про матеріал
У науковій статті наведено практичні рекомендації щодо формування екологічної компетентності на уроках хімії
Перегляд файлу

Формування екологічної компетентності на уроках хімії шляхом інтегрованого навчання

 

Актуальність теми: Академічний підхід до освіти, спрямований лише на передачу інформації, формує в учнів фрагментарні, безсистемні знання, унеможливлює їх застосування для вирішення нестандартних життєвих ситуацій. Сучасне  вивчення хімії спрямоване на формування ключових компетентностей, що є підґрунтям для особистісно-соціально-професійної реалізації кожного учня. Беручи до уваги розвиток науково-технічного прогресу і загрозу екологічної катастрофи, особливо важливим є набуття школярами екологічної компетентності. Щоб реалізувати такий підхід на уроках хімії, потрібно особливу увагу приділити формуванню міжпредметних зв’язків. Інтегроване навчання дозволяє використовувати всі рівні знань, а також сприяти баченню цілісної картини світу.

Мета: розкрити важливість інтегрованого навчання у шкільному курсі хімії як засобу формування екологічної компетентності учнів.

Особливою формою навчання є інтегровані уроки з аспектами освіти для сталого розвитку, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, системного знання, актуалізації особистого ставлення до питань, що розглядаються на уроці з акцентом на питання сталого розвитку[1].

Інтеграція – це процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності … двох або більше систем, результатом якого є утворення нової цілісної системи, яка набуває нових властивостей та взаємозв’язків між оновленими елементами системи. Ця концепція сприйняття інтеграції в межах системного підходу відображається і при її проекції на сферу освіти[2]. Інтеграція предметів у сучасній школі – один із напрямків активних пошуків нових педагогічних рішень та розвитку творчих потенціалів педагогічних колективів і окремих вчителів з метою більш ефективного впливу на учнів[3].

Хімія як наука тісно переплітається з екологією, що створює ідеальні умови для формування екологічної компетентності школярів під час вивчення курсу хімії. Результатом такої інтеграції є утворення екоцентричного типу свідомості, який орієнтується на людині як частині природи. Певний рівень екологічної компетентності формує в учнів здатність бачити й розуміти навколишній світ, орієнтуватися в ньому, уміти вибирати цільові установки своїх дій і вчинків, здатність бачити й розуміти хімічні явища в природі, прогнозувати напрям наукового використання хімічних знань у практичній діяльності людини[3].

Працюючи над проблемою «Методика організації інтегрованих уроків з хімії», я зрозуміла, що інтегрований урок має велике значення для формування екологічної компетентності, тому на своїх заняттях пропоную учням цікаві завдання, евристичні бесіди, екологічні задачі, проекти й домашні дослідження, які не тільки перевіряють академічні знання, але й несуть у собі цікаву й змістовну інформацію щодо впливу на організм різних сполук, колообігу елементів не тільки на Землі, а й у Всесвіті, а також мають практичне застосування в житті кожної людини.

Тема

з хімії

 

Інтеграція

Зміст завдань

Оксиген Кисень

Природознавство

 

 

 

 

 

Біологія

 

Евристична бесіда проводиться на основі домашнього інформаційного дослідження з теми: «Умови виникнення життя на планеті Земля». Під час обговорення,  раніше вивчений матеріал систематизується і глибоко аналізується, розкриваючи терміни «фотосинтез», «ультрафіолет», «кисень», «озон», «первісний океан».

Екологічні задачі:

  1. За добу людина споживає в середньому 430 г кисню. Одне дерево середніх розмірів за вегетаційний період поглинає близько 42 кг вуглекислого газу. Скільки потрібно дерев для дихання людини на протязі 1 року?
  2. Уважається, що шкідливо залишати на ніч квіти у кімнаті, тому що вони поглинають кисень, необхідний для дихання людини. Щоб довести, чи вірна ця думка, обчисліть, до якої величини знизиться вміст кисню у кімнаті об’ємом 45 м3 за 10 год внаслідок дихання рослин масою 4 кг і середньою інтенсивністю дихання 12 мл О2 на 1 г за добу (нормальні умови). Початковий вміст кисню 21%.

Домашній експеримент:

Добування кисню з гідроген пероксиду за допомогою природніх каталізаторів (сухі дріжджі).

Вода

Біологія

Екологічні задачі:

  1. Кожен учень проводить розрахунок на свої параметри тіла, знаючи, що вміст води в організмі підлітка приблизно 65%, добова потреба споживання води становить приблизно 33г/кг.

Дослідницький проект:

 «Очищення води в нашій родині»

Кількість речовини

Основи здоров’я

Для того, щоб учні вміло оперували перетвореннями фізичних величин, пропоную завдання:

  1. Максимальна добова доза препарату «Парацетамол» становить 4 г для дорослої людини, для дітей разова – 250-500 мг. Розрахуйте кількість ліків, які можна прийняти за добу при температурі, якщо у вас вдома є дозування препарату 200 мг і 0,5 г» Таке завдання стане в нагоді завжди, адже приймати лікарські препарати треба з обережністю.
  2. Масова частка Цинку, що входить до складу отрути кобри складає 0,5%. Скільки атомів Цинку буде потрібно кобрі для виробництва 1 краплі (30 мг) своєї отрути?[5].

Класи неорганічних сполук

Біологія, основи здоров’я

Екологічні задачі:

  1. Визначте метал, при спалюванні якого одержали 1,17 г його оксиду, що використовується як лікарський засіб при печії.
  2. Бурий газ NO2 є шкідливим відходом хімічного виробництва, який викидається заводами з виробництва нітратної кислоти. Обчисліть, яку масу нітратної кислоти можна було б отримати додатково, якщо щороку в Україні викидається в середньому 300 тис. т. нітроген(IV) оксиду?[4].
  3.  У хімічній лабораторії випадково розлили розчин концентрованої нітратної кислоти, що містить 0,76 моль HNO3. Визначте масу крейди, яку необхідно взяти для нейтралізації.

Дослідницький проект:

«Вирощування кристалів кухонної солі в домашніх умовах».

Домашній експеримент:

«Використання червоноголової капусти або листя фіалок як природнього індикатора на кисле середовище оцтової кислоти».

Розчини

Біологія

  1. Екологічні задачі:

1. Для приготування розсолу для соління огірків потрібно взяти 60 г солі на 1 літр води. Визначити масову частку натрію хлориду в утвореному розчині, скільки води і солі потрібно взяти для приготування 2,5 кг розчину розсолу?

  1. Калій хлорид використовується в агротехніці для підживлювання рослин. Розрахуйте масу води і солі, необхідних для приготування 15 кг 4% розчину.
  2. Визначити масу спирту і води для приготування дезинфікуючого розчину масою 150 г з масовою часткою етилового спирту 80%, якщо в аптеці ми купили 96% спирт.

Домашній експеримент:

Випробувати універсальним індикатором зразки харчових продуктів та косметичної продукції: розчин оцтової кислоти, питної соди, шампунь, мило, питна вода.

Дослідницькі проекти:

«Виготовлення лікарських розчинів для надання медичної допомоги», «Порівняльна характеристика катіонного й аніонного складу столових і мінеральних вод».

Органічні сполуки

 

Екологічні задачі:

  1. Добова потреба в білку для людини 0,7-1,7 г/кг маси тіла. Розрахуйте свою потребу і визначте, скільки грам м’яса (філе куряче 23,09 г білка на 100г сировини), риби (хек 18,91 г на 100 г сировини) і печінки (печінка теляча 20,36 г на 100 г сировини) вам потрібно для покриття середньої норми. Задачі такого типу можна давати для обрахунку абсолютно будь якого макро- чи мікронутрієнту.
  2. Верблюди витримують втрату маси тіла на 27%. Яка маса жиру з горбів верблюда масою 300кг повинна розкластися, щоб поповнити запас вологи, якщо 1 г жиру під час розкладання дає 0,6 г води.
  3. Кожна тонна розлитої у воді нафти вкриває тонкою плівкою приблизно 12 км2 водневої поверхні і забруднює близько 1 млн т води. Яка територія і яка маса забрудниться, якщо під час промивання танкера у море злили 10 т нафти?[6]

Домашні експерименти:

  1. Взаємодія оцтової кислоти із шкаралупою курячого яйця.
  2. Визначення вмісту крохмалю в продуктах харчування за допомогою розчину йоду.
  3. «Фараонова змія» з соди і цукру

Дослідницькі проекти:

  1. Виявлення кофеїну і ненасичених жирних кислот у складі шоколаду
  2. Екстракція натуральних барвників із харчових продуктів

 

 Виконуючи завдання такого типу, школярі покращують не тільки навички розрахунків, логічне мислення, а й формують у власній свідомості екоцентричну, гармонійну картину світу, розкривають екологічні зв’язки в природі. Підсумовуючи наведений вище матеріал, можна зробити висновок, що використання інтегрованих завдань із практичним змістом сприяє розвитку природозберігаючих компетентностей учнів та попередженню екологічних проблем у майбутньому

 

Список  використаних джерел

  1. Величко О. М. Методи і прийоми для реалізації компетентнісного підходу на уроках хімії. / О. М. Величко // Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти: збірник наукових праць І Всеукраїнської науково-практичної конференції / О. М. Величко. – Івано-Франківськ, 2019. – 232 с.
  2. Большакова І. Інтегроване навчання: тематичний і діяльнісний підходи [Електронний ресурс] / І. Большакова, М. Пристінська. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/.
  3. Гринюк О. С. Формування екологічної компетентності старшокласників на уроках природничих дисциплін [Електронний ресурс] / О. С. Гринюк – Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/713569/1/Гринюк%20О.С.%20Формування%20екологічної%20складової.pdf.
  4. Джурка Г. Ф. Екологічна хімія та екологічні задачі / Г. Ф. Джурка, І. С. Фурсов. – Полтава: ПП Шевченко Р. В., 2011. – 111 с.
  5. Ярошенко С. В. Використання інтегрованих задач і вправ прикладного характеру на уроках хімії [Електронний ресурс] / С. В. Ярошенко // Павлоград. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://vseosvita.ua/library/navcalno-metodicnij-posibnik-vikoristanna-integrovanih-zadac-i-vprav-prikladnogo-harakteru-na-urokah-himii-251846.html.

 

docx
Додав(-ла)
Фірсова Юлія
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку