Формування екологічної компетентності на уроках хімії шляхом інтегрованого навчання
Актуальність теми: Академічний підхід до освіти, спрямований лише на передачу інформації, формує в учнів фрагментарні, безсистемні знання, унеможливлює їх застосування для вирішення нестандартних життєвих ситуацій. Сучасне вивчення хімії спрямоване на формування ключових компетентностей, що є підґрунтям для особистісно-соціально-професійної реалізації кожного учня. Беручи до уваги розвиток науково-технічного прогресу і загрозу екологічної катастрофи, особливо важливим є набуття школярами екологічної компетентності. Щоб реалізувати такий підхід на уроках хімії, потрібно особливу увагу приділити формуванню міжпредметних зв’язків. Інтегроване навчання дозволяє використовувати всі рівні знань, а також сприяти баченню цілісної картини світу.
Мета: розкрити важливість інтегрованого навчання у шкільному курсі хімії як засобу формування екологічної компетентності учнів.
Особливою формою навчання є інтегровані уроки з аспектами освіти для сталого розвитку, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, системного знання, актуалізації особистого ставлення до питань, що розглядаються на уроці з акцентом на питання сталого розвитку[1].
Інтеграція – це процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності … двох або більше систем, результатом якого є утворення нової цілісної системи, яка набуває нових властивостей та взаємозв’язків між оновленими елементами системи. Ця концепція сприйняття інтеграції в межах системного підходу відображається і при її проекції на сферу освіти[2]. Інтеграція предметів у сучасній школі – один із напрямків активних пошуків нових педагогічних рішень та розвитку творчих потенціалів педагогічних колективів і окремих вчителів з метою більш ефективного впливу на учнів[3].
Хімія як наука тісно переплітається з екологією, що створює ідеальні умови для формування екологічної компетентності школярів під час вивчення курсу хімії. Результатом такої інтеграції є утворення екоцентричного типу свідомості, який орієнтується на людині як частині природи. Певний рівень екологічної компетентності формує в учнів здатність бачити й розуміти навколишній світ, орієнтуватися в ньому, уміти вибирати цільові установки своїх дій і вчинків, здатність бачити й розуміти хімічні явища в природі, прогнозувати напрям наукового використання хімічних знань у практичній діяльності людини[3].
Працюючи над проблемою «Методика організації інтегрованих уроків з хімії», я зрозуміла, що інтегрований урок має велике значення для формування екологічної компетентності, тому на своїх заняттях пропоную учням цікаві завдання, евристичні бесіди, екологічні задачі, проекти й домашні дослідження, які не тільки перевіряють академічні знання, але й несуть у собі цікаву й змістовну інформацію щодо впливу на організм різних сполук, колообігу елементів не тільки на Землі, а й у Всесвіті, а також мають практичне застосування в житті кожної людини.
Тема з хімії |
Інтеграція |
Зміст завдань |
Оксиген Кисень |
Природознавство
Біологія
|
Евристична бесіда проводиться на основі домашнього інформаційного дослідження з теми: «Умови виникнення життя на планеті Земля». Під час обговорення, раніше вивчений матеріал систематизується і глибоко аналізується, розкриваючи терміни «фотосинтез», «ультрафіолет», «кисень», «озон», «первісний океан». Екологічні задачі:
Домашній експеримент: Добування кисню з гідроген пероксиду за допомогою природніх каталізаторів (сухі дріжджі). |
Вода |
Біологія |
Екологічні задачі:
Дослідницький проект: «Очищення води в нашій родині» |
Кількість речовини |
Основи здоров’я |
Для того, щоб учні вміло оперували перетвореннями фізичних величин, пропоную завдання:
|
Класи неорганічних сполук |
Біологія, основи здоров’я |
Екологічні задачі:
Дослідницький проект: «Вирощування кристалів кухонної солі в домашніх умовах». Домашній експеримент: «Використання червоноголової капусти або листя фіалок як природнього індикатора на кисле середовище оцтової кислоти». |
Розчини |
Біологія |
1. Для приготування розсолу для соління огірків потрібно взяти 60 г солі на 1 літр води. Визначити масову частку натрію хлориду в утвореному розчині, скільки води і солі потрібно взяти для приготування 2,5 кг розчину розсолу?
Домашній експеримент: Випробувати універсальним індикатором зразки харчових продуктів та косметичної продукції: розчин оцтової кислоти, питної соди, шампунь, мило, питна вода. Дослідницькі проекти: «Виготовлення лікарських розчинів для надання медичної допомоги», «Порівняльна характеристика катіонного й аніонного складу столових і мінеральних вод». |
Органічні сполуки |
|
Екологічні задачі:
Домашні експерименти:
Дослідницькі проекти:
|
Виконуючи завдання такого типу, школярі покращують не тільки навички розрахунків, логічне мислення, а й формують у власній свідомості екоцентричну, гармонійну картину світу, розкривають екологічні зв’язки в природі. Підсумовуючи наведений вище матеріал, можна зробити висновок, що використання інтегрованих завдань із практичним змістом сприяє розвитку природозберігаючих компетентностей учнів та попередженню екологічних проблем у майбутньому
Список використаних джерел