Методичні рекомендації " Формування граматичного поняття про займенник"

Про матеріал

Методичні рекомендації "Формування поняття про частини мови займенник" для використання вчителям початкових класів та здобувачам освіти. В вправах використовують прислів*я і приказки, загадки.

Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОГО  ПОННЯТТЯ ПРО ЗАЙМЕННИК

У початкових класах ми ознайомлюємося лишез особовими займенниками. За простою схемоюпоказуємо їх утворення:             

І особа одн. одн. множ.

  я  + я=  ми

II особа одн. одн. множ.

  ти + ти = ви

III особа одн. одн.       одн.множ.

  він +вона +воно =   вони.

 

1. Спіймайте займенник.

Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні.

Виграє той, хто найменше помиляється.

Для гри такі речення:

 Приколю свою картинку над столом у мами я.

 Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день.

 Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотій.

 Ми сміливі, ми правдиві.

 Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик.

 Якщо в мене є цукерка, півцукерки другу дам.

2. Угадайте займенник.

На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками.

Учні дописують ці речення, вставляючи займенники.

Виграє той, хто першим виконає завдання.

Для гри можна використати такі речення:

 ... люблю свою батьківщину.

 ... знаєш, яка велика наша держава?

 ... любить читати книжки.

 ... завжди говоримо правду.

3. Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо.

Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них було ьочийо, наприклад: ньому, його, йому.

Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.

4. Встановіть порядок речень у вірші. Спишіть, підкресліть займенники.

Тягне він на полювання.

Пес хвостом невтомно меле.

За штани мене ще зрання

Це тому, що він веселий.

(С. Вишенський)

5. Спишіть, розкриваючи дужки.

I гр. — підкресліть займенники;

II гр. — вкажіть особу займенників.

1. Не хвали себе, хай (ти) люди похвалять. 2. Топчи правду в калюжі, а (він) все чиста буде. 3. Нехай (ви) добро і з роси, і з води, і з усієї лободи. 4. Скажи (я), хто (ти) друг, а (я) скажу, хто (ти). 5. Сім літ минуло, як музика грала, а (його) ще тепер скаче.

 

6. Складіть словосполучення з дієслова та займенника.

Сказати (кому?), пишатися (чим?) спитати (про кого?), біг (перед?), піклуватися (про кого?), чекати (на кого?). зустрітися (з ким), приготував (для кого?), підійшов (до кого?), не стій (над чим?).

 

7. Визначте, яку букву треба вставити замість крапок. Спишіть, підкреслітьприйменники з займенниками.

Ходить черве...ь

Ходить черв...ь і гладитьколосся,

Чи у ...ьомузер...но налилося?

І дзве...ять колосочки до ...ього:

— Дай ...амсо...ця й дощузолотого.

 (М. Пригора)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1. Цікаві вправи до теми займенник.

 

З ЯКОЇ ЦЕ КАЗКИ?

(Вивчення теми «Займенник» через спілкування з казковими героями).

1. Я по засіку метений,

Яна яйцях спечений.

Я від баби втік, від діда втік,

Та й від тебе, зайчику, утечу! («Колобок»)

2. Ішов дід лісом, а за ним бігла собача. Та й загубив дід... Що він, дітки, загубив? («Рукавичка»)

3. - Няв! Няв! Няв! " А ті думають:

 От вражого батька син, ще йому мало! Це він і наспоїсть! («Пан Коцький»)

4. Вонатоді плиг з вовка та:

 Битий небиту привіз! («Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат»)

5. Я...

За три копи куплена,

Півбока луплена!

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету,

Тут тобій смерть! («Коза-Дереза»)

6. Бідний каже:

 Хоч як гірко в світі жити, а все краще по правді жити.

А багатий:

 Де ти тепер знайшов правду? Нема тепер правди на світі, тепер скрізь сама кривда. («Правда та кривда»)

7. — Ідіть, тату, забирайте добро! — Вийшов дід із хати, дивиться, аж дочкайого. Він зрадів, побіг до неїта йкаже:

 Де ти, дочко, була?

 Служила, тату, — каже дочка. («Дідова дочка та бабина дочка»)

8. — Ну, братику, сідай мені на плечі, я понесу тебе на гору, а далі — твоє діло. А ти, — наказав середульшому братові, — залишайся тут, доки ми про себе не подамо звістку! («Таємниця скляної гори»)

9. Були собі Журавель та Лисичка. Ото й зустрілися якось у лісі. Журавель каже: «Прийми мене. Лисичко, на зимівлю, то ятебе навчу літати...» («Лисичка та Журавель»)

10. Колись був у Києві князь, і була в нього дочка, така розумна та гарна, що й сказати не можна. І був тоді коло Києва змій і щороку кияни йому давали данину: або парубка молодого, або дівчину... («Кирило Кожум'яка»)

11. Він іде та йде, та так схотілось пити йому... Коли це найшов криничку. Тільки що став пити воду, та якось об цебрину і розбив яйце-райце... («Яйце-райце»)

12. — Юрзо-Мурзо, сідай та обідай зі мною та будеш мені за сестру... («Юрза-Мурза і стрілець-молодець»)

13. — Ох, жінко, — каже чоловік. — Проженімо мицього барана й цапа, а то за ними ні сад, ні город не вдержиться... («Цап та баран»)

14. Хлібина покотилася далі. Докотилася вона на край села, до хати бідняка. Надворі бавилися діти. Побачили її, вхопили в обійми і радо занесли до хати. («Хліб і золото»)

 

 

 

 

 

 

 

ПРИСЛІВ'Я ТА ПРИКАЗКИ ДОПОМОЖУТЬ ПРИ ВИВЧЕННІ ЗАЙМЕННИКІВ

1. Дай землі, то і вона тобі дасть.

2. Заступи природу дверима, то вона тобі вікном.

3. Прислів'я, мов комариний носок, а мудрості в ньому ціле озеро.

4. Шануй батька і матір твоїх – і добре тобі буде, і довго житимеш на землі.

5. Добрі діти — батькам вінець, злі діти — їм кінець.

6. Яка ґава в воду, така вона і з води.

7. Ото, мама хвалять нас: чи ви мене, чи явас.

8. Він із води сухим вийде.

9. Хто про землю дбає, вона тому повертає.

10. Журавель ще в небі, а він уже йому ціну встановлює.

11. Він за поріг, а я за пиріг.

12. Байдуже ракові, в якому його горщику варять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАДКИ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ЗАЙМЕННИКІВ

  1. Всім перехожим я моргаю,

Щоб пильно глянули на мене.

Очей же я аж троє маю —

Червоне, жовте і зелене. (Світлофор)

  1. Яіскринка-голубинка,

 Золота у мене спинка.

 Хоч не зірка, не ліхтар —

Сяю в темряві, як жар.

Я лечу, лечу, лечу,

У польоті мигочу. (Світлячок)

3. Він прилітає з далекого краю,

Не спочиваючи, лине, лине.

Здається, на світі миліш немає,

Чим наше подвір'я, стара яворина. (Бусол)

4. Видно край, а до нього не дійдеш. (Обрій)

5. Є рослина в нас така, що від неї кінь скака.(Овес)

6. Моє тіло під землею,

Кучерики — понад нею.

Мене любить кожна юшка.

Називаюсь я... (Петрушка)

 

7.  Як він іде — я мокну весь,

Зате сухий хазяїн.

А пройде він — повісять десь,

І знов його чекаю. (Плащ, дощ)

 

8. Нас не було — вонобуло,

Нас не буде — воно буде.

 Ніхто ні в кого його не бачив,

А в кожного є. (Прізвище)

 

9. Біжить корова, гладка, здорова.

А за нею телята — всі вони близнята. (Поїзд)

 

10. Від неї шовком коси пломеніють,

Коли настоєм їх помиють.

А що за лікувальні квітки,

Скажіть, будь ласка, дітки. (Ромашки)

11. Я кругленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають. (Редиска)

12. Стоїть дуб, на ньому 12 гілок, а на кожній гілці по 4 гілочки, а на них по 7 жолудів. (Рік, місяць, тиждень, день)

13. Не скляний він, не з металу, а прислухайтесь — дзвенить. (Струмок)

14. Золоте решето, а в ньому чорних хатинок повно. (Соняшник)

15. Хто малюнок уночі на вікні зробив мені? (Мороз)

16. Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі)

17. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає.

За вікном гніздо будує,

Тільки в насвін не зимує. (Ластівка)

18. Стрибнути з нього на ходу можна, а ввійти на ходу ніхто не зможе. (Літак)

19. Їде силач, на нім ловкач, за ним копач добувати калач. (Трактор, тракторист, плуг)

20. Він нам, як мама, дорогий,

Він хоче нас навчити

Любити край чудовий свій.

Це мудрий наш... (учитель)

 

21. Ось до класу всіх скликає

 Голосистий цей дзвінок.

І ми радо поспішаєм

 Не в садок, а на... (урок)

 

22. Всі його ногами б'ють,

Відпочити не дають.

Він не журиться, не плаче,

На зеленім полі скаче! (Футбольний м'яч).

 

docx
Додано
15 вересня
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку