Методичні рекомендації "Дослідження граматичних форм частини мови "Числівник"

Про матеріал

Методичні рекомендації" Дослідження граматичних форм частини мови числівник" для використання вчителям початкових класів та здобувачам освіти. Вправи на формування поняття про частини мови числівник.

Перегляд файлу

УЖИВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ У ПРАВИЛЬНИХ ГРАМАТИЧНИХ ФОРМАХ

На вивчення теми «Числівник» відведено кілька годин. Та і подається вона для ознайомлення. Але буде корисно, на нашу думку, навчити школярів відразу розрізняти порядкові та кількісні числівники. (Для цього використати малюнки, репродукції, фотографії, завдяки яким можна продемонструвати кількість предметів і порядок при лічбі).

Такий підхід допомагає наочно засвоїти теоретичні міркування.

Враховуючи те, що останнім часом діти змушені обов'язково здавати підручники за попередній навчальний рік, вони позбавлені можливості повторити за книжкою матеріал попереднього року. Наш «Довідничок» є тим місточком, який поєднує в собі всі відомості, засвоєні дітьми протягом всього курсу вивчення мови. Спираючись на вміщені в ньому схеми-малюнки, порівняння, учні  продовжують роботу в середніх класах. З року в рік ускладнюються таблиці, поглиблюються знання дітей. Зберігаються дорогоцінні хвилини на повторне пояснення уже вивченого. Спрацьовує властивість нашої пам'яті: засвоюється краще те, основи чого були закладені у ранньому шкільному віці.

При досліджені ролі числівників у мовленні використовую казку про «Гномів, які утворили числівники»

В маленькій казковій країні Пінеї жили маленькі Гноми. Це їхні старенькі дідусі навчили їх лічити до дев'яти, розповідаючи цікаві історії утворення числівників 1—9. Одиниця схожа на палицю, двійка — на лебедів, що плавають по озеру. Трійка складається із двох серпиків, якими Гноми жнуть шовкову траву. Четвірка — це зламана гілочка із дуба, який восени дарує багато жолудів. П'ятірку побачили, коли серп тримав у руці дідусь Гном, спершись на нього. Шістка — це клубочок із ниткою, з якого мама Гномів в'язала носочки своїм діткам. Сімку «впіймали» Гноми, коли бабуся виймала духмяний хліб із печі. Вісімка схожа на з'єднані два бублики, ну а дев'ятка — це ніби шістка-акробатка у цирку. Якщо вона стане з ніг на голову, то і стає дев'яткою.

Та тут озвався із глибини печери найменший Гном: — Та цять!

(Він погано вмів говорити і хотів сказати: Там цяця).

Та Гноми подивились на іграшку і побачили новий числівник, який і назвали: дцять, що означало десять.

Весело жили Гноми, радісно працювали, грались на галявині, а ввечері сходились до своєї печери слухати казки бабусь.

Та ось одного разу вони, наслухавшись казок, вирішили самі побудувати палац, в якому б жила вся їхня родина Гномів. Дружно взялись до роботи. Лягала цеглина за цеглиною. Ось вони вирішили порахувати, скільки ж цеглин вони вже поклали. Перша, друга, третя, четверта, п'ята, шоста, сьома, восьма, дев'ята, дцята (тобто десята). А що ж далі? Та от коли одну цеглину поклали у другий ряд на десять (тобто на дцять), то утворилось одинадцять, дві на дцять — дванадцять, три на дцять — тринадцять і т. д. аж до двох рядків по дцять. Так і стало двадцять, тридцять.

От так, поки дружно будували Гноми свій палац, утворили нові числівники, які й ми тепер знаємо. А збудувавши палац, щасливо жила в ньому вся родина працьовитих Гномів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. . Вправи на вивчення теми числівник
  1. Спишіть словосполучення, розкриваючи дужки.

На п'ятому (поверх), із третього (вагон), у третьому (вікно), три (іграшка), два (велосипед), двадцять (півень), з двома (подруга), у чотирьох (кімната).

 

  1. І гр. — виписати числівники, щовідповідають на запитання скільки?

II гр. — числівники, що відповідають на запитання котрий?

Шість, шостий, шістнадцять, сім, восьмий, одинадцять, одинадцятий, шістнадцятий, сьомий, вісім, п'ятдесятий, сто, двадцять сім, перший, п'ятдесят, сотий, двадцять сьомий, один.

 

  1. Від числівників, які відповідають на питання скільки? Утворіть за зразком числівники, що відповідають на питання котрий?

Зразок: п'ять, п'ятий.

Сім, одинадцять, шістнадцять, сорок, чотирнадцять, один, п'ятдесят.

 

  1. Запишіть текст, змінюючи цифрисловами.

Живуть 5 братів, один другого менший. Сидить Марушка в 7 кожушках, хто її роздягає, той сльози проливає. 12 братів один за одним ходять, один одного не обходять. 12 орлів, 52 галки і 365 шпаків в одне яйце залізли. 700 соколят на одній полиці сплять.

 

  1. Прочитайте математичні вирази,вживаючи прийменники від, до. Запишіть їх.

57 + 28 = 85 40 + 50 = 90

  1. — 69 = 31 55 — 25 = 30

 

  1. Складіть і запишіть із словосполучень речення, замінюючи цифри словами.

4 книжки, 9 цибулин, 5 зошитів, 10 конвертів, 1 лінійка, 7 лимонів, 3 олівці, 1 пенал, 6 фломастерів, 2 кухлі, 2 гумки, 1 люстерко.

 

6. Згадати і записати прислів'я зі словами: десятою, сім, друга, п'яте, сім, п'ять. Числівники підкреслити.

 

7. Дайте письмові відповіді на подані запитання.

1. Якого числа, місяця і року ти народився?

2. Скільки тобі років?

3. У якому віці ти пішов до школи?

4. На скільки років старші за тебе матуся і тато?

5. Із скількох чоловік складається ваша родина?

 

8. Запишіть числа словами:

І гр. — щоб означали кількість;

II гр. — щоб означали порядок при лічбі.

  1. 5, 7, 9, 10, 14, ЗО, 50, 100, 1000.

 

docx
Додано
15 вересня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку