учитель вищої категорії ЗОШ № 10 м. Маріуполя
Чернявська Леся Олексіївна
Формування позитивної мотивації до навчання на уроках словесності з використанням інтерактивних технологій в умовах сучасної освіти.
Людина, що не знає нічого, може навчитися, справа тільки у тім, щоб запалити в ній бажання вчитися.
Д. Дідро
Час зобов’язує педагога шукати такі форми проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення.
Основним завданням є потреба розвитку в учнів свідомого ставлення до навчання, сприяння позитивній мотивації до пізнавальної діяльності, потребі у самопізнанні, самодостатньої особистості, яка не загубиться на складних життєвих шляхах.
З метою активізації й розвитку навчально-пізнавальної діяльності навчання починається із мотиваційного вступу, в якому викладається інформація про те, чому, для чого і навіщо потрібно вивчати поточну тему. Як бачимо, етап мотивації обов’язково має бути наявним у структурі уроку, оскільки покликаний створити мотиваційну готовність учнів, зацікавити їх і стимулювати до пізнавальних дій.
З цією метою можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, подив, інтерес до змісту знань та процесу іх отримання, підкреслюють парадоксальність явищ та подій. Це може бути коротка розповідь учителя, і бесіда, і демонстрування наочності, й нескладна інтерактивна технологія («мозковий штурм», «мікрофон» тощо). Мотивація чітко пов’язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв’язання певних проблем. Як правило, матеріал, вербалізований (словесно оформлений) учнями під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає « місточком» для представлення теми уроку.
Виклик, або Вступна частина уроку.
Вступна частина уроку, яку ще називають «викликом», триває зазвичай перші 5-7 хвилин. За цей час слід актуалізувати знання – «дістати» їх з довготривалої пам’яті учнів. Саме слово підказує, що необхідно зробити щось актуальним, потрібним на час саме цього уроку. Опорними такі знання учнів є тому, що саме на них, як на фундаменті, опорі будуються наступні знання. Процес активного згадування того, що учні знають з опрацьовуваної теми, змушує їх аналізувати власні знання та уявлення. Це дає змогу визначити рівень цих знань і долучити до них нові.
Для того, аби розв’язати це завдання, учитель має ставити навідні запитання, а також використовувати такі методи, як « асоціативний кущ», «мозковий штурм» тощо.
На мою думку, мотивацію потрібно формувати на всіх етапах уроку. Які методи, прийоми, види й форми роботи дають кращий результат? Не існує універсальної відповіді.
«Найбільш ефективними вважаю проблемно-пошукові методи. Початок мислення – в проблемній ситуації»,- так визначав прийом, який найчастіше рухає пізнавальний інтерес, С.Л. Рубінштейн.
Пізнавальна ситуація ставить учня в умови, коли він, маючи певні знання, приходить до усвідомлення, що цих знань бракує для розв’язання навчальної проблеми. Конфлікт між «знаю» і «не можу виконати» спонукає учня поглибити свої знання, а отже, внутрішньо мотивує його діяльність.
Прийоми для створення проблемної ситуації можуть бути різні.
Завдання для учнів. Проаналізувати запропонований текст (8кл). Чому не можна прийти на збори за таким оголошенням?
Оголошення
Завтра у школі відбудуться батьківські збори.
Адміністрація школи.
Діти кажуть, що не уточнено, де саме і коли саме будуть проходити збори. Значить, треба вивчити уточнюючі члени речення. В кінці уроку дане оголошення буде виправлено таким чином.
Оголошення
17 квітня, о 18.00 в школі № 13 в кабінеті № 33 відбудуться батьківські збори.
Адміністрація школи.
Із запропонованих слів учням треба скласти зв’язний текст. Це завдання можна використовувати на мотиваційному етапі перед початком вивчення творів, а потім порівняти, як це зробив автор, використавши ті ж самі слова.
Сонце, блакить, душа хмари, трава, струмок, метелик, поля.
Яскраве сонце всміхнулось крізь хмари. Освітило блакить неба. Погладило своїми ніжними променями струмок, травицю. Привіталось з полем, яке вже почало жовтіти, і стало схоже на свого старшого брата – Сонце. Маленький метелик задивився на сонечко, й на душі в нього стало радісно.
Вплив успіху на ефективність навчання
Бажання вчитися виникає тоді, коли все або майже все вдається. З’являється особиста зацікавленість учня у здобутті знань.
На формування мотивів навчання значно впливають словесні підкріплення. Оцінювання, що характеризують навчальну діяльність учня, є впливами, що мотивують навчальну діяльність. Кожний вид оцінки певним чином впливає на навчання і, зрештою, на особистість учня.
Вчитель може створювати на своїх уроках ситуацію успіху, якщо формує навчально-пізновальну мотивацію учнів. Ситуація успіху – сполучення умов, що забезпечують успіх, а сам успіх – результат такої ситуації
Як підкріпити ситуацію? Існує безліч способів сказати учневі «Дуже добре», наприклад: «Ти зараз на правильному шляху»; «Пречудово»; «Правильно»; «Я пишаюсь тим, як ти працював», «Гарна робота»; «Ти близький до істини»; «Фантастика»; «Я знала, що ти зможеш це зробити!»; «Як багато ти зробив! Розумник!»; «Так тримати»; «Це твоя перемога»; «Щиро рада за тебе»; «Я вірю в тебе»; «В тебе щоразу виходить краще»; «Ти досягнеш успіху!»
За новим Державним стандартом освітньої галузі «Мови та літератури» сказано: «Формування стійкої мотивації до вивчення української мови та літератури, любові до української мови і культури є один із пріоритетних завдань». На уроках української мови та літератури формуються такі предметні компетентності, як мовленнєва, мовна, соціокультурна, діяльнісна, літературна, комунікативна. Надпредметно - комунікативна компетентність.
Саме тому мотивація на уроках української мови та літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учнів навчальної ініціативи й любові до предмета, спонукає їх діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях. Висловлюючись образно, мотивацію в навчанні ми можемо вважати вершиною під назвою УСПІХ.
Отже, мотивація є основною рушійною силою учня до навчання. Використовуючи на уроках інноваційні методи навчання, які є зрозумілими й близькими для учня, ми збуджуємо пізнавальний інтерес та пізнавально-пошукову діяльність.