Методичні рекомендації "Ігрова діяльність на уроках образотворчого мистецтва"

Про матеріал
Провідним методичним прийомом у роботі з першокласниками є гра. В системі дитячих ігор художня гра, гра уяви, гра – фантазування – це дієвий та специфічний вид дитячої діяльності, що займає місце між власне грою з одного боку і дитячою художньою творчістю з другого. Сутність художньо-ігрової діяльності, спрямованої на розвиток емоційно-почуттєвої сфери молодших школярів, полягає в можливості імпровізувати і творити не стільки з орієнтацією на результат, скільки для насолоди вільним виявленням сил.
Перегляд файлу

C:\Users\user\Desktop\каринки\8.png 

 

Практичні поради вчителям

 

 

 

 

 

Ігрова діяльність на уроках

образотворчого мистецтва

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\каринки\08d3fa586b3a.png

 

Підготувала

вчитель образотворчого мистецтва

Лахай Світлана Вікторівна

 

 

 

 

 

2020рік

 

Oбразотворча діяльність – одна із найдоступніших і емоційно захоплюючих форм творчості. Це неповторний та унікальний засіб особистісного розвитку дитини, громадянського і духовного становлення підростаючого покоління.

Цілі,зміст,  види діяльності учнів на уроці визначає програма. Проте мистецтво – річ субєктивна, а, значить, навчання мистецтва є творчим актом. Програма лише спрямовує педагога в русло проблем курсу, у загальному вигляді показує можливі шляхи їх вирішення. Вказані у програмі навчальна мета, матеріали, техніки, тематики практичних робіт є орієнтовними, що унеможливлює використання програми як календарного плану. Тому кожному вчителеві потрібно планувати роботу на рік самостійно, враховуючи при цьому власні художньо-творчі, інтелектуальні, матеріально-технічні можливості, етнічні культурні особливості свого регіону, міста, школи.

При визначенні мети уроку та доцільності використання тих чи інших художніх технік чи матеріалів за основу необхідно взяти зазначені в програмі провідні навчальні завдання. А от у визначенні всього комплексу задач уроку (виховна та розвивальна мета,супутні дидактичні цілі) вчитель, враховуючи  рівень художнього розвитку та естетичного виховання конкретного колективу дітей, має виявити самостійність та індивідуальність. Творчо слід підходити і до вибору тематики творчого завдання. Як правило, програма пропонує на вибір декілька варіантів, але вони є орієнтовними. Вчитель може запропонувати учням іншу тематику, якщо впевнений, що ця інша тема  краще забезпечить реалізацію провідної ідеї уроку.

Конкретна тема малюнку, аплікації, ліплення є вторинною, похідною від навчальної, а інколи і розвивальної та виховної ідеї уроку. Спочатку вчитель має визначитись з питанням : «Для чого я йду на урок?» Тільки після з’ясування даного питання педагог вирішує яка тема творчого завдання, вправа якого змісту, разом з іншими художніми матеріалами найбільше підійде для реалізації задуму.

Знання вчителем загальних положень методики викладання образотворчого мистецтва допоможуть знайти власний підхід до планування уроків, зрозуміти специфіку організації роботи.

Провідним методичним прийомом у роботі з першокласниками є гра. В системі дитячих ігор художня гра, гра уяви, гра – фантазування – це дієвий та специфічний  вид дитячої діяльності, що займає місце між власне грою з одного боку і дитячою художньою творчістю з другого. Сутність художньо-ігрової діяльності, спрямованої на розвиток емоційно-почуттєвої сфери молодших школярів, полягає в можливості імпровізувати і творити  не стільки з орієнтацією на результат, скільки для насолоди вільним виявленням сил.

Пропонується декілька прикладів вправ, які модифіковані у художні ігри.

 

І. Гра «Перетворювачі»

  1. C:\Users\user\Desktop\Image 5.jpg
  • Які дерева ростуть в садах України?
  • Назвіть дерева, в яких є звук [в].
  • Назвіть всі звуки у слові вишня.
  • Поміркуйте, чи можемо ми перетворити маленьку рукописну букву «ве» на малюнок вишні?
  1. C:\Users\user\Desktop\Image 4.jpg
  • Які риби водяться у наших водоймах?
  • Якою буквою починаються слова: короп, карась?
  • Поміркуйте, чи вдасться нам перетворити літеру  «ка» на коропа чи карася?

ІІ. Дидактична гра «Домалюй предмет, користуючись заданою формою»

  • Дітям роздаються аркуші паперу, на яких на кожному намальоване коло. Для роботи потрібні кольорові та простий олівці. Вчитель умовно запрошує на урок будь-якого казкового героя і розповідає, що даний персонаж приніс коло. Діти повинні спробувати відгадати, що хотів зобразити гість уроку. Умова: коло не збільшувати, не зменшувати. Не всі учні можуть відразу відгадати, як зобразити якийсь предмет. Вчитель у невимушеній формі підказує, якщо це потрібно.

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\Image 3.jpgC:\Users\user\Desktop\Image 2.jpg

C:\Users\user\Desktop\Image 1.jpgC:\Users\user\Desktop\Image 7.jpg

ІІІ. Гра-казка «Лінія пішла гуляти, свої сліди залишати»

Мета: дати елементарне поняття про графіку, про її виражальні можливості, види та напрямки ліній.

  • У країні Графіка жила-була Лінія. Всі її добре знали, тому що вона була особлива та своєрідна. Особливість полягала у тому, що Лінія дуже вже полюбляла змінювати свій характер.

Одного разу Лінія вирішила показати всім, на що вона здатна. Зобразити свої пригоди вона попросила простого олівця. Друзі вирушили на прогулянку.

Зранку Лінія була замріяна і спокійна, тому що мандрувала уквітчаною стежкою. Але раптом на шляху їй зустрівся Їжачок. Лінія, глянувши на нього, відразу «наїжачилась» і сама стала гострою і колючою.

Прогулюючись по саду, погляд Лінії зупинився на яблуці. Вона одразу подобрішала, характер помякшився. А ось і сонечко з хмарками зявилось. Хвилясті промінчики так захопили Лінію, що вона вже не могла втриматись і на галявині вмить виросло кумедне дерево.

  • Що ще ви помітили, що зображено хвилястими лініями?
  • Хто вміє малювати таку лінію?
  • Спробуємо!
  • Довго гуляла Лінія, стомилась, вирішила відпочити. За допомогою вертикальних та горизонтальних, похилих та прямих ліній намалювала вона казковий будиночок.

( Діти тренуються у написанні таких ліній)

  • А хто може жити в такому будиночку?
  • Намалюємо!

C:\Users\user\Desktop\Image 0.jpgC:\Users\user\Desktop\Image 8.jpg

 

 

Гра на уроках образотворчого мистецтва охоплює абсолютно все: мислення, нові інформації, новий досвід, комунікацію, працю, є засобом для фізичного, розумового, суспільного та психічного розвитку дитини. Ігри мають особливе значення як для кожної дитини зокрема, так і для організованої групи дітей. Вчителі повинні постійно мати на увазі слова В. Сухомлинського про те, що «дитина має справжнє емоційне і інтелектуальне життя тільки тоді, коли вона живе в світі ігор, музики, фантазії, творчості. Без цього вона не краще за зів’ялу квітку».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

Ігри  на уроках образотворчого мистецтва

Мистецьке лото

Обери номер кульки і дай відповідь на запитання

 

5 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Орнаментальна або сюжетна декоративна композиція  зі скла (Вітраж)
  2. Приміщення у якому демонструються картини (Галерея)
  3. Вид  мистецтва, тісно пов'язаний з  побутом народу, звичаями і традиціями (Декоративно-ужиткове мистецтво)
  4. Підготовлений нарис до твору, що відображає пошуки найкращого втілення творчого задуму (Ескіз)
  5.  Вид образотворчого мистецтва, твори якого створюються фарбами, нанесеними на будь-яку поверхню (Живопис)
  6. Система кольорових поєднань у творі образотворчого мистецтва (Колорит)

Продовження додатку 6

  1. Побудова художнього твору, його структура, співвідношення окремих його частин, що складають одне ціле (Композиція)

 

1549415-82561396cfb61b7792364095_SPASIBOГра «Кольорові слова»

i-4377Leaf_20_c99c8_f17402bf_XLi-4377maple-leaf-picture-colormaple-leaf-picture-colormaple-leaf-picture-colorLeaf_2i-4377maple-leaf-picture-color Знайди листочки одного кольору, на яких написані склади та склади слово

Leaf_2 

0_c99c8_f17402bf_XL 

 

0_c99c8_f17402bf_XL 

 

 

 

 

 

 

 

0_c99c8_f17402bf_XL 

 

 

Зелені - вид образотворчого мистецтва, в якому головний виражальний засіб лінія (Графіка)

 

Продовження додатку 6

Жовті - вид образотворчого мистецтва, завданням якого є проектування і зведення будівель та споруд (Архітектура)

Червоні - вид образотворчого мистецтва. у якому застосовується колір (Живопис)

Коричневі - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають тривимірний об’єм (Скульптура)

 Гра «Поле чудес»

«Мистецький вернісаж»

Крутимо барабан, обираємо мистецький твір і даємо характеристику

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36128b71663210_aa1d1_98122171_XL 

 

 

 

 

 

066241ac4b1434750db297382fe751e32fbcc2b3e3dbpreview_mirror 

 

 

 

 

 

202016_962bVeneraFobusa17 

 

 

 

 

 

1234028415_natyurmort-zavtrak-1950 

101533291_163622439 

 

Image_1467996_126 

 

46c8c33fc2b8 

LISOVIK-b3dc2-009d1 

 

Продовження додатку 6

 

Гра «Мистецькі кубики»

1356199794_10Обери кубик з літерою та назви якнайбільше мистецьких термінів на цю літеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К - картина, композиція, колаж, колорит, контраст.

О - образ, образотворче мистецтво, орнамент, охра.

А - акварель, ахроматичні кольори, асоціація, арка.

М - мистецтво, мольберт, малюнок, марина, мариніст, майоліка, мініатюра. 

П - пейзаж, портрет, палітра, панно, перспектива, пленер.

Н - натюрморт, нарис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовження додатку 6

Гра «Вивчаємо жанри»

cb9755945290img_7120701_7895_134422541287990_114471173img_39641128_466_1dd42576eff0af8b5333d454fe64631141303464826_8З’єднайте назву жанру з картиною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовження додатку 6

 

Дерево пізнання

Оберіть номер яблука та дайте відповідь на запитання

7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa003700370037tree-10 

 

 

7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa 

7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa 

7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa7ec6ad9404f9c7e62d8ec35d184048fa 

 

 

 

 

 

00370037 

 

 

 

Закінчення додатку 6

 

  1. Основний художньо-виразний засіб живопису (Колір)
  2. Різновид монументального живопису, коли зображення виконується фарбами по вологій штукатурці (Фреска)
  3. Вид декоративно-прикладного мистецтва, який займається виготовленням виробів із випаленої глини (Гончарство)
  4. дзеркальне відображення схожих частин одного цілого по обидва боки від центру (Симетрія)
  5. Образне відображення дійсності (Мистецтво)
  6. Вид художньої обробки дерева, кісток, каміння (Різьба)
  7. Вид монументального мистецтва, зображення якого складене з шматочків різнокольорового каміння, скла, кераміки (Мозаїка)
  8. Співвідношення розмірів частин предмета одна до одної (Пропорції)
  9. Станкова, книжкова, плакатна, прикладна-все це можна об’єднати словом (Графіка)
  10.  Синій, жовтий, червоний (Основні кольори)
  11.  Зображення пейзажу, натюрморту, портрета, історичних подій. Тварин і птахів, побуту (Жанри образотворчого мистецтва)
  12.  Побудова художнього твору, обумовлена його змістом і розташуванням, взаємозв’язком його частин (Композиція)

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 1 клас (Трач С. К., Резніченко М. І.)
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку