|
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДНЗ «ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»
|
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
на тему:
Інтерактивні методи
контролю знань учнів з професії: «Контролер - касир»
Запоріжжя
ЗМІСТ
ВСТУП 2
I.ЗНАЧЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДЛЯ УСПІШНОГО ОВОЛОДІННЯ ТЕОРЕТИЧНИМИ ЗНАННЯМИ ТА ПРАКТИЧНИМИ НАВИКАМИ 4
II.ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ФОРМ І МЕТОДІВ НАВЧАННЯ 6
III.ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ У НАЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ 8
IV.ВИСНОВКИ 10
V.ЛІТЕРАТУРА 11
Перехід найбільш розвинутих держав від індустріального виробництва до науково-інформаційної технології є головною передумовою високого рівня розвитку особистості, свідчення інтелектуалізації нації.
По справжньому громадянське суспільство вбачає освіту в XXI столітті пріоритетом номер один в державі. Людство постійно перебуває у стані змін. Здатність сприймати зміни і створити їх – це найважливіша характеристика способу життя людини в XXI столітті.
Ми живемо в світі, де зміна ідей, зміна технологій і зміна знань відбувається швидше, ніж зміна поколінь. Головним завданням сьогодні є модернізація освіти. Шануючи і поважаючи досягнуте, треба постійно говорити про необхідність змін і модернізації. Освіта повинна формувати людину, здатну до постійного сприйняття змін програм життя, до постійного духовного, морального і фахового прогресу. Сума знань, що дається учневі має велике значення, але це не єдиний критерій. Навчальний процес повинен готувати учня до самостійного оволодіння знаннями, інформацією (навчатися вчитися), і до вміння перетворювати набуті знання у життєву компетентність. В XXI столітті необхідно перейти на умови самопізнання дитини для саморозвитку з допомогою майстрів і вчителів. Це необхідно для самореалізації людини, щоб справа, якою вона займається давала їй задоволення і впевненість.
Якщо підготуємо учня, здатного до сприйняття сучасних технологій, який вміє працювати, використовувати їх, то вона забезпечить собі життєвий шлях і зуміє забезпечити майбутнє і своєї сім’ї . і своєї країни.
Освіта відіграє принципово нову роль в сучасному все більш глобалізованому й інформатизованому світі, коли місце будь-якої держави і рівень життя її громадян будуть визначатися не запасами корисних копалин, а рівнем людського розвитку, інтелектуалізації нації. Згідно з національною доктриною розвиту освіти “Освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації та держави, запорука майбутнього України. Освіта є стратегічним ресурсом поліпшення добробуту людей, забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету і конкурентоспроможності держави на міжнародній арені.
Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу; розроблення індивідуальних модульних навчальних програм різних рівнів складності; створення індустрії сучасних засобів навчання, що відповідають світовому науко-технічному рівню.
Педагогічна система професійно-технічної освіти – система комплексна, яка складається з галузевих підсистем, що перебувають у тісних взаємозв’язках.
Одним із методів вдосконалення навчального процесу може бути тестовий контроль, який охоплює весь процес навчання – від початку і до отримання свідоцтва про професійну кваліфікацію.
Запорукою майбутніх професійних успіхів молодого фахівця є висока професійна кваліфікація, закоханість у власну справу, формування ціннісних орієнтирів, які поєднують особистісні та загальносуспільні інтереси. Головне завдання викладача або майстра виробничого навчання активізувати особистий потенціал учнів у процесі професійного навчання цілеспрямування формуванням мотиваційної сфери учнів.
Мотиваційна сфера складається з багатьох частин, головними з них можуть бути:
Задача майстра виявити потенціальні можливості учня, надати кожному учню відомості про його можливості та створити мотивації на успішний саморозвиток, виховати відповідальність за перебіг подій власного життя.
Ключовим положенням професійної освіти України має стати врахування і розвиток освітніх інтересів особистості “Людина краще оволодіває знаннями тоді, коли вона бачить доцільність цих знань для майбутньої професії, може їх зробити засобом своєї діяльності”
Для реалізації цілеспрямованої особистісної діяльності учнів на уроці пропонується використати такі активні методи навчання:
Ігрова форма проведення навчання дає змогу внести емоційне забарвлення в навчальний процес, зменшити емоційність учнів, а значить підтримувати їх зацікавленість протягом усього уроку. Урок – гра дає можливість динамічного поєднання колективно-індивідуальної форми роботи учнів, раціональне співвідношення роботи зорової, слухової, логічної пам’яті, виконання практичних завдань і прийняття рішень, аргументації та вирішення проблемних ситуацій. Творча співпраця викладача з учнями під час проведення уроку-гри позитивно вливає на подальшу активну роботу, дає ефективний зворотній зв’язок на уроках. Гра – це складний, але дієвий метод навчання.
Перш ніж підвести учнів до гри, доцільно навчити їх окремим елементам навчання – методу аналізу конкретних ситуацій, вибору рішень. Для успішного проведення гри необхідно чітко сформулювати мету продумати та чітко сформулювати ситуацію, які забезпечать досягнення поставленої мети навчання. Майстер має знати характерологічні особливості учнів, створювати умови для ділової обстановки. Необхідно створювати умови за яких, несміливі учні обов’язково приймали участь в обговоренні поставлених проблем, висловлювали свою думку з того чи іншого питання.
Контроль знань як важлива складова частина навчання має свої організаційно-методичні особливості, обгрунтовані та офіційно визначені види. Передбачається два види контролю знань учнів: поточний і підсумковий.
Поточний контроль проводиться регулярно на кожному уроці практичного навчання з метою перевірки рівня підготовленості учня до виконання конкретної роботи, у тому числі самостійної. Форми поточного контролю знань учнів може бути найрізноманітнішими, та перевагу можна віддати:
В училищі існує певний досвід впровадження тестів у навчальний процес:
Найголовніше завдання навчального процесу училища – це всебічний розвиток особистості, формування активної життєвої позиції молодої людини, комплекс мотивацій для його подальшого інтенсивного розвитку і всебічного самовираження.
Взаємозв'язок теоретичного і виробничого навчання це засіб, що забезпечує узгодженість навчального процесу, з метою підвищення рівня професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, розвиток їх творчих здібностей.
Справжній сенс людського життя – якомога повніша самореалізація. Завдання майстра виявити здібності людини, виявити їх шляхом виховання віри у власні сили, спроможності реально оцінювати себе.
Ми живемо у складний для суспільства час. Розшарування суспільства на бідних і багатих у тій чи іншій мірі впливає на стосунки між молодими людьми. У молодих людей виникає своє бачення навколишнього і його розуміння. Але попри всі складнощі майстер повинен створити систему навчання та виховання учнів, що ґрунтується на утвердженні свободи особистості, у стійкій потребі світоглядних знань, формуванні моральності, культури, добра, співчуття і милосердя.
1 |
Майстер виробничого навчання Сєргєєва Олена Анатоліївна
|