Методичні рекомендації, з досвіду роботи, щодо застосування інтерактивних технологій навчання як засобу реалізації творчих здібностей учнів.
Багато основних методичних інновацій пов'язано із застосуванням інтерактивних технологій. Інтерактивний означає взаємодіяти або перебувати у процесі бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, проведення рольових ігор, спільне розв'язання проблем. Це навчання ефективно сприяє формуванню вмінь, навичок і цінностей, створює атмосферу співпраці, взаємодії, дозволяє педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивні технології навчання як засіб реалізації творчих здібностей учнів
О.О. Шаповал,
викладач біології та екології
Полтавського професійного ліцею
З досвіду роботи
Сучасний етап розвитку людства характеризується переходом до інформаційного суспільства, у якому постійно збільшується обсяг інформації для засвоєння. Це стосується і навчального процесу в закладах освіти, де відбувається значне збільшення обсягів нового матеріалу, який необхідно засвоїти дітям. Ці обставини призводять до погіршення функціональних станів учнів та формування в них нераціональних стилів навчання.
Традиційне навчання не відповідає вимогам сучасного суспільства:
Розв’язати цю проблему, хоча би частково, можна з допомогою використання, поряд із традиційними, інноваційних технологій навчання.
Багато основних методичних інновацій пов'язано із застосуванням інтерактивних технологій. Інтерактивний означає взаємодіяти або перебувати у процесі бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Навчання відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу. Це взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і викладач рівноправні, рівнозначні суб'єкти навчання. Педагог є лише організатором процесу навчання, лідером групи.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, проведення рольових ігор, спільне розв'язання проблем.
Це навчання ефективно сприяє формуванню вмінь, навичок і цінностей, створює атмосферу співпраці, взаємодії, дозволяє педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.
Повноцінні тільки ті знання,
які дитина здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці.
Єдиний шлях до знань — це діяльність.
Б.Шоу
Методична проблема над якою я працюю:
Шляхи підвищення ефективності викладання біології.
На сучасному етапі розвитку освіти діти прагнуть навчатися завдяки тому, що можуть повністю себе реалізувати. Вони не бояться висловити свою думку, критику, не бояться бути почутими. На таких уроках викладач повинен стати невидимим диригентом, який уміє вчасно почути, помітити, підтримати кожного учня.
Потрібно дати учням зрозуміти, що успіх уроку залежить від їхньої роботи на уроці, а не нашої, і пам’ятайте: викладач має більше працювати не на уроці, а готуючись до нього.
Коли діти працюють разом, вони формують такі навички, необхідні для самостійного життя:
• розв'язувати конфлікти;
• активно слухати;
• критикувати думку, а не того, хто її висловив;
• аналізувати;
• приймати рішення.
Розробку елементів інтерактивного навчання знаходимо у працях В. Сухомлинського, Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що взаємодія викладача і учня сприймається як безпосередня міжособистісна комунікація, найважливішою особливістю якої є здатність людини «брати на себе роль іншої особи», уявляти, як її сприймає партнер під час спілкування, відповідно інтерпретувати ситуацію та конструювати власні дії.
У педагогіці розрізняють кілька моделей навчання:
1)пасивна — учень виступає як об'єкт навчання (слухає й дивиться);
2)активна — учень виступає як суб'єкт навчання (самостійна робота, творчі завдання);
3)інтерактивна — inter (взаємний), act (діяти).
Процес навчання здійснюється в умовах постійної, активної взаємодії всіх учнів.
Інтерактивні технології навчання — це така організація процесу навчання, коли учень обов'язково бере в ньому участь; колективний, узаємодоповнювальний процес навчального пізнання, що ґрунтується на взаємодії всіх його учасників.
У психології інтеракція — це здатність взаємодіяти або вести бесіду, діалог із чим-небудь (наприклад, з комп'ютером, навчальним засобом тощо) або з ким-небудь (людиною).
Методи інтерактивного навчання можна поділити на дві великі групи: групові та фронтальні. Перші методи передбачають взаємодію учасників малих груп (на практиці — від двох до шести і осіб), другі — спільну роботу та взаємонавчання всієї групи.
Час обговорення в малих групах — 3-5 хвилин, виступ — 3 хвилини, виступ за фронтальної роботи — 1 хвилина.
Інтерактивні технології навчання сприяють ефективності уроку. О. Пометун та Л. Пироженко визначили умовну робочу класифікацію цих технологій за формами навчання (моделями), у яких реалізовано інтерактивні технології. Науковці розподіляють їх на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
1.Інтерактивні технології кооперативного навчання:
2.Технології колективно-групового навчання:
3. Технології ситуативного моделювання:
4.Технології опрацювання дискусійних питань:
Основні переваги інтерактивних технологій навчання
Основні недоліки інтерактивних технологій
Ефективність інтерактивних технологій залежить від:
роботи викладача:
Наведу приклади використання інтерактивних технологій на різних етапах уроку.
На етапі актуалізації опорних знань та мотивації навчальної діяльності доцільно провести інтерактивні вправи «Вірю – не вірю», «Доміно», «Закінчи речення», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Знайди пару», рольові ігри тощо.
Викладач. Із фрагментів слів утворіть біологічні терміни й поясніть їх.(Ро, мі, ма, ци, на, бра, хонд, лаз, яд, то, рії, топ, мем. Відповідь: ядро, мітохондрії, цитоплазма, мембрана).
Викладач. «Прагнучи щось зробити, ми маємо враховувати вплив цієї дії на сім наступних поколінь». Це головний закон племені ірокезів. Що означає цей вислів?
Саме «Мозковий штурм» спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає їм можливість вільно висловлювати свої думки. Мета полягає в тому, щоби зібрати якомога більше ідей з певної проблеми.
Викладач. До слів, позначених цифрами, знайдіть пару серед слів, позначених літерами:
А |
організм |
Б |
наука |
В |
Дані |
Г |
припущення |
Д |
втручання |
1 - екологія;
2- біосфера;
3 – експеримент
4- факт
5 - гіпотеза
(Відповідь. 1 - Б, 2 - А, 3 - Д, 4 - В, 5 - Г.)
Викладач. В одному німецькому зоопарку на одній із кліток висить напис: «Найстрашніший звір на Землі». Коли цікаві відвідувачі заглядають за огорожу, то бачать…себе, бо там установлене дзеркало. Висловіть свою думку щодо історії від імені:
Так на етапі сприйняття та засвоєння нового матеріалу широко використовую такі інтерактивні методи як: «Ажурна пилка», робота в групах та парах, «Карусель», «Мозаїка», складання асоціативного куща, «Гронування», виконання проектів, «Навчаючи – учусь», імітаційні ігри, дискусії, дебати, рольові ігри тощо
На етапі систематизації і закріплення знань : складання діаграми Вена, складання сенканів, вправи «Коло ідей», робота в групах, парах, дебати, дискусії
При використанні цього прийому зображуються два чи більше кола, які частково накладаються одне на одне таким чином, що утворюється спільний простір. Вільний простір використовують для запису ознак відмінності, а спільний — для запису ознак, що характерні для всіх об’єктів.
Такі діаграми можна використовувати й тоді, коли визначаються умови походження того чи іншого явища.
І група: «Без господаря дім - сирота». Хто в домі господар?
(Відповідь:ядро, в якому зберігається спадкова інформація і регулює всі процеси в клітині).
ІІ група: «Який палиць не вкуси – усе ж болить».
ІІІ група: «Крапля мала, але по краплі море утворюється»
Клітина.
Жива, дрібна.
Утворює, зв’язує, функціонує.
Одиниця будови живих організмів.
Система.
На етапі підбиття підсумків уроку : інтерактивні вправи: мікрофон, гронування, метод «Сніжна грудка» та інші.
Слово – речення - питання – відповідь.
Перший учень проговорює слово, що стосується теми, другий складає речення з цим словом, третій – питання до цього слова, а четвертий відповідає на нього.
(Наприклад при вивчені теми «Збалансований розвиток» (Екологія)
Уроки корекції та поглиблення знань можна проводити у вигляді уроків – ігор, уроків - конкурсів, уроків – аукціонів, громадських та судових слухань, проводячи дебати та дискусії тощо.
Так, наприклад, у рамках теми «Клітина: будова та життєдіяльність» проводжу урок-фантазію «Моє місто -Клітина». Учні об’єднуються в групи по 5-6 осіб. Кожна група – представники різних туристичних фірм, які презентують на ярмарку своє місто-клітину. Завдання учнів: знайти в клітині аналогії до міських структур, намалювати й представити своє місто. Урок вирізняється високою інтенсифікацією навчального процесу: за 45 хв. Діти повторюють будову клітини, знаходять асоціації, створюють рекламний постер, пишуть текс до нього й із задоволенням вживаються в роль туристичних агентів.
Вивчення теми «Історичний розвиток і різноманітність органічного світу» закінчується дебатами «Перспективи розвитку людства». Учні діляться на дві групи: «Оптимісти» й «Песимісти». У продовж 10 хв. Кожна група шукає аргументи на підтримку своєї позиції, а потім методом «пінг-понгу» учні обговорюють основні проблеми. Закінчується урок підбиттям підсумків дебатів.
Особливий інтерес в учнів викликає урок-аукціон на тему «Розмноження та індивідуальний розвиток». За два тижні до аукціону діти обирають питання з найактуальніших проблем теми, перелік літератури, адреси сайтів. Упродовж аукціону триває «розпродаж знань». Учні, які здобули найбільшу кількість лотів, отримують «Зелену картку» - звільнення від усного заліку.
Урок-практикум може відбуватися у вигляді лабораторної або практичної роботи, семінару та розв’язування задач, але завжди на основі інтерактивних технологій із завданнями різного рівня складності. Наприклад, практична робота «Розв’язування типових задач з генетики» закінчується розв’язанням ситуаційної задачі: до медико-генетичної лабораторії звернулися працівники суду за консультацією. Розглядається справа стягнення аліментів і необхідно встановити батьківство громадянина Х. проведено необхідні дослідження і встановлено, що у матері І група крові, у дитини – ІІ, у громадянина Х- ІІІ. Ви, як експерт, поясніть чи може бути цей чоловік батьком дитини.
Доцільно використовувати інтерактивні технології і під час підготовки до олімпіади, ЗНО та позакласних заходів.
Перешкоди на шляху застосування інтерактивного навчання.
На жаль, на шляху застосування інтерактивного навчання існують і певні перешкоди. Це вплив освітніх традицій, почуття дискомфорту, яке спричиняють будь-які зміни, брак мотивації до змін моделей та інформації стосовно ефективного навчання.
Одним із найбільших бар’єрів у використанні інтерактивних методів навчання є ризик, що учні не братимуть участі в навчальному процесі, не будуть застосовувати розумові операції; ризик, що викладач втратить контроль над ситуацією або буде розкритикований. Проте практика свідчить, що отримані результати значно перевищують усі ризики.
Висновки
Інтерактивне навчання – це насамперед діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія викладача та учня. До основних характеристик інтерактивну відноситься спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Вона передбачає конкретні завдання. Одне з них – створення комфортних умов навчання, за яких кожний учасник процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність. Це робить продуктивним і сам процес навчання.
Інтерактивні технології найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу до навчання. У процесі застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовується ролеві ігри. Тому інтерактивні технології найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії у навчанні. Дають можливість забезпечити глибину вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку). Значно підвищується роль особистості педагога, який більше розкривається перед учнями, виступає як лідер, організатор.
Використання інтерактивних технологій – не самоціль. Це лише засіб для досягнення такої атмосфери в групі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає можливість дійсно реалізувати особистісно орієнтоване навчання.
Особливістю інтерактивного навчання є підготовка молодої людини до життя і громадянської активності в громадянському суспільстві і демократичній правовій державі. Це вимагає активізації навчальних можливостей учня замість переказування абстрактної, «готової» інформації, відірваного від їхнього життя і суспільного досвіду. Уроки також повинні надати учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а також навички і зразки поведінки.
Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес та мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям.
Сучасний педагог у навчально-виховному процесі повинен удосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Підтверджує думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час». Тому викладач має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями.
Звичайно, впровадження запропонованих технологій — нелегка справа навіть для досвідченого педагога й потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів групи та ін.). Але той викладач, який прагне розкрити всі здібності й таланти своїх учнів, навчити їх учитися, знаходити істину, обов'язково буде шукати шляхи вдосконалення своєї методики.
Таким чином, завдяки ефекту новизни та оригінальності використання інтерактивних методів за умови їх правильної організації в учнів підвищується інтерес до процесу навчання, формується їх світобачення, вони орієнтовно визначають життєву позицію, своє місце в сучасному світі.
Список використаних джерел
1.Безпалько О., Савич Ж. спілкуємось та діємо: Навч.-метод. посібник. – К.: Навчальна книга, 2002. – 112 с.
2.Васьков Ю. В. Педагогічні теорії, технології, досвід (Дидактичний аспект). – Х.: Скорпіон, 2000. – 120 с.
3.Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. Посібник. – К., 2002.
4.Логачевська С. П. Диференціація у звичайному класі: Посібник для вчителя. – К.: Заповіт, 1998. – 336 с.
5.Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін..; за заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
6.Основи нових інформаційних технологій навчання: Посіб. для вчителів / Авт. кол.; за ред.. Ю. І. Машбіца. – К.: ТЗМН, 1997. – 264 с.
7.Перспективні освітні технології: Наук.-метод. посіб. / За ред. Г. С. Сазоненко. – К.: Гопак, 2000. – 560 с.
8.Підласий І., Підласий А. Педагогічні інновації // Рідна школа. – 1996. – №12.
9.Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А. С. К., 2004. – 192 с.
10.Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х.: Видав. гр. «Основа», 2003. – 78 с.