Фізичний розвиток учнів початкової школи. Ріст кісток скелета випереджає розвиток м'язової тканини. Випереджальний розвиток великих м'язів у порівнянні з дрібними. Погана координація рухів, швидка стомлюваність і порушення постави. Процес окостеніння зап'ястя і фаланг пальців триває до 11-12 років. Спостерігається дефіцит тонких і точних моторних реакцій руки, при письмі вона швидко стомлюється. Необхідність проведення пауз для відпочинку.
Перший клас: розвиток інтелекту. Мають потребу постійно рухатися, розмовляти, діяти Заняття мають проводитися в максимально ігровій форміФізкультхвилинки і пальчикова гімнастика на кожному уроціУвага мимовільна, залежить від наочності, емоційності і доступності інформації Зловживання термінами і абстрактними поняттями знижує пізнавальний інтерес, формує звичку до зубріння
Другий клас: розвиток самосвідомостіДіти звикли до свого нового статусу. Висока індивідуальна варіативність темпів дозрівання (в середньому - півтора року)Розвивається пізнавальна рефлексія (починають оцінювати причини своїх невдач) У деяких дітей через це знижується самооцінка (“Я поганий, бо погано пишу, читаю”)
Другий клас: розвиток інтелекту. Поступово розвивається воля, пам’ять, довільна увага. Для тривалої концентрації діти потребують зовнішньої опори (цікаві картинки, ігрові ситуації)Здатність до концентрації залежить не лише від волі, а й від темпераменту дитини. Стійкість уваги знижується наприкінці дня, тижня, навчальної чверті, після хвороби. Не варто вимагати від другокласників абсолютної тиші та дисципліни на уроках
Другий клас: соціальний розвиток. Поряд з навчальною діяльністю діти починають більше уваги приділяти стосункам з вчителями й однолітками Вчитель залишається авторитетом, але ставлення до нього стає більш особистим (прагнуть спілкуватися з ним на перервах, прогулянках)Розвивається здатність взаємодіяти з однолітками в іграх і навчанні
Четвертий клас: розвиток самосвідомостіПоява інтересу до свого внутрішнього світу. Самооцінка більше залежить не від навчальних досягнень, а від визнання оточуючими їх цінності та унікальності. Відбувається формування особистих моральних орієнтирів, зовнішній локус контролю починає поступово замінюватися внутрішнім
Четвертий клас: розвиток інтелекту. Вчаться швидко і зосереджено. Самостійно працюють з підручником, розуміють значення піктограм, символів, шрифтових виділень. Розвивається логічне мислення, здатність до: Аналізу - класифікують, групують, знаходять причинно-наслідкові зв’язки. Синтезу - визначають головне, роблять висновки. Прогнозу - прогнозують розвиток подій. Оцінювання – оцінюють ситуації, здатні до самооцінювання