Методичні рекомендації "Математичні задачі краєзнавчого змісту"

Про матеріал
Матеріал містить підбір задач краєзнавчого змісту (Чернігівська область) для учнів 5-6 класів.
Перегляд файлу

 

 

МАТЕМАТИЧНІ ЗАДАЧІ КРАЄЗНАВЧОГО ЗМІСТУ

ДЛЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ

(Чернігівська область)                                 

             

                           

 

 

   

    Вчителям математики в останню чергу прийде думка, що саме на уроці треба займатися національно-патріотичним напрямком виховної роботи, бо  не вистачає часу, як нам здається, на головне - навчити, дати дітям знання, підготувати до ЗНО.  Але події останніх років, що відбуваються в нашій країні свідчать про те, що  саме   патріотизм, відчуття своєї належності до України, усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції є пріоритетним, головним у вихованні молодого покоління.

     У методичних рекомендаціях щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах наголошується, що патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни.

 

    На уроках математики національно-патріотичне виховання відбувається опосередковано, через умову математичної задачі. Тому небайдужий вчитель, вчитель-патріот  просто зобов’язаний на своїх уроках використовувати національний, краєзнавчий  матеріал.

     

     

 Вимоги до математичних задач з краєзнавчим змістом

           Завдання краєзнавчого змісту повинні: ­ 

  • відповідати  програмі  шкільного  курсу математики; ­ 
  •  будуватися  адекватно  до системи  завдань  з кожної  теми  шкільного  курсу  математики,  що вивчається; ­ 
  • не  перевищувати  по  складності  завдання шкільних  підручників,  не  обтяжувати  урок складними розрахунками; ­ 
  • відображати сучасний стан дійсності, виробництва, показувати застосування  математичнихзнань в конкретних побутових умовах і професіях людей певного регіону; ­ 
  •  умови  задач не повинні бути  переобтяжені великою  кількістю  незнайомих  історичних,географічних і інших спеціальних термінів, вониповинні бути 

доступними для розуміння;

  • ­  зміст  завдань  і  їх  розв’язання  повинні розширювати відомості  про  навколишній  світ, історію і географію свого краю, культуру і традиції корінних  народів,  екологічні  проблеми  і  стан середовища  проживання,  про  виробництво  і професії регіону.  

               Задачі  краєзнавчого  змісту  найдоречніше використовувати  на  таких  етапах  навчального процесу,  як  підготовка  до  вивчення  нового матеріалу  з  метою  мотивації  навчальної діяльності,  його  закріплення і  застосування  на практиці  з метою  формування  умінь і  навичок, контролю  засвоєння.  Спираючись  на  різні класифікації  уроків,  вибираємо  ті  з  них, в яких велику  частину  займають  ці  етапи.  Серед  них особливо  ефективними  є уроки закріплення і застосування вивченого, побудовані на  розв’язуванні  задач;  інтегровані  уроки математики  з іншими  предметами  і  практичні роботи краєзнавчого  змісту.

 

Виховання в школярів почуття патріотизму слід здійснювати на уроках математики, віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до вікових особливостей учнів.

 

    Зокрема, у 5-6 класах рекомендується надавати пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв’язування задач, в яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості про тваринний та рослинний світ регіону, в якому проживають школярі тощо.   Для того, щоб збільшити потенціал патріотичного виховання предмета математики, необхідно частіше включати в зміст уроку задачі, що викликають почуття гордості за рідну країну , за свою малу батьківщину. Варто пропонувати учням для розв’язування задачі краєзнавчого характеру, які допомагають виховувати в учнів бережливе ставлення до природних багатств, повагу до праці і традицій українського народу, любов до власного краю і своєї Батьківщини. 

 Наприклад.

 

Задачі, що містять статистичні дані про Чернігівщину

  1. Площа Чернігівської області  дорівнює 31 865 км², а площа України –603 628км² . Який відсоток площі  України становить площа Чернігівської області?Відповідь округліть до сотих.
  2. У Чернігівській області 4 міста обласного значення. У Прилуках проживає 57 100 мешканців, що на 43 400 мешканців більше, ніж в Новгород-Сіверському , на 14 700 мешканців менше, ніж в Ніжині і на 237 000  мешканців менше, ніж в Чернігові. Яка кількість населення Чернігівської області проживає в містах?
  3. У Чернігівській області на 1 січня 2007 року у містах проживало 700 727 мешканців, а в селах на 349 347 мешканців менше. Яке населення Чернігівської області?
  4. У 2014 році капітальні  інвестиції у житлове будівництво Чернігова становили 398 465 тис. грн., а у 2015 році - 704 838 тис. грн. Визначити зростання інвестицій у % до попереднього року.
  5. У 2015 році підприємства Чернігова реалізували промислової продукції на суму 27,6 млрд.грн. Визначити обсяг реалізованої продукції переробної промисловості, якщо її частка становить 77,3%.
  6. 62% площі Чернігівської області займають сільськогосподарські угіддя, в тому числі 1454,7 тис. га ріллі, 320,5 тис. га – сіножаті, 240,8 га – пасовища. Яка площа Чернігівської області?

 

 

 

Задачі про історичні споруди,  новобудови

  1. У Болдиних горах Чернігова знаходяться Антонієві печери - печерний комплекс ХІ-ХІХ століття. Цей підземний монастир складався з багатьох приміщень: келії для ченців,печерні некрополі, підземні храми. Серед них печерні церкви Антонія Печерського (довжина 11,7 м, ширина 4м, висота 4,5м) та Миколи Святоші (довжина 12 м, ширина 2,3 м, висота 2,7 м). Яка церква має більший об’єм?
  2. За 6 місяців 2016 року в Чернігівській області Державна архітектурно-будівельна інспекція України ввела в експлуатацію 206 житлових  об’єктів. Із житлових об’єктів - 6 багатоквартирних будинків загальною площею 25,4 тис. кв. м., а також 202 індивідуальних будинків загальною площею 24,1 тис. кв. м. Яка середня площа індивідуального будинку?

 

Задачі, що містять історичні дані

  1. На початку ХХ століття село Мезин Чернігівської губернії набуло світової слави завдяки відкриттю на його околиці стоянки первісної людини. Стоянка, площею 1200 м²  була розташована на  площадці, неподалік виходу в долину Десни. Було знайдено залишки п’яти жител, споруджених з кісток мамонта. Поряд були виявлені надвірні вогнища, виробничі ділянки, ями-сховища. Науковці підрахували, що на будівництво тільки одного із мезенських будинків було використано 300 кісток тварин, серед яких 0,9 всіх кісток становили кістки мамонта. Скільки кісток мамонта було використано при будівництві жител на стоянці?
  2.  Ще до 1700 року у гетьманській столиці  – Батурині та передмісті височіли Троїцький, Миколаївський, Покровський та Введенський храми. На їх утримання складав пожертви сам гетьман Мазепа. Так, на Троїцьку церкву він дав 20 тисяч золотих, на Миколаївську – 25%,  а на дерев’яні церкви Воскресіння та Покрови Богородиці – ¾ від пожертв на Троїцьку церкву. Скільки золотих становили пожертви гетьмана Мазепи?
  3.  Чернігівщина - край партизанської слави. Під час Великої Вітчизняної війни у лісах Чернігівщини діяв партизанський загін Олексія Федорова. У березні 1943 року після корюківської операції партизани доповідали радіограмою у Український штаб партизанського руху про розгром німецького гарнізону на залізничній станції, знищення 8 однотонних причепів, 160 покришок для автомобілів, 2 гаражів, механічної майстерні, слюсарні, складу з пальним, складу з сіном, пакгаузу з картоплею, телефонної станції, ешелону з 18 вагонами, 5 км залізничної колії, взяття 1522 трофеїв: кулеметів, патронів, гвинтівок. Скількома гвинтівками заволоділи партизани, якщо їх було в 60 разів більше, ніж кулеметів і в 20 разів менше,ніж патронів?

 

     Доцільними будуть задачі екологічного спрямування, зміст яких уможливлює формування в учнів дбайливого ставлення до національних багатств і рідної природи. Варто пропонувати учням для розв’язування задачі , які допомагають виховувати в учнів бережливе ставлення до природних багатств. Це можуть бути задачі про річки та озера, тварин чи рослин.

 

 

Задачі, що містять відомості про тваринний і рослинний світ Чернігівщини

  1.  Загальна площа земель лісового фонду Чернігівщини становить 713,3 тис.га, у тому числі земель з лісовою рослинністю – 654,7 тис.га.  Який відсоток площ лісового фонду не вкрито лісом?
  2.  Найбільшим регіональним ландшафтним парком в Україні є Міжрічинський регіональний ландшафтний парк, розташований у Міжріччі Десни і Дніпра (Козелецький і Чернігівський райони Чернігівської області). Заплава Десни займає 6,5 тис.га, що становить 10% площі парку. Знайти площу Міжрічинського парку і площу Київського водосховища, яка становить 12% загальної площі парку.
  3.  До Червоної книги України занесено 120 видів тварин Чернігівської області: хордових - 57, кільчастих червів – 2, а решта – членистоногі. Скільки видів членистоногих занесено в Червону книгу?

 

 

  Виховний вплив задач краєзнавчого характеру здійснює не сама математика, не її закони і її стиль, а ті данні, які зустрічаються в задачі, і які без будь-якої зміни математичного змісту могли бути замінені будь-якими іншими аналогічними даними. Наприклад, подані нижче задачі можуть бути сформульовані для інших міст і областей.

  1.  Площа Прилуцького  району складає  1800 км2, а площа Козелецького району–2660 км2. На скільки площа  Козелецького району більша? Скільки відсотків площа кожного району  складає від площі Чернігівської області?
  2.  Кількість населення Ніжина і Мени  відповідно дорівнює 71800 та 12000 осіб. У скільки разів більше людей проживає в Ніжині, ніж у Мені? Відповідь округліть до десятих.

Складання  завдань  краєзнавчого  змісту  в процесі  навчання  математики  активізує діяльність  учня  з  використання  наявних практичних  знань,  зокрема, спрямовує на пошук інформації,  необхідної  для  складання  тексту завдання і для його успішного розв’язання.

   

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку