Клас______
Дата______
Тема заняття: Пропорція. Основна властивість пропорції.
Мета заняття:
Обладнання: підручник, зошит
Тип заняття (м-м):
Міжпредметні зв’язки:
Основні прийоми, форми та методи роботи:
Основні поняття та терміни заняття: пропорція, основна властивість пропорції, пряма пропорційна залежність.
Хід розвивальної взаємодії
І. Організаційна частина.
1) Привітання, перевірка присутності учнів та підготовки класу до уроку.
2) Перевірка домашнього завдання:
Перевірка домашнього завдання.
№ 515 Знайти відношення чисел:
Питання до класу:
Що треба було згадати, щоб виконати приклади 3, 4, 5, 6?
№ 521 Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних чисел:
II. Рефлексія.
III. Актуалізація опорних знань та вмінь.
А зараз ми всі разом пригадаємо з Вами матеріал , який ми вивчали на попередньому занятті.
Усне опитування :
1)Відношенням двох чисел називається_________;
(частка двох чисел)
2)Відношення показує, у скільки ___________________________________;
(разів перше число більше за друге або яку частину перше число складає від другого.)
3)Відношення _______________, якщо кожне з чисел помножити ____________ відмінне від 0 число.
(двох чисел не зміниться, або поділити на одне й те саме ).
4)Щоб знайти відношення двох чисел, треба ці числа ___________.
(поділити)
5) Навести приклад оберненого відношення.
(7:19 і 19:7).
6) Як знайти відношення двох величин, виміряних тією самою одиницею вимірювання?
( потрібно знайти відношення їх числових значень, значення відношення однойменних величин є числом без найменування, наприклад: 5 год до 15 год дорівнює 5:15 = ).
7) Як знайти відношення двох однорідних величин, виражених різними одиницями вимірювання?
(потрібно спочатку перейти до однієї одиниці вимірювання , а потім знайти відношення їх числових значень).
8) На основі чого можна змінити відношення дробових чисел на відношення натуральних чисел?
(на основі основної властивості відношення)
Наприклад: 3: ==12:1
IV. Постановка теми, мети та завдань заняття.
V. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Епіграф уроку:
«Розум полягає не тільки в знаннях,
але й в умінні застосовувати знання на практиці»
Аристотель
На дошці записано декілька відношень:
Знайти рівні відношення та записати рівності у зошит.
У математиці рівним відношенням дали назву – пропорція . Слово «пропорція» означає відношення частин між собою. Стародавні греки називали вчення про відношення і пропорції музикою, яку вважали галуззю математики. Вони дуже полюбляли грати на різних музичних інструментах. Особливо на тих, які мають струни. І щоб ці струни звучали узгоджено, приємно для нашого слуху, треба, щоб їх довжина і товщина перебували у певному відношенні, тобто у певній пропорції. Тому вчення про відношення вони називали музикою.
VI. Основна частина.
Пояснення матеріалу
Відношення 12:3 і 20:5 рівні, оскільки їх значення дорівнюють 4.
Тому модна записати рівність 12:3 = 20:5, або можна це записати у вигляді дробу:
Запишемо пропорцію в загальному вигляді = або а : b = c : d
Пропорція –це рівність двох відношень.
Сучасний запис пропорції ввів німецький математик Лейбніц, який жив 300 років тому. А тепер запишемо наші пропорції у рядок:
49 : 7 = 35 : 5
3 : 6 = 15 : 30
6 : 18 = 10 : 30
Із скількох чисел складається пропорція?
Члени пропорції, які знаходяться по краям пропорції, називаються крайніми членами, а ті, що знаходяться у середині пропорції – середніми. Називаємо члени пропорцій, які ми щойно записали.
а) Записати пропорції: 7 : 2 = 14 : 4
2 : 3 = 10 : 15
2 : 5 = 8 : 20
Назвати члени пропорції.
Учні називають, вчитель вписує їх у таблицю:
Крайні члени пропорції |
Середні члени пропорції |
7 і 4 |
2 і 14 |
2 і 15 |
3 і 10 |
2 і 20 |
5 і 8 |
Уважно придивіться на ці пари. Що цікавого є у цих парах? Так, помітили, що добутки кожної пари з пропорції однакові. Зробимо висновок: у пропорції добуток середніх її членів дорівнює добутку крайніх. Це і є основна властивість пропорції.
б) Користуючись основною властивістю пропорції, зясувати, чи можна з даних відношень скласти пропорцію:
6 : 4 та 0,3 : 0, 2
1 : 6 та 5 : 30
4 : 7 та 6 : 5
Чи порушиться пропорція, якщо я поміняю місцями крайні члени? Середні члени?
3.Дослідницька робота
Складемо правило для знаходження невідомого члена пропорції:
Х : 12 = 5 : 10 скористаємося основною властивістю пропорції
10х = 60
Х = 60 : 10
Х = 6 (над числами пишемо букви к і с) учні роблять висновок та складають правило знаходження невідомого крайнього. Аналогічно
= Складаємо правило, промовляємо разом, потім проговорюємо один одному у парах.
VII. Апробація та адаптація набутих знань.
Для закріплення нового матеріалу виконуємо вправи з підручника:
№ 527
№ 528
№ 529
№ 530
№ 538
№ 540
№ 543
№ 546
VІІІ. Підсумок та висновки заняття.
Проміжна Рефлексія.
IX. Домашнє завдання:
Параграф 21-опрацювати,
№ 531, № 533, № 539.