Модель сприяння адаптації першокласників до навчання у школі.
-
Спостереження за дітьми вранці, коли батьки приводять дітей до школи, під час перерв, на прогулянках «Подовженого дня», відвідування уроків.
Зверстаю увагу під час спостереження:
-
пристосування до нового режиму навчання й життя(настрій учнів, їх емоційний стан, зовнішній вигляд);
-
спілкування з вчителем та однолітками;
-
орієнтація в школі, вміння обслуговувати себе;
-
підготовка до уроку;
-
поведінка під час перерви;
-
настрій дітей до та після уроку;
-
зустріч з батьками після занять тощо.
-
Спілкування з учителем.
Перше спілкування орієнтовно через тиждень від початку навчання:
-
обговорюю особливості дітей, на яких я звернула увагу під час своїх спостережень;
-
цікавлюся, які учні привернули увагу вчителя;
-
вислуховую її пропозиції, щодо подальшої спільної роботи.
-
Організовую зустріч з батьками першокласників, які, на мою думку, можуть мати складнощі з адаптацією.
Стратегія моєї зустрічі з батьками:
Вкінці навчального дня, коли батьки завітають до школи пропоную оговорити перші враження перебування їх дитини у школі, запрошую до кабінету психолога..
Відмічаю позитивні моменти, які я помітила під час спостереження за учнем.
Цікавлюся складнощами, які можливо з’явилися у батьків.
При налагодженні контакту пропоную свою допомогу та звертатися за потреби. Знайомлю з графіком консультацій для батьків, але вказую, що при необхідності можна зв’язатися телефоном та призначити час зустрічі.
-
Заходи, спрямовані на покращення адаптації учнів першого класу до умов навчання у школі:
-
Година психолога для першокласників «Моя школа»;
-
Відвідати батьківські збори.
-
Групова консультація для батьків першокласників.
-
індивідуальне консультування батьків (якщо необхідно, то і вчителя) з питань особливостей психічного розвитку дитини, а також рекомендації щодо подальшого розвитку і підготовки до навчання в школі.
-
Контроль за процесом адаптації до школи – проводжу в жовтні-листопаді для виявлення дітей з труднощами. Особливу увагу приділяю дітям схильним до дезадаптації.
Контроль адаптації включає:
-
Врахування результатів спостереження за першокласниками.
-
Дослідження процесу адаптації за допомогою психодіагностики.
-
Індивідуальні бесіди з учителями перших класів.
-
Виявлення „контрольної групи” – учнів у яких виникли труднощі в процесі адаптації.
-
Дослідження причин труднощів адаптації у дітей „контрольної групи”
-
Індивідуальне консультування учителів і батьків за результатами дослідження – надаю рекомендації вчителям, батькам з питань особливостей психологічного розвитку, навчання, виховання, адаптації дитини до школи, причин труднощів, які виникли в процесі адаптації, навчання.
-
Корекційна робота з першокласниками, у яких виникли труднощі в процесі адаптації до школи – залежно від виявлених причин труднощів, які виникли в процесі адаптації дитини до школи зумовлено направлення корекційної роботи.
Ідеальну модель першокласника, який успішно адаптувався до шкільного середовища:
Дитина адаптувалася до школи протягом перших двох місяців навчання, швидко влилися в колектив, освоїлися, знайшли друзів у класі, у неї майже завжди гарний настрій, вони доброзичливі, сумлінно і без напруження виконують усі вимоги вчителя.
Вирізняється бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до енерговитрат. Навантаження відповідають можливостям. Спосіб життя дозволяє відновлювати витрачену енергію.
Сформовані у нього такі уміння:
-
читає і розуміє прочитане;
-
висловлює думку усно і письмово;
-
критично мислить;
-
вміє логічно обґрунтовувати позицію;
-
виявляє ініціативу;
-
творить;
-
вміє оцінювати проблеми, виявляти ризики та приймати рішення;
-
керує емоціями;
-
застосовує емоційний інтелект;
-
здатний співпрацювати в команді.
Учень відчуває себе захищеним та в безпеці.