Методичні рекомендації на допомогу вчителю

Про матеріал

Методичні рекомендації містять теоретичні основи щодо впровадження проектних технологій на уроках англійської мови. Вчителі зможуть знайти матеріали щодо видів проектів, алгоритму створення проекту, рекомендацій щодо оцінювання проектної діяльності.

Перегляд файлу

                             Теоретичні основи

використання проектних технологій

на уроках англійської мови

у загальноосвітній школі

Сучасна школа як соціально-педагогічна система покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які відповідають цілям розвитку сучасного суспільства й особистості в ньому. Це вимагає пошуку нових форм організації освітнього процесу. Одним із системоутворюючих підходів, що дозволяє формувати особистість сучасного школяра, є проектна діяльність, яку можна розглядати як самостійну структурну одиницю освітнього процесу. Проектні технології:

  • допомагають зробити процес навчання змістовним, цікавим, корисним і демократичним;
  • є ефективним засобом навчання іншомовного спілкування;розкриття потенціалу учнів;
  • допомагають учневі здобувати самостійно інформацію з різних джерел.

Саме   проектні  технології дозволяють:

  • забезпечити високий рівень знань випускників, уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;
  • розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної роботи;
  • залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;
  • формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності;
  •  розвивати критичне мислення; 
  • формувати в учнів цілісну картину світу;
  • спілкуватися з однолітками не тільки своєї школи, міста, але й інших міст та  країн;
  • творчо працювати з інформацією.

Сьогодні перед учителем англійської мови постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив  творчий потенціал особистості, поставив їх у ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню світогляду, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить шляхи найефективнішого досягнення мети навчання, прийоми оптимізації навчального процесу, змінивши сам підхід до здобуття знань з англійської мови.

      Метою  вивчення  іноземних   мов   є   не система  мови,  а  іншомовна  мовна  діяльність, яка є засобом   міжкультурної    взаємодії.   Кращою методикою вважаєтьтся та, яка викликає в учнів любов до предмету. Уроки англійської мови перетворюються на співпрацю, де вчитель і учні працюють разом, створюючи атмосферу радісної співучасті й партнерства. І саме метод проектів  дозволяє  творчо  застосувати  мовний   матеріал,   перетворюючи уроки  іноземної  мови  на  дискусію,  дослідження.   Розробляючи проект, учні освоюють різні соціальні ролі під час досліджень, включаються в мовне середовище при пошуку інформації в Інтернеті та при обговоренні.

     Досвід  роботи в школі показав, що в розвитку інтересу до предмета не можна покладатися тільки на зміст досліджуваного матеріалу. Якщо учні не залучені   в активну діяльність, то будь-який змістовний матеріал викличе у них споглядацький інтерес до предмету, а  не  пізнавальний. Для того, щоб розбудити в школярах активну діяльність, їм потрібно запропонувати проблему цікаву і значущу. Метод проектів дозволяє школярам перейти від засвоєння готових знань до їх усвідомленого придбання.

 У проектній методиці використовуються всі кращі ідеї, вироблені традиційною і сучасною методикою викладання англійської мови. До них відносяться, перш за все розмаїття, проблемність, навчанняіззадоволенням і так званий егофактор.

Різноманітність, як необхідна риса будь-якого хорошого навчання, сприяє підтримці інтересу до навчання - це і різноманітність тем, типів текстів (діалоги, монологи, листи, настільні ігри, описи, інструкції тощо), і різноманітність форм навчальної діяльності (індивідуальна, парна, групова робота, робота в командах), й різноманітністьтипів вправ.

Проблемність означає, що учні використовують мову як для виконання завдань, які   результату, так і новими способами йогодосягнення. Проблемизмушуютьдумати, і підлітокнавчається, думаючи, мислячи. Є широкий діапазонкомунікативнихзавдань і проектнихробіт, орієнтованих на вирішення проблем. Проблемнийпідхідмаємісце при навчанніграматиці в тих випадках, коли ученьвикористовуєїї в мові, і коли віносягаєїї як систему.

Безумовно, важливо, щоб школяр вчився з задоволенням.  Підлітокнавчається продуктивно і багатодізнається, якщовіннавчаєтьсявільно, без примусу, відчуваючирадість. Розважальність - це одна з особливостей проекту. Часто завданняможутьоформлятися у вигляді жарту, головоломки, загадки тощо, матимузичнийсупровід, шумовіефекти, ілюстрації.

Особливезначеннямаєегофактор, тобтоможливістьговорити про те, про щоучнідумають, про своїплани.  Організовуючиспілкування, кращезастосовувати, по можливості, такіситуації, яківідповідаютьінтересамучнів, пов'язані з їхнімособистимдосвідом, тобтоповноюміроюреалізуватиособистісно-зорієнтованийпідхід.

Створення  учнівських проектів – це складна самостійна діяльність учнів під керівництвом учителя.  Учитель  під час роботи над проектом на практиці переходить із носія готових знань до організатора пізнавальної, дослідницької діяльності своїх учнів.Змінюючи психологічний клімат в класі,  він переорієнтовує  роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.

 

3

З метою організації проектної діяльності учнів учитель повинен  досконало володіти основами проектної діяльності і дотримуватись вимог щодо виконання, захисту і оцінювання учнівських проектів.

    Основні завдання, які необхідно ставити перед собою:

  • формувати в учнів навички й уміння здобувати самостійно знання і  застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
  • знайомити учнів з культурами, звичаями, традиціями різних народів;
  • сприяти  у здобутті комунікативних компетенцій;
  • формувати здатність до роботи у групах різної наповнюваності, виконуючи певні  соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо);
  • розширювати й  урізноманітнювати коло спілкування учнів;
  • формувати уміння приходити до спільного рішення в процесі розвязання проблеми за наявності різних точок зору;
  • формувати в учнів уміння користуватися дослідницькими прийомами.

     З метою зацікавлення учнів проектною діяльністю розроблено такі  правила:

  • створення атмосфери зацікавленості й успіху;
  • передбачення кінцевого результату, його значущості, корисності і доцільності;
  • обирання тематики проектів самими учнями;
  • добровільність у розподіл на проектні групи і виконанні завдань;
  • свою роль у проектній діяльності учні вирішують самостійно, без наполягання чи втручання вчителя.

     Проект на уроках англійської мови можна визначити як комплекс дій, що спеціально організовується учителем, самостійно виконується учнями і завершується створенням продукту, що передбачає усну презентацію на основі створених писемних.

Мною   розроблено певні вимоги щодо створення проекту:

  • наявність освітньої проблеми, складність й актуальність якої відповідає навчальним запитам і життєвим потребам учнів;
  • дослідницький характер пошуку шляхів розвязання проблеми;
  • структурування діяльності відповідно до етапів проектування;

4

  • моделювання умов для виявлення учнями навчальної проблеми (її постановка, дослідження, пошук шляхів вирішення, експертиза й апробація версій, конструювання підсумкового проекту, його захист, корекція й упровадження);
  • самодіяльний характер творчої активності учнів;
  • практичне або теоретичне (але в будь-якому разі прикладне) значення результату діяльності/проекту і готовність до застосування/ впровадження;
  • педагогічна цінність діяльності (учні здобувають знання, опановують необхідними психічними (когнітивними, емоційно-вольовими) процесами, розвивають особисті якості.

 З огляду на різні підходи до класифікації проектів у педагогічній літературі я поділяю думку російського дослідника Є.Полат і беру за основу  класифікацію за  рядом параметрів:

  • складом учасників проектної діяльності: індивідуальні, колективні (парні, групові);
  • характером партнерських взаємодій між учасниками: кооперативні, змагальні, конкурсні;
  • рівнем реалізації міжпредметних зв’язків: монопредметні, міжпредметні, над предметні;
  • характером координації проекту: безпосередній (жорсткий чи гнучкий), прихований;
  • тривалістю: короткі, середньої тривалості, тривалі.

     Навчальні проекти бувають різних видів: творчі, ігрові, пізнавальні, дослідницькі, культурологічні, інформаційні, екологічні, проекти милосердя, практично зорієнтовані, соціальні, гуманітарні, інтегровані, проекти самоосвіти, самовиховання.

     Дослідницькі проектипотребують добре обміркованої структури зокрема:

  • визначення теми;
  • її аргументація;
  • актуальність;
  • визначення предмета і об’єкта досліджень;
  •  висування гіпотез розв’язання проблеми;
  • вибір шляхів розвязання проблеми.

5

Творчі проекти не мають певної структури спільної діяльності, яка підпорядковується кінцевому результату, інтересам учасників проекту. Існуютьрізні форми їх представлення:

  • рукописний журнал;
  •  колаж;
  •  відеофільм;
  •  свято тощо.

     Ігрові проекти характеризуютьсятим, що учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені видом і змістом проекту, імітують їх соціальні і ділові

стосунки, які ускладнюються вигаданими ситуаціями. Гра стає домінуючим видом діяльності.

Інформаційні проектиспрямовані на збирання інформації про явище, подію, факт, ознайомлення з цією інформацією, її аналіз, узагальнення, систематизацію, класифікацію. У структурі такого проекту виділяється визначення мети, методу отримання й обробки  інформації,  результатів (реферат, доповідь), презентації.

     Цікавими для учнів є інтегровані проекти,які мають міжпредметний характер, тому організовуються кількома вчителями-предметниками.

       Одним з перших кроків в роботі над проектом є ведення проектної папки  (портфоліо),в якій  фіксується кожен крок роботи, зокрема  спільно прийняті рішення, інформація про діяльність кожного учасника  процесу.

Портфоліо дозволяє:

-  чіткоорганізовувати роботу кожного учасникапроектноїгрупи;

- стати зручнимколекторомінформації та довідникомпротягомвсієїроботи   над проектом;

    - об’єктивнооцінитихідроботи над завершеним проектом;

    - скласти думку про особистідосягнення та внесоккожногоучасника проекту упродовжйоговиконання;

  - зекономити час для пошукуінформаціїпід час виконанняпроектівблизьких за темою.

Портфоліоскладається з:

  • паспорта проекту;
  • плану виконання проекту і окремих його етапів;
  • проміжних  звіів групи;

6

  •  зібраної  інформації з теми;
  • результатів  досліджень;
  • записів ідей, гіпотез і рішень;
  • звітів про наради групи, проведення дискусій, «мозкових штурмів» тощо;
  • короткого опису  усіх проблем, які виникли у  групі, і способів їх розвязання;
  • чернеток , ескізів, кінцевого продукту;
  • матеріалів до презентацій.

     Щодо етапів роботи над проектом то вони наступні:

     Перший етаппідготовчий: вибір і обговорення теми проекту, формулювання проблеми, ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, розробка структури проекту, обговорення кінцевого продукту і способу його презентації, формування груп і вивчення їх індивідуальних особливостей, інтересів, життєвого досвіду.

     Другий етап-  організація роботи: збір інформації (читання текстів, робота з довідниками, інтерв’ювання, анкетування); обговорення першої зібраної інформації, перших результатів у групах і в класі. 

     Третій етаппроміжний контроль:

  •  обговорення способу оформлення проекту;
  •  його документування;
  •  виготовлення  плакату, буклету, афіши із невеличкими текстами, малюнків, фото за обраною темою.

     Четвертий етап презентація: обговорення в групах способів презентації проекту, документування проекту, презентація проекту. Під час захисту проекту вчителеві необхідно звернути увагу на:

  • якість матеріалу, його композицію;
  • глибину вивчення проблеми;
  • застосування знань з інших предметів;
  • активність кожного учасника проектування;
  • колективний характер прийнятих рішень;
  • характер спілкування та взаємодопомоги в групі;
  • уміння учнів аргументувати, робити висновки;
  • культуру мовлення;
  • естетичність оформлення результатів проекту;
  • уміння відповідати на запитання опонентів.

     П’ятий етап підбиття підсумків:

  • обговорення проекту;
  •  оцінювання.

 

7

  Актуальним питанням проектної методики є контроль за діяльністю учнів і її оцінювання. Необхідно оцінювати як процес, так і результат. Слід використовувати як поточний, так і підсумковий контроль.

     Для оцінювання проектної діяльності учнів доцільно користуватися рейтинговою шкалою, яка за рядом ознак схожа на традиційну кількісну шкалу, але не є такою. Вона утворюється шляхом набору балів. Після завершення роботи над проектом усі бали, набрані учнем, сумуються. Можливий варіант поєднання рейтингової оцінної шкали із традиційною 12-бальною. Такий варіант оцінювання передбачає визначення «середнього балу», урахування результатів роботи учня чи групи учнів на різних етапах проектної діяльності. У такому варіанті кожний етап роботи над проектом оцінюється також за 12-бальною шкалою.

     Так, на етапі підготовки до роботи над проектом може оцінюватись вдалий вибір теми проекту, обґрунтування актуальності проблеми, активність учнів у ході обговорення основних напрямків роботи і методів дослідження в рамках окресленої тематики.

     На етапі реалізації проекту оцінюється хід формування робочого варіанту учнівського проекту : відповідність стану готовності проекту календарного плану роботи над проблемою, щоденник дослідницької роботи, чернетки висновків, підготовка ілюстрацій тощо.   

 Підготовка до заключного етапу (презентації проектів) є надзвичайно важливою для оцінювання проектної діяльності учнів. Вона включає підготовку критеріїв оцінки презентацій.

 Презентація має бути оцінена (орієнтовні критерії оцінювання):

  • артистизм і виразність виступу;
  • розкриття змісту проекту на презентації;
  • використання засобів наочності, технічних засобів;
  • оригінальність представлення результатів.

Параметри зовнішньої оцінки проекту:

Варіант А

  • значущість і актуальність висунутих проблем,  конкретність використаних методів досліджень і обробки отриманих результатів;
  • активність кожного учасника проекту в співвідношенні з його індивідуальними можливостями;
  • колективний характер прийнятих рішень (у груповому проекті);
  • необхідна і достатня глибина проникнення в тему;
  • використання знань з інших сфер життя;
  • переконливість прийнятих рішень, уміння аргументувати свої висновки;
  • естетика оформлення результатів проведеного проекту;

8

  • уміння відповідати на питання опонентів, лаконічність і аргументованість відповідей кожного члена групи.

 

           Варіант Б

  • важливість теми проекту;
  • глибина дослідження проекту;
  • оригінальність запропонованих рішень;
  • якість використання продукту;
  • переконливість висновків.

 

     Захист проектів, як правило, відбувається у формі рефератів, доповідей, звітів, повідомлень з добіркою фотографій або малюнків, у програмі PowerPoint, виготовленні брошур, постерів, пам’яток тощо.

 Так, наприклад, під час захисту проектів за темою “TheCountryWeLivein” учнями 8 класу були виготовлені постери про географічне положення країни, її населення, традиційні свята, одяг та народні промисли; символи України, історія й визначні місця Києва, традиційна українська кухня були представлені у програмі PowerPoint; визначні місця України були оформлені у вигляді путівника.

     Вивчаючи тему про проблеми навколишнього середовища, учні 9 класу розділилися на групи, кожна з яких обрала певну тему, а саме: ‘Pollution’, ‘Littering’,  GlobalWarming’, ‘Hurricanes’, ‘FloodsandDroughts’, ‘Volcanoes’, ‘IceMelting’. На захист проектів був відведений весь урок. По закінченні захисту спільно з учнями створили стенд “OurPlanetinDanger! HelpIt!” з нашими порадами щодо захисту навколишнього середовища і пропозицією до учнів школи надати рекомендації щодо розв’язання цієї проблеми у місті Дрогобичі.

     Дуже часто учні самі пропонують i подають цікаві ідеї щодо створення проектів. Так, вивчаючи тему “Personality”,  учні, ознайомившись з десяткою найкращих британців за результатами опитування ВВС, запропонували створити проект «Найкращі українці». З цією метою було зібрано  багато фактичного матеріалу про життя відомих українців, що відзначились у різних галузях  історії, культури, науки, освіти, медицини, спорту тощо. Презентуючи свій проект, кожна з груп намагалась переконати, що саме вибрані ними українці  є найвагомішими в історії держави. Були згадані  Ярослав Мудрий, Князь Володимир, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Михайло Грушевський, Сергій Корольов, Григорій Сковорода, Микола Амосов, Борис Патон, Іван Франко, Леся Українка, Ліна Костенко, Сергій Бубка, Руслана Лижичко і багато інших. Але більшість учнів на  перше місце поставили імя Тараса Григоровича Шевченка.

 

 

9

 Під час вивчення теми “MassMedia” учні знайомились з матеріалом про створення газет і вирішили створити свою власну сторінку газети, яка б, на їхній погляд, сподобалась би всім читачам.

     Як правило, майже всі проекти готуються учнями вдома. На спеціально відведених уроках («нестандартних» чи «нетрадиційних») відбувається їх захист. Але часом ідея виникає спонтанно, і відразу народжується проект. Наприклад, на уроці у 8 класі за темою «Освіта в Україні» учні запропонували створити постер «Школа моєї мрії». Відразу на ватмані написали заголовок і почали приклеювати карточки з ідеями щодо школи їхньої мрії.  Це не зайняло багато часу, але роботу учні виконували із задоволенням. У результаті зявився матеріал, який послугував для подальшої дискусії й обговорення.

     Не завжди на захист проектів  відводиться весь урок. Так, наприклад, на уроці за темою «Бібліотека» учні підготували інформацію про найвідоміші бібліотеки світу, обговорення якого  зайняло третину уроку. На наступному уроці вони складали  правила користування бібліотекою, в результаті чого створили брошуру.

     Щоб підтримувати постійну увагу учнів, практикую в кінці захисту проводити різноманітні тести з метою виявлення рівня засвоєння інформації і ставлення  кожного учня до сформованих компетенцій.До основних компетенцій, яких потребує сучасне життя і які формуються у процесі проектної діяльності учнів, належать:

  • соціальна зрілість, пов’язана з готовністю брати на себе відповідальність з ініціативністю;
  • володіння комунікативними компетенціями, що передбачає опанування усним і писемним спілкуванням, формування вмінь вести різні види діалогів;
  •  формувати вміння працювати в команді і координувати  свої дії з усіма учасниками;
  • розвиток умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, критично осмислювати, аналізувати, синтезувати, систематизувати, класифікувати й використовувати інформацію, здобуту з різних джерел;
  • здатність до саморозвитку й самоосвіти, прагнення постійно навчатися та вміння самостійно конструювати свої знання, навички й уміння;
  • здатність до раціональної продуктивної творчої діяльності, уміння планувати  роботу, комплексно поєднувати знання з різних галузей для вирішення проблеми;
  • презентаційні вміння (вдале естетичного оформлення результатів досліджень для креативної презентації).

 

10

Я вважаю , що проектна діяльність

  • допомагає учням одержувати багато цікавої і корисної  інформації, що  виходить за формат навчальних програм і підручників, без витрати зайвого часу на її здобуття;
  • підвищує мотивацію і інтерес учнів до вивчення англійської мов;
  •  навчає працювати в команді;
  •  спонукає до розвитку навичок дослідницької роботи.

Найбільшимнабуткомцього методу є йогоспрямованість на учня, який є головнимзамовником, організатором, виконавцем та представникомкінцевого продукту. Самеученьотримуєнайбільшукористь й задоволеннявідсвоєїроботи

      Не кожен учень спроможний  виконати на високому чидостатньому  рівні проектну роботу, але більшість з них самі пропонують  теми проектних робіт і з задоволенням їх виконують.

  Виконання проектів мотивує учнів до вивчення англійської мови, стимулюючи їх розвивати, вдосконалювати і поглиблювати уміння як в рецептивному, так і в продуктивному усному і писемному мовленні.

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку