Методичні рекомендації на тему: "Використання інтерактивних методів та прийомів на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал

У даній роботі висвітлено теоретичні та практичні засади використання інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури у зв'язку з необхідністю навчання та виховання компетентної особистості, яка зможе успішно самореалізуватися в соціумі як свідомий та відповідальний громадянин, висококваліфікований професіонал.

З'ясовано суть поняття «інтерактивні» технології.
Охарактеризовано практичне значення основних методів та прийомів інтерактивного навчання. Наведено конкретні приклади та даються рекомендації щодо ефективності проведення уроків зарубіжної літератури із застосуванням інноваційних технологій.
Акцентовано увагу на тому, що інноваційні технології сприяють розвитку творчих здібностей учнів.
Рекомендовано для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів.

Перегляд файлу

Методичні рекомендації на тему: « Використання інтерактивних методів та

прийомів на уроках зарубіжної літератури»

   Моя головна мета у роботі зі школярами - це розвиток уяви для формування творчої, мислячої особистості, якій притаманні найвищі людські якості - доброта, милосердя, вміння співчувати і співпереживати. І допомагає мені в цьому використання інтерактивних методів та прийомів на уроках зарубіжної літератури. Це спосіб створення у класі атмосфери розкутості, емоційного піднесення,  котра найкращим чином сприяє співпраці, порозумінню та доброзичливості.

  Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» - взаємний і «act» - діяти. Отже, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

  Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це спів- навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють.

  Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Мої учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими, критично мислити, дискутувати, самостійно приймати продумані рішення.

  У практиці своєї роботи я  віддаю перевагу таким  технологіям інтерактивного навчання:

  • кооперативного навчання:
  • робота в парах;
  • робота в трійках;
  • акваріум;
  • робота в групах.
  • колективно-групового навчання:
  • мікрофон;
  • мозковий штурм;
  • вирішення проблем;
  • дерево рішень.
  • ситуативного моделювання:
  • ігрове моделювання;
  • судове слухання;
  • рольова гра;
  • драматизація.
  • опрацювання дискусійних понять:
  • метод ПРЕС;
  • займи позицію;
  • ланцюжок;
  • дискусія;
  • ток-шоу.
     

    Я вважаю, що використання  таких форм роботи на уроках зарубіжної літератури  допомагає зацікавити  школярів предметом, вдосконалювати мовленнєві й розумові  навички, формувати  активну життєву позицію, розвивати  творчі здібності учнів. А вчитель тут виступає в ролі друга, порадника, старшого товариша.   

    За сорок пять хвилин важко залучити кожного учня до активної роботи, навіть використання різноманітних вправ не завжди вирішує цю проблему. Окрім того, завжди знайдуться учні, які за всяких причин не беруть участі у роботі. Тому я вважаю, що  від методичної і педагогічної майстерності вчителя залежать результати роботи на уроці. І тут у пригоді стануть інтерактивні методи.

    Оскільки інтерактивне навчання  школярів - це технології співпраці, то  при такому навчанні вчителю треба добре знати на лише

навчальний матеріал, вимоги програми, але й індивідуальні, творчі можливості учнів.

     Безперечно, учитель повинен заохочувати учнів використовувати свій досвід, кмітливість, пошук для того, щоб розв’язувати питання самостійно, а не чекати готову відповідь від учителя. Для цього я використовую на уроках різні прийоми, форми і методи: навчальні ситуації, ігри, рольові ігри, бесіди, диспути, групову і парну роботу тощо.

   Структура інтерактивного уроку, яку я використовую, складається з 5 елементів:

  • мотивація;
  • оголошення, представлення теми й очікуваних результатів;
  • надання необхідної інформації;
  • інтерактивна вправа – центральна частина заняття;
  • підбиття підсумків уроку, оцінювання результатів уроку.

    На кожному з етапів уроку зарубіжної літератури я застосовую різні інтерактивні методи та прийоми.  Так, наприклад, для мотивації навчальної діяльності та формування позитивного ставлення до теми, що вивчається часто використовую метод «Мозковий штурм», який надзвичайно подобається усім дітям у класі. Шляхом мозкової атаки учні називають усе, що  знають і думають на задану тему або проблему. Всі ідеї приймаються, незалежно від того, правильні вони чи ні. Я виступаю у ролі провідника, який примушує учнів міркувати, водночас вислуховуючи їх припущення.

  •                 Метод ”Мозковий штурм”
  • проблемне питання діти записують на дошці або папері (запис має бути перед очима);
  • учасники “штурму” (клас ділиться на групи) висувають ідеї щодо розв’язання проблеми (навіть фантастичні);
  • всі ідеї, що висуваються записуються на дошці;
  • після того як майже всі ідеї зібрано, їх групують, аналізують;
  • обирають ті ідеї, що, на думку групи, допоможуть розв’язанню поставленої проблеми.

Тема: Байка як літературний жанр, її характерні ознаки. Езоп. Поєднання конкретного і загального в байках Езопа

Завдання: скласти план навчальної діяльності на уроці : “Щоб ознайомитися з байкою, мені треба…”

Наприклад: 1. Знайомство з історією виникнення байки.

                             2. Особливості байки як літературного жанру.

                             3. Життєвий і творчий шлях Езопа.

                             4. Байки Езопа.

  • Прийом «Дивуй!»
  • щоб зацікавити учнів особистістю письменника я  наводжу цікаві факти із життя і творчості автора

  Тема: Джордж Бернард Шоу – видатний англійський драматург, його “театральна революція” та “драма ідей”

Наприклад:

  •  останню п’єсу Шоу написав за півроку до смерті – у 93 роки.
  •  у 1892 році Шоу мав тривале листування зі знаменитою англійською актрисою Елен Террі. Після її смерті всі 250 листів були видані. Шоу писав: “…На мій погляд, залицяння на папері – найприємніше з усіх видів залицянь, тому що воно може тривати без кінця”.
  •  у 1925 році шведська Академія присудила Б. Шоу Нобелівську премію. Але Шоу пожартував: “Премію мені присудили у подяку за те, що я полегшив становище всього світу: нічого не опублікував цього року”. Він відмовився від грошей, заявивши, що це “рятівне коло, яке кинуте плавцеві, котрий уже благополучно дістався берега”.
  • за заповітом Шоу, його тіло було кремовано, а попіл розвіяно в саду.
  • Прийом «Відстрочена відгадка»
  • формулюю загадку, відгадати яку можна, лише працюючи над новим матеріалом

  Тема: Естетичні погляди Артюра Рембо у вірші «П’яний корабель»

Наприклад:

  • поет написав цей вірш у 15-річному віці та порушив у ньому межу між об’єктивним і суб’єктивним. Що це? Бунт проти сірої буденності чи аналогія з подіями Паризької комуни? Може, це доля самого поета? Врешті-решт, чому корабель п’яний? Проведімо дослідження символіки вірша і розберімося у суті душевних поривань ліричного героя.

 

    Для актуалізації  опорних знань  учнів часто використовую інтерактивний метод «Займи позицію», який допомагає дітям з’ясувати існуючі позиції, висловити власні думки щодо проблемного питання.

  • метод «Займи позицію»
  • учням пропонується дискусійне питання, за яким вони      визначають власну позицію;
  • на дошці розміщуються три плакати з надписами “ТАК”, “НІ”, “НЕ ЗНАЮ”;
  • залежно від обраної позиції пропонуємо стати учням біля відповідного плаката;
  • учасники почергово обґрунтовують свою позицію.

  Тема:   Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей у баладі Р.Л.Стівенсона  “Вересовий трунок”

Запитання: Пікти не видали таємниці вересового трунку, але загинули. Чи можна вважати це перемогою?

     Останнім часом широкого поширення в практиці розвитку усного мовлення школярів набула рольова гра. Як активний засіб навчання вона охоплює роботою практично всіх учнів, стимулюючи їх до спілкування. Рольова гра - один із найбільш ефективних видів роботи з учнями, коли  заохочується творчий підхід у виконанні завдань. Учні з задоволенням входять у роль, проявляють при цьому акторські і творчі здібності.

    Іноді я дозволяю учням з високим рівнем знань виступати в ролі вчителя, що їм дуже подобається. Таке завдання теж є свого роду рольовою грою. В результаті це стимулює їх до практичного застосування навичок. Звичайно, попередньо ми працюємо з учнем: обговорюємо та відпрацьовуємо його роль.

 

  •   метод «Рольова гра»
  • допомагає навчитися через досвід та почуття;
  • імітує реальність, учні “проживають ситуацію в ролях”, які їм дістались, дає можливість діяти “як насправді”.

               Правила «рольової гри»:

  • чітко дотримуватись своєї ролі;
  • уважно слухати партнерів та вчителя;
  • не коментувати діяльність інших, перебуваючи в ролі;
  • ставитися до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, у яку вони потрапили;
  • вийти з ролі по закінченні рольової гри;
  • брати участь в її аналізі.

 

  Тема: Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства у повісті М.Твена “Пригоди Тома Сойєра”

    Учениця у ролі тітоньки Поллі веде “заплутану розповідь” про Тома.

Завдання: встановити помилки й неточності в оповіді.

Наприклад: Горе та й годі мені з цим Томом! Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його… Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе сказав на Сіда. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! І що ж бо ви думали? Він з’явився в церкві прямо на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили?

  Помилки і неточності, які знаходять учні :

1.Том не вимазався вапном, коли фарбував паркан.

2.Том – син покійної сестри тітоньки Поллі, а не брата.

3.Том не розбивав цукорниці і не зізнавався в цьому.

4.Том заблукав у печері з Беккі Тетчер, а не з Геком.

5.На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів.

 

  Тема: Вступ. Зображення в літературі життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу

Завдання: учні, поділившись на групи, будь-яким способом (чи то доповідь, чи то ілюстрація, чи то інсценування) мають пояснити інопланетянам, яких вони раптово зустріли, що таке книжка.

Група №1 «Вчені»: пояснити винахід Гутенберга або                       продемонструвати електронну книжку.

Група №2 «Художники»: створити асоціативний ланцюжок до слова «книжка».

Група №3 «Фольклористи»: розтлумачити зміст прислів’я з епіграфа до уроку «Книжка – золота копальня знань» (турецьке прислів’я).

Група №4 «Актори»: створити пантоміму «Цінність книжки».

  • прийом «Літературна мозаїка»
  • клас ділиться на групи, розподіляє ролі: спікер, доповідач, ініціатори, критик ;
  •  кожна з груп отримує завдання , обговорює його і записує складені вислови до зошитів;
  • групи уважно вислуховують доповіді та пояснення  інших груп, аналізують їх правильність.

 

 

Тема: Вступ. Пізнавальне значення зарубіжної літератури

Завдання: із записаних на окремих папірцях слів складіть вислів, поясніть його.

 Група №1: Розум, а, книги, створилися, від, не, книги, розуму, від, Григорій Сковорода. (Не розум від книги, а книги від розуму створилися. Григорій Сковорода)

Група №2: Хата, життя, книги, без, вікно, без, Дмитро Павличко. (Життя без книги – хата без вікна. Дмитро Павличко)

Група №3: Новини, ніколи, які, література, не, старими, це, стануть, Езра Паунд. (Література – це новини, які ніколи не стануть старими. Езра Паунд)

 

 Тема: Життя і творчість Оноре де Бальзака. Бальзак і Україна

  • учні отримують картки, на яких запропоновано набір слів, з котрих потрібно скласти задані поняття

Наприклад:

Група №1: Іноземка, Верхівня, Одеса, Евеліна Ганська.

(Поняття: у 1832 році Оноре де Бальзак отримав листа з Одеси за підписом «Іноземка». Нею виявилася багата жінка Евеліна Ганська, яка мешкала у Верхівні під Києвом).

Група №2: «Біографія», «Людська комедія», дві тисячі персонажів, епопея.

(Поняття: Бальзак створив епопею «Людська комедія», в якій майже дві тисячі персонажів. Можна скласти «біографію» кожного персонажа).

Група №3: Золото, влада, Гобсек, філософ.

(Поняття: Гобсек був своєрідним філософом, упевненим у тому, що золото дає владу над світом).

   Ще однією з цікавих знахідок я вважаю метод «Синквейн», який можна використовувати для актуалізації опорних знань учнів.

    Синквейн  -  це вірш, який потребує синтезу інформації та матеріалу в коротких висловах, що дозволяє описувати або рефлексувати з якого-небудь приводу. Слово "синквейн" походить від французького, що означає  -  п'ять. Синквейн - це вірш, що складається з п'яти рядків.

     Кожному учню дається 5-7 хвилин на те, щоб написати синквейн. Потім він повертається до партнера і з двох синквейнів  складають один, з яким обидва учні будуть згодні. Це дає можливість критично розглянути дану тему.  Цей метод вимагає, щоб учасники слухали один одного і міркували, як можуть ідеї інших учнів пов'язати зі своїми. Потім вся група прослуховує  парні  синквейни. Це може стати приводом до подальшої дискусії.

  • метод «Синквейн»
  • діти отримують завдання скласти синквейн  до певного поняття;
  • час виконання – 5-7 хвилин;
  • складені  синквейни записуються до зошитів, потім озвучуються та обговорюються.

  Тема: Подорож Скруджа Різдвяної ночі (за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)

Завдання: скласти синквейн, описуючи одну з трьох подорожей Скруджа.

  На етапі вивчення нового матеріалу, безперечно, головну роль відіграє робота з текстом художнього твору, і йому мають бути підпорядковані всі елементи структури уроку. Проте і тут можна пожвавити навчальний процес, використовуючи наступні інтерактивні методи та прийоми:

 

  • метод «Спільний проект»
  • створюється кілька робочих груп;
  • загальна проблема спільна, але групи отримують завдання різного змісту;
  • кожна група звітує та записує на дошці основні положення;
  • спільний проект рецензується та доповнюється групою експертів та вчителем.

Тема: Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей у баладі “Вересовий трунок”

Р.Л. Стівенсона. Символіка твору

Завдання І групі: визначити наявність ознак літературної балади у творі.

Завдання ІІ групі: визначити наявність ознак фольклорної балади у творі.

Завдання ІІІ групі: визначити елементи сюжету в баладі.

 

  • метод «Дерево рішень»
  • на базі вивченого матеріалу учні пропонують варіанти розв’язання проблеми та заповнюють “дерево”;
  • діти разом доходять до певного висновку.

  Тема: Оноре де Бальзак. “Гобсек”. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу “філософа й скнари” Гобсека

Завдання: доведіть, що кожна деталь портрета Гобсека свідчить про те, що лихвар уособлює силу і владу грошей.

Наприклад: “місячний лик”, “людина-вексель”, “жовтувата блідість, що нагадує колір срібла, з якого злетіла позолота…», бігав “по всьому Парижу на тонких, сухорлявих, як у оленя, ногах”, риси обличчя “здавалися відлитими з бронзи”.

Висновок: “Я достатньо багатий, щоб купувати совість людську”.

 

 

  • прийом «Творча лабораторія»
  • учитель поділяє клас на групи, які обирають собі назви;
  • кожна група шукає відповідь на проблемне питання або розробляє розв’язання певної ситуації.

  Тема: Шарль Бодлер – пізній романтик і предтеча символізму

Група «Біографи». Завдання: з’ясувати, чому після 1848 року Шарль Бодлер пережив гостру духовну драму?

Висновок: він переосмислює події французької революції, намагається осягнути їх з філософської точки зору. І якщо раніше поет вважав, що світ – збалансованість добра і зла, то тепер зазначає, що зло всесильне.

Група «Літературознавці». Завдання: визначити розмір вірша Ш. Бодлера «Альбатрос» і з’ясувати, чому саме його використовує автор? Висновок: Вірш «Альбатрос» написаний шестистопним ямбом з пірихіями. Це надає поезії розміреного темпу, що якнайкраще передає антитезу основних образів.

  • Метод «Коло ідей»
  • учитель ставить дискусійне питання та пропонує     обговорити його в малих групах;
  • кожна група представляє лише один аспект проблеми, яку обговорювала;
  • спікери груп висловлюються  по черзі, поки не буде вичерпано всі відповіді;
  • під час обговорення на дошці складається список висловлених ідей;
  • проблема розглядається в цілому і підбиваються підсумки роботи .

  Тема: Новела О.Генрі “Останній листок” – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього

Дискусійне питання: Чи можна зробити висновок, прочитавши новелу О.Генрі, що справжня доброта і допомога непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою?

 

  Для закріплення навчального матеріалу та підбиття підсумків уроку я використовую 

  • метод «Прес»

Учні вчаться формулювати свою думку з дискусійного питання

  • учитель оголошує проблему;
  • позиція: “Я вважаю, що…” - учень пояснює свою точку зору;
  • обґрунтування: “… тому, що…” - учень наводить причину появи цієї думки;
  • приклад: “…приклад” - учень наводить дані, що підтверджують його позицію;
  • висновки: “Отже (тому), я вважаю…” - учень узагальнює свою думку та робить висновок.

    Тема: Випробування головного героя  балади Ф.Шиллера   “Рукавичка” . Образ справжнього лицаря, його     мужність, відвага, людська гідність

 Дискусійне питання:  Чи порушив Делорж   своїм  вчинком закони рицарської  честі, кинувши дамі в   обличчя рукавичку? 

 

  • прийом «Прес-конференція»
  • клас обирає «літературного критика», «експерта», «історика», які сидять за головним столом у «президії»;
  • за іншими  столами  -  «журналісти», які ставлять запитання.

 

  Тема: Значення роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара»

Наприклад:

«Журналіст»: Чому свій реалізм письменник називав «фантастичним»?

«Експерт»: Це визначення він пояснював індивідуальним баченням світу та його явищ: те, що зазвичай сприймається як щось фантастичнее, він вважав природним, життєвим, і, навпаки.

«Журналіст»: Як ви ставитеся до того, що в душі героїв творів Достоєвського відбувається постійна внутрішня боротьба?

«Літературний критик»: Така боротьба точилася і в душі самого письменника. Як і його герої, він постійно шукав істину. Його творчий подвиг – утвердження гуманістичних та християнських ідеалів.

«Журналіст»: Хто в Україні звертався до творчості Достоєвського?

«Історик»: До його творчості зверталися І.Франко, М.Коцюбинський, Олена Пчілка, Т.Бордуляк. Д.Мережковський називав письменника «пророком російської  революції», який «дав нам усім, учням своїм, найвеличніше благо, яке може дати людина людині: відкрив шлях до Христа…».

  • метод «Мікрофон»

    Різновид колективного обговорення, який дає можливість кожному швидко, по черзі висловити свою думку.

  • учитель ставить запитання до всього класу;
  • учень відповідає у мікрофон і передає його по черзі;
  • говорить учень швидко і лаконічно;
  • слово надається тому, хто тримає мікрофон;
  • відповіді не оцінюються і не коментуються.

 Тема: Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність в баладі Ф.Шиллера “Рукавичка”

Запитання:

  1. Яке враження справила на вас балада?
  2. Хто з героїв балади привернув вашу увагу? Чому?

  Обов’язковим етапом уроку є домашнє завдання. Я часто використовую диференційоване домашнє завдання, коли певний обсяг роботи пропонується виконати всім, а складніші, творчі завдання – бажаючим.

 Тема:  Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Ставлення автора до своїх героїв. Провідні ідеї твору

  1. Скласти сенкан “Дитинство” (дітям з середнім та достатнім рівнем навчання).
  2. Написати листа Тому Сойєру (дітям з високим рівнем навчання).
  3. Підготувати презентацію рекламного ролика про повість “Пригоди Тома Сойєра” (бажаючим).

  Також використовую «Дуже корисне домашнє завдання», коли до вивченої теми потрібно скласти певну кількість репродуктивних запитань або творчих завдань.

  Тема: Еволюція образу Раскольникова і розвінчання теорії сильної особистості, “надлюдини”.

I група: скласти запитання, які б починалися “Чому?”

II група: скласти запитання, які б починалися “Як?”

III група: скласти опорні схеми для характеристики Раскольникова.

 

   Зауважу, що ефективність кожного  інтерактивного методу та  прийому реалізується не сама по собі. Вона залежить від його доцільності, вчасного використання та умілої організації. Учителю слід не імпровізувати, а завчасно готуватись до цього. А також пам’ятати, що психологічна цінність використання запропонованих прийомів полягає у груповій формі. Вона сприяє обміну інформацією між учнями, позитивній налаштованості на спілкування, взаємодопомозі під час обговорення та прийняття спільного рішення.

  Багато прикладів наведених прийомів – це своєрідні рольові ігри. Гра дає можливість одержати додаткові знання, виявити невисвітлені у навчальній програмі питання. Учні намагаються обстоювати різні позиції, знаходити аргументи і формулювати погляди. У них формуються навички самостійної роботи з літературою, а також розвиваються мовленнєві здібності, вміння чітко викладати свої думки.

   Однією з особливостей викладання зарубіжної літератури є також використання  нестандартних уроків, які допомагають відійти від традиційного навчання, підштовхнути учня до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя. Навіть пасивні діти хочуть гратися, подорожувати, змагатися. За допомогою нестандартних уроків реалізується підготовка школярів до практичної діяльності, вони привчаються до колективних форм роботи. У ході таких занять вчитель учить дітей зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу, кмітливість мислення. Під час проведення нестандартних уроків освітня, розвивальна й виховна  функції  тісно взаємопов'язані.

     У моїй роботі з  учнями  це, як правило, урок-казка, урок-гра, урок-подорож, урок-зустріч, урок-театр. Саме під час їх проведення  створюється ситуація довіри та успіху,  і за таких обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.

     Розвиток творчих здібностей передбачає розвиток акторської майстерності. У своїй роботі я використовую урок-театр. Це й  ефективний засіб заохочення повторити пройдений матеріал, і вивчення нового матеріалу та підвищення рівня мотивації учнів.

       Для театральних постановок я найчастіше обираю  народні та літературні казки, адже вони відомі всім дітям, мають багату палітру естетичної діяльності, варіативність творчих завдань. Це такі казки як «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів», «Соловей», «Хлопчик-зірка». Надзвичайно подобаються дітям інсценізації байок, таких, наприклад, як «Вовк і Ягня», «Лисиця й виноград», «Мурашки і Цикада».

 

 

docx
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
3897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку