Методичні рекомендації (Наскрізна задача з механіки)

Про матеріал
Ці рекомендації будуть корисні при вивченні механіки на багатьох уроках.Тут показано,як придумувати і розвязувати задачі з практичним змістом. "Наскрізна задача",це задача ,яка розв’язується багато разів,ускладнюючись в міру вивчення нових тем з механіки.
Перегляд файлу

Використання наскрізної задачі при вивченні механіки.

Володимир Михайлович Сапон,учитель фізики Рудківської ЗОШ І-ІІ ст.

Чернігівський р-н.

Ця стаття розрахована на креативних вчителів ,які не люблять брати готові задачі і які можуть без домашньої підготовки придумувати і розв’язувати задачі.

Цей прийом при вивченні механіки я постійно використовував в ті часи,коли механіка вивчалась в 9 класі. Потім, в зв’зку зі змінами в програмі, її використання в повному обсязі було можливе лише в 10 класі. Зараз її знову можна ефективно використовувати в 9 класі.

Що таке «наскрізна задача»?

Це задача,яка розв’язується багато разів,ускладнюючись в міру вивчення нових тем з механіки. Тема такої задачі повинна бути дуже близька і знайома учням, дозволяти легко змінювати початкові умови, логічно послідовно охоплювати новий навчальний матеріал. Такою задачею, що відповідає цим вимогам, є задача на розрахунок руху автомобіля.

На першому уроці у вступному слові я мотивую важливість і необхідність вивчення механіки практичними потребами,наголошую на цінності уміння вести практичні розрахунки реальних фізичних явищ. Тоді ж підвожу учнів до вибору реального тіла, з яким вони будуть мати справу все життя,рух якого ми будемо вчитись розраховувати. Як правило, учні самі пропонують вибрати таким тілом автомобіль,буває навіть якусь конкретну марку. З часом він становиться наче своїм,тому після вивчення якогось нового закону чи явища я говорю учням: «Давайте розглянемо,як буде вести себе наш автомобіль в даній ситуації». Учні досить швидко привчаються конструювати задачу, виходячи з власних знань і власного досвіду.

Така задача містить дуже знайому і звичну ситуацію,не містить мало зрозумілих термінів і дій,отже, не викликає якихось страхів і психологічних перепон.

При вивченні рівномірного руху ми обов’язково розраховуємо безпечну відстань до автомобіля,що наближається, при переході автодороги біля школи,розраховуємо час руху між місцевими населеними пунктами,розрахо-вуємо інші характеристики руху.

Коли вивчаємо рівноприскорений рух, наш автомобіль починає розганятись, гальмувати … всі ці варіанти прораховуємо.

Вивчаємо закони Ньютона-наш автомобіль одержує масу і силу тяги…

Вивчивши силу тертя, ми ведемо розслідування ДТП з нашим автомобілем.По гальмівному шляху визначаємо початкову швидкість (чи не перевищив водій максимально дозволену  швидкість). Знаходячи в Інтернеті швидкісні характеристики конкретних автомобілів можна задавати учням завдання зробити розрахунки деяких інших їх характеристик.Наприклад, по часу розгону з місця до 100 км/год (що є однією з характеристик автомобілів) знайти шлях розгону, коефіцієнт тертя , гальмівний шлях, силу тяги тощо.

Потім розглядаємо рух нашого автомобіля з гори і під гору, по опуклому і вгнутому мосту тощо.

При вивченні розділу «Робота і енергія» ми вертаємось до цієї задачі і розв’язуємо її, виходячи з вивченого нового матеріалу, на основі законів збереження, показуючи, що такий розв’язок набагато простіший.

Обов’язково показую,що стандартний розв’язок прямої задачі, коли по початкових умовах знаходяться кінцеві, підходить для розрахунку будь-яких характеристик руху в даній конкретній ситуації.

Обов’язково показую,що спосіб розв’язоку нашої задачі підходить для розрахунку подібного руху інших тіл: літака, ракети,кулі под..

 Що це дає?

  •                 В учнів простіше і швидше виробляється стандартний алгоритм розв’язування великого класу задач з механіки.
  •                 Учням  легше оцінити реальність одержаних результатів.
  •                 Багато разів повторюючись, стандартні дії опису фізичного явища системою алгебраїчних рівнянь і розв’язування такої системи, формує в учнів вміння використовувати набуті знання як з фізики, так і з математики.
  •                 Розв’язуючи таку задачу учні почуваються психологічно більш комфортно.
  •                 Задача має великий потенціал для формування життєво необхідних компетентностей.

Нашу задачу в зошитах можна виділяти якимсь чином,щоб було легше знаходити її для повторення.

Чогось подібного з фізики в Інтернеті я не знайшов.

Багаторічне використання наскрізної задачі показало досить значну її ефективність.

   Деякі варіанти задачі,сконструйованої згідно дорожної ситуації біля школи.

Автотраса Чернігів-Любеч проходить біля школи.Ширина проїздної частини дороги близько 6 м.Пряма видимість в одну сторону-150 м,в іншу-70 м.

Враховуємо також те, що часто водії порушують швидкісний режим руху біля школи де є «зебра» і відповідні дорожні знаки. Конструюємо задачу виходячи з реальних стереотипів поведінки як учнів, так і водіїв.

«По закінченню уроків учень N звично вставивши в вуха навушники,втупившись у гаджет прямує через дорогу.В цей час водій автомобіля, що рухається з швидкістю (60-100)км/год. розмовляє по мобільнику і тільки коли до учня залишається (20-100)м. помічає його і починає гальмувати.Що буде, тобто де зупиниться автомобіль?» Прораховуємо різні варіанти, враховуючи дорожні умови (стан дороги, коефіцієнт тертя тощо).Потім обов’язково перевтілюємось у поліцейських, які розслідують ДТП і по гальмівному шляху знаходимо початкову швидкість .На основі подібної ситуації можна придумати не один десяток задач які описують реальність і несуть не тільки навчальний  зміст.

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
11 березня 2019
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку