Методичні рекомендації «Навчаємось ефективному спілкуванню. Поговоримо про мобільний етикет» містяться матеріали виховання культури спілкування по телефону. Розроблені для закладів загальної середньої освіти та закладів позашкільної освіти. Вікова категорія 14-16 років. В розробці представлені матеріали , корисні посилання на відеоролики про історію виникнення зв'язку,тренінгу «Моя мобілочка», тощо. Основні уваги зосереджені на питання виховання культури поведінки в громадських місцях, набуття необхідних життєвих компетенцій відповідно до концепції «Нової української школи», виховання людини з високим рівнем культури поведінки.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ МЕТАЛУРГІЙНОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
Центр Дитячої та Юнацької Творчості Металургійного району
«Навчаємось ефективному спілкуванню. Поговоримо про
мобільний етикет»
(Методичні рекомендації для виховних годин.)
Підготувала:
керівник гуртка «Лідер»
ЦДЮТ Металургійного району
Кружко Т.В.
Кривий Ріг
2018
Автор: Кружко Т.В., методист КПНЗ ЦДЮТ по роботі з дитячими об’єднаннями, керівник гуртка «Лідер» Металургійного району
м.Кривого Рогу.
У методичних рекомендаціях «Навчаємось ефективному спілкуванню. Поговоримо про мобільний етикет» містяться матеріали виховання культури спілкування по телефону. Мобільний телефон - незамінний атрибут, але
на сучасному етапі маємо велику проблему в нашій країні з поведінкою людей у громадських місцях під час спілкування по телефону. Ці знання потрібні всім, хто хоче зробити спілкування по телефону приємним, більш зручним і використовувати плюси мобільної комунікації, забувши про існування мінусів. Акцентувати увагу на те, що у громадських місцях ти не один і маєш поводитись достойно, поважаючи себе та оточуючих.
Загальні правила етикету мобільного зв’язку не мають силу закону, тим більше, не впроваджені Але деякі великі оператори в Європі вже розпочали пропагандистські компанії із впровадження базових правил телефонного етикету. Вважаю, що педагоги також повинні долучитись до виховної роботи в даному напрямку.
В розробці представлені матеріали , корисні посилання на відеоролики про історію виникнення зв’язку, тренінгу «Моя мобілочка», тощо.
Основні уваги зосереджені на питання виховання культури поведінки в громадських місцях, набуття необхідних життєвих компетенцій відповідно до концепції «Нової української школи», виховання людини з високим рівнем культури поведінки.
Зміст :
7. Особливості бесід телефоном. (Міні лекція)………………………13-15
8. 10 золотих правил мобільного етикету від Дена Бріода ……………15
9. Поради від компанії «Київстар»………………………………… 16-17
10. SMS етикет …………………………………………………………..…18
1. Вступ.
Мобільний телефон - це незамінний атрибут кожного в сучасному світі. Ми швидше можемо уявити собі, що не маємо годинника, а от мобільного телефону... як? Ви жартуєте? А як комунікувати? Ми підтримуємо стосунки з друзями, рідними, вирішуємо важливі (й не дуже) справи. Завдяки телефонному зв'язку можемо налагодити зустрічі, ефективніше організувати час, надати або отримати важливу інформацію.
Мобільный телефон став невід’ємною частиною повсякдення. І щоб він не став на заваді у культурній та соціальній сфері всім треба знати мобільний етикет та дотримуватись простих правил користування мобільним телефоном. Ми активно використовуємо сучасні технології в тому числі і в загальноосвітніх позашкільних закладах, закладах культури, але іноді це дуже заважає ефективному навчанню та живому спілкуванню.
Те, що у цій сфері не все гаразд в нашій країні важко заперечити . Кожен з нас спостерігає майже кожного дня у приміщеннях та на вулиці, в закладах та в транспорті, інших громадських місцях порушення мобільного етикету. Тому мусимо нагадувати, що в поводженні з мобільним телефоном, як і зі всім у нашому житті, повинна бути виваженість та поміркованість, або ж елементарна мобі-гігієна. Це потрібно всім, хто хоче зробити спілкування по телефону приємним, більш зручним і використовувати плюси мобільної комунікації, забувши про існування мінусів.
Тема є також дуже актуальною для виховної роботи у закладах освіти.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 25 травня 2007 №420 з 1 вересня 2007 р. заборонено використання мобільних телефонів у загальноосвітніх та професійно-технічних закладах усіма учасниками навчального процесу під час проведення навчальних занять.
Питання етичності поведінки та користі при користуванні мобільним телефоном залишається відкритим.
Так вчителями шкіл було зазначені такі порушення мобільного етикету:
- Учні відволікаються від уроків;
- Відповідають на мобільний дзвінок під час уроку;
- Використання мобільних на контрольних роботах, екзаменах;
Які ж загально прийняті норми користування мобільним зв’язком. Ми не говоримо що мобільний телефон і школа річ несумісна, але все ж таки користування мобільним телефоном можна зробити таким, що буде допомагати, а не заважати у навчанні.
2. Інтерактивна гра «Показуха». Пропоную онайомитись з правилами користування мобільним телефоном за допомогою гри. Учасникам роздаються надруковані підказки з правилами користування моільним, кожному по 1 правилу. Учасники повинні за допомогою пантоміми (невербального методу передачі інформації) показати правило. Після того як діти відгадали правило воно вивішується на дошці.
3. Посилання на цікаві відеороліки про мобільний зв’яозк :
https://www.youtube.com/watch?v=Rfy4dHKH5rM
https://www.youtube.com/watch?v=QV8dppOjVuA - історія створення мобільного телефону.
https://www.youtube.com/watch?v=aSuiji_ltIs - історія виникнення зв’язку
https://www.youtube.com/watch?v=b5sArd3PlYs - як ми живемо у мобільному світі (соціальний ролик)
https://www.youtube.com/watch?v=4xVcXNhvv8M - (Дивитись з 7.30 сек.)
https://www.youtube.com/watch?v=NJbVU9NGUk0 - гумористичний ролик.
Якщо ти готовий будувати країну з високим рівнем культури почни з маленького кроку!
Це не просто поради – це правила та вимоги цивілізованого суспільства у користуванні мобільним телефоном .
Коли обов’язково виключити мобільний телефон!!!
Якщо Вам терміново потрібно зателефонувати або відповісти на дзвінок, покиньте зону заборони та здійсніть перемовини.
|
Тренинг проводится в інтерактивній формі, використовуються ігрові методи, методи групової роботи та інші.
Тема: «Культура спілкування по телефону»
Мета: пояснити особливості правил спілкування на відстані; підвести дітей до осмислення важливих етичних проблем: коли доречно і як правильно спілкуватися по телефону; формувати культуру телефонних розмов, звернути увагу на те, що живе спілкування не замінить спілкування по телефону.
Завдання: виховувати культуру взаємин у колективі, формувати вміння користуватися телефоном.
Хід заняття.
І. Вступ.
Ведучий: Сьогодні в нас цікава тема, а саме поговоримо про наші улюблені мобілочки. А почнемо з привітання а потім продовжіть речення «Для мене мобільний телефон це ….»
Після обговорення.
Ведучий: Як ви вважате , що це? (Показує один із перших мобільних телефонів на екрані.) Отже, екскурс в історію. Історія цього винаходу почалася нещодавно. Сорок років тому виникла перша назва «уокі-токі» - «ходжу та розмовляю». Це був важкий ранець, який носили за спиною. Перші апарати були настільки громіздкі, що ставилися лише в автомобілях. Згодом з’явилися апарати з ручкою для носіння, але теж важкі і незручні.
Зараз цей предмет неважко загубити й у кишені. З його допомогою можна слухати музику, користуватися мережею Інтернет, робити фотографії, відеозйомки, а найголовніше – спілкуватися з друзями, батьками та близькими людьми.
Увага на екран.
Перегляд відеоролику за посиланням про історію виникнення моілного зв’язку. https://www.youtube.com/watch?v=Rfy4dHKH5rM
Колискою мобільного зв’язку є Скандинавія. Звідти почали своє розповсюдження Nokia, Benefon, Ericsson. Та за ними крок у мобільному світі зробили США – Motorola, AT$T.
Люди навчилися спілкуватися на відстані.
Спілкування на відстані (або дистанційне спілкування) має свої етикетні правила. Їх слід додержуватися, бо від цього залежать наші взаємини з іншими людьми.
З основними правилами телефонного спілкування ми ознайомимося на сьогоднішньому занятті.
ІІ. Мотивування виховної діяльності.
Ведучий: Людина – особистість соціальна, тому спілкування відіграє велику роль у її житті. Для початку давайте згадаємо з чого починались наші знання про спілкування у дитячому садочку. Ми вивчали ввічливі слова. А як часто ви користуєтесь ними зараз і чи не забуваєте про них? А допоможе нам вправа «Чарівні слова». (Робота в групах за методико «Карусель» )
Група об’єднується в 3 команди за кольорами. За 3 хвилини треба згадати якнайбільше «чарівних» слів та фраз. Команда записує слова на аркуші де написане завдання, через 3 хвилини за методом каруселі групи обмінюються результатами і доповнюють напрацювання попередньої групи. В кінці групи презентують виконання завдань.
Завдання : Перша команда : «Якщо у когось просять вибачення, то користуються такими словами…»
(Вибачте; вибачте, будь ласка; прошу пробачення; прийміть щиросердне вибачення; перепрошую тощо.)
Друга команда: «Висловити вдячність можна за допомогою слів…»
(Спасибі, дякую, щиро вдячний, красно дякую, висловлюю глибоку вдячність тощо.)
Третя команда : «Коли висловлюють побажання, то вживають слова…»
(Доброго здоров’я, всього найкращого, всього доброго, доброї ночі, на все добре, бувайте здорові тощо.)
Учасники гри знаходяться разом в одному приміщенні, розташовуючись ланцюжком, один за іншим. Ведучий тихим голосом (або пошепки), так, щоб не було чутно іншим, вимовляє на вухо першому учаснику заздалегідь заготовлену, зазвичай записану на аркуші паперу коротку фразу або важковимовне слово. Перший учасник повинен так само тихо повторити сказане на вухо другому, той - третьому, і так далі, до кінця ланцюжка. Повторювати і перепитувати не можна. Останній учасник голосно вимовляє те, що він почув, після чого ведучий голосно зачитує з паперу те, що було ним сказано першому учаснику. Як правило, при достатній довжині ланцюжка і незвичайною, важкомовної фрази, обраної провідним, на виході ланцюга виходить зовсім не те, що було на вході. Далі, якщо це потрібно, учасники можуть обговорити результати, сказати, що кожен з них почув і з'ясувати, де відбулися спотворення.
ІІІ. Формування етичних умінь і навичок
Гра-фантазія «Уяви!»
Ведучий: Діти, заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас… У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він написав: «У мене є запас води і їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого – спілкування!».
Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном.
(Відповіді учасників.)
Отже, телефон – не лише засіб зв’язку, а й ліки від розчарування та самотності, від безвиході.
Гра-дослідження «Власна думка»
Ведучий: Швейцарський мислитель кінця XVIII ст. Лафа тер зауважував: «Хочеш бути розумним – навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати, переставати говорити, коли нема чого більше сказати.»
Спробуймо дослідити, як це твердження пов’язане з правилами спілкування по телефону.
(Діти висловлюють власні думки та припущення.)
«Скарбничка телефонного етикету»
Ведучий: Щоб уникнути непорозумінь у спілкуванні, слід керуватися правилами, викладеними у «Скарбничці телефонного етикету».
(Кожному учаснику дають текст). Ви маєте уважно прочитати ці правила і запропонувати власні поради, як коротко та стисло вести розмову по телефону.
IV. Практикум. Рольова гра.
Ведучий: Увага! Шукаємо таланти! Мабуть, кожен із вас мріяв хоч ненадовго стати актором, продемонструвати свої здібності та вміння на сцені. Зараз ваші мрії можуть здійснитися!
Учасники об’єднуються в пари їм пропонується ситуація , яку треба розіграти.
Виконайте в ролях телефонну розмову:
а) двох однокласниць, одна з яких пропустила тиждень занять через хворобу;
б) класного керівника та учня, який пропустив шкільні заняття;
в) батька й учня, який пропустив уроки в школі.
Використовуйте форми мовленнєвого етикету. Поясніть відмінності між трьома варіантами телефонної розмови.
г) Проаналізуйте та розіграйте ситуацію: дівчина сидить в автобусі і голосно розмовляє по мобільному телефону, інші пасажири звертають на неї увагу.
2. Охарактеризуйте поведінку хлопця:
V. Підсумок тренінгу. Рефлексія. Щоб переконатися, що учасники засвоїли правила спілкування по телефону проведемо невеличкий бліц-турнір «Ввічливо - неввічливо».
Ви маєте плеснути у долоні, коли погоджуєтеся з правилом дистанційного спілкування, тобто, коли так чинити ввічливо, і мовчати, коли запропонована поведінка є неввічливою. Ведучий у швидкому темпі читає твердження.
Кожному учаснику надається слово для вражень від тренінгового заняття. Учасник має коротко сказати, що йому сподобалось найбільше, що нового він дізнався.
6. Тест
Психологи розробили багато тестів, які дають змогу визначити характер людини за її манерою розмовляти по телефону. Ось найкоротший із них:
Що відповісти, коли той, хто зателефонував до вас, помилився номером?
а) Ви не туди потрапили!
б) Вибачте, але тут такого немає. Напевно, ви помилилися. Зателефонуйте ще раз!
в) Який номер ви набираєте?! Ні, це зовсім інший.
Відповідь:
а) Ви – натура творча, імпульсивна. Варто навчитися лише контролювати власну поведінку.
б) Ви – людина спокійна, терпляча, витримана. Та не дозволяйте іншим експлуатувати Вашу врівноваженість.
в) Ви – людина серйозна й практична. Щоправда, іноді бракує тактовності у ставленні до оточуючих. Навчіться не лише думати про себе, а й турбуватися про інших.
7. Особливості бесід телефоном. (Міні лекція)
Коли телефонують вам
· Не ігноруйте телефонні дзвінки.
· Знімати слухавку краще всього після другого дзвінка. Якщо у вас відвідувач, вам вистачить часу закінчити фразу і, сказавши співрозмовнику “Вибачте”, зняти слухавку.
· Якщо телефонний дзвінок лунає в той момент, коли ви говорите по іншому телефону, то зніміть слухавку і попросіть абонента зачекати, пояснивши, що ви ведете бесіду з іншим абонентом, і запитайте у нового співрозмовника, чи почекає він закінчення розмови або його більше влаштує, якщо ви зателефонуєте через якийсь час.
· Якщо ви не хочете переривати важливу телефонну розмову, то можна підкреслити це такою фразою: “Це дзвонить другий телефон, але я не хотів би переривати нашу розмову. Будь ласка, не турбуйтеся, я попрошу зателефонувати мені пізніше”.
· Якщо ви розмовляєте по телефону вдома і у цей момент лунає дзвінок в двері, відкрити які, окрім вас, нікому, поясніть ситуацію і пообіцяйте передзвонити через декілька хвилин. Але не забудьте виконати обіцянку!
· Під час ділової розмови не допустимо що-небудь жувати або пити.
· Не слід телефонувати після десятої вечора.
· Будьте лаконічні, ввічливі і доброзичливі.
Коли телефонуєте ви
· Якщо телефонуєте ви, корисно написати на аркуші паперу основні пункти майбутньої розмови, щоб хвилюючись або поспішаючи не упустити окремі важливі моменти.
· Знявши слухавку, потрібно завжди сказати “Доброго ранку”, “Добрий день”, “Добрий вечір” і представити фірму, а також себе.
· Якщо ви дзвоните другові, а до телефона підходить хтось інший, то слід сказати: “Здрастуйте. Вибачте за турботу. Це Володимир. Можна запросити до телефона Ігоря?”
· Якщо ви телефонуєте своєму приятелю на роботу, слід поцікавитися, чи є у нього час вислухати вас з особистого питання. Може, він у цей момент веде прийом співробітників або зайнятий терміновою роботою. Тим більше, якщо ваш друг посідає керівну посаду. Час таких людей зазвичай розписаний похвилинно.
· Якщо ви берете номер телефону вашого знайомого, співробітника, підлеглого, ви обов’язково повинні запитати, в який час їм можна зателефонувати. У всіх людей різний розпорядок дня, різний ліміт часу. Тому одному можна телефонувати до одинадцятої вечора, іншому – тільки до дев’ятої вечора. Одному можна телефонувати з сьомої ранку, іншому – тільки з дев’ятої.
· Якщо під час телефонної розмови на лінії відбувся збій і розмова перервалася, передзвонює той, хто тільки що телефонував.
· Припустимо, ви зателефонували людині, яка попросила вас про це, але у момент дзвінка її не було на місці або не змогла підійти до телефону. В такій ситуації потрібно попросити передати цій людині, що ви телефонували, і повідомити номер телефону, за яким з вами можна зв’язатися, а також – в який час.
· При веденні ділової телефонної розмови необхідно дотримуватися субординації. Тобто старший за положенням ніколи не повинен чекати, а при рівному положенні чекає той, хто телефонує.
· Не обговорюйте питання, які вас цікавлять, з некомпетентними людьми або людьми, які не наділені відповідними повноваженнями.
· Не допускається по телефону: вітати людей старшого віку; висловлювати співчуття рідним померлої людини; запрошувати гостей на весілля; дякувати за подарунок; попереджати про свій візит.
Як правильно закінчувати розмову?
· Першим кладе трубку той, хто телефонував. Чоловік, який телефонує жінці, чекає, коли жінка покладе трубку.
· Якщо начальник зателефонував своєму підлеглому, підлеглий чекає, коли покладе трубку начальник.
· Якщо співрозмовник занадто балакучий, потрібно сказати делікатно: “Я б хотів з вами поговорити довше, але, на жаль, у мене зараз термінова справа”.
Завершити телефонну розмову можна такими фразами [19]:
· Вибачте, я зараз зайнятий, чи можу я вам передзвонити?
· Не хочу переривати вас, але мені зараз треба йти, інакше я спізнюся на ....
· Дуже радий вас чути, але мені зараз необхідно піти.
· Дуже приємно з вами розмовляти, але мені треба зателефонувати ще в одне місце. Дозвольте, я зателефоную вам пізніше?
· Давайте обговоримо все через декілька днів.
· Я вам зателефоную в наступну середу.
Етикет мобільного зв’язку
Не дивлячись на численні переваги використання мобільного зв’язку, в суспільстві виявляється все більше ознак негативного ставлення до стільникових телефонів. Загальні правила етикету мобільного зв’язку ще немають силу закону, тим більше, не впроваджені. Але деякі великі оператори в Європі вже розпочали пропагандистські компанії із впровадження базових правил телефонного етикету.
Потребує обмеження використання стільникових телефонів в магазинах, ресторанах, в транспорті. Недопустимим є його використання в кінотеатрі, театрі, на концерті, під час навчального процесу. Особливу небезпеку складає розмова по телефону за кермом. Так, в Японії в 2000 р. близько половини аварій (557 випадків з 1351) відбулося через те, що водії намагалися відповісти на дзвінок, набирали номер (197 випадків) або розмовляли по телефону (187 випадків).
В Україні введені нові правила дорожнього руху, згідно з якими забороняється користування мобільним телефоном за кермом, тримаючи його безпосередньо у руці. Водії повинні використовувати пристрої hands-free. Хоча навіть з вільними руками телефон може відволікти водія від правильної оцінки ситуації на дорозі.
Ще більш небезпечним є включений телефон в літаку. Відомі випадки вимушеної посадки літаків після зльоту, коли пасажири забували виключати телефон. З причини невиключеного мобільного телефона розбився під Цюрихом літак з 10 пасажирами на борту.
Правила поведінки в офісі, де люди звичні до частої зміни обстановки і до того, що їх часто переривають, відрізняються від правил, прийнятих в спокійній, стриманій атмосфері вдома або в громадських місцях. Для дотримання етикету стільникового зв’язку обов’язково слід враховувати навколишнє оточення і керуватися здоровим глуздом.
Якщо використання стільникового телефону дратує оточуючих, необхідно знайти інше приміщення, щоб зробити дзвінок. Навряд чи у кого-небудь виникне бажання слухати ваші розмови за обідом, читанням книг або під час перегляду фільму, спектаклю тощо.
Особливе роздратування у оточуючих вас людей викликають вхідні дзвінки. В цьому випадку можна порадити приглушити дзвінок або включити вібродзвінок (під час надходження вхідного виклику телефон не дзвонитиме, а тільки вібруватиме). Доцільною буде переадресація виклику на інший номер телефону або повне відключення стільникового телефона.
Знаходячись у приймальні або в кабінеті керівника, некоректно користуватися стільниковим телефоном. Якщо ви не хочете пропустити важливий для вас дзвінок, можна скористатися послугою переадресації повідомлень на персональний автовідповідач. Якщо оператор стільникового зв’язку такої послуги не надає, то краще вимкнути стільниковий телефон.
При користуванні стільниковим телефоном необхідно дотримуватися етичних норм. Ваш діловий партнер чекає від вас звичної манери спілкування – відповіді на вхідні дзвінки одразу або протягом декількох хвилин. Якщо цього не відбувається, то багато хто може сприйняти це мовчання як образу або зневагу. Телефонуючи, абоненти знають, що ваш телефон має функцію очікування і визначення номера. Тому виникає підозра, що, побачивши на дисплеї номер викликаючого абонента, ви ігноруєте дзвінок і не бажаєте спілкуватися з ним .
8. 10 золотих правил мобільного етикету .
(Ден Бріод)
1. Не дратуйте ближнього балакучістю.
2. “Кукарача” хай не буде дзвінком твоїм.
3. Хай не буде почутим телефон твій в театрі.
4. Хай відсохнуть руки у телефонуючого за рулем.
5. Вуха твої хай не будуть зайняті без необхідності.
6. Не підвищуй голосу свого з телефоном твоїм.
7. Хай не будеш нероздільним з телефоном твоїм.
8. Хай не буде телефон твій поруч з хлібом твоїм.
9. Поради від компанії «Київстар».
Досить часто виникає потреба скористатися мобільним телефоном, хоча місце й час для цього можуть бути не зовсім доречними. Що ж робити в таких випадках? Звичайно ж, керуватися правилами мобільного етикету.
Правила мобільного етикету базуються на загальних правилах розмовного та телефонного етикету. Пам'ятайте головне - розмова по-мобільному телефону є особистою і у разі виникнення потреби скористатися мобільним телефоном у суспільному місці, необхідно враховувати інтереси оточуючих людей.
Щоб гармонійно поєднати особисту свободу спілкування та повагу до оточуючих компанія "Київстар" радить дотримуватись наступних рекомендацій:
10. SMS етикет
1