КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ «ГРАНІ»
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«Оригамі. Пароплав»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ
навчального заняття
Підготували:
Керівники гуртка Павлік О.О.
«Початково-технічне моделювання» Павлік О.П.
м.Запоріжжя, 2021 рік
Тема: Оригамі. Пароплав
Мета:
• навчити
-підкреслювати образну характеристику предмета співвідношенням кольорів, допоміжними деталями;
- аналізувати створені ними іграшки (визначати в них загальне — спосіб конструювання і різне — додаткові деталі).
• ознайомити дітей із властивостями паперу;
• допомогти засвоїти елементарні операції: складання, згинання та основні способи конструювання з паперу;
• формувати вміння добирати розмір і колір паперу відповідно до призначення виробу; вміння планувати діяльність з урахуванням спільної для всіх мети;
• розвивати спостережливість, образне сприйняття, інтерес до створення різноманітних образів, інтерес до конструювання;
• оволодівати уміннями передавати характерні особливості форми, розміру, пропорцій, співвідношення їхніх частин, добирати декор відповідно до задуму та призначення виробу;
• прикрашати вироби аплікацією, підсилюючи образну та емоційну виразність;
• виховувати вміння виконувати роботу в певній послідовності;
Обладнання (набори за кількістю осіб в групі):
Матеріали для заняття:
ілюстрації плаваючих засобів, фото кораблів;
технологічні карти;
фонова музика.
Методичні прийоми: Сюрпризний момент, розгляд ілюстрацій, бесіда, питання до дітей, слухання фонової музики, показ і пояснення техніки оригамі, аналіз і підведення підсумків.
План заняття
Хід заняття:
Керівник: Мої вітання! Сьогодні, я вас хочу запросити в цікаву подорож ріками та струмочками.
Скажіть, а який зараз місяць?
Що змінилося в природі восени? (Сонце світить менше, листя падає, птахи збираються до теплих країн)
Організаційно-пошуковий
Як ви думаєте, які прикмети осені ми вже бачимо на вулиці?
(Іде дощ, сонця стало менше, птахи улітають в теплі краї, падають листя, біжать струмки).
Напевно вам вже підкорилися калюжі.
СЮРПРИЗНИЙ момент. Вбігає пірат (переодягнений старшокласник)
Керівник. Спробуємо допомогти?!
Розглянемо ілюстрації: які існують плавзасоби.
Складемо кілька видів: двотрубний пароплав, "Tricky boat", яхти (стандартну і з парусом), лайнер, двопалубний корабель
Почнемо з пароплаву. Візьмемо квадратний листок з полиці. Складаємо за схемою.
Підготуйте квадрат з паперу для початку.
Якщо, наприклад, ви хочете зробити з паперу пароплав величезних розмірів, можете взяти навіть великий ватман. Але в ігровому застосуванні важливий не тільки розмір, але і те, як зробити пароплав справжнім. І тут все залежить виключно від вашої фантазії:
Фізкульхвилинка
Вихідна позиція.
Обидві долоні з’єднані “ківшиком”, усі пальці, крім великих спрямовані у бік “від себе”, а великі пальці підняті уверх та з’єднані – це “труба”.
Пароплав пливе по річці,
Дим з труби, немов із пічки.
Керівник. Ми сьогодні складаємо з паперу. А як цей прийом називається?
Правильно - «орігамі».
Орігамі - це мистецтво створення моделей різних предметів, тварин, птахів, квітів шляхом згинання листи паперу. З давніх часів оригамі виконувало різну роль життя японців. Паперові фігурки супроводжували ритуальні ходи, витончені метелики прикрашали весільний стіл. Уміння скласти з квадратного аркуша постать вважалося ознакою доброї освіти, вишуканих манер і витонченого смаку.
У VI-VII столітті н.е. у Китаї мали ходіння паперові гроші Фей-Тянь ("літаючі монети"). Через деякий час японці вже виробляють свій власний папір, що за якістю перевершує китайську. Стародавня технологія виробництва паперу зберігається у Японії до сьогодні.
Першим японським виданням з орігамі вважається книга "Сембадзуру ориката" ("як скласти тисячу журавлів"), що вийшла у світ у 1797 р.
У 1845 р. у Японії видається книга "Кан-но-мадо" ("вікно середини зими"). У 1885 р Окамото Консеки видав книжку для дітей з оригамі "Ориката", яка згодом було переведено англійською
Керівник гуртка: Приступаємо до виготовлення яхти . (Звучить спокійна музика). Демонстрація зразка орігамі керівником.
Робота в парах. Діти розглядають і аналізують модель, схему за якою виготовляють яхту
Пам'ятайте, що необхідно пригладжувати пальцем кожну лінію заготовки, щоб все вироби вийшли охайними.
Покрокова схема:
Робота в групі. Один керує голосом. Всі дивляться на схему та роблять почергово наступний етап за схемою.
Учень говорить. Беремо квадратний паперовий листочок: кольоровий або білий. Куточки згинаємо один до одного, а потім розправляємо, щоб виділилися області згинів. Далі листочок згинають ще 2 рази — по вертикалі і горизонталі, щоб створити ще 2 лінії, а після цього, для тих же цілей, перегини необхідно зробити по всіх куточках (тобто всі кути скласти до центральної частини листочка, щоб вийшов квадрат, а потім все розправити).
Увага! Ми переходимо до головної частини роботи. Спочатку права, а далі і ліва половина листочка вертикально складається в центральну частину. Потім точно так же загинається і нижня частина з верхньої половинки.
Все — макет вашої човни можна перевернути догори. Створену модель повільно перегинають по діагоналі. Кут знизу необхідно підняти і зміцнити. Корабель зроблений. Можна прикрасити корпус в одній колірній гамі, парус — в інший, і починати грати.
Робота командна. Виготовляємо яхту стандартну
Спочатку береться папір, це повинен бути квадратик з рівними сторонами. Далі згинається навпіл, щоб вийшов трикутник. Цей самий трикутник потім перегинається навпіл знову, так щоб при розгинаючи лист був схожий на чотири схематичні, але рівномірні геометричні фігури.
Одну з частин перегинаємо і загинаємо один з кутів в серединку. Потім потрібно зробити кут до серединки, але щоб він не зайняв весь обсяг. Загин виконується від відкритої сторони до центру.
Відгинається назад, і створюється шапка. Стандартна яхта з паперу створена. Але ця саморобка не може витримати сильний вплив води. Його не можна навіть запустити за течією струмка – це стане прикрасою.
Керівник. Готуємо реванш. Команди приготуйтеся. Наступні моделі плавають не дуже, але виглядає красиво
.
Схема цього кораблика називається "Tricky boat", звучить трохи схоже на слово "трюк". Перекласти назву і правда можна як "хитра, підступна, заплутана".
Перші півтори хвилини папірець просто мнуть і розгладжують за всіма напрямами (це необхідна умова для виконання хитромудрого фокуса), зате потім починається справжнє чудо!
Океанський лайнер
Керівник гуртка: А тепер - нескінченну радість. Будемо спускати на воду нашу флотилію. Капітани Ви готові? Наскільки все насправді просто.
Ось і попливуть наші кораблики
Діти, вам сподобалося займатися? А що сподобалося?
Відповіді дітей.
Керівник: Що нового ви сьогодні дізналися?
Ви раді, що допомогли метелику?
Аналіз робіт дітей.
Насправді зробити пароплав досить легко, але потрібно слідувати інструкції.
Молодці!