Методичні рекомендації стануть в нагоді вчителям іноземної мови для покращення позааудиторної роботи. Викладач ділиться досвідом інтенсифікації навчально-виховного процесу, описує шляхи створення єдиної системи позааудиторної роботи з дисципліни.
Про досвід та проблеми
позааудиторної роботи
при викладанні іноземної мови
Система позааудиторної роботи з іноземної мови включає сукупність взаємопов’язаних і взаємодіючих організаційних форм, методів та видів поза навчальної діяльності, об’єднаних загальними цілями. Вона сприяє реалізації практичної, виховної та навчальної діяльності. Позааудиторна робота сприяє формуванню позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності студентів, підвищенню рівня володіння мовою, більш широкому знайомству студентів з культурним та соціальним життям народів світу, стимулює самостійну роботу студентів над вивченням іноземних мов.
У плануванні позааудиторної роботи з іноземної мови часто стикаюся з проблемою, яким саме заходам і заняттям віддати перевагу: тим, що пропонують заучування студентами готового матеріалу, творчій імпровізації чи звіту про пророблену на попередньому етапі роботу. На мою думку, необхідне помірковане їх поєднання. У вивченні іноземної мови не уникнути заучування напам’ять, і далеко не все можна побудувати на творчій імпровізації. Отже, важливо потурбуватися про те, щоб будь-який запропонований викладачем вид діяльності був привабливим для студентів, не викликав перевтоми, не був одноманітним .
Одним із резервів інтенсифікації навчально-виховного процесу з іноземної мови, є створення єдиної системи позааудиторної роботи з дисципліни. Досвід свідчить про те, що вивчення будь-якої програмної теми можна продовжити в позааудиторній роботі. Позааудиторні заняття узагальнюють вивчений матеріал, доповнюють його, демонструють студентам результати опанування мовою та сприяють подальшому вдосконаленню вмінь і навичок.
Будучи тісно пов’язаною з роботою на занятті, позааудиторна робота має і свої особливості :
1. Участь студентів у позааудиторній роботі носить добровільний характер (на занятті обов’язковий).
2. Позааудиторні заняття мають природний характер.
3. Різні форми позааудиторної роботи виключають жорсткий контроль (у вигляді оцінок) умінь, навичок, знань.
4. Позааудиторна робота порівняно з аудиторною дає великі можливості для прояву самостійності, ініціативності, творчості.
В основу функціональної системи позааудиторної роботи з будь-якої дисципліни, покладено принципи й окремі вимоги, що визначають зміст, форми, методи, напрями педагогічного впливу на особистість.
Головними умовами реалізації принципу зв’язку з життям є систематичне ознайомлення студентів з актуальними подіями в житті України, читання газет, проведення тематичних вечорів, широке використання краєзнавчого матеріалу та матеріалів із життя коледжу.
Принцип комунікативності роботи забезпечується відбором мовного і розмовного матеріалу, який має індивідуальне значення для студентів, створення ситуацій і умов, наближених до спілкування студентів дв природному середовищі, використання ТЗН, надаванням можливості інтелектуального і емоційного самоствердження. Але це вимагає від викладача вмінь створити особистісно-значимі для студентів умови установки, розподілити ролі в колективі, вчасно помітити успіх і заохотити студентів, розподілити ролі таким чином, щоб кожен студент міг проявити найсильніші сторони.
Дотримання принципу комунікативної активності передбачає врахування індивідуально-типологічних особливостей студентів, які проявляються в мовленнєвій діяльності: у одних добре розвинута здібність до імітації, розвинутий слух, другі мають логічну або механічну пам’ять, легко запам’ятовують.
У зв’язку з цим виникає проблема максимального використання уже сформованих психічних особливостей студента в цілях ефективного оволодіння іноземною мовою. Методика позааудиторної роботи з іноземної мови сприяє розвитку переваг кожного студента. Стосунки співробітництва, ділової співпраці між викладачем і студентами, відсутність авторитарності в їх взаєминах, створення умов для прояву самостійності та ініціативи.
Важливим принципом є принцип ураження рівня мовної підготовленості студентів і узгодженості з заняттями іноземної мови. Постійні звертання до словника в процесі читання чи підготовки повідомлень, дуже складні мовленнєві структури, безліч незнайомих слів та граматичних явищ в текстах не сприяють розвитку зацікавленості студентів до позааудиторної роботи, знижують її виховну та навчальну цінність. Навіть такий захоплюючий вид позааудиторної роботи як розучування пісень на іноземній мові стає тягарем, якщо в підборі пісень не враховуються знання, вміння та навички студентів. Тому викладач повинен завжди відчувати допустимий рівень мовленнєвих труднощів, перебільшення котрих перетворює позааудиторну роботу в заняття.
Позааудиторна робота – один із шляхів систематизації мовного матеріалу аудиторної та позааудиторної роботи студентів. Спадкоємність між аудиторною та позааудиторною роботою не тільки стимулює діяльність студентів за рахунок підвищення готовності брати участь в ній, а також об’єднує мотиви навчальної та поза навчальної діяльності, дає можливість практично застосовувати знання, вміння та навички по близькій до вивчаючої за програмою теми.
Принцип міжпредметних зв’язків в підготовці та проведення позааудиторної роботи з іноземної мови сприяє формуванню гармонійно розвинутої особистості, її духовної сутності.
Щодо форм позааудиторної роботи, вони можуть бути як постійні, так і періодичні. Постійні включають клуби, гуртки, прес-центри, які працюють по напрямках, а напрямки можуть бути різноманітними: подорожі по країні, мова якої вивчається, любителі зарубіжної музики та пісні, життя молоді в країні, мова якої вивчається, проблема екології в світі, клуб веселих та винахідливих та інші.
Організовуючи гурткову роботу треба пам’ятати, що тематика гуртка повинна доповнювати і поглиблювати матеріали заняття, сприяти їх кращому і більш надійному засвоєнню, мати зв’язок з життям студентів і стимулювати їх потребу в спілкуванні.
До періодичних форм позааудиторної роботи належать вечори, концерти, а також різні види змагань: конкурси, олімпіади, вікторини, брейн-ринги. Крім того робота може бути організована тижнями, декадами та місячниками.
Характеризуючи позааудиторну роботу з іноземної мови в нашому технікумі слід відмітити, що вона має комбінований характер, тому що гурткова робота на протязі року обов’язково завершується підведенням підсумків. При кабінеті працює гурток іноземної мови. Мета гуртка – удосконалення практичних умінь та навичок студентів, розширення знань про країну, мова якої вивчається, підвищення зацікавленості у вивченні мови.
Існують загальні вимоги до організації роботи гуртів:
Під час організації роботи гуртків необхідно, щоб студенти усвідомлювали чітко мету занять гуртка, зрозуміли свою роль у його роботі, щоб кожен член гуртка знав, як буде оцінюватися виконана ним робота. заняття потрібно проводити згідно з планом. У минулому році я вів роботу гуртка "Подорож по Великій Британії". Робота гуртка була спрямована на поширення знань його учасників про країну, мова якої вивчається. Були представлені слідуючі напрямки:
Кожен гуртківець вибрав ту тему, яка виявилася для нього найцікавішою і доступною. Для підготовки творчої роботи та повідомлень вони використовували різноманітну інформацію, а саме: книжки, журнали, газети та інформацію з Інтернету. Деякі теми супроводжувалися переглядом відеофільмів, а деякі – прослуховування записів. Завершенням річної роботи гуртка була гра "Найрозумніший", в якій брали участь не тільки гуртківці, а й інші студенти. Слід відмітити що навіть ті студенти, які не стали переможцями, відчули задоволення від того, що вони опанували стільки нового матеріалу, готуючись до гри. Але маючи досвід проведення конкурсів та КВН і беручи відсутність самокритичності студентів, довелося зразу змінити умови гри, не допускаючи ворожнечі між гравцями. Студенти показали слабкий інтелект. Переможці отримали призи, і всі учасники відмінно оцінки.
Як уже було сказано, важливою умовою ефективності позааудиторного заходу є дотримання принципів поєднання колективних, групових та індивідуальних форм діяльності. З найбільш цікавих для студентів видів роботи є проведення тематичних вечорів, конференцій, участь у підготовці та проведенні вечора сприяє підвищенню активності студентів, поглибленню їх знань. Готуючись до виступу на вечорі, студенти розширюють свій словниковий запас, розвивають навички усного мовлення. Вечір іноземною мовою за своїм характером може бути:
За останні 5 років були проведенні такі вечори: тематичні "Тарас Шевченко і англійська література", "Любовна лірика в творчості Вільяма Шекспіра і Роберта Бернса" літературно-музичний вечір "Бітлз – це вічне свято", вікторина "Чи знаєте ви Великобританію", лекцію "Земля – наш спільний дім".
Враховуючи велику зацікавленість студентів до закордонних груп, я включаю в заняття зі студентами відомості про групи, організовую прослуховування музичних творів в їх виконанні. Два роки тому назад було проведено вечір сучасної пісні про кохання "Кохання в піснях наших улюблених виконавців", який було присвячено Дню Святого Валентина. Робота з піснею на іноземній мові глибше знайомить з країною, мова якої вивчається, розвиває вміння та навички сприйняття та відтворення іноземної мови, стимулює інтерес до оволодіння нею. Отже, я вважаю цей напрямок дуже ефективним в підвищенні мотивації вивчення іноземної мови тому, що зараз серед молоді навряд зустрінеш когось, хто б не цікавився сучасною поп музикою.
Існує ще один цікавий метод позааудиторної роботи – олімпіади та змагання. Головна мета проведення олімпіад з іноземних мов – виявити студентів з високим рівнем практичного володіння іноземною мовою та стимулювати їх зацікавленість у вивченні мови. Постійно вдосконалюємо організаційні форми, методики проведення олімпіад та критерії оцінювання відповідей учасників, що знаходять своє відображення в Положенні про проведення олімпіад з іноземних мов. Після проведення олімпіади обов’язково ознайомлюю студентів з її результатами.
Великий інтерес викликають в студентів змагання, конкурси. Проведені були такі конкурси: на кращий переклад, на кращого читця, вікторину "Чи знаєте ви США", конкурс гідів-перекладачів, конкурс загадок, шарадів, ребусів, КВК "Знавці англійської мови".
Особливу увагу приділяю проведенню тижня іноземних мов. Згідно графіка проводжу додаткові заняття, консультації.
В моїй роботі велику увагу приділяю листуванню з носіями мови. На протязі 10 років проводилося листування з викладачем із США. Листи ці й досі використовую на заняттях. Зараз разом з учасниками гуртка налагоджую контакти через електронну пошту. Адже в ході листування студенти одержують реальну можливість перевірити себе і підвищити свій рівень володіння мовою.
В практиці роботи використовую також і індивідуальні форми роботи. це розучування пісень, віршів. Так, в жовтні цього року зі студентами було вивчено вірш Кіплінга. В грудні проведено брейн-ринг "З історії рідного краю".
Під час організації позааудиторної роботи потрібно враховувати підвищення мотивації у вивченні іноземної мови.
Згідно з результатами анкетування, яке я провів у 2018 році серед студентів І-ІІІ курсів:
Відповідно до результатів, я дійшов висновку, що під час розробки позааудиторних заходів потрібно враховувати індивідуальні можливості студентів, їх інтереси, уміння та навички.
Роблячи висновок слід підкреслити, що саме позааудиторна робота забезпечує особистісний підхід у формуванні мотивації до вивчення іноземної мови, а також розвиває різні якості студента, а саме: художній смак і артистичність, самостійність, творчість та відповідальність, смак колективної діяльності, інтереси поведінки в різних життєвих ситуаціях, надає життєвий досвід та ін.