Комунальний заклад
«Центр дитячої та юнацької творчості №4
Харківської міської ради»
Методичні матеріали
проведення заняття у гуртку «Паперокручення»
за темою:
«Цікаве паперокручення. Нетрадиційні техніки паперокручення»
(Програма гуртка «Паперокручення», Круглик Л.Ю., Белоглазова Н.В., Дейдиш Л.А., рекомендовано МОН України (Лист від 11.11.2015 № 1/11-16380)
Підготувала:
Верпатова О.В., керівник гуртка
Харків 2020
План-конспект заняття
Рівень навчання: початковий
Рік навчання: перший
Вік вихованців: дошкільний та молодший шкільний вік
Тип заняття : комбінований
Форма проведення: групова
Місце проведення: навчальний кабінет
Тривалість заняття: 2 години
Тема: «Цікаве паперокручення. Нетрадиційні техніки паперокручення. Акваріум»
Мета та задачі:
Матеріали та обладнання: малюнки із зображенням риб, акваріум, кружечки, зразки паперових рибок; папір 10х10 см різного кольору, кольорові смужки, паперові тарілки, паперові форми для кексів, клей, пензлі, серветки, ножиці, нитки, дрібні додаткові деталі (очі, луска); технічні засоби: DVD-програвач; носії з завантаженими мультфільмами, музикою.
Міжпредметні зв’язки: природа, математика, мистецтво, фізика.
Хід заняття:
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до заняття.
2. Привітання.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань. .
1.1. Властивості паперу. Бесіда. (додаток 1)
1.2. Властивості паперу (практична-дослідницька діяльність або демонстрація властивостей).
1.2. Демонстрація основних видів паперу. Відгадування: Як називається?» (відповіді дітей – назва форми)
1.3. Геометричні фігури: нагадування (активна фізична діяльність): малюємо квадрат, трикутник, коло тощо пальцем, головою, лівою ногою тощо.
2. Новий матеріал
(На дошці – малюнки із зображенням риб).
2.2.1. Педагог пропонує дітям відгадати народні загадки.
Водою їхали пани,
На них – сріблясті жупани.
Хоч жупани – лата на латі,
Панам радують в кожній хаті.
(Риби)
У хатах прозорих всі вони живуть,
Можеш ти їх бачить, та не можеш чуть.
(Риби)
Правильно - це риби.
У яких прозорих хатах живуть риби? (В озерах, річці, морі)
Якщо риби живуть у річці, як ми їх назвемо? (Річкові)
А якщо в морі? (Морські)
(2.2.1.Можна переглянути М\Ф «Загадки для дітей» (додаток 2))
2.2.3. Перехід до практичної роботи
Є різні риби у воді:
Товсті, тоненькі і худі,
Дрібненькі риби - малюки,
А є великі – от такі!
Є войовничі – із мечами,
Є з довжелезними хвостами.
Є рибки срібні й золоті.
Сьогодні робимо такі…
Педагог демонструє зразки та розподіляє вихованців на групи для виконання роботи (за ступенем складності, можливостями та уподобаннями вихованців)
Керівник надає допомогу кожній дитині.
Під час практичної роботи, за висновком педагога робимо динамічну паузу:
(Педагог читає вірш, діти роблять відповідні рухи)
В банку налили води,
Риб запустимо туди.
Будуть рибки вигравати,
Будуть плавати-пірнати,
Вправно хвостиком виляти.
3.5. Колективна творча справа (у підготовлену педагогом картонну коробку з відповідним оформленням і кріпленнями необхідно розмістити виготовлених на заняттях рибок з паперу)
(Діти підходять до акваріуму.)
Що за дивний дім такий?
Не простий, а водяний.
Він прозорий, хоч без вікон,
Та красивий, чистий, світлий.
А живуть в ніс молодці –
Бо чудові всі плавці
(Акваріум)
Педагог.
Що це? (Акваріум)
ІІІ. Підсумок заняття.
4.1. Виставка та оцінювання робіт
1. Самоаналіз робіт
- В кого рибка вийшла краще? Чому?
- Що було зробити складніше за всього?
2. Аналіз педагога виконаної колективної творчої справи «Акваріум»
3. Рефлексія
- Чого навчилися на занятті?
- Чого б вам хотілось попросити у золотої рибки?
- А як настрій?
Закріпимо його. Впіймаємо золоту рибку і скажемо їй про наше бажання. (Рухлива гра «Рибалка та золоті рибки» (імітаційні рухи)
V. Домашнє завдання.
(Мотивація до наступного заняття): разом з батьками зробити фото виготовлених паперових рибок і відправити в електронному варіанті педагогу (для створення на наступне заняття Мультфільму «Гурток «Паперкручення» презентує… Наші витвори!» в спеціальних програмах (додаток 5)
Орієнтовний хронометраж заняття (у %)
І. Організаційний момент – не більше 3%
ІІ. Основна частина - 85% ( в тому числі практична робота не більше 45%)
ІІІ. Підсумок заняття – 12 %.
У перерахунку на двогодинне заняття:
І – не більше 5 хв.
ІІ – 1 година 10 хв. (практична частина – не більше 40 хв.)
ІІІ – 15 хвилин
Всього 90 хвилин (дві академічні години: 45 хв.+ 45 хв.).
Додаток 1
Властивості паперу
Вид діяльності:
Дослідницько-експериментальна (експеримент).
Обладнання та матеріали: різні види паперу: папір для друкування різної щільності, гофропапір, туалетний папір, калька, , картон, ламінований картон, паперові серветки, хустинки, газета та ін.; картки з назвами видів паперу, властивостями паперу
Хід безпосередньо діяльності.
Гра з літачками діти стають навколо столу, розглядають літачки.
Висновок: «Папір згинається!»
- Так, це перше властивість паперу.
(педагог показує картки зі схематичним зображенням властивості паперу).
Додаток 2.
Джерела, де знайти та переглянути мультфільми:
Мультфільм «Акваріумні рибки». Мультипедія домашніх вихованців. Мультипедія тітоньки Сови. https://www.youtube.com/watch?v=rrgudbhFovA
Ютуб детям. Море та морські мешканці (форма, колір, більше-менше, багато, мало) https://www.youtube.com/watch?v=u-UHfQ2yra4
Загадки для дітей українською мовою. З любов’ю до дітей. Наталя Гуркіна https://www.youtube.com/watch?v=uFEuaGcw530 (обрати)
Ютуб детям. Познавательные мультики детям. А знаете ли вы про рыбок? Развивающий мультик про рыбок. https://www.youtube.com/watch?v=C2946KGhrAQ
Додаток 3.
3.1. Орієнтовні варіанти виготовлення рибок у нетрадиційних техніках паперокручення
Вікова категорія |
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Варіант 3 |
Примітка |
Молодший дошкільний вік |
«Паперова рибка» |
«Голодна рибка» |
Рибка з паперових тарілок |
|
Старший дошкільний вік |
«Жвава рибка» |
«Веселкова рибка» |
Риба з паперових тарілок з лускою з паперових форм для кексів |
|
Молодший шкільний вік (1-2 класи) |
«Рибка-шар» |
«Риба -плетена з кольорових смужок» |
«Риба-гофре» (шар та прямокутник) |
|
Використовуємо лист кольорового паперу формату А5. Складаємо вздовж навпіл, розрізаємо. Кожен з відрізків складаємо навпіл по довшій стороні. Вирізаємо трикутник з боку одного з клаптиків та відкладаємо вбік.
|
|
Інший клаптик складаємо так, щоб кінці торкалися один одного, але не робіть складки. Вирізаємо трикутник зі складеного боку, щоб отримати ромб. Розрізаємо його навпіл – отримуємо 2 трикутники. Малюємо фломастерами плавники . Згинаємо великий прямокутник знов навпіл, закріплюємо степлером.
|
|
Приклеюємо оченята. Склеюємо два маленьких трикутника по боках. Злегка зігнути плавники зовні, щоб отримати двомірний вигляд. Нанесемо клей на нижню половинку рибки та засипимо її блисківками. Перевернемо рибку і зробимо те саме з іншого боку. Наші риби готові. |
Необхідно мати: кольоровий папір, клей, ножиці, шаблон «круг».
|
|
Вирізаємо 8-10 кольорових кругів, використовуючи шаблони. Складаємо кола навпіл. Додаємо клей на одне півколо в приклеюємо зверху до другого півкола іншої фігури. Отримуємо набір з 4 дисків. Зробимо ще один набір з 4-5 кругів, склеєних разом. Розкладаємо 1 з наборів і приклеюємо з боку окружності хвіст, плавники, рот. В середину густо намащуємо клей та вклеюємо нитку-тримач. |
|
|
Наші рибки – готові! |
Необхідно мати: кольоровий папір, клей, ножиці, чорний фломастер (маркер) |
|
|
Беремо лист кольорового паперу формату А4. Скласти навпіл по діагоналі, потім зігнути кути (як на малюнку) |
|
Зробимо надрізи та склеюємо основу майбутньої рибки |
|
Округлюємо голову рибці |
|
З паперу іншого кольору вирізаємо очі та плавники. Намалюємо зіниці чорним фломастером (можемо намалювати вії, обвести коло по контуру), намалювати рисочки на плавниках. З квадрату кольорового паперу приклеюємо нижню губу з низу голови. |
|
Жвава рибка готова! |
|
Необхідно мати: кольоровий папір, клей, лінійка, олівець, ножиці, чорний фломастер (маркер) |
|
Основа рибки з білого паперу (можна з будь-якого кольору) вирізати за шаблоном чи приготувати готові вирізані форми). Нарізаємо кольорові смужки завширшки 1,5 см і трішечки менше, довжиною 21 см |
|
Складаємо заготовку навпіл. Робимо надрізи ножицями на однаковій відставні завширшки біля 1,5 см |
|
Оформлювати рибку будемо різнокольоровими смужками: протягуємо кольорові смужки крізь розрізи, кожного разу зміщуючи відносно одна одній. Для «Веселкової рибки» краще притримуватися кольорів в порядку розміщення кольорів у веселці: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий (бузковий). |
|
Зверху і знизу залишаємо довгі смужки. Їх підрізаємо у вигляді плавників рибок. Робимо оченята (одно чи два. З паперу або використовуємо напівоб’ємні готові очі для дитячої творчтсі) |
|
«Веселкова рибка» готова!!! |
|
Необхідно мати:
|
|
За допомогою лінійки та олівця розкреслюємо аркуш кольорового паперу та нарізаємо смужки розміром 35х3 см. Разом 9 смужок (по 3 трьох різних кольорів). Кожну смужку згинаємо навпіл. |
|
Вкладаємо кожну смужку одну в одну (плетемо).Фіксуємо внутрішню поверхню смужок клеєм. Переплітаємо смужки, вкладаючи одну в одну у шаховому порядку. Отримуємо різнокольоровий ромб з довгими смужками. |
|
Відрізаємо ножицями середні смужки та отримуємо довгі смужки з проміжками. Місце, від якого відрізали довгу смужку, склеюємо зсередини, щоб фігурка не розвалилася. |
|
Фігурна лінійка (лекало) допоможе зробити красиві плавні ліні плавників. Відрізаємо непотрібні частинки.
|
|
Рибка готова. Можна намалювати чи приклеїли очі. |
|
Необхідно мати: кольоровий папір (бажано двосторонній), клей, ножиці, чорний фломастер (маркер) |
|
Від аркуша кольорового паперу відрізаємо широку смужку та складаємо з нього гофре («гармошку»), залишаючи невеликий шматочок рівного аркушу, який ножицями округлюємо та вирізаємо рот – це голова майбутньої рибки |
|
З паперу інших кольорів вирізаємо хвостик та плавники. Малюємо очі на білому папері та вирізаємо їх. |
|
Готові деталі приклеюємо до тіла рибки |
|
Можна додати інші деталі: намалювати щічки, рисочки на плавниках, прикрасити дрібними деталями (квіточками, лускою тощо). Рибка-гофре готова! |
3.2.6.а «Рибка-гофре» (ускладнений варіант)
|
Необхідно мати: кольоровий папір (бажано двосторонній), клей, ножиці, чорний фломастер (маркер) |
|
Два чи три шматочка кольорового паперу склеюємо в одну смужку. |
|
Складаємо в гофре. |
|
Складаємо виготовлене гофре навпіл (як віяло китайське) Окремо, меншим шматочком з іншого кольору виготовляємо хвіст |
|
Вклеюємо хвіст в «Тіло» майбутньої рибки. (Таким чином можемо зробити і плавники із паперу меншого розміру чим хвіст та наклеїти зверху «тіла» рибки) |
|
Додаємо деталі декору: очі, луску, рот та інші дрібні деталі (за бажанням). «Рибка-гофре» готова! |
3.2.7. «Голодна рибка»
Необхідно мати: кольоровий картон (можна з малюнком) клей, ножиці, прищіпка дерев’яна, очі пластикові для дитячої творчості, шаблони рибок, малюнків |
|
|
Вирізаємо рибку за шаблоном. Якщо картон без малюнка, малюємо за шаблоном чи власним задумом, чи робимо аплікацію з кружечків – луску. |
|
Розрізаємо рибку навпіл по горизонталі (від рота до хвоста). |
|
Кладемо прищіпку боком. Приклеюємо верхню половинку рибки на верхню частину прищіпки, нижню – на нижню.. |
|
Приклейте чи намалюйте очі. Додайте дрібні деталі на власний розсуд. |
|
«Голодна рибка» готова. |
3.2.8. «Рибка з паперової тарілки»
|
Необхідно мати: кольоровий папір, олівець, ножиці, клей, паперова тарілка шаблон кола чорний фломастер (маркер) |
|
Фарбуємо нижню сторону паперової тарілки і надаємо їй час повністю висохнути.
|
|
Вирізаємо трикутник з правого боку – це буде рот риби. Та приклеюємо його з лівого боку – хвіст рибки. |
|
Для луски риби вирізаємо 20-25 різнокольорових кружечків. Складаємо їх навпіл – це «луска». |
|
За бажанням можемо наклеїти на півкола блискітки, пісок та інший подібний блискучий матеріал. |
|
За вертикальною лінією приклеюємо «луску» одним боком до тарілки. Бік згину обернений до роту. «Луску» наклеюємо по 5-6 одиниць в ряду, 5-6 рядів. |
|
Декоруємо: вирізаємо плавники з кольорового паперу, очі (вирізаємо, малюємо). |
|
Наша «рибка з паперової тарілки готова!» |
3.2.9.«Рибка з паперової тарілки з лускою з паперових форм для кексів»
|
Необхідно мати: олівець, ножиці, клей, паперова тарілка фарби з пензликом, паперові форми для кексів, чорний фломастер (маркер) |
|
Ножицями надаємо тарілці форму рибки. Залишки використовуємо для плавників. |
|
Склеюємо «тіло» рибки |
|
Фарбуємо у будь-який кольорів (за вибором) фарбами акриловими чи гуашшю змішаною з клеєм ПВА. Виокремлюємо частину – голову – малюємо олівцем межу. |
|
Паперові форми для кексів різного кольору розрізаємо навпіл. |
|
Починаючи з хвоста риби, приклеюємо луску рядами, у міру просування до голови, додаємо нові ряди, перекриваючи їх наступним рядом. |
|
Виготовляємо хвіст: розрізаємо паперову форму для кексу навпіл та складаємо їх у «складочки», щоб в результаті отримати «віяло». Приклеюємо до задньої частини риби. |
|
Оформлюємо «обличчя» - приклеюємо (чи малюємо) очі, «усмішку». |
|
Наша ««Рибка з паперової тарілки з лускою з паперових форм для кексів» готова!!!
|
Приклади акваріума.
Додаток 4
Додаток 5
Приклади безкоштовних програм, які можна іикористати для сторення фільмів «Наші витвори»