Методичні рекомендації "Психологічний супровід інноваційної діяльності в закладі дошкільної освіти"

Про матеріал
У матеріалі розкривається сутність психологічного супроводу впровадження сучасних інноваційних технологій в освітньому процесі у закладі дошкільної освіти із забезпеченням психоемоційного здоров'я дошкільників.
Перегляд файлу

Психологічний супровід інноваційної діяльності

в закладі дошкільної освіти

 

«Діти заслуговують поваги, довіри і дружнього ставлення, нам приємно бути з ними, в цій ясною атмосфері ласкавих відчуттів, веселого сміху, перших добрих зусиль і здивувань, чистих, світлих і милих радостей» - Я. Корчак.

Психологічний супровід включає в себе створення психолого-педагогічних умов для повноцінного розвитку і становлення успішної особистості дитини відповідно до його можливостей.

У нашому розумінні "супровід" розглядається як надання допомоги дітям у пізнанні навколишнього світу, самих себе та інших людей, виходячи з їх потенційних можливостей. У центрі супроводу знаходиться особистість дитини, а "супроводжуючими" виступають батьки, педагоги, найближче оточення дитини.

Виділене головне завдання "супроводу" - забезпечення умов для успішного розвитку кожної дитини незалежно від рівня його здібностей і життєвого досвіду, охорона психічного здоров'я дитини.

Виховання дитини - це тонкий процес становлення особистості, в якому велику роль відіграє фахівець-психолог. Він допомагає дітям знайти свої сильні сторони і розвивати їх у правильному напрямку.

Головна мета роботи практичного психолога закладу дошкільної освіти: збереження і зміцнення психологічного здоров'я дітей, сприяння гармонійному розвитку особистості.

Психологічне здоров'я дитини включає в себе:

• усвідомленість, осмисленість дитиною самого себе, свого життя у світі;

• повнота переживання і проживання сьогодення;

• почуття свободи, життя в злагоді з самим собою, як стан усвідомлення, спрямування своїм головним інтересам;

• відчуття власної дієздатності «Я можу»;

• соціальний інтерес, постійна увага до людей;

• стан стійкості, стабільності, визначеності в житті і оптимістичний настрій.

Як наслідок всіх перерахованих якостей, виділяються характеристики психологічно здорової особистості дитини в умовах інновації в ЗДО:

• вміння усвідомлювати, визначати свої емоційні стани, володіти якостями рефлексії.

• прийняття себе, своїх достоїнств і недоліків, усвідомлення можливостей.

• прийняття інших людей, усвідомлення цінності кожного.

• стресостійкість, вміння знаходити власні ресурси у важкій життєвій ситуації.

На даний момент в дошкільному закладі  впроваджується ряд  інноваційних технологій, програм, напрямів. У групі раннього віку  впроваджуються елементи методики Г. Домана, молодшій групі №7 - розвивальні ігри Воскобовича, у молодшій групі №3 - розвиваюча технологія – палички Кюїзенера, працює творча група по впровадженню мнемотехніки, коректурних таблиць Н. Гавриш, методику «Казкова  фізкультура» М. Єфименка, всі групи впроваджують власну парціальну програму з національного виховання «Я маленький українець».   Всі ці інновації потребують психологічного супроводу.

Для інновації характерні виникнення і накопичення різноманітних нововведень та ініціатив, які в сукупності призводять до істотної зміни в сфері освіти та трансформації його змісту і якості.  Інноваційна діяльність не може існувати, а тим більше розвиватися стихійно, вона вимагає спеціальної організації. Участь практичного психолога повинна бути досить активною.

Серед нетрадиційних форм організації спілкування педагогів з батьками виділені наступні: наочно-інформаційні; пізнавальні; інформаційно-аналітичні; досягав: тобто ознайомчі, просвітницькі, семінари-практикуми, педагогічні вітальні, анкетування, «поштова скринька», випуск газет, спільні дозвілля та виставки.

Проводиться моніторинг професійно-особистісних якостей педагогів, де виділяються такі компоненти як особистісно-орієнтована взаємодія з дітьми.

Психологічний супровід інновацій дозволяє забезпечити повноцінність освітнього процесу,  доповнювати навчальні критерії на різних вікових етапах.

   Просвітницька робота допомагає більш повно виявити фактори відносини батьків до дитячого саду, такі як: роль дитячого садка у вихованні дітей; роль батьків у житті саду; причини і приводи звернення батьків до вихователів і фахівців найбільш є найбільш ефективні форми роботи дитячого садка з батьками. Адже комплексний супровід неможливий без участі батьків.

Наприклад, при виявленні провідної ролі у вихованні дітей 50% батьків віддають перевагу сім'ї і 50% - дитячому садку. Серед причин звернення до вихователя виявлені такі як, фізіологічні проблеми: апетит, сон; педагогічні: поведінка дитини, успіхи на заняттях, питання по вихованню дитини; бажання поділитися з вихователем успіхами дитини в сім'ї. Серед ефективних форм роботи виділяються індивідуальні бесіди та консультації.

Виходячи з характеристики психологічно здорової особистості кожного дошкільника, враховуються такі чинники як ставлення дитини до дошкільного закладу, ставлення батьків до дитячого садка та ін.

Потреба в інновації виникає при необхідності вирішити якусь проблему: наприклад, як розвивати емоційно-особистісну сферу дошкільнят або як виявити проблеми міжособистісної взаємодії з дітьми і дорослими? Виникаючі проблеми видно з різного виду діагностик, як психологічних (які показують рівень розвитку інтелектуальної, мотиваційної, емоційно-вольової та ігрової діяльності дошкільнят); педагогічних (які показують рівень володіння знаннями, вміннями, навичками), а також з форм роботи з батьками.

При впровадженні інновацій в роботу дошкільного закладу відбувається координація у роботі всіх фахівців. Наприклад, психологічний супровід дитини в умовах освітнього процесу включає в себе: запит батьків або педагогів, фахівців, підбір діагностичних методик, діагностики розвитку дітей, консультування і наступні види робіт.

Психолог спостерігає за психічним розвитком дітей, проводячи діагностику 3 рази на рік і за запитом, вихователь–методист - за педагогічним процесом, медсестра, інструктор з фізичної культури - за здоров'ям і фізичним розвитком, вчитель-логопед - за результатами корекції мовлення дітей.

Очевидно, що якщо в дошкільному закладі здійснюється особистісно-орієнтована взаємодія педагогів і сім'ї, то невід'ємними учасниками медико-психолого-педагогічного консиліуму є педагоги. Форми роботи практичного психолога, через які здійснюється одна зі сторін даної взаємодії, є наступні: 

     -    діагностика психічного розвитку дітей,

  • профілактика відхилень психічного розвитку,
  • розробка рекомендацій,
  • визначення оптимальної індивідуального навантаження на дитину з урахуванням психофізичних особливостей і т.д.

Основним завданням психологічного супроводу інноваційної діяльності в дошкільному закладі є створення сприятливих психолого-педагогічних умов для повноцінного розвитку і становлення соціально-успішної особистості, захист прав дитини на отримання освіти та розвиток у відповідності зі своїми потенційними можливостями в реальних умовах його існування, а саме в дошкільному навчальному закладі. Психічне здоров'я, що включає в себе розвиток пізнавальної, мотиваційної, емоційно-вольової діяльності, має серед складових корекцію несприятливих варіантів особистісного розвитку та психопрофілактичну роботу, вивчення сім'ї кожної дитини.

Удосконалення інтелектуального здоров'я здійснюється на основі найважливіших принципів освітніх програм, що реалізуються в дошкільному закладі, шляхом побудови моделі індивідуального підходу до кожної дитини з урахуванням інтелектуальних здібностей та психологічних особливостей.

Як відомо, готовність до школи визначається по 3 аспектам: інтелектуальна, мотиваційна, фізична готовність до школи. Інтелектуальна і фізична готовність дошкільнят відповідає нормативним показникам і в окремих випадках їх перевищує. А мотиваційна - буває нижче норми. Фахівці звертають особливу увагу на розвиток даного критерію, тому психічне здоров'я включає в себе і соціальне здоров'я. Соціальне здоров'я зміцнюється атмосферою любові і турботи, розвитком навичок міжособистісного і групового взаємодії, управління емоційними станами.

Психічне здоров'я, що включає в себе знайомство з різними видами почуттів і відчуттів, включає також розвиток умінь усвідомлювати свої і почуття іншого, вміння керувати своїми емоціями. Для вирішення цього питання реалізується технологія: «Розвиток емоційно-особистісної сфери у дітей дошкільного віку», яку я використовую з дітьми 4-7 років.

В результаті, дошкільнята отримують можливість індивідуального розвитку у відповідності зі своїми потребами, здібностями і можливостями.

Таким чином, практичний психолог забезпечує умови для переведення дитини з об'єкта в суб'єкт виховання, дає дитині можливість бути самим собою, створює умови для збереження психологічного та фізичного здоров'я дітей.

Основним завданням психологічного супроводу інноваційної діяльності в дошкільному закладі є створення сприятливих психолого-педагогічних умов для повноцінного розвитку і становлення соціально-успішної особистості, захист прав дитини на отримання освіти та розвиток у відповідності зі своїми потенційними можливостями в реальних умовах його існування, а саме в дошкільному навчальному закладі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Severuhina Olena
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку