У посібнику розкрито етапи розв'язування текстових задач та розв'язування задач різних типів. Матеріали посібника стануть в нагоді як вчителю – молодому спеціалісту, так і досвідченому майстру освітянської ниви.
1
Розв’язування текстових задач
Виконав
Галайчук Марія Григорівна, вчитель математики
У посібнику розкрито етапи розв’язування текстових задач та розв’язування задач різних типів. Матеріали посібника стануть в нагоді як вчителю – молодому спеціалісту, так і досвідченому майстру освітянської ниви.
Зміст
Вступ…………………………………………………………………………….…. |
4 |
Розділ І. Задачі на спільну роботу…………………………………………….…. |
5 |
Розділ ІІ. Задачі алгебраїчного змісту……………………………………………. |
19 |
Розділ ІІІ. Задачі фізичного змісту…………………………………………….…. |
29 |
Розділ ІV. Задачі геометричного змісту ………………………………………… |
38 |
Розділ V. Задачі з параметрами…………………………………………….…….. |
49 |
Висновки…………………………………………….…………………………….. |
64 |
Список використаних джерел…..……………………………………….………. |
65 |
Вступ
У чинній програмі з математики для загальноосвітніх шкіл України приділяється належна увага формуванню вмінь школярів розв'язувати текстові задачі.
Розв'язування таких задач складається з етапів:
Цей етап передбачає прогнозування отриманого результату, чітке усвідомлення, що у відповіді потрібно отримати: яку величину, які одиниці вимірювання тощо.
Успішне розв'язування задачі залежить від вдалого вибору невідомих. Як правило, доцільно вводити невідомі, що позначають шукану величну, тобто позначати через невідоме (або невідомі) те, про що запитується в задачі. Також встановлюються межі значень введених невідомих.
На цьому етапі в учнів максимально розвивається логічне мислення, формуються навички практичного застосування знань про взаємозв'язки між величинами, подіями, процесами, про які йдеться в задачі. Іншими словами, створюється математична модель задачі.
Під час розв'язування складеного рівняння або системи рівнянь школярі застосовують здобуті знання. Важливо не забувати про визначення області допустимих значень і одержані результати зіставити з множиною можливих значень введених невідомих і оцінки їх під час другого етапу. Якщо одержані розв'язки не задовольняють умову задачі, то їх слід відкинути.
Перевірка одержаних результатів полягає у зіставленні з прогнозом, передбаченим на першому етапі. Це так звана «груба математична прикидка». Далі слід перевірити, чи виконуються всі умови, передбачені текстом задачі. У більшості випадків перевірку можна виконувати усно. Записувати відповідь слів у порядку, у якому поставлено запитання задачі.
Р о з д і л І
Задачі на спільну роботу
1. Два екскаватори вирили котлован за 24 дні. Перший екскаватор міг би виконати цю роботу в 1,5 раза швидше, ніж другий. За скільки днів перший екскаватор міг би виконати цю роботу?
Розв'язання
Приймемо всю виконану роботу за 1, а через х, у позначимо кількість днів, за які могли б виконати роботу, працюючи окремо, перший і другий екскаватори відповідно.
Тоді продуктивність праці першого і другого екскаваторів відповідно. Виходячи з умови задачі, складаємо систему:
24+16-х=0,
х=40,
х≠0, у≠0
Відповідь. За 40 днів.
2. Два робітники за зміну виготовили 72 деталі. Після того як перший робітник підвищив продуктивність праці на 15 %, а другий на 25 %, разом за зміну вони почали виготовляти 86 деталей. Скільки деталей виготовляє кожен робітник за зміну після підвищення продуктивності праці?
Розв'язання
Нехай х деталей виготовляв за зміну перший робітник, а у деталей — другий. Тоді:
х+у = 72.
Після підвищення продуктивності праці перший робітник почав виготовляти 1,15х деталей за зміну, а другий — \,25у деталей. Тоді:
1,15х+1,25у= 86.
Маємо систему:
де х > 0 і у > 0.
Розв'яжемо систему.
40 • 1,15 = 46 (деталей) — виготовляє перший робітник за зміну після підвищення продуктивності праці.
32 • 1,25 = 40 (деталей) — виготовляє другий робітник за зміну після підвищення продуктивності праці.
Відповідь. 46 деталей, 40 деталей.
3. Дві бригади, працюючи разом, закінчили ремонт ділянки шляху за 6 днів. Першій бригаді для виконання 40 % усієї роботи потрібно було б на 2 дні більше, ніж другій бригаді для виконання % усієї роботи. За скільки днів могла б відремонтувати кожна з бригад окремо всю ділянку шляху?
Розв'язання
Позначимо через х кількість днів, за які відремонтує всю ділянку шляху перша бригада, а через у — друга бригада.
Весь обсяг роботи приймемо за 1. Тоді перша бригада за один день виконає частину роботи, друга – , разом частину роботи. Отже,
Для виконання 40 % роботи першій бригаді потрібно (днів).
Друга бригада %=% роботи виконає за (днів). За умовою:
Маємо систему рівнянь:
Випишемо друге рівняння системи і розв'яжемо його:
-6х2+78х-180=0,
х2-13х+30=0.
D=169-120=49,
x1=3, x2=10.
Тоді — не задовольняє умову задачі,
Відповідь. Кожна з бригад окремо могла б відремонтувати всю ділянку шляху за 10 і 15 днів.
4. Басейн заповнюється двома трубами за 6 год. Перша труба заповнює його на 5 год швидше, ніж друга. За який час кожна труба, діючи окремо, може заповнити басейн?
Розв'язання
Нехай перша труба заповнює басейн за х год, а друга — за у год. За умовою х+5= у.
Позначимо всю роботу (місткість басейну) через 1. Тоді перша труба за 1 год заповнить частину басейну, а друга – .
Маємо рівняння:
+=.
Складаємо систему:
де х>0, у>0.
6х + 30 + 6х - x2-5х = 0,
х2 - 7x - 30 = 0,
х1 = -3 — не задовольняє умову задачі, х2 =10, тоді у2=15.
Відповідь. Перша труба може заповнити басейн за 10 год, друга труба — за 15 год.
5. Один робітник може виконати певну роботу на 4 год швидше, ніж другий. Якщо вони працюватимуть разом протягом 2 год, то після цього незавершену роботу перший робітник виконає за 1 год. За який час може виконати всю роботу другий робітник, працюючи сам?
Розв'язання
Нехай другий робітник, працюючи сам, може виконати всю роботу за х год, тоді перший — за (х-4) години.
Якщо прийняти всю роботу за одиницю, то — та — продуктивність праці другого і першого робітників відповідно.
— робота, виконана першим робітником за 3 год.
— робота, виконана другим робітником за 2 год.
Складаємо рівняння:
де x>0.
2х – 8 + 3х – х2+4х = 0,
х2 – 9х + 8 = 0.
D = 81–32 = 49,
Значення х не задовольняє умову задачі. Отже, другий робітник може виконати всю роботу за 8 год.
Відповідь. 8 год.
6. Дві бригади, працюючи одночасно, обробили ділянку землі за 12 год. За який час обробить цю ділянку кожна бригада окремо, якщо продуктивності праці бригад відносяться як 3:2?
Розв'язання
Нехай х, у — продуктивності праці за 1 год першої і другої бригад відповідно, а вся виконана ними робота становить 1. Тоді, виходячи з умови задачі, складаємо систему:
де х>0, у>0. З
Отже, , — продуктивності праці першої і другої бригад за 1 год. Це означає, що бригади можуть виконати роботу, працюючи окремо, перша за 20 год, друга — за 30 год.
Відповідь. За 20 год, за 30 год.
Розв'язання
Нехай перший робітник, працюючи сам, виконав би всю роботу за х днів, а другий— за (х-3) дні. Приймемо всю виконану роботу за 1, тоді , — продуктивність праці першого і другого робітників відповідно за 1 день.
За умовою задачі вся робота була виконана за 7 днів, але перший робітник працював усі 7 днів, а другий — 5,5 дня. Отже, частина роботи, яку виконав перший робітник, а частина роботи, яку виконав другий робітник.
Складаємо рівняння:
де х>3,
7х-21+5,5х-х2+3х= 0,
х2 -15,5х+21= 0.
D = 240,25 - 84 = 156,25,
— не задовольняє умову, що х > 3 ,
Відповідь. Перший робітник може виконати всю роботу, працюючи сам, за 14 днів, другий — за 11 днів.
Розв'язання
Нехай перший робітник, працюючи сам, може виконати всю роботу за х днів, а другий — за у днів. Якщо вся виконана робота становить 1,то , продуктивність праці за 1 день першого і другого робітників відповідно, а їх спільна продуктивність. За умовою задачі робітники виконали по половині роботи кожен зі своєю продуктивністю і на це витратили разом 25 днів, тому:
— дні, за які виконав перший робітник половину роботи. Аналогічно другий — за 0,5у днів.
Складаємо систему:
де х>0, у>0.
Випишемо друге рівняння системи і розв'яжемо його:
12у+600-12у-5у+у2=0,
у2-50у+600 = 0.
За теоремою Вієта:
у1=30 , у2=20.
Тоді х1 =20, х2 =30.
(30; 20) і (20; 30) — розв'язки системи.
Отже, працюючи окремо, робітники можуть виконати всю роботу на 10 днів раніше один від одного.
Відповідь. На 10 днів.
Розв'язання
Нехай х год — час, за який заповнює бак перший насос, тоді (х+6) год — час, за якийзаповнює бак другий насос.
За умовою задачі складаємо рівняння:
у якому х>0.
4(х+6)+4х-х(х+6) = 0,
4х+24+4х-х2-6х = 0,
x2 -2х-24 = 0.
D = 100,
x1 =-4 — не задовольняє умову задачі, х2=6.
Відповідь. Перший насос заповнює бак за 6 год.
10. Два крани можуть заповнити водою бак за 6 хв. Якщо перший кран заповнить 0,6 бака, а решту — другий, то бак буде заповнений водою за 12 хв. За скільки хвилин кожен кран, працюючи окремо, може заповнити весь бак?
Розв'язання
Нехай перший кран може заповнити бак за х хв, а другий — за у хв. Ємність бака приймаємо за 1. Тоді — частина бака, яку заповнює перший кран за 1 хв, — частина бака, яку заповнює водою другий кран за 1 хв.
Оскільки обидва крани можуть заповнити бак за 6 хв, то маємо рівняння:
Якщо перший кран заповнить 0,6= частини бака, то він працюватиме (хв). (хв) — час роботи другого крана.
хв. – час роботи обох кранів, що за умовою задачі дорівнює 12 хв. Складаємо друге рівняння:
Маємо систему:
Розв'яжемо друге рівняння системи:
18у+360у-12у-60у+2у2=0,
2у2-54у+360 = 0,
у2-27у+180 = 0.
D = 729-720 = 9,
З першого рівняння системи, підставляючи значення у1 і у2 одержуємо:
(12; 12) і (10; 15) — розв'язки системи. Оскільки продуктивність кранів різна, то розв'язок системи (12; 12) не відповідає умові задачі.
Отже, перший кран може заповнити бак водою за 10 хв, а другий — за 15 хв.
Відповідь. 10 і 15 хв.
11. Резервуар заповнюється через два крани А і В. Заповнення резервуару тільки через кран А відбувається на 22 хв довше, ніж через кран В. Якщо ж відкрити обидва крани, то резервуар заповниться за 1 год. За який проміжок часу кожний кран окремо може заповнити резервуар?
Розв'язання
Нехай х хв — проміжок часу, за який кран А заповнює резервуар, а (х-22) хв — кран В.
За умовою задачі, припустивши, що ємність резервуара дорівнює 1, складаємо рівняння:
у якому х > 22.
Після перетворень одержуємо:
х2 -142х+1320 = 0.
D = 20164-5280 = 14 884,
— не відповідає умові задачі, оскільки х>22,
Таким чином, кран А може заповнити резервуар за 132 хв, тоді кран В —за 132-22 = 110 (хв).
Відповідь. 132 хв і 110 хв.
Розв'язання
Нехай х м3 грунту потрібно виймати щодня за планом, (х+50) м3 грунту — виймали щодня.
днів — час виконання роботи за планом.
днів — за стільки фактично виконали роботу.
Складаємо рівняння:
де х>0.
8000(х+50)-8000х-8х(х+50) = 0,
8000х+400 000 - 8000х-8х2 - 400х = 0,
х2+50х-50 000 = 0,
х1 = -250 — не задовольняє умову задачі, х2 =200.
Отже, 200 м3 — щоденна норма за планом, тоді 8000:200=40 (днів) — час виконання роботи за планом.
Відповідь. 40 днів.
Розв'язання
Нехай х деталей — щоденна норма за планом, тоді (х+4) деталей — бригада почала виготовляти через 10 днів після початку роботи.
днів — час, за який бригада мала виготовити 272 деталі.
Нехай у днів — час, протягом якого бригада почала виготовляти щодня на 4 деталі понад норму. За умовою задачі
Звідси
За 10 днів бригада виготовила 10х деталей. За у днів бригада виготовила (х+4)у деталей, що разом становить 280 деталей.
10х+(х+4)х = 280.
Маємо систему:
Виписуємо друге рівняння і розв'язуємо його:
х2 + 52х-1088 = 0.
D = 2704 + 4352 = 7056,
— не задовольняє умову задачі,
(16; 6) — розв'язок системи, що задовольняє умову задачі.
Отже, 16 деталей — щоденна норма за планом, 6 днів — час, протягом якого бригада виготовляла по 20 деталей. Після цього до строку залишився один день. Знайдемо, скільки всього деталей виготовила бригада.
Відповідь. 300 деталей.
Р о з д і л ІІ
Задачі алгебраїчного змісту
1. Число 180 записати у вигляді суми трьох додатних чисел так, щоб два з них відносились як 1:2, а добуток усіх трьох доданків був найбільшим.
Розв'язання
Нехай х — перший доданок. Оскільки два доданки відносяться як 1:2, то другий доданок можна виразити через 2х, а третій — 180-(х + 2х) = 180-3х.
Таким чином, число 180 можна записати у вигляді х+2х+(180-3х).
Складаємо добуток:
х∙2х∙(180-3х) = 360х2-6х3
Розглянемо одержаний вираз як функцію від х:
f(х) = 360х2 -6х3
і дослідимо її на найбільше значення.
f(х) =720х-18х2,
f(х)=0,
720х-18х2 = 0,
18х(40-х) = 0.
Через те, що 0<х<180, то х = 40 — критична точка, при якій функція f(х)=360х2 - 6х3 набуває найбільшого значення, оскільки при переході через цю точку похідна змінює знак з «+» на «-».
Отже, 40 — додатне число, що є першим доданком, тоді 80 — другий доданок і 180-(40+80) = 60 – третій. Число 180 можна записати так: 180 = 40+80+60.
Відповідь. 180 = 40 + 80 + 60.
2. Якщо деяке двоцифрове число помножити на суму його цифр, то вийде 405. Якщо помножити число, записане тими самими цифрами у зворотному порядку, на суму його цифр, то вийде 486. Знайти це число.
Розв'язання
Нехай (10х+у) — дане двоцифрове число, у якого х — перша цифра (число десятків), а у — друга цифра (число одиниць). Тоді (х+у) — сума його цифр. За умовою задачі складаємо перше рівняння:
(10х+у)(х+у)=405.
(10у+х) — число, записане тими самими цифрами у зворотному порядку. Складаємо друге рівняння:
(10у+х)(х+у)=486.
Маємо систему:
Помножимо перше рівняння системи на 6, друге — на 5:
Від першого рівняння системи віднімемо друге:
55х2 +l1xy-44y2 =0,
5х2 +ху-4у2 = 0.
Одержали однорідне рівняння. Поділимо його на у2±0.
Нехай , тоді 5t2 + t - 4 = 0.
Повертаючись до заміни , маємо:
або .
Оскільки х>0 і у>0, то — не задовольняє умову задачі.
(-4; -5) — не задовольняє умову, що х> 0, у>0.
Отже, х = 4, у = 5.
Відповідь. Дане двоцифрове число дорівнює 45.
3. Якщо двоцифрове число розділити на суму його цифр, то дістанемо частку 4 і остачу 3. Якщо ж це число розділити на добуток його цифр, то дістанемо частку 3 і остачу 5. Знайти це двоцифрове число.
Розв'язання
Нехай 10х+у — дане двоцифрове число, х, у N , причому х [1; 9], у [0; 9] (х і у - цифри).
За умовою задачі складаємо рівняння:
12-24у-(3у+3)(4-3у)= 0,
12-24у-12у-12+ 9у2+9у = 0,
9у2 -27у = 0,
9у(у-3)= 0,
у≠0,
у=3,
Отже, (2; 3) — розв'язок системи.
Відповідь. 23.
4. Знайти чотири послідовні натуральні числа, якщо різниця між добутком двох більших чисел і добутком двох інших чисел дорівнює 58.
Розв'язання
Нехай х, х+1, х+2, х+3 — чотири послідовні натуральні числа (х > 1).
Складаємо рівняння: (х+3)(х+2)-х(х+1) = 58,
х2 +5х+6-х2-х = 58,
4х=52,
х=13.
Отже, 13, 14, 15, 16— чотири задані послідовні натуральні числа.
Перевірка.
15·16-13·14 = 240-182 = 58.
Відповідь. 13, 14, 15, 16.
Розв'язання
Нехай 2п, 2п+2, 2п+4 — послідовні парні числа, де п >1.
Складаємо рівняння:
(2п+4)(2п+2)-(2п)2 =188,
4п2+8п + 4п + 8-4п2=188,
12п = 180,
п = 15;
2п = 30,
2п + 2 = 32,
2п + 4 = 34.
Перевірка.
32·34 = 1088, 302 =900, 1088-900 = 188.
Відповідь. 30, 32, 34.
Нехай 10х+у — дане двоцифрове число, де х і у — його цифри. За умовою задачі:
х2+у2 =13.
10у+х — число, записане тими самими цифрами, але у зворотному порядку. За умовою задачі:
10х+у-9 = 10у+х.
Маємо систему:
(-2; -3) і (3; 2) — розв'язки системи.
(-2; -3) — не задовольняє умову задачі.
Відповідь. 32.
7. Знайти чотири числа, що утворюють пропорцію, у якої сума крайніх членів дорівнює 14, а сума середніх членів дорівнює 11. Відомо, що сума квадратів усіх чотирьох чисел дорівнює 221.
Розв'язання
Нехай а, b, с і d — дані чотири числа, які утворюють пропорцію, тобто:
а:b = с:d, а≠0, b≠0, с≠0, d≠0.
Тоді aid— крайні члени. За умовою задачі
а + d = 14.
Звідси d = 14-а.
bіс — середні члени. За умовою b+с=11.
Звідси c=11-b.
Знайдемо суму квадратів усіх чотирьох чисел.
a2 +b2 +с2 +d2 =а2 +b2 + (11-b)2 +(14-а)2=a2+b2 +121-22b+b2+196-28a+a2=
= 2а2+2b2-28а-22b+317.
За умовою задачі ця сума дорівнює 221. Складаємо систему рівнянь:
Виконаємо алгебраїчне додавання:
2b2 -226 + 48 = 0,
b2-11b+24=0;
b1=3, b2=8. .
Тоді
-а2 + 14а+32 -11·3 = 0,
а2 -14а + 24 = 0;
а1 =2, а2 =12.
або:
-а2 +14а + 82 -11·8 = 0,
а2 -14а+ 24 = 0,
а3 = 2, а4 =12.
(2; 3), (12; 3), (2; 8), (12; 8) - розв'язки системи.
d1=14-2 = 12,
d2= 14-12 = 2,
d3 =14-2 = 12,
d4=14-12 = 2,
с1 =11-3 = 8,
с2 = 11-3 = 8,
с3 = 11-8 = 3,
с4 = 11-8 = 3.
Одержали чотири варіанти послідовності запису чисел:
1) 2, 3, 8, 12;
2) 12, 3, 8, 2;
У кожному з чотирьох записів числа утворюють пропорцію, причому сума крайніх членів дорівнює 14, а сума середніх — 11.
Отже, шукані числа — це 12, 8, 3, 2.
Відповідь. 12, 8, 3, 2.
8. Чисельники трьох дробів пропорційні до чисел 1, 2, 5, а знаменники — відповідно до чисел 1, 3, 7. Знайти ці дроби, якщо їх середнє арифметичне дорівнює
Розв’язання
Нехай а — чисельник першого дробу, тоді 2а — чисельник другого дробу, a 5а — чисельник третього дробу.
b, 3b, 7b — знаменники першого, другого і третього дробів відповідно, а≠0, b≠0.
- дані дроби.
Знайдемо їх середнє арифметичне.
За умовою задачі воно дорівнює .
Складаємо рівняння:
Отже, перший дріб.
Тоді , другий і третій дроби.
Відповідь. , ,
9. Найбільший спільний дільник двох додатних чисел, одне з яких становить другого, дорівнює 27. їх найменше спільне кратне дорівнює 324. Знайти ці числа.
Розв'язання
Нехай а — одне з даних чисел, тоді — друге число. За умовою їх найбільший спільний дільник дорівнює 27, тому дані числа можна розкласти на множники:
а = 27х , =27у, де х і у — невідомі множники.
Звідси випливає, що 27ху — найменше спільне кратне даних чисел, що за умовою дорівнює 324:
27ху = 324.
Складаємо систему:
Виразимо х і у через а. Тоді система набирає вигляду:
а2 =36 · 324,
а = ±,
а1 =108, а2 =-108 — не задовольняє умову задачі.
= 81.
Перевірка.
НСД (108, 81) = 27; НСК(108, 81) - 324.
Відповідь. 108, 81.
Р о з д і л ІІІ
Задачі фізичного змісту
Розв'язання
Нехай s— відстань між містами. Тоді перший потяг проходить цю відстань за год, а другий за год. За умовою задачі
s=270
Відповідь. 270 км.
Розв'язання
Нехай х км/год — початкова швидкість потяга. Тоді год — час. за яким за графіком потяг повинен пройти відстань 54 км.
год —час витрачений до зупинки.
(х+10) км/год — швидкість потяга після зупинки.
год — час, витрачений після зупинки.
За умовою задачі на зупинку потяг витратив 10 хв. = год і прибув до місця призначення із запізненням на 2 хв = год.
Маємо рівняння:
де х>0.
Оскільки х>0,то 15х(х+10)≠ 0.
210х+2100+600х-810х-8100 + 2х2+20х = 0,
2x2 + 20х-6000=0,
x2 + 10х-3000=0,
х1 =-60 — не задовольняє умову задачі,
х2 =50.
Відповідь. 50 км/год.
3. Від пристані А одночасно вирушили за течією катер та пліт. Катер пройшов за течією 96 км, потім повернув назад і прибув у пункт А через 14 год. Знайти швидкість катера у стоячій воді та швидкість течії, якщо катер зустрів пліт на зворотному шляху на відстані 24 км від А .
Розв'язання
Нехай х км/год — швидкість течії, а у км/год — швидкість катера у стоячій воді (х>0,х>0). Тоді год — час руху плоту, год — час руху катера за течією.
год — час руху катера проти течії. За умовою задачі катер пройшов шлях за течією і повернувся назад у пункт А за 14 год, тобто:
До зустрічі з плотом катер витратив год, тому
Отже, маємо систему:
де х > 0, у > 0.
Отже, 2 км/год — швидкість течії, 14 км/год — власна швидкість катера, тобто швидкість катера у стоячій воді.
Відповідь. 14 км/год, 2 км/год.
4. Студенти взяли на човновій станції на прокат човен. Спочатку вони пропливли 20 км за течією річки, а потім повернулися на станцію, витративши на всю прогулянку 7 год. На зворотному шляху на відстані 12 км від станції вони зустріли пліт, який пропливав повз станцію саме в той момент, коли студенти вирушали на прогулянку. Визначити, з якою швидкістю рухався човен за течією і яка швидкість течії.
Нехай х км/год — швидкість течії, а у км/год — швидкість човна у стоячій воді.
Тоді (х+у) км/год, (у-х) км/год — швидкість човна за течією річки і проти течії відповідно.
год — час руху плоту від прокатної станції до зустрічі з човном.
год — час руху човна за течією річки.
год — час руху човна проти течії річки.
За умовою задачі
год — час руху човна до зустрічі з плотом, що дорівнює часу руху плоту від станції до зустрічі з човном, тоді:
Складаємо систему:
у якій х≠у, х>0 і у>0. Після спрощень одержуємо:
Оскільки у≠0 то:
Отже, 3 км/год — швидкість течії, 7 км/год — швидкість човна у стоячій воді, 7+3-10 (км/год) — швидкість човна за течією.
Відповідь. 10 км/год, 3 км/год.
Нехай х км/год — швидкість течії річки. Тоді власна швидкість човна (х+14) км/год.
14+х+х = 14+2х (км/год) —швидкість човна за течією річки.
14+х-х = 14 (км/год) — швидкість човна проти течії.
392:14 = 28 (год) — час, за який човен долає відстань 392 км проти течії.
х>0,
28-14 + 2х = 0,
2х = 14,
х = 7.
Відповідь. 7 км/год.
Нехай х км/год — швидкість катера у стоячій воді, а у км/год — швидкість течії річки (х>0,у>0).
(х-у) км/год — швидкість катера проти течії, а (х+у) км/год — швидкість катера за течією річки.
Складаємо систему рівнянь:
де х>0, у>0, х≠у.
Помножимо рівняння на 7 і віднімемо від першого рівняння друге. Маємо:
(20; 4) — розв'язок системи.
Вілмвіль. 20 км/год.
7. Пішохід і велосипедист вирушають одночасно назустріч один одному з пунктів А і В , відстань між якими 40 км, і зустрічаються через 2 год після початку руху. Потім вони продовжують свій шлях, причому велосипедист прибуває в А на 7 год 30 хв раніше, ніж пішохід у В. Знайти швидкість пішохода і велосипедиста, знаючи, що обидва весь час рухалися з незмінними швидкостями.
Розв'язання
Нехай х км/год, у км/год — швидкості пішохода і велосипедиста відповідно (х>0, у>0, у>х).
Тоді год — час руху пішохода з пункту А в В , год — час руху велосипедиста з пункту В в пункт А .
2х км — відстань, яку пройшов пішохід до зустрічі.
2у км — відстань, яку проїхав велосипедист до зустрічі.
Складаємо систему рівнянь:
— не задовольняє умову задачі,
відповідне значення х=4.
(4; 16) — розв'язок системи, що задовольняє умову задачі. .
Відповідь. 4 км/год, 16 км/год.
8. До матеріальної точки прикладено дві сили, кут між якими дорівнює 30о. Значення однієї з прикладених сил у раза більше, ніж значення другої, а значення рівнодійної сили на 24 Н більше, ніж значення меншої сили. Визначити значення меншої та рівнодійної сил.
Розв'язання
Нехай х Н — значення меншої сили, тоді ()н — значення більшої сили, а
(х + 24) Н — значення рівнодійної сили, де х>0.
Відомо, що рівнодійна сила є векторною сумою сил, прикладених до матеріальної точки.
Геометрично — це довжина діагоналі паралелограма, побудованого на сторонах х і , причому тієї діагоналі, що виходить з вершини кута 30°, тобто діагональ лежить проти кута 150°. За теоремою косинусів:
(х+24)2 =х2+()2 -2х∙соs 150°,
x2 + 48x + 576 = х2 + 147х2 + 14х2cos 30°,
48х+576 = 147х2+21х2,
168х2 -48х-576 = 0,
7x2 -2х-24 = 0 .
D= 4+672 = 676,
— не задовольняє умову задачі,
Отже, значення меншої сили дорівнює 2 Н, а рівнодійної сили 26 Н.
Відповідь. 2 Н, 26 Н.
Р о з д і л ІV
Задачі геометричного змісту
1. Із порту одночасно вийшли два теплоходи, перший — на північ, другий — на схід. Через 2 год відстань між ними була 60 км. Знайти швидкість першого теплохода, якщо вона на 6 км/год більша за швидкість другого.
Розв'язання
Нехай х км/год — швидкість першого теплохода (х>0), тоді (х-6) км/год — швидкість другого теплохода.
2х км — шлях, що пройшов перший теплохід за 2 год.
2(х-6) км — шлях, що пройшов другий теплохід за 2 год.
Оскільки перший теплохід рухався на північ, а другий — на схід, то напрями їх руху утворюють прямий кут. Можна скласти геометричну модель задачі. Це прямокутний трикутник, у якому 2х і 2(х-6) — довжини катетів, а 60 — довжина гіпотенузи. За теоремою Піфагора:
(2х)2+(2(х-6))2=602,
4х2+4х2 - 48х+144 - 3600 = 0,
8х2-48х-3456 = 0,
х2 -6х-432 = 0.
D = 36 + 1728 = 1764,
— не задовольняє умову задачі,
Відповідь. 24 км/год.
Розв'язання
Нехай х см — більший із відрізків, на які висота ділить гіпотенузу, тоді (х-2) см — довжина другого відрізка.
х+х-2 = 2х-2 (см) — довжина гіпотенузи.
Якщо k — коефіцієнт пропорційності, то 3k см — довжина більшого катета.
За теоремою Піфагора:
(3k)2+(2k)2=(2х-2)2
Катет є середнім пропорційним між гіпотенузою та його проекцією на гіпотенузу. Проекція катета довжиною 3k см є відрізок х см, оскільки більшому катету відповідає більша проекція. Тоді:
(3k)2=(2х-2)х.
Маємо систему:
де k>0 і k >0.
Виписуємо друге рівняння і розв'язуємо його.
13(2х2-2x)=9(4х2-8х+4),
26х2 - 26х -36х2 + 72х - 36 = 0,
-10х2 + 46х-36 = 0,
5х2 - 23х + 18 = 0.
D = 169,
,
Оскільки через х позначено більшу частину катета, то умову задачі задовольняє значення х2.Тоді гіпотенуза дорівнює 7,2-2= 5,2 (см).
Відповідь. 5,2 см.
Розв'язання
Нехай х — довжина меншого з катетів (х>0). Тоді (х+3) — довжина другого катета.
— площа прямокутного трикутника.
Складаємо і розв'язуємо рівняння.
х2+3х-18=0,
х1 = -6 — не задовольняє умову задачі, х2 =3.
Отже, 3 — довжина меншого катета, а 6 —довжина більшого катета.
Відповідь. 6.
Розв'язання
Нехай х см, у см — сторони прямокутника, тоді його периметр дорівнює 2(х+у) см або 28 см, тобто
х+у=14
Площа першого квадрата х2, а другого — у2, сума цих площ х2+у2, або 116 см2. Складаємо систему рівнянь:
або
Сторони прямокутника 4 см і 10 см.
Відповідь. 4 см, 10 см.
Розв'язання
Нехай х см і у см — сторони прямокутника, тоді його периметр дорівнює 2(х+у) см, або 34 см, тобто:
х+у = 17.
За теоремою Піфагора квадрат діагоналі прямокутника:
132=х2+у2 або х2+у2=169
Складаємо систему рівнянь та розв'язуємо її.
або
Сторони прямокутника 5 см і 12 см.
Відповідь. 5 см, 12 см.
Розв'язання
Нехай х см і у см — катети прямокутного трикутника, тоді його площа см2 або
180 см2, тобто
ху =360.
За умовою задачі один із катетів більший за другий на 31 см, тобто
х-у=31.
Складаємо систему рівнянь:
або — не задовольняє умову задачі.
Отже, катети прямокутного трикутника дорівнюють 40 см і 9 см.
Відповідь. 40 см, 9 см.
7. Периметр прямокутного трикутника дорівнює 48 см, а його площа 96 см2. Знайти сторони трикутника.
Розв'язання
Нехай катети прямокутного трикутника дорівнюють а см і b см, гіпотенуза — с см. Тоді маємо систему:
Помножимо обидві частини третього рівняння системи на 4 і додамо до другого рівняння. Одержуємо систему, рівносильну попередній:
З другого рівняння
де a>0, b>0 i c>0
,
,
=2304-96c+c2
96с = 1920,
с = 20.
Система рівнянь
рівносильна першій системі. Маємо:
або
Отже, катети трикутника дорівнюють 12 см і 16 см, а гіпотенуза — 20 см. Відвовідь. 12 см, 16 см, 20 см.
8. Гіпотенуза прямокутного трикутника більша за один з його катетів на 32 дм, а за другий на 9 дм. Знайти площу трикутника.
Розв'язання
Нехай х см і у см — катети даного прямокутного трикутника, тоді гіпотенузу можна виразити через х і через у.
х+32 = у+9,
де х > 0 і у > 0.
За теоремою Піфагора:
х2+у2=(х+32)2.
Складаємо систему рівнянь:
Виписуємо друге рівняння системи і розв'язуємо його:
х2 + х2 + 46х+529 = х2 + 64х+1029,
х2 -18х-495 = 0,
D= 324+1980 = 2304,
— не задовольняє умову задачі,
Обчислимо площу прямокутного трикутника за формулою
дм2
Відповідь. 924 дм2.
Розв'язання
Нехай х см — ширина прямокутника, у см — довжина прямокутника, причому х>0, у>0. Тоді
2(х+у) = 60, або х+у=30 — периметр даного прямокутника, ху см2 — площа даного прямокутника, (у+10)(х-6) см2 — площа прямокутника після зміни довжин його сторін. Складаємо систему рівнянь:
Отже, 13 см —ширина прямокутника, 17 см — його довжина, а площа дорівнює 13 • 17 см2.
Відповідь. 221 см2.
Розв'язання
Нехай х м, у м — початкові розміри спортмайданчика.
Тоді за теоремою Піфагора:
х2+у2=1852.
Крім цього, за умовою:
(х-4)(у-4) = ху-1012.
Маємо систему:
66 049 -514х+2х2 -34 225 = 0,
2х2-514х+31824 = 0,
х2 -257х+15912 = 0.
D = 66 049 -63 648 = 2401,
, у1 =257-104 = 153, у2=257-153 = 102.
(104; 153) і (153; 104) — розв'язки системи.
Отже, початкові розміри майданчика 104 м і 153 м. Тоді остаточні розміри спортмайданчика: 100м × 149м.
Відповідь. 100 м, 149 м.
11. Ділянка прямокутної форми обгороджена парканом. Якщо від неї відрізати по прямій деяку частину так, що залишиться квадрат, то площа ділянки зменшиться на 400 м2, а довжина паркану зменшиться на 20 м. Визначити початкові розміри ділянки.
Розв'язання
Нехай х м, у м — розміри ділянки, де х > 0, у>0 і х<у.
За умовою задачі складаємо систему рівнянь.
(40; 50) — розв'язок системи.
Відповідь. 40 м × 50 м .
12. Дано прямокутний трикутник АОВ з прямим кутом у точні О (0; 0). Вершини А і В лежать на осях Ох і Оу відповідно. У трикутник вписано коло радіуса R=10 см, яке дотикається до гіпотенузи у точці Р. Знайти координати точок А, В і Р, враховуючи, що ОА > ОВ, а площа трикутника дорівнює 600 см2.
Розв'язання
Нехай а і b — довжини катетів, тоді а-R+b-R=a+b-20 — довжина гіпотенузи. Очевидно, що
(а+b-20)2=а2+b2 і = 600.
Звідси а = 40 см, b= 30 см; тобто А(40; 0); B(0;30).
Знайдемо кутовий коефіцієнт прямої АВ: . Отже, рівняння прямої АВ має вигляд:
а рівняння кола:
(х-10)2 +(у-10)2 = 100.
Складаємо систему рівнянь:
Розв'язком системи є координати точки Р.
x2-32x+256=0
D = 1024-1024=0,
Отже, (16; 18) — розв'язок системи, тобто P(16; 18).
Відповідь. А (40; 0); R(0;30); P(16; 18).
Р о з д і л V
Задачі з параметрами
1. Відстань між селищами А і В дорівнює 5 км. Із А вирушили в В одночасно по одній дорозі два автотуристи, які повинні прибути в В в один і той самий час. Але перший турист прибув до В на п год раніше, а другий — на 3n год пізніше призначеного строку, оскільки другий проїжджав за кожну годину в середньому на m км менше, ніж перший. Визначити середню швидкість кожного автотуриста.
Розв'язання
Нехай t год — запланований час руху автотуристів.
v1 км/год і v2 км/год — швидкості першого і другого туристів відповідно, причому t>0, v1>0, v2 >0. Тоді
v1-v2=m
Віднімемо від другого рівняння перше:
або
звідси
Зауважуємо, що розв'язками системи
є корені квадратного рівняння
Розв'яжемо його
Отже, км/год — швидкість першого автотуриста.
км/год — швидкість другого автотуриста.
За умовою n>0 , m>0 , s>0, . Знайдені вирази для швидкостей додатні.
Відповідь. км/год, км/год.
2. Швидкості пасажирського і товарного потягів відносяться як а:b. Пасажирський потяг вирушив від станції А на 0,5 год пізніше товарного, а прибув на станцію В на 0,5 год раніше від нього. Знайти швидкості пасажирського і товарного потягів, якщо відстань між А і B дорівнює s км.
Розв'язання
Нехай х км/год — швидкість пасажирського потяга, у км/год — швидкість товарного потяга, де х>у>0. Тоді год — час руху пасажирського потяга, год — час руху товарного потяга. За умовою задачі пасажирський потяг був у дорозі на 1 год менше, ніж товарний, тому
а їх швидкості є членами пропорції х:у=а:b.
Маємо систему:
Оскільки х>у, то а>b, s>0, а>0, b>0.
Відповідь. км/год, км/год.
3. Два літаки вилетіли одночасно з пунктів А і В назустріч один одному і зустрілися на відстані а км від середини АВ. Якби перший літак вилетів на b год пізніше від другого, то вони зустрілися б на середині АВ. Якби другий літак вилетів на b год пізніше від першого, то вони зустрілися б на частині шляху від В. Знайти відстань АВ і швидкості літаків.
Розв'язання
Нехай t1 год – час, потрібний літаку, що вилетів із А, щоб подолати відстань АВ;
t2 год — час, потрібний другому літаку на подолання відстані АВ у напрямі від В до А. За умовою задачі складаємо систему рівнянь.
Виконаємо алгебраїчне додавання:
Далі складаємо рівняння:
Оскільки то
3(AB+2a)=5(AB-2a),
ЗАВ+6а = 5АВ-10а,
АВ =8а.
Далі з відношень і знаходимо швидкості літаків.
(км/год) — швидкість першого літака,
(км/год) — швидкість другого літака, а відстань між пунктами А і В дорівнює 8а км.
Відповідь. 8а км, км/год, км/год.
4. Міста А і В розмішені на прямолінійній трасі на відстані 5 одне від одного. Із А в В одночасно вийшли два пішоходи, а із В в А в той самий час виїхав велосипедист. Проїхавши k-ту частину шляху від В до А (0 < k < 1), велосипедист зустрів першого пішохода, а потім, проїхавши всього шляху, зустрів другого пішохода. На якій відстані від місця зустрічі другого пішохода і велосипедиста у момент їх зустрічі знаходився перший пішохід? Швидкості пішоходів і велосипедиста сталі.
Розв'язання
Нехай v1, км/год, v2 км/год — швидкості першого і другого пішоходів відповідно,
v3 км/год — швидкість велосипедиста, v1 > 0, v2>0, v3>0.
t1 год — момент часу від початку руху до зустрічі першого пішохода і велосипедиста;
t2 год — момент часу від початку руху до зустрічі другого пішохода і велосипедиста. Маємо систему рівнянь:
Із (1) і (2) рівнянь знаходимо, що
з рівняння (4):
Нехай х км — шукана відстань, тоді
Оскільки пішоходи йдуть до пункту В, то одержаний результат матиме зміст, якщо , тобто, якщо виконується нерівність .
Ця нерівність справедлива, якщо
Якщо відстань між пішоходами в момент часу t2 дорівнює , оскільки до цього часу перший пішохід дійде до кінцевого пункту.
Якщо то умова задачі не виконується (велосипедист раніше зустріне другого пішохода).
Отже, перший пішохід був на відстані км, якщо , якщо від зустрічі велосипедиста другого пішохода.
Відповідь. , якщо , якщо
5. Два велосипедисти виїхали одночасно з пункту А, їдуть з різними, але сталими швидкостями до пункту В, приїхавши, відразу повертаються назад. Перший велосипедист, обігнавши другого, зустрічає його на зворотному шляху на відстані а км від В. Потім, прибувши в А, знову повертається до В, зустрічаючи на шляху другого велосипедиста, пройшовши k-ту частину відстані А до В. Знайти відстань від А до В.
Розв’язання
До першої зустрічі перший велосипедист проїхав (s+a) км, другий — (s-а) км, де s км — відстань від А до В. До другої зустрічі вони проїхала відповідно км і км.
Якщо два матеріальні тіла рухаються зі сталими швидкостями, то відношення швидкостей тіл при рівності витраченого часу дорівнює відношенню пройдених тілами шляхів. Тому для знаходження s маємо рівняння:
звідси s=2ak км, де а>0, k>0.
Відповідь. 2аk км.
Розв'язання
Нехай до зустрічі минуло х год. Одну і ту саму відстань від місця зустрічі до пункту В велосипедист подолав за х год, а пішохід за (x+t) год. Оскільки при одній відстані час обернено пропорційний до швидкості, то
де х>0 , t>0.
, де к>1.
Відповідь. .
Розв'язання
Нехай х — відстань між пунктами А і В, де x>0, v1, v2 – швидкості мотоциклів v1>0, v2>0.
За час t перший мотоцикліст проїхав відстань, що дорівнює p+x-g , а другий g+х-р.
Складаємо систему рівнянь:
З іншого боку, відношення швидкостей дорівнює відношенню відстаней, пройдених до першої зустрічі, тобто:
Підставивши у це рівняння значення v1 і v2 із системи, одержуємо рівняння, з якого знаходимо x.
Тоді ,
Отже, відстань між А і B дорівнює 3p-g, а швидкості мотоциклів i .
Відповідь. (3p-g) км, км/год, км/год.
8. Літак вилетів від А до В по прямій. Через деякий час внаслідок зустрічного вітру він зменшив швидкість до v км/год, тому запізнився на t1, хв. Під час другого рейсу літак з тієї самої причини зменшив свою швидкість до тієї самої величини, але на d км далі від А, ніж першого разу, і запізнився на t2 хв. Знайти початкову швидкість літака.
Розв'язання
Нехай х км/год — початкова швидкість літака. Різниця між часом спізнення літака у першому і другому рейсах дорівнює год і пов'язана з тим, що шлях довжиною d км був пройдений з різними швидкостями: під час першого рейсу швидкість була v км/год, під час другого — х км/год (на решті шляху швидкості були однаковими).
Одержуємо рівняння:
.
Розв'яжемо це рівняння відносно х:
х((t1-t2)v-60d)=-60dv,
Оскільки значення всіх параметрів додатні, то t2 > t1.
Відповідь. км/год.
9. По колу у протилежних напрямах рухаються два тіла: перше рівномірно з лінійною швидкістю v, а друге — рівноприскорено з лінійною швидкістю а. У початковий момент часу обидва тіла були в точці А і швидкість другого дорівнювала нулю. Через скільки часу відбудеться перша зустріч цих тіл, якщо друга зустріч буде знову у точці А?
Розв'язання
Позначимо через t час, що минув до першої зустрічі, через t' — час, що минув до другої зустрічі, і через R — радіус кола. За час t перше тіло пройшло шлях vt, а друге —
Сума цих відстаней дорівнює довжині кола:
За час t' кожне тіло пройшло однакову відстань, що дорівнює довжині кола:
Виключаючи звідси t', знаходимо
Підставивши це значення R у перше рівняння, одержуємо квадратне рівняння відносно t.
Оскільки v>0 , а > 0, то t1 <0, тому t1 не задовольняє умову задачі.
Отже, — час, через який відбудеться перша зустріч.
Відповідь. .
10. По колу радіуса R рівномірно в одному напрані рухаються дві точки. Одна з них робить повний оберт на t c швидше від другої. Час між двома послідовними зустрічами точок дорівнює Т. Визначити швидкості цих точок.
Розв’язання
Нехай х м/с, у м/с — швидкості точок, причому х>у, х>0, у>0.
Складаємо перше рівняння:
За умовою задачі час Т точка, що рухається з більшою швидкістю, пройде по колу відстань на більшу, ніж друга точка. Виходячи з цього, складаємо друге рівняння:
Тх-Ту=.
Маємо систему:
Виписуємо друге рівняння системи і розв'язуємо його:
оскільки > 1, то х1<0 — не задовольняє умову задачі.
Знайдемо значення у, що відповідає значенню х2:
Відповідь. м/с, м/с.
11. Троє мандрівників А, В і С переправлялися через водосховище шириною s км: А — плив зі швидкістю v км/год, а В і С— використали моторний човен, швидкість якого v1 км/год. Через деякий час після початку переправи С вирішив решту шляху пливти самостійно з тією самою швидкістю, що і А, В тим часом повернув назад, щоб узяти з собою А. А сів у човен і продовжив шлях разом з В. До протилежного берега всі троє припливли одночасно. Визначити, скільки часу тривала переправа.
Розв'язання
Нехай х — відстань від першого берега до того місця, де С залишив човен. Зауважимо, що на цій самій відстані від другого берега А сів у човен. Способи, якими подолали переправу A i С, відрізняються лише тим, що С спочатку плив на човні, а потім самостійно, а А — навпаки. Оскільки вони пливли з рівними швидкостями v, причому v≠v1, і витратили один і той самий час на переправу, то зазначені відстані повинні бути рівними. Тому можна скласти рівняння, позначивши через s відстань від місця, де С залишив човен, до другого берега.
У цьому рівнянні ліва частина виражає час, витрачений човном на подолання відстані до зустрічі з А , а права частина — час, що витратив А до зустрічі з човном.
Розв'яжемо рівняння відносно х:
(x+s-2s+2x)v-(s-x)v1=0
де x, s, v, v1 —додатні величини.
відстань від початку переправи до місця, де С залишив човен.
Нехай Т — час, протягом якого тривала переправа, тоді
Підставивши значення у цей вираз, одержуємо:
Відповідь. год.
12. Відстань між двома містами дорівнює а км. З цих міст назустріч один одному виїхали два автомобілі і зустрілися через 2t год. Якби перший автомобіль виїхав на t год раніше, ніж другий, то вони зустрілися б на середині шляху. Визначити швидкість кожного автомобіля.
Розв'язання
Нехай швидкість першого автомобіля х км/год, а другого у км/год (х>0,у>0).
Тоді перший проїде половину шляху за год, а другий — за год.
За умовою задачі
Якщо автомобілі виїжджають одночасно, то весь шлях вони проїдуть за год.
Складаємо систему рівнянь:
Виписуємо перше рівняння системи і розв'язуємо його.
— не задовольняє умову,
Знайдемо відповідне значення х:
Причому що відповідає умові
Відповідь. км/год, км/год.
13. Два автомобілі виїжджають одночасно з пункту А до пункту В, відстань між якими дорівнює р км. Швидкість одного автомобіля на m км/год більша за швидкість другого, тому він приїжджає до В на h год раніше. Визначити швидкості автомобілів.
Розв'язання
Нехай швидкість першого автомобіля х км/год, тоді швидкість другого автомобіля (х + m) км/год.
Перший автомобіль проїжджає р км за — год, а другий за год.
Складаємо рівняння:
де x>0, t>0, m>0, p>5.
p(x+m)-px-tx(x+m)=0,
px+mp-px-tx2-tmx=0,
-tx2-tmx+pm=0,
x2+mx-=0.
— не задовольняє умову задачі.
— швидкість першого автомобіля, а швидкість другого .
Відповідь. км/год, км/год.
В и с н о в к и
Звичайно, така систематика умовна, оскільки, наприклад, задачі фізичного змісту можна класифікувати здебільшого як задачі «на рух», а задачі алгебраїчного змісту як задачі на залежність між компонентами арифметичних дій». На практиці часто зустрічаються задачі змішаних типів.
Матеріал статті допоможе старшокласникам у підготовці до незалежного зовнішнього оцінювання з математики.
Список використаних джерел