Методичні рекомендації щодо покращення системи роботи з обдарованими дітьми
1. Педагог не повинен повсякчас розхвалювати кращого вихованця. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
2. Не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
3. Педагог не повинен робити з обдарованої дитини «вундеркінда». Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, ровесників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі.
4. Треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
5. Підхоплюйте думки обдарованих дітей і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
6. Підкреслюйте інтерес дітей до нового.
7. Заохочуйте оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
8. Вчіть дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її.
9. Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
10. Не вимагайте запам’ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
11. Культивуйте творчу атмосферу – діти повинні знати, що творчі пропозиції, думки колектив зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
12. Вчіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
13. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
14. Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
15. Розсіюйте страх у талановитих дітей.
16. Стимулюйте і підтримуйте ініціативу вихованців, самостійність. Підкидайте проекти, які можуть захоплювати.
17. Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
18. Допомагайте оволодівати технічними засобами для записів.
19. Створюйте в клубі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
20. Розвивайте критичне сприйняття дійсності.
21. Вчіть доводити починання до логічного завершення.
22. Впливайте на дітей особистим прикладом.
23. Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та давайте завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
24. Залучайте до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюйте ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
25. Використовуйте творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.
26. Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюйте розвиваючі ситуації.
27. Активно залучайте до участі в міжклубних, міських, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
28. Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюйте активність, ініціативу, пошук.
29. Пам’ятайте, що дитина «...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити» (К.Д.Ушинський).
Поведінка педагога повинна відповідати таким характеристикам:
Для успішної роботи з обдарованими вихованцями педагоги мають виявляти такі якості особистості: