Арсієнко Олена Леонідівна, керівник гуртка-методист, відмінник освіти України, педагог студії образотворчого мистецтва, народний художній колектив, ПНЗ «МПДЮТ» Запорізької міської ради Запорізької області
Методичні рекомендації. Творчий розвиток особистості на зразках відомих художників.
Від заняття до заняття в студії розкривають перед дітьми широку панораму образів, які беруть свій початок з глибокої старовини і присутні в наш час. Так поступово наповнюються серця дітей гордістю за духовний досвід народу, наступає розуміння величі власного народу.
На заняттях, де теми створення історичної сюжетної композиції, можна використовувати картини відомих художників. Так картини К. Маковського цікаві з етнографічної точки зору. Художник ретельно виписує костюми персонажів, аксесуари, деталі побутового оточення. Приділяє дуже велику увагу колориту, очевидні наполегливі пошуки чистоти і звучності кольору, природності фарб природи, прозорості. Картини цікаві образним строєм, світлим ліричним почуттям. На занятті, де використовуються картини К. Маковського, дітей очікують відкриття – в предметах побуту, устрої житла, костюмів, відносин між людьми. Можна бути впевненим, що ці заняття дадуть імпульс до глибоких роздумів до сутності життя. Так, картина К. Маковського «Сватання» допоможе зрозуміти дітям таке поняття, як «образ часу».
У картині «Сватання», на перший погляд, не відчувається ніякої парадності. Художник домагається максимально наблизити до дійсності зображення сільського життя. Стриманий сірий колорит картини, допомагає художнику не тільки передати час, устрій, традиційної сільської хати того часу, а головне, передати настрій дівчини. Вона сидить на довгій лаві біля вікна, їй ніяково, про неї розмовляють, вирішується її доля. В дальньому куті кімнати сидять батьки за столом й розмовляють, домовляються про весілля зі сватами. Тому кольорі чисті не похмурі, а з віконця ллється чисте сонячне проміння. Надія дівчини на добре життя у майбутньому. Розглядаючи картину з дітьми, спільно приходимо до висновку, що відтворення часу в образотворчому мистецтві одна з найскладніших задач.
Важливо при обговоренні картини з дітьми, щоб кожна дитина побачила і відчула свої враження від картини, тому необхідно долучити всіх дітей до розмови. Після такої емоційної бесіди діти приступають до практичної роботи. У кожного з них свій образ майбутнього малюнку. Перш ніж взятися за пензель, педагог надає ще раз алгоритм дій: не поспішаючи, глянути на картини художника, на колір, поєднання його в різні кольорові сполучення.
|
|
Зеленюкова Олександра 12 років «З хлібом з сіллю» |
Бірюков Тимур 12 років «Весілля» |
Звучать тихо народні пісні… З першими звуками мелодії діти починають працювати, на білому тлі паперу з’являться зображення, народжені творчою фантазією і силою натхнення навіюваними образами прекрасних картин.
Таким чином, створено не мало інтересних дитячих малюнків, яки надихалися творчою ідеєю після огляду та обговоренню картин видатних художників.
|
|
Селезень Софія 9 років «Вечорина хуторі біля Диканьки» |
Складановська Катерина 9 років «Вечорина хуторі біля Диканьки» |
Творчий розвиток особистості базується також на вивченні творчості художників пейзажного жанру. Картини українських художників, як магніт утримують глядача, і викликають бурхливі емоції. Хочеться довго стояти перед картиною вдивляючись в непідробну красу, відпочивати душею, наповнюючи її теплом та радістю.
|
|
Юрій Журка |
К. Крижицкий |
Світ навколо нас повний кольорового багатства. Основні три кольори (червоний, жовтий, синій) і три складові (зелений, фіолетовий, оранжевий) – лише маленька часточка багатокольорової палітри реального світу. Добавлення до основних кольорів білого та чорного розширює кольорові сполуки від пастельне світлих до тривожно темних. Педагог з вихованцями розглядає картини з українськими пейзажами і обговорює колорит картин. Звертає увагу дітей на те, що реальний світ не тільки яскраві чисті кольори, які люблять всі діти, а набагато складніший, багатший й багатокольоровий.
Без білої і чорної фарби художник не зможе написати картини в різних станах: від спокійного, умиротвореного до бурно-динамічного, життєве-правдивого образу. При обговорені кольорів діти повинні побачити, відчути, сприйняти красу складних кольорових сполучень, отриманих на замісах з білою і чорною фарбами. Потрібно пояснити, що кожен з художніх матеріалів: гуаш, акварель, акрилові та олійні фарби, пастель, кольорові олівці – має свої емоційні образні можливості.
Педагог пояснює, як розпізнавати за зовнішніми особливостями, признаками картини, на чуттєвому рівні сприймати ніжність пастелі, прозорість в акварелі, пластичність фактуру олійних фарб. Педагог вчить дітей створювати образ і використовувати виразні можливості художніх матеріалів.
|
|
Сапронова Катерина, 16 років |
Душина Євгенія, 11 років |
|
|
Конік Катерина, 13 років |
Селезень Софія, 14 років |
|
|
Тосун Лютфіє, 7років |
Бурий Ігор, 16 років |
Український живопис розвивався і формувалися нові жанри живопису: пейзажний, побутовий, а найбільшого розвитку набув портретний жанр.
Добрим прикладом для дітей буде життя і творчість відомого художника портретиста В. Тропініна. Який багато років жив і працював на Поділлі і створив багато портретів українських селян. Син кріпака, управителя маєтку, настільки був захоплений малюванням, що зміг добитися, того, щоб його відправили навчатися в Петербурзьку Імператорську художню Академію. Після першої виставки, учнівською роботою заставив суспільство говорити про його картину і творчу судьбу. Багато було розмов, щоб надати волю молодому талановитому юнакові. Поміщик не захотів лишати себе можливості мати особистого художника. Тому замість волі, забрав юнака з Академії, не давши можливості навіть завершити навчання. Василь Тропінін потім говорив, що Україна замінила йому Академію. Він набув світової слави, залишаючись поневоленим. На при кінці життя признався давньому другу, що його улюблена справа, любов до малювання допомогла пережити всі труднощі в житті.
Дітям важливо знати кращі приклади подолання життєвих труднощів видатними людьми, як приклад наслідування в подоланні своїх негаразд.
|
|
Література.
Джерела Інтернету: