Методичні рекомендації"Урок розв'язування задач і фізична естафета"

Про матеріал
Як провести самостійну роботу цікавіше, наприклад у вигляді гри. Пропоную вам метод проведення самостійної роботи, який дуже схожий на естафету, саме тому і має назву “фізична естафета”. Тобто використовуємо ігрові технології навчання, що мають велику мотивацію для учнів.
Перегляд файлу

УРОК РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ І ФІЗИЧНА ЕСТАФЕТА

 Розв’язування задач – невід’ємна частина процесу навчання фізики, оскільки дозволяє формувати і збагачувати фізичні поняття, розвивати логічне мислення учнів, а також їх навички застосування знань з фізики.

 Урок розв’язання задач – один з найскладніших уроків, бо вимагає синтезу роботи, як учителя, так і учнів. Учні, як правило,  мають різний рівень підготовки. Тобто урок розв’язування задач – це такий урок де найбільше необхідно використовувати індивідуальний підхід, підбирати диференційовані задачі різних рівнів складності. Часто на уроках розв’язування задач, особливо якщо задача достатньо складна, спостерігається така картина: біля дошки працює один учень, ще декілька активістів працюють на місцях, а інші задовольняються лише копіюванням зображеного на дошці в зошит. Учням які швидше виконують завдання, розраховані на середній рівень, пропонують задачі більш складні для самостійного опрацювання.

 Під час аналізу таких уроків постають такі питання:

 Як змусити працювати всіх учнів?

 Як створити такі умови, щоб зникла атмосфера користування чужими результатами та копіювання?

 Розв’язати ці питання можна лише при проведенні самостійної роботи, але задача або задачі обов’язково повинна бути у кожного своя, не така як у іншого. Отже виникає необхідність створити не 2 або навіть 12 варіантів, а стільки варіантів скільки учнів у класі. Для проведення такої самостійної роботи вчителю необхідно, наприклад при 36 учнях в класі, підібрати 36 задач, написати 36 карток, а також все це перевірити. Крім того, для учня самостійна і контрольна робота часто сприймаються, як одне і теж, тільки контрольна здається більш важливою. Тобто емоційний момент при проведенні самостійних робіт в основному для учнів негативний.

 А чи можна провести самостійну роботу цікавіше, наприклад у вигляді гри. Пропоную вам метод проведення самостійної роботи, який дуже схожий на естафету, саме тому і має назву “фізична естафета”. Тобто використовуємо ігрові технології навчання, що мають велику мотивацію для учнів.

 Естафета проходить між трьома командами. Отже весь клас необхідно розділити на 3 команди, найлегше по рядам. Команда обирає капітана або його призначає вчитель.

 Для проведення естафети необхідно підібрати задачі. Краще всього використовувати варіантні табличні задачі. Такі задачі ви можете знайти у “Збірнику варіантних задач для 7 класу” Жабеєва В.П., Жабеєв П.В. По аналогії можна з однієї задачі для будь-якого курсу зробити безліч (18 або 36). Вчитель може використати задачі з відповідями, або розв’язати їх сам.

 На картках пишуть умову задачі для кожного ряду (в 12 або 6 варіантах) у вигляді таблиці. Аналогічно оформляю ще дві зовсім інші задачі, можна на іншу тему. Тепер цей аркуш треба відтеражувати в 6-ти або більше екземплярах для кожної парти одного ряду. Крім того на окремий аркуш виписую всі відповіді задач цього ряду. Таку роботу виконуємо і для двох інших рядів. Таким чином маємо по 6 комплектів задач (в кожній задачі по 6 або 12 варіантів) і аркуші з відповідями.

 Тепер роздаємо чисті аркуші для розв’язування задач і заготовлені картки. Наприклад якщо варіантів 6 (для одного ряду), то два учні першої парти разом розв’яжуть 1-й варіант, два учні другої 2-й і т.д. У другого і третього рядів задачі інші. Отже тільки два учні в усьому класі разом розв’язують одну задачу. Якщо розробити картки на 12 варіантів, то кожен учень у класі буде розв’язувати свою задачу. Виконавши завдання, учень передає аркуш з розв’язком капітану. Капітана варто розташувати на першій або останній парті. Капітан маючи розв’язки, перевіряє вірність розв’язку задачі, якщо є можливість, може виправити помилки. Коли всі учні однієї команди передали капітану аркуші з правильними відповідями, капітан піднімає руку, що є сигналом перемоги. Так розв’язуємо всі три задачі.

           Для більшої зацікавленості кожну відповідь задачі можна зв’язати з буквою алфавіта і тоді капітан зможе зібрати  слово.

          Оцінювати таку роботу можна по різному: можна доручити виставлення оцінок капітану, або оцінити  командну роботу.

 Роль вчителя зводиться до організації гри, пояснення правил естафети та її проведення. Проаналізуємо таку самостійну роботу.

 Переваги:

  1. Працювали всі учні. Результат праці одразу видно.
  2. Має важливий емоційний момент – зацікавленість учнів, командна робота, співпраця на результат.
  3. Створення позитивного мікроклімату співпраці і партнерства.
  4. Перевіряє роботи теж учень, це позбавляє вчителя від цієї роботи. Хоча, оскільки всі аркуші з розв’язками учитель забирає, то проконтролювати правильність розв’язку задач і чесність учнів у разі потреби вчитель має.

 

Недоліки:

  1. Велика підготовча робота з підбором задач ,створенням завдання та тиражуванням карток
  2. Проведення такої самостійної роботи вимагає більше часу, ніж необхідно для звичайної самостійної роботи.
  3. Проводити естафету бажано в однорідних класах (в сильних або слабких). Якщо в класі декілька розумних дітей, а решта має значно нижчий рівень, то така самостійна може  не мати сенсу.

 

Звичайно, проводити таку естафету часто дуже важко саме із-за її підготовчої роботи. Але коли ви побачите, що уроки розв’язання задач не приносять радості ні вам ні вашим учням, спробуйте. Це принесе вам нові відчуття і результати у спілкуванні з вашими учнями.

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

  1. Жабеєв В.П., Жабеєв П.В., Жабеєв Г.В. Збірник  вариантних завдань для 7 класу середньої школи. – К.: А.С.К. – 94 с.
  2. Сиротюк В.Д. « Сучасний урок фізики ,його особливості і методика проведення.» Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 141’2018
  3. Шарко В.Д. «Форми організації навчальної діяльності учнів з фізики» Методичний посібник для студентів, викладачів вищих навчальних закладів, працівників системи післядипломної педагогічної освіти-Херсон-2008.
doc
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку