Методичні рекомендації "Використання методу проєктів для формування ключових компетентностей учнів початкових класів"

Про матеріал
В поданому матеріалі вказані методичні рекомендації та практичні поради щодо організації та реалізації проєктної діяльності учнів початкових класів на уроках інтегрованого курсу "Я досліджую світ".
Перегляд файлу

Усі ключові компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:

уміння читати і розуміти прочитане;

уміння висловлювати думку усно і письмово;

критичне мислення;

здатність логічно обґрунтовувати позицію;

виявляти ініціативу;

творити;

уміння розв’язувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;

уміння конструктивно керувати емоціями;

застосовувати емоційний інтелект;

здатність співпрацювати в команді.

Із численного арсеналу методів навчання доцільними для цього є метод проектів.

Зосередимо увагу  на виконанні проєктної діяльності учнями 3 класів з теми «У світі ботаніки». Назва проекту «Вирощування соняшника, фіалки».

При виконанні проєкту, я як вчитель робила все для створення сприятливих умов для самостійного й осмисленого навчання. Важливим є і мотивація. Діти  розмірковували над такими питаннями: чому важливо вміти вирощувати рослини? Які умови необхідно створити для рослин? Як це вміння можна застосувати у житті? При цьому організовувалася групова робота. Кожна група працювала над відповідним питанням. Робота організовувалася за методикою «Мозковий штурм».

Створювала для дітей ситуацію вибору і свободи самовизначення: мали можливість обрати самостійно, яку рослину саджати, які умови створювати (замочувати насіння перед висадкою в грунт чи ні, пророщувати чи ні, який за розміром обрати горщик, обирати кількість рослин…) .Надаючи право вибору, ми не тільки мотивуємо учня, а й формуємо в нього почуття причетності. Вибір -це процес прийняття на себе відповідальності.

На попередніх заняттях надавався учням різносторонній навчальний матеріал (гербарії, відеоряд, фото, карта природних зон України тощо).

У навчальному процесі необхідне поєднання індивідуальних і колективних форм роботи.

Проєкти виконувалися індивідуально.

Допомога учням у процесі роботи надавалася не в передачі знань і вмінь (мінімальний їх набір учні засвоїли на уроках, що передують роботі над проектом), а за допомогою  запитань,моделювання різних ситуацій необхідно дітей підвести до самостійної оцінки діяльності.

Особливої уваги у початковій школі потребує завершальний етап проектної діяльності – презентація (захист) проекту.

На етапі планування учні висловлюють пропозиції щодо критеріїв оцінювання результатів і перебігу навчальної діяльності. Прогнозували можливі результати спостережень та досліджень.

Діти узагальнювали і фіксували результати спостережень у спеціальних картках. Презентують їх у вигляді повідомлень з ілюстрацією, відео презентацією, презентаціє в Power point, наочно представленою рослиною.

Необхідною умовою для роботи над проектом, особливо в молодшому шкільному віці, є допомога з боку батьків, включеність батьків у роботу.

Важливо, що діти відчувають потребу у результатах проекту (рослинах), які вони самостійно виростили (виростити для вживання в їжу, для естетичності оформлення інтер’єру,як подарунок, як спосіб виробити продукт для продажу). Діти пройнялися  атмосферою свята під час презентації. Кожний був підтриманий оплесками, були відмічені в першу чергу позитивні моменти.

Дуже важливе питання, що має стимулюючий характер, – оцінювання виконаних проектів. Оцінювався не тільки результат, а й процес виконання проекту. Навіть ті учні, які не отримали бажаного результату, презентували свої роботи, роблячи висновки чому не вийшло і як покращити в майбутньому результати такої діяльності. Поради щодо цього навали однокласники, спираючись на власний досвід, називаючи чинники ,які призводять до успіху.

Були і «фейкові» проекти, де дитина вказувала навмання показники спостережень. Діти з легкістю відрізняли «фальсифікат» порівнюючи загальні результати.

Коли учні виконують навчальний проєкт вони є активними його учасниками, а не пасивними спостерігачами. При цьому школярі вільні у виборі способів і видів діяльності для досягнення поставленої мети. Їм ніхто не нав’язує, як і що робити.

 

Аналіз (самоаналіз) об’єктивних і суб’єктивних причин невдач, несподіваних наслідків діяльності, розуміння помилок посилюють мотивацію для подальшої роботи. Тільки в атмосфері комфорту та взаємоповаги виникає ґрунт, на якому виростають нові ідеї, погляди, міркування. Тільки такий підхід дозволяє учасникам максимально розкрити свої можливості та ефективно працювати.

 

docx
Додано
12 вересня 2021
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку