Методичні рекомендації:
«Використання в закладах позашкільної освіти
програм електронного навчання
і дистанційних освітніх технологій»
Виконала:
завідувач відділу Яблонська І.В.
КПНЗ ЦСДЮМ «Олімп» КМР
Стрімке впровадження інформаційних процесів в різні сфери життя вимагає розробки нової моделі системи позашкільної освіти на основі сучасних інформаційних технологій, використання яких в навчанні значною мірою змінило підходи до розробки навчальних матеріалів за освітніми програмами підготовки вихованців.
Інтерактивне навчання на основі комп'ютерних навчальних програм дозволяє більш повно реалізувати цілий комплекс методичних, дидактичних, педагогічних і психологічних принципів, що робить процес пізнання цікавішим і творчим, а також враховує індивідуальні особливості кожного вихованця. Практичне використання ІКТ та Інтернет-ресурсів передбачає новий вид пізнавальної активності учня, результатом якої є відкриття нових знань, розвиток пізнавальної самостійності, формування умінь самостійно здобувати знання і орієнтуватися в потоці інформації.
Електронне навчання одночасно вирішує кілька завдань:
- розвиває комунікативні вміння і навички, допомагає встановленню емоційних контактів;
- вирішує інформаційну задачу;
- розвиває загальнонавчальних вміння та навички;
- забезпечує вирішення виховних завдань - вчить працювати в команді, прислухатися до чужої думки.
Електронне навчання частково вирішує ще одну істотну задачу. Йдеться про релаксацію, зняття нервового навантаження, перемиканні уваги, зміні форм діяльності і т. Д. Прийоми дистанційних технологій давно і міцно увійшли в нашу роботу і представлені за допомогою мозкового штурму, ігри, дискусії, проєктів, досліджень. Вони включені у всі освітні програми спортивної спрямованості і є їх невід'ємною частиною.
Метод проєктів.
Він завжди орієнтований на самостійну діяльність дітей - індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу. Дослідницький метод зараз багато в чому залежить від інтернет-ресурсів: електронні енциклопедії, словники, блоги та ін. Допомагають вихованцям підвищити свої знання корисною інформацією. На заняттях найчастіше використовується в завданнях вимагають знань в різних областях, наприклад, в тестах або вікторинах, а також як інструмент в проєктній роботі.
Саме гра залишається дієвим інструментом в досягненні педагогічних цілей. «Мозковий штурм», спрямований на генерування ідей щодо вирішення проблеми, заснований на процесі спільного вирішення поставлених в ході організованої дискусії проблемних завдань. При цьому всі ідеї і пропозиції, висловлені учасниками групи, повинні фіксуватися на великому аркуші паперу (або дошці), щоб потім їх можна було проаналізувати і узагальнити. Провести «мозковий штурм» в мережі може допомогти безліч сервісів, наприклад, документи гугл. Документи Google - це безкоштовний онлайн-офіс, використання якого має безліч переваг, наприклад, спільна робота в режимі реального часу. За допомогою Google можна обмінюватися матеріалами і, найголовніше, в режимі реального часу кілька людей одночасно можуть редагувати різні типи файлів - документи, електронні таблиці, презентації та інше. Саме тут можна зібрати всі ідеї в текстовому або графічному форматі. Застосування дистанційних технологій в закладі також є актуальним. Основними функціями дистанційних технологій є:
- забезпечення освітнього процесу новими навчальними матеріалами, які дозволяють більше уваги приділяти творчій діяльності вихованців;
- розвиток пізнавальної активності;
- підвищення інтенсивності освітнього процесу, активізація розумового процесу учнів;
- і, нарешті, розвиток самого керівника гуртка.
Застосовувати дистанційні технології доцільно на різних етапах навчання:
- при введенні нової теми для створення яскравих образно-асоціативних зв'язків, що сприяють більш якісному засвоєнню програмного матеріалу;
- при завершенні роботи над певною темою, коли учні вже освоїли якийсь розділ навчального матеріалу і можуть отримати задоволення від застосування своїх знань при виконанні комп'ютерних вправ;
- при контролі, при цьому невеликі перевірочні роботи учнів можуть бути підготовлені самими ж учнями один для одного.
При цьому можна використовувати як навчальні комп'ютерні програми, так і підготовлені тренерами - викладачами або учнями презентації. Зазначу також критерії для вибору ефективних засобів дистанційних технологій:
- відповідність віку вихованців;
- орієнтація на відповідність цілям навчання; - орієнтація на необхідну тематику.
Навчальні комп'ютерні програми сприяють формуванню навичок колективної та індивідуальної роботи в закладі із застосуванням мультимедіа проектора, інтерактивної дошки або персональних комп'ютерів, а також можуть бути використані для самостійної роботи вихованців в домашніх умовах.
Таким чином, впровадження електронного навчання і дистанційних технологій сприяє досягненню основної мети модернізації освіти - поліпшення якості навчання, збільшення доступності освіти, забезпечення гармонійного розвитку особистості, що орієнтується в інформаційному просторі, до інформаційно-комунікаційних можливостей сучасних технологій .