Як допомогти дитині навчатися в умовах війни?
Під час війни особливо гостро постає проблема адаптації дітей до навчання в нових умовах. Освітні втрати, які ми спостерігаємо, викликані війною, переселенням, стресами, відірваністю від звичного для дитини колективу й дому. Часто виникають труднощі з умінням аналізувати та синтезувати прочитане ( проблеми з читацькою компетентністю), нерозвинені розумові дії та операції, поганий мовленнєвий розвиток, слабкі увага та пам’ять. Діти перебувають у важкому емоційному стані й можуть замикатися, не довіряти, втрачають інтерес до навчання. До того ж слабкі вольові якості не допомагають в розвитку, адже у дитини переважає емоційне ставлення до своєї діяльності.
Як же допомогти й мотивувати до пізнання знань і світу? Перша умова шкільного успіху - безумовне прийняття дитини, нами, педагогами, незважаючи на ті невдачі й проблеми, які має учень. Пропонуємо прийоми, які допоможуть адаптуватися дітям до нових умов навчання.
❖ Налаштування на позитивне сприйняття навчального матеріалу шляхом вправ (до 5 хв.) «Скажи комплімент однокласнику», «У мене все добре, тому що …(я в безпеці, поряд батьки, я спокійно сплю, я навчаюся, я неголодний…), « Мій найщасливіший день попереду» ( про плани на майбутнє), “ Я - сильний(а), тому що…”.
❖ Виділіть час для того, щоб учні мали змогу розповісти про свої справи (хобі, розваги, захоплення, досягнення). Якщо є можливість, то використайте це під час пояснення нового матеріалу. Дайте відчути дитині її значущість.
❖ Використовуйте діяльнісний підхід на уроці, який забезпечить успішну адаптацію та віру дитини у власні сили. Вчіть учнів послуговуватись різними джерелами інформації і не боятись допустити помилку. Пограйте з ними в гру “Асоціації”, коли учитель говорить поняття, а діти уявляють свої образи. І тут мають бути саме позитивні поняття: перемога, мир, повернення, радість, друзі….
❖ Запропонуйте взяти з собою на урок дітям (5-6 клас) свою улюблену іграшку, яка буде разом із ними “навчатися”, але при цьому учитель має будувати діяльність так, щоб це не заважало освітньому процесу.
❖ Довіра до вчителя – це одна з умов вдалої адаптації дитини в часи війни. Для цього будьте уважні до неї, вмійте вислухати й почути, наголошуючи, що саме успішне навчання, освічена молодь - це сила нашої держави.
❖ Домашні завдання бажано пояснювати, давати алгоритм виконання,
Ілюструвати короткими аудіо, відеоматеріалами. Особистісно орієнтований підхід - обов язковий! Використайте інтерактивні навчальні застосунки в інтернеті, за допомогою яких можна створювати інтерактивні вправи для навчання, наприклад, Wordwall. Постійно наголошуйте на досягненнях дитини.
❖ Налагодьте ефективний зворотній зв'язок (виокремлення та відзначення позитивних елементів роботи учня та зазначення того, що вимагає покращення).
❖ Прийом «Не бійся запитати». Учень повинен знати, що він завжди може поставити запитання й не соромитися.
❖ Обговоріть разом з учнями поради, як креативно облаштувати своє робоче місце для дистанційного навчання ( квіти, улюблені іграшки, настільна лампа, декоративні речі…). Це вже для настрою!