Методичні рекомендації з психології

Про матеріал
Методичні рекомендації для практичних заннять з психології.Для студентів медичного коледжу.
Перегляд файлу

Тема 1. Психологія як наука, її предмет та завдання

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. Що є предметом вивчення психології?

       2. Які головні групи психічних явищ вона вивчає?

       3. Які психічні властивості та стани особистості вам відомі?

       4. Які головні завдання стоять перед сучасною психологією?

       5. Що таке психічне відображення? Як ви розумієте це явище?

       6. Як слід розуміти твердження, що психічні явища є суб’єктивним образом об’єктивного світу?

       7. Якими є функції психіки?

       8. Охарактеризуйте форми розвитку психіки: філогенез, онтогенез, соціогенез.

       9. Що таке свідомість і якими є її ознаки? Дайте психологічну характеристику свідомості людини.

       10. Що таке несвідоме і як воно пов’язане із свідомістю?

       11. Як проявляється несвідоме в психічних властивостях, процесах та станах людини?

       12. Які чинники забезпечують розвиток свідомості?

       13. Як пояснював зміст сновидінь З.Фрейд?

       14. Назвіть теоретичні та практичні галузі психології.

       15. Що є предметом вивчення психології особистості, історії психології, вікової, соціальної, педагогічної та медичної психології?

       16. Яке значення мають зв’язки психології з іншими науками?

       17. В чому полягає суть основних напрямків зарубіжної психології: біхевіорізму, гештальтпсихології, фрейдизму, аналітичної та гуманістичної психології?

       18. Що таке метод наукового дослідження?

       19. В чому полягає специфіка методів дослідження в психології?

       20. Яким чином класифікуються методи психологічного дослідження?

       21. Охарактеризуйте чотири групи методів (за Б.Г.Ананьєвим), що існують в сучасній психології.

       22. Які методи вважають головними в психологічній практиці?

       23. В чому полягає суть методу експерименту?

       24. Які характерні особливості природного та лабораторного експериментів?

       25. В чому полягає суть методу спостереження?

       26. Дайте загальну характеристику методів психодіагностики.

       27. Чому тестування вважають найпопулярнішим з видів психологічного діагностування?

       28. Які бувають тести? В чому їх сутність?

       29. Для чого існують кількісний та якісний аналіз результатів дослідження?

       30. Назвіть основні вимоги щодо використання методів психологічних досліджень.

       31. В чому полягають переваги і недоліки кожного з методів психологічного дослідження?

       32. Чи згодні ви з думкою біхевіорістів, які стверджують, що лише поведінка, яка підлягає спостереженню, може бути об’єктивно описана? 

 

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Психологія як наука, її предмет та завдання

 

       1. Зробіть наукове обґрунтування основних умов становлення психіки особистості.

       Основними умовами становлення психіки особистості є:

             по-перше, людське суспільство;

             по-друге, активна трудова діяльність (гра, навчання, праця);

             по-третє, розвиток мови, абстрактного мислення й свідомості;

             по-четверте, високоорганізовані, нормально функціонуючі мозок та нервова система.

 

       2. До яких психічних явищ належать такі прояви психічної діяльності людини: збентеження, спокій, зацікавленість, схвильованість, байдужість:

             а) психічні процеси;

             б) психічні стани;

             в) психічні властивості?

 

       3. Розподіліть названі психічні явища (мислення, темперамент, сон, відчуття, воля, страх, характер, потреби, хвилювання, сприймання, настрій, уява, напруження, здібності, уважність, гнів, почуття) на групи:

             а) психічні процеси;

             б) психічні стани;

             в) психічні властивості.

       4. Яка з нижче перелічених форм прояву психіки людини є „зайвою”:

             а) психічні процеси;

             б) психічні стани;

             в) психічні властивості;

             г) емоційні процеси?

 

       5. Зробіть психологічний аналіз основних функцій психіки людини:

              а) регулятивна;

              б) відображувальна.

 

       6. В якому з наведених варіантів усі перелічені явища являють собою психічне відображення:

               а) обертання соняшника до сонця, відчуття холоду, здригання;

               б) розрізнення кольорів, біль, страх перед екзаменами;

               в) слиновиділення, відображення у дзеркалі, інстинкт самозбереження?

 

       7. Визначте сутність людської свідомості та її структуру. Поясніть, яким чином взаємодіють свідомість і підсвідомість?

 

       8. Яка особливість психічного відображення (Рафаеля в порівнянні з психічним відображенням людини) спостерігається в наведеному прикладі?

 

       9. Шимпанзе Рафаель (в дослідах Павлова та Орбелі) навчився заливати вогонь, який заважав йому діставати ласощі з ящика, набираючи в кружку воду з бака. В одному з чергових дослідів ящик з апельсином і вогонь, що горів перед отвором ящика, були розміщені на плоті посеред озера. На іншому плоті, з’єднаному з першим бамбуковою перекладиною, розміщався відомий Рафаелю бак з водою. Шимпанзе, щоб залити вогонь, перебирався по перекладинці на інший пліт до бака, не здогадуючись зачерпнути воду з озера.

 

       9. Визначте умови виникнення свідомості:

               а) спільна продуктивна діяльність людей;

               б) розподіл праці;

               в) становлення і використання мови;

               г) активізація спілкування;

               д) розвиток психіки людини.

 

       10. Які з наведених нижче дій є свідомими, а які несвідомими:

               а) вчитель, перевіряючи зошити учнів, оцінюючи правильність виконання завдання, водночас позначає рисками або галочками недоліки;

               б) людина, падаючи або підковзнувшись, викидає руки вперед або в боки?

 

       11. Представники якого напрямку психології стверджують, що предметом психологічної науки є сукупність реакцій живих істот на біологічні та соціальні подразники, що виходять із середовища або самого організму:

               а) психоаналіз;

               б) гештальтпсихологія;

               в) біхевіорізм;

               г) гуманістична психологія?

 

       12. За переліченими нижче положеннями назвати метод психологічного дослідження:

               ● дослідник не втручається в перебіг психічних процесів;

               ● дослідник сам створює умови для виникнення психічних явищ, які цікавлять його;

               ● здобуваються знання про психіку, що не залежать від суб’єктивних факторів дослідника (таких, як думка, оцінювання тощо);

               ● визначається психіка людини в процесі її звичайної діяльності;

               ● вивчаються об’єктивні причини та умови, від яких залежить певне психічне явище.

 

       13. Які методи застосовано в наведених прикладах?

               ● У віці шести з половиною років Тарас уже добре справляється із завданням, в яких треба зіставити два предмети, вказати як спільне, так і різне. При цьому, виявляючи вже відому здатність до спостереження за власними розумовими операціями, Тарас робить цікаве зауваження: „Мамо, а спільне мені набагато легше помітити, ніж різне”.

               ● Для вивчення відволікання уваги досліджуваному пропонують розв’язати цикл певних математичних завдань і водночас вмикають цікаву передачу по радіо (сторонній подразник).

               ● Для вивчення стресового емоційного стану досліджуваному показують (страшні) картинки і реєструють зміни в опорі електричного струму, що виникають при цьому.

               ● Для вивчення індивідуальних особливостей пам’яті досліджувані мають вивчити десять іншомовних слів. Протоколіст записує, скільки слів запам’ятовує кожен з досліджуваних після чергового повторення і скільки потрібно повторень, щоб запам’ятати всі десять слів.

               ● Людину поміщають в ізольовану камеру, в спеціальному шоломі, де закріплюються прилади, при допомозі яких досліджуються біоструми мозку під впливом різних подразників. Досліджуваний перед проведенням досліду отримує відповідну інструкцію. Всі отримані показники фіксуються апаратурою.

               ● На підставі дитячих малюнків психолог встановлює особливості сприйняття дітьми предметів оточуючого світу; аналізує письмові роботі школярів і, зіставляючи дані з результатами інших експериментів, робить висновки про особливості індивідуального стилю школярів.

 

       14. Проаналізуйте з погляду методичних вимог до анкети такі дві групи запитань:

               ● чи легко вам просидіти годину не розмовляючи? Чи охоче ви позичаєте свої речі? Чи любите ви похвалитись перед екзаменом в тому, що добре підготувалися?

               ● чи є у вас почуття гумору? Чи не зарозумілий ви? Чи є пунктуальність рисою вашого характеру?

               На які запитання відповіді будуть відвертішими? Чому?

 

       15. В якій групі вказані основні методи емпіричного психологічного дослідження:

               а) спостереження, експеримент, бесіда, інтерв’ю, анкетування, соціометрія, біографічний метод, тестування, вивчення продуктів діяльності, узагальнення незалежних характеристик;

               б) спостереження, експеримент, бесіда, анкетування, соціометрія, тестування, референтометрія, моделювання, реконструювання і типологізація;

               в) соціометричне вимірювання, біографічний метод, вивчення продуктів діяльності, узагальнення досвіду, лабораторні роботи;

               г) правильної відповіді немає.

       16. За функціональною ознакою тестів щодо предмета дослідження розрізняють різні види тестів:

               а) тести інтелекту;

               б) тести креативності;

               в) тести досягнень;

               г) особистісні тести тощо.

               Які ознаки взяті в класифікації названих видів тесту?

 

       17. На підставі чого ми можемо судити, сумує чи радіє людина, якщо вона нам нічого не говорить про свій настрій? Який метод психології допоможе нам у даному випадку?

 

       18. Назвіть позитивні та негативні боки методів психологічного дослідження:

 

 

 

Позитивні

 

 

Негативні

 

 

 

 

Спостереження

 

Анкетування

 

Бесіда

 

Вивчення результатів діяльності

 

Тестування

 

Біографічний метод

 

Експеримент

 

 

 

Тема 2. Особистість. Психологія особистості. Соціальні групи

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. Якими є головні ознаки особистості в психології?

       2. У чому виявляється суспільна сутність особистості?

       3. Що в особистості зумовлене її біологічною природою?

       4. Як співвідносяться між собою поняття „особистість” і „індивідуальність”?

       5. Чи можна назвати кожну людину особистістю? Індивідуальністю? Якщо ні, то чому?

       6. Які елементи становлять структуру особистості?

       7. Які чинники впливають на формування особистості?

       8. Що є фундаментальним рушієм людської активності?

       9. Що таке спрямованість особистості?

       10. Які елементи входять в підструктуру спрямованості особистості?

       11. Наведіть класифікацію потреб та мотивів. На чому вона базується?

       12. Як пов’язані між собою самооцінка особистості та рівень її домагань?

       13. Чи впливає діяльність на психічний розвиток особистості? Як саме?

       14. Що таке діяльність та яка її структура?

       15. Яка існує єдність між свідомістю та діяльністю?

       16. Дайте психологічну характеристику видів діяльності.

       17. Поясність, як діяльність впливає на розвиток людини.

       18. Що таке знання, вміння, навички?

       19. Що, на вашу думку, впливає на формування професійних вмінь та навичок?

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Особистість. Психологія особистості. Соціальні групи

 

       1. Нижче наведені зразки прояву в поведінці людей якостей індивіда та якостей особистості. Виберіть ті зразки поведінки, які характеризують особистість, і ті, що характеризують індивіда:

               ● У дівчинки спостерігається повільність у моториці, у мові, у мисленні та протіканні інших пізнавальних процесів, а також виникненні почуттів. Вона повільно та важко переключається з однієї діяльності до іншої.

               ● Сергій вступив на медико-психологічний факультет.

               ● Мій друг Петро відрізняється виразною мімікою, різкими рухами та швидкістю ходи.

               ● Студент розповів про те, як він розподіляє вільний від роботи час між заняттями спортом та навчанням.

               ● Викладач вніс пропозиції, здійснення яких значно підвищило успішність студентів.

 

       2. Зробіть психологічний аналіз такого положення:

               „Психологи зазначають, що людина як біологічна істота народжується один раз, але як особистість – двічі. Вперше – тоді, коли дитина починає говорити „Я”, відокремлюючись з оточення, протиставляючи себе іншим людям та порівнюючи себе з іншими. Друге народження особистості відбувається, коли у людини сформувався світогляд, власні моральні потреби та оцінки, які роблять її відносно стійкою від переконань інших. Це дає їй змогу керувати своєю поведінкою згідно зі своїми переконаннями і моральними нормами”.

 

       3. Який з перелічених нижче факторів формування особистості є „зайвим”? 

               а) фізично-географічний;

               б) біологічний;

               в) соціальний;

               г) виховний;

               д) власна активна діяльність.

 

       4. Особистість, як відомо, являє собою єдність природного і соціального.

       Покажіть на прикладах, що в особистості людини є від природи, а що формується під впливом соціальних чинників.

 

       5. Яке з цих визначень особистості є правильним:

               а) особистість – це індивід, який вирізняється оригінальністю сприймання світу, високими моральними якостями;

               б) особистість – це сукупність ролей, які індивід виконує в суспільстві;

               в) особистість – це свідомий індивід, який займає певне місце в суспільстві та виконує певну суспільну роль;

               г) особистість – це система певних потреб і прагнень, що зумовлюють поведінку індивіда; система, що змінюється під впливом як зовнішніх, так і внутрішніх впливів?

 

       6. Яка з нижчеперелічених основних характеристик спрямованості особистості є „зайвою”:

               а) інтенсивність;

               б) стійкість; 

               в) широта;

               г) певний рівень;

               д) міцність?

 

       7. Яка з нижчеперелічених основних складових спрямованості особистості є „зайвою”:

               а) потреби;

               б) мотиви;

               в) інтереси;

               г) переконання;

               д) світогляд;

               е) здібності?

 

       8. В наведених нижче прикладах вкажіть, що відноситься до внутрішньої діяльності, а що до зовнішньої, які процеси тут задіяні:

               ● Вам принесли історію хвороби людини, якій зроблено операцію. Завтра вона має бути переведена в палату, яку ви ведете. Відповідно до історії хвороби ви плануєте перелік маніпуляцій, які необхідно буде здійснити, коли хворий поступить у вашу палату.

               ● Хворий поступив у вашу палату. Ви проводите необхідні маніпуляції. Про яку діяльність іде мова?

 

       9. Вкажіть, які з наведених нижче тверджень характеризують дії, а які операції. А.Дія. Б.Операція.

               а) відповідає меті діяльності;

               б) відповідає умовам, в яких ставиться мета;

               в) не усвідомлюється;

               г) характеризується свідомим контролем;

               д) виникає шляхом автоматизації;

               е) свідомо регулює мети діяльності.

 

       10. Визначте мотиви поведінки кожного з учасників, в описаних нижче випадках:

               ● Лікар-інтерн декілька разів скликав консиліум біля ліжка хворого, який страждав систематичними приступами головного болю нервового характеру. Оскільки заспокійливі засоби не допомагали, тоді він заявив: „Якщо не будете себе вести як слід, відправлю в закрите відділення!”

               ● Лікар говорить дівчині, яка прийшла вперше на обстеження: „Не бійся!”, хоча вона і не думала боятися.

               ● Чоловіка похилого віку привозять на обстеження в лікарню. Лікар зауважив: „Скільки років? Вісімдесят? Пожив досить, не дивно, якщо щось і трапиться…”

               ● Головний лікар після невчасно зробленої процедури під час нічного чергування вичитує чергового лікаря: „Як так можна! Працюєте, далі нікуди! Це просто жахливо! Ви ніколи нічого вчасно не робите!”

 

       11. Прокоментуйте свою навчальну діяльність, як один із видів діяльності.

       

       12. Сформулюйте 15 якостей особистості медичної сестри. Які мотиви діяли у вас при формуванні даних якостей?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3. Міжособистісні стосунки в групі. Темперамент

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. У чому, на вашу думку, виявляється темперамент?

       2. Якими властивостями психічної діяльності характеризується темперамент?

       3. Хто перший зробив спробу визначити типи темпераменту людей?

       4. Які поєднання властивостей вищої нервової діяльності І.П.Павлов зробив засадовим при розподілі темпераменту на типи?

       5. Розкрийте фізіологічні основи темпераменту.

       6. У чому виявляються особливості поведінки екстраверта?

       7. У чому виявляються особливості поведінки інтроверта?

       8. Як може позначитися темперамент на формуванні рис особистості?

       9. Назвіть типи темпераменту та дайте їх психологічну характеристику.

       10. Яку роль у діяльності фахівця в системі суб’єктивних відносин відіграє знання темпераменту людини?

       11. У чому може виявлятися врахування лікарем особливостей темпераменту пацієнта?

       12. Назвіть ділові якості флегматика та сангвініка.

       13. У людей якого темпераменту дуже виразні міміка, пантоміміка, жести, мова?

       14. Люди якого типу темпераменту схильні до тривалих внутрішніх зосереджень, але не на об’єктах, а на своїх почуттях?

       15. Чи можна змінити свій темперамент? Поясніть.

       16. Покажіть залежність темпераменту від умов життя і виховання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Темперамент

 

 

 

 

 

 

Властивості вищої нервової діяльності

 

 

 

 

Типи

 

 

Основні властивості

 

 

 

 

 

● Сила процесів збудження та гальмування

 

● Врівноваженість процесів збудження та гальмування

 

● Рухливість процесів збудження та гальмування

 

 

 

 

    Сангвінік

 

    Холерик

 

    Флегматик

 

    Меланхолік

 

 

  Сензитивність

 

  Пластичність

 

  Реактивність

 

  Ригідність

 

  Екстравертованість

 

  Інтровертованість

 

 

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Міжособистісні стосунки в групі. Темперамент

 

       1. Серед вказаних нижче визначень темпераменту знайдіть правильну відповідь:

               а) темперамент – це сукупність індивідуальних особливостей людини, які характеризують динамічну і емоційну сторони її діяльності і поведінки;

               б) темперамент – це швидкість і енергія перебігу психічних пізнавальних процесів;

               в)  темперамент – це природжений тип нервової системи, який визначає врівноваженість і рухливість психічних процесів;

               г) темперамент – це прояв типу вищої нервової діяльності в поведінці і діяльності людини;

               д) темперамент – це швидкість і виразність рухів, жестів, міміки.

 

       2. Хто перший зробив спробу визначити типи темпераменту людей: 

               а) Е.Кант;

               б) І.П.Павлов;

               в) Гіппократ;

               г) Аристотель;

               д) Кречмер?

 

       3. Яка з перелічених нижче основних властивостей темпераменту є „зайвою”:

               а) чутливість;

               б) реактивність;

               в) активність;

               г) темп реакції;

               д) пластичність-ригідність;

               е) екстраверсія-інтроверсія?

 

       4. Якому темпераменту відповідає така фізіологічна характеристика типу нервової системи:

               а) „сильний, врівноважений, лабільний”;

               б) „сильний, врівноважений, інертний”;

               в) „сильний, неврівноважений, лабільний”.

 

       5. Якому темпераменту відповідає гальмівний тип нервової системи:

               а) флегматик; 

               б) холерик;

               в) сангвінік;

               г) меланхолік?

 

       6. Назвіть типи темпераменту, якому властива така сукупність ознак:

               ● Людина швидка, нестерпима, неврівноважена, запальна і прямолінійна. Психічні процеси протікають в неї швидко і інтенсивно. Дії її поривчасті.

               ● Людина жвава, рухлива, вразлива, весела, з усмішкою і хитринкою на обличчі, легко піддається своїм почуттям, швидко забуває образи.

               ● Людина слабка, легко гальмується, швидко виснажується і повільно відновлюється. Нерішуча. Вона чуйно і тонко приймає навколишній світ і реагує на нього.

               ● Людина з повільним протіканням психічних процесів, з повільними рухами, з високою емоційною вразливістю. Жести і міміка одноманітні, невиразні.

 

       7. У кого найважче сформувати такі якості, як контроль і саморегуляція:

               а) у сангвініка;

               б) у холерика;

               в) у меланхоліка;

               г) у флегматика?

 

       8. Визначте володарів різних типів темпераменту, які реагували на одну і ту ж подію:

               Студенти запізнилися на початок лекції в університеті.

               ● Антон вступив у суперечку з викладачем. Він запевняє, що годинник в аудиторії поспішає, і що він нікому не завадить, якщо проскочить на своє місце.

               ● Микола, побачивши, що в аудиторію не пускають, подумав: „Перша півпара завжди не цікава, піду в буфет і почекаю”.

               ● Віктор сказав: „Мені завжди не везе. Один раз вибрався на заняття і то невдало”. І поїхав додому.

               ● Тарас зразу ж зрозумів, що в аудиторії не пустять, і вирішив послухати лекцію під дверима.

  Тема 4. Характер. Здібності

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. Дайте визначення поняття „характер”.

       2. Яке значення має характер в житті та діяльності людини?

       3. В чому полягає різниця між характером і темпераментом людини?

       4. Що є фізіологічним підґрунтям утворень характеру?

       5. Згідно з І.П.Павловим, фізіологічну основу характеру становить сума стійких тимчасових нервових зв’язків. Зробіть психологічне обґрунтування цього положення.

       6. Яка структура характеру?

       7. Які компоненти можна відокремити в структурі характеру?

       8. Що ми розуміємо під рисами характеру людини?

       9. Які риси характеру особистості є типовими, а які – не типовими?

       10. У чому виявляється акцентування характеру особистості?

       11. Яким є механізм та умови формування властивостей характеру?

       12. Чи можна змінити характер?

       13. У чому виявляються патологічні риси характеру людини?

       14. Як пов'язаний характер з розумом, почуттям, волею і цілеспрямованістю особистості людини?

       15. Від чого в найбільшій мірі залежить формування характеру: від природних задатків людини або від суспільно-історичних умов її життя?

       16. Яким має бути характер лікаря високої кваліфікації?

       17. Визначте причини індивідуальних особливостей характеру.

       18. Що таке здібності і яка їх роль у житті та діяльності людини?

       19. У чому виявляються здібності особистості?

       20. Яке існує співвідношення між знаннями, вміннями та здібностями?

       21. Якими є головні компоненти здібностей?

       22. Як пов’язані між собою здібності та задатки?

       23. Що таке задатки, яка їх роль у розвитку здібностей?

       24. Що сприяє розвиткові здібностей?

       25. Які рівні розвитку здібностей вам відомі?

       26. Що ви розумієте під талановитістю, геніальністю, обдарованістю?

       27. Назвіть загальні умови формування та розвитку здібностей.

       28. Яка існує класифікація видів здібностей?

       29. Охарактеризуйте основні види здібностей.

       30. Наведіть приклади загальних та спеціальних здібностей.

       31. В яких уміннях виявляються спеціальні здібності?

       32. Як пов’язані між собою темперамент, характер та здібності?

       33. У чому виявляються індивідуальні відмінності в здібностях людини?

       34. Яке значення мають здібності в професійній діяльності лікаря?

 

 

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Характер. Здібності

 

       1. Яка з нижчеперелічених властивостей характеру особистості є „зайвою”:

               а) цілісність;

               б) цілеспрямованість;

               в) ступінь стійкості та глибини;

               г) активність;

               д) сила характеру?

 

       2. У яких рядках дано правильне та найточніше визначення характеру:

               а) характер – це властивості людини, що виявляються в її поведінці та діяльності;

               б) характер – це психічні властивості людини, що виявляються у її ставленні до суспільства;

               в) характер – це поєднання індивідуальних рис людини, які виробляються в процесі її розвитку;

               г) характер – це певна система тимчасових нервових зв’язків, породжених взаєминами людини із зовнішнім світом протягом її життя;

               д) характер – це комплекс сталих, найбільш типових і суттєвих психічних властивостей людини, що виявляються в типовій для неї поведінці та діяльності, у ставленні до суспільства, до праці, до самої себе;

               е) правильної відповіді немає.

 

       3. У яких рядках перелічено лише позитивні риси характеру людини:

               а) ініціативність, працьовитість, неакуратність, безвідповідальність;

               б) працездатність, егоїзм, хвалькуватість, нескромність, ввічливість;

               в) скромність, скупість, марнотратство, вимогливість, самокритичність;

               г) тактовність, бережливість, чуйність, самоволодіння, відповідальність?

 

       4. В яких рядках перелічено лише риси характеру, які проявляються у вчинках особистості, у її ставленні до діяльності:

               а) тактовність, ввічливість, чуйність, заздрість;

               б) безтактовність, акуратність, жорстокість;

               в) ініціативність, працьовитість, старанність, сумлінність, безвідповідальність;

               г) правдивість, лицемірність, підлабузництво, нескромність?

 

       5. Визначте, чи виявляється в наведених нижче прикладах характер людини:

               ● Одного разу викладач зайшов в аудиторію і сказав: „Ось добре, кінець кінцем ви здогадались привести аудиторію в належний порядок”. „Це я зробив!”- швидко і голосно сказав Тарас.

               ● Максим був короткозорий і всі предмети підносив до очей.

       Під час уроку йому дозволялось підходити до дошки.

 

       6. Вивчіть та опишіть риси характеру, що найяскравіше виявляються в обраного вами лікаря.

 

       7. Проаналізуйте свою поведінку після складання іспиту і зробіть висновок, які риси вашого характеру в ньому виявились.

 

       8. Яке з наведених визначень здібностей є правильним:

               а) здібності – це індивідуально-психологічні властивості, які є необхідною умовою виконання творчої діяльності;

               б) здібності – це психічні властивості, що є природженими і служать основою успішного виконання будь-якої діяльності;

               в) здібності – це індивідуально-психологічні властивості, що є умовою успішного виконання діяльності;

               г) здібності – це індивідуально-психологічні властивості, що розвиваються і виявляються в творчій діяльності?

       9. Яке твердження є правильним:

               а) здібності існують незалежно від діяльності і поза нею;

               б) поза діяльністю здібності існувати не можуть;

               в) здібності в діяльності виявляються і в ній розвиваються;

               г) здібності формуються на основі задатків?

 

       10. Що треба розуміти під задатками:

               а) природжені здібності до якоїсь діяльності;

               б) здобуті в процесі навчання і виховання властивості особистості, що характеризують її здатність до якоїсь діяльності;

               в) психологічні властивості, що є умовою успішного виконання якоїсь діяльності;

               г) природжені анатомо-фізіологічні риси індивіда природна передумова розвитку його здібностей?

 

       11. Обґрунтуйте за допомогою конкретних прикладів такі твердження:

               ● Провідну роль у формуванні здібностей людей відіграють суспільні умови їх життя.

               ● Здібності людей, будучи за своїм походженням природним явищем набувають суспільно-історичного характеру.

               ● Важливою умовою формування здібностей є працьовитість людини, її інтерес, любов до праці.

 

       12. Нижче наведені приклади здібностей, навичок та знань людини. Враховуючи характерні для здібностей властивості, визначте, в яких випадках мова йде про здібності:

               а) довжина рук боксера;

               б) прагнення бути постійно чимось зайнятим;

               в) широка освіченість в певній галузі знань;

               г) спостережливість, яка проявляється в тому, що людина систематично помічає в предметах і явищах, поведінці людей багато важливого для роботи з ними;

               д) швидке запам’ятовування форми, кольору, обсягу предметів;

               е) швидке засвоєння нових рухів;

               є) вимогливість;

               ж) грамотна відповідь на запитання.

 

       13. Як називається вищий рівень прояву таланту:

               а) обдарованість;

               б) геніальність;

               в) здібності?

 

       14. Ознайомлюючись з біографіями видатних людей (наприклад, лікарів), з’ясуйте умови розвитку їх професійних здібностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характер

 

 

 

 

Типи характеру щодо

 

 

 

Якості характеру

 

 

 

Навколишнього світу

 

 

 

 

 

 

 

 

Діяльності

 

Інших людей

 

Самого себе

 

За змістовністю

 

За силою

 

За стійкістю

 

 

 

 

Принциповий

безпринципний

 

 

 

 

 

 

 

 

Діяльний

бездіяльний

 

 

 

Контактний

замкнутий

 

Альтруїст

егоїст

 

Цілісний

суперечливий

 

Сильний

слабкий

 

Стійкий

нестійкий

 

 

 

Здібності

 

 

 

 

 

 

 

 

Природна основа

 

 

 

 

Види

 

 

Рівні розвитку

 

 

 

 

 

 

 

● Задатки

 

 

 

 

    Загальні

 

    Спеціальні

 

 

 

 

  Обдарованість

 

  Талант

 

  Геніальність

 

 

Тема 5. Відчуття та сприймання. Мислення і пам’ять

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. У чому полягає особливість почуттів як суттєвої форми відображення дійсності?

       2. В чому полягає значення відчуттів в житті та діяльності людини?

       3. В чому полягає загальна будова аналізатора як органа відчуттів?

       4. За якими принципами відчуття поділяються на різновиди?

       5. Охарактеризуйте основні види відчуттів. Наведіть приклади.

       6. Якими є головні властивості відчуттів? Охарактеризуйте їх.

       7. Що таке адаптація?

       8. Чим відрізняються явища адаптації від сенсибілізації?

       9. Розкажіть про чутливість аналізатора як психічну властивість особистості.

       10. Якими є головні пороги чутливості та чим вони визначаються?

       11. У чому можуть виявлятись індивідуальні властивості відчуттів у людей?

       12. Чим сприймання відрізняються від відчуттів?

       13. Який психічний процес називається сприйманням?

       14. У чому полягають фізіологічні основи сприймання?

       15. Чим сприймання відрізняються від відчуттів і який зв’язок між ними?

       16. Яку роль у сприйманні людини відіграє мова?

       17. Якими є загальні властивості приймань?

       18. Наведіть приклади, які свідчать про залежність сприймання від попереднього досвіду.

       19. Який вплив на сприймання може справляти попередній досвід?

       20. Охарактеризуйте види сприймання?

       21. Розкажіть про процес сприймання часу, простору і руху.

       22. Який вплив на сприймання може справляти попередній досвід?

       23. Розкажіть про залежність сприймання від медичної кваліфікації лікаря.

       24. Що таке ілюзія у сприйманні та чим вона відрізняється від галюцинації?

       25. Наведіть приклади ілюзії руху в сприйманні.

       26. Які професії потребують тонкої шкіряної, дотикової чутливості?

       27. Назвіть основні порушення (розлади) відчуттів та сприймання.

       28. Охарактеризуйте найважливіші особливості пам’яті як пізнавального процесу.

       29. Якою є роль пам’яті в психічному житті людини?

       30. Що є фізіологічною основою пам’яті?

       31. Які вам відомі різні психологічні теорії та механізми пам’яті?

       32. Якою є природа асоціації?

       33. Охарактеризуйте основні процеси пам’яті.

       34. Що таке запам’ятовування і які його основні види?

       35. Розкажіть про смислове і механічне запам’ятовування та їх  місце і роль у засвоєнні знань.

       36. Розкрийте основні умови успішного довільного запам’ятовування.

       37. Що таке відтворення, його види та роль у процесі засвоєння знань?

       38. Що таке забування, які його причини?

       39. Як попереджувати забування важливого матеріалу?

       40. За якими принципами пам’ять поділяють на різновиди?

       41. Охарактеризуйте види пам’яті.

       42. У чому полягає відмінність між короткочасною та оперативною пам’яттю?

       43. Вкажіть, який вид пам’яті є провідним для лікаря?

       44. Якими є головні умови продуктивного запам’ятовування?

       45. Чи можна стверджувати, що ефективність запам’ятовування зростає з кількістю повторень?

       46. Як попереджувати забування важливого матеріалу?

       47. У чому виявляються індивідуальні відмінності пам’яті?

       48. Назвіть відомі вам розлади пам’яті.

       49. У чому полягають специфічні особливості мислення як вищої форми пізнавальної діяльності?

       50. У чому полягає особливість опосередкованого способу знання дійсності?

       51. В чому єдність чуттєвого пізнання і мислення?

       52. Доведіть, що мислення глибше, повніше, точніше відображає зовнішній світ, ніж чуттєве пізнання.

       53. Розкрийте роль мислення в житті та діяльності людини.

       54. Що є фізіологічною основою мислення?

       55. Охарактеризуйте основні розумові операції.

       56. Розкрийте роль розумових операцій мислення в медичній діяльності.

       57. Що є кінцевим продуктом мисленого пізнання дійсності?

       58. Що таке проблемна ситуація? Наведіть приклади.

       59. Як співвідносяться між собою проблемна ситуація та мислительне завдання?

       60. За якими принципами мислення поділяється на різновиди? Що покладено в основу класифікації видів мислення?

       61. Охарактеризуйте основні види мислення. Наведіть приклади.

       62. Дайте характеристику особливостей суджень і умовисновків.

       63. Дайте визначення поняття. Наведіть приклади.

       64. З’ясуйте в чому полягає взаємозв’язок мови і мислення.

       65. Назвіть індивідуальні характеристики мислення.

       66. Які розлади мислення вам відомі?

       

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Відчуття та сприймання. Мислення і пам’ять

 

       1. Рецептори аналізаторів, винесені на поверхню тіла, називаються:

               а) пропріорецептори;

               б) інтерорецептори;

               в) екстерорецептори.

 

       2. Чи згодні ви з твердженням, що відчуття руху органів тіла здійснюються за допомогою інтерорецепторів:

               а) так;

               б) ні?

 

       3. Яка властивість відчуттів виявляється в кожному прикладі, наведеному нижче?

               а) побувши в приміщенні, людина скоро перестає відчувати запах горілого, хоча людина, яка тільки-но увійшла, виразно відчуває його;

               б) при збільшенні освітлення в залі, звуки, які доносились зі сцени, стали здаватися глядачам голоснішими.

 

       4. Поясніть, про які властивості відчуттів йде мова в наведених нижче прикладах:

               а) чому ми, коли їмо гарячий суп, не помічаємо, солоний він чи ні?

               б) чому говорять: „На вкус и цвет товарища нет”?

               в) довгі товарні потяги, пасажирські поїзди проходять біля нашого будинку. Знайомі, котрі заходять до нас, запитують: „Як ви можете жити при такому шумі?” А ми зовсім не помічаємо ніякого шуму.

               г) сліпоглухонімі орієнтуються в просторі переважно за допомогою нюхових, дотикових відчуттів.

 

       5. Яка з перелічених нижче закономірностей відчуттів є „зайвою”:

               а) абсолютна чутливість органів чуття;

               б) адаптація;

               в) сенсибілізація;

               г) амбівалентність?

 

       6. Проаналізуйте описані нижче ситуації та назвіть види відчуттів у наведених прикладах.

               а) „Перед сходом сонця прохолода, а він босоніж, без кепки. І куртки в нього немає. Шкіра у хлопчика стала пухирчаста, губи посиніли, він зщулився, намагався глибше засунути руки в кишені…”

               б) „І в цю хвилину Юрко відчув велику спрагу, палило вуста. А вода за гратами дзюрчала. Ставало нестерпно.”

               в) „Короткий й різкий приступ змусив Ольгу прокинутись. Щось тупе, дуже важке било з середини по хребту, і, повитиравши долонями мокрий, холодний лоб, вона спробувала спустити ноги з ліжка. Новий поштовх – і вона, щоб не закричати, затримала дихання, закусила губу…”

               г) „Людина з закритими очима чітко розрізняє, наскільки її рука піднята чи опущена, наскільки вона зігнута в лікті; нахиляється голова прямо чи в бік.”

 

       7. В чому виявляється адаптація аналізатора до дії подразника?

               а) підвищення чутливості;

               б) зниження чутливості;

               в) пристосування до дії подразника;

               г) втрата здатності відчувати.

 

       8. Про яке явище йде мова нижче:

               В жаркий літній день ви йдете купатися, стрибаєте у воду і спочатку вона здається вам дуже холодною, але через деякий час ви вже не відчуваєте холоду?

 

       9. Чому світлові реклами побудовані так, що світло в них то засвічується, то гасне? Поясніть.

 

       10. У якому рядку названі лише властивості сприймання:

               а) цілісність, контрастність, предметність, адаптація;

               б) предметність, осмисленість, константність, цілісність;

               в) сенсибілізація, цілісність, предметність;

               г) константність, адаптація, осмисленість, предметність.

 

       11. У чому виявляється осмисленість сприймання:

               а) у відносній постійності образу, сприйнятого об’єктом;

               б) у відносній правильності відображення предметів;

               в) у розумінні суті сприйнятого об’єкта.

 

       12. Про яку властивість сприймання йде мова в наступних завданнях?

               а) Студент описує репродукцію картини Рубенса „Портрет молодої жінки з кучерявим волоссям” у двох ракурсах.

               б) „Портрет молодої дівчини. Відкрите обличчя. Вона гарна і знає про це. Трохи насмішкувата – іронічна посмішка. Але в той же час вона добра. Проста зачіска, одяг підкреслює ніжність.”

               в) „Молода жінка, схильна до повноти, з рум’янцем невідомої етіології, шия надміру товста, напевне, у неї тиреотоксикоз. Погляд у неї розсіяний.”

 

       13. У якому рядку йдеться про сприймання?

               а) людина чує мелодію пісні, бачить знайомий пейзаж, букет квітів;

               б) людина відчуває зелений колір, смак, біль.

 

       14. Сприймання як дія – це:

               а) система перцептивних дій, спрямованих на обстеження предмета і виявлення його властивостей, якостей;

               б) дія, спрямована на глибоке вивчення об’єкта.

 

       15. Яке з наведених визначень сприймання є найбільш повним і правильним:

               а) сприймання – це відображення найбільш істотних якостей і властивостей предметів у їх сукупності;

               б) сприймання – це відображення мозком предметів і явищ в усій сукупності їх властивостей, коли вони безпосередньо діють на аналізатори;

               в) сприймання – це синтез відчуттів.

 

       16. Константність – це:

               а) структура – єдність частин сприйнятого;

               б) розуміння суті прийнятого об’єкта;

               в) відносна постійність образу сприйнятого об’єкта.

 

       17. Яка властивість сприймання проявляється в таких фактах:

               ● Тарілку, що стоїть на столі, ми сприймаємо як круглу, хоч її зображення на сітківці ока має форму еліпса;

               ● Сніг ми сприймаємо білим і в рожевих променях вечірнього сонця, і в сутінках?

 

       18. Яка властивість сприймання проявляється в такому випадку:

               Розпливчаста пляма на папері сприймається людиною як цілісний предмет (птах, тварина і т.п.).

               Чому? Поясніть.

 

       19. В залежності від чого види сприймання поділяють на сприймання простору, часу і руху:

               а) об’єкту сприймання;

               б) провідного аналізатора;

               в) форм існування матерії;

               г) активності людини?

   

       20. Як називаються неправильні, викривлені сприймання:

               а) галюцинації;

               б) псевдогалюцинації;

               в) ілюзії?

 

       21. Яке з наведених нижче визначень пам’яті є найбільш повним і правильним?

               Пам’ять – це:             

               а) збереження раніше набутих вражень;

               б) основна умова набуття людського досвіду;

               в) створення в голові людини образів раніше сприйнятого;

               г) збереження, запам’ятовування і відтворення раніше сприйнятого.

 

       22. В якому з рядків дано правильну класифікацію видів пам’яті за характером психічної активності?

               а) образна, рухова, словесно-логічна, короткочасна;

               б) образна, зорова, словесно-логічна, короткочасна;

               в) слухова, образна, словесно-логічна, емоційна, рухова, довільна;

               г) дотикова, образна, словесно-логічна, рухова.

 

       23. На які види поділяється запам’ятовування в залежності від участі мислення в його роботі:

               а) словесно-логічне, механічне, образне;

               б) образне, смислове, механічне;

               в) механічне, смислове?

 

       24. Назвіть вид пам’яті, який виявляється при запам’ятовуванні змісту казки дитиною:

               а) рухова;

               б) емоційна;

               в) словесно-логічна;

               г) образна.

 

       25. Вкажіть, які види пам’яті та процеси проявляються описаних нижче прикладах:

               а) студент ходить по кімнаті і вчить матеріал з психології. На завтра його треба знати для складання заліку;

               б) студент, готуючись до практичного заняття, знайшов потрібний параграф, почав його читати і радісно скрикнув: „Я це все знаю, викладач розказував на занятті”. А наступного дні одержав „2”, бо не зміг переказати навіть зміст параграфа.

 

       26. Визначте вид пам’яті:

               а) після зустрічі із старим знайомим він поринув у спогади про минуле, йшов, не зважаючи на зустрічних перехожих, на будинки, поряд з котрими він проходив, і непомітно для самого себе опинився біля воріт свого будинку;

               б) одного разу актор повинен був несподівано для себе замінити іншого актора і протягом одного дня вивчив його роль: під час вистави актор знав її досконало, однак після вистави він цілковито забув увесь текст;

 

               в) бесіда двох драматургів:

               - Коли я пишу будь-яку сцену, я чую її. Чую голос кожної дійової особи.

               - А я бачу сцену, герої ходять, щось роблять. Знаєте, де я подумки знаходжусь? В середині партеру.

               г) викладач спитав студента:

               Чи запам’ятали ви фразу, яку я говорив на попередній лекції?

               Так, звичайно,- впевнено відповів студент.- Ви сказали: „Вчора тут сів літак”.

               Викладач заперечив: - Я передбачав, що ви можете щось забути, але ж ви змінили усі мої слова. Я просив вас запам’ятати фразу: „Напередодні тут приземлився аероплан”.

 

       27. Поясніть, в якій групі студенти краще запам’ятають матеріал і чому?

               В двох групах студентів провели нове практичне заняття. В першій групі повідомили, що матеріал заняття буде перевірятися на екзамені в кінці сесії. В другій групі такого повідомлення не зробили. В обох групах перевірили матеріал через два тижні.

 

       28. Поясніть, чому багато людей для кращого запам’ятовування вдаються до коротких записів. Чому такий спосіб сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу?

 

       29. Чим пояснити, що студент, який вчить матеріал лише для того, щоб скласти екзамен з психології, швидко його забуває?

 

       30. Знайдіть і обґрунтуйте найбільш точне і повне визначення мислення:

               а) процес безпосереднього відображення предметів та явищ в їх зв’язках і відношеннях;

               б) процес відображення окремих конкретних предметів з їх істотними властивостями і якостями;

               в) відображення в голові людини предметів та явищ з їх істотними властивостями;

               г) процес створення уявлень про предмети і явища об’єктивної дійсності.

 

       31. Яка з перелічених нижче розумових операцій є „зайвою”:

               а) аналіз;

               б) ілюзія;

               в) синтез;

               г) порівняння;

               д) узагальнення;

               е) абстракція;

               є) конкретизація?

 

       32. Зробіть порівняльний аналіз нижче перелічених основних форм мислення:

               а) поняття;

               б) судження;

               в) умовивід.

 

       33. Який вид мислення переважає у діяльності лікаря:

               а) наочно-дійовий;

               б) наочно-образний;

               в) понятійний.

 

       34. Що має узагальнений характер:

               а) проблемна ситуація;

               б) задача?

 

       35. Яке з наведених визначень є правильним і найточнішим:

               а) форма мислення, що представляє собою найповніше відображення ознак предметів і явищ;

               б) форма мислення, що узагальнено відображає предмети і явища зовнішнього світу;

               в) форма мислення, що відображає за допомогою слова об’єктивну дійсність;

               г) форма відображення істотних ознак, властивостей предметів і явищ дійсності.

 

       36. Розв’яжіть психологічні задачі:

               ● Уявіть собі, що у вас в кишені коробка з одним сірником. Ви зайшли вночі в кімнату, де є свічка, гасова лампа. Що ви запалите в першу чергу?

               ● Чому не можна поховати в Києві лікаря, який живе в Луцьку?

               ● Сину п’ять років. Через п'ятнадцять років батько буде старший від сина в три рази. Скільки років батькові зараз?

               ● Син батька-полковника побив батька сина-полковника. Хто ж ким кому доводиться, якщо самого полковника в хаті не було?

               ● Маса журавля, який стоїть на одній нозі, шість кілограмів. Яка буде маса журавля, коли він стане на дві ноги?

               ● Три лікаря за тридцять хвилин подивились трьох пацієнтів. Скільки пацієнтів подивився кожен лікар?

 

       37. Розв’яжіть психологічну задачу:

               Яким чином за допомогою спеціальних променів знищити пухлину, що знаходиться всередині організму, не пошкодивши при цьому здорові тканини? Відомо, що для видалення цієї пухлини необхідна така концентрація променів в місці її розташування, яка шкідлива для здорових тканин, але іншого доступу до пухлини, як через них, немає.

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецептори відчуття

 

 

 

 

 

 

 

 

Екстероцептивні

 

 

Інтероцептивні

 

Пропріоцептивні

 

 

 

 

 

 

 

Дистантні

(зір, слух, нюх)

 

 

 

 

Голод

 

 

Вібраційні

 

 

Контактні

(смак, дотик)

 

 

 

 

Втома

 

 

Статичні

 

 

 

 

 

 

 

 

Сприймання

 

 

 

 

 

 

 

 

Види

 

Властивості

 

 

 

 

 

 

 

  ● За аналізаторами (зорові, нюхові, слухові, смакові, дотикові, кінестетичні)

 

  ● Сприймання простору

 

  ● Сприймання часу

 

  ● Сприймання руху

 

 

Предметність

Цілісність

Структурність

Вибірковість

Осмисленість

Константність

Апперцепція

 

 

 

 

 

 

Усвідомлення мети запам’ятовування

 

 

 

Розуміння змісту матеріалу

 

 

 

Аналіз матеріалу

 

 

 

Виявлення найбільш суттєвих думок

 

 

 

Узагальнення

 

 

 

Запам’ятовування узагальненого матеріалу

 

 

 

 

 

Мислення

 

 

 

 

 

 

 

 

Форми

 

 

Розумові операції

 

Індивідуальні властивості

 

 

 

 

 

 

 

       поняття

       судження

       умовивід

 

 

 

 

       аналіз

       синтез

       порівняння

       конкретизація

       абстрагування

       узагальнення

       класифікація

 

 

       самостійність

       широта

       глибина

       критичність

       швидкість

       гнучкість

       послідовність

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознака класифікації

 

 

Види мислення

 

 

  За формою

   

     Наочно-дійове

     Наочно-образне

     Словесно-логічне

 

 

  За характером задач, 

  які розв’язуються

        

     Теоретичне

     Практичне

 

 

  За рівнем узагальнення

 

       

     Емпіричне

     Теоретичне

 

 

  За ступенем новизни

 

      

     Репродуктивне

     Творче

 

  За ступенем  

  розгорнутості

        

     Інтуїтивне

     Дискурсивне

 

 

 

 

 

 

 

Тема 6. Увага і уява. Емоції та почуття. Воля

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. У чому виявляється увага?

       2. В чому полягає значення уваги в житті людини?

       3. Яким є фізіологічний механізм уваги?

       4. Що є джерелом уваги особистості в її діяльності?

       5. Як пов’язані між собою увага та діяльність?

       6. Назвіть основні властивості уваги. Охарактеризуйте їх.

       7. Які якості уваги, з вашої точки зору, мають для лікаря професійне значення?

       8. Назвіть основні види уваги. Охарактеризуйте їх.

       9. Які умови потрібні для виникнення і підтримання довільної уваги.

       10. У чому полягає уважність як психічна властивість?

       11. Чи можна по зовнішньому вигляду людини визначити уважна вона чи ні?

       12. Що таке неуважність? Як її визначити?

       13. Що таке уява?

       14. Розкрийте відмінність між уявою і уявленням. Наведіть приклади.

       15. Охарактеризуйте процес створення образів уяви.

       16. У чому полягають фізіологічні основи уяви?

       17. Назвіть і охарактеризуйте види уяви. Наведіть приклади.

       18. За якими принципами уява поділяється на різновиди?

       19. Розкрийте роль уяви в житті та діяльності лікаря.

       20. У чому полягає специфічність відображення дійсності в процесах уяви.

       21. Від чого залежить багатство створених людиною образів уяви?

       22. У чому полягає принципова різниця образів репродуктивної та продуктивної уяви?

       23. Що таке мрія? В чому її цінність? Наведіть приклади.

       24. У чому полягають особливості мрії як різновиду творчої уяви?

       25. У чому різниця між мрією і маренням? Наведіть приклади.

       26. Які вам відомі прийоми створення образів уяви?

       27. Поясніть, чому деякі люди, недосвідчені в медицині, прочитавши описання того чи іншого захворювання, схильні уявляти, що й вони захворіли саме на цю хворобу, що й у них виявляються симптоми цієї хвороби.

       28. Який вид уяви переважає в діяльності художника, письменника? За якими ознаками це можна встановити?

       29. Охарактеризуйте методичні засоби, які найбільше сприяють розвитку уяви.

       30. У чому полягає відмінність між емоціями та почуттями?

       31. За якими ознаками можна констатувати, що людина перебуває в стані емоційного збудження?

       32. Чи впливають почуття на перебіг пізнавальних процесів?

       33. Які функції емоцій вам відомі?

       34. Назвіть відомі вам психологічні теорії емоцій.

       35. Які сучасні зарубіжні концепції емоцій ви знаєте?

       36. Назвіть відомі вам емоційні стани, охарактеризуйте їх головні ознаки.

       37. Охарактеризуйте види емоцій та види почуттів.

       38. Яка роль почуттів в житті людини?

       39. Як почуття впливають на діяльність, її хід та результати?

       40. Чому моральні, інтелектуальні, естетичні та практичні почуття належать до вищих почуттів?

       41. Які порушення емоцій і почуттів вам відомі?

       42. Що таке воля, яка її природа?

       43. Яке значення волі в житті та діяльності людини?

       44. Які теорії волі ви знаєте?

       45. У чому виявляються головні функції волі?

       46. У чому полягає істотна відмінність між довільною та мимовільною дією?

       47. Що таке вольове зусилля та якими чинниками воно зумовлюється?

       48. Що таке сила волі і чим вона зумовлюється?

       49. Якими є головні етапи розвитку складної вольової дії?

       50. Дайте аналіз складної вольової дії. Наведіть приклади складної вольової дії.

       51. Розкажіть про боротьбу мотивів та наведіть приклади.

       52. Які чинники справляють найбільший вплив на розвиток волі людини?

       53. У чому полягає слабкість волі і якими є її причини?

       54. Які відмінні риси людини з сильною і слабкою волею?

       55. Назвіть вольові якості особистості.

       56. Назвіть вольові якості лікаря і коротко охарактеризуйте їх.

       57. Які, на вашу думку, існують умови успішного самовиховання волі?

       58. Назвіть патологічні зміни вольової сфери особистості.

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Увага і уява. Емоції та почуття. Воля

 

       1. Вкажіть, яке з наведених визначень уваги є правильним:

               а) увага – це форма психічної діяльності, що виникає при дії об’єкта на органи чуття;

               б) увага – це робоча поза організму, установка аналізаторів на подразник;

               в) увага – це виборча спрямованість свідомості на визначені предмети і явища.

 

       2. Як зветься  увага, що викликається зовнішніми об’єктами без свідомого наміру людини бути уважною до них:

               а) мимовільна;

               б) довільна;

               в) післядовільна.

 

       3. Назвіть здатність людини тривалий час зосереджуватись на тому чи іншому об’єктові:

               а) стійкість уваги;

               б) розподіл уваги;

               в) концентрація уваги;

               г) переключення уваги.

 

       4. Як називається здатність людини свідомо змінювати спрямованість своєї діяльності:

               а) переключення уваги;

               б) коливання уваги;

               в) стійкість уваги;

               г) обсяг уваги;

               д) розподіл уваги.

 

       5. Нездатність уваги до зосередженої діяльності називається:

               а) відволікання уваги;

               б) нестійкість уваги;

               в) неуважність.

 

       6. Розподіл уваги – це здатність людини:

               а) свідомо переходити з об’єкта на об’єкт;

               б) за один акт уваги схоплювати певну кількість об’єктів;

               в) одночасно уважно виконувати кілька видів діяльності.

 

       7. Чи можливий розподіл уваги між такими різновидами діяльності як: переписування тексту, слухання музики, періодичні відповіді на запитання іншої особи:

               а) так;

               б) ні?

 

       8. Переключення уваги – це:

               а) неспроможність людини тривалий час спрямовувати свою увагу на певний об’єкт;

               б) свідомий перехід уваги з об’єкта на об’єкт;

               в) мимовільний перехід свідомості з об’єкта на об’єкт.

 

       9. Назвіть вид уваги, що має цілеспрямований характер, але не вимагає вольових зусиль:

               а) мимовільна;

               б) довільна;

               в) післядовільна.

 

       10. На який вид уваги розраховував педагог? Як довго він може користуватися таким прийомом?

               На практичних заняттях у вузі викладач в тих випадках, коли студенти вели себе особливо галасливо, стукав по письмовому столі крейдою чи ручкою.

 

       11. Яке з поданих нижче визначень уяви є правильним:

               а) уява – це процес створення людиною образів об’єктів;

               б) уява – це психічна діяльність, в результаті якої відбуваються створення нових форм уявлень або думок;

               в) уява – це сукупність уявлень про навколишню дійсність;

               г) уява – це процес створення  в голові людини образів об’єктів, яких вона ніколи не сприймала, на основі попереднього досвіду.

 

       12. В якому з наведених нижче варіантів йдеться про уяву: 

               а) я виразно уявив собі школу, вчителів, учнів, з якими вчився понад десять років тому.

               б) підійшовши до троянди, я милуюсь її красою, малюю в своїй голові її образ.

 

       13. Створення образів уяви, що здійснюються шляхом сполучення елементів, взятих з інших уявлень, називається:

               а) аглютинація;

               б) акцентування;

               в) типізація;

               г) схематизація.

 

       14. Визначте, які прийоми використали при створенні образів творчої уяви:

               В міфах і легендах стародавності описували деякі фантастичні істоти – кентаври (голова людини і тіло коня), сфінкси (істоти з головою людини і тілом лева), образи русалок, хаток на курячих ніжках і т. д.

 

       15. Чи є уява у тварини:

               а) так;

               б) ні (поясніть)?

 

       16. В якому з наведених варіантів дано правильну характеристику репродуктивної уяви:

               а) репродуктивна уява полягає у створенні образів об’єктів, які людина сприймала раніше;

               б) репродуктивна уява полягає у створенні образів об’єктів, яких людина раніше не сприймала, за словесним описом або сприйманням окремих її деталей;

               в) репродуктивна уява полягає у створенні образів об’єктів, яких у природі не існує?

 

       17. В якому з наведених варіантів дається правильна характеристика творчої уяви:

               а) творча уява полягає у створенні образів нових, оригінальних об’єктів на основі попереднього досвіду;

               б) творча уява – це створення образів об’єктів на основі їх словесного опису;

               в) творча уява – це створення образів, які раніше не сприймалися людиною?

 

       18. Особливою формою творчої уяви є …?

 

       19. В якому з варіантів правильно визначається мрія як вид уяви:

               а) мрія – це створення людиною образів свого майбутнього;

               б) мрія – це створення людиною образів бажаного майбутнього;

               в) мрія – це творча уява, скерована на майбутнє?

 

       20. Яке з наведених нижче визначень почуттів є найточнішим:

               а) відображення навколишніх предметів та ставлення до них;

               б) реакція людини на все навколишнє;

               в) суб’єктивне переживання, в якому виявляється ставлення людини до навколишньої дійсності та до самого себе;

               г) переживання, які пов’язані з задоволенням або незадоволенням духовних потреб людини.

 

       21. Який існує зв'язок почуттів з діяльністю:

               а) почуття виникають у зв’язку з діяльністю, але на неї не впливають;

               б) почуття викликаються діяльністю, її успіхами і невдачами і впливають на її хід;

               в) вплив почуттів на діяльність не має закономірного характеру.

 

       21. У якому рядку названо тільки почуття:

               а) гнів, страх, радість, почуття власної гідності;

               б) любов, туга, незадоволення, спрага;

               в) совість, ненависть, біль;

               г) сором, симпатія, закоханість, дружба, товаришування;

               д) щастя, симпатія, закоханість, дружба, товаришування;

               е) іронія, гумор, байдужість, ентузіазм, зневага, сила;

               є) здивування, насолода, любов, мета?

 

       23. У якому з наведених варіантів перелічено лише прості емоції:

               а) приємне, задоволення, неприємне, огида;

               б) радість, приємне, гнів, задоволення;

               в) сором, неприємне, гнів, задоволення;

               г) страх, незадоволення, гнів, приємне?

 

       24. У якому рядку названі лише складні емоції:

               а) огида, приємне, неприємне, сором;

               б) радість, смуток, страх, гнів;

               в) незадоволення, страх, неприємне, сором;

               г) сором, смуток, гнів, неприємне;

               д) приємне, радість, страх, сором?

 

       25. У якому рядку перелічені тільки моральні почуття:

               а) колективізм, патріотизм, дружба, любов, симпатія;

               б) любов, сумнів, сором, товаришування, обов’язок;

               в) гуманізм, здивування, симпатія, байдужість;

               г) дружба, колективізм, патріотизм, іронія?

 

       26. У якому рядку перелічені тільки інтелектуальні почуття:

               а) обов’язок, симпатія, антипатія, байдужість;

               б) гумор, інтерес, впевненість, почуття нового;

               в) допитливість, дружба, колективізм, сором;

               г) ентузіазм, почуття нового, відповідальність, сором?

 

       27. Що є характерним для естетичного почуття людини:

               а) виявлення радості;

               б) переживання свого ставлення до красивого або некрасивого;

               в) переживання задоволення або незадоволення?

 

       28. Яка сукупність наведених нижче ознак характеризує афект:

               а) виникає поступово, буває стійким, яскраво не виявляється;

               б) слабкі, нестійкі, виникають раптово;

               в) сильні, виникають раптово, зовні виявляються яскраво?

 

       29. У якому рядку названо тільки афекти:

               а) радість, сум, задоволення, гнів, бадьорість;

               б) розпач, обурення, страх, симпатія;

               в) любов, колективізм, обурення, гнів;

               г) гнів, лють, відчай, екстаз, жах;

               д) розпач, жах, радість, сум?

 

       30. Серед наведеного переліку почуттів знайдіть і випишіть:

               а) моральні;

               б) інтелектуальні;

               в) естетичні.

               Кохання, радість, колективізм, товаришування, здивування, гумор, іронія, ентузіазм, любов до прекрасного, совість, обов’язок, симпатія, радість, почуття нового, дружба, байдужість, відповідальність, почуття комічного, сумнів, любов до знань, почуття потворного.

 

       31. Знайдіть правильну відповідь. Вищі людські почуття:

               а) притаманні тільки людині, є результатом її виховання і суспільного середовища;

               б) дані людині від народження, вони є і в тварин.

 

       32. Хірург Наполеона любив говорити, що рани у переможця загоюються швидше, ніж рани у переможених. Чому? Дайте обґрунтовану відповідь.

 

       33. Як ви думаєте, яку емоцію виражає людина, коли:

               ● Сидить, понурена, плечі опущені, руки безсило звисають, голова похилена, незворушний погляд націлений в підлогу, голос глухий, мова сповільнена;

               ● Поза напружена, руки судорожно перебирають край одежі, погляд неуважний, мова швидка, відривчаста, голос гучний, деколи зривається.

 

       34. Чим можна пояснити такий факт:

               ● Помічено, що після виходу на пенсію у багатьох людей може виникати депресивний стан, інколи погіршується самопочуття.

               ● Коли дати людині можливість вибалакатися, поплакати, то їй легше переносити горе.

 

       35. Емоційний стан лікаря часто визначає успіх його діяльності.

               Опишіть, які емоційні стани виникають у вас під час відвідування лікарні, навчальних аудиторій медичного закладу, читання медичної літератури тощо? Поясніть, що ми називаємо „нормальний” стан лікаря і які емоційні стани вимагають корекції в діяльності лікаря.

 

       36. Вольові дії – це:

               а) свідомі, довільні дії;

               б) перехід від рішень до їх виконання;

               в) дії, скеровані на досягнення свідомо поставлених цілей і пов’язані з подоланням перешкод;

               г) прийняття правильних рішень, накреслення плану їх виконання.

 

       37. Характерною рисою довільних дій є те, що:

               а) в них є лише наявність прагнення до мети;

               б) в них є попереднє уявлення мети та способів її здійснення;

               в) в них є наявність прагнення до мети, попереднє уявлення мети і спосіб її здійснення;

               г) попереднє рухове уявлення не обов’язково пов’язане з прагненням до мети.

 

       38. У яких рядках перелічено лише позитивні вольові якості:

               а) цілеспрямованість, наполегливість, впертість, мужність;

               б) самостійність, цілеспрямованість, мужність, рішучість;

               в) витримка, наполегливість, впертість.

 

       39. Вкажіть правильне визначення рішучості:

               а) рішення про виконання визначеної рухової дії приймаються швидко і обдумано;

               б) прийняті рішення виконуються невпевнено;

               в) відсутність розгубленості під час прийняття рішення в ускладнених умовах діяльності або в стані емоційного збудження.

 

       40. Вкажіть правильне визначення сміливості: 

               а) уміння визнати і засудити власні помилки;

               б) участь в критиці застарілих методів лабораторних занять;

               в) нездібність робити сміливі вчинки в ігровій ситуації.

 

       41. Вкажіть правильне визначення самостійності:

               а) невміння проявляти вироблені звички самостійної поведінки в нових умовах;

               б) вміння самостійно підбирати комплекси фізичних вправ для розвитку рухових здібностей;

               в) здатність потрапляти під вплив іншого;

               г) вміння в послідовній реалізації власних переконань і поглядів в поведінці, діях.

 

       42. Як проявляється воля в даному випадку:

               Добре відомо, що в той час, коли людина вчиться їздити на велосипеді, їй інколи досить тільки подумати про те, що вона зараз впаде, в цю ж мить вона справді падає.

 

       43. Визначте вольову якість особистості:

               Студент для розвитку своєї волі часто переривав читання книжки на найцікавішому місці і не торкався її 2-3 дні. Таким способом він розвивав:

               а) витримку;

               б) самостійність;

               в) дисциплінованість;

               г) наполегливість;

               д) цілеспрямованість.

 

       44. На основі спостережень зберіть дані про індивідуальні особливості волі кількох лікарів.

 

       45. Оцініть рівень розвитку власних вольових якостей.

 

       46. Дайте пояснення такому твердженню:

               “Жодна велика перемога неможлива, якщо їй не передує мала перемога над самим собою”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Увага

 

 

 

 

 

 

 

 

Види

 

Властивості

 

 

 

 

 

 

 

Мимовільна

 

Довільна

 

Післядовільна

 

 

Концентрація

 

Стійкість

 

Обсяг

 

Розподіл

 

Переключення

 

 

 

 

 

 

 

 

Уява

 

 

 

 

 

 

 

 

Види

 

Прийоми створення образів

 

 

 

 

 

 

 

       Довільна (активна):

  •         Репродуктивна
  •         Творча (мрія)

 

      Мимовільна (пасивна)

 

 

 

 

 

       Аглютинація

 

       Схематизація

 

       Гіперболізація

 

       Типізація

 

 

 

 

 

 

 

Емоції

 

 

 

 

 

 

Функції

 

Властивості

 

Види

 

 

Емоційні стани

 

 

 

 

●Відображаюча   

 

●Стимулююча

 

●Підкріплююча   

 

●Переключення

 

●Адаптація  

 

●Комунікативна

 

 

 

●Полярність   

 

●Інтегральність

 

●Зв'язок із життєдіяль-ністю організму   

 

 

 

●Позитивні

 

●Негативні 

 

●Стенічні

 

●Астенічні

 

 

 

●Настрій   

 

●Афект

 

●Стрес   

 

●Пристрасть

 

●Страх 

 

●Сором

 

●Страждання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Воля

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура

вольової дії

 

 

Аналіз складної

вольової дії

 

Вольові якості особистості

 

 

 

 

 

 

 

  ●Прості

  ●Складні

 

 

 

  ●Потяг

  ●Бажання

  ●Прагнення до

     об’єкта  

     (усвідомлення

      мети і засобів її

      досягнення)

  ●Боротьба

     мотивів

  ●Реалізація

     прийнятого 

     рішення

 

 

●Цілеспрямованість

●Самостійність

●Ініціативність

●Витримка

●Наполегливість ●Рішучість

●Дисциплінованість

●Організованість

 

 

 

Тема 7. Мова. Мовлення. Спілкування

 

Питання для контролю та самоконтролю

 

       1. Що таке спілкування? Дайте характеристику його змісту.

       2. Чим зумовлена потреба у спілкуванні між людьми?

       3. В чому полягає значення спілкування для психічного розвитку людини?

       4. В чому полягає соціальна сутність спілкування?

       5. В чому полягає мета спілкування?

       6. Перерахуйте функції спілкування та охарактеризуйте їх.

       7. Що означає комунікативна функція спілкування?

       8. За якими принципами спілкування поділяють на різновиди?

       9. Назвіть та охарактеризуйте види спілкування.

       10. У чому виявляється культура невербального спілкування?

       11. Яка роль у спілкуванні належить невербальній комунікації?

       12. Яка існує структура спілкування?

       13. Що таке бар’єри у спілкуванні та коли вони виникають, умови виходу з них?

       14. Що таке конфлікт? Назвіть причини виникнення конфлікту.

       15. Які стилі поведінки в конфліктній ситуації вам відомі?

       16. В чому полягає значення спілкування в професійній діяльності лікаря?

       17. Який існує взаємозв’язок мови і мовлення?

       18. У чому полягає особливість мовлення як процесу та якими є його різновиди?

       19. Що таке афазія? Охарактеризуйте її різновиди.

       20. У чому, на вашу думку, полягає значення проведення соціально-психологічного тренінгу спілкування?

       

 

 

Практичні завдання та психологічні ситуації по темі:

Мова. Мовлення. Спілкування

 

       1. Яка з нижче вказаних властивостей не належить до структури спілкування:

               а) комунікативна;

               б) інтерактивна;

               в) перцептивна;

               г) емпативна?

 

       2. Яке з визначених нижче положень не відноситься до спілкування:

               а) обмін думками;

               б) різновид людської діяльності;

               в) специфічна соціальна форма інформаційного зв’язку;

               г) процес взаємодії між людьми, під час якого встановлюється психологічний контакт, який характеризується передачею певної інформації;

               д) правильної відповіді немає;

               е) всі відповіді правильні?

 

       3. Комунікативна функція мови – це:

               а) форма передачі думок;

               б) сполучення слів у реченні;

               в) функція спілкування, передача думок, бажань, прагнень.

 

       4. Сигнифікативна функція мови – це:

               а) виявлення переживань, емоційних станів;

               б) функція спілкування людей між собою;

               в) функція означення, яка виявляється в тому, що слово служить назвою предметів, властивостей, дій.

 

       5. Форма мовлення, при якій говорить лише одна особа, а решта тільки сприймають її мову, називається:

               а) внутрішнім мовленням;

               б) діалогічним мовленням;

               в) монологічним мовленням.

 

       6. Яка з перелічених нижче група методів не належить до активних методів соціально-психологічного тренінгу:

               а) лекції, семінари, бесіди соціально-психологічної тематики тощо;

               б) групові дискусії, розбір помилок з практики спілкування, аналіз ситуації морального вибору тощо;

               в) рольові ігри, тренінг соціальної перцепції, поведінковий тренінг, невербальна психогімнастика тощо;

               г) правильної відповіді немає;

               д) всі відповіді правильні?

 

       7. Ознайомтесь із чотирма зонами (які для західного суспільства ідентифікував Холл), розміри яких залежать від ступеню близькості відносин між людьми та дайте відповіді на запитання:

               ● Інтимна дистанція – від прямого фізичного контакту до 20 см;

               ● Особистісна дистанція в межах від 45 см до 1,2 м – на відстані витягнутої руки;

               ● Соціальна дистанція – від 1,2 м до 3,5 м, при якій можливість фізичного контакту замінюється голосовим контактом;

               ● Публічна дистанція – більше 3,5 м, яка переважає на публічних зібраннях.

               Встановіть найбільш зручну для вас дистанцію з 1-3 студентами з вашої групи. Чим змінюється ця дистанція в залежності від того, як поводить себе партнер, якого ви вибрали?

 

       8. Виберіть собі партнера і ведіть з ним розмову, улаштувавшись:

               ● Напроти;

               ● Боком один до одного (через куток столу);

               ● Спиною один до одного;

               ● На різних рівнях (один сидить, другий стоїть).

               Що ви відчували на різних етапах цього спілкування? Як би ви рекомендували лікарю розміститися біля хворого під час спілкування з ним?

 

       9. Виконайте завдання та дайте відповіді на запитання:

               Розділіться на пари: один - № 1, другий - № 2.

               Перший номер розповідає, що з ним відбувалося цього ранку, з якими почуттями він піднявся з ліжка. Другий номер слухає і всім своїм виглядом підтримує того, хто говорить.

               Потім вони міняються місцями. Перший продовжує розповідати. Другий заперечує, пробує сперечатися, давати поради, перебиває.

               Згодом вони міняються місцями. Перший продовжує розповідати. Другий на нього не дивиться. Займається своїми справами, демонструючи відсутність інтересу. Партнери міняються місцями.

               Що ви відчували до свого партнера на першому етапі спілкування? На другому? На третьому? Які поради ви б дали лікарю на етапі встановлення психологічного контакту з хворим?

       10. До якого типу психологічних явищ відноситься дана реакція хворого:

               Хворий не бажає оперуватися у одного хірурга (це жінка), а хоче в іншого (це чоловік).

               Як би ви побудували спілкування з хворим у випадку, якщо його бажання неможливо виконати?

 

       11. Виберіть у своїй уяві студента, який вам не подобається. Оцініть, чи ця неприязнь є результатом:

               а) ваших індивідуальних властивостей;

               б) властивостей вашого партнера (зовнішній вигляд, індивідуальні особливості);

               в) особливостей ваших взаємовідносин (конфліктність, перший невдалий досвід взаємовідносин тощо).

 

       12. Міжособистісний конфлікт – це ситуація, де дійові особи переслідують несумісні цілі та реалізують протилежні цінності або одночасно прагнуть досягнення такої мети, якої може досягнути тільки одна із сторін. Ці конфлікти можна класифікувати за такими напрямами:

               а) за результатом „корисності”: конструктивний і стабілізуючий;

               б) за мотивацією: позитивний і негативний;

               в) за обсягом: широкий і локальний;

               г) за керівництвом: керований і некерований;

               д) за часом протікання: короткостроковий, довгостроковий, разовий, повторний;

               е) за кількістю учасників: особистість – особистість, особистість – група, дві або більше груп одного колективу;

               ж) за джерелом виникнення: об’єктивний і суб’єктивний, істинний і хибний;

               з) за формою вираження: вербальний і невербальний, внутрішній і зовнішній, навмисний і спонтанний тощо;

               і) за типом структурних взаємовідносин: конфлікти по „вертикалі” і по „горизонталі”;

               к) за силою емоційного впливу на учасників конфлікту: сильний і слабкий;

               л) за результативністю: позитивний і негативний.

               Дайте соціально-психологічну оцінку даним видам міжособистісних конфліктів і зробіть спробу визначення стратегії власних дій у відповідних ситуаціях.

 

       13. Проаналізуйте основні стилі розв’язання конфліктів у студентському середовищі (на конкретному прикладі з життя вашої групи).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовлення

 

 

 

 

 

 

 

 

Внутрішнє

 

 

Зовнішнє

 

 

 

 

 

 

 

Усне

 

 

Писемне

 

Афективне

 

 

 

 

 

 

Діалогічне

 

 

Монологічне

 

 

 

 

 

 

 

 

Спілкування

 

 

 

 

 

 

Мета

 

Засоби

 

Функції

 

Види

 

 

 

 

 

Те, заради

чого виникає в людини даний вид активності. Передача інформації.

 

 

 

Способи кодування, передачі, опрацювання та розшифрування інформації, яка в процесі спілкування передається від однієї живої істоти до іншої

 

 

 

Соціальна

Комунікативна

Пізнавальна

 

 

 

● За змістом: Матеріальне

Когнітивне   

 

● За засобами: Безпосереднє Опосередковане

 

● За типом відносин: Офіційне

Неофіційне

 

● За кількістю учасників:

Міжособистісне

Міжгрупове

Особистісно-групове

 

 

 

 

 

 

Нотатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчально-методичний посібник з „Основ психології та міжособового спілкування”

Чернігівський базовий медичний коледж, 2010. – 58с.

 

Укладач: Викладач основ психології та міжособового спілкування  ІВАХНЕНКО І.М.

 

 

 

Зміст

 1.  Психологія як наука, її предмет та завдання   ....... 1

 2.  Особистість.  Психологія особистості.  Соціальні        
      групи  .............................................................................. 7

 3.  Міжособистісні стосунки в групі. Темперамент ... 11

 4.  Характер. Здібності .................................................... 15

 5.  Відчуття та сприймання. Мислення і пам’ять ..... 22

 6.  Увага і уява. Емоції та почуття. Воля .................... 37

 7.  Мова. Мовлення. Спілкування ............................... 51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто і схвалено на засіданні випускаючої циклової комісії  спеціальності „Лікувальна справа  від ”„____” _____________ 2010р.

Голова комісії _________ В.П.Нестеренко

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
2 січня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку