Інформаційна гігієна та розпізнавання маніпуляцій.
Номер слайду 2
1234 Підвищити рівень поінформованості. Застосовувати набуті знання на уроках для підвищення медіаграмотності учнів. Мета заняття: Відпрацювати навички інформаційної гігієни. Навчитися розпізнавати маніпуляції в медіа та соціальних мережах.
Номер слайду 3
Актуальність теми. Швидке поширення фейків(за даними Центру досліджень Pew Research, більшість користувачів соцмереж навіть не перевіряють новини)Наслідки маніпуляцій для суспільства(можуть викликати страх, недовіру, паніку, або, навпаки, розвивати хибне почуття безпеки)Роль соціальних мереж та алгоритмів(підтримують інтерес користувачів, часто підштовхуючи до емоційно забарвленого контенту, що сприяє поширенню маніпуляцій. Завдання освіти(розвиток критичного мислення і вміння аналізувати інформацію)
Номер слайду 4
Що таке інформаційна гігієна? Це уміння відфільтровувати якісну інформацію та не піддаватися дезінформації.
Номер слайду 5
Чому це важливо? За даними досліджень, 62% користувачів соцмереж не перевіряють інформацію перед поширенням. Швидкий ріст маніпуляцій та фейків у соцмережах.
Номер слайду 6
Що таке маніпуляція? Це вплив на людину без її явної згоди з метою досягнення певних вигод для маніпулятора, часто на шкоду інтересам жертви.
Номер слайду 7
Якщо ти не допоможеш мені, я не знаю, як впораюся сам. Ти завжди такий мудрий, я завжди можу на тебе покластися. Ти справді думаєш, що твоя кар’єра тут довго триватиме, якщо ти не погодишся на це? Гра на почуттях провини. Намагання викликати страх. ЛестощіМаніпулювання цифрами, кількістю. Маніпулятивні техніки. Майже всі погодилися, тільки ти ще думаєш
Номер слайду 8
Приклади маніпулятивних висловлювань та таких, що не містять маніпуляцію. Якщо ти мені не допоможеш, то я дуже на тебе ображуся. Чи не міг би ти допомогти мені з цією справою? Ти справді не зробиш цього для мене після всього, що я для тебе зробив? Якщо ти не маєш змоги мені допомогти , це зрозуміло. Гадаю, що знайдемо інше рішення. Мені важко повірити, що ти дійсно професіонал, якщо ти не поділяєш цю думку. Я ціную твої думки, але мені хотілося б почути більше аргументів з твоєї сторони.
Номер слайду 9
Соціальні мережі - потужний інструмент для маніпуляцій свідомістю
Номер слайду 10
Неправдива інформація, що маскується під новини. Змінені зображення або відео, що створюють хибне враження. Заголовки, які маніпулюють емоціями для збільшення кліків. Фальшиві новини, що поширюються користувачами. Фейки. Клікбейт. Фото- та відеомонтаж. Дезінформація в соцмережах. Види маніпуляцій у медіа
Номер слайду 11
Вправа : Розпізнай маніпуляцію
Номер слайду 12
Як працюють соцмережі? Алгоритм "Engagement" (Залучення) Пост, що отримав багато взаємодій протягом короткого часу, має більше шансів потрапити у стрічку новин користувача. Алгоритм "Relevance" (Релевантність)Перевага надається контенту від особи, з якою частіше взаємодієте. Алгоритм "Time Decay" (Занепад часу)Чим старіший пост, тим менша ймовірність його потрапляння в стрічку новин. Алгоритм "Content Type" (Тип контенту)Показує той тип контенту (фото, текст, відео) з яким частіше взаємодіє користувач. Алгоритм "User Feedback" (Зворотний зв'язок користувачів)Враховуються відгуки користувачів про контент, включаючи скарги. Алгоритм "Trending Topics" (Трендові теми)Аналізує популярні теми серед користувачів. Маніпуляція через алгоритми Перевага контенту з високим емоційним навантаженням. 40% відео, які рекомендує You. Tube на тему новин, мають сенсаційні назви.
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Ваше критичне мисленняІнструменти фактчекінгу. Можна перевірити інформацію або картинку. Google пошук , google об’єктив Дозволяє легко шукати наукову літературу з різних дисциплін і джерел. Дозволяє знаходити джерела перевірки, аналізувати інформацію. Практика фактчекінгу(з англ. fact-checking — перевірка фактів)
Номер слайду 15
Як захистити себе від маніпуляцій? Асертивна поведінка: навчіться говорити “Ні” без почуття провини. Перепитування: запитайте, щоб отримати більше деталей - це зупиняє маніпуляцію. Спокій та критичність: не піддавайтесь емоціям, аналізуйте ситуацію раціонально. Приклади технік. Переформулювання: “Чому це важливо саме для тебе?”Відстрочка рішення: “Мені потрібно подумати, я не можу зараз відповісти”Зміна фокуса: “Давай краще обговоримо, як це вплине на нас всіх”
Номер слайду 16
Навчальні підходи: Аналіз реальних прикладів маніпуляцій. Використання вправ на розвиток критичного мислення. Розбір новин та заголовків. Ознайомлення з прийомами маніпуляцій. Як навчити учнів розпізнавати маніпуляції?
Номер слайду 17
Рекомендації:перевіряйте джерела інформації;остерігайтеся емоційних заголовків;будьте обережні з репостами;аналізуйте, чи є зміст нейтральним;ставте під сумніви надмірно узагальнені твердження;уникайте написання коментарів і реакцій на неправдиві пости, фотомонтаж або картинки, згенеровані ШІ;звертайте увагу на дати постів перед поширенням;переглядайте коментарі до популярного контенту;читайте різноманітні джерела та ін. Як зберігати свій інформаційний простір у “чистоті”
Номер слайду 18
Основні висновки: Маніпуляції часто використовують для привернення уваги та поширення дезінформації. Важливо вміти перевіряти інформацію, уникати та не поширювати фейки.