ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, СІМ’Ї, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ОЛЕШКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ОЛЕШКІВСЬКА РАЙОННА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
«Методичні рекомендації з використання воркшопу для навчання керівників технічних гуртків
Автор: Гордійчук Т.В.
методист Олешківської районної
станції юних техніків
м. Олешки 2020 р.
Методичні рекомендації з використання воркшопу для навчання керівників технічних гуртків
Уміння навчити – це, безперечно, мистецтво. Талановиті педагоги вміють тримати аудиторію, примушуючи її посміхатися, надихаючи, а головне, допомагаючи тим, хто вчиться, оволодіти комплексом нових знань.
Окрема, але досить важлива частина системи освіти – це навчання дорослих, наприклад, керівників технічних гуртків. Сучасні темпи розвитку суспільства вимагають від учителів постійного професійного зростання та самовдосконалення. Змінюються і форми навчання. Вже давно пора відійти від традиційного нудного, а часто й примусового заучування на користь живих інтерактивних цікавих форм та методів. Однією з таких форм є «воркшоп» або «майстерня».
Навіть якщо ви не досвідчений оратор чи вчитель, ви можете вдало використовувати воркшоп та зробити свій методичний захід цікавим й не схожим на інші.
Особливостями воркшопу є зменшення домінуючої ролі викладача, використання у навчальній діяльності взаємодії учасників, спроби зробити навчання захоплюючим, цілісним і практично орієнтованим, де учасники повинні бути активними і самостійними та розділяти з викладачем відповідальність за свій навчальний процес.
Воркшоп відрізняється від тренінга тим, що це інтенсивніший навчальний захід, під час якого учні навчаються завдяки власній активності, а теоретичні відомості – мінімалістичні, і відіграють незначну роль. У центрі уваги такого заходу відбувається самостійне навчання слухачів та їх активна взаємодія. Акцент відбувається на отриманні динамічного знання.
Тривалість воркшопів може бути різноманітною. Найвдалішою формою для навчання керівників технічних гуртків є міні - воркшопи, які тривають годину, максимум – дві, але не більше. Найважливіша характеристика таких методичних заходів – різноманітність. Якісно організований воркшоп передбачає сукупність різноманітних методів, які активізують слухачів до взаємодії. На воркшопі навчання відбувається за рахунок отримання актуального досвіду і особистісного переживання, яке легше сприймається в груповій взаємодії.
Теоретичні аспекти навчання воркшопу
Найважливіша порада, щоб тримати увагу аудиторії, потрібно бути впевненим, що те, про що ви розповідаєте, буде обов’язково корисним. А задля цього попередньо треба провести анкетування, тестування, просто спитати, про що хочуть дізнатися слухачі або якими знаннями вони хочуть оволодіти.
Також уникайте традиційних презентацій. Усі ми різні і навчаємося у різний спосіб. Хтось віддає перевагу зображенням, відео чи діаграмам, а комусь цікавіше фізична активність або надруковане повідомлення, бесіда, дискусія. Отже, щоб створити свій особистий методичний захід, спробуйте скомбінувати традиційне з нетрадиційним: аудіо чи відео презентацію з добре відомими вербальними методами, написані салогани з інтерактивними завданнями. Наприклад, ви навчаєте колег нового матеріалу, а потім просите їх створити невеличкий комікс, де вони презентують освоєння поставлених перед ними задач, або яким чином їх навчають, чи що зрозуміло їм, а що – ні.
Дуже корисною буде зміна обстановки або обладнання у класі. Приміщення, де відбуваються засідання, завжди однакові: одні й тіж самі столи, дошка, лампи і т.д. Спробуйте здивувати колег! Змініть меблі або поставте їх у незвичайний спосіб, додайте світла чи яскраві текстильні декоруючі елементи ( хустинки, шарфики, тканину, яку можна буде використати відповідно до концепції заходу). І якщо якісь теоретичні відомості ваші слухачі не запам’ятають, то такі зміни вони обов’язково згадають з позитивними емоціями. А саме навчання буде проходити набагато цікавіше, ніж у тусклій набридлій кімнаті для засідань.
Під час вашої заходу розкажіть історію, випадок, близький до повсякденного життя колег, використовуйте реальні приклади або свій власний. Люди можуть з величезною увагою дивитися багатогодинний художній фільм, якщо сюжет їх дійсно захопив. Додавайте у свою мову різні цікавинки, прислів’я, приказки, жартівливі вислови. Це зробить ваше навчання більш емоційним та інтенсивним, а учні краще будуть запам’ятовувати нову інформацію. Так, ваш захід повинен бути серйозним, але парадокс полягає у тому, що будь-хто, чи дорослий, чи дитина, навчається швидше і краще, коли йому весело. Тому вдале поєднання сейозних вправ та жартівливих моментів буде лише на користь.
Для успішного методичного заходу треба тримати увагу, а як це зробити? Використовуйте ігрові моменти. Варто продумати, як застосувати у воркшопі пазли, кросворди, загадки, ігри на запам’ятовування. Але існує необхідна умова для ігрових елементів – вони повинні бути обмежені часом.
Доцільно включити приємну мелодію. Музика допомагає покращити настрій, зарядити позитивними емоціями під час навчання і у перервах. Можна послуговуватися приємною класичною музикою, щоб допомогти сконцентруватися у період виконання завдань, або під час роботи у групах. Також якщо є можливість підготувати інструменти: ложки, тарілки, музичний трикутник і т. д., то варто запропонувати колегам у перерві зіграти експромт. Якщо інструментів немає, замініть їх побутовими речами та попросіть слухачів зіграти музику.
Найкращий шлях навчити аудиторію – не перегружати новою інформацією. Якщо надати дуже багато нового матеріалу, мозок людини просто відключиться. Ніхто не сприйматиме те, що ви розповідаєте.
Ваше заняття не повинно перевищувати двох годин, це максимум, але якщо вам треба провести курс, який розраховано на робочий день, продумайте обов’язкові короткі перерви та можливість випити кави або чаю.
Будуйте своє навчання на основі наступних принципів:
– дорослі будуть вчити тільки те, що вони готові вчити;
– дорослі краще вчаться тому, що вони реально роблять;
– дорослі вчаться на власних помилках;
– дорослим легше вчити те, що їм знайомо;
– дорослі не можуть вивчити те, чого вони не розуміють;
– дорослі вчаться практично;
– дорослі вчаться краще, якщо бачать прогрес у навчанні;
– дорослі краще реагують, коли те, чому вони повинні
навчитися, пропонується їм у зрозумілій для них формі.
Навчання під час воркшопу – це перетворення інформації в корисні знання. Для того, щоб отримати і якість і толк від навчання, варто розпочати із планування. Планування воркшопу містить такі пункти:
3. Ефективний розподіл часу (як раціонально використати час).
4. Тематичне планування і навчальні цілі (який порядок тем, що
плануються розглядатись та чого прагнемо досягти).
5. Неповторний стиль (на чому саме зробити акцент у ході
роботи, які нові перспективи, навички важливі? Як буде
встановлюватись зв’язок з попереднім досвідом слухачів із
урахуванням специфіки категорії: гуманітарний напрямок,
суспільний, позашкільна освіта, дошкільна освіта і т.д.)
6. Особливості слухачів (що спільного у членів групи, у чому вони
різняться, який професійний досвід вони можуть використати).
7. Ресурси (які технічні ресурси знадобляться, чи буде
запрошений лектор, чи потрібен проектор і т. д.).
План заняття для керівників технічних гуртків з використанням воркшопу
Тема: SТЕМ та SТЕАМ – спільне та відмінне
Мета: вивчення понять, які стосуються SТЕМ та SТЕАМ - освіти, засвоєння та поглиблення знань, відпрацювання професійних умінь.
Форма проведення: колективна та групова робота.
Етапи підготовки та проведення:
1.Діагностика ( проведення анкетування серед педагогів, чи буде цікавою тема заняття, що їм відомо про SТЕМ та SТЕАМ – освіту).
2.Конструювання заняття.
3.Організаційна підготовка.
4.Хід заняття.
5. Підведення підсумків, рефлексія.
Обладнання: психологія кольорів (додаток 1), ілюстрація «Воркшоп» ( додаток 2), дошка, кольорові хустини, зелена та червона картки, побутові предмети для музичного експромту ( ложки, тарілки, стакани, чайник і т. д.), заготовка для коміксу ( додаток 3).
«SТЕМ та SТЕАМ – спільне та відмінне»
Вступ ведучого гри:
Шановні колеги, сучасне суспільство розвивається дуже стрімко у всіх напрямах, і освіта не є виключенням.
Сьогодні ні одна конференція, або науковий форум не обходиться без понять «SТЕМ» та «SТЕАМ». Здається , відмінність полягає лише в одній літері А, але різниця у підходах величезна. Літера А що означає ART ( тобто мистецтво) свідчить про поєднання точних наук з такими сферами, як дизайн, музика, малювання, архітектура та інші. Без них ми не зможемо обійтися, адже школа та заклад позашкільної освіти – це майданчики для творчості дітей. І сьогодні наше завдання – зрозуміти різницю нових освітніх технологій SТЕМ та SТЕАМ, знайти спільне та відмінне між ними.
І. Вправа «Обери хустинку»
Мета: психологічно налаштуватися на діяльність, розділитися на групи.
Усі сидять по колу, обстановка в аудиторії незвична, багато додаткового освітлення та яскраві хустини двох кольорів навпроти кожного стільця, на дошці ілюстрація «Воркшоп» та нижче напис: « SТЕМ або/чи SТЕАМ». Усім учасникам ведучий пропонує обрати хустину того кольору, яка найбільш подобається та зайняти відповідне місце, таким чином утворилися дві команди ( якщо є потреба у більшій кількості команд, відповідно збільшується число кольорів). Після цього ведучий зачитує позитивні характеристики, властиві кольорам, які обирали слухачі. А також пропонує кожному хустинки залишити як подарунок.
ІІ. Вправа «Треба / не треба»
Мета: активізувати учасників ділової гри.
Ведучий роздає картки двох кольорів – зеленого та червоного. Одній групі дістався зелений колір і вона відповідає на питання «Чому нам треба розуміти технології SТЕМ та SТЕАМ?». Власники червоної картки мають дати відповідь на протилежне запитання «Чому нам не треба розуміти технології SТЕМ та SТЕАМ?»
ІІІ. Вправа «Вивчити нове»
Мета: дізнатись більше нового про SТЕМ та SТЕАМ – освіту в Україні. Розширити знання щодо понять, які відносяться до SТЕМ і SТЕАМ технологій, розібратися, що в ниїх спільного, а що відмінне .
Ведучий пропонує групам інформаційні бюлетні та зелені маркери. Треба підкреслити зеленим кольором на листі нові терміни та важливу інформацію стосовно теми. На виконання цього завдання дається 10 хвилин. Потім команди по черзі озвучують свій результат.
ІV. Вправа « Музичний експромт»
Мета: зняти нервове напруження, створити веселу, доброзичливу й творчу атмосферу серед колег.
Після цього ведучий пропонує зробити невеличку перерву. Кожній групі пропонуються побутові предмети ( ложки, тарілки, стакани, чайник і т. д.) та без репетиції утворити міні-оркестр та заграти будь-яку мелодію. На музичну перерву відводиться 15 хвилин.
V. Вправа «Ідеільна розповідь»
Мета: формувати уміння та навички, необхідні для використання елементів SТЕАМ – освіти у педагогічній діяльності керівників гуртків, обговорити виробничі, організаційні умови, котрі б сприяли оптимальному застосуванню нової інноваційної методики у роботі.
Педагогам пропонується уявити, що вони самі створюють усі необхідні умови для застосування SТЕАМ та SТЕМ. Необхідно представити і описати ідеальну ситуацію для використання у своїй роботі цих технологій. Для виконання завдання пропонується від 25 до 35 хвилин.
VІ. Вправа «Створи комікс»
Ведучий пропонує на завершення заняття визначити результат роботи педагогів.
Для цього кожному роздають заготовку для коміксу з проханням вписати свої враження та емоції після заняття , щоб таким чином провести рефлексію.
Список літератури:
уклад. О. Пометун, Л. Пиропенко. – К. : АПН, 2002. – 136с.
2. Освітній менеджмент: навч. посіб. / за ред. Л.І. Даниленко,
Л.М. Карамушки. – К. : Шкільний світ, 2003. – 400с.
3. STEM- освіта. «Навчання для майбутнього». Веб-сайт програми
( Електронний ресурс). - Режим доступу:
http://iteach.com.ua/news/mass-media/?pid=2621
4. Технології навчання дорослих [Текст] : [навч. посіб.] / [упоряд.:
О. Главник, Г. Бевз]. – К. : Главник, 2006. – 127 с.
Психотерапії, 2002. – 490 с.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
1