Методичні рекомендації з використання воркшопу для навчання керівників технічних гуртків

Про матеріал
Вже давно пора відійти від традиційного нудного, а часто й примусового заучування на користь живих інтерактивних цікавих форм та методів. Однією з таких форм є «воркшоп» або «майстерня». Навіть якщо ви не досвідчений оратор чи вчитель, ви можете вдало використовувати воркшоп та зробити свій методичний захід цікавим й не схожим на інші. Особливостями воркшопу є зменшення домінуючої ролі викладача, використання у навчальній діяльності взаємодії учасників, спроби зробити навчання захоплюючим, цілісним і практично орієнтованим, де учасники повинні бути активними і самостійними та розділяти з викладачем відповідальність за свій навчальний процес.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, СІМ’Ї, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ОЛЕШКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ОЛЕШКІВСЬКА РАЙОННА СТАНЦІЯ ЮНИХ ТЕХНІКІВ

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

«Методичні рекомендації з використання воркшопу для навчання керівників технічних гуртків

 

 

Автор: Гордійчук Т.В.

методист Олешківської районної

станції юних техніків

 

 

 

 

 

 

 

м. Олешки 2020 р.

Методичні рекомендації з використання воркшопу для навчання керівників технічних гуртків

Уміння навчити – це, безперечно, мистецтво. Талановиті педагоги вміють тримати аудиторію, примушуючи її посміхатися, надихаючи, а головне, допомагаючи тим, хто вчиться, оволодіти комплексом нових знань.

Окрема, але досить важлива частина системи освіти – це навчання дорослих, наприклад, керівників технічних гуртків. Сучасні темпи розвитку суспільства вимагають від учителів постійного професійного зростання та самовдосконалення. Змінюються і форми навчання. Вже давно пора відійти від традиційного нудного, а часто й примусового заучування на користь живих інтерактивних цікавих форм та методів. Однією з таких форм є «воркшоп» або «майстерня».

 Навіть якщо ви не досвідчений оратор чи вчитель, ви можете вдало використовувати воркшоп та зробити свій методичний захід цікавим й не схожим на інші.

 Особливостями воркшопу є зменшення домінуючої ролі викладача, використання у навчальній діяльності взаємодії учасників, спроби зробити навчання захоплюючим, цілісним і практично орієнтованим,  де учасники повинні бути активними і самостійними та розділяти з викладачем  відповідальність за свій навчальний процес.

Воркшоп відрізняється від тренінга тим, що  це інтенсивніший навчальний захід, під час якого учні навчаються завдяки власній активності, а теоретичні відомості – мінімалістичні, і відіграють незначну роль. У центрі уваги такого заходу відбувається самостійне навчання слухачів та їх активна взаємодія.  Акцент відбувається на отриманні динамічного знання.

Тривалість воркшопів може бути різноманітною. Найвдалішою формою для навчання керівників технічних гуртків є міні - воркшопи, які тривають годину, максимум – дві, але не більше. Найважливіша характеристика таких методичних заходів  – різноманітність. Якісно організований воркшоп передбачає сукупність різноманітних методів, які активізують слухачів до взаємодії. На воркшопі навчання відбувається за рахунок отримання актуального досвіду і особистісного переживання, яке легше сприймається в груповій взаємодії.

Теоретичні аспекти навчання воркшопу

Найважливіша порада, щоб тримати увагу аудиторії, потрібно бути впевненим, що те, про що ви розповідаєте, буде обов’язково корисним. А задля цього попередньо треба провести анкетування, тестування, просто спитати, про що хочуть дізнатися слухачі або якими знаннями вони хочуть оволодіти.

Також уникайте традиційних презентацій. Усі ми різні і  навчаємося у різний спосіб. Хтось віддає перевагу зображенням, відео чи діаграмам, а комусь цікавіше фізична активність або надруковане повідомлення, бесіда, дискусія. Отже, щоб створити свій особистий методичний захід, спробуйте скомбінувати традиційне з нетрадиційним: аудіо чи відео презентацію з добре відомими вербальними методами, написані салогани з інтерактивними завданнями. Наприклад, ви навчаєте колег нового матеріалу, а потім просите їх створити невеличкий комікс, де вони презентують освоєння поставлених перед ними задач, або яким чином їх навчають, чи що зрозуміло їм, а що – ні.

Дуже корисною буде зміна обстановки або обладнання у класі. Приміщення, де відбуваються засідання, завжди однакові: одні й тіж самі столи, дошка, лампи і т.д. Спробуйте здивувати колег! Змініть меблі або поставте їх у незвичайний спосіб, додайте світла чи яскраві текстильні декоруючі елементи ( хустинки, шарфики, тканину, яку можна буде використати відповідно до концепції заходу). І якщо якісь теоретичні відомості ваші слухачі не запам’ятають, то такі зміни вони обов’язково згадають з позитивними емоціями. А саме навчання буде проходити набагато цікавіше, ніж у тусклій набридлій кімнаті для засідань.

Під час вашої заходу розкажіть історію, випадок, близький до повсякденного життя колег, використовуйте реальні приклади або свій власний. Люди можуть з величезною увагою дивитися багатогодинний художній фільм, якщо сюжет їх дійсно захопив. Додавайте у свою мову різні цікавинки, прислів’я, приказки, жартівливі вислови. Це зробить ваше навчання більш емоційним та інтенсивним, а учні краще будуть запам’ятовувати нову інформацію. Так, ваш захід повинен бути серйозним, але парадокс полягає у тому, що будь-хто, чи дорослий, чи дитина, навчається швидше і краще, коли йому весело. Тому вдале поєднання сейозних вправ та жартівливих моментів буде лише на користь.

Для успішного методичного заходу треба тримати увагу, а як це зробити? Використовуйте ігрові моменти. Варто продумати, як застосувати у воркшопі пазли, кросворди, загадки, ігри на запам’ятовування. Але існує необхідна умова для ігрових елементів – вони повинні бути обмежені часом.

Доцільно включити приємну мелодію. Музика допомагає покращити настрій, зарядити позитивними емоціями під час навчання і у перервах. Можна послуговуватися приємною класичною музикою, щоб допомогти сконцентруватися у період виконання завдань, або під час роботи у групах. Також якщо є можливість підготувати інструменти: ложки, тарілки, музичний трикутник і т. д., то варто запропонувати колегам у перерві зіграти експромт. Якщо інструментів немає, замініть їх побутовими речами та попросіть слухачів зіграти музику.

Найкращий шлях навчити аудиторію – не перегружати новою інформацією. Якщо надати дуже багато нового матеріалу, мозок людини просто відключиться.  Ніхто не сприйматиме те, що ви розповідаєте.

Ваше заняття не повинно перевищувати двох годин, це максимум, але якщо вам треба провести курс, який розраховано на робочий день, продумайте обов’язкові короткі перерви та можливість випити кави або чаю.  

Будуйте своє навчання на основі наступних принципів:

     дорослі будуть вчити тільки те, що вони готові вчити;

     дорослі краще вчаться тому, що вони реально роблять;

     дорослі вчаться на власних помилках;

     дорослим легше вчити те, що їм знайомо;

     дорослі не можуть вивчити те, чого вони не розуміють;

     дорослі вчаться практично;

     дорослі вчаться краще, якщо бачать прогрес у навчанні;

     дорослі краще реагують, коли те, чому вони повинні

 навчитися, пропонується їм у зрозумілій для них формі.

Навчання під час воркшопу – це перетворення інформації в корисні знання. Для того, щоб отримати і якість і толк від навчання, варто розпочати із планування. Планування воркшопу містить такі пункти:

  1. Загальна мета і результати (що хочуть досягти слухачі і ведучий).
  2. Яким чином навчати (які інновації та техніки можна використовувати: інтерактивні ігри, експерименти, рольові ігри, мозковий штурм, гронування і т.д.).

3.  Ефективний розподіл часу (як раціонально використати час).

4.  Тематичне планування і навчальні цілі (який порядок тем, що

     плануються розглядатись та чого прагнемо досягти).

5.  Неповторний стиль (на чому саме зробити акцент у ході

     роботи, які нові перспективи, навички важливі? Як буде

     встановлюватись зв’язок з попереднім досвідом слухачів  із

     урахуванням специфіки категорії: гуманітарний напрямок,

     суспільний, позашкільна освіта, дошкільна освіта і т.д.)

6. Особливості слухачів (що спільного у членів групи, у чому вони

    різняться, який професійний досвід вони  можуть використати).

7. Ресурси  (які технічні ресурси знадобляться, чи буде

    запрошений лектор, чи потрібен проектор і т. д.).

План заняття для керівників технічних гуртків з використанням воркшопу

Тема:  SТЕМ  та SТЕАМ – спільне та відмінне

Мета: вивчення понять, які стосуються SТЕМ та SТЕАМ - освіти,  засвоєння  та поглиблення знань, відпрацювання професійних умінь.

Форма проведення: колективна та групова робота.

Етапи  підготовки та проведення:

1.Діагностика ( проведення анкетування серед педагогів, чи буде цікавою тема заняття, що їм відомо про SТЕМ та SТЕАМ – освіту).

2.Конструювання заняття.

3.Організаційна підготовка.

4.Хід заняття.

5. Підведення підсумків, рефлексія.

Обладнання: психологія кольорів (додаток 1), ілюстрація «Воркшоп» ( додаток 2), дошка, кольорові хустини, зелена та червона картки, побутові предмети для музичного експромту ( ложки, тарілки, стакани, чайник і т. д.),   заготовка для коміксу ( додаток 3).

 «SТЕМ  та SТЕАМ – спільне та відмінне»

 Вступ ведучого гри:

 Шановні колеги, сучасне суспільство розвивається дуже стрімко у всіх напрямах, і освіта не є виключенням.

 Сьогодні ні одна конференція, або науковий форум не обходиться без понять «SТЕМ»  та «SТЕАМ». Здається , відмінність полягає лише в одній літері А, але різниця у підходах величезна. Літера А що означає ART ( тобто мистецтво) свідчить про поєднання точних наук з такими сферами, як дизайн, музика, малювання, архітектура та інші. Без них ми не зможемо обійтися, адже школа та заклад позашкільної освіти – це майданчики для творчості дітей. І сьогодні наше завдання – зрозуміти різницю нових освітніх технологій SТЕМ  та SТЕАМ, знайти спільне та відмінне між ними.

І. Вправа «Обери хустинку»

 Мета: психологічно налаштуватися на діяльність, розділитися на групи.

Усі сидять по колу, обстановка в аудиторії незвична, багато додаткового освітлення та яскраві хустини двох кольорів навпроти кожного стільця, на дошці ілюстрація «Воркшоп» та нижче напис: « SТЕМ  або/чи SТЕАМ». Усім учасникам ведучий  пропонує обрати хустину того кольору, яка найбільш подобається та зайняти відповідне місце, таким чином утворилися дві команди ( якщо є потреба у більшій кількості команд, відповідно збільшується число кольорів). Після цього ведучий зачитує позитивні характеристики, властиві кольорам, які обирали слухачі. А також пропонує кожному хустинки залишити як подарунок.

ІІ. Вправа «Треба / не треба»

Мета: активізувати учасників ділової гри.

Ведучий роздає картки двох кольорів – зеленого та червоного. Одній групі дістався зелений колір і вона відповідає на питання «Чому нам треба  розуміти технології SТЕМ  та SТЕАМ?». Власники червоної картки мають дати відповідь на протилежне запитання «Чому нам не треба розуміти технології SТЕМ  та SТЕАМ?»

 ІІІ. Вправа «Вивчити нове»

Мета: дізнатись більше нового про SТЕМ та  SТЕАМ – освіту в Україні. Розширити знання щодо понять, які відносяться до SТЕМ і SТЕАМ технологій, розібратися, що в ниїх спільного, а що відмінне .

Ведучий пропонує групам інформаційні бюлетні та зелені маркери. Треба підкреслити зеленим кольором на листі нові терміни та важливу інформацію стосовно теми. На виконання цього завдання дається 10 хвилин. Потім команди по черзі озвучують свій результат.

ІV. Вправа « Музичний експромт»

Мета: зняти нервове напруження, створити веселу, доброзичливу й творчу атмосферу серед колег.

Після цього ведучий пропонує зробити невеличку перерву. Кожній групі пропонуються побутові предмети ( ложки, тарілки, стакани, чайник і т. д.) та без репетиції утворити міні-оркестр та заграти будь-яку мелодію. На музичну перерву відводиться 15 хвилин.

V. Вправа «Ідеільна розповідь»

Мета: формувати уміння та навички, необхідні для використання елементів SТЕАМ – освіти у педагогічній діяльності керівників гуртків, обговорити виробничі, організаційні умови, котрі б сприяли оптимальному застосуванню нової інноваційної методики у роботі.

Педагогам пропонується уявити, що вони самі створюють усі необхідні умови для застосування SТЕАМ та SТЕМ. Необхідно представити і описати ідеальну ситуацію для використання у своїй роботі цих технологій. Для виконання завдання  пропонується від 25 до 35 хвилин.

VІ. Вправа «Створи комікс»

Ведучий пропонує на завершення заняття визначити результат роботи  педагогів.

Для цього кожному роздають заготовку для коміксу з проханням вписати свої враження та емоції після заняття , щоб таким чином провести рефлексію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури:

  1. Інтерактивні технології навчання: Теорія, досвід, метод. посіб. авт. –

уклад. О. Пометун, Л. Пиропенко. – К. : АПН, 2002. – 136с.

     2. Освітній менеджмент: навч. посіб. / за ред. Л.І. Даниленко,

         Л.М.    Карамушки. – К. : Шкільний світ, 2003. – 400с.

     3. STEM- освіта. «Навчання для майбутнього». Веб-сайт програми

         ( Електронний ресурс).  -  Режим доступу:

         http://iteach.com.ua/news/mass-media/?pid=2621

4. Технології навчання дорослих [Текст] : [навч. посіб.] / [упоряд.:

     О. Главник, Г. Бевз]. – К. : Главник, 2006. – 127 с.

  1.  Фетіскін Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М.  Соціально-психологічна діагностика розвитку особистості і малих груп / Н. П. Фетіскін, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М., Вид-во Інституту

 Психотерапії, 2002. – 490 с.

  1. Фопель К. Ф. Эффективный воркшоп. Динамическое обучение / К.Ф.Фопель / Пер. с нем. – М.: Генезис, 2003. – 368 с.
  2. Фопель К. Психологичекие принципы обучения взрослых / К.Фопель. – М.: Генезис, 2010. – 120 с.
  3. Фопель К. Сплоченность и толерантность в группе. Психологиеские игры и упражнения / Пер. с нем. Л Алексеевской, Л. Воскресенской, 2002. – М.: Генезис, 2005. – 336 с.
  4. Яньшин П. В. Психосемантика цвета, – М.: Речь, 2006.  – 238 с.

 

 

 

 

Додаток 1

  1. Білий колір
    Викликає позитивні асоціації, тому що демонструється мала кількість забарвлення.
    Позитивні характеристики:
    Незайманість
    Повнота
    Самовіддача
    Відкритість
    Єдність
    Легкість
    Здатність виявляти приховане і хибне
    Білий колір характеризується досконалістю і завершеністю, демонструє абсолютне і остаточне рішення, повну свободу для можливостей і зняття перешкод. Його фундаментальна якість - рівність, так як вік містить в собі всі кольори, вони в ньому рівні. Він завжди надихає, допомагає, вселяє певну віру (дає свободу).
    Білий дуже широко використовується в християнстві, як символ віри, чистоти, істинності і світлості.
    2. Чорний колір
    Існує на противагу білому, поглинає всі кольори навколо і ніколи їх не випускає.
    Позитивні характеристики:
    Мотивоване застосування сили
    Творення
    Здатність до передбачення
    Змістовність
    Чорний завжди приховує в собі все, що несе, тобто він "загадковий" . Чорний колір пов’язаний з цікавістю, він притягує до себе. Чорний колір завжди кидає виклик, щоб людина спробувала звільнити свою суть, тобто людина повинна пройти через чорне, щоб пізнати, як багато в ньому білого. Чорний дає шанс відпочити, містить у собі обіцянку - "все буде нормально", надію, але при цьому треба пам’ятати, що він не випустить вас таким, яким ви були раніше - він затягує, але не змушує що небудь робити.
    3. Сірий колір
    Позитивні характеристики:
    Інформованість
    Розсудливість
    Реалізм
    З’єднання протилежностей
    Сірий колір поєднує в собі протилежні якості чорного і білого, отже, єдина мета - стабільність і гармонія. Люди, які віддають перевагу сірому кольору, вважають, що емоції можна проявляти лише в певних обставинах. Звідси їхня емоційна стриманість . Сірий колір завжди стабілізує процеси навколо, але завжди виглядає роздвоєним.
    4. Сріблястий
    Він виходить з сірого, висловлює прагнення до свободи і спробу подолати всі обмеження.
    Позитивні характеристики:
    Освітлення
    Відображення
    Проникнення
    Неупередженість
    Плавність
    Сильне бажання
    Сріблястий колір відрізняється стійкістю і зменшує хвилювання. Він завжди повільно струменіє,  звільняє від емоційної скутості, відрізняється здатністю проникати скрізь. Володіє умінням припиняти суперечки (через власну неупередженість) і вказує на те, що людина любить фантазувати.
    5. Перловий колір
    Він символізує розкіш, додає сили, може очищати розум. Властивості цього кольору виходять з самих перлів: він відкривається тоді, коли йому самому подобається те, що відбувається навколо, звідси його замкнутість, загадковість  і внутрішня теплота.
    Людина такого характеру не терпить настирливості і воліє мовчати, вона зовні замкнута і недоступна - "собі на розумі".
    6. Червоний колір
    Позитивні характеристики
    Лідерство
    Завзятість
    Боротьба за свої права
    Творення
    Динамічність
    Наполегливість
    Першопрохідство
    Червоний колір уособлює могутність, прорив, волю до перемоги, він завжди домагається того, чого хоче (залежно від відтінку - спосіб досягнення). Він завжди в русі, завжди джерело енергії. Червоний колір любить бути першим, але не завжди може ним бути. Девіз цього кольору - "нехай виживе найсильніший". Червоний колір змушує насторожитися під час небезпеки, символізує пристрасть, збуджує пристрасність, тобто пристрасно любить, пристрасно ненавидить і пристрасно вірить. Таким чином, йому властива максимальність в почуттях.
    Червоний колір завжди практичний і не любить ходити колами (ніколи не вмовляє - приходить і бере); горить бажанням кудись потрапити. Він схильний до імпульсивних вчинків,  без попереднього обдумування. Цей колір змушує бути активним у всьому, надихає і дає сили для продовження розпочатого; уособлює перемогу, здатність вірно нанести удар.Червоний шукає справедливості, але задовольняється тільки її видимістю. У зв’язку з високою активністю - хороший реформатор. У позитивному аспекті така людина - солдат, що віддає життя за мету. Цей колір завжди привертає увагу, він демонстративний.
    7. Рожевий колір
    Позитивні характеристики:
    Дружелюбність
    Жіночність
    Зрілість
    Рожевий колір означає романтичність, доброту, любов, пристрасність. Чим він блідіший, тим сильніший прояв любові. Викликає відчуття комфорту, заспокоює,  позбавляє від нав’язливих думок, допомагає під час кризи.
    8. Жовтий
    Позитивні характеристики:
    Спритність
    Кмітливість
    Оригінальність
    Радість життя
    Сприйнятливість
    Терпимість
    Чесність
    Впевненість у собі
    Справедливість
    Свобода
    Радість
    Веселощі
    Жовтий колір поширюється на всі сторони, уособлює розум, вплив домінанти. Він гнучкіший, скрізь проникає,  допомагає подолати труднощі, сприяє концентрації уваги.
    Під впливом жовтого кольору швидко приймаються рішення і миттєво виконуються. Люди, які віддають перевагу цьому кольору, не люблять дурнів, борються з іншими за допомогою слова, люблять щоб ними захоплювалися, не люблять бути загнаними в кут. Їм властиві висока самооцінка, впевненість в собі, діяльність. Жовтий символізує інтуїцію та кмітливість.
    9. Помаранчовий колір
    Позитивні характеристики
    Сила
    Невичерпна енергія
    Волелюбність
    Хвилювання
    Терпимість (гасить агресивність червоного)
    Цей колір відповідає за задоволення різних здібностей, постійно тримає в тонусі; має всі можливості червоного, але без агресії. Його сила діє дуже м’яко. Вплив, який чиниться ним, є теплим, радісним і збуджуючим. Вітальна сила червоного дозволяє помаранчевому витісняти усі кольори. Цей колір пов’язаний з прагненням до досягнення самоствердження. Помаранчевий колір - колір теплоти, блаженства,  м’якого блиску призахідного сонця. Він завжди радує око і сприяє гарному настрою. Практично завжди має благотворний вплив, тому що показує радісні сторони життя. Люди, які віддають перевагу помаранчевому, блискуче, але нерівномірно обдаровані; дивують навколишніх своєю гнучкістю і багатосторонністю своєї психіки, вони часто обдаровані художньо. Мають доброту, чуйність;  як правило знаходяться у гарному настрої.
    10. Зелений колір
    Позитивні характеристики
    Стабільність
    Прогрес
    Обов’язковість
    Зелений колір походить від злиття синього і жовтого, при цьому взаємодоповнюються якості того й іншого. Звідси з’являється спокій і нерухомість. Він виражає відношення людини до самої себе; нічого не вимагає і нікуди не кличе (дивиться повз усіх). У собі приховує всі свої таємниці, надихає стабільністтю. Символізує процвітання і нові починання. Люди, які віддають перевагу цьому кольору, як правило, бачать обидві сторони ситуації, уміють зважувати і оцінювати шанси на сприятливий результат; вміють притискувати своїм авторитетом, відрізняються високою працездатністю. Вони пам’ятають тільки те, що потрібно, при цьому вони схильні допомагати іншим людям, навіть на шкоду собі. Вони привітні, але дуже потайливі, у них є свій власний світ, який вони нікому не розкривають.
    11. Синій колір
    Позитивні характеристики
    Організованість
    Непохитність
    Ідеалізм
    Сила духу
    У цього кольору "немає дна", він ніколи не закінчується, він затягує в себе, п’янить. При цьому сила кольору недооцінюється. Він створює передумову для глибокого роздуму над життям; кличе до знаходження сенсу, істини. Синій колір - це сталість, завзятість, наполегливість, відданість, самовідданість, серйозність, строгість.
    Люди, які віддають перевагу цьому кольору, намагаються все привести до ладу, систематизувати. Вони завжди мають власну точку зору; віддані тому, що роблять, дуже віддані.
    12. Коричневий колір
    Позитивні характеристики:
    Надійність
    Здоровий глузд
    Це - затемнений жовто - червоний колір: імпульсивна життєва сила червоного стримується, завмирає. У коричневому залишається життєвість, яка втратила свою активність. Висловлює життєві відчуття тіла. Люди, які віддають перевагу цьому кольору, бажають фізичного відпочинку, спокою. Коричневий колір уособлює стабільність, відданість (при прийомі на роботу робить позитивний вплив); він увесь на поверхні. Заспокоює, підтримує під час тривоги, хвилювань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

image1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

C:\Users\User\Desktop\Комікс (3).png

1

 

docx
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
1061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку