Методичні рекомендації. "Застосування інноваційних технологій на уроках англійської мови як засіб підвищення результативності навчання та розвитку креативності".

Про матеріал
Йдеться про поступову зміну традиційних методів навчання на інноваційні. Предметом дослідження є використання інноваційних технологій на уроках англійської мови. Об’єктом дослідження є інноваційні методи навчання на сучасному етапі вивчення англійської мови. Мета роботи полягає в дослідженні інноваційних технологій викладання англійської мови.
Перегляд файлу

Зміст

І. Вступ                                3 – 5

ІІ. Теоретичний розділ

2.1. Сучасні інноваційні технології навчання на уроках англійської мови            5

2.2. Творчий початок в основі інноваційної діяльності              5 – 6

2.3. Проектна робота як складова інноваційних технологій            7 – 10

2.4. Індивідуальний підхід як основа особистісно орієнтованого   навчання у процесі застосування інноваційних технологій                                                                11 – 12

ІІІ. Практичний розділ

3.1. Особливості застосування інноваційних технологій на практиці         12 – 26

3.2. Використані джерела, література                       27 – 28

ІV. Висновки                  29 – 32

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки й практики вивчення і впровадження нових методів навчання і виховання дітей. На відміну від інших предметів, іноземна мова — це ціла галузь знань, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння іноземними мовами.

Специфіка іноземної мови як навчального предмета полягає у тому, що спілкування є не тільки кінцевою метою навчання, а і засобом її досягнення. 

Оскільки мова залишається єдиною універсальною базою мислення, знання іноземної мови слід розглядати з погляду вдосконалення інтелектуальних  здібностей (пам’яті, уяви, критичного, логічного, креативного мислення). Творчість є найвищим виявом розвитку людського розуму. Творча здібність — це здатність пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це спрямованість на відкриття  нового і здатність глибокого усвідомлення свого досвіду. Завдяки творчій діяльності в дитини розвивається здатність самостійно реалізувати свої можливості, а самореалізація веде до особистісного зростання.

Реалізація цієї ідеї неможлива без розробки та впровадження відповідних інноваційних технологій навчання.  Досягнути цього можливо за рахунок інноваційного підходу, створюючи інтерактивне середовище. Слово інтерактив (пер. з англійської іnter - «взаємний», асt - «діяти») означає взаємодію. Отже, інтерактивний метод це спосіб взаємодії з учнями через бесіду, діалог.

Сучасний стан міжнародних зв'язків України, її вихід до європейського та світового простору зумовлюють розгляд іноземної мови як важливого засобу міжкультурного спілкування. Освіта - одна з найважливіших сфер людської діяльності та визначальний фактор розвитку людства. Модернізація української освіти визначає соціальні вимоги до системи шкільної освіти. Суспільству, що розвивається, потрібні освічені, активні люди, які здібні до співпраці, відрізняються мобільністю, динамізмом, конструктивністю, володіють розвиненим відчуттям  відповідальності за долю країни. У сучасному вимогливому та швидкозмінному середовищі рівень освіти, її вплив на особистісний розвиток дитини значною мірою залежатиме від результативності  запровадження технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних  засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які  розвивають дієвий підхід до навчання. Саме тому зараз широко запроваджується навчання з використанням інноваційних технологій, що якісно перевищує  класичну освіту.

Інновації в педагогіці пов'язані із загальними процесами у суспільстві, глобальними проблемами, інтеграцією (лат. integratio — відновлення, об'єднання в ціле окремих елементів) знань і форм соціального буття. Нині створюється нова педагогіка, характерною ознакою якої є інноваційність — здатність до оновлення, відкритість новому.

Основою діяльності вчителя є впровадження інноваційних методів навчання в освітній процес, активізація розвитку творчих здібностей учнів, застосування набутих знань для розв'язування творчих завдань.

Актуальність даного дослідження визначає поступову зміну традиційних методів навчання на інноваційні. Предметом дослідження є використання інноваційних  технологій на уроках  англійської мови. Об’єктом дослідження є інноваційні  методи навчання на сучасному етапі вивчення англійської мови.

Мета роботи полягає в дослідженні інноваційних технологій викладання англійської мови. Відповідно, мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.     

Отож, під час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких:

• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;

• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.

Тому працюю над проблемою: «Застосування інноваційних технологій на уроках англійської мови як засіб підвищення результативності навчання та розвитку креативності».

 

2.1. Сучасні інноваційні технології навчання на уроках англійської мови

Як зазначалося вище, інтерактивне навчання — це навчання в режимі діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів. Навчальний матеріал легше засвоюється й найдовше зберігається в пам’яті в тому випадку, коли учень не пасивно сприймає те, що говорить учитель, а активно діє під час вивчення матеріалу. Без цього сьогодні неможлива якісна мовна підготовка учнів.

Для досягнення комунікативної компетенції — комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань, навичок і вмінь — я використовую новітні методи навчання, що поєднують комунікативні та пізнавальні цілі, спрямовані на розвиток і самовдосконалення особистості, на розкриття її резервних можливостей і творчого потенціалу.

Сучасні інноваційні форми навчання характеризуються високою комунікативною можливістю й активним включенням учнів у навчальну діяльність, активізують потенціал знань та умінь навичок говоріння та аудіювання, ефективно розвивають навички комунікативної компетенції у школярів. Це сприяє адаптації до сучасних соціальних умов, так як суспільству потрібні люди, які швидко орієнтуються в сучасному світі, самостійні та ініціативні, які досягають успіху у своїй діяльності.

 

2.2. Творчий початок в основі інноваційної діяльності

В основі будь-якої інноваційної діяльності лежить творчий початок. Творча діяльність передбачає розвиток емоційної та інтелектуальної сфер особистості. Це одне з головних завдань сучасного освітнього процесу. Навчальна діяльність у школі вимагає застосування конкретних технологій:

  •         рольова гра
  •         метод проекту
  •         драматизація
  •         медіа-технології
  •         скайп-технології.

Основне завдання полягає у виборі методів стимулювання активної пізнавальної діяльності учнів, реалізації їх творчого потенціалу.

Основними принцами інноваційних методів є: рух від цілого до окремого, орієнтація на учня, цілеспрямованість та змістовність занять, їх спрямованість на досягнення соціальної взаємодії за наявності віри вчителя в успіх своїх учнів, інтеграція мови та засвоєння її за допомогою знань з інших галузей наук.

Сучасна комунікативна методика пропонує широке впровадження в навчальний процес активних нестандартних методів і форм роботи для кращого свідомого засвоєння матеріалу. На практиці досить ефективними виявилися такі форми роботи: індивідуальна, парна, й групова.

До сучасних технологій належить технологія співпраці. Основна ідея полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів у різних навчальних ситуаціях. Діти об’єднуються в групи по 3–4 особи, отримують одне завдання, обговорюють роль кожного. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи. І від цього виграє весь клас, тому що спільно ліквідовують прогалини у знаннях.

Найбільш ефективними є такі форми парної та групової роботи:

-  мозковий штурм (brain storm);

-  обмін думками (think-pair-share);

-  парні інтервю (pair-interviews) та інші.

Ці форми роботи сприяють розширенню знань та вмінь учнів. У процесі спілкування учні навчаються розв’язувати складні задачі на основі аналізу обставин і відповідної інформації.

2.3. Проектна робота як складова інноваційних технологій

У теперішній час наші учні вже протягом декількох років виконують проекти на комп’ютері в різних програмах. Хочеться відзначити, що проекти дітей удосконалилися. Раніше це були просто слайди з інформацією і картинками або фотографіями, а зараз це вже справжні фільми-ролики. У презентаціях учні використовують ефекти анімації, слайд-шоу, гіпер-посилання, музичний супровід. У створенні проектів зацікавилися і батьки учнів.

Отож, однією з технологій, що забезпечує особистісно орієнтоване навчання, є метод проектів як спосіб розвитку творчості, пізнавальної діяльності, самостійності. Проекти можуть підрозділятися на монопроекти, колективні, усно-мовні, видові, письмові й інтернет-проекти.     

Робота над проектом — це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів й орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу.

Що ж таке проект?

Проект – це вид навчальної діяльності, в якій задіяні досвід, уява, знання та величезне бажання поділитися з іншими. Використання проектної діяльності допомагає розвивати комунікативні здібності та сприяє інтегруванню чотирьох умінь. Слід зазначити, що вчитель іноземної мови навчає дітей засобам мовленнєвої діяльності, ось чому ми говоримо про комунікативну компетенцію як про одну з основних цілей навчання іноземних мов. Щоб сформувати в учнів необхідні вміння, лінгвістичну компетенцію, визначену програмою та стандартом, необхідна активна усна практика. Важливо надати учням можливість мислити й розвязувати певні проблеми. Ось чому метод проектів є важливим на етапі творчого застосування мовного матеріалу. Таким чином, для грамотного використання методу проектів необхідна значна попередня підготовка, яка повинна проводитися постійно, систематично та паралельно з роботою над проектом.                                

Перш ніж розпочинати роботу над проектом, вчитель повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її організації:

  1.     наявність значної в дослідницькому та творчому плані проблеми (наприклад, проблема вільного часу в молоді, дослідження історії виникнення різних свят в англомовних країнах, проблеми організації подорожі, проблема формування молодіжного сленгу та інші);
  2.     практичне, теоретичне значення результатів (доповідь, спільний випуск постера, газети тощо);
  3.     самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів на уроці та в позаурочний час;
  4.     структурування змістової частини проекту;
  5.     використання дослідницьких методів: визначення проблеми, задач дослідження, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, висновки (використання в ході сумісного дослідження метода «мозкової атаки», «круглого столу», творчих звітів тощо).

Проектну діяльність можна застосовувати для учнів майже всіх рівнів, віку та здібностей. Проекти можуть бути інтенсивною діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1-2 години на тиждень або тривалого – впродовж кількох тижнів. Тому проекти можна поділити на чотири основні категорії.

  1.     Інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка).
  2.     Оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картками, схемами, графіками, різноманітними доповідями оглядового характеру).
  3.     Production project (випуск стіннівок, радіопрограми, постановка п’єси).
  4.     Організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК тощо, інсценування п’єси чи казки).

Робота над проектом проводиться в чотири етапи.

І. Підготовчий етап

  1.     Вибір і обговорення теми проекту.
  2.     Ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, його автоматизація.
  3.     Розробка структури проекту.
  4.     Обговорення кінцевого продукту та способу його презентації.
  5.     Формування мікрогруп (три-чотири учні).

ІІ. Робочий етап 

  1.     Збір інформації (читання текстів, робота з довідниками, інтерв’ювання, анкетування).
  2.     Обговорення зібраної інформації в групах.
  3.     Обговорення в класі.

ІІІ. Презентація

  1.     Обговорення в групах способів презентації проекту.
  2.     Документування проекту.
  3.     Презентація проекту.

ІV. Підбиття підсумків

  1.     Обговорення проекту.
  2.     Оцінювання.
  3.     Аналіз результатів.

Актуальним питанням проектної методики є контроль за діяльністю учнів та її оцінювання. Необхідно оцінювати як процес, так і результат. Слід використовувати способи поточного та підсумкового контролю. До способів поточного контролю належать: тести, анкети, щоденники учнів, індивідуальні інтервю, бланки для самоконтролю, звітні аркуші, бланки для взаємоконтролю.

До способів підсумкового контролю належать: письмовий звіт за проектом, розроблений учнями матеріал (кінцевий продукт проектної діяльності, а саме: сценарії, картки, описи, газети, статті, а також тексти, щоденники, бланки для самоконтролю  та взаємоконтролю).

Наприклад:

  1.     Яка частина цього проекту була найцікавішою? Чому?
  2.     Яка була не дуже цікавою? Чому?
  3.     Хто був найактивнішим учасником у твоїй групі?
  4.     Що ти дізнався із цього проекту? Над чим слід попрацювати? (Наприклад, мені потрібно більше уваги приділяти говорінню (виступам перед своїми товаришами)).

Для того, щоб робота над проектами дала очікувані результати, учителеві слід переосмислити своє ставлення до учнівських граматичних, орфографічних та стилістичних помилок і знайти стимул, адекватний тим зусиллям і часові, що учень витратив на пошук інформації, відбір і наклеювання малюнків і фотографій, вирізок із журналів тощо. В оцінюванні творчої дослідницької роботи, а саме такою і є проект, учитель має використовувати критерії, відмінні від тих, якими він керується в оцінюванні традиційних граматичних вправ.  Головне, щоб  учень відчував задоволення в процесі виконання проекту, використовуючи англійську мову, жарт, колір, фантазію тощо.        

Важливим засобом інноваційного навчання є також використання мультимедійного комплексу (МК) у складі інтерактивної дошки, персонального комп’ютера й мультимедійного проектора.

Такий комплекс поєднує всі переваги сучасних комп’ютерних технологій і виводить процес навчання на якісно новий рівень. МК надає унікальні можливості для творчої роботи та значної легкості в управлінні.

Можна виділити такі переваги інноваційного навчання:

- установлення дружньої атмосфери і взаємозв’язків між учасниками навчального процесу;

-  учні мають можливість бути більш незалежними й упевненими в собі;

- учитель заохочує учнів до співпраці, підбадьорює їх, вони не бояться припускатися помилок;

-  учні мають можливість подолати страх перед мовним бар’єром;

-  невпевнені учні можуть отримати допомогу від більш сильних;

-  кожен учень, залучений до роботи, має певне завдання;

-  учні можуть використовувати свої знання й досвід, набутий раніше.

2.4. Індивідуальний підхід як основа особистісно орієнтованого навчання у процесі застосування інноваційних технологій

Індивідуалізоване навчання це метод викладання, який ґрунтується на думці, що не може бути двох дітей, які б могли  брати участь у навчальних заняттях цілком однаково. На заняттях учні виявляють власні знання, ставлення, навички, особливості темпераменту тощо. Щоб досягти ефективного навчання, педагог повинен чутливо реагувати на ці розбіжності. Індивідуалізоване навчання зустрічається в чистому вигляді, коли педагог працює з учнем наодинці. Однак учителі можуть засвоїти цілу низку методів підвищення рівня індивідуалізації на практиці, коли працюють з великою кількістю учнів.

Індивідуалізоване навчання створює більш рівномірний баланс між потребами особистості та групи, забезпечуючи повноту та реальні шляхи впровадження демократичних цінностей (як для учнів, так і для педагогів). Це допомагає учням розвивати свій потенціал, оскільки вони можуть ставити собі цілі та досягати їх у процесі навчання. Уважно спостерігаючи за учнями та виявляючи їх інтереси та сильні сторони, педагог допомагає учням вирішувати їхні проблеми такими шляхами, які б відповідали їхньому стилю навчання. Чим сприймати учня як «чистий аркуш паперу», який педагог «заповнює» інформацією, індивідуальний підхід до навчання дозволяє розглядати учнів та педагога як партнерів, які разом закладають основи знань і цим самим забезпечують можливість з боку педагога допомогти учням повністю реалізувати їх потенціал, який є різним у кожного учня.

Що таке індивідуалізоване навчання?

  •         Індивідуалізоване навчання повинно здійснюватись одночасно на кількох рівнях. У найширшому значенні індивідуалізація може стосуватись цілого класу, оскільки кожний клас є унікальним мікро-суспільством із власними інтересами, уподобаннями, нормами поведінки тощо.
  •         Індивідуалізоване навчання може стосуватись окремих груп учнів - представників певних національних меншин, учнів з особливими освітніми потребами, обдарованих учнів тощо.
  •         Нарешті, індивідуалізоване навчання необхідне окремим учням. Особливо це стосується тих, які знаходяться вище або нижче встановлених норм: обдаровані діти та діти з особливими освітніми потребами. Але навіть «звичайні» учні володіють індивідуальними особливостями, які педагогу треба спочатку виявити, а потім відповідно відреагувати на них, щоб забезпечити оптимізацію процесу навчання та розвитку. Такі індивідуальні властивості включають: сімейну культуру, вік, рівень розвитку, стать, стиль навчання, потреби, сильні сторони (можливості), темперамент, інтереси та самосприйняття.

Серед методів і способів індивідуалізованого навчання виділяють:

  •         Попереднє планування. Хоча індивідуалізація часто відбувається спонтанно, для забезпечення ефективної індивідуалізації необхідне ретельне планування. Одним із методів планування індивідуалізації навчання є цикл навчання за принципом реагування. Цей процес включає в себе спостереження за учнями, аналіз результатів цих спостережень, постановку навчальних цілей, упровадження навчальних завдань, які допомагають досягти навчальних цілей, а також спостереження за впливом цих навчальних завдань при досягненні поставлених цілей. Якщо цілі були досягнуті, ставляться нові. Якщо цілі не були досягнуті, тоді навчальні завдання переглядаються.
  •         Робота в малих групах є ще одним методом планування індивідуалізованого навчання, яка є дуже ефективною під час впровадження інноваційних технологій.  Будь-яка організована діяльність може виконуватись у малих групах. Групи із 5-ти осіб є найбільш ефективними для занять. Оскільки здійснюється:
  •         Забезпечення гнучкості під час занять.
  •         Ретельний підбір матеріалів.
  •         Спонтанна індивідуалізація.

          3.1. Особливості застосування інноваційних технологій на практиці

Інноваційна  діяльність – це  одна  з  найбільш  доступних  і  ефективних   форм   розвитку навичок комунікативної компетенції у школярів, що створює умови для соціалізації особистості та розвитку її самостійності, креативності та активності. Важливим компонентом є створення комфортних психологічних умов, в яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Технологія, яка стимулює інтереси школярів і розвиває бажання вчитися, пов’язана з виконанням різного роду проектів.

Виконання проектних завдань дозволяє школярам бачити практичну користь вивчення іноземної мови, наслідком чого є підвищення інтересу і мотивації до вивчення даного предмета. Значно активізується діяльність учнів на уроці і в позаурочний час. Навіть невпевнені учні виявляють інтерес до мови під час виконання творчих завдань. Виконуючи завдання проекту, учні отримують можливість практично застосувати знання з іноземної мови. Школярі самі знаходять необхідну інформацію, що містить цінний країнознавчий, лексичний, граматичний матеріал, використовуючи для цих цілей не тільки матеріал підручника, але й інші джерела інформації. У пошуках інформації учні активно використовують журнали для тих, хто вивчає англійську мову.

Наведу приклади деяких проектних завдань:

Communication

How many kinds of communication can you think of?

  1.     Find or draw pictures of communication things.
  2.     Make a collage from your pictures.
  3.     Write the word for each thing.

My dream town

  1.     Plan a dream town. Draw a map.
  2.     Find or draw pictures of interesting buildings, shops or places. Stick around your map.
  3.     Write the names of the shops, buildings and other places on your map.
  4.     Write about what you can do in your town and where you can do it.

My ideal day

Ask in your group:

What is your real day like?

What is your ideal day?

  1.     Write about your real day.
  2.     Write about your ideal day.
  3.     Draw pictures and clock faces to illustrate them.

Слід зауважити, що групові проекти, підготовлені учнями, можуть стати цінним навчальним матеріалом у плані країнознавства. На мою думку, логічним було б використання проектів, підготовлених старшокласниками, адже їхні матеріали відображають реальні інтереси, потреби, можливості.

Так, вивчаючи тему “Food”, учням  пропоную виконати такий проект:

Now make a project about food in your country. Here are some things that you could do:

  1.     Interview some visitors to your country. Ask them what they eat and what they think of the food.
  2.     Prepare a guide to places to eat in your town. What kinds of restaurants are there? What kind of food do they sell?
  3.     What is a traditional dish from your country? Write a recipe for it.

Під час вивчення теми The geographical position of Ukraine учні можуть виконати таке цікаве завдання:

River

Every country has got a famous and important river. Choose one from your country and make a project about it:

  1.     Find some information about it.
    •         Where does it start?
    •         How long is it?
    •         What towns or cities are built on it?
    •         What do people use the river for?
  2.     Find or draw a map of it.
  3.     Find some pictures of places along the river.
  4.     Arrange your pictures and texts along the map of your river.

 

У 8 класі, під час вивчення теми Music, пропоную учням виконати проект про відомих співаків і музикантів.

Перша група учнів представляє різні види музичних інструментів, таких як піаніно, гітара, скрипка, саксофон та ін.  Вони розповідають іншим учням  як ці інструменти працюють і називають імена музикантів, які грали на цих інструментах.

Друга група малює різні постери і оголошення, які представляють поп-групи, співаків і джазових музикантів.

Третя група збирає інформацію про представників класичної музики: Баха, Моцарта, Бетховена. Кожен проект містить велику кількість малюнків та фотографій. На уроці з теми Musicучні представляють свої проекти та відповідають на запитання.

Методи та прийоми роботи з навчальним проектом

На сьогодні вчитель має величезний арсенал методів та прийомів роботи на уроці. Будь-який з них можна творчо застосовувати для оптимального досягнення цілей кожного етапу проектної діяльності.

Комікси

Комікси як вид навчальної діяльності можна використовувати при будь-якому РНД учня в якості мовної та мовленнєвої діяльності. Вони дозволяють:

  • Розповісти складну історію за декількома зображеннями;
  • Надавати коментарі та власні оцінки щодо подій, явищ тощо;
  • Активувати лексичні одиниці теми;
  • Унаочнити типові персонажі та характери, їх поведінку для створення комунікативних ситуацій;
  • Показати соціокультурні аспекти в дії.

Наприклад, виконуючи у 5-6 класах проект ”School life”, кінцевою метою якого є створення коміксів про кумедні випадки зі свого шкільного життя, пропоную учням наступне завдання:

Робота в групах.  Вчитель роздає учням репліки героїв коміксу та пропонує без малюнків розташувати їх у правильному порядку та висловити здогадки щодо описаної у коміксі ситуації. Учні кожної групи розігрують запропоновану ними ситуацію. Далі вчитель дає учням оригінали коміксу та пропонує порівняти їхню здогадку з оригіналом.

Органайзер

Органайзер у сучасному розумінні – це те, що допомагає систематизувати. З точки зору дидактики, органайзер може виступати як метод чи прийом роботи, так і засіб навчальної діяльності або кінцевим продуктом проектної роботи.

Наприклад, під час роботи над проектом ”Colourful Dictionary” з теми “Food” у 7 класі на етапі збору необхідного матеріалу пропоную учням пригадати вже відому лексику та систематизувати її, заповнивши таблиці.

fruits

vegetables

grains

nuts

processed food

drinks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

meat

eggs

dairy product

 

 

 

 

У даному випадку – це прийом активації лексичних одиниць.

Працюючи над проектом ”My own restaurant” з теми “National Cuisine” у 10 класі на етапі підготовки наочно-графічного матеріалу пропоную учням вибрати з настінного органайзеру (ватман з відділеннями, в яких згруповані за основними характеристиками картки) необхідні продукти для складання рецептів страв з їхнього меню. Тут органайзер виступає засобом навчання, який дозволяє наблизити рольову ситуацію до реального життя, активувати ЛО теми, не відводячи для цього окремого часу.

Кінцевою метою проекту ”The World of Painting” у 10 класі є створення систематизованої теки досягнення живопису, у якій зібрані основні напрямки цього мистецтва в Україні та Великобританії, їх представники і репродукції полотен. До кожного розділу, митця та його картин додається короткий опис. Таким чином учні зможуть користуватися систематизованим матеріалом на уроках художньої культури.

Складання історій

Цей  метод перегукується із використанням коміксів і може мати відповідне оформлення. Я використовую його як під час опрацювання певного етапу проекту, так і як кінцевий результат проектної діяльності учнів.

Наприклад, працюючи над проектом “Our Health is our Wealth” у 6 класі, пропоную учням закінчити історію.

Once upon a time little Bobby went to the village to his granddad. There was a great kitchen garden where perfect strawberries grew. Bobby ran there and began to eat them. He ate and ate…

Це завдання може мати декілька варіантів виконання в залежності від РНД учнів та дидактичних цілей:

  • Закінчити історію, використовуючи слова для довідки;
  • Закінчити історію, використовуючи малюнки коміксів;
  • Запропонувати декілька варіантів розвитку подій;
  • Закінчити історію та створити за нею комікс.

Опрацьовуючи тему “Touring Britain” у 9 класі, пропоную дітям наступний проект “I am an English fork”: Imagine you are an English fork. Make up a funny story about your life. Please, describe your attitude to your owners, to the food you catch, to the place where you care, etc.

Для виконання такого проекту учням необхідно оволодіти мовною, мовленнєвою та соціокультурною базою, тобто не лише засвоїти програмовий матеріал, але й навчитися самостійно здобувати та інтерпретувати необхідну інформацію. Оцінювання можна провести в два етапи:

  1. Презентація та вибір найкращих історій серед учнів класу.
  2. Випуск літературної стіннівки та шкільне голосування за найкращі

оповідання.

Використання прислів’їв, приказок та ідіом

Прислів’я та приказки – це народна мудрість. Ніщо так не говорить про менталітет нації, як народна творчість. Однією з прерогатив вивчення іноземної мови в школі є розвиток соціокультурної компетенції учнів. Уроки англійської мови мають бути насиченими не лише полікультурною інформацією, але й розкривати мовне багатство.

Так, працюючи над ”Colorful Dictionary” у 7 класі та розглядаючи програмову тему “Healthy and Unhealthy Food. Menu”, пропоную учням наступне завдання:

The Australians call McDonaldsChewnspew”. Work with dictionaries and try to translate this name. As it seen from such name the whole nation consider that fast food and junk food are not good for people. Let’s make the conclusion. Write down them into your copybooks.

Таким чином учні залучаються до мовного менталітету інших країн, формують уявлення про здоровий спосіб життя, вчаться аналізувати лексичні ситуації.

Прислів’я, приказки та ідіоми можуть бути також основним змістом проектної роботи та застосовуватися під час вивчення будь-якої теми. Наприклад, прислів’я та приказки про здоровий спосіб життя та їх відповідники в рідній мові. Учні середньої ланки, виконуючи такий проект, вчаться займатися пошуковою роботою, працювати з різними джерелами інформації. Учні старшої ланки залучають до роботи аналітичний аспект, намагаючись простежити відображення характерних національних рис, зробити їх порівняльний аналіз.

Використовувати ці перли народної творчості можна також для розвитку аналітичного мислення. Працюючи над проектом “Travelling” у 6 класі, пропоную дітям пояснити, чому у Великобританії кажуть “A storm in tea-cup”, а в Україні – «Буря в склянці води». Паралельно пригадуємо також вирази ”tea time”, “tea day”, “tea party”, «подати склянку води» та інші.

 

Асоціації

При визначенні детальної тематики проектної роботи я часто застосовую прийом асоціацій. Така робота може мати різні форми вираження. Я для себе виділяю мовну та мовно-графічну.

Наприклад, мовна асоціація у 7 класі з теми Sport”:

S – skating, skiing, score

P – physical training

O – opponent, opportunities

R – running, rules

T – training, tournament

З представленої асоціації видно, що мова буде йти про види спорту, тренування, змагання. Така вправа дозволяє не лише визначитися з тематикою, але й практикувати вже вивчення ЛО теми, розвиває креативне мислення.

Мовно-графічна асоціація може бути представлена у вигляді схем, таблиць, малюнків і має більш конкретну змістову направленість. Наприклад, працюючи над навчальним проектом у 10 класіEnvironmental Problem”, складаємо такий асоціативний ряд:

Картинки по запросу загрязнение планеты рисунок 

pollution

air

smog

water

 

 

 

deforestation

sliding

 

global warming

changes in climate

 

 

У даному випадку опрацьовуємо підготовчий етап проекту – виділяємо проблеми та наслідки.

 

 

Алгоритм

Алгоритмічний метод та прийом навчальної діяльності дозволяє розвивати аналітичне та логічне мислення, відпрацьовувати різні моделі дій як мовного, так і мовленнєвого, і діяльнісно-процесуального компонентів уроку.

Алгоритм можна застосовувати при визначенні проблематики навчального проекту, висунення гіпотез та шляхів розв’язання проблем. Наприклад, починаючи розробляти навчальний проект у 10 класі Environmental Problem”, застосовуємо з учнями наступний алгоритм.

global warming

 

why ..?

what can we do ..?

 

If we are going to …

If we begin …

 

Складання алгоритмів може бути предметом проектної діяльності. Узагальнюючи та систематизуючи граматичний матеріал у 10 класі, пропоную учням скласти алгоритм виконання дій з тем «Множина іменника», «Вживання займенників із злічуваними та незлічуваними іменниками», «Ступені порівняння прикметників», «Вживання артиклів», «Випадки вживання часових форм дієслова».

Мозковий штурм

Цей метод слушно застосовувати під час мотивації питань, пов’язаних із пошуком шляхів вирішення проблем.

Наприклад: Why do people become ill? What should people do to be healthy?

P1: I think people become ill because of pollution.

Human beings have two environments. One is the outside world and the other

is their own bodies. Pollution is bad for both.

P2: I agree with you. By the way, many people pollute themselves taking alcohol, tobacco or drugs.

P3: You are right, but there is another question – why do we get diseases? And there are two main reasons:

  1. We catch them from other people.
  2. Our own body develops them.

P4: I know exactly that for many people bad health begins with a bad diet. Some eat the wrong kind of food.

P5: Others eat too much or too little. It’s not surprising that people like this often become ill.

P6: You didn’t mention stress. You know, modern life is full of problems. Some people can control this. Others are the opposite. They become nervous, sleep badly, it leads to many illnesses. So, don’t worry, be happy!

P7: I think too little exercise is one of the reasons of becoming ill. Exercise is very important for good health.

P8: I want to add that without sport the body becomes slow, weak and fat.

P9: That’s why if you want to be healthy – take regular exercise or go in for sports.

P10: Smile and the entire world will smile with you.

P11: So, we must remember some rules if we want to be healthy:

  1. Don’t pollute the environment.
  2. Get up early and go to bed early.
  3. Take a cool shower every day.
  4. Eat healthy food.
  5. Never smoke, use drugs.
  6. Take regular exercise or go in for sports.
  7. Don’t worry. Smile!

 

Інтерв’ю

Характерний метод роботи при виконанні дослідницько-пошукових проектів переважно на соціальну тематику. Проте викликає у школярів найбільші психологічні труднощі. Учні радо надають перевагу будь-якому способу збору інформації, окрім безпосереднього спілкування один з одним, інколи самостійно домислюючи дані соцопитування. Тому починаю вводити цей метод роботи у формі роботи в парах чи групах. Застосовую рольові ігри під час уроку, в яких декілька учнів виступають доповідачами, заздалегідь підготувавши матеріал, а інші – журналістами. Використовую прийом «карусель», коли учні ставлять одне питання по колу іншим учасникам, а потім опрацьовують отриману інформацію.

Наприклад, працюючи над проектом Our future profession” у 10 класі, пропоную учням наступні завдання:

Role-play the situation in pairs

Pupil A, you are speaking with person who works in the field which you may choose as your future career, for example, an interpreter, an accountant, an editor, etc. You can ask your partner:

  • Whether his/her job requires a lot of skills (knowledge, education, practice);
  • Where he/she got the necessary skills (knowledge, education, practice);
  • What he/she advises you to do become better acquainted with this trade or profession.

Pupil B, answer the Pupil A’s questions and mention the advantages and disadvantages of your job.

Карусель

Find out what profession your friends’ parents or teachers suggest. Choose and ask them if they share their opinion. Report your findings to the class.

 

 

Методи та прийоми для розвитку необхідних вмінь і навичок проектної діяльності

Логічні задачі

Проектна діяльність вимагає від учнів розвиненого логічного мислення. Використання логічних задач у якості мовленнєвої розминки дозволяє, окрім удосконалення комунікативних навичок, формувати вміння аналізувати ситуацію, знаходити нестандартні рішення.

Приклади логічних задач:

  1. Can you believe in the legend? A teacher tells his student legend: “Long ago there was a man who swam across the wide river three times every morning”. One of the pupils says that he can’t believe it. Why? Give your opinions. Key: Actually, the man could swim across the river two of four times in order to take his clothes which he had left on the bank of the river.
  2. What will be the score? “This young man is going to foretell the score of any football match before it starts”. What is the secret of his prophecy? Key: You can do such predictions too. The score of any match before it begins is 0-0.
  3. How could it happen? Ann tells: “Yesterday my Grandpa went for a walk. He was far from home when a heavy rain began. The grandfather had neither a raincoat nor an umbrella. He didn’t have a hat too. In an hour he came back. None of his hair was wet”. How could it happen? Key: The grandfather is bold-headed.
  4. How did she guess? A woman caught a taxi, told the driver her address, sat into the car and began to chat. She was talking her head off. The driver thought she’d never stop talking. Soon he lost his temper. He said: “Excuse me, madam. You needn’t talk to me. I’m deaf and today I’ve forgotten my phone at home”. The driver was happy when the woman fell silent. When she left the taxi near her house and the car went away, the woman suddenly understood that the driver hadn’t been deaf. How did she guess that the drive had told lies? Key: If the driver was deaf he couldn’t hear the address the woman had told him.

Медіа-технології

Традиційна система освіти поступається місцем новій медіа-технології. На сьогоднішній день знання однієї або декількох іноземних мов є одним із пріоритетів сучасної освіти. Знання іноземних мов, володіння сучасними інформаційними технологіями значною мірою допомагають стати інтелектуальним, високоосвіченим членом суспільства, тому знання і оволодіння медійною компетентністю стає обов’язковим для підростаючого покоління і вчителя. Комп’ютер у навчальному процесі стає незамінним засобом розвитку, виховання, формування комунікативних здібностей учнів. При використанні комп’ютера та інших інтернет-ресурсів всю увагу ми звертаємо на дитину, підвищуємо її пізнавальну, творчу активність, розвиваємо мовленнєву діяльність, формуємо комунікативні навички. Використання World Wide Web сайтів допомагають розвивати міжкультурну компетенцію учнів. Сайт City Net                (http://www.city.net/) робить можливим подорож по різних країнах, відвідування парків, огляд пам’ятників і будь-яких інших пам’яток. Тут можна знайти все про обрану країну – від фотографій пам’яток до повного звіту про природні ресурси та мистецтво країни,  мова якої вивчається.

Якщо відвідати сторінку Media Link (http://www.mediainfo.com/emedia/) можна дізнатися, де і які існують газети в світі і перетворити класну кімнату в агентство новин, а своїх учнів – в першокласних репортерів. Такий вид діяльності  використовується в роботі зі старшокласниками, тому що він включає в себе об’ємне читання. Практично всі значущі газети у світі мають свої web-сторінки.

Media сайти англійською мовою:

Ці сайти надають можливість не тільки прочитати статті, але й прослухати новини на багатьох мовах; вони супроводжують свої публікації крім звукового ще й відео супроводом.

Для розвитку міжкультурної компетенцііі можна використовувати роботу з різними освітніми сайтами, наприклад: Livemocha – сайт, що пропонує різні мовні вправи і курси, організацію чатів. Вправи перевіряються носіями мови. Учні також можуть виступати в ролі вчителя і перевіряти вправи, виконані іноземцями українською мовою.

На уроках і в позаурочній діяльності ми використовуємо онлайн тести, для підготовки до контрольних робіт. Онлайн тести  допомагають перевірити на якому етапі оволодіння граматичного або лексичного матеріалу знаходиться той чи інший учень.

Скайп-технології

Скайп-конференції з учнями (вчителями) з інших країн, що проводяться англійською мовою, створюють автентичні умови для спілкування, сприяють зняттю мовного бар’єру, спонукають до використання мови.

У процесі скайп-спілкування учні з різних країн, які вивчають англійську мову як іноземну (або як рідну), спілкуються між собою на певну тему.

Як показує досвід, з початківцями (які жодного разу не брали участь в інтернет-спілкуванні з іноземними однолітками) краще починати, коли тема відпрацьована і учасники конференції підготували навчальні оповідання.

Кожна участь у cкайп-конференції для дитини – це стрес, тому до виступу учнів потрібно підготувати психологічно. Перед початком роботи прочитати невелику лекцію про мережевий етикет, визначити коло універсальних тем, які можна обговорювати з будь-якими партнерами по cкайп-спілкуванню, питання, які не варто ставити: вони стосуються релігійних переконань, доходу та сімейного статусу іншої людини.

Таким чином, використання програми Скайп в навчальному процесі допомагає створити умови для реального спілкування учнів англійською мовою, сприяє формуванню комунікативної компетенції, готовності здійснювати ефективне іншомовне міжособистісне і міжкультурне спілкування.

Сьогодні в центрі уваги – учень, його особистість, неповторний внутрішній світ. Тому основна мета сучасного вчителя – вибрати методи та форми організації навчальної діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особистості. Інноваційні форми навчання сприяють організації та активізації навчальної діяльності школярів, підвищують результативність навчання, створюють сприятливий мікроклімат на уроках англійської мови.

Як відомо, одним з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання.

Мета інтерактивного навчання – створення комфортних умов навчання, при яких  учень  відчуває свою успішність,  свою інтелектуальну  досконалість,  що робить продуктивним сам освітній процес. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1.     Алексич Т.М. Використання інтерактивних технологій на уроках іноземної мови як засіб підвищення ефективності навчання // Англійська мова та література. – 2008. - №13.
  2.     Геращенко В.А. Групова і парна робота на уроках англійської мови // Англійська мова та література. – 2006. - №22 - 23.
  3.     Дичківський І.М. // Інноваційні педагогічні технології // К.: Академвидавництво, 2004.
  4.     Жаловага Г.В.  Групова робота на уроках англійської мови // Англійська мова та література. – 2008. - №7.
  5.     Зінченко О.О. Інтерактивні форми і методи роботи під час навчання читання на уроках англійської мови // Англійська мова та література. – 2008. - №2.
  6.     Інноваційні технології у вивченні англійської мови / упоряд.: Т. Михайленко. – К.: Шк. Світ, 2008. – 128с.
  7.     Інноваційні технології навчання від А до Я / упор. В. Волкова. – К.: Шкільний світ, 2011. – 96 с.
  8.     Карпенко О.О. Як налагодити роботу в парах на уроках іноземної мови // Англійська мова та література. – 2006. - №34.
  9.     Коваленко О. // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2003. - №1. – С.11-16.
  10. Коваленко О. Концептуальні зміни у викладанні іноземних мов у контексті трансформації іншомовної освіти / О. Коваленко // Іноземні мови в навчальних закладах. – Педагогічна преса, 2003. – С. 4-10.
  11. Комунікативні методи та матеріали для викладання англійської мови; перекл. з англ. мови та адаптація Л. В. Биркун. – Oxford Univ. Press, 1998. – С. 20-48.
  12. Методика викладання іноземних мов у середніх нвчальних закладах: Підручник./ Кол. Авторів під керівн. С.Ю. Ніколаєвої. – К.; Ленвіт, 2002.–328 с.
  13. Отдатчикова Л. // Нетрадиційні форми навчання // Сільська школа. - №11 (23), листопад – 2008.
  14. Офіційний сайт British Council. Режим доступу: http://learnenglish.britishcouncil.org/en/
  15. Пометун О.І., Пироженко Л.В.  Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід, метод. [Посібник] – К.: А.Н.П., 2002р. – 136 с.
  16. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.С.К., 2005. – С. 192.
  17. Редько В. Г. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / В. Редько // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 28-36.
  18. Тарнавський В.Г. «Підвищення ефективності навчання англійської мови шляхом використання інтерактивних технологій»: Навчально-методичний посібник. – Віньківці, 2014. – 48 с.
  19.  ABC News (https://abcnews.go.com/)
  20.  BBC World Service (https://www.bbc.co.uk/worldserviceradio)
  21.  City Net (http://www.city.net/)
  22.  CNN World News (https://edition.cnn.com/world)
  23.  Livemocha ( https://www.livemocha.co/_ )
  24.  Media Link (https://www.mediainfo.com/news/)
  25.  The New York Times (http://www. nytimes.com /)
  26.  THE Washington Post (https://www.washingtonpost.com/)
  27.  The Washington Times (https://www.washingtontimes.com/)
  28.  http://www.correctenglish.ru/  -  Все для тих, хто вивчає англійську мову

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

         Модернізація змісту освіти в Україні на сучасному етапі розвитку суспільства в першу чергу пов'язана з інноваційними процесами в організації вивчення іноземних мов.

Якісна мовна підготовка школярів неможлива без використання сучасних освітніх технологій. Отже, сучасні технології у викладанні англійської мови - це особистісно-орієнтоване навчання, проектна робота, застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій, робота з навчальними комп’ютерними програмами, дистанційні технології, створення презентацій в програмному середовищі Microsoft PowerPoint, використання ресурсів всесвітньої мережі Internet.

Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва і взаємодії. Завдяки таким сучасним технологіям учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати продумані рішення, а отже, відбувається постійна співпраця всіх учнів класу у ході уроку. При цьому учень і вчитель – рівноправні. Проаналізувавши технологію проектів як інноваційну технологію навчання, можна дійти таких висновків:

  1.     У цій методиці використовуються всі кращі ідеї, які вироблені традиційною   сучасною методикою викладання іноземних мов.
  2.     Виконання завдань характеризується новизною результатів та новими засобами     його досягнення.
  3.     Важливе значення має ego-фактор (можливість говорити про те, про що учні думають, про свої плани).
  4.     Робота над проектом сполучається зі створенням твердої мовної основи.
  5.     Методика пропонує нові засоби роботи, не потребуючи великих зусиль та часу для засвоєння.
  6.     Вона дозволяє учням вийти на самостійний творчий рівень, стимулює бажання бути активними.

На мою думку, урок не може існувати без сучасних інноваційних технологій. Тому на своїх уроках я використовую різні інтерактивні форми і методи роботи. Інтерактивне навчання – діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів.

Переваги інтерактивного навчання перед традиційним:

-  у роботі задіяні всі учні класу;

-  учні навчаються працювати в команді;

-  формується доброзичливе ставлення до опонента;

-  кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;

-  створюється «ситуація успіху»;

-  за короткий час опановується велика кількість матеріалу;

-  формуються навички толерантного спілкування;

-  розвивається вміння аргументувати свою думку, знаходити альтернативне рішення проблеми.

Призначення інтерактивного навчання – передати знання і усвідомити цінність інших людей. Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах і мікрогрупах. Оптимальний склад групи ­­– 4-6 осіб. Риси інтерактивного навчання:

-  двобічний характер;

-  спільна діяльність учителя й учнів;

-  керівництво процесу вчителем;

-  спеціальна організація та різноманітність форм;

-  цілісність та єдність;

-  мотивація та зв'язок з реальним життям;

-  виховання та розвиток особистості учнів одночасно з процесом засвоєння нових знань.

Принципи інтерактивного навчання:

-  активності;

-  відкритого зворотнього зв’язку;

-  експериментування;

-  рівності позицій;

-  довіри у спілкуванні.

Власний досвід доводить, що використання інтерактивних технологій дає змогу:

-  зробити навчання цікавим;

-  навчати формулювати власну думку;

-  моделювати різноманітні соціальні ситуації;

-  будувати стосунки в групі;

-  навчати поважати альтернативну думку;

-  збагачувати соціальний досвід учнів;

-  розвивати навички самостійної творчої роботи;

-  вміти шукати компроміси.        

Плідними виявились у моїй роботі такі види діяльності : 
-  інтелектуальні ігри  
-  лінгвістичні казки 
-  диференційне навчання
-  інтегровані завдання, уроки
-  мовленнєві ігри 
-  інтерактивні методи. 

А саме:  морський бій,  мозковий штурм, діаграма Вена, мікрофон , абетковий суп, мозкова атака-карусель,  асоціативний кущ та ін.
Впровадження інновацій неможливе без педагога-новатора, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю до творчості, сформованою і усвідомленою готовністю до інновацій.

Отже, завдання сучасного педагога керувати процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного; створювати ситуації, що сприяють творчій активності школяра; розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. І єдиним найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
4044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку