Скрипченко Олена Сергіївна, керівник гуртка хореографічної студії «Весняночка», народний художній колектив, ПНЗ «МПДЮТ» Запорізької міської ради Запорізької області.
У методичних рекомендаціях показано процес практичного навчання творчої особистості у хореографічній студії на виконання народного танцю при оволодінні навиками застосування багатої палітри виражальних засобів для розкриття хореографічних дій.
Методичні рекомендації застосування методики викладання народно-сценічного танцю на практиці.
При викладанні народно-сценічного танцю хореографу слід розуміти, що для виконання народного танцю вихованець повинен оволодіти навиками застосування багатої палітри виражальних засобів для розкриття хореографічних дій. Таким чином, значне місце під час занять мають вправи, які допомагають вдосконалити рухову та образну активність вихованців. Створена система заняття характерного танцю педагогами-хореографами:. Ширяєвим А., Зайцевим вже багато років є базою навчання народного танцю. Схема заняття складається: з вправ біля станка та вправ на середині зали.
В хореографічної студії «Весняночка» на заняттях поєднується теоретичні та практичні матеріали в освітньо-виховному процесі, де теоретична частина заняття спрямована на ознайомлення вихованців з національною культурою, багатством танцювальної та музичної творчості різних народів, а також специфікою виконання танцювальних рухів. Практична частина заняття спрямована: на навчання танцювальної техніки, координації рухів; оволодіння навиками передавати характер, стиль і манеру виконання танців різних народів; розвитку танцювальності, музикальності, виразності, емоційності і артистичності виконання рухів вихованцями колективу.
В практичній частині заняття вивчається система тренувальних вправ біля станка та посеред зали – екзерсис. Екзерсис народно-сценічного танцю, крім фізичного загартування (сила і міцність м’язів, висока працездатність і витривалість), розвиває координацію всіх частин тіла, емоційність під час виконання рухів, а також виховує національну манеру та певний характер виконання рухів.
На занятті педагог повинен пояснити, а вихованець усвідомити наступну послідовність виконання дій:
Пояснення може проводити сам педагог, вихованець (у якого гарно виходить) або проводиться самостійна робота. Можна застосовувати діалог: «Що зробив не вірно?», де вихованці пояснюють помилки виконання та нагадують правила вірного виконання.
Для вірного виконання вправ необхідно звертати увагу на емоції. Можна використовувати інтерактивну гру «Виконавці та експерти».
Найважливішим завданням освітньо-виховного процесу є практичне оволодіння хореографічними навичками для грамотного виконання рухів та комбінацій у танці, але через фольклор вихованцям передається суспільно-історичний досвід, духовні цінності українського народу, виховуються національна самосвідомість і гідність.
Яскравим прикладом цього є український танець «Гопак» П.П. Вірського [6]. Одним з варіантів ознайомлення вихованців основного рівня (діти віком 11-12 років) з цим танцем є інтерактивна гра, метою якої є навчити вихованців самостійно працювати у парах і шукати помилки у своїх рухах (Додаток №1).
Подібна інтерактивна гра може бути використана і для вихованців вищого рівня навчання (діти віком 14-17 років) на прикладі українського танцю «Плескач» [7] П.П. Вірського (Додаток № 2).
Найважливішим завданням виховання є створення умов для комфортного життя кожного члену колективу, прагнення навчити вихованця бачити, сприймати, оцінювати й відбирати естетичні об’єкти у навколишньому середовищі, розуміти їх місце і роль у соціокультурному просторі.
Вивчення народно-сценічного танцю дає можливість вихованцям відчути свою національну приналежність, познайомитися і проникнути в образну сутність танцювальної культури інших народів, що сприяє патріотичному і інтернаціональному вихованню. Отже, особливістю предмету народно-сценічного танцю є осмислення та використання найрізноманітніших елементів народних танців у процесі формування дитини; освоєнні техніки виконання; емоційного розвитку виразності акторських даних, національної, пластичної і музичної культури народів світу, що в свою чергу формує гармонійно розвинуту, духовно збагачену, творчу особистість.
Література:
Додаток 1
Назва гуртка: хореографічна студія «Весняночка», народний художній колектив
Напрям діяльності: художньо-естетичний,
народна хореографія
Рівень та рік навчання: груповий (основний рівень, III рік навчання, діти віком 11-12 років)
Прізвище, ім’я, по-батькові педагога: Скрипченко Олена Сергіївна
Тема заняття: Вивчення фольклорної особливості та національного колориту танцю «Гопак» у танцювальних комбінаціях і рухах.
Мета заняття:
навчальна: вивчення вихованцями правильного виконання рухів та комбінацій з українського танцю «Гопак»;
розвивальна: усвідомлення вихованцями фольклорних особливостей рухів українського танцю «Гопак» та їх емоційного забарвлення;
виховна: виховання художнього смаку.
Завдання заняття:
Тип заняття: формування нових вмінь та навичок.
Обладнання заняття: танцклас, фортепіано, нотний матеріал, тренувальний одяг.
Література заняття:
Методи заняття: словесний, співпраця педагога і вихованців студії, інтерактивна гра, робота за аналогією у виконанні рухів.
Хід заняття
1. Організаційна частина
Слова педагога. Які рухи Центральної України ви знаєте?
Відповідь вихованців: стрибки, присядки, обертання
Слова педагога. Які можете показати?
Відповідь вихованців: показують.
Слова педагога. Чим відрізняються жіночі руки від чоловічих? Показати.
Відповідь вихованців: хлопці показують свою силу, спритність, мужність, а дівчата показують грацію та вправність.
Слова педагога:
Для виконання завзятих та технічних рухів танцю потрібно підготувати м’язи тулубу, тому виконуємо класичний екзерсис біля станка на основі раніше вивчених рухів:
Рухи по діагоналі.
Відпрацьовуємо (для підготовки тулуба) рухи, щоб виконати рухи комбінацій з українського танцю «Гопак»:
Рухи по колу:
бігунець та зальотний крок (jeté) у парах (з українського танцю «Гопак»).
Слова педагога. Пропоную вам гру «Виконавці та експерти».
Ви по лініям виконуєте комбінації з попереднього заняття, а інші лінії уважно дивляться на правильність виконання рухів та, як експерти, надають пропозиції до вірного виконання парами рухів танцю.
Гра «Виконавці та експерти»
Педагог дає комбінацію.
Комбінація (у парах): 3 тинка, підбивка по I позиції (вбік) у дівчат бігунець (обходимо хлопців), у хлопців 3 присядки з виносом ноги у бік, вірьовочка (без рук), з руками па- шосе, біг на місці з загортанням дівчат.
Вихованці виконують завдання та обговорюють помилки та пропозиції вірного виконання сумісно з педагогом.
2. Теоретична частина заняття.
Слова педагога. Український танець «Гопак» - це традиційний танок Запорізького краю. Він найсильніший, технічний та емоційний. Виконується соло або групами в швидкому темпі з використанням віртуозних карколомних стрибків. Розмір — 2/4. Гопак виник у побуті Війська Запорозького. Спочатку виконувався чоловіками, виявляв їх мужність, силу, завзятість, спритність, сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки, однак чоловіча партія залишається провідною. У виконання гопака включаються елементи хореографічної імпровізації: стрибки, присядки, обертання й інших віртуозних танцювальних рухів. Але поступово танець видозмінювався і в народному побуті став переважно парним танцем.
У сценічному виконанні «Гопак» будується зазвичай як парно-масовий танець, хоча і зберігає характерні риси народного танцю. Починається «Гопак» зазвичай загальним виходом усіх пар, які стрімко рухаються по колу. Потім із загальної маси танцюючих виділяються окремі пари, трійки, групи, які танцюють порізно. Під час цих самостійних шматків танцю юнаки, як і в парному «Гопаку», показують свою силу, спритність, мужність, дівчата весело підохочують хлопців. Іноді в танці дівчата виділяються в окрему групу, їх вихід змінює бурхливий чоловічий танець. Закінчується «Гопак» загальним танцем, побудованим на веселих, завзятих і технічно важких рухах.
Огляд відео фрагменту виконання фіналу танцю «Гопак» ансамблем Вірського. Педагог звертає увагу на вірне виконання рухів та емоційний стан виконавців цього танцю.
Слова педагога. Метою нашого заняття буде більш глибоке пізнання обрядів, традиції нашого краю, через вивчення комбінацій українського народного танцю «Гопак», а вміння передати манеру виконання і емоційність танцю потрібує від вас акторської майстерності.
3.Практична частина заняття
Слова педагога. Вивчимо нову комбінацію з танцю «Гопак» - комбінацію фіналу танцю.
Комбінація фіналу танцю: 3 падебаска (у дівчат руки III позиції, а у хлопців у II-й позиції), притуп, дівчата роблять вихиляс, хлопці роблять одну присядку і підбивку на 90˚С, оплиски, по парах роблять оплеск (дівчата 2 тинка), хлопці присядку з виносом ноги в бік, обводка дівчат.
Вихованці виконують завдання та розбирають помилки виконання рухів сумісно з педагогом.
4. Підсумок заняття
Слова педагог. Сьогодні ви продемонстрували свої вміння працювати самостійно у парах, відпрацьовуючи помилки над рухами, а також навчилися виконувати нові рухи у комбінаціях танцю. Ми звернули увагу, на необхідність показати у танці «Гопак» національний колорит та емоційну манеру виконання рухів танцю. Що ви дізналися нового на занятті?
Відповідь вихованців: дізналися про фольклорні особливості рухів танцю Запорізького краю «Гопак».
Слова педагог. Дякую вам за плідне заняття!
Відповідь вихованців – виконується уклін.