ПОРАДИ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО
ЦЕНТРУ ОЛЕКСАНДРІВСЬКОГО РАЙОНУ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ (З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ).
Очеретнюк Т.Л.
Україна, м.Запоріжжя, Запорізька міська рада департамент освіти і науки інклюзивно-ресурсний центр по Олександрівському району міста Запоріжжя.
|
|
Рання діагностика порушень зору у дітей дає змогу вчасно надати їм необхідну корекційно-розвиткову допомогу. Сучасні технології (комп’ютери, спеціальні оптичні та відео пристрої) дають можливість дітям з порушенням зору навчатися в інклюзивних класах. Для цього необхідно створити оптимальні умови та облаштування просторово-фізичного середовища для дітей із порушеннями зору.
У дітей з порушеннями зору спостерігаються :
Для дітей з особливими освітніми потребами (порушеннями зору) на сьогоднішній день є можливість на вибір загальноосвітнього навчального закладу для здобуття якісної освіти. Щороку кількість дітей з особливими освітніми потребами зростає і тому актуальною стає інклюзивна освіта, яка забезпечує однакове ставлення до всіх дітей та створює спеціальні умови для здобуття якісної освіти.
Загальні вимоги щодо облаштування просторово-фізичного середовища для дітей із порушеннями зору в освітньому середовищі:
- додаткові орієнтири у просторі (тактильні орієнтири; направляючи
вздовж підлоги чи стін; контрастне виділення дверей; контрастно
пофарбовані сходи тощо);
- таблички зі збільшеним шрифтом та шрифтом Брайля з позначенням
приміщення;
- наявність вільного доступу до місць навчання та відпочинку
( показати дитині основні маршрути в приміщенні, розташування меблів у класі тощо);
- для позначення різних зон та центрів діяльності в класі можна
використовувати різні види покриття на підлозі або знаки, придатні для
тактильної ідентифікації.
- збільшення шрифту ( та контрастності);
- схематизація зображень;
- використання шрифту Брайля;
- додаткове освітлення;
- використання світлих, яскравих предметів різних розмірів і форм для
візуальної стимуляції;
- під час вивчення нових умінь можна використовувати різні способи
розташування вчителя ( за дитиною і продемонструвати правильну
послідовність дій, рухаючи її руками) допомогу;
- використовувати тифлокоментар (перед тим як починати нове заняття,
розказати дітям, що відбуватиметься);
- чорне або контрастне обрамлення по периметру аркуша паперу може
полегшити малювання дитині із залишком зору.
тактильною та аудіоінформацією.
Завдання вчителя:
- включити потенційні можливості, компенсаторні механізми організму,
навчити дитину самостійно пізнавати навколишній світ та користуватися
збереженими аналізаторами, накопиченим досвідом, знаннями.
Знати що:
У таких випадках, навіть якщо голова учня повернута вбік, це не означає, що він на вас не дивиться;
- діти з порушенням зором значною мірою спираються на інформацію від
інших органів чуття, тому треба стежити за тим, щоб загальний рівень шуму
в класі не був занадто високим;
- велике значення в навчанні незрячої дитини, компенсації сліпоти має мова
( її комунікативна функція, зміст). Враховувати, що внаслідок обмеженості
(або відсутності) зорового сприйняття і формальності предметних та
операційних дій мова має дещо формальний, неконкретний характер;
- труднощі дітей із порушеннями зору в пізнавальній діяльності пов’язані з
недостатнім оволодінням моторикою свого тіла, орієнтуванням у малому та
великому просторі, зорово-моторною координацією ока («рука-око»).
Діти зі складними порушеннями потребують широкого, багатопрофільного підходу:
- у роботі з ними особливу увагу необхідно приділяти розвитку само-обслуговування і побутових навичок;
- заохочувати незалежність дітей, облаштування класного середовища по-
винно бути таким , щоб вони могли діяти самостійно; сповіщати дітей про будь-які зміни в класі;
- доручати іншим дітям називати себе і розповідати про свої заняття, коли дитина з поганим зором наближається до якого-небудь центру діяльності або ігрової зони;
- спонукати дітей до рухливості, до пізнавальної активності.
Під час надання корекційно-розвиткових послуг та освітніх потреб дітям із порущеням зору необхідно знати особливості зорового сприймання дитини в залежності від офтальмологічного діагнозу.
Рекомендації при використання наочності:
- порушення цілісності сприймання внаслідок розладу бінокулярного зору;
Необхідно збільшити час на розглядання зображень, використання рельєфної, тактильної наочності.
– порушення чіткості та цілісності сприймання.
Забезпечити достатній рівень освітленості, сприймання на мультисенсорній основі.
– швидка втомлюваність і зниження зорової працездатності.
Дотримуватися режиму зорового навантаження, сприймання на мультисен-
сорній основі.
– труднощі сприймання предметів на далекій відстані,
– погіршення якості сприймання при поганому освітленні,
– труднощі переведення погляду з близької на далеку відстань.
Використовувати підставки для наближення предметів до очей з метою:
– збільшення контрастності зображень і виділення контурів,
– забезпечення достатнього рівня освітленості,
– збільшення часу на розглядання.
– ускладнення сприймання на близькій відстані,
– утруднення сприймання дрібних деталей,
– як наслідок, труднощі при письмі та читанні.
Необхідно:
- віддалити об’єкти від очей на оптимальну відстань,
– обводити, виділяти дрібні деталі,
– збільшити міжрядкові відстані.
– труднощі збереження зображення у фокусі.
Забезпечити сприймання на мультисенсорній основі.
Враховувати під час розміщення робочого місця.
Література:
1. Батищева Р. Розвиток особистості незрячого учня. / Р.Батищева// Педагогічна газета.-2011.- № 5.-травень.-4с.
2. Синьова Є.П.Тифлопсихологія навчальний посібник /Є.Синьова//Київ НПУім.М.П.Драгоманова.-2004.-215с.
2. Сєднєва В.Основи колекційної роботи з учнями,які мають особливості психофізичного розвитку: методичні рекомендації / В.Сєднєва.-Миколаїв:ОІППО,2011.-35с.
2. Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014. № 80 (зі змінами) ««Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» (початкова школа).
3. Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014. № 504 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку » (5-8 клас).
4. Наказ МОН України від 07.06.2017 № 799 «Про внесення змін у додатки до Наказу Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014. № 504 ».
5.Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2017 р. № 545 Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсні центри.
6. Наказ МОН України від 07.08.15 № 855 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів».
7. Наказ МОН України від 21.07.2017 № 1081 «Про затвердження Типового навчального плану для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеню (початкова школа)».
8. Лист МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 « Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році».