Проектування одноступінчастого циліндричного редуктора прямозубими колесами.
η = η21· η2,
де, η1- к.к.д для пари підшипників,
η2- к.к.д для пари коліс.
Р1 = Р2/ η,
де, Р2 – потужність на тихохідному валу, кВт,
η – загальний к.к.д.
Технічні дані асинхронних трифазних коротко замкнутих закритих обдув них двигунів з нормальним пусковим моментом.
Таблиця 1.
Тип двигуна |
Номінальна потужність Р, кВт |
Асинхронна частота обертання nе, хв..- 1 |
Тип двигуна |
Номінальна потужність Р, кВт |
Асинхронна частота обертання nе, хв..- 1 |
|||||||||||||||||
Закриті обдув ні двигуни з нормальним пусковим моментом ( ГОСТ 19523-81 ) |
||||||||||||||||||||||
Синхронна частота обертання nС = 3000 хв..- 1 |
Синхронна частота обертання nС = 1000 хв..- 1 |
|||||||||||||||||||||
4АА63В2У3 |
0,55 |
2840 |
4А71В6У3 |
0,55 |
900 |
|||||||||||||||||
4А71АУ3 |
0,75 |
2840 |
4А80А6У3 |
0,75 |
915 |
|||||||||||||||||
4А71В2У3 |
1,10 |
2810 |
4А80В6У3 |
1,10 |
920 |
|||||||||||||||||
4А80А2У3 |
1,50 |
2850 |
4А90L6У3 |
1,50 |
935 |
|||||||||||||||||
4А80В2У3 |
2,20 |
2850 |
4А100L6У3 |
2,20 |
950 |
|||||||||||||||||
4А90L2У3 |
3,00 |
2840 |
4А112МА6У3 |
3,00 |
955 |
|||||||||||||||||
4А100S2У3 |
4,00 |
2880 |
4А112МВ6У3 |
4,00 |
950 |
|||||||||||||||||
4А100 S2У3 |
5,50 |
2880 |
4А132S6У3 |
5,50 |
965 |
|||||||||||||||||
4А112M2У3
|
7,50 |
2900 |
4А132М6У3 |
7,50 |
970 |
|||||||||||||||||
4А132М2У3 |
11,00 |
2900 |
4А160S6У3 |
11,00 |
975 |
|||||||||||||||||
4А160 S2У3 |
15,00 |
2940 |
4А160М6У3 |
15,00 |
975 |
|||||||||||||||||
4А160М2У3 |
18,50 |
2940 |
4А180М6У3 |
18,50 |
975 |
|||||||||||||||||
Синхронна частота обертання nС = 1500 хв..- 1 |
Синхронна частота обертання nС = 750 хв..- 1 |
|||||||||||||||||||||
4А71А4У3 |
0,55 |
1390 |
4А80В8У3 |
0,55 |
700 |
|||||||||||||||||
4А71В4У3 |
0,75 |
1390 |
4А90LА8У3 |
0,75 |
700 |
|||||||||||||||||
4А80А4У3 |
1,10 |
1420 |
4А90LВ8У3 |
1,10 |
700 |
|||||||||||||||||
4А80В4У3 |
1,50 |
1415 |
4А100L8У3 |
1,50 |
700 |
|||||||||||||||||
Тип двигуна |
Номінальна потужність Р, кВт |
Асинхронна частота обертання nе, хв..- 1 |
Тип двигуна |
Номінальна потужність Р, кВт |
Асинхронна частота обертання nе, хв..- 1 |
|||||||||||||||||
4А90L4У3 |
2,20 |
1425 |
4А112МА8У3 |
2,20 |
700 |
|||||||||||||||||
4А100S4У3 |
3,00 |
1435 |
4А112МВ8У3 |
3,00 |
700 |
|||||||||||||||||
4А100S4У3 |
4,00 |
1430 |
4А132S8У3 |
4,00 |
720 |
|||||||||||||||||
4А112М4У3 |
5,50 |
1455 |
4А132М8У3 |
5,50 |
720 |
|||||||||||||||||
4А132S4У3 |
7,50 |
1455 |
4А160S8У3 |
7,50 |
730 |
|||||||||||||||||
4А132М4У3 |
11,00 |
1460 |
4А160М8У3 |
11,00 |
730 |
|||||||||||||||||
4А160S4У3 |
15,00 |
1465 |
4А180М8У3 |
15,00 |
730 |
|||||||||||||||||
4А160М4У3 |
18,50 |
1465 |
4А200М8У3 |
18,50 |
735 |
|||||||||||||||||
Закриті обдув ні двигуни з підвищеним пусковим моментом (ГОСТ 20818-75 ) |
||||||||||||||||||||||
Синхронна частота обертання nС = 1500 хв..- 1 |
Синхронна частота обертання nС = 750 хв..- 1 |
|||||||||||||||||||||
4AP160S4У3 |
15,00 |
1440 |
4AP160S8У3 |
7,50 |
720 |
|||||||||||||||||
4AP160M4У3 |
18,50 |
1440 |
4AP160M8У3 |
11,00 |
720 |
|||||||||||||||||
4AP180S4У3 |
22,00 |
1450 |
4AP180M8У3 |
15,00 |
730 |
|||||||||||||||||
Синхронна частота обертання nС = 1000 хв..- 1 |
||||||||||||||||||||||
4АР160S6У3 |
11,00 |
950 |
||||||||||||||||||||
4АР160М6У3 |
15,00 |
960 |
||||||||||||||||||||
4АР180М6У3 |
18,50 |
970 |
||||||||||||||||||||
ί=n 1 /n2 = u,
де, n 1- розрахункова частота обертання, хв. -1,
n2- частота обертання тихохідного вала, хв. –1.
Т1 = 9,55· Р1 / n 1, Нм.
де, Р1- потрібна потужність електродвигуна, кВт,
n 1- розрахункова частота обертання, хв. –1.
Рекомендації для вибирання матеріалу зубчастих коліс і хіміко-термічної обробки зубів.
Таблиця 2
Сталь НВ< 350 - чавун |
Тихохідні передачі великих габаритів і невисокої точності (8 і 9 степінь ). Менш чутливі до недостатнього мащення. |
Сталь – сталь , поліпшення, НВ< 350 |
Мало серійне виробництво. Редуктори як спеціальні, так і загального призначення. Невеликі навантаження і швидкості, відсутність твердих вимог до габаритних розмірів. |
Сталь – сталь, загартування об’ємне або поверхневе, НВ> 350 |
Колеса із середньою несучою здатністю і підвищеною швидкістю коробок передач і спеціальних редукторів загального машинобудування. Колеса коробок передач, що рідко переключаються , загального машинобудування. Переключання не на ходу. |
Сталь – сталь , цементація, нітроцементація із загартуванням, НВ> 350 |
Відповідальні високо навантажені передачі з підвищеними вимогами до габаритних розмірів, що працюють на підвищених швидкостях, високої точності (5,6,7 ступінь). Потрібні додаткові обробні операції. Колеса, що часто переключаються, коробок передач. |
Поліамід - сталь |
Колеса які працюють з високими швидкостями і малими навантаженнями при недостатній жорсткості конструкції. Зменшують шум передачі. Спарене стальне колесо повинно бути досить твердим, з низькою шорсткістю поверхні. Значні габаритні розміри. |
Допустимі напруження зубів при розрахунку зубчастих передач на витривалість.
Таблиця 3.
Матеріал |
Термообробка |
Твердість |
σоНР, МПа |
NНО · 107 |
σоFР, МПа |
NFО · 106 |
||
поверхні |
серцевини |
Вид навантаження |
||||||
нереверсивний |
реверсивний |
|||||||
Сталь 45 |
Нормалізація
Поліпшення
Загартування СВЧ наскрізне з охопленням дна западини Загартування СВЧ поверхневе з охопленням дна западини |
НВ 180...200 НВ 240...280 НRC 40...50
НRC 40...52
|
НВ 180...200 НВ 240...280 НRC 40...50
НВ 240...280 |
420
600
800
800
|
1
1,5
6
6 |
155
195
210
230 |
110
130
160
180 |
4
4
4
4
|
Сталь 50Г |
Загартування об’ємне |
НRC 45...50
|
800 |
6 |
220
|
165 |
4 |
|
Сталь 40 Х |
Нормалізація
Поліпшення
Загартування СВЧ об’ємне з охопленням дна западини Загартування СВЧ поверхневе з охопленням дна западини |
НВ 210..230 НВ 240...280 НRC 48...52
НRC 48...52
|
НВ 210..230 НВ 240...280 НRC 48...52
НВ 250...280 |
550
650
900
900
|
1
2,5
8
8
|
200
230
230
270 |
130
150
170
200
|
4
4
4
4 |
Сталь 40ХН |
Загартування СВЧ наскрізне з охопленням дна западини Загартування СВЧ поверхневе з охопленням дна западини |
НRC 48...55
НRC 52...56
|
НRC 48...55
НВ 260...300 |
1000
100 |
10
10 |
270
320 |
200
240 |
4
4 |
Сталь 20Х і 20ХФ |
Цементація з загартуванням і наступним шліфуванням робочих поверхонь |
НRC 52...56
|
НRC 26...35
|
1100 |
12 |
280 |
210 |
4 |
Сталь 12ХН3А |
Цементація з загартуванням і наступним шліфуванням робочих поверхонь |
НRC 56...62
|
НRC 30...40
|
1150 |
12 |
330 |
250
|
4 |
Сталь 18ХГТ |
Цементація з загартуванням і наступним шліфуванням робочих поверхонь |
НRC 52...56
|
НRC 30...40
|
1150 |
12 |
300 |
220 |
4 |
Сталь 20Х і 40Х |
Нітроцементація з загартуванням і наступним шліфуванням робочих поверхонь |
НRC 56...62
|
НRC 30...40
|
1100 |
12 |
300 |
220 |
4 |
Сталь 30ХГТ |
Нітроцементація з загартуванням і наступним шліфуванням робочих поверхонь |
НRC 56...62
|
НRC 35...45
|
1100 |
12 |
300 |
220 |
4 |
Сталь 40Х |
Азотування (газове) |
НRC 60...65
|
НRC 25...28
|
950 |
14 |
240 |
215 |
4 |
Сталь 40ХФА |
Азотування (газове) |
НRC 60...65
|
НRC 26...30
|
1050 |
14 |
290 |
260 |
4 |
Чавун СЧ 32-52 |
----- |
НВ 187...255 |
550 |
1 |
115 |
80 |
1 |
|
Високоміцний чавун ВЧ 30-2 |
----- |
НВ 19...265 |
600 |
1 |
120 |
85 |
1 |
|
Стальне литво 40ХЛ-40ГЛ |
Загартування з високим відпусканням |
НВ 190...255 |
600 |
1 |
135 |
90 |
4 |
|
Текстоліт ПТ і ПТК |
----- |
НВ 30...35 |
45...55 |
-- |
40 |
40
|
-- |
|
ДСП Б і В |
----- |
НВ 30...50 |
50...60 |
-- |
50 |
50 |
-- |
|
Поліамідкапролон |
----- |
НВ 14...15 |
42 |
-- |
30 |
30 |
-- |
NHE = NFE = 60 · tгод· n2,
де, tгод – ресурс передачі ,тобто сумарна кількість годин її роботи за розрахунковий строк служби,
n2- частота обертання тихохідного вала, хв. –1.
Якщо добуте значення NHE > NHо, то беруть NHE = NHо і KHL = 1. При NFE > NFо приймають КFL = 1.
σНР = σНРо · KHL
де , σНРо – допустиме контактне напруження, МПа, що відповідає базі випробувань NHо і залежить від твердості матеріалу ( див. табл.. 3),
KHL – коефіцієнт циклічної довговічності.
Обчислюємо допустиме напруження на витривалість зубів при згинанні, МПа:
σFР = σFРо · KFL.
де , σFРо – допустиме напруження на витривалість зубів при згинанні, МПа, що відповідає базі випробувань напружень NFо,
KFL – коефіцієнт циклічної довговічності.
аω = Ка ( u + 1 ) √ ( KНβ ·Т1 ) / (u · ψва · σНР2 ) , м,
де , Ка – коефіцієнт, який знаходять за допомогою таблиці 4.
Значення коефіцієнтів Ка і ZМ.
Таблиця 4
Коефіцієнт |
Вид зубчастих коліс |
Матеріал зубчастих коліс |
||||||
сталь-сталь |
сталь-чавун |
сталь-бронза |
чавун-чавун |
текстоліт-сталь |
ДШП-сталь |
поліамід-сталь |
||
Ка, Па 1/3 |
Прямозубі |
4950 |
4450 |
4300 |
4150 |
2000 |
2250 |
1550 |
|
Косо зубі і шевронні |
4300 |
3900 |
3750 |
3600 |
1700 |
1950 |
1350 |
ZМ, Па 1/2 |
Прямозубі і не прямозубі |
274·103 |
234·103 |
225·103 |
209·103 |
69,5·103 |
85·103 |
47,5·103 |
ψва – коефіцієнт ширини колеса беруть у межах 0,2...0,8.
u – передаточне число,
Т1 – обертальний момент на швидкохідному валу,
σНР – допустиме контактне напруження,
KНβ – беруть за допомогою таблиці 5.
Коефіцієнт ширини колеса для швидкохідного ступеня циліндричного багатоступінчастого редуктора при симетричному розташуванні зубчастих коліс відносно опор ψва = 0.315…0.5, при симетричному ψва = 0.25…0.4 і консольному розташуванні коліс ψва = 0.2…0.25, для пересувних зубчастих коліс коробок передач ψва = 0,1…0,2.
ψвd = 0,5 ψва ( u +1) ;
де, u – передаточне відношення.
Коефіцієнти KНβ і KFβ - коефіцієнти , які враховують нерівномірність розподілу навантаження по ширині вінця приймають за таблицею 5.
Значення коефіцієнтів KНβ і KFβ розподілу навантаження по ширині вінця циліндричного колеса при розрахунку на контактну і згинальну витривалість.
Таблиця 5.
Відносна ширина вінця |
Симетричне розташування шестерні відносно опор |
Несиметричне розташування шестерні відносно опор |
Консольне розташування одного із коліс |
|||||||||||||
Дуже жорсткий вал L/dоп ≤ 3...6
|
Менш жорсткий вал L/dоп > 6
|
|||||||||||||||
ψвd = b /d1 = 0.5 ψва |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
||||||||
При твердості робочих поверхонь зубів НВ |
||||||||||||||||
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
|
0,2 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,01 |
1,00 |
1,02 |
1,01 |
1,06 |
1,02 |
1,10 |
1,05 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
0,4 |
1,01 |
1,00 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,07 |
1,04 |
1,12 |
1,05 |
1,20 |
1,12 |
1,35 |
1,15 |
1,55 |
1,28 |
0,6 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,09 |
1,04 |
1,13 |
1,07 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,17 |
1,60 |
1,24 |
1,90 |
1,50 |
0,8 |
1,06 |
1,03 |
1,08 |
1,05 |
1,14 |
1,06 |
1,20 |
1,11 |
1,27 |
1,12 |
1,44 |
1,23 |
1,85 |
1,35 |
2,30 |
1,70 |
1,0 |
1,10 |
1,04 |
1,15 |
1,08 |
1,18 |
1,08 |
1,27 |
1,15 |
1,37 |
1,15 |
1,57 |
1,32 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,2 |
1,13 |
1,05 |
1,18 |
1,10 |
1,25 |
1,10 |
1,37 |
1,20 |
1,50 |
1,18 |
1,72 |
1,40 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,4 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
1,32 |
1,13 |
1,50 |
1,25 |
1,60 |
1,23 |
1,85 |
1,50 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,6 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,16 |
1,40 |
1,16 |
1,60 |
1,32 |
---- |
1,28 |
---- |
1,60 |
---- |
---- |
--- |
--- |
За ГОСТом 2185-66 приймають стандартизоване значення між осьової відстані аω (мм) : 40, 50, 63, (71), 80, (90), 100, (112), 125, (140), (160), (180), 200, (224), 250, (280), 315, (355), 400, (450), 500, (560), 630.
mn > , Ка √ К ∙ Y′F ∙ KFβ ∙ T1 / ( z12 ∙ ψbd ∙ σ′FP ) , м
де, Кт – коефіцієнт, для прямозубих передач = 1,4,
К – коефіцієнт спрацювання, для відкритих передач = 1,8…2,2; для закритих = 1,
z1 – число зубів , для закритих передач = 20…35; для відкритих = 17…25; для передач з ручним приводом zmin = 12…15,
Т1 – обертальний момент на швидкохідному валу,
KFβ - беруть за допомогою таблиці 5,
ψbd – коефіцієнт ширини колеса,
σFP - допустиме напруження на витривалість зубів при згинанні,
YF – коефіцієнт форми зуба, знаходять за допомогою таблиці 6 в залежності від кількості зубів YF1 = z1 , YF2 = z2 .
Коефіцієнт форми зубів Y′F для не коригованого зубчастого і черв’ячного зачеплень.
Таблиця 6
Вид передачі |
Кількість зубів z, zv , zvt , zvn |
||||||||||
15 |
20 |
25 |
30 |
40 |
50 |
60 |
80 |
100 |
150 |
>300 |
|
Зубчаста |
4,25 |
4,07 |
3,90 |
3,80 |
3,70 |
3,65 |
3,62 |
3,61 |
3,60 |
3,61 |
3,63 |
Черв’ячна |
----- |
1,98 |
1,87 |
1,76 |
1,55 |
1,45 |
1,40 |
1,34 |
1,30 |
1,27 |
1,24 |
За ГОСТом 9563 – 60 приймають стандартні значення за таблицею 7.
Нормальні модулі mn евольвент них циліндричних зубчастих коліс і зовнішні колові модулі mte конічних прямозубих коліс
Таблиця 7
1 ряд |
0,6 |
0,8 |
1,00 |
1,25 |
1,5 |
2,00 |
2,5 |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
6 |
8 |
10 |
12 |
16 |
2 ряд |
0,7 |
0,9 |
1,125 |
1,375 |
1,75 |
2,25 |
2,75 |
3,5 |
4,5 |
5,5 |
7 |
9 |
11 |
14 |
18 |
z1 = 2aω · / ( mn (u + 1))
z2 = u · z1
де, aω – між осьова відстань,
mn – нормальний модуль,
u – передаточне число,
z1 – кількість зубів шестерні.
u = z2 / z1 ,
де, z1 і z2 – відповідно кількість зубів шестерні і колеса,
n2 = n1 / u , хв. -1
де, n1 – розрахункова частота обертання ,
u – передаточне число.
ω2 = π· n2 / 30, рад/с
де, n2 - частота обертання тихохідного вала.
d1 = mn · z1 ,мм
де, mn , z1 – відповідно нормальний модуль і кількість зубів шестерні,
da1 = d1+2 · mn ,мм
де, d1, mn – відповідно ділильний діаметр шестерні і нормальний модуль,
df1 = d1 + 2.5 · mn ,мм
де, d1, mn – відповідно ділильний діаметр шестерні і нормальний модуль.
d2 = mn · z2 ,мм
де, mn , z2 – відповідно нормальний модуль і кількість зубів колеса,
da2 = d2+2 · mn ,мм
де, d2, mn – відповідно ділильний діаметр колеса і нормальний модуль,
df2 = d2 + 2.5 · mn ,мм
де, d2, mn – відповідно ділильний діаметр колеса і нормальний модуль.
aω, = 0,5 (d1 + d2), мм
де, d1, d2 – відповідно ділильний діаметр шестерні і колеса.
b2 = ψва · aω, , мм
де, ψва , aω, - відповідно коефіцієнт ширини колеса і між осьова відстань.
b1 = b2 + 2…5 , мм
де, b2 - ширину вінця зубчастих коліс.
v = d1 /2 · ω1 , м/с
де, ω1, d1 – відповідно кутова швидкість швидкохідного вала і ділильний діаметр шестерні.
ω1 = ω2 · i , рад/с
де, ω2 – кутова швидкість тихохідного вала ,
i – передаточне відношення.
За таблицею 8 призначаємо ступінь точності.
Ступінь точності за нормами плавності циліндричних, конічних і черв’ячних передач залежно від швидкості.
Таблиця 8.
Ступінь точності передачі |
Колова швидкість v, vm; швидкість ковзання vs передачі, м/с |
||||
циліндричної |
конічної |
черв’ячної |
|||
прямозубої |
непрямозубої |
прямої |
колової |
||
6-й – високоточні передачі |
≤15 |
≤30 |
≤12 |
≤25 |
≤15 |
7-й – точні |
≤10 |
≤15 |
≤8 |
≤16 |
≤10 |
8-й – середньої точності |
≤6 |
≤10 |
≤4 |
≤8 |
≤5 |
9-й – зниженої точності |
≤2 |
≤4 |
≤1,5 |
≤3 |
≤2 |
Ft = P1/ v, Н
де, P1 – потужність електродвигуна,
v – колова швидкість.
Fr = Ft ∙ tgα , Н
де, Ft - колова сила,
α- кут профілю в нормальній площині, α = 20˚.
σН = ZH · ZM · Zε√ KH · Ft( u+1) \( d1· b ·u) ≤ σНP,
де, ZH – коефіцієнт, який враховує форму спряжених поверхонь зубів = 1,76,
ZM – коефіцієнт, який враховує механічні властивості матеріалів спряжених зубчастих коліс, знаходять за допомогою таблиці 4.
Значення коефіцієнтів Ка і ZМ.
Таблиця 4.
Коефіцієнт |
Вид зубчастих коліс |
Матеріал зубчастих коліс |
||||||
сталь-сталь |
сталь-чавун |
сталь-бронза |
чавун-чавун |
текстоліт-сталь |
ДШП-сталь |
поліамід-сталь |
||
Ка, Па 1/3 |
Прямозубі |
4950 |
4450 |
4300 |
4150 |
2000 |
2250 |
1550 |
|
Косо зубі і шевронні |
4300 |
3900 |
3750 |
3600 |
1700 |
1950 |
1350 |
ZМ, Па 1/2 |
Прямозубі і не прямозубі |
274·103 |
234·103 |
225·103 |
209·103 |
69,5·103 |
85·103 |
47,5·103 |
Zε – коефіцієнт, який враховує сумарну довжину контактних ліній, знаходять за формулою:
Zε = √( 4 - εα,)/ 3,
де, εα – коефіцієнт торцевого перекриття, знаходять за формулою:
εα ≈ [ 1,88- 3,2 ( 1/z1 + 1/z2)] cosβ,
де, z1 , z2 – відповідно кількість зубів шестерні і колеса,
β – для прямозубих передач = 0,
εβ – коефіцієнт осьового перекриття, знаходимо за формулою:
εβ = b2 · sin β / ( π · mn),
де, b2 , mn – відповідно ширина вінця зубчастого колеса і нормальний модуль,
β – для прямозубих передач = 0.
Коефіцієнт навантаження:
КН = КНβ · КНv,
де, КНβ - коефіцієнт розподілу навантаження, знаходять за таблицею 5.
Значення коефіцієнтів KНβ і KFβ розподілу навантаження по ширині вінця циліндричного колеса при розрахунку на контактну і згинальну витривалість.
Таблиця 5.
Відносна ширина вінця |
Симетричне розташування шестерні відносно опор |
Несиметричне розташування шестерні відносно опор |
Консольне розташування одного із коліс |
|||||||||||||
Дуже жорсткий вал L/dоп ≤ 3...6
|
Менш жорсткий вал L/dоп > 6
|
|||||||||||||||
ψвd = b /d1 = 0.5 ψва |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
||||||||
При твердості робочих поверхонь зубів НВ |
||||||||||||||||
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
|
0,2 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,01 |
1,00 |
1,02 |
1,01 |
1,06 |
1,02 |
1,10 |
1,05 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
0,4 |
1,01 |
1,00 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,07 |
1,04 |
1,12 |
1,05 |
1,20 |
1,12 |
1,35 |
1,15 |
1,55 |
1,28 |
0,6 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,09 |
1,04 |
1,13 |
1,07 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,17 |
1,60 |
1,24 |
1,90 |
1,50 |
0,8 |
1,06 |
1,03 |
1,08 |
1,05 |
1,14 |
1,06 |
1,20 |
1,11 |
1,27 |
1,12 |
1,44 |
1,23 |
1,85 |
1,35 |
2,30 |
1,70 |
1,0 |
1,10 |
1,04 |
1,15 |
1,08 |
1,18 |
1,08 |
1,27 |
1,15 |
1,37 |
1,15 |
1,57 |
1,32 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,2 |
1,13 |
1,05 |
1,18 |
1,10 |
1,25 |
1,10 |
1,37 |
1,20 |
1,50 |
1,18 |
1,72 |
1,40 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,4 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
1,32 |
1,13 |
1,50 |
1,25 |
1,60 |
1,23 |
1,85 |
1,50 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,6 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,16 |
1,40 |
1,16 |
1,60 |
1,32 |
---- |
1,28 |
---- |
1,60 |
---- |
---- |
--- |
--- |
КНv,- коефіцієнт, який враховує динамічне навантаження, що виникає у зачепленні, знаходять за допомогою таблиці 11 залежно від ступеня точності колової швидкості, твердості зубів колеса z2 передачі.
Значення коефіцієнтів КНv і КFv.
Таблиця 11.
Ступінь точності |
Твердість колеса z2 |
Значення КНv при коловій швидкості v , м/с |
|||||
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
6 |
≤ 350 НВ ≥ 45 HRC |
1,03/1,01 1,02/1,00 |
1,06/1,02 1,04/1,00 |
1,12/1,03 1,07/1,02 |
1,17/1,04 1,10/1,02 |
1,23/1,06 1,15/1,03 |
1,28/1,07 1,18/1,04 |
7 |
≤ 350 НВ ≥ 45 HRC |
1,04/1,01 1,03/1,00 |
1,07/1,02 1,05/1,01 |
1,14/1,03 1,09/1,02 |
1,21/1,06 1,14/1,03 |
1,29/1,07 1,19/1,03 |
1,36/1,08 1,24/1,04 |
8 |
≤ 350 НВ ≥ 45 HRC |
1,04/1,01 1,03/1,01 |
1,08/1,02 1,06/1,01 |
1,16/1,04 1,10/1,02 |
1,24/1,06 1,16/1,03 |
1,32/1,07 1,22/1,04 |
1,40/1,08 1,26/1,05 |
9 |
≤ 350 НВ ≥ 45 HRC |
1,05/1,01 1,04/1,01 |
1,10/1,03 1,07/1,01 |
1,20/1,05 1,13/1,02 |
1,30/1,07 1,21/1,03 |
1,40/1,07 1,26/1,04 |
1,50/1,12 1,32/1,05 |
Примітка: у чисельнику вказано значення КНv для прямозубих коліс, у знаменнику – для косозубих.
Отже, перевіряємо контактну витривалість зубів:
σН = ZH · ZM · Zε√ KH · Ft( u+1) \( d1· b ·u) ≤ σНP.
σF = YF · Yβ · KF · Ft /(b· mn) ≤ σFP,
де, KF - коефіцієнт навантаження, знаходять за формулою:
KF = KFβ · KFv
KFβ - коефіцієнт, який враховує нерівномірність розподілу навантаження по ширині вінця при розрахунку на контактну і згинальну витривалість, знаходять за таблицею 5.
Значення коефіцієнтів KНβ і KFβ розподілу навантаження по ширині вінця циліндричного колеса при розрахунку на контактну і згинальну витривалість.
Таблиця 5.
Відносна ширина вінця |
Симетричне розташування шестерні відносно опор |
Несиметричне розташування шестерні відносно опор |
Консольне розташування одного із коліс |
|||||||||||||
Дуже жорсткий вал L/dоп ≤ 3...6
|
Менш жорсткий вал L/dоп > 6
|
|||||||||||||||
ψвd = b /d1 = 0.5 ψва |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
KНβ |
KFβ |
||||||||
При твердості робочих поверхонь зубів НВ |
||||||||||||||||
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
350 |
|
0,2 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,01 |
1,00 |
1,02 |
1,01 |
1,06 |
1,02 |
1,10 |
1,05 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
0,4 |
1,01 |
1,00 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,07 |
1,04 |
1,12 |
1,05 |
1,20 |
1,12 |
1,35 |
1,15 |
1,55 |
1,28 |
0,6 |
1,03 |
1,01 |
1,05 |
1,02 |
1,09 |
1,04 |
1,13 |
1,07 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,17 |
1,60 |
1,24 |
1,90 |
1,50 |
0,8 |
1,06 |
1,03 |
1,08 |
1,05 |
1,14 |
1,06 |
1,20 |
1,11 |
1,27 |
1,12 |
1,44 |
1,23 |
1,85 |
1,35 |
2,30 |
1,70 |
1,0 |
1,10 |
1,04 |
1,15 |
1,08 |
1,18 |
1,08 |
1,27 |
1,15 |
1,37 |
1,15 |
1,57 |
1,32 |
---- |
---- |
--- |
--- |
Відносна ширина вінця |
Симетричне розташування шестерні відносно опор |
Несиметричне розташування шестерні відносно опор |
Консольне розташування одного із коліс |
|||||||||||||
Дуже жорсткий вал L/dоп ≤ 3...6
|
Менш жорсткий вал L/dоп > 6
|
|||||||||||||||
1,2 |
1,13 |
1,05 |
1,18 |
1,10 |
1,25 |
1,10 |
1,37 |
1,20 |
1,50 |
1,18 |
1,72 |
1,40 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,4 |
1,15 |
1,07 |
1,25 |
1,13 |
1,32 |
1,13 |
1,50 |
1,25 |
1,60 |
1,23 |
1,85 |
1,50 |
---- |
---- |
--- |
--- |
1,6 |
1,20 |
1,08 |
1,30 |
1,16 |
1,40 |
1,16 |
1,60 |
1,32 |
---- |
1,28 |
---- |
1,60 |
---- |
---- |
--- |
--- |
KFv – коефіцієнт, який враховує динамічне навантаження, що виникає в зачепленні, знаходять за формулою:
при твердості робочої поверхні зубів колеса z2 ≤ 350 НВ за формулою:
KFv = 2 · КНv –1,
де, КНv – коефіцієнт динамічного навантаження,
при твердості робочої поверхні зубів колеса z2 > 45 НRC за формулою:
KFv = КНv .
Обчислюємо еквівалентні числа зубів шестерні і колеса за формулою:
z'v = z1 cos3 β;
z"v = z2 cos3 β;
де, z1 , z2 – відповідно кількість зубів шестерні і колеса,
β =0
За таблицею 6 визначаємо коефіцієнт форми зуба шестерні. Y'F при z'v і Y"F при z"v .
Коефіцієнт форми зубів Y′F для не коригованого зубчастого і черв’ячного зачеплень.
Таблиця 6
Вид передачі |
Кількість зубів z, zv , zvt , zvn |
||||||||||
15 |
20 |
25 |
30 |
40 |
50 |
60 |
80 |
100 |
150 |
>300 |
|
Зубчаста |
4,25 |
4,07 |
3,90 |
3,80 |
3,70 |
3,65 |
3,62 |
3,61 |
3,60 |
3,61 |
3,63 |
Черв’ячна |
----- |
1,98 |
1,87 |
1,76 |
1,55 |
1,45 |
1,40 |
1,34 |
1,30 |
1,27 |
1,24 |
Порівняльна оцінка міцності зуба шестерні і колеса при згині за формулою:
σ'FP / Y'F , МПа
σ"FP / Y"F , МПа.
де, σ'FP , σ"FP - відповідно допустиме напруження на витривалість зубів шестерні і колеса при згині,
Y'F Y"F , - відповідно коефіцієнти форми зубів шестерні і колеса.
Якщо міцність зуба колеса виявилась нижчою ніж зубів шестерні, то перевірку роблять на витривалість за напруженням згину для зубів колеса і навпаки.
Отже, перевіряємо витривалість зубів при згині:
σF = YF · KF · Ft /(b· mn) ≤ σFP.
Конструктивні розміри зубчастої пари, діаметр внутрішнього кільця і ширина підшипника залежить від діаметра вала. Спочатку визначають діаметр вихідного кінця вала, а потім, враховуючи конструктивні особливості, призначають діаметри посадочних місць для зубчастих коліс і підшипників. Для уточненого розрахунку вала треба встановити відстань між точками прикладання сил на осі вала, визначити реакції підшипників, побудувати епюри згинальних і крутних моментів.
Діаметр вихідного кінця вала визначаємо із розрахунку на міцність при крученні за зниженими допустимими дотичними напруженнями: [τк ] = 15…30 МПа.
τк = Т/WР = 16 Т1 / ( π·d3) ≤ [τк ]'
дістанемо:
d ≥ 3√ 16 Т1/ π·[τк ]' , м
де, Т1 – обертальний момент на швидкохідному валу;
[τк ]' – допустиме дотичне напруження для виготовлення швидкохідного вала.
Відповідно до ряду Rа40 приймаємо dв1 :
… 10; 10.5; 11; 11.5; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20; 21; 22; 24; 25; 26; 28; 30; 32; 34; 36; 38; 40; 42; 45; 48; 50; 53; 56; 60; 63; 67; 71; 75; 80; 85; 90; 95; 100; 105; 110; 120; 125; 130; 140; 150; 160; 170; 180; 190; 200; 210; 220; 240; 250; 260; 280; 300; 320; 340; 360; 380; 400; 420; 450; 480; 500; 530; 560; 600; …
Призначаємо посадочні розміри під ущільнення і підшипники.
Приймаючи діаметр вала під манжетне ущільнення d'1 залишаючи для висоти буртика приблизно 1…3 мм для опори торця втулки півмуфти. Приймаючи діаметр вала під підшипники d"1 . Приймаючи діаметр вала під посадку маточини dІІІ1 – залишають висоту упорного буртика на 4…5 мм для посадки орієнтовно призначеного підшипника. Якщо діаметр западин шестерні перевищує діаметр вала під підшипники, то шестерню виготовляють з валом.
Т2 = i·Т1 , Нм
де, i – передаточне відношення;
Т1 – обертальний момент на швидкохідному валу.
Потім з рівняння міцності визначаємо діаметр:
d ≥ 3√ 16 Т2/ π·[τк ]" , м
де, Т2 – обертальний момент на тихохідному валу;
[τк ]" – допустиме дотичне напруження для виготовлення тихохідного вала.
Відповідно до ряду Rа40 приймаємо dв2 :
… 10; 10.5; 11; 11.5; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20; 21; 22; 24; 25; 26; 28; 30; 32; 34; 36; 38; 40; 42; 45; 48; 50; 53; 56; 60; 63; 67; 71; 75; 80; 85; 90; 95; 100; 105; 110; 120; 125; 130; 140; 150; 160; 170; 180; 190; 200; 210; 220; 240; 250; 260; 280; 300; 320; 340; 360; 380; 400; 420; 450; 480; 500; 530; 560; 600; …
Призначаємо посадочні розміри під ущільнення і підшипники.
Приймаючи діаметр вала під манжетне ущільнення d'2 залишаючи для висоти буртика приблизно 1…3 мм для опори торця втулки півмуфти. Приймаючи діаметр вала під підшипники d"2 . Приймаючи діаметр вала під посадку маточини dІІІ2 – залишають висоту упорного буртика на 4…5 мм для посадки орієнтовно призначеного підшипника.
dIV2 ≈ ( 1,5 …1,7 )∙ dІІІ2 , мм
де, dІІІ2 – діаметр вала під посадку маточини, мм.
lмат ≈ ( 0,7 …1,8 )∙ dІІІ2 , мм
де, dІІІ2 – діаметр вала під посадку маточини, мм.
δО ≈ ( 2,5 …4 )∙mn , мм
де, mn – нормальний модуль, мм.
l ≈ ( 0,2 …0,3 )∙ b2 , мм
де, b2 – ширина вінця зубчастого колеса.
δ ≈ 0, 025 · аω + 1…5, мм
де, аω – міжосьова відстань.
δ1 ≈ 0, 02·аω + 1…5, мм
де, аω – міжосьова відстань.
s ≈ 1,5 · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
s1≈1,5 · δ1, мм
де, δ1 – товщина стінки кришки корпуса.
t ≈ (2…2,5) · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
с ≈ 0,85 · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
dФ ≈ (1,5…2,5) · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
К2 ≥ 2,1 ∙ dФ , мм
де, dФ – діаметр фундаментних болтів.
dК ≈ ( 0,5…0,6 ) ∙ dФ , мм
де, dФ – діаметр фундаментних болтів.
К ≈ 3 · dК , мм
де, dК – ширина болтів, що з’єднує корпус із кришкою.
Ширину пояса К1 призначають на 2…8 мм меншою від К.
dК.П. ≈ 0,75 ∙ dФ , мм
де, dФ – діаметр фундаментних болтів.
dn ≈ ( 0,7…1,4 ) · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
dК.О. = 6…10, мм
dП. Р. ≥ ( 1,6…2,2 ) · δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
Щоб накреслити компоновку редуктора, перевірити міцність і жорсткість валів, треба орієнтовно знайти решту конструктивних розмірів його деталей і складальних одиниць.
y ≈ ( 0,5…1,5 ) ∙ δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
Якщо lмат > b1 , то розмір y беруть від торця маточини; якщо lмат = b1 , то розмір y беруть від торця шестерні той самий.
y1 ≈ ( 1,5…3 ) ∙ δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
Для забезпечення достатньої місткості масляної ванни картера редуктора відстань від кола da2 до внутрішньої стінки картера орієнтовно призначають із співвідношення:
y'1 ≈ ( 3…4 ) ∙ δ, мм
де, δ – товщина стінки корпуса.
l ≈ ( 1,5…2 ) ∙ dВ , мм
де, dВ - діаметри ведучого і веденого валів.
Потім уточнюють виходячи із довжин маточин деталей складальних одиниць, які насаджують на ці кінці:
l1 ≈ ( 1,5…2 ) ∙ dВ1, мм
l2 ≈ ( 1,5…2 ) ∙ dВ2, мм
де, dВ1 - діаметр ведучого вала,
dВ2 - діаметр веденого вала.
Швидкохідний вал – роликові (циліндричні) підшипники середньої вузької серії, тихохідний вал – роликові легкої вузької серії за таблицею П 12.
d = d1" , мм, D1 , мм, В1 , мм.
d = d2" , мм, D2 , мм, В2 , мм.
Роликопідшипники радіальні з короткими циліндричними роликами.
Таблиця 12.
Умовне позначення |
Розмір, мм |
Вантажопідйомність, кН |
|||
d |
D |
В |
Динамічна С |
Статична Со |
|
Легка вузька серія |
|||||
32204 |
20 |
35 |
11 |
11,6 |
7,20 |
---- |
25 |
52 |
15 |
13,1 |
8,41 |
32206 |
30 |
62 |
16 |
16,9 |
11,12 |
---- |
35 |
72 |
17 |
25,0 |
17,10 |
32208 |
40 |
80 |
18 |
32,9 |
23,40 |
32209 |
45 |
85 |
19 |
34,5 |
25,10 |
32210 |
50 |
90 |
20 |
37,8 |
28,45 |
32211 |
55 |
100 |
21 |
42,8 |
32,30 |
32212 |
60 |
110 |
22 |
53,8 |
42,10 |
nгран = (16…6,3) • 10 3 хв -1 |
|||||
Середня вузька серія |
|||||
---- |
25 |
62 |
17 |
22,2 |
14,5 |
32306 |
30 |
72 |
19 |
29,6 |
20,2 |
---- |
35 |
80 |
21 |
33,4 |
22,8 |
32308 |
40 |
90 |
23 |
40,2 |
28,0 |
32309 |
45 |
100 |
25 |
55,4 |
40,0 |
32310 |
50 |
110 |
27 |
63,8 |
46,6 |
32311 |
55 |
120 |
29 |
82,4 |
61,7 |
32312 |
60 |
130 |
31 |
98,1 |
75,7 |
nгран = (10…5) • 10 3 хв -1 |
Розмір Х ≈ 2 dП приймаємо :
Х' ≈ 2 d'П , мм для швидкохідного вала;
Х" ≈ 2 d"П , м для тихохідного вала,
де, d'П і d"П діаметри болтів для кріплення кришок підшипників до редуктора.
Орієнтовно приймають, що розміри l'1 і l'2 дорівнюють 1,5В:
l'1 ≈ 1,5 В1 ,
l'2 ≈1,5В2 ,
де, В1 , В2 – дані беруть із таблиці 12.
Відстань від торця підшипника швидкохідного вала до торця шестерні:
l"1 ≈ 8…18 мм
та розмір:
lІІІ1 ≈ 8…18 мм.
Осьовий розмір глухої кришки підшипника тихохідного вала:
l"2 ≈ 8…25 мм.
а2 ≈ у + 0,5lмат , мм
де, у – зазор між внутрішньою бічною стінкою корпуса і торцем шестерні,
lмат – довжина маточини.
а1 ≈ l″1 + 0,5b1 , мм
де, l″1 – відстань від торця підшипника швидкохідного вала до торця шестерні,
b1 – ширина вінця зубчастих коліс для шестерні.
Визначаємо ширину редуктора:
BP ≈ l2 + l′2 + В2+ y + lcm + y + T″max + l″2 + 0.5 В2+ l1 , мм
де, l2 – довжина вихідних кінців тихохідного вала,
l′2 – довжина для упора торця втулки півмуфти,
В2– розмір, який беруть з таблиці 12,
y – зазор між внутрішньою бічною стінкою корпуса і торцем шестерні,
lcm = b1 – ширина вінця зубчастих коліс для шестерні ,
l″2 - осьовий розмір глухої кришки підшипника тихохідного вала,
l1 – довжина вихідних кінців швидкохідного вала.
Визначаємо довжину редуктора:
LP ≈ K1 + δ+ y1+ aω+ 0.5da2+ 0.5da1+ y1+ δ+ K1 = 2(K1 + δ+ y1) + 0.5(5da2+ da1)+ aω,, мм
де, K1 – ширина пояса,
δ – товщина стінки корпуса,
y1 – відстань між внутрішньою стінкою корпуса редуктора і колом вершин зубів колеса і шестерні,
da2 – діаметр вершин зубів колеса,
da1 – діаметр вершин зубів шестерні,
aω – міжосьова відстань.
Визначаємо висоту редуктора:
НР ≈ δ1+ y1 + da2 + y'1 + t, мм
де, δ1 – товщина стінки кришки корпуса редуктора,
y1 – відстань між внутрішньою стінкою корпуса редуктора і колом вершин зубів колеса і шестерні,
da2 – діаметр вершин зубів колеса,
y'1 – відстань від вершин зубів колеса до внутрішньої стінки картера,
t – товщина нижнього пояса корпуса редуктора.
9. Перевірка міцності валів.
Швидкохідний вал.
σ-1 ≈ 0,43σВ , МПа
де, σВ - границя міцності, знаходять за допомогою таблиці 13.
Механічні характеристики деяких марок сталей і чавуну.
Таблиця 13.
Марка сталі |
Товщина листа або діаметр заготовки, мм |
Границя міцності, σВ , МПа
|
Границя текучості, σт , МПа |
Твердість за Брінеллем, НВ |
Термообробка |
Орієнтовне призначення |
Сталь вуглецева звичайної якості (ГОСТ 380 – 71) |
||||||
Ст.. 2 |
До 250 |
412…333 |
216…186 |
133 |
--- |
Димогарні і жарові труби, заклепки, болти, валики, осі |
Ст.. 3 |
До 250 |
61…373 |
235…216 |
132 |
--- |
Деталі металоконструкційні, болти, гайки, тяги, гаки, шатуни, клини, осі, валики |
Ст.. 4 |
До 250 |
509…412 |
255…235 |
152 |
--- |
Деталі металоконструкційні, болти, тяги, гаки, клини, осі, валики |
Ст.. 5 |
До 100 100…300 300…500 |
530 490 451 |
265 255 226 |
165…140 |
--- |
Відповідальні болти, тяги, клини, шатуни, осі, вали, пальці, зубчасті колеса |
Сталь вуглецева якісна конструкційна (ГОСТ 1050 – 74) |
||||||
Сталь 30 |
--- |
490 |
294 |
179 |
Нормалізація |
Деталі, що виготовляються куванням і штампуванням: осі, вали, тяги, циліндри, маховики |
Сталь 35 |
До 100 100…300 300…500 |
510 490 471 |
265 255 235 |
187…140 |
|
Тяги, осі, болти, гайки, шайби, балансири, діафрагми, зубчасті колеса |
Сталь 40 |
До 100 100…300 300…500 |
550 530 510 |
274 365 255 |
207…152 |
|
Осі, штоки, колінчасті вали, диски, зубчасті колеса |
Сталь 45 |
До 100 100…300 300…500 500…700 |
589 569 550 530 |
294 284 274 265 |
220…170 |
Теж саме |
Плунжери, зубчасті колеса, рейки, муфти, втулки, осі, фрикційні диски, болти, гайки |
Сталь 45 |
40…60 60…90 90…120 180…250 |
883…785 835…736 785…686 736…637 |
540 440 392 343 |
250…223 236…207 222…194 207…180 |
Поліпшення |
Осі, вали, зубчасті колеса, штоки |
[ σЗГ ] = [ σ-1 / ( [ n ]Кσ kP.ЗГ ) ], МПа
де, σ-1 - границя витривалості,
[ n ] – потрібний коефіцієнт запасу міцності, [ n ] ≈ 1,3…3,
Кσ - ефективний коефіцієнт концентрації напружень, Кσ ≈ 1,2…2,5,
kP.ЗГ – коефіцієнт режиму навантаження при розрахунку на згин, kP.ЗГ ≈ 1…1,65.
а) у площині уОZ від сили Fr :
YА =YB = 0,5 Fr , Н
де, Fr – радіальна сила;
б) у площині хОZ від сили Ft
ХА = ХВ = 0,5 ∙ Ft , Н
де, Ft – колова сила;
в) для побудови епюр визначають розмір згинальних моментів у характерних точках:
у площині yOz:
МА = МВ = 0; МлівС = YА ∙ a1, Нм
де, YА – реакція опори у вертикальній площині;
a1 – відстань швидкохідного вала.
МсправС = YВ ∙ a1, Нм
де, YВ – реакція опори у вертикальній площині;
a1 – відстань швидкохідного вала.
Приймають максимальний згинальний момент, Мmax
у площині хOz:
МА = МВ = 0; МС = ХА ∙ a1, Нм
де, ХА – реакція опори у горизонтальній площині;
a1 – відстань швидкохідного вала.
Приймають згинальний момент у характерній точці, МFt = Мс
г) крутний момент:
Т = Т1 , Нм
де, Т1 – обертальний момент на швидкохідному валу редуктора.
сумарний згинальний момент:
МЗГ = √ М2FrFa + M2Ft , Нм
де, МFrFa – згинальний момент від сил Fr , Fa ,
MFt – згинальний момент від сили Ft .
Отже, нормальна напруга при згині обчислюється:
σЗГ = МЗГ/WХ = 32 ∙ МЗГ/π∙ d3f1 , Па
де, МЗГ – згинальний момент у небезпечному перерізі;
df1 – діаметр западин шестерні.
Дотична напруга при згині обчислюється:
τК = Т / WР = 16 ∙ Т1/π∙ d3f1 , Па
де, Т1 – крутний момент швидкохідного вала,
df1 – діаметр западин шестерні.
σеІІІ = √ σ2ЗГ + τ2К , Па
де, σЗГ – нормальна напруга при згині,
τК – дотична напруга при згині.
Тихохідний вал.
σ-1 ≈ 0,43σВ , МПа
де, σВ - границя міцності, знаходять за допомогою таблиці 13.
Механічні характеристики деяких марок сталей і чавуну.
Таблиця 13.
Марка сталі |
Товщина листа або діаметр заготовки, мм |
Границя міцності, σВ , МПа
|
Границя текучості, σт , МПа |
Твердість за Брінеллем, НВ |
Термообробка |
Орієнтовне призначення |
Сталь вуглецева звичайної якості (ГОСТ 380 – 71) |
||||||
Ст.. 2 |
До 250 |
412…333 |
216…186 |
133 |
--- |
Димогарні і жарові труби, заклепки, болти, валики, осі |
Ст.. 3 |
До 250 |
61…373 |
235…216 |
132 |
--- |
Деталі металоконструкційні, болти, гайки, тяги, гаки, шатуни, клини, осі, валики |
Ст.. 4 |
До 250 |
509…412 |
255…235 |
152 |
--- |
Деталі металоконструкційні, болти, тяги, гаки, клини, осі, валики |
Марка сталі |
Товщина листа або діаметр заготовки, мм |
Границя міцності, σВ , МПа
|
Границя текучості, σт , МПа |
Твердість за Брінеллем, НВ |
Термообробка |
Орієнтовне призначення |
Ст.. 5 |
До 100 100…300 300…500 |
530 490 451 |
265 255 226 |
165…140 |
--- |
Відповідальні болти, тяги, клини, шатуни, осі, вали, пальці, зубчасті колеса |
Сталь вуглецева якісна конструкційна (ГОСТ 1050 – 74) |
||||||
Сталь 30 |
--- |
490 |
294 |
179 |
Нормалізація |
Деталі, що виготовляються куванням і штампуванням: осі, вали, тяги, циліндри, маховики |
Сталь 35 |
До 100 100…300 300…500 |
510 490 471 |
265 255 235 |
187…140 |
|
Тяги, осі, болти, гайки, шайби, балансири, діафрагми, зубчасті колеса |
Сталь 40 |
До 100 100…300 300…500 |
550 530 510 |
274 365 255 |
207…152 |
|
Осі, штоки, колінчасті вали, диски, зубчасті колеса |
Сталь 45 |
До 100 100…300 300…500 500…700 |
589 569 550 530 |
294 284 274 265 |
220…170 |
Теж саме |
Плунжери, зубчасті колеса, рейки, муфти, втулки, осі, фрикційні диски, болти, гайки |
Сталь 45 |
40…60 60…90 90…120 180…250 |
883…785 835…736 785…686 736…637 |
540 440 392 343 |
250…223 236…207 222…194 207…180 |
Поліпшення |
Осі, вали, зубчасті колеса, штоки |
[ σЗГ ] = [ σ-1 / ( [ n ]Кσ kP.ЗГ ) ], МПа
де, σ-1 - границя витривалості,
[ n ] – потрібний коефіцієнт запасу міцності, [ n ] ≈ 1,3…3,
Кσ - ефективний коефіцієнт концентрації напружень, Кσ ≈ 1,2…2,5,
kP.ЗГ – коефіцієнт режиму навантаження при розрахунку на згин, kP.ЗГ ≈ 1…1,65.
а) у площині уОZ від сили Fr :
YА =YB = 0,5 Fr , Н
де, Fr – радіальна сила;
б) у площині хОZ від сили Ft
ХА = ХВ = 0,5 ∙ Ft , Н
де, Ft – колова сила;
у площині yOz:
МА = МВ = 0; МлівС = YА ∙ a2, Нм
де, YА – реакція опори у вертикальній площині;
a2 – відстань тихохідного вала.
МсправС = YВ ∙ a2, Нм
де, YВ – реакція опори у вертикальній площині;
a2 – відстань тихохідного вала.
Приймають максимальний згинальний момент.
у площині хOz:
МА = МВ = 0; МС = ХА ∙ a2, Нм
де, ХА – реакція опори у горизонтальній площині;
a2 – відстань тихохідного вала.
Приймають згинальний момент у характерній точці.
Т = Т2 , Нм
де, Т2 – обертальний момент на тихохідному валу редуктора.
сумарний згинальний момент:
МЗГ = √ М2FrFa + M2Ft , Нм
де, МFrFa – згинальний момент від сил Fr , Fa ,
MFt – згинальний момент від сили Ft .
Отже, обчислюють найбільші напруження згину і кручення в небезпечному перерізі. Для розрахунку значення діаметра вала в небезпечному перерізі потрібно брати меншим на 8…10% - діаметр вала під посадку маточини зубчастого колеса.
Отже, нормальна напруга при згині обчислюється:
σЗГ = МЗГ/WХ = 32 ∙ МЗГ/π∙ d3 , Па
де, МЗГ – згинальний момент у небезпечному перерізі;
d – розрахунковий діаметр вала в перерізі.
Дотична напруга при згині обчислюється:
τК = Т / WР = 16 ∙ Т1/π∙ d3 , Па
де, Т1 – крутний момент швидкохідного вала,
d – розрахунковий діаметр вала в перерізі.
σеІІІ = √ σ2ЗГ + τ2К , Па
де, σЗГ – нормальна напруга при згині,
τК – дотична напруга при згині.
10 . Підбирання шпонок і перевірний розрахунок шпонкових з’єднань.
Шпонки підбирають за таблицями стандарту залежно від діаметра вала і перевіряють розрахунком з’єднання на зминання.
Швидкохідний вал.
Для консольної частини вала при dВ1 – діаметр вихідного кінця швидкохідного вала за таблицею 14 добирають призматичну шпонку b x h мм. Довжину шпонки беруть з ряду стандартних довжин так, щоб вона була меншою від довжини посадочного місця вала l1 на 3…10 мм і була в межах граничних розмірів довжин шпонок ( див. останні два стовпчики табл.. 14).
Шпонки призматичні ГОСТ 13360 – 78. Розміри – в мм.
Таблиця 14.
Діаметр вала d |
Розміри перерізів шпонок |
Глибина паза |
Радіус закруглення пазів r |
Граничні розміри довжин l шпонок |
||||
вала |
втулки |
|||||||
b |
h |
t1 |
t2 |
min |
max |
min |
max |
|
12…17 |
5 |
5 |
3,0 |
2,3 |
|
|
10 |
56 |
17…22 |
6 |
6 |
3,5 |
2,8 |
0,16 |
0,25 |
14 |
70 |
22…30 |
8 |
7 |
4,0 |
|
|
|
18 |
90 |
30…38 |
10 |
8 |
|
3,3 |
|
|
22 |
110 |
|
|
|
5,0 |
|
|
|
|
|
38…44 |
12 |
8 |
|
|
|
|
28 |
140 |
44…50 |
14 |
9 |
5,5 |
3,8 |
0,25 |
0,40 |
36 |
160 |
50…58 |
16 |
10 |
6,0 |
4,3 |
|
|
45 |
180 |
58…65 |
18 |
11 |
7,0 |
4,4 |
|
|
50 |
200 |
65…75 |
20 |
12 |
7,5 |
4,9 |
|
|
56 |
220 |
|
|
|
9,0 |
|
0,40 |
0,60 |
|
|
75…85 |
22 |
14 |
|
|
|
|
63 |
250 |
85…95 |
25 |
14 |
|
|
|
|
70 |
280 |
95…110 |
28 |
16 |
10,20 |
6,4 |
|
|
80 |
320 |
110…130 |
32 |
18 |
11,0 |
7,4 |
|
|
90 |
360 |
Розрахункова довжина шпонки:
lР = l – b, мм
де, l – довжина шпонки , яка береться із таблиці 14,
b – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
Обчислюють розрахункове напруження зминання за формулою:
σЗМ ≈ 4,4 ∙ Т1 / d ∙ lР ∙h, Па
де, Т1 – крутний момент швидкохідного вала,
d – діаметр вихідного кінця швидкохідного вала,
lР – розрахункова довжина шпонки,
h – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
Тихохідний вал.
1. Для вихідного кінця вала при dВ2 – діаметр тихохідного вала за таблицею 14 добирають призматичну шпонку b x h мм. Довжину шпонки беруть з ряду стандартних довжин так, щоб вона була меншою від довжини посадочного місця вала l2 на 3…10 мм і була в межах граничних розмірів довжин шпонок ( див. останні два стовпчики табл.. 14).
Шпонки призматичні ГОСТ 13360 – 78. Розміри – в мм.
Таблиця 14.
Діаметр вала d |
Розміри перерізів шпонок |
Глибина паза |
Радіус закруглення пазів r |
Граничні розміри довжин l шпонок |
||||
вала |
втулки |
|||||||
b |
h |
t1 |
t2 |
min |
max |
min |
max |
|
12…17 |
5 |
5 |
3,0 |
2,3 |
|
|
10 |
56 |
17…22 |
6 |
6 |
3,5 |
2,8 |
0,16 |
0,25 |
14 |
70 |
22…30 |
8 |
7 |
4,0 |
|
|
|
18 |
90 |
30…38 |
10 |
8 |
|
3,3 |
|
|
22 |
110 |
|
|
|
5,0 |
|
|
|
|
|
38…44 |
12 |
8 |
|
|
|
|
28 |
140 |
44…50 |
14 |
9 |
5,5 |
3,8 |
0,25 |
0,40 |
36 |
160 |
50…58 |
16 |
10 |
6,0 |
4,3 |
|
|
45 |
180 |
58…65 |
18 |
11 |
7,0 |
4,4 |
|
|
50 |
200 |
65…75 |
20 |
12 |
7,5 |
4,9 |
|
|
56 |
220 |
|
|
|
9,0 |
|
0,40 |
0,60 |
|
|
75…85 |
22 |
14 |
|
|
|
|
63 |
250 |
85…95 |
25 |
14 |
|
|
|
|
70 |
280 |
95…110 |
28 |
16 |
10,20 |
6,4 |
|
|
80 |
320 |
110…130 |
32 |
18 |
11,0 |
7,4 |
|
|
90 |
360 |
Розрахункова довжина шпонки:
lР = l – b, мм
де, l – довжина шпонки , яка береться із таблиці 14,
b – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
Обчислюють розрахункове напруження зминання за формулою:
σЗМ ≈ 4,4 ∙ Т2 / d ∙ lР ∙h, Па
де, Т2 – крутний момент тихохідного вала,
d – діаметр тихохідного вала,
lР – розрахункова довжина шпонки,
h – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
2. Для вала під маточину зубчастого колеса при dІІІ2 – діаметр вала під посадку маточини зубчастого колеса за таблицею 14 добирають призматичну шпонку b x h мм. Довжину шпонки беруть з ряду стандартних довжин так, щоб вона була меншою від довжини маточини lмат на 3…10 мм і була в межах граничних розмірів довжин шпонок ( див. останні два стовпчики табл.. 14).
Шпонки призматичні ГОСТ 13360 – 78. Розміри – в мм.
Таблиця 14.
Діаметр вала d |
Розміри перерізів шпонок |
Глибина паза |
Радіус закруглення пазів r |
Граничні розміри довжин l шпонок |
||||
вала |
втулки |
|||||||
b |
h |
t1 |
t2 |
min |
max |
min |
max |
|
12…17 |
5 |
5 |
3,0 |
2,3 |
|
|
10 |
56 |
17…22 |
6 |
6 |
3,5 |
2,8 |
0,16 |
0,25 |
14 |
70 |
22…30 |
8 |
7 |
4,0 |
|
|
|
18 |
90 |
30…38 |
10 |
8 |
|
3,3 |
|
|
22 |
110 |
|
|
|
5,0 |
|
|
|
|
|
38…44 |
12 |
8 |
|
|
|
|
28 |
140 |
44…50 |
14 |
9 |
5,5 |
3,8 |
0,25 |
0,40 |
36 |
160 |
50…58 |
16 |
10 |
6,0 |
4,3 |
|
|
45 |
180 |
58…65 |
18 |
11 |
7,0 |
4,4 |
|
|
50 |
200 |
65…75 |
20 |
12 |
7,5 |
4,9 |
|
|
56 |
220 |
|
|
|
9,0 |
|
0,40 |
0,60 |
|
|
75…85 |
22 |
14 |
|
|
|
|
63 |
250 |
85…95 |
25 |
14 |
|
|
|
|
70 |
280 |
95…110 |
28 |
16 |
10,20 |
6,4 |
|
|
80 |
320 |
110…130 |
32 |
18 |
11,0 |
7,4 |
|
|
90 |
360 |
Розрахункова довжина шпонки:
lР = l – b, мм
де, l – довжина шпонки , яка береться із таблиці 14,
b – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
Обчислюють розрахункове напруження зминання за формулою:
σЗМ ≈ 4,4 ∙ Т2 / d ∙ lР ∙h, Па
де, Т2 – крутний момент тихохідного вала,
d – діаметр вала під посадку маточини зубчастого колеса,
lР – розрахункова довжина шпонки,
h – переріз шпонки, який беруть із таблиці 14.
Підшипники кочення добирають за таблицями стандарту залежно від розміру та напряму діючих на підшипник навантажень, діаметра цапфи, на яку насаджують підшипник, характеру навантаження, кутової швидкості обертового кільця підшипника, бажаного строку служби підшипника і його найменшої вартості.
Швидкохідний вал.
Fr = FA = FB = √ X2А + Y2А, Н
де, XA – реакція опор у горизонтальній площині швидкохідного вала,
YA – реакція опор у вертикальній площині швидкохідного вала.
СПОТР = ( Х ∙ V ∙ FrB + Y ∙ FaB ) ∙ Kσ ∙ KT ∙ ( 6 ∙ 10-5 ∙ n ∙ Lh )1/p , кН.
де, Х – коефіцієнт радіального навантаження, для підшипників з циліндричними роликами дорівнює 1;
V – коефіцієнт обертання, який беруть за допомогою таблиці 16
Значення коефіцієнта обертання.
Таблиця 16.
Положення внутрішнього кільця відносно навантаження |
V |
Кільце обертається |
1 |
Кільце нерухоме |
1,2 |
FrB – фактичне радіальне навантаження підшипника,
Y – коефіцієнт осьового навантаження дорівнює 0 при Fa = 0,
FaB - осьове навантаження підшипника,
Kσ - коефіцієнт безпеки, що залежить від типу механізму, в якому підшипник встановлений і характеру навантаження на нього знаходять за допомогою таблиці 17,
Значення коефіцієнта безпеки навантаження.
Таблиця 17.
Характер навантаження на підшипник |
Kσ |
Приклади застосування |
Спокійне навантаження, поштовхів немає |
1,0 |
Малі водяні насоси, стрічкові транспортери, конвеєри |
Легкі поштовхи, короткочасні перевантаження до 125% нормального навантаження |
1,0…1,2 |
Вентилятори і повітродувки, елеватори і відвідні рольганги дрібно сортових прокатних станів, конвеєри і вантажні транспортери, машини для обробки льону, бавовни, вовни |
Помірні поштовхи, вібраційні навантаження, короткочасне перевантаження до 150% нормального навантаження |
1,3…1,8 |
Букси рейкового рухомого складу, центрифуги, компресори, валки дрібно сортових станів, візки кранів, редуктори, енергетичне устаткування |
Навантаження із значними поштовхами і вібрацією, короткочасні перевантаження до 200% нормального навантаження |
1,8…2,5 |
Грохоти, тіпальні машини, робочі рольганги середньосортних станів, барабани для очищення окалини, дробарки для руди, машини для обробки глини, дробарки для каменю |
Навантаженнями із сильними ударами і короткочасними перевантаженнями до 300% нормального навантаження |
2,3…3,0 |
Важкі кувальні машини, діркопробивні преси, ножиці для різання металу, валки крупно сортних станів, блюмінгів і слябінгів, рольганги у ножиці і маніпуляторів, лісопильні рами ( дишла ) |
KT - температурний коефіцієнт, що залежить від температури підшипника, знаходять за допомогою таблиці 18,
Значення температурного коефіцієнта.
Таблиця 18.
Робоча температура підшипника, °С |
До 100 |
125 |
155 |
175 |
200 |
225 |
250 |
300 |
350 |
KT |
1,00 |
1,05 |
1,10 |
1,15 |
1,25 |
1,35 |
1,40 |
1,60 |
2,00 |
n – частота обертання швидкохідного вала ,
Lh - бажана або потрібна довговічність підшипника , для механізмів загального машинобудування беруть ( 2…20 ) 103 год., для підшипників редукторів – ( 12…25 ) 103 год.,
р – величина, яка залежить від форми кривої контактної втомленості: для кулькових підшипників р = 3, для роликових підшипників р = 10/3.
СПОТР = ( Х ∙ V ∙ FrB + Y ∙ FaB ) ∙ Kσ ∙ KT ∙ ( 6 ∙ 10-5 ∙ n ∙ Lh )1/p , кН.
Тихохідний вал.
1. Визначаємо навантаження, що діють на підшипники:
Fr = FA = FB = √ X2А + Y2А, Н
де, XA – реакції опор у горизонтальній площині тихохідного вала,
YA – реакції опор у вертикальній площині тихохідного вала.
2. Оскільки осьового навантаження немає то слід застосувати роликові ( циліндричні) підшипники
СПОТР = ( Х ∙ V ∙ FrB + Y ∙ FaB ) ∙ Kσ ∙ KT ∙ ( 6 ∙ 10-5 ∙ n ∙ Lh )1/p , кН.
де, Х – коефіцієнт радіального навантаження, для підшипників з циліндричними роликами дорівнює 1;
V – коефіцієнт обертання, який беруть за допомогою таблиці 16
Значення коефіцієнта обертання.
Таблиця 16.
Положення внутрішнього кільця відносно навантаження |
V |
Кільце обертається |
1 |
Кільце нерухоме |
1,2 |
FrB – фактичне радіальне навантаження підшипника,
Y – коефіцієнт осьового навантаження дорівнює 0 при Fa = 0,
FaB - осьове навантаження підшипника,
Kσ - коефіцієнт безпеки, що залежить від типу механізму, в якому підшипник встановлений і характеру навантаження на нього знаходять за допомогою таблиці 17,
Значення коефіцієнта безпеки навантаження.
Таблиця 17.
Характер навантаження на підшипник |
Kσ |
Приклади застосування |
Спокійне навантаження, поштовхів немає |
1,0 |
Малі водяні насоси, стрічкові транспортери, конвеєри |
Легкі поштовхи, короткочасні перевантаження до 125% нормального навантаження |
1,0…1,2 |
Вентилятори і повітродувки, елеватори і відвідні рольганги дрібно сортових прокатних станів, конвеєри і вантажні транспортери, машини для обробки льону, бавовни, вовни |
Помірні поштовхи, вібраційні навантаження, короткочасне перевантаження до 150% нормального навантаження |
1,3…1,8 |
Букси рейкового рухомого складу, центрифуги, компресори, валки дрібно сортових станів, візки кранів, редуктори, енергетичне устаткування |
Навантаження із значними поштовхами і вібрацією, короткочасні перевантаження до 200% нормального навантаження |
1,8…2,5 |
Грохоти, тіпальні машини, робочі рольганги середньосортних станів, барабани для очищення окалини, дробарки для руди, машини для обробки глини, дробарки для каменю |
Навантаженнями із сильними ударами і короткочасними перевантаженнями до 300% нормального навантаження |
2,3…3,0 |
Важкі кувальні машини, діркопробивні преси, ножиці для різання металу, валки крупно сортних станів, блюмінгів і слябінгів, рольганги у ножиці і маніпуляторів, лісопильні рами ( дишла ) |
KT - температурний коефіцієнт, що залежить від температури підшипника, знаходять за допомогою таблиці 18,
Значення температурного коефіцієнта.
Таблиця 18.
Робоча температура підшипника, °С |
До 100 |
125 |
155 |
175 |
200 |
225 |
250 |
300 |
350 |
KT |
1,00 |
1,05 |
1,10 |
1,15 |
1,25 |
1,35 |
1,40 |
1,60 |
2,00 |
n – частота обертання тихохідного вала ,
Lh - бажана або потрібна довговічність підшипника , для механізмів загального машинобудування беруть ( 2…20 ) 103 год., для підшипників редукторів – ( 12…25 ) 103 год.,
р – величина, яка залежить від форми кривої контактної втомленості: для кулькових підшипників р = 3, для роликових підшипників р = 10/3.
СПОТР = ( Х ∙ V ∙ FrB + Y ∙ FaB ) ∙ Kσ ∙ KT ∙ ( 6 ∙ 10-5 ∙ n ∙ Lh )1/p , кН.
Роликопідшипники радіальні з короткими циліндричними роликами.
Таблиця № 12.
Умовне позначення |
Розмір, мм |
Вантажопідйомність, кН |
|||
d |
D |
В |
Динамічна С |
Статична СО |
|
Легка вузька серія |
|||||
32204 |
20 |
35 |
11 |
11,6 |
7,20 |
---- |
25 |
52 |
15 |
13,1 |
8,41 |
32206 |
30 |
62 |
16 |
16,9 |
11,12 |
---- |
35 |
72 |
17 |
25,0 |
17,10 |
32208 |
40 |
80 |
18 |
32,9 |
23,40 |
32209 |
45 |
85 |
19 |
34,5 |
25,10 |
32210 |
50 |
90 |
20 |
37,8 |
28,45 |
32211 |
55 |
100 |
21 |
42,8 |
32,30 |
32212 |
60 |
110 |
22 |
53,8 |
42,10 |
nгран = ( 16…6,3 ) · 103 хв-1 |
|||||
Середня вузька серія |
|||||
---- |
25 |
62 |
17 |
22,2 |
14,5 |
32306 |
30 |
72 |
19 |
29,6 |
20,2 |
---- |
35 |
80 |
21 |
33,4 |
22,8 |
32308 |
40 |
90 |
23 |
40,2 |
28,0 |
32309 |
45 |
100 |
25 |
55,4 |
40,0 |
32310 |
50 |
110 |
27 |
63,8 |
46,6 |
32311 |
55 |
120 |
29 |
82,4 |
61,7 |
32312 |
60 |
130 |
31 |
98,1 |
75,7 |
nгран = ( 10…5 ) · 103 хв-1 |
Визначають відстань від точки прикладання реакцій до площини зовнішніх торців підшипників за формулою:
для швидкохідного вала:
а1 = 0,5 ∙ Тmax + ( е/3) ∙ ( d + D ), мм
де, Тmax – розмір для швидкохідного вала, що беруть із таблиці 12,
е – коефіцієнт для швидкохідного вала, який беруть із таблиці 12,
d – діаметр вала під підшипник для швидкохідного вала,
D – розмір для швидкохідного вала, який беруть із таблиці 12.
для тихохідного вала:
а2 = 0,5 ∙ Тmax + ( е/3) ∙ ( d + D ), мм
де, Тmax – розмір для тихохідного вала, що беруть із таблиці 12,
е – коефіцієнт для тихохідного вала, який беруть із таблиці 12,
d – діаметр вала під підшипник для тихохідного вала,
D – розмір для тихохідного вала, який беруть із таблиці 12.
Конструкція складальних одиниць з підшипниками кочення залежить від характеру діючих на підшипники навантажень, зручності складання й розбирання складальної одиниці, способу мащення підшипника та інших факторів. При виборі типу підшипника і конструювання складальних одиниць з підшипниками кочення треба враховувати економічні показники. Так, по можливості бажано застосовувати найбільш масові і дешеві радіальні кулькові підшипники. Їх зокрема застосовують у редукторах з циліндричними прямозубими і косозубими колесами.
При великих радіальних навантаженнях доцільно застосовувати роликові підшипники.
При комбінованих навантаженнях у тих випадках, коли не вдається дібрати кулькових радіальних підшипників, переходять на радіально – упорні підшипники кулькові або роликові конічні.
При осьовому або осьовому і незначному радіальному навантаженнях застосовують упорні кулькові або роликові підшипники в парі з радіальними кульковими або роликовими підшипниками.
Якщо за умовами складання та експлуатації можливий значний постійний або тимчасовий перекіс вала внаслідок його малої жорсткості або не співвісності підшипникових гнізд, то застосовують самоустановні кулькові або роликові сферичні підшипники.
Для з’єднання кулькових і роликових підшипників з валами і корпусами механізмів та машин установлено поля допусків посадочних місць. Поля допусків забезпечують за внутрішнім і зовнішнім діаметрами підшипника відповідні посадки , які вибирають за допомогою таблиці 19. Вибір посадок на вал і в корпус залежить від типу, розміру та класу точності підшипника; розміру, напряму й характеру навантажень, що діють на підшипник; режиму роботи та інших умов експлуатації складальної одиниці або машини.
Рекомендовані посадки підшипників кочення.
Таблиця 19.
Умови, що визначають вибір посадок |
Вид навантаження кілець |
Режим роботи |
Посадки на вал |
Посадки на корпус |
Застосування і характеристика з’єднання |
||
на вал |
у корпус |
внутрішніх |
зовнішніх |
||||
Легкий або нормальний |
jS 6 (jS 5) k6 (k5) |
JS 7 (JS 5) H7 |
Сільгоспмашини, електродвигуни, редуктори, коробки швидкостей. Підшипники ставлять без нагрівання, зовнішнє кільце не гальмується |
||||
Нормальний або важкий |
k6 (k5) m6 (m5) |
H7 K6 M7
|
Двигуни, машини загального машинобудування, верстати, редуктори. При посадці m6 і k6 внутрішнє кільце нагрівають при монтажі. Зовнішнє кільце при посадках К6 і М7 не переміщується уздовж осі |
||||
Нормальний або важкий (ударне навантаження) |
m6 (m5) n6 (n5) |
K6; M7 |
Колінчасті вали двигунів, дробильні машини, ходові колеса мостових кранів, ролики рольгангів преса. Підшипники нагрівають при монтажі до 80°. Зовнішнє кільце не переміщується вздовж осі |
||||
Легкий або нормальний |
g6 |
K6 M7 |
Ролики стрічкових транспортерів, конвеєрів, натяжні ролики пасових передач. Шківи і зірочки в конструкціях, які розвантажують вал. Сільгоспмашини. Зовнішнє кільце при монтажі не охолоджують |
||||
Нормальний або важкий |
h6 |
N7 |
Натяжні ролики, блоки ПТУ, ролики рольгангів, шківи і зірочки в конструкціях, які розвантажують вал. Зовнішнє кільце при монтажі охолоджують |
Для тихохідних і середньо швидкохідних редукторів мащення зубчастого зачеплення здійснюється зануренням зубчастого колеса в масляну ванну картера. Підшипники кочення змащуються з загальної масляної ванни редуктора розбризкуванням масла обертовим зубчастим колесом.
За допомогою таблиці 20 приймають масло відповідної марки при відповідній швидкості, яке заливається в картер редуктора з таким розрахунком, щоб зубчасте колесо занурювалось у масло не менше ніж на висоту зуба.
Рекомендовані марки залежно від колової швидкості v, vm, або швидкості ковзання vs.
Таблиця 20.
Передача |
Швидкість v, vm , vs |
|||
До 1 |
1…2 |
2…5 |
5…12 |
|
Зубчаста |
Циліндрове 52,38 (ГОСТ 6411 – 76 ) |
И – 100А |
И – 100А; И – 70А |
И – 70А; И – 50А |
Черв’ячна |
Те саме |
Циліндрове 52,38 (ГОСТ 6411 – 76 ) |
И – 100А |
И – 100А; И – 70А |
1