Методичний кейс. Сучасна мовно-літературна освіта як засіб формування успішної особистості

Про матеріал
Державний стандарт загальної середньої освіти наголошує, що «метою освітньої галузі «Мови і літератури» є розвиток особистості здобувача освіти, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій». Час вимагає шукати такі форми проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення. Застосування нових педагогічних технологій, однією з яких є створення ситуації успіху, сприяють вихованню інтересу до навчання. В основі педагогічної технології «Створення ситуації успіху» лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Сучасна мовно-літературна освіта як засіб формування

успішної особистості

 

 

Методичний кейс

 

 

 

 

Випускна робота

                      викладача

Селидівського професійного ліцею

Богодарової Олени Сергіївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021

 

 

 

І. Вступ

Державний стандарт  загальної середньої освіти наголошує, що «метою освітньої галузі «Мови і літератури» є розвиток особистості здобувача освіти, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій». [1]

Час вимагає шукати такі форми проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення.

Застосування нових педагогічних технологій, однією з яких є створення ситуації успіху, сприяють вихованню інтересу до навчання.

В основі педагогічної технології «Створення ситу­ації успіху» лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання.

З педагогічної точки зору ситуація успіху – це таке цілеспрямоване, організоване поєднання умов, за яких створюється можливість досягти значних результатів у діяльності як окремо взятої особистості, так і колективу в цілому.

Актуальним сьогодні є впровадження у навчальний процес таких засобів активізації, як: система пізнавальних і творчих завдань, застосування різних прийомів співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Методичний коментар

З метою створення ситуації успіху та активізації пізнавальної діяльності я на кожному уроці застосовую елементи інноваційних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.

Створена  на  уроці  ситуація  успіху змінює  в  позитивний  бік  стиль  життя  підлітка, стає  точкою  відліку  для  змін  у  взаєминах  з  оточуючими, дає  поштовх  для  дальшого  руху  вгору  сходинками  розвитку  особистості, підвищує  життєву  стійкість, загартовує  характер, відкриває  приховані  можливості  особистості, стимулює інтерес  до  навчального  процесу, надихає до творчої  праці, розвиває  пізнавальні  здібності, допомагає самовизначитись  та  самореалізуватись, впливає на  результативність.

Шляхи створення ситуації успіху різні та залежать від тих груп здобувачів освіти, з якими працює викладач, від методів та прийомів, які він використовує.

Я використовую різні прийоми. Наприклад, прийом «Невтручання» — максимальне надання самостійності у вирішенні проблем здобувачам освіти; прийом «Емоційне поглажування» — вселити віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; прийом «Анонсування» — спочатку обговорити із здобувачем освіти, що йому потрібно буде зробити, така попередня підготовка дасть впевненість у своїх власних силах; прийом «Сходинки до успіху» - допомагаю  здобувачеві освіти підніматися сходинками знань, поступово ускладнюючи завдання від найпростіших до таких, що вимагають уміння аналізувати, порівнювати, робити узагальнення, самостійні висновки.

Готуючись до уроку, враховую не тільки своєрідність групи з психологічної сторони, але й вікові  особливості, потенційні  можливості  кожного здобувача освіти, продумую хід заняття, добираю ефективні методи та прийоми.

Так, новий матеріал з мови я подаю здобувачам освіти у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків і т.п.

Здобувачі освіти  працюють  в  експертних  та  перехресних  групах, у  парах, проявляючи  себе  в  таких  видах  діяльності, як: інтелектуальна  розминка, інформаційний пропуск, інтерв’ювання, «Редакційний  кошик», «Коло  ідей»,  «Мікрофон»,  «Дерево  рішень», «Займи позицію», «Робота в парах», «Мозковий штурм», «Аналіз ситуації», робота над проектами. Дають  позитивні  результати  для  створення  ситуації  успіху  уроки узагальнення  й  систематизації  знань.

Отже, для створення «ситуації успіху» опираюсь на нестандартні інноваційні форми проведення уроку української мови та літератури:урок – аукціон, урок - програма передач, урок – подорож, урок – погляд в історію, урок – ділова гра, урок-казка, урок-КВК, урок –  дослідження та ін. [2]

Рольова гра «Прес-конференція» спонукає здобувачів освіти до уважного вивчення життєпису письменника. «Сильніший» учень виконує роль письменника, інші готують для нього запитання.

На уроках літератури граємо в гру «Літописець».

Для розвитку уваги, асоціативного мислення, швидкості реакції, пам’яті використовую гру «Ієрогліфи». Її можна провести у тому випадку, коли потрібно запам`ятати багато слів (наприклад, винятків із граматичного правила, імен, назв та ін.). Роздаю здобувачам освіти список слів для запам’ятовування. Протягом певного часу вони повинні намалювати для кожного слова якийсь символ, що якимось чином асоціювався би із цим словом. Потім здобувачі освіти, дивлячись на аркуш паперу з ієрогліфами, згадують слова.

Створення ситуації успіху неможливе без урахування індивідуальних особливостей здобувачів освіти (прийом «Повір у себе»).

Прийом «Вибух емоцій». Прикладом такого прийому можуть бути оплески за успіх.

Створюючи ситуацію успіху, допомагаю здобувачеві освіти емоційно пережити успіх не результату всієї роботи в цілому, а якоїсь його окремої частинки, деталі. Використовую такі вислови: «Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...», «Найкраще тобі вдалося...».

Ідеал сучасного навчання – особистість із гнучким розумом, зі швидкою реакцією на все нове, з ідеальними комунікативними здібностями. Тому вважаю, що такі форми роботи, як рольові ігри, вільне письмо, словесне малювання, дослідницька діяльність, захист проектів, представлення презентацій сприяють загальному розвитку здобувачів освіти, здатних комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови.

На таких уроках створюється ситуація довіри та успіху,  і за таких обставин здобувач освіти розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Палітра методичної творчості

На своїх уроках для створення ситуації успіху намагаюсь застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б сприяли засвоєнню знань здобувачами освіти.

На етапі визначення мети і завдань уроку використовую метод «Продовжи речення». Цей прийом дає можливість здобувачам освіти ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті.

На етапі вивчення нового матеріалу використовую метод «Займи позицію». Це технологія опрацювання дискусійних питань. Здобувачі освіти уявно об’єднуються у групи. Викладач висловлює твердження. Здобувачі освіти стверджують його або не погоджуються з ним і доводять чому.

Викладач: Жанр «Кайдашевої сім’ї» визначають як соціально-побутову повість. Знайдіть за словником літературознавчих термінів це поняття й запишіть його.

«Словниковий екскурс». За словником літературознавчих термінів визначають поняття «соціально-побутову повість», «повість-хроніка.»

Метод «Займи позицію».

«Кайдашева сім’я» – це соціально-побутова чи реалістично-побутова повість? Доведіть свою думку. (Відповіді здобувачів освіти).

Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному здобувачеві освіти сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Метод «Робота в парах» Робота  в парах дає час  подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед групою. Складання інформативного грона щодо характеристики героя (робота в парах).

Метод «Вустами героя». Здобувачі освіти повинні усвідомити власну причетність до всього, що відбувається на уроці, лише за такої умови інформація уроку стане їх особистим надбанням і наповниться смислом і цінністю.

Метод «Якби я був автором». Я вважаю, що така форма роботи  створює на уроці атмосферу пізнання, пошуку, зацікавленості.

Здобувачам освіти пропонується пофантазувати, побути письменниками  і написати свій варіант завершення повісті.

На етапі засвоєння знань, формування вмінь і навичок використовую прийом «Дешифрувальник». Забезпечує розуміння здобувачами освіти змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони навчились.

Викладач: Розгадайте імена героїв творів автора.

                           МАОЛКИ      -   Микола                                         

                           НІВРАЛ         -   Лаврін

                           ОРПКА          -   Карпо   

Структура методичної  розробки методу

1. Прийом «Випереджувальне завдання». Творче завдання «Сторінка письменника в соцмережі» (Додаток 1).

2. Навчальний предмет: українська література.

3. Група І курсу ТСВ-83-20

4. Тема уроку. І. С. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я» — соціально-побутова повість-хроніка.

5. Використовую цей прийом на етапі стимулювання та мотивації навчально-пізнавальної діяльності. Здобувачі освіти презентують повідомлення  про створену сторінку письменника в соцмережі. Це виставка творчих робіт здобувачів освіти.

6. Обладнання: портрет І. Нечуя-Левицького, презентація, картки, таблиці, відеоматеріали, шаблони сторінки письменника.

7. Перебіг роботи. Здобувачі освіти отримали на попередньому уроці завдання – створити сторінку письменника в соцмережі. Об’єдную їх в групи.

Соціальні мережі сьогодні - популярний майданчик для презентації себе, інструмент спілкування, активний засіб згуртування за інтересами. Майже кожна особистість має свою соціальну сторінку у найбільш відомій мережі Фейсбук.

Я прошу здобувачів освіти уявити, що письменник-класик живе в наш час і має свою соціальну сторінку. Пофантазуйте, якою б могла бути ця сторінка. Показую їм шаблон, який треба заповнити та даю інструктаж щодо його заповнення (Додаток 1).

Завдання: створити соціальну сторінку письменника.

Чим можна наповнювати аркуш?

  1. Наклеїти фото, підписати їх.
  2. Подумати, під яким ім’ям автор захотів би себе презентувати світові.
  3. Придумати соціальний статус письменника, гасло.
  4. Написати відомості про автора: рік і місце народження, де навчався, яку освіту здобув.
  5. Перелічити друзів письменника: реальні друзі, хто жив в один час з автором, і вигадані персонажі, хтось із сучасних політиків, письменників.
  6. Придумати, на які групи/сторінки підписаний наш автор.
  7. Наклеїти фото з творами, проанонсувати їх.
  8. Вказати кількість лайків.
  9. Написати новини від письменника і коментарі відвідувачів сторінки.

Результати роботи презентуються у вигляді виставки.

Аби створити соціальну сторінку письменника, здобувачам освіти доведеться заглянути в біографію автора, пошукати його відомих сучасників-друзів, відрекомендувати твори. А отже, ефект запам’ятовування відомостей з біографії письменника-класика буде високим.

Я оцінюю роботи кожної групи здобувачів освіти. Для кожної роботи підготовлені різні номінації «Сторінок письменника»: «Найоригінальніша», «Найефектніша», «Найпопулярніша», «Найактивніша», «Креативна», «Брендова», «Залайкана», «Найкращий контент» і т. п.

8. Формування успішної особистості. З метою спонукання до творчої діяльності, створення позитивного настою використовую елементи технології «Створення ситуації успіху». Перед початком нового завдання для здобувачів освіти обов’язково наголошую, що у них все вийде, я не сумніваюсь у позитивному результаті. Інструктаж  про способи і форми створення роботи допомагає здобувачам освіти уникнути поразки. Я використовую побажання: «Можливо краще почати з ...», «Виконуючи роботу, не забудьте про ...».

Цей метод допомагає здобувачам освіти розкрити свої можливості, працюючи в групах створюється  ситуація успіху, задіяні в роботі, щоб порозумітися, вони слухають один одного, вчаться допомагати іншим, знаходять потрібну додаткову інформацію, діляться один з одним своїми успіхами. Оцінювання робіт здобувачів освіти заохочує їх до навчальної діяльності, створює відчуття натхнення, яке породжене видимим успіхом. Здобувачі освіти повинні відчувати радість успіху, навіть якщо він незначний.

Щоб подолати ситуацію неуспіху, щоб здобувачі освіти повірили у свої можливості, які є запорукою успіху, я використовую такі висловлювання: «Це дуже важливо, і в тебе неодмінно вийде...», «Тільки ти мені можеш допомогти...», «Саме ти можеш зробити таку справу...», «Ти це добре зробиш! Я в тебе вірю», «Ось ця деталь (частина, елемент) вийшла дуже гарно!», «Дякую, ви мені сьогодні допомогли», «Мені б дуже хотілося, щоб ти не забув про це...» та ін.

Я вважаю якщо використовувати сучасні методи розумно, розвиваючий ефект навчання підвищиться, а спільна праця здобувачів освіти та викладача створить масу позитивних вражень.

Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій навчання на основі постійного розвитку мислення здобувачів освіти дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість здобувача освіти.

Додаток 1

Сторінка письменника в соцмережі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://heroes.profi-forex.org/uploads/_pages/358/nechui16.jpg

ІV. Список використаних джерел

1. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям//Вибрані твори. В 5 - ти т. Т. 3.– К: Рад. школа, 1976. – С.7 - 279.

2. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – С.101 – 102.

3. Інноваційні технології навчання української мови і літератури/Укладач О. І. Когут. – Тернопіль: Астон, 2005. – С. 4 – 20.

4. Освітні технології: навч. - метод, посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За заг. ред. О. М. Пєхоти – К.: А.С.К., 2002. – С. 7 – 26.

6. Пехота О. М. Особистісно орієнтована освіта і технології / «Неперервна професійна освіта» проблеми, пошуки, корективи. — К., 2000.

7. Офіційний веб сайт МОН України http://www.mon.gov.ua

docx
Додано
13 квітня 2021
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку