Методичний матеріал до уроку
«Література українського реалізму» (10 клас)
Реалізм – це мистецький напрям ХІХ століття, який характеризується всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.
Риси реалізму
1) відтворення життя у формах самого життя;
2) типовий герой у типових обставинах;
3) соціально-історична детермінація (визначеність);
4) прагнення об’єктивності й достовірності зображення;
5) пізнавання пізнавально-аналітичного начала.
Представники реалізму у світовій літературі:
Оноре де Бальзак Стендаль Гюстав Флобер
Чарльз Діккенс Лев Толстой Федір Достоєвський та інші.
Одним із яскравих представників української реалістичної літератури є Іван Семенович Нечуй – Левицький (1838-1918).
Справжнє прізвище письменника Левицький. За версією Валер'яна Підмогильного через непрості стосунки з батьком, сільським священиком, автор обрав собі псевдонім Нечуй, аби отець Семен не чув про сина-письменника. Іван Франко назвав письменника «великим артистом зору», «колосальним всеобіймаючим оком» України. Євген Гуцало зазначив, що у повісті змальована «арена людських пристрастей». Очевидно, такі характеристики зумовлені різножанровим і тематично багатим творчим доробком митця, прагненням змалювати у всій повноті народне життя, показати характерні типи, побут, звичаї різних соціальних верств тогочасної України. Селян, як часів кріпацтва так і пореформеної доби, найманих робітників, поміщиків, фабрикантів, чиновників, представників духівництва української інтелігенції тощо.
У своїх наукових працях автор наголошував на тому, що український письменник повинен дотримуватися трьох головних принципів:
- реальності
- національності
- народності
За його словами «… реальна література повинна бути дзеркалом, у котрому б одсвічувалася правдива жизнь… обчищена й гарна з естетичного погляду, добре спорядкована й згрунтована, освічена вищою ідеєю», а «… для літератури взірцем книжного язика повинен бути іменно язик сільської баби з її синтаксисом».
Характерні особливості стилю Івана Нечуя-Левицького
1) поєднання реалістичного зображення з поетизацією народного життя;
2) нахил до живописної образності (контрасти світла й тіні);
3) майстерність українського пейзажу;
4) «сміх крізь сльози».
Одним із найвідоміших творів письменника є «Кайдашева сім'я»
Автор: Іван Нечуй-Левицький.
Жанр: соціально-побутова повість.
Рід: епос.
Напрям: реалізм.
Тема: змалювання побуту й психології українського селянства в пореформену добу (перші десятиліття після скасування кріпосного права (1861 року)).
Ідея: засудження індивідуалізму егоїстичних натур і духовної роз’єднаності в родині.
Історія написання, прототипи: твір було написано в 1878 році, а в 1879 році надруковано в журналі «Правда» (Львів). Село, описане у творі, було авторові добре знайоме. У дитинстві і в юності він тут навіть деякий час жив у родичів. Кайдаші мали своїх прототипів: заможну сім'ю Мазурів, яка прославилася постійною колотнечею. Їхнє вуличне прізвисько (Кайдаші) письменник обрав для своїх персонажів. Сватами Мазурів були багаті Довбиші.
Експозицією у повісті є розмова Карпа й Лавріна Кайдашів про майбутнє одруження та роздратування батька через неробство синів.
Зав'язка: сватання й одруження Карпа з Мотрею Довбишівнею.
Розвиток дії: поступове назрівання конфлікту між свекрухою Марусею Кайдашихою, яку у творі названо економшею та невісткою.
Сварки між членами родини, наростання сімейних конфліктів,
одруження молодшого сина Лавріна з Мелашкою Балаш з Бієвців,
утеча Мелашки під час прощів у Києві, повернення у Семигори
та смерть Омелька Кайдаша.
Композиційно твір складається з 9 частин сюжет яких розгортається за принципом нагнітання епізодів і сцен. Діалоги рухають сюжет твору, у них розкриваються характери персонажів.
Кульмінаційними моментами твору є ряд сварок: через мотовило, яйця, курку, кухоль, півня, кабана та через грушу.
«Кайдашева сім'я», до речі, мала два варіанти фіналу розв’язки. За першою версією, діло з грушею не закінчилось, вона розросталася вшир і вгору, родила дуже рясно, дратуючи і дорослих і малих Кайдашів.
За другою, діло з грушею скінчилося несподівано, груша всохла і дві сім'ї помирилися. В обох садибах настала мирнота.
Головні персонажі: родина Кайдашів.
Другорядні: Довбишиха (мати Мотрі), Балаші (батьки Мелашки, її молодші брати й сестри), баба Палажка Солов'їха, баба Параска Гришиха, проскурниця, волосний, мешканці села.