Методичний матеріал "Використання методу піктограм у початковій школі"

Про матеріал
Як вчити дітей використовувати метод піктограм і метод невербальних асоціацій для вивчення віршів напам'ять; розвивати зорову пам'ять, фантазію; формувати вміння створювати в уяві мультфільм для відтворення словникових слів; розвивати уяву; розширювати словниковий запас; виховувати почуття віри в самого себе; давати можливість кожному відчути смак перемоги над собою вчорашнім.
Перегляд файлу

   Використання методу піктограм у початковій школі (з досвіду роботи)

      Словник-пам’ятка. Піктографія – «малюнкове» письмо, стародавня форма письменності: зображення предметів, подій і дій умовними малюнками на шкірі, корі, дереві, камінні, кістках тощо. Піктографія була особливо поширена у племен індіанців Північної Америки.

    У стародавні часи, ще до виникнення письменності, багато народів світу користувалися, так званим, піктографічним письмом.

Піктограми яскраві й точні у виразі, тому дослідникам набагато легше прочитати їх, ніж, наприклад, ієрогліфи.

 

        Довідка. Піктограма (від лат. pictus — мальований і грец. γράμμα — письмовий знак, риска, лінія) - це певний невеличкий схематичний малюнок або знак, зображення якого нагадує автору слово(тезу), яке (яку) необхідно було запам’ятати, вивчити.

    Відрізняється від інших знакових систем (наприклад,від стенографії) тим, що кожен автор всі знаки для себе вигадує самостійно. Характерною рисою більшості піктограм є те, що кожен знак повинен малюватися швидше, ніж пишеться слово, що замінюється.

     

    Історична довідка. Методика піктограм була запропонована вітчизняним нейропсихологом А. Р. Лурією в 1936 р. Спочатку вона призначалася тільки для клінічних випробувань, але простота та інформативність методу дотепер дозволяють розширювати сферу його засто­сування. Зараз метод піктограм відноситься до числа найпоширеніших методик досліджен­ня пам’яті, мислення, оскільки опосередковане запам’ятовування відбиває як мнестичні, так і інтелектуальні процеси.

    

     Метод піктограм (графічних асоціацій). Чимало уваги розробці цього  методу приділив учитель-експериментатор  Г.Чепурний (м.Вінниця). На його думку, «піктограми допомогають абстрактну або образну інформацію, що запам'ятовується, схематично зобразити спрощеними образами (образні піктограми) або малюнками, що нагадують за формою букви (буквені піктограми)»  

         При використанні піктограм необхідно дотримуватися декількох простих основних правил. Вони є такими:

        • знак, що замінює слово або тезу, повинен малюватися швидше, ніж пишеться само слово. Але це не завжди можливо;

        • немає птореби довго вигадувати кожний знак. Малюйте те, що прийшло на думку першим;

        • можна використовувати знаки, що добре відомі. Наприклад: знаки дорожнього руху, назви хімічних елементів таблиці Д. Менделеєва (для позначення матеріалів і речовин), стрілки (для позначення напрямків) тощо;

       • деякі коротенькі слова можна писати. Наприклад, займенники (Я, МИ), прийменники (У, В, НА, ДО тощо);

      • не намагайтеся бути художником. Малюйте знаки швидко, без зайвого старання.

        Що дає метод піктограм учням? Використання цього методу – це реальна можливість:

       • за 15-30 хвилин вивчити будь-який вірш або уривок з поеми, що складається з 4-12 стовпчиків;

       • після 2-3 прослуховувань дослівно написати переказ оповідання, що складається з 15-25 речень;

       • легко пригадати та відтворити навчальний матеріал після тривалої перерви, що важливо під час іспитів тощо.

 

Приклади використання у 1-2 класах. З досвіду роботи.

Навчаємося разом (за програмою «Інтелект України)

Вправа «Піктограма» (діти читають 6 слів, які бачать на екрані, запамятовують, після - малюють до них піктограми. Букви та цифри не використовують, малюють простим олівцем)

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\0-02-04-69acad68e8140b0df560f50fc5064626f05c344c336abab87643689e51d5b52d_58ef0292.jpgМета: розвивати зорову пам'ять, уяву, асоціативне і творче мислення.

Слова:

акула, тюлень, олень, папуга, бабуся, юнак

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\0-02-04-c2c1210d1397c090d31d565e27dfb0c61f22ae71d0b9f73d8f9d6a08ef4a252c_46f4a638.jpgСлова:

Іван

ґрунт

ґудзик

зозуля

хвилина

середа

                                
 

 

 

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\0-02-05-63f50255cbe340452148469c05534ad0b234bdcb06633ae6b02ead8e77c12ab1_6c64a02e.jpgСлова:

кленовий

плече

гриби

крило

село

земля

 

 

 

Читання. Вірш Т.Г.Шевченка

 

 

 

Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину.

Над водою гне з вербою

Червону калину;

На калині одиноке

Гніздечко гайдає, –

А де ж дівся соловейко?

Не питай, не знає.

0-02-05-87647495ebffadcf123954c57bd5b27e93fab18e10da3ee08c6cdfe0bfbf9d61_d7658d55.jpgПозакласне читання. Облітав журавель. П. Воронько
 

 

 

0-02-05-16f8f34f8b67fc114ff6af6beebb12c99f359c14a823ea7bdfb041840ada95b0_1807ead1.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вивчення віршів за допомогою таблиць-піктограм.

Молодшим школярам досить складно утримувати уявний образ без його графічного підкріплення. Саме в цьому і допомагають піктограми. Цим методом ми користуємося для вивчення віршів, для переказу текстів (усних чи письмових). Піктограми можуть бути як графічні, так і в малюнках, усе залежить від фантазії учнів і вчителя, які на уроці є партнерами, співавторами.

Учні, дивлячись на піктограму, слово в слово відтворюють текст, бо поки вони малюють значок, інформація, з якою він асоціюється у дітей, у нього вже була закладена. Пізніше, коли ця навичка відпрацьовується, достатньо піктограму побачити в своїй уяві і вся інформація надійно збережеться в пам'яті.

      Піктограми подаємо чорно-білі. Відсутність кольору полегшує обробку інформації мозком.

Приклад піктограми до вірша Ф. Боднарчука «Що таке Батьківщина?»

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\-6-638.jpg

Вірш «Плаче  котик»

0-02-05-74e3d70d6a90bce46da4d2bb7bb2dbdef13a09314bf91e0a78c57759f99d9576_393393ce.jpgПлаче котик на морозі

Бо йому померзли ноги.

-Ходи, котику, до хати,

На лежанці будеш спати.

 

0-02-05-81ddb580ee8b929aff7b888edd913f4428bd4809a58725bceb60d9eea724becc_30e53ebf.jpg

0-02-05-a1101be41aa36cdf80883eab48bd98a494c2311ee0faee5b981a0102adddd273_5fa6b800.jpg
 

Людина і світ. Використання піктограм при спостереженні за тваринами.

 

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\-14-638.jpg

Читання. Вікторина  «Відгадай казку»

C:\Users\Елена\Desktop\Ире МО\rkekerke.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з батьками. Анотація книжок з піктограмами для дітей в інклюзивних класах.

     “Пікто” – це серія соціальних історій для дітей, які навчаються читати. Кожне слово супроводжується піктограмою міжнародної системи символів PCS (Picture Communication Symbols), яка пояснює читачеві значення слова. У нашому видавничому проекті “ДивоГра” ми адаптуємо книжки, до потреб людей з інвалідністю, супроводжуючи текст малюнками-піктограмами, щоб кожен читач міг зрозуміти зміст історії.

    Мета наших видань – допомогти спілкуванню та взаємодії дітей, у тому числі дітей з інвалідністю, які мають особливості розвитку комунікації.

     Наприклад, серед нас є люди, для яких читання звичайних книжок є недоступним. Унаслідок інвалідності вони не можуть бачити або розуміти літери. Це люди з особливими освітніми потребами, аутизмом, дислексією, різними особливостями розумового та фізичного розвитку, вадами зору та мовлення тощо.  Донедавна читання для багатьох із них було недоступним, а можливість вчитися за книжкою – обмеженою. Ми адаптували книжки для дітей за допомогою піктограм міжнародної системи символів PCS. Таким чином, людина, яка має труднощі з розумінням тексту, читає по символах-піктограмах.

      Видання з піктограмами розроблені для дітей з порушеннями мовлення, розладами спектра аутизму, а також призначені для малечі, яка тільки навчається читати. Яскраві та реалістичні ілюстрації допоможуть маленьким читачам запам’ятати сюжет історії, а також навчитися поведінці в певних життєвих ситуаціях. 

Новинки 2018 року: “Марійка захворіла” та “Зоопарк”!

книги з піктограмами        книги для аутистів

Соціальна історія про візит до лікар


«Марійка захворіла» – це книжка з піктограмами, яка розповідає про повсякденне життя дівчинки Марійки, допомагає запам’ятати правила поведінки в громадських місцях – у школі, в магазині, на прийомі у лікаря, розвиває мовлення та навички спілкування. 

книги з піктограмами

http://www.dyvogra.com/wp-content/uploads/2018/05/маша-3-укр-1024x511.jpg


 

    Видання «Зоопарк» – це соціальна історія з казковим сюжетом, корисна для логопедичних занять та цікава для домашнього читання. Книжка з піктограмами розповідає про правила поведінки в громадських місцях – у зоопарку, кафе, на дитячому майданчику тощо, допомагає навчитися правильній вимові звуків та навичкам комунікації. Адаптований текст робить читання доступним для дітей, які мають труднощі з вивченням літер або розумінням тексту.

книга для аутистів

книги для аутистів


 

Новинка 2019 року: “Професії”!

«Професії» – це соціальна історія для дітей, яким потрібна візуальна опора, – піктограми для розуміння тексту. В оповіданні дитина познайомиться з різними професіями. Вона побачить, як працюють пожежники, лікарі, перукарі, поліцейські та ін. Для того, щоб зробити читання особливо цікавим, усіх представників професій треба рахувати. Таким чином дитина отримає уявлення про рахунок до 15.

http://www.dyvogra.com/wp-content/uploads/2018/05/Записати-300x150.jpg

 

Можна працювати з кожною частиною книжки окремо:

• вивчати зображені на форзаці предмети, перераховувати їх, шукати подібні;
• роздивлятися ілюстрації, визначати різні предмети одного виду та їх кількість;
• шукати і поєднувати піктограми з різними елементами малюнка до сторінки;
• читати текст, розуміти емоції героїв, обговорювати соціальні норми поведінки та інше.
Для того, щоб полегшити читачам розуміння тексту, після казки опубліковані запитання і варіанти відповідей на них у вигляді піктограм.
Наприкінці – детальні рекомендації, як читати книжки з піктограмами. 

Сподіваємося, що наші видання допоможуть дітям відкрити для себе соціальний світ, навчитися читати та розуміти історії, а також спілкуватися з друзями.

 

 

Вчіть дитину яким-небудь невідомим йому п'яти словам –

 вона буде довго і марно мучитися, 

але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками,

і вона їх засвоїть на льоту.

К. Д. Ушинський

       Засвоївши метод піктограм, дитина в майбутньому буде з легкістю запам’ятовувати вірші, писати опорні конспекти, перекази. Для цього їй буде достатньо навіть простого схематичного зображення до речення або смисловому фрагменту.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Полякова Наталія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гукова Олена
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 березня 2023
Переглядів
7058
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку