АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ:використання нових знань, прийомів, методів, нетрадиційних підходів, форм роботи, технік в освітній діяльності для підвищення якості освітнього та корекційно-розвивального процесів крізь призму надання освітніх послуг;інноваційні способи та методи взаємодії педагогів та учнів забезпечують ефективне досягнення результату педагогічної діяльності;використання і розвиток інноваційних технологій, що охоплюють телекомунікаційні системи та комп’ютерну техніку, у процесі інклюзивної освіти пов’язані з динамічним, інтенсивним характером сучасного суспільства.
ЗАВДАННЯ:сприяння швидшому зближенню дитини із соціумом, формування та розвиток певного рівня освіти, культури, світогляду, інтелектуальних здібностей дитини;розкриття можливостей розвитку комунікативних навичок дітей, підтримки й спілкування з учителями, іншими учнями, що сприяє інтеграції учнів з особливими освітніми потребами в суспільство;формування відкритої освіти.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВІ ІГРИ Гра - провідний вид діяльності дитини. У сюжетно-рольових іграх відбиваються уявлення дітей про навколишній світ, взаємини і професійні обов'язки людей. Дитина приміряє цікаву роль, використовує образи пам'яті і фантазію для дії у вигаданій ситуації. Сюжетно-рольова гра не тільки розважає дитину, але й є елементом освітнього процесу. Сюжетно-дидактичні ігри будуються на основі ігор творчих, вже знайомих дітям: «Магазин», «Перерва у школі», «Банк», «Їдальня». Гра набуває додаткового змісту: пізнавального (розрізнення фруктів і овочів в грі «Їдальня» або «Город»), математичного (порахувати кількість предметів в ігровій ситуації) тощо.
ТЕАТРАЛІЗАЦІЯ Театралізація на уроці — це синкретична діяльність учнів, яка дає змогу не просто почути, прочитати чи обговорити літературний твір, а «відчути» його «вживу» усіма органами чуття. Перевтілення дітей у казкових персонажів допомагає бути «без меж», вільними, створювати непізнане й досі недоступне для розуміння.
ЛЯЛЬКОВИЙ ТЕАТР Ляльковий театр — це особливий вид мистецтва, бо його персонажами є ляльки. Їх діти люблять створювати самі. Найцікавіші персонажі можна створити з будь-якого предмета. Книга теж може бути персонажем вистави. Лялькові вистави навчають дітей комунікувати, розвивають мовлення, навчають співпрацювати та вирішувати суперечки, сприяють соціалізації дитини в суспільстві.
КОНСТРУКТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬКонструювання – це процес виготовлення певного реального продукту з окремих частин та елементів. Діти зображають предмети та явища, отримують потрібні навички. Конструктивна діяльність носить характер рольової гри, присутня в навчальних та ігрових процесах. Позитивно впливає на психологічний та емоційний стан. Завдання: Розвиток дрібної моторики рук, зорово-рухової координації, творчих, технічних, винахідницьких вмінь. Формування сенсорних здібностей. Уміння аналізувати споруду, будівлю, виріб, розрізняти прості і складні форми. Удосконалення мови. Отримання позитивних емоцій. Виховання необхідних вольових якостей - сумлінність, наполегливість, уважність, спостережливість.
ПІСОЧНА ТЕРАПІЯПісочна терапія – це один з методів арт-терапії, який передбачає взаємодію з піском. Він є способом спілкування дитини або дорослого з навколишнім світом і самим собою, а також засобом зняття внутрішньої напруги. Пісочна терапія є засобом усунення невпевненості у молодших школярів із загальним недорозвиненням мовлення. Пісочна терапія сприяє покращенню загального емоційного стану дитини, сприяє усуненню страху, негативних емоцій, переживань; розвиває уяву, творчий потенціал, мислення, мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику.
НЕСТАНДАРТНІ ТЕХНІКИ МАЛЮВАННЯДля роботи з дітьми з особливими потребами існують такі ізотерапевтичні техніки як малювання на склі, малювання пальчиками, малювання на мокрому папері. Малювання на креативній дошціМалювання на креативній дошці чудово допомагає подолати тривожність та переживання, пов'язані зі страхом помилитися. Адже, малюнок на склі можна у будь-який момент змінити, скорегувати або навіть витерти і створити новий. Таким чином дитина розуміє, що вона має право на помилки і виправлення. Чудовою альтернативою є малювання разом з дітками, адже це допомагає встановити контакт з дитиною, граючись. Командне малювання разом з іншими дітьми також допоможе навчитись висловлювати свою думку, уникати конфліктів, підтримувати контакт з іншими, разом йти до спільної мети.
НЕСТАНДАРТНІ ТЕХНІКИ МАЛЮВАННЯМалювання пальчиками. Такі заняття допомагають учням позбавитись страхів, стати більш впевненими у собі. Серед переваг цієї техніки виокремлюють свободу від соціального тиску, адже малювання пальцями можна прирівняти до гри з брудом, що завжди забороняється дітям. Це дозволяє вийти за рамки дозволеного, висловити свої бажання у соціально прийнятний спосіб. Ця методика є ефективною навіть для дітей з психофізичними вадами тому, що не вимагає високого розвитку дрібної моторики. Вона є дуже простою, не має встановлених правил. Малювання на мокрому паперіЗняти психоемоційне напруження та покращити самопочуття допоможе малювання на мокрому папері. Цей процес дарує щирі позитивні емоції, під час малювання діти з радістю спостерігають як розтікаються фарби по папері. З цією технікою дуже легко експериментувати з різними кольорами або ж спробувати намалювати з заплющеними очима, можна створити своєрідний колаж таких малюнків.
ПЕРФОКАРТИОбрази допомагають дітям з різними діагнозами. Давно відомо, наскільки важливі наочно-зорові форми пізнання для дітей з вадами слуху. У випадку інтелектуальних порушень візуалізація допомагає генералізувати поняття у процесі конкретно-наочного мислення (наприклад, завдання співвідносити зображення та предмет). Візуалізація — це те, що нині «показано» майже всім.
СКАФФОЛДИНГ –створення умов для підвищення успішності кожного учня. Кожна дитина має вчитися у «зоні найближчого розвитку», тобто робити те, що їй цікаво, але поки що неможливо опанувати без підтримки. Ніщо так не поліпшує мотивацію, як можливість впоратися із завданням і досягти успіху. Скаффолдинг — це процес, який дає можливість дитині розв’язати проблему, виконати завдання або досягти цілей, які знаходяться за межами її індивідуальних зусиль чи можливостей.
«Від успіху до успіху – в цьому й полягає розумове виховання важкої дитини. Якщо їй щось не вдалося сьогодні, – не оглушуйте її «двійкою». Не поспішайте застосовувати до неї інструкцію про оцінку успішності з усією суворістю. Слабка, квола рослина потребує спеціального догляду» Василь Сухомлинський
ВИСНОВОК Отже, можна стверджувати, що використання інноваційних технологій у процесі навчання осіб з особливими освітніми потребами відрізняється ефективністю, що виявляється в швидкій інтеграції людини в суспільство, розвитку її комунікативних навичок, освоєнні певного рівня освіти за рахунок варіативності використання досягнень науки і техніки в освітньому процесі.
Список використаних джерел: Аушев С. П. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі стала реальністю. [Електронний ресурс] / Сергій Павлович Аушев // Портал інклюзивної освіти "Джерело". – 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://inklyziya.blogspot.com/p/blog-page_28.html. Картотека сюжетно-рольових ігор. - Режим доступу до ресурсу: https://iqgra.com.ua/news/kartoteka-syuzhetno-rolovih-igor/Методика роботи з дітьми з особливими потребами. – Режим доступу до ресурсу: https://lebedynircentr.com.ua/index.php/info/vchuteldefectolog/metodukarobotu Сім прийомів, які допоможуть вчителю інклюзивного класу. – Режим доступу до ресурсу: https://osvitoria.media/experience/sim-pryjomiv-yaki-dopomozhut-vchytelyu-inklyuzyvnogo-klasu/