Методичний посібник. Дидактичні матеріали до уроків з математики

Про матеріал
Посібник містить 19 самостійних робіт, кожна з яких складається з варіантів. Дидактичні матеріали охоплюють теми шкільної програми з математики для 3 класу. Посібник для вчителів, учнів початкових класів, студентів.
Перегляд файлу

Управління освіти Шепетівської міської ради

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

image

 

Методичний посібник

 

 

 

 

 

 

 

 

2023

Управління освіти Шепетівської міської ради

 

 

 

 

 

                                                                      Дидактичні

 

                                                                           матеріали

 

                                                                    Математика

 

 

                                                                                         3 клас

 

 

Методичний посібник

 

 

Попова Юлія Андріївна, вчитель початкових класів Гімназії №4 ім.Валі Котика Автор і упорядник:

Ю.А. Попова – вчитель початкових класів Гімназії №4 ім.Валі Котика  м.

Шепетівки Рецензент:

Л.Д. Гаврилюк  – заступник з навчально – виховної роботи Гімназії №4 ім.

Валі Котика

м. Шепетівки

 

 

 

 

 

 

Посібник містить 19 самостійних робіт, кожна з яких складається з варіантів.

Дидактичні матеріали охоплюють теми шкільної програми з математики для 3 класу.

Посібник для вчителів, учнів початкових класів, студентів.

 

 

                                                                                  ЗМІСТ

Вступ

Тема №1. Нумерація трицифрових чисел. Міри довжини і маси. ……….5

 Нумерація трицифрових чисел. Задачі на спільну роботу………………………………….6

 Читання й запис трицифрових чисел. Творча робота над задачею……………………….10

Читання й запис трицифрових чисел. Випадки додавання і віднімання, пов’язані з

нумерацією……………………………………………………………………………………14

Письмова нумерація трицифрових чисел. Додавання і віднімання круглих чисел……..16 

Тема №2. Додавання і віднімання в межах 1000. …………………………18

Додавання і віднімання круглих чисел без переходу через розряд………………............19

Усне додавання і віднімання круглих чисел з переходом через десяток…………...........21

Усне додавання і віднімання круглих чисел…………………………………….................23

Тема №3. Множення і ділення в межах 1000…………………………….....27

Множення і ділення з числами 0 і 1, 10 і 100……………………………………………….28

Множення і ділення  розрядних чисел на розрядні………………………………………..31 Множення двоцифрових чисел на одноцифрові………………………………..................34

Випадки множення і ділення круглих чисел, які зводяться до табличних………............37

Ділення двоцифрового числа на одноцифрове…………………………………………….40

Ділення двоцифрових чисел на двоцифрові………………………………………..............43

Знаходження частини числа, значень числових і буквених виразів……………...............46

Ділення з остачею………………………………………………………………………........47

Тема №4. Письмове множення і ділення на одноцифрове……………….48

Письмове множення на одноцифрове число. Ділення з остачею…………………………49

Письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрове………………………………….50

Письмове і усне виконання арифметичних дій. Задачі на 3 дії……………………..........51

Висновки……………………………………………………………………………………..53

Список використаної літератури………………………………………………57

ВСТУП

 

 

«Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер»

 

В.Сухомлинський

Математика – складна наука, але навчитися обчислювати, вміти творчо мислити, щоб розв’язувати завдання, необхідно кожному, бо з цим доведеться зустрічатися на кожному кроці життя, як в школі, так і після її закінчення.

У кожній роботі здебільшого пропонуються завдання, що мають спільну пізнавальну мету. 

До багатьох завдань першого і другого варіантів даються зразки розв`язання і зразки оформлення записів.

Виконання завдань з посібника формує навички розв’язування прикладів, сприяє розвитку спостережливості, старанності, вміння орієнтуватися у незвичних ситуаціях, робити узагальнення та розвивати наочне образне мислення, сприятиме розвиткові творчих здібностей учня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image

 

image 

 

 

Робота №1.Нумерація трицифрових чисел. Задачі на спільну роботу.

Варіант 1

1.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 90, 100, 140, 149, 161,198.

2.     Розклади числа на розрядні доданки: 88, 132, 196, 190.

Зразок. 151 = 100 + 50 + 1

3.     Обчисли.

400 + 5                  100 + 80                         100 + 70 + 2

543 – 40                 100 + 4                          100 + 30 + 4

300 – 1                   600 + 20                              

4.     Один слюсар за одну годину ремонтує 5 деталей, а другий – 4. Скільки деталей вони відремонтують разом за 7 годин?

 

Варіант 2

 

 

1.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 47, 127, 134,67, 154,167

2.     Розклади числа на розрядні доданки: 83,159,171,199,109

Зразок. 168 = 100 + 60 + 8

3.     Обчисли.

100 + 30 + 6           100 + 60 + 5

100 + 40100 + 60 + 6

100 + 8

4.     Одна друкарка друкує за годину 4 сторінки, а друга – 3 сторінки. Скільки сторінок вони надрукують разом за 6 годин?

 

 

 

Варіант 3

1.     420 = …дес.                                670 = …дес. 300 = … сот.                               127 = … од. 562 = … од.                                 567 = … сот.

2.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 50, 128, 100, 149, 181, 190.

3.     Розклади числа на розрядні доданки: 61, 134, 189, 190. Зразок. 162 = 100 + 60 + 2

4.     Обчисли.

100 + 90 + 9             100 + 10          100 + 40          100 + 50 + 5

5.     За 5 блокнотів заплатили 25 гривень. Скільки гривень коштує 3 таких блокноти?

6.     * Запиши два двоцифрові числа, що діляться на 3. Перевір, чи ділиться сума цифр цих чисел на 3.

 

Варіант 4 

1.     560 = … сот.                      678 = … дес.

200 = … сот.954 = … од.

788 = … од.                       167 = … дес.

2.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 49, 100, 158, 159, 180, 197.

3.     Розклади числа на розрядні доданки: 21,17, 138, 111, 170.

Зразок. 153 = 100 + 50 + 3

4.     Обчисли.

100 + 30 + 3          100 + 1         100 + 7      100 + 70

5.     У майстерні було 72 м тканини. 45 м витратили на жіночі плаття, а з решти тканини пошили 9 дитячих костюмів. Скільки метрів тканини пішло на один дитячий костюм?

6.     Запиши у вигляді рівності таке твердження: 45 більше від 9 у 5 разів.

 

Варіант 5.

1.     Постав потрібний знак:

721 … 271               142 … 241

2.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 29, 31, 100, 168, 169, 180

3.     Розклади числа на розрядні доданки: 19, 55, 155, 181, 190.

Зразок. 113 = 100 + 10 + 3

4.     Обчисли.

100 + 20 + 3      100 + 30   100 + 3   100 + 0

5.     Перший хлопчик за одну годину викопує 5 ямок для посадки дерев, а другий – 4. За скільки годин хлопчики разом викопають 27 ямок?

6.     * На які два доданки можна розкласти число 10? Знайди добуток кожної пари чисел. Для якої добуток буде найбільшим?

 

Варіант 6

1.     Постав потрібний знак:

621 … 521                 678 … 608

2.     Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 39, 61, 100, 146, 120.

3.     Розклади числа на розрядні доданки: 18, 58, 243, 172, 130.

Зразок. 125 = 100 + 20 + 5

4.     Обчисли.

100 + 20 + 5               100 + 90            100 + 9       100 + 3

5.     Один токар виготовляє за 1 год. 4 деталі, а другий – 5 деталей. За скільки годин вони разом виготовляють 36 деталей?

6.     * Микола вирізав 8 трикутників, а квадратів у 7 разів більше. Василь вирізав 6 трикутників, а квадратів у 9 разів більше. Хто з хлопчиків вирізав більше квадратів?  На скільки більше?

 

 

 

 

image 

 

 

image 

Робота №2.Читання і запис трицифрових чисел. Творча робота над задачею.

 

                                                                                                   Варіант 1        

1.                       Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку

таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.

 

Сотні

Десятки

Одиниці

**

***

****

****

**

*

***

***

***

 

2.                       Запиши цифрами числа, в яких:

2 с. 3 д. 1 од.;            4 с. 5 д.;                 2 с. 7 од.;                    7 с.

  Зразок. 3 с. 4 д. 7 од. = 347

3.     Запиши в копійках:

3 грн. 37 к.,                 8 грн 5 к.,             7 грн. 50 к.

4.     У юннатів було 12 сірих кролів, чорних кролів було у 2 рази менше, а білих – у 3 рази менше, ніж сірих. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?

12 : 2                  12 – 12 : 2                   12 : 3 + 12 : 2

12 : 3                  12 + 12 : 3                   12 : 2 - 12 : 3

5.     Знайди половину від 1 дм.

 

Варіант 2 1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.

 

Сотні

Десятки

Одиниці

***

**

*******

*****

*

***

***

*****

******

 

2.       Запиши цифрами числа, в яких:

3   с. 4 д. 7 од.;            5 с. 8 д.;                 4 с. 9 од.;                    5 с.

  Зразок. 3 с. 4 д. 7 од. = 347

3.       Запиши в копійках:

3   грн. 50 к.,                 5 грн 5 к.,             8 грн. 25 к.

4.       Господиня купила 15 яблук, груш у з рази менше, а лимонів у 5 разів менше ніж яблук. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?

15 : 3                  15 – 15 : 3                   15 : 3 + 15 : 7

15 : 5                  15 + 15 : 5                   15 : 3 - 15 : 5

5.       Знайти п`яту частину від 1 дм.

 

Варіант 3 1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.

 

Сотні

Десятки

Одиниці

*

**

***

****

***

 

***

 

******

 

2.       Запиши цифрами числа, в яких:

7 с. 7 д. 5 од.;            8 с. 4 д.;                 9 с. 1 од.;                    2 с.

 

3.       Запиши в копійках:

4 грн. 85 к.,                 7 грн 2 к.,             9 грн. 20 к.

4.       У господині було 9 індиків, курей – у 2 рази більше, а качок – у 3 рази менше, ніж індиків. Про що дізнаємося, коли обчислимо значееня виразів?

9 * 2                9 – 9 : 3                    9 * 2 – 9 : 2  9 : 3                 9 – 9 * 2                   9 + 9 * 2 + 9 : 3

5.       Знайти п`яту частину від 2 дм.

 

Варіант 4

1.     Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.

 

Сотні

Десятки

Одиниці

*

**

****

***

****

**

**

 

****

 

2.     Запиши цифрами числа, в яких:

6 с. 4 д. 7 од.;            5 с. 8 д.;                 8 с. 5 од.;                    4 с.

 

3.     Запиши в копійках:

2 грн. 25 к.,                 5 грн 5 к.,             3 грн. 50 к.

4.     У дівчини було 15 конвертів, кольорових листівок було у 3 рази менше, а простих – на 5 більше ніж конвертів. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?

15 : 3                     15 : 3 + (15 + 5)                   15 + 15 : 3

15 + 5                    (15 + 5) : (15 : 3)                  15 – 15 : 3

 

5.     Знайти четверту частину від 2 дм.

6.     * Перевір, чи є число 5 розв`язком рівняння (25 – х ) : 5 = 4

 

Варіант 5

 

1.     Накресли в зошиті нумераційну таблицю. Запиши в ній числа.

4 с. 2 д. 7 од.;               5 с. 1 д. 8 од.;             9 с. 7 д.;             8 с. 8 од.;

Двісті сорок три, сімсот десять, триста три;

 

2.     Запиши найбільше число другої сотні, і найменше – четвертої сотні.

3.     Запиши в копійках:

3 грн.,                  6 грн. 6 к.,                9 грн. 60 к.,

4.     В автопарку було 27 автобусів, вантажних машин було у 9 разів менше, а легкових – на 18 менше, ніж автобусів. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?

27 : 9                27 + (27 - 18)                       27 + 27 : 9 + (27 -18)

27 - 18             (27 - 18) : (27 : 9)              (27 - 18) – 27 : 9

5.     Знайти п`яту частину від 4 дм.

6.     Запиши двоцифрове число, в якого число десятків на 3 менше від числа одиниць, а сума цифр дорівнює 7.

 

Варіант 6

1.     Накресли в зошиті нумераційну таблицю. Запиши в ній числа.

5 с. 3 д. 8 од.;               4 с. 7 д. 1 од.;             5 с. 7 д.;             5 с. 5 од.;

Двісті сорок три, сімсот десять, триста три;

 

2.     Запиши найбільше число третьої сотні, і найменше – другої сотні.

3.     Запиши в копійках:

7 грн.,                  4 грн. 4 к.,                7 грн. 30 к.,

4.     В отарі було 36 овець, баранів – у 9 разів менше, а ягнят – на 18 більше, ніж овець. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?

36 : 9                36 + (36 + 18)                       36 + 36 : 9 + (36 +18)

36 + 18             (36 + 18)  - 36 : 9              36– 36 : 9

5.     Знайти шосту частину від 3 дм.

6.     Запиши двоцифрове число, в якого сума цифр дорівнює 8, а число десятків 5.

 

 

 

image 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageРобота №3.Читання і запис трицифрових чисел. Випадки додавання і віднімання, пов`язані з нумерацією.

 

Варіант 1

1. Виконай дії.

100 + 50                           400 + 40 + 4

100 + 100 + 100               600 + 100

100 + 70 + 2                     200 + 3

800 – 100                          1000 – 100

2.Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 347, 450, 805, 333.

Зразок. 485 = 400 + 80 + 5

3.Запиши число, що передує кожному з чисел: 427, 480, 200, 444.

Зразок. Числу 285 передує 284. 4. Запиши цифрами числа: двісті сорок сім, триста двадцять три, чотириста, вісімсот, п`ятдесят, шістсон сім, двісті двадцять два.

5.     На дослідній ділянці посіяли 40 кг пшениці, жита – у 5 разів менше, ніж пшениці, а гречки – у 8 разів менше, ніж пшениці і жита разом. Скільки посіяли гречки?

6.     imageimage7 м 05 см =         см            5 дм =       image   см            4 см 8 мм =           мм

 

Варіант 2

 

1.     Виконай дії.

100 + 70                           500 + 10 + 6

400 + 300                         800 + 100

100 + 70 + 7                     600 + 3

900 – 100                          1000 – 200

2.     Запиши число, яке передує кожному з чисел : 237, 320, 300,222.

3.     Запиши цифрами числа: триста сорок вісім, чотириста десять, вісімсот, вісімдесят, триста дев`ять, триста тридцять три.

4.     На дослідній ділянці зібрали 48 кг жита, проса у – 8 разів менше, ніж жита, а гречки – у 6 разів менше, ніж жита і проса разом. Скільки зібрали гречки?

5.     imageimageimageimage8 м 06 см =         см            6 дм =          см            6 см 8 мм =           мм Варіант 3

1.     Виконай дії.

700 + 100 + 100                   100 + 50 + 5

300 + 7                                  300 + 60

100 + 40                                700 + 70 + 7

1000 – 100                             400 – 1

2.     Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 473, 599, 760, 804.

3.     Запиши число, що передує кожному, з цих чисел 765, 399,800, 370, і число, наступне за кожним із ним.

4.     Запиши цифрами числа: сто дев`ятнадцять, вісімсот вісімдесят вісім, чотириста сорок, чотириста чотири, чотириста чотирнадцять, двісті.

5.     Юннати доглядали 6 телят і таку ж кількість овець. За день вони дали всім телятам 48 кг кормів. Одній вівці на день давали на 3 кг кормів менше, ніж теляті. Скільки кілограмів кормів давали юннати всім вівцям за день?

    

6.     imageimage8 м 9 см =         см           4 дм 3 см  =   см            5 см 3 мм =      мм

 

Варіант 4

 

1.     Виконай дії.

600 + 100 + 100                      100 + 60 + 7

200 + 9                                     200 + 60

100 + 50                                   600 + 60 + 6

1000 – 100 – 100                      300 – 1

2.     Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 583, 699, 860, 907.

3.     Запиши число, що передує кожному з чисел: 867,499, 900, 670, і число, наступне за кожним із них.

4.     Запиши цифрами числа: двісті вісімдесят, сімсот сімдесят сім, триста сорок, п`ятсот чотири, триста чотирнадцять, триста.

5.     Юннати доглядали 8 телят і таку ж кількість овець. За день вони дали всім телятам 56 кг кормів. Одній вівці на день давали на 4 кг кормів менше, ніж теляті. Скільки кілограмів кормів давали юннати всім вівцям за день?

  см            8 см 3 мм =  

    

6.     image9 м 04 см =         см        6 дм 2 см     мм

 

`

 

Робота №4.Письмова нумерація трицифрових чисел. Додавання і віднімання круглих чисел. Ускладнені задачі на суму трьох доданків.

 

Варіант 1

 

1.     Математичний диктант

image Запиши цифрами такі числа: триста п`ять, сімсот, сорок три, чотириста три, двісті двадцять два, триста тридцять.

image Запиши попереднє і наступне числа для числа 500.

 Запиши, скільки десятків у числі 480.

 Запиши в сантиметрах 2 м 40 см, 5 м 68 см.

2.     70 + 80          800 – (600 - 200)           5 м + 4 м + 9 м

140 – 90        800 – 600 – 200             12 м – 7 м + 4 м

3.     Сума трьох доданків 200. Перший доданок 100, другий – на 20 менший від нього. Знайди третій доданок.

Вказівка.Знайди спочатку другий доданок.

4.     * Кожні 10 ґудзиків робітниця пришивала до однієї картонної смужки. Кожні 10 смужок вона зв`язувала в один пучок. У неї вийшло 7 пучків, 5 смужок і 8 окремих ґудзиків. Скільки було всього ґудзиків?

 

Варіант 2

 

1.     Математичний диктант.

image  Запиши цифрами такі числа: сімсот три, вісімсот, триста два, тридцять два, сто одинадцять,  сімсот двадцять.

image Запиши попереднє і наступне числа до числа 200.

 Запиши, скільки десятків у числі 640.

 Запиши в сантиметрах 6 м 50 см, 2 м 32 см.

2.     60 + 50                         6 м + 3 м + 12 м           120 – 30                        14 м – 8 м + 6 м

600 – (700 - 400)

800 – 400 – 100

3.     Сума трьох доданків 150. Перший доданок 40, другий – на 30 більший від нього. Знайди третій доданок.

Вказівка. Знайди спочатку другий доданок.

4.     * Запиши всі можливі трицифрові числа за допомогою цифр 2 і 7

 

Варіант 3

1.     Математичний диктант.

image Запиши цифрами такі числа: двісті дев`яносто, триста, вісімнадцять, сто вісімдесят, дев`ятсот один, чотириста.

image Запиши попереднє і наступне числа до числа 200.

 Запиши, скільки десятків у числі 385.

 Запиши в сантиметрах 8 м 06 см, 7 м 40 см.

2.     80 + 60         700 – (500 - 200)         14 м + 2 м + 7 м

130 – 60        700 – 500 – 200           21 м – 3 м – 8 м

3.     Сума трьох доданків 200. Перший доданок 60, другий – на 20 більше від нього. Знайти третій доданок.

4.     * Андрій зірвав 36 горіхів.

-         Дай мені третину від третини твоїх горіхів, - попросила сестра.

-         Візьми половину від половини всіх горіхів, - відповів брат.

Скільки горіхів попросила сестра і скільки дав їй брат?

 

Варіант 4

1.     Математичний диктант.

image Запиши цифрами такі числа: двісті вісімдесят, чотириста, дев`ятнадцять, сто дев`яносто, вісімсот один, триста.

image

image Запиши попереднє і наступне числа від числа 300.

 Запиши, скільки десятків у числі 495.  Запиши в сантиметрах 9 м 07 см, 6 м 50 см.

2.     70 + 40                900 – (300 + 400)            25 м – 17 м – 2 м

110 – 90               900 – 300 + 400              14 м – 7 м – 3 м

3.     Сума трьох доданків 400. Перший доданок 200, другий – на 40 менший від нього. Знайди третій доданок.

4.     * Запиши всі можливі трицифрові числа, користуючись цифрами 2 і 6

Наприклад, 266

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:ДОДАВАННЯ І

ВІДНІМАННЯ

В МЕЖАХ 1000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image 

 

Робота №1.Додавання і віднімання круглих чисел без переходу через розряд. розширена задача на зведення до одиниці, перший вид. рівняння.

 

Варіант №1

 

1.     Обчисли.

950 – 610                      840 – 110 + 30 320 + 470                      650 + 40 - 400

840 – 230                       2 м 40 см – 10 см

440 + 350                       8 дм 6 см – 4 дм

2.     У п`яти  малих відрах 35 л води. Скільки літрів води в дев`яти великих відрах, якщо у великому відрі на 2 л води більше, ніж в малому?

3.     Х + 420 = 680              400 – Х = 40               Х : 9 = 3

4.     До числа 4 допиши справа таку цифру, щоб дістало число, яке б ділилося на 6.

 

Варіант 2

1.     Обчисли.

540 – 320                     640 + 120 + 30

330 + 150                     430 + 30 - 300

870 – 2203 м + 50 см - 40

520 + 2407 дм 8 см – 2 дм

2.     Маса п`яти однакових динь 10 кг. Яка маса восьми однакових кавунів, якщо кавун на 3 кг важчий за диню?

3.     150 + Х = 680                540 – Х = 30                       Х : 9 = 3

4.     Учні зібрали 40 марок. На одній сторінці альбому вони наклеїли 10 марок, а решту наклеїли по 6 на сторінці. Скільки сторінок в альбомі зайняли марки?

 

Варіант №3

 

 

1.     Обчисли.

740 – 130                  660 – 210 + 40    540 + 330                    370 + 20 - 200

950 – 340                    8 м 09 см – 4 см

220 + 170                    7 дм 9 см – 5 дм

2.     У восьми бідонах 48 л молока. Скільки літрів молока у дев`яти каструлях, якщо в кожній каструлі у 3 рази молока менше, ніж в одному бідоні?

3.     560 + Х = 790                540 – Х = 400                     Х : 8 = 4

4.     Яблунь і груш у шкільному саду росло 24. Груші становили третю частину всіх дерев. Скільки яблунь було в саду?

 

Варіант 4

1.     Обчисли.

620 – 310                      680 + 10 - 400

430 + 140                      770 – 320 + 30

340 + 150                       6 дм 5 см – 3 см

630 – 210                       9 м 08 см – 6 см

2.     У трьох менших рядках було 12 кущів порічок. Скільки кущів порічок було у шести більших рядках, якщо у більшому рядку кущів порічок у 2 рази більше, ніж у меншому?

3.     180 – Х = 60               100 + Х = 280                   Х : 6 = 2

4.     Маса трьох однакових менших посилок 18 кг. Більша посилка на 2 кг важча, ніж менша. Яка маса більших посилок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageРобота №2.Усне додавання і віднімання круглих чисел з переходом через десяток. Розширена задача на зведення до одиниці.

 

Варіант №1

 

1.     Обчисли.

460 + 270                                   520 - 90

300 – 20                                      630 - 80

170 – 440                                    1 м 20 см + 80 см

340 + 160                                    360 см + 40 см

2.     У майстерні було 63 м тканини. Частину цієї тканини витратили на пошиття 9 костюмів, 3 м на кожний. На скільки менше витратили, ніж залишилося?

3.     У чотирьох малих каністрах було 16 л олії. Одна велика каністра вміщує олії у 2 рази більше, ніж мала. Скільки потрібно великих каністр, щоб розлити 24 л олії?

4.     * Склади за коротким записом задачу і розв`яжи її.

 

Пшона                    - 120 кг

image?Рису                        - 20 кг

Манної крупи        - на 140 кг більше, ніж пшона

 

Варіант 2

1.       Обчисли.

150 + 580              520 - 380

520 – 50                 360 + 370

400 – 30                 370 см + 30 см

710 – 30                 2 м 60 см + 40 см

2.       У сувої було 60 м тканини. Частину цієї тканини витратили на пошиття 8 сукенок, по 4 м на кожну. На скільки більше витратили тканини, ніж залишилося?

3.       У 5 менших пакетів розсипали 10 кг пшона. В один більший пакет вміщується пшона на 2 кг більше, ніж у менший. Скільки потрібно більших пакетів, щоб розсипати 20 кг пшона? 4. * Склади за коротким записом задачу і розв`яжи її.

 

         Качок   - 240

image?        Гусей    - 60

          Курей   - на 310 більше, ніж качок

 

Варіант 3

1.     Обчисли.

900 – 90                           240 - 60

360 + 480                         370 - 90

840 + 160                         2 м 30 см + 70 см

280 + 170                         240 см + 60 см

2.     В одному бідоні 15 кг меду, а в другому – на 3 кг менше. Цей мед розлили в банки, по 3 кг у кожну. Скільки зайняли банок?

3.     У 5 однакових банок розлили 15 л олії, а 40 л олії розлили в сулії. Місткість сулії на 2 л більша, ніж місткість банки. Скільки сулій заповнили олією?

4.     image* Який  знак потрібно поставити між виразами 4 + а * 9          (4 + а) * 9, якщо а – натуральне число?

 

 

Варіант №4

 

1.     Обчисли.

600 – 60                          750 - 80

250 + 370                        430 - 80

640 + 270                        5 м 60 см + 40 см

540 + 160                        430 см + 70 см

2.     В одному мішку 45 кг цибулі, а у другому на 18 кг менше. Усю цибулю розсипали у ящики по 9 кг у кожний. Скільки зайняли ящиків?

3.     У 6 однакових пакетів розсипали 12 кг круп, а 30 кг розсипали в торбинки. Місткість торбинки на 3 кг більша, ніж місткість пакета. Скільки потрібно було торбинок?

4.     image* Який знак треба поставити між виразами а * 8 – 6         (а - 6) * 6, якщо а – натуральне число?

 

 

 

 

 

image     Робота №3.Усне додавання і віднімання круглих чисел. Письмове додавання і віднімання. Задачі, які включають суми трьох і двох чисел.

Варіант №1

 

1.     Обчисли письмово.

83 + 405              869 – 54                688 – 353              123 + 266

2.     Обчисли.

800 -340               600 – (90 -40)                 270 +450 - 200

370 - 290        270 + 680 + 50                650 – 380 – 90

3.     За 3 дні у магазин завезли 958 кг овочів. За перших два дні привезли 622 кг, а за другий і третій 521 кг. Скільки овочів привезли другого дня?

4.     Запиши чотири трицифрових числа, в яких кожна наступна цифра на 1 більша від попередньої.

Наприклад: 345.

 

 

Варіант №2

1.     Обчисли письмово.

134 + 232             765 – 321              47 + 502               768 – 26

2.     Обчисли.

410 – 230                800 – (80 - 30)              350 + 280 +400

350 + 260                340 + 260 +120            770 – 390 – 70

3.     За три дні в магазині продали 846 м тканини. За перші два дні продали 560 м, а за другий і третій – 632 м. скільки тканини продали другого дня?

4.     * Запиши чотири трицифрових числа, в яких кожна наступна цифра на 2 більша від попередньої.

 

Варіант №3

1.     Обчисли письмово.

75 + 621             224 + 135            754 – 233             649 – 35

2.     810 – 290           800 – (60 + 90)           320 – 80 +240

700 – 350           340 + 380 + 7             680 – 190 -60

3.     В їдальні за 3 дні витратили 878 кг картоплі. За перших два дні витратили 566 кг, а за другий і третій – 623 кг. Скільки картоплі витратили другого дня?

4.     * Порівняй вирази а + 2 bi  2a + b, коли відомо, що а у 2 рази більше ніж b.

 

Варіант №4

1.     400 – (20 + 90)            350 + 480 + 50             750 - 180 380 – 70 – 120             520 – 60 + 380              500 – 330

2.     Обчисли письмово.

571 + 25        688 – 354         225 + 354           784 – 63

3.     Маса барана, вівці і ягняти 97 кг. Маса барана і вівці 87 кг, а маса вівці і ягняти на 42 кг менша. Знайди масу вівці.

4.     * Які з тверджень правильні: 70 більше від 90 на 20; 1 м = 100 см; квадрат не є прямокутним.

 

 

Варіант №5

1.     Обчисли письмово.

534 + 25        654 – 42        654 – 321             342 + 314

2.     Обчисли.

640 – 30 – 200                 500 – (50 + 30)             540 - 160

450 – 70 + 290                 240 + 180 + 30              400 -220

3.     Маса страуса, індика і гуски 91 кг. Маса страуса і індика 85 кг, а індика і гуски 21 кг. Знайти масу кожного птаха.

4.     * Які з тверджень правильні: 60 менше від 80 на 20; 1м дорівнює 100 дм; квадрат не є чотирикутником.

 

 

image 

imageРобота №4.Письмове додавання і віднімання. Задачі на 2 – 3 дії.

 

Варіант №1

 

1.     Обчисли письмово.

257 – 186                621 - 43

955 – 428                364 + 28

257 + 153                940 – (573 - 94)

647 + 228                770 – (321 + 291)

2.     Периметр прямокутника 18 см. Його довжина 7 см. На скільки ширина менша довжини?

3.     * На 6 великих і 2 малих альбоми витратили 68 аркушів паперу. На кожний великий альбом витратили по 9 аркушів. Скільки аркушів витратили на кожний малий альбом?

4.     * Дано вираз с + k. Запиши вираз, значення якого у 3 рази менше від значення даного.

 

Варіант №2

1.     Обчисли письмово.

657 – 328               546 + 254               437 + 65             480 – (543 – 49)

657 – 238               154 + 367             572 - 66             780 – (245 + 348)

2.     У 3 ящики розклали порівну 24 кг буряків. З одного ящика забрали 5 кг буряків. Скільки кілограмів буряків залишилося у цьому ящику?

3.     * У п`ятилітрових і трилітрових банках 48 л квасу. Трилітрових банок

6. Скільки п`ятилітрових банок?

4.     * До двоцифрового числа приписали зліва цифру 5. Як змінилося число?

 

Варіант №3

1.     Обчисли письмово.

695 – 357          295 + 314               345 + 29                 840 – (430 - 70)

550 – 241          458 + 36                 435 – 26                 720 – (511 + 131)

2.     Периметр трикутника 60 см. Найбільша його сторона дорівнює 25 см, а найменша – 15 см. На скільки середня сторона коротша від найбільшої?

3.     * У трьох більших і двох менших ящиках разом 39 кг слив. В одному більшому ящику вміщується 9 кг слив. Скільки слив вміщується в одному меншому ящику?

4.     * На передніх лапах у кішки 5 пальці, а на задніх – по 4. Скільки всього пальців у кішки?

 

Варіант №4

1. Обчисли письмово.

660 – (180 - 89)            246 + 134           655 – 328               355 + 26

720 – (519 + 191)         572 + 297            370 - 242               677 – 38 2. Довжина першої смужки 30 см, а друга смужка коротша від неї на 14 см. На скільки сантиметрів половина другої смужки коротша від першої смужки?

3.     * маса 6 однакових індичок і 4 однакових гусок 78 кг. Маса гуски 6 кг. Знайди масу індички.

4.     * З 10 однакових паличок склали 3 однакові квадрати. Які дві палички треба забрати, щоб утворився прямокутник?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант №5

 

1.     Обчисли письмово.

755 – 427             356 + 144                 355 + 36               760 – (180 - 89)

470 – 252             573 + 286                  877 – 38              820 – (419 + 191)

2.     Довжина першої смужки 40 см, а друга смужка коротша від неї на 16 см. На скільки сантиметрів третина другої смужки коротша від першої смужки?

3.     * Маса 5 однакових індичок і 3 однакових гусок 63 кг. Маса гуски 6 кг. Знайди масу індички.

4.     * З 13 однакових паличок склали чотири однакові квадрати. Які три палички треба забрати, щоб утворився прямокутник?

 

 

 

 

 

image

 

 

image 

Робота №1.Множення і ділення з числами 0 і 1, 10 і 100. Задачі на порівняння двох часток.

Варіант №1

                                                                         1.      (7 + 1) * 1              10 * 0 + 3                    (8 * 8)

*1

7 + 1 * 1                 20 * 10 – 10                 4 : 4 * 2

90 : 9                      100 : 10 +1                   100 * - 10 * 8

(4 - 4) *0                100 * 8

4 – 4 * 0                 10 * 7

 

2.     У 6 ящиках порівну розклали 54 кг вишень, а у 9 ящиків – 36 кг малини. Порівняй масу вишень і малини в одному ящику.

3.     Для ремонту двох будинків витратили 15 банок фарби, по 4 кг в кожній. Для першого будинку витратили 6 банок. Скільки кілограмів фарби витратили для ремонту другого будинку?

 

 

imageІ будинок  -  6 банок  15 банок ІІ будинок  - ?

В одній банці 4 кг фарби

4.     * Довжина прямокутника 12 см. Яка має бути його ширина, щоб прямокутник можна було розрізати на дві однакові частини, з яких можна скласти квадрат? Накресли такий прямокутник.

Варіант №2

 

1.     (4 + 1) * 1           (5 - 5) * 0             10 * 0 + 6            100 *6

5 + 5 * 1             3 – 3 * 0                30 * 10                 10 * 8

80 : 8                   600 : 6                  100 : 10 + 6         1 * 1 – 1

2.     У 7 ящиках розклали порівну 42 кг слив, а у 8 ящиків – 72 кг груш. Порівняй масу слив і масу груш в одному ящику.

3.     У магазині було 40 велосипедів. За день продали п`яту частину велосипедів. Скільки велосипедів залишилося у магазині?

4.     * З чотирьох однакових квадратів склали один великий. Знайди його периметр, якщо периметр малого квадрата 12 см.

 

 

Варіант №3

1.        Обчисли.

(1  + 4) * 1               10 * 0 + 5

1 + 9 * 1                  70 * 10 - 70

40 : 4                       100 : 100 + 1

(2  - 2) * 0                 100 * 8

(3  – 3 * 0                   10 * 3

300 : 3                      0 : 2 + 1

2.        У 8 пакетів розсипали порівну 24 кг пшона, а в 9 пакетів – 18 кг. Порівняй місткість пакетів.

3.        У 16 – квартирному будинку провели електрику. У дев`яти квартирах було по 6 лампочок, а в кожній з решти квартир – на 1 лампочку менше. Скільки всього лампочок було в решті квартир?

4.        * Добери по 4 значення букв c i k, при яких c: k = 5.

5.        * Користуючись першим прикладом, знайди зручним способом суму чисел у другому і третьому прикладах.

(4  + 9 + 6 = 19              14 + 19 + 16 =                   24 + 29 + 26 =

 

 

 

Варіант №4

 

1.     Обчисли.

(1+ 6) *1                 10 * 0 + 30

1 + 6 *1                   30 * 10 - 30

70 : 7                       10 : 10 - 30

(5 - 5) * 0                 10 : 10 + 1 : 1

5 – 5 * 0                  100 * 6 – 10 * 6

400 : 4                      6 : 6 * 3

2.     У 6 самоварів розлили порівну 36 л води, а в 4 чайники – 12 л води. Порівняй місткість самовара і чайника.

3.     У їдальні було 36 л капусти. За день використали її четверту частину. Скільки капусти залишилося в їдальні?

4.     * Один учень за тиждень одержав 6 оцінок. Чи є в нього оцінки, що повторюються?

5.     * Користуючись першим прикладом, знайди зручним способом суму чисел у другому і третьому прикладах.

3 + 8 + 6 = 17            13 + 18 + 16 =               23 + 28 + 26 = 

 

Варіант №5

1.     Обчисли.

(4 + 1) * 1                  10 * 0 + 1

4 + 1 * 1                      40 * 10 – 40

80 : 8                          100 : 10 + 1

(3 - 3) * 0                   100 * 9

8 – 8 * 0                      10 * 9

800 : 2                          12 : 3 + 1

2.     З 40 см дроту зігнули квадрат, а з 27 см – рівносторонній трикутник. Порівняй довжини сторін квадрата і трикутника.

3.     Склади задачу, користуючись малюнком і розв`яжи її.

                                                    100                                              10

imageimage І      

?  ІІ

 ІІІ

 

4.     * Котра тепер година, якщо від початку доби минуло у 2 рази більше часу, ніж залишилося до кінця доби?

 

 

 

image 

 

imageРобота №2.Множення і ділення розрядних чисел на розрядні. Ділення числа на добуток і суми на число. Складання обернених задач.

 

Варіант №1

1.     Обчисли.

20 * 3                             600 : 2 + 800 : 4             

80 : 4                              (600 + 200) : 4

24 : (4 * 2)                      800 : 200

7 * 30 – 20                      800 : 20

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

54 : 18           72 : 18             48 : 16       81 : 27

Зразок. 56 : 28 = 56 : (7 * 4) = (56 : 7) : 4 = 8 : 4 = 2

 

3.     У магазині було 60 м шовку. Коли кільком покупцям продали його по 4 м, то залишилося ще 20 м тканини. Скільком покупцям продали шовк? Розв`язування. 

1)       60 – 20 = 40 (м)

2)       40 : 4 = 10 (м)

Відповідь: 10 покупцям.

4.     *  У діжці 40 кг квашених огірків, що на 32 кг більше, ніж маса порожньої діжки. Яка маса діжки з огірками?

 

Варіант №2

1.     30 * 2                           800 :  2 + 600 : 3

100 : 2                          (1000 - 900) : 2

36 : (3 * 2)                    600 : 200

6 * 30 – 40                    600 : 2

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

64 : 16               54 : 27          72 : 24              48 : 12

Зразок. 56 : 28 = 56 : (7 * 4) = (56 : 7) : 4 = 8 : 4 = 2

3.     У мішку було 50 кг цукру. Коли кільком покупцям продали його по 3 кг кожному, то залишилося ще 32 кг цукру. Скільком покупцям продали цукор?

4.     * У ящику 10 кг картоплі, що на 9 кг більше, ніж маса порожнього ящика. Яка маса порожнього ящика?

 

Варіант №3

1.     Обчисли.

40 * 6                            900 : 3 + 600 : 3

60 * 3                            (900 + 100) : 10

28 : (7 * 2)                    900 : 300

8 * 40 – 30                    900 : 30

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

64 : 16               42 : 14                 63 : 21                   72 : 24

3.     Маса двох бочок з рибою 98 кг. Маса однієї порожньої бочки 10 кг. Скільки кілограмів риби у двох бочках?

Для перевірки склади і розв`яжи обернену задачу, в якій треба знайти число 98.

4.     * В одному баку було 50 відер води, а у другому – 35. За один і той самий час з баків виливається однакова кількість води. Скільки води буде в другому баку, якщо в перщому залишилося 28 відер?

 

Варіант №4

 

1.     Обчисли.

30 * 3                              200 : 2 + 600 : 2

20 * 2                              (200 + 600) : 2

48 : (2 * 4)                       400 : 200

8 * 60 – 90                       400 : 20

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

24 : 12                   32 : 16                 28 : 14                   48 : 24

3.     На початку року в дітей було 8 кролів, а наприкінці року їх стало в 4 рази більше. На скільки більше кролів стало наприкінці року?

4.     * Братові 12 років, а його сестрі 7. Скільки років буде братові, коли сестрі стане скільки, скільки йому тепер?

 

Варіант №5

1.     Обчисли.

90 * 3                                 400 : 2 + 900 : 3

20 * 8                                  (400 + 400) : 10

36 : (2 * 3)                          600 : 200

7 * 70 – 80                          600 : 20

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

56  14               36 : 18                54 : 27              81 : 27

3.     * У дійниці було 9 л молока. Ним наповнили 4 глечики місткістю 2 л кожен. Скільки молока залишилося в дійниці?

4.     * Склади всі трицифрові числа з цифр 5, 7, 9. Знайди суму найбільшого і найменшого.

 

Варіант №6    

1.     Обчисли.

70 * 4                                        400 : 2 + 900 : 3

30 * 3                                        (400 + 200) : 2

42 : (2 * 3)                                 600 : 200

7 * 40 – 90                                800 : 20

2.     Виконай ділення, розклавши дільник на множники.

28 : 14           36 : 18                 64 : 16               72 : 24

3.     На початку року у фермера було 5 гусок, а на кінець року їх стало в 7 разів більше. На скільки гусок більше  стало в кінці року?

4.     * Братові 10 років, а сестрі 6. Скільки років буде братові, коли сестрі стане стільки, скільки йому тепер?

 

 

 

image 

 

imageРобота №3.Множення двоцифрових чисел на одноцифрові. Множення числа на суму, суми на число.

 

 

Варіант №1

 

 

1.     Обчисли.

23 * 4                   6 * (4 + 5)

48 * 2                   6 * (7 + 8)

60 : 3 + 28           (14 + 26) * 4

33 * 3 – 28            (45 + 15) :5

2.     Одній вівці на день дають 2 кг сіна. Скільки сіна потрібно 7 вівцям на тиждень?

3.     Запиши всі двоцифрові числа, які можна утворити з цифр 3, 8, 9.

4.     У першій бригаді 25 тракторів. Коли з першої у другу переїхало 5 тракторів, то в обох бригадах тракторів стало порівну. Скільки тракторів було у другій бригаді спочатку?

 

Варіант №2

 

1.     Обчисли.

21   * 4                     (24 + 8) :4

35 * 2                     (15 + 45) : 5

80 : 4 + 35              7 * (3 + 7)

22   * 2 – 17              7 * (5 + 8)

2.     Вівці на день дають 2 кг сіна. Скільки сіна  потрібно 5  вівцям на 3 дні?

3.     Запиши всі трицифрові числа, які можна утворити з цифр 2, 7, 8.

4.     * В одній бочці було 18 відер води. Коли з неї перелили у другу бочку 4 відра води, то в обох бочках стало води порівну. Скільки відер води було у другій бочці спочатку?

 

 

 

 

Варіант №3

1.     37 *2                          8 * (7 + 9)

12 * 6                        8 * (3 + 1)

90 : 3 + 43                 (54 + 16) : 10

27 * 3 : 9                   (14 + 13) * 3

2.     Курчаті на добу дають 8 г проса. Скільки проса потрібно 18 курчатам на 10 днів?

3.     Для 5 курей за місяць витратили 15 кг зерна. Скільки зерна потрібно на місяць для 30 курей?

4.     Запиши в метрах або в метрах і сантиметрах

700 см                       570 см            354 см                         404 см

5.     Запиши всі можливі трицифрові числа, користуючись цифрами 5 і 7.

 

Варіант №4

1.     Обчисли.

39   * 2                             4 * (6 + 8)

14 *5                              4 * (2 + 4)

40   : 2 + 42                      2 * 43

29 *3 + 11                      43 * 2

2.     Коню на день дають 4 кг концентратів. Скільки концентратів потрібно 3 коням на тиждень?

3.     На кролефермі в кожній з 12 малих кліток є 2 кролі, а в кожній з великих кліток – 8 кролів. У клітках усього 88 кролів. Скільки великих кліток на кролефермі?

4.     * З чотирьох п`ятірок за допомогою знаків арифметичних дій і дужок запиши число 100.

5.     * Є вісім однакових на вигляд кілець, але одне з них легше від інших. Як знайти кільце за допомогою двох зважувань на шалькових терезах без гир?

 

Варіант №5

1.     Обчисли.

23 * 3                                  3 * 32

13 * 4                                  34 * 2

60 : 2 + 33                           (54 + 46) : 10

25 * 34 + 21                        (12 + 35) * 3

2.     Коню на день дають 4 кг концентратів. Скільки концентратів потрібно 2 коням на 5 днів?

3.     У кожному з 6 малих наметів по 4 ліжка. У великих наметах по 6 ліжок.

Всього у наметах 54 ліжка. Скільки було великих наметів?

4.     * Запиши три числа, кожне з яких ділиться на 3 і 4. 5. * як зміниться добуток 6 *а, якщо число а збільшиться на 3?

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

imageРобота №4. Випадки множення і ділення круглих чисел, які зводяться до табличних. Множення виду 240 *

3.

 

Варіант №1

1. Обчисли.

60 * 6                 240 * 3                     320 * 3 - 700

420 : 7                130 * 4                     140 : 7 + 70

120 : 6 *3            (6 + 18) : 3              6 + 18 : 3

2.     А) На 5 підвод поклали по 6 мішків зерна. На машину поклали 36 мішків. На скільки більше мішків поклали на машину, ніж на всі підводи?

Б) Заміни в задачі запитання на таке: «Скільки мішків зерна поклали на машину і підводи разом?» і розв`яжи задачу.

3.     Обчисли  «ланцюжки».

14 + 28               38 – 19                15 : 5                 80 : 2

      : 7                       * 4                      : 3                        - 35

      : 3                        : 2                      * 15                      * 9

3. Накресли коло радіусом 2 см 3 мм. Проведи радіус.

 

Варіант №2

1.     Обчисли.

40 * 5                     (84 + 16) :4

480 : 6                    8 + 16 : 4

240 : 8 * 2              200 * 4 - 50

800 : 4 : 20            150 : 5 + 60

2.     У бідони налили по 6 л молока, а у бак 30 л молока. На скільки більше налили молока у бак, ніж в усі бідони?

3.     Обчисли «ланцюжки» і запиши всі відповіді.

12 + 18              51 – 47               25 : 5                60 : 2

     : 6                       *6                        : 5                    - 25

      *5                       : 3                      *20                    * 8

4.     Накресли коло радіусом 1 см 8 мм.

 

 

 

Варіант №3

1.     Обчисли.

90 * 7                       360 * 2 - 400

630 : 9                       280 : 4 + 40

140 : 7 * 3                330 * 3

600 : 5 : 4                 170 * 5

2.     Господиня купила 10 кг полуниць і 3 пакети суниць, по 3 кг в кожному.

Скільки всього ягід купила господиня?

3.     Обчисли.

63 : 7              17 + 18             0 + 20                3 * 9

     +5                   : 5                    : 4                      - 12

      : 2                  * 4                    * 6                    : 5

4.     Накресли коло з радіусом 1 см 8 мм.

 

Варіант №4

1.     Обчисли.

60 * 7                         (44 + 16) : 4

810 : 9                        44 + 16 : 4

540 : 6 *9                    360 : 9 + 70

800 : 5 * 3                  560 : 8 – 40

2.     В їдальню привезли 27 кг огірків і 4 ящики помідорів, по 12 кг у кожному. Скільки всього овочів привезли в їдальню?

3.     Обчисли.

8 * 5                   54 : 6                   5 : 1

    : 10                     * 5                       * 7

*1                      - 27                     - 17 + 84                   : 9                        : 6

4.     Накресли коло радіусом на 3 см 7 мм.

 

Варіант №5

 

1.     Обчисли.

80 *4                        140 * 3

720 : 8                      380 * 2

490 : 2 * 2                 (33 + 15) : 3

600 : 4 *5                  33 + 15 :3

2.     З діжки відлили 5 відер води по 9 л у кожному, і у ній ще залишилося 30 л води. На скільки більше взяли води, ніж залишилося?

3.     Обчисли.

6 * 5               54 : 9              6 : 1                            51 - 9    : 10                   *6                  *8                                :7 *1                   :4                   - 27                              *5

4.     Накресли коло радіусом 2 см 8 мм.

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

imageРобота №5. Ділення двоцифрового числа на одноцифрове. Задачі, обернені до задач на суму двох добутків.

 

Варіант №1

1.     Обчисли.

63 : 3                      360 * 2 - 400

68 : 4                      600 : 3 * 5

70 : 2                      (25 + 35) : 5

90 * 5                      (21 + 28 ) : 7

2.     Знайди значення виразів а – 15 і а : 7, якщо а = 91.

3.     Х * 4 = 96                  72 : Х = 4                72 – Х = 4

4.     За виразом (25 + 23) : 3 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.     Доярка розлила молоко у два бідони, по 36 л у кожний, і в кілька малих бідонів, по 3 л в кожний. Усього вона розлила 96 л молока. Скільки малих бідонів використала доярка?

 

Варіант № 2

 

1.     Обчисли.

64 : 4                     240 * 3 - 300

30 * 7                    400 : 2 *3

50 : 2                     (27 + 14) : 7 

72 : 3                     (40 + 5) : 5

2.     Знайди значення виразів а – 17 і а : 8, якщо а = 96.

3.     Х * 5 = 75            54 : Х = 3               54 – Х = 3

4.     За виразом (84 + 20) : 4 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.     За 60 грн. купили 4 сорочки по 9 грн. кожна і кілька майок по 4 грн. кожна. Скільки купили майок?

 

Варіант №3

 

1.                 Обчисли.

92 : 4                280 * 3 - 300

69 : 3                900 : 10 * 7

90 : 2               (32 + 72) : 8

80 * 4               32 + 72 : 8

2.                 Знайди значення виразів а – 56 і а : 6, якщо а = 78.

3.                 6 * Х = 96            42 : Х = 7             42 – Х = 7

4.                 За виразом (36 + 16) * 2 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.                 у маленькі коробки розклали по 6 олівців, а в три більших – по 16. Усього розклали 90 олівців. Скільки було малих коробок?

 

 

Варіант №4

1.     Обчисли.

51 : 3                       390 * 2 - 400

82 : 2                        800 : 10 *8

30 : 2                        (50 +15) : 5

70 * 6                       50 + 15 : 5

2.     Знайди значення виразів а + 49 і 60 : а, якщо а = 5.

3.     Х * 5 = 75            54 : Х = 3               54 – Х = 3

4.     За виразом 36 : 6 – 15 : 5склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.     У 2 тарілки і 3 блюдця розклали 19 апельсинів. У тарілки клали по 5 апельсинів. По скільки апельсинів клали в кожне блюдце.

 

Варіант №5

1.     Обчисли.

42 : 3                 240 * 4 - 300

96 : 6                 1000 : 100 * 8

50 : 2                 (64 + 24) : 4

40  9                64 + 24 : 4

2.     Знайди значення виразів а : 8 і 81 + а, якщо а = 320.

3.     Х * 5 = 75            54 : Х = 3               54 – Х = 3

4.     За виразом 48 + 48 : 3 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.     Цибулю масою 384 кг розсипали в 6 мішків, 50 кг у кожний, і в 7 ящиків, порівну в кожний. Скільки кілограмів цибулі насипали в один ящик?

Варіант №6

1.     Обчисли.

48 : 3               270 * 2 - 400

90 : 6                1000 : 100 * 3

90 : 2                (28 + 40) : 4

70 * 8               28 + 40 : 4

2.     Знайди значення виразів а : 6 і 77 +а, якщо а = 96.

3.     Х * 5 = 75            54 : Х = 3               54 – Х = 3

4.     За виразом (24 + 34) : 2 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.

5.     У 6 мішків розсипали 320 кг цукру, по 50 кг у кожний, і у 5 пакетів, порівну у кожний. Скільки кілограмів цукру насипали в один пакет?

 

 

image 

 

 

 

         

imageРобота №6. Ділення двоцифрових чисел на двоцифрові і круглих трицифрових чисел на одноцифрові.

Варіант №1 1. Частку від ділення двоцифрового числа на двоцифрове знаходимо випробовування. Наприклад, 60 :

15.

Візьмемо 2. 15 * 2 = 30. Мало.

Візьмемо 3. 15 * 3 = 45. Мало.

Візьмемо 4. 15 * 4 = 60. Отже, 60 : 15 – 4

Розв`яжи приклади і перевір відповіді множенням.

39 : 13           48 : 12             34 : 17             390 : 3

2.     Прочитай розв`язання першої задачі і розв`яжи другу.

-         Якщо моток дроту розрізати на 5 кусків по 12 м, то залишиться ще 6

м. скільки вийде кусків дроту по 11м? 1) 12 * 5 = 60

2) 60 + 6 = 66 3) 66 : 11 = 6.

Відповідь. 6 кусків дроту.

-         Якщо груші розкласти у 8 ящиків, по 11 кг у кожний, то залишитьсч ще 3 кг груш. Скільки потрібно ящиків, щоб у кожний покласти 13 кг груш?

3.     Обчисли.

30 * 7                         60 : 12

810 : 3                        48 : 16

3 * 17                         60 – 10 : 5

45 : 3                          5 * 16 : 8

4.     Накресли три відрізки: перший завдовжки 25 мм, другий – на 15 мм довший від першого, а третій – у 3 рази довший від першого.

 

Варіант №2

1.Частку від ділення двоцифрового числа на двоцифрове знаходимо випробовування. Наприклад, 60 : 15.

Візьмемо 2. 15 * 2 = 30. Мало.

Візьмемо 3. 15 * 3 = 45. Мало.

Візьмемо 4. 15 * 4 = 60. Отже, 60 : 15 – 4

Розв`яжи приклади і перевір відповіді множенням.

33 : 11           36 : 12             52 : 13             240 : 2

2.     Прочитай розв`язання першої задачі і розв`яжи другу.

-         Якщо моток дроту розрізати на 5 кусків по 12 м, то залишиться ще 6

м. скільки вийде кусків дроту по 11м?

4)    12 * 5 = 60

5)    60 + 6 = 66 6) 66 : 11 = 6.

Відповідь. 6 кусків дроту.

-         Якщо купили 5 курток по 15  грн. кожна, то залишиться ще 5 грн. скільки на ці гроші можна купити курток по 20 грн.?

3.     80 * 3                    90 : 18

630 : 3                   72 : 24

4 * 14                    50 – 10 : 5

36 : 3                     4 * 15 :  6

4.     Накресли три відрізки: перший завдовжки 45 мм, другий – на 25 мм довший від першого, а третій – у 2 рази довший від першого.

 

 

Варіант № 3

1.     Виконай ділення і перевір відповіді множенням.

84 : 42        57 : 19        77 : 11          750 : 5              640 : 4

2.     Якщо засушити 100 кг свіжих грибів, то вийде 20 кг сушених. У скільки разів сушених грибів стає менше, ніж свіжих?

3.     * В одному ящику було 24 кг свіжих груш, а в другому – 66 кг. Скільки вийде сушених груш з цих свіжих, якщо з 10 кг свіжих виходить 2 кг сушених?

4.     30 * 7                60 : 15

810 : 9               84 : 28

3 * 11                64 + 16 : 4               

54 : 3                 12 : 6 * 2

 

Варіант №4

1.     Виконай ділення і перевір відповіді множенням.

90 : 45                70 : 14             28 : 14            720 : 4                850 : 5

2.     За 3 години друкарка надрукувала 15 сторінок. Скільки сторінок вона друкувала за 1 годину?

3.     Перша друкарка за 7 годин друкує 35 сторінок, а друга за цей самий час – 42 сторінки. Яка друкарка друкує за 1 годину більше сторінок і на скільки більше?

4.     70 * 6                   80 : 16

540 : 3                 51 : 17

3 * 19                  95 – 45 : 5

48 : 3                   5 * 18 : 9

 

 

Варіант №5

1.     Виконай ділення і перевір відповіді множенням.

84 : 21          75 : 25             88 : 11          540 : 4             780 : 2

2.     У майстерні було два сувої тканини, по 21 м в кожному, і один сувій – 15 м. чи вистачить цієї тканини, щоб пошити 5 занавісок, якщо на кожну занавіску потрібно 11 м тканини?

3.     40 * 8          90 : 15       

630 : 3          68 : 17

4 * 11          96 – 36 : 6

58 : 2           5 * 16 : 4

4.     * Три дівчини відповідали на запитання, скільки їм років. Наталка:

«Нам разом 25 років». Таня : «Я старша від Наталки на 1 рік». Оля :

«Мені разом з Танею 17 років». Скільки років кожній дівчині?

 

Варіант №6

1.     Виконай ділення і перевір відповіді множенням.

63 : 21           60 : 15          77 : 11            630 : 30           480 : 2

2.     У двох торбинах по 24 груші, а у третій – 18. Чи вистачить цих груш, щоб роздати 12 дітям по 5 груш кожному?

3.     30 * 7                       420 : 3

3 * 12                        54 : 2

75 * 15                      60 : 12

60 : 6 + 45                3 * 24 : 6

4.     * Матері 28 років, а дочці 7. Через скільки років мати буде старша від доньки у 2 рази?

 

 

 

 

 

 

 

 

imageРобота №7. Знаходження частини числа, значень числових і буквених виразів.

 

Варіант №1

 

1.     Хлопчик за годину обкопує 6 кущів порічок, а дівчинка – 5. Скільки годин їх треба працювати разом, щоб обкопати 33 кущі порічок?

2.     3 * 7                              36 + 6

21 * 4                             81 : 9

120 : 24                          2 * 47 - 25

105 : 15                         (35 + 35 ) : 5

3.     Знайти значення виразів а + 15 і а : 6, якщо а = 72

4.     Знайди ⅓ години, ⅓ доби, ⅓ хвилини.

5.     На ділянці посадили 60 беріз і сосен. Берези становили 1 всіх дерев, а

4

решту – сосни. Скільки посадили сосен?

 

Варіант №2

 

1.     На пошті продали 48 листівок, конвертів – у 2 рази більше, ніж листівок, а марок – у 3 рази менше, ніж листівок і конвертів разом. Скільки продали марок?

2.     2 * 49                        41 - 9

12 * 5                         9 * 7

105 : 21                      6 * 6 + 4

102 : 34                      (35 - 5) : 5

3.     Знайди значення виразів а * 7 і а – 18, якщо а = 54 4. Знайти 1 хвилини, 1 доби, 1 години.

                                            3                           6                  5

5. У хлопчика 90 марок. 1 марок – про природу, а 1image – про космос. Скільки

                                                                                    5                                                                 6

разом марок про природу і космос?

 

 

image 

imageРобота №8. Ділення з остачею. Знаходження числа за його частиною.

 

Варіант №1

 

1.                Користуючись малюнком, закінчи

розв`язання прикладу на ділення з остачею : 15 : 6 = 2 (ост. …).

 

 

image 

2.                У хлопчика було 10 горіхів. Він дав двом товаришам по 4 горіхи. Скільки горіхів у нього залишилося?

3.                Порівняй приклади кожної пари і розв`яжи їх.

12  : 4 = 4                      16 : 4              20 : 5              10 : 5

13  : 3 = 4 (ост. 1)         17 : 4              22 : 5              13 : 5

4. У шкільному музеї на одній стіні висить 12 експонатів, що

1 становить image всіх експонатів. Скільки всього експонатів у

3

шкільному музеї?

 

Варіант №2

 

1.                 Користуючись малюнком, закінчи розв`язання прикладу на ділення з остачею : 14 : 4 = 3 (ост. …).

image 

2.                 У хлопчика було 8 морквин. Він дав двом кролям по 3 морквини.

Скільки морквин у нього ще залишилося?

3.                 Порівняй приклади кожної пари і розв`яжи їх.

12  : 3 = 4                     18 : 3              21 : 7             15 : 3     

13  : 3 = 4 (ост. …)      20 : 3              25 : 7              16 : 3

4.                 На покупку зошити дівчинка витратилаimage частину грошей, що в неї були. Скільки грошей було у дівчинки, якщо за зошит вона заплатила 29 к. ?

image


image 

Робота №1. Письмове множення на одноцифрове число. Ділення з остачею.

 

 

Варіант №1

1.     За зразком знайди письмово добуток чисел.

× 216             235 * 3               304 * 3                    158 * 4

       3             175 * 5               451 * 2                     340 * 2    648

2.     Виконай ділення з остачею.

30 : 7             25 : 4           61 : 8             15 : 4

image3.  

 54 : 9                  21 : 3             9 * 6                  18 : 6

                              3 + 18                 6 * 6              36 – 18               7 + 2

4.В овочевий магазин привезли 1000 кг картоплі. Першого дня продали 340 кг, а другого – на 85 кг більше. Скільки картоплі ще треба продати?

 

Варіант №2

1.     За зразком знайди письмово добутки чисел.

× 216             124 * 4               302 * 3                    134 * 4

       3             166 * 4               421 * 2                     350 * 2    648

 

2.     Виконай ділення з остачею.

32 : 5                 27 : 4              52 : 7                 16 : 5

3.  

image56 : 8          7 * 6               21 : 7                 32 + 24        36 : 9          3 * 12             42 : 2                 4 * 8

 

4.Сума трьох чисел 500. Перше число 180, друге – на 25 більше від нього. Знайди третє число.

 

 

 

 

image 

Робота №2. Письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрові. Нумерація трицифрових чисел. Задачі на три дії.

 

Варіант №1

 

 

1.     Виконай письмово ділення.

624 : 4                 894 : 6

388 : 4                 504 : 6

2.     Математичний диктант.

-         Запиши цифрами такі числа: триста чотири, сімсот, сорок три, чотириста три, двісті двадцять два, триста тридцять.

-         Запиши попереднє і наступне числа для числа 500.

-         Запиши, скільки десятків у числі 480.

-         Запиши в сантиметрах 2 м 40 см, 5 м 68 см.

3.     Учні посадили в шкільному саду 20 слив, яблунь – у 5 разів менше, ніж слив, а вишень – у 2 рази більше, ніж слив і яблунь разом. Скільки вишень посадили учні?

4.     100 : 50 + 49              64 : 16                   37 + 48 

8 * 12 : 6                     47 * 2                   50 – 24

 

Варіант №2

 

1.     Виконай письмово ділення.

348 : 4              225 : 5

504 : 6              720 : 4

2.     Математичний диктант.

-         Запиши цифрами такі числа: двісті сім, вісімсот, чотириста сорок, шістсот, сімдесят вісім, чотириста сім.

-         Запиши попереднє і наступне числа для числа 200. - Запиши у сантиметрах 3 м 50 см, 7 м 44 см.

3.     Рибалка піймав 12 карасів, коропів – у 3 рази менше, ніж карасів, а окунів – у 2 рази більше, ніж карасів і коропів разом. Скільки окунів піймав рибалка?

4.     200 : 40 + 37             68 : 17

6 * 8 : 12                    38 * 2

 

image 

Робота №3. Письмове і усне виконання арифметичних дій.

 

Варіант №1

1.     Виконай письмово множення і ділення.

324 * 3                    288 : 6

                48 * 9                    714 : 6

2.     За 3 дні автомобіль проїхав 960 км. Першого дня він проїхав 300 км, а другого – на 20 км менше. Скільки кілометрів проїхав автомобіль третього дня?

3.     578 – 36            47 + 275            3 * 9               3 * 27

470 - 242           875 + 125          54 : 6             68 : 4

4.     Заповни цікаві квадратики.

28

 

48

 

33

13

 

 

38

 

Сума 99

 

Варіант №2

 

1.     Виконай письмове множення і ділення.

234 * 4               76 * 8              456 : 6             714 :7

2.     За три дні велосипедист проїхав 240 км. Першого дня він проїхав 80 км, а другого – на 7 км менше. Скільки кілометрів проїхав велосипедист третього дня?

3.     547 – 85            3 * 7

540 – 154           56 : 8

65 + 354            3 * 34

657 - 123           96 : 4

 

 

 

 

 

 

 

5. Заповни цікаві квадратики.

 

32

48

 

30

 

32

 

 

 

 

 

image 

 

 

      

 

 

 

 

Висновки

У початковій школі математика служить опорним предметом для вивчення суміжних дисциплін, а в подальшому знання та вміння, набуті при її вивченні, стануть необхідними для застосування в житті і фундаментом навчання в старших класах школи.

Вивчення математики в початковій школі спрямоване на досягнення таких цілей:

— формування в учнів основ уміння вчитися;

— розвиток їх мислення, якостей особистості, інтересу до математики; — створення для кожної дитини можливості високого рівня математичної підготовки.

1. Математика розвиває мислення  

Вивчаючи математику і розв’язуючи завдання, дитина вчиться:

§  узагальнювати і виділяти важливе;

§  аналізувати і систематизувати;

§  знаходити закономірності та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

§  міркувати і робити висновки;

§  мислити логічно, стратегічно і абстрактно.

Як регулярні спортивні тренування «прокачують» тіло, роблять його здоровим, дужим і витривалим, так регулярні заняття математикою «прокачують» мозок — розвивають інтелект і пізнавальні здібності, розширюють кругозір.

Математика закладає навички ефективного і швидкого навчання чому завгодно. Все це відбувається завдяки «перетворенню в людину мислячу».

2. Заняття математикою тренують пам’ять

Вчені зі Стенфордського університету в США вивчили процес розв’язання людиною математичних завдань і з’ясували, що дорослі люди використовують для цих цілей мислення і доведену до автоматизму навичку «діставати» з пам’яті вже наявні там відповіді.

Діти до 7 років часто вдаються до допомоги пальців рук і ніг, а також різних замінників (реальних предметів, рахункових паличок). У «перехідний період», у віці від 7 до 9 років, у школярів формується «доросла» навичка «думання», осмислення і запам’ятовування інформації.

Цікаве дослідження було опубліковано в журналі «Nature Neuroscience» в 2014 році. Насамперед, воно було присвячене вивченню ролі гіпокампу (області в головному мозку) у розвитку пізнавальної активності дітей. Але його непрямі висновки такі:

§  якщо хочете, щоб у дитини в школі не було проблем з математикою — тренуйте пам’ять в ранньому віці;

§  рішення математичних задач розвиває пам’ять.

3. Математика загартовує характер

Для правильного розв’язання математичних і логічних завдань потрібні уважність, наполегливість, відповідальність, точність і акуратність.

Чим регулярніше дитина тренує ці «м’язи характеру», тим сильнішими вони стають, тим частіше допомагають дитині у вирішенні не тільки навчальних завдань, але й життєвих проблем.

4. Музика для математики, математика — для музики

Комплексне дослідження, проведене Барбарою Хелмріч (Barbara H.Helmrich) з Коледжу Нотр-Дам в Балтіморі, виявило, що діти, які грали на музичних інструментах в середній школі, відчутно краще встигають з математики в старших класах. Вчені виявили, що за розв’язання алгебраїчних завдань і обробку музичної інформації відповідає одна і та сама ділянка головного мозку.

«Найбільша середня різниця в результатах з алгебри між будь-якими двома групами випробовуваних була виявлена між афроамериканськими «інструментальними» групами і групами «немузичних» школярів».

Парадоксально, але вчені ніби не цікавилися зворотним зв’язком. Адже якщо за розвиток математичних і музичних здібностей відповідає одна і та сама ділянка головного мозку, не виключено, що заняття математикою покращують музичні здібності.

Пригадується Шерлок Холмс, який був одночасно чудовим детективом і талановитим скрипалем. Багато хто скаже, що знаменитий англійський детектив — просто вигадка, але у нього був свій реальний прототип, наставник і друг Артура Конана Дойла. Пристрасним скрипалем був і найвидатніший фізик Альберт Ейнштейн.

5. Математика допомагає досягати успіху в гуманітарних науках

Саме ранні математичні здібності — вірна передумова до того, що в подальшому дитина буде не тільки добре розуміти математику, але і процвітати в інших шкільних дисциплінах. Далі за значущістю внеску в навчальні успіхи йдуть навички читання і здатності керувати своєю увагою. До таких висновків дійшли вчені в царині освіти і соціальної політики Північно-Західного університету в Еванстоні. В ході дослідження вони оцінювали зв’язок ключових елементів готовності до школи (базові навички для прийому в школу — «академічна» готовність, увага, соціально-емоційні навички) з подальшими успіхами в навчанні.

Математика — наука міждисциплінарна, вона тісно пов’язана з фізикою, географією, геологією, хімією. Соціологія і економіка невіддільні від математики, і багато висновків навіть звично гуманітарних наук, таких як лінгвістика, журналістика, спираються на математичні моделі й поняття, математичні та логічні закони.

6. Розвиває навички вирішення побутових завдань

Барбара Оаклі, доктор технічних наук, дослідник стовбурових клітин мозку й автор книги «Думай як математик» підкреслює:

«Математика позбавляє нас «магічного мислення» — ми прагнемо вникнути в суть речей і не покладаємося на авось і вищі сили».

Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно для їхнього розв’язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички входять в звичку.

Завдяки математиці ми позбавляємося шкідливих звичок:

§  не домислюємо, а оперуємо тільки точними термінами;

§  не просто механічно запам’ятовуємо інформацію і правила, а оцінюємо їх, аналізуємо, розмірковуємо, щоб зрозуміти і засвоїти новий матеріал, новий життєвий урок.

7. Математика — основа успішної кар’єри

Якщо 10-15 років тому перспективним вважалося вивчення іноземних мов, то зараз вільним володінням кількома мовами нікого не здивуєш. Тепер професійна затребуваність багато в чому залежить від розуміння технологій, вміння мислити, абстрагуватися і здібностей до вирішення нестандартних завдань. Вкрай складно обійтися без знання математики тим, хто хоче працювати в сфері IT.

Абстрактне, критичне і стратегічне мислення, аналітичні здібності, вміння вибудовувати алгоритми — «мастхев» для хорошого розробника.

Результативні заняття математикою надають впевненість в собі, адже успіхи в ній вимагають завзятості в прагненні розв’язати найскладніші, іноді, на перший погляд, «нерозв’язні» завдання і проблеми.

8. Розв’язання завдань виробляє психологічну стійкість

Розв’язання математичних завдань допомагає поліпшити емоційне тло — це заняття здатне позбавити тривоги, допомагає контролювати емоції та попереджає стрес.

Таких висновків дійшли вчені з Університету Дьюка в США, які зуміли довести це в дослідженні, опублікованому в журналі «Клінічна психологія» в 2016 році.

9. Задоволення від «ікс»

Для людини, яка серйозно займається математикою, математичні формули, рівняння й інші логічні та математичні завдання втілюють собою красу, гармонію і доставляють таке ж естетичне задоволення, як музика, мистецтво і гарний жарт, стверджує група дослідників з декількох університетів Великої Британії.

За допомогою функціональної магнітно-резонансної томографії була зафіксована активність мозкової діяльності піддослідних під час демонстрації їм математичних рівнянь, формул і завдань. Результати дослідження опубліковані в журналі «Межі людської нейробіології» (Frontiers in Human Neuroscience) в 2014 році.

Як навчитися відчувати радість і насолоду від занять математикою, розповідає відомий американський математик, випускник Гарвардського університету, Стівен Строгац. Викладач прикладної математики, володар нагород в царині математики і викладання на сторінках своєї книги «Задоволення від X» з ентузіазмом, просто і зрозуміло пояснює найзначніші математичні ідеї.

Ми переконані, що дітям, особливо у віці 5-9 років, не обов’язково розповідати, як важливо вивчати математику. Набагато важливіше дати можливість дитині зануритися в світ цікавої інтерактивної математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури 1. Тестові завдання та дидактичні матеріали. Математика. 3(2) клас. – Кам'янець – Подільський: Абетка, 2000. – 64 с. 

2.     https://vseosvita.ua/library/suzetni-zadaci-3-klas-3470.html

3.     Математика. 3 клас: Зошит для самостійних і контрольних робіт / За ред. М. В. Богдановича. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2009. – 64 с.

4.     https://sites.google.com/site/ditlashnia/navcaemosa-samostijno/3001030214r

5.     https://logiclike.com/uk/tsikava-matematyka/3-klas

6.     Збірник задач і тестів з математики. 4 клас: Практичний матеріал для вчителів початкових класів та самостійної роботи учнів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 192 с.

7.     Збірник задач і тестових завдань із математики : 4 кл. / Н.О. Будна. – Вид. 5 – те, змін. Та доповн. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 192 с.

pdf
Додано
31 жовтня
Переглядів
2
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку