Управління освіти Шепетівської міської ради
2023
Дидактичні
матеріали
Математика
3 клас
Методичний посібник
Попова Юлія Андріївна, вчитель початкових класів Гімназії №4 ім.Валі Котика Автор і упорядник:
Ю.А. Попова – вчитель початкових класів Гімназії №4 ім.Валі Котика м.
Шепетівки Рецензент:
Л.Д. Гаврилюк – заступник з навчально – виховної роботи Гімназії №4 ім.
Валі Котика
м. Шепетівки
Посібник містить 19 самостійних робіт, кожна з яких складається з варіантів.
Дидактичні матеріали охоплюють теми шкільної програми з математики для 3 класу.
Посібник для вчителів, учнів початкових класів, студентів.
ЗМІСТ
Вступ
Нумерація трицифрових чисел. Задачі на спільну роботу………………………………….6
Читання й запис трицифрових чисел. Творча робота над задачею……………………….10
Читання й запис трицифрових чисел. Випадки додавання і віднімання, пов’язані з
нумерацією……………………………………………………………………………………14
Письмова нумерація трицифрових чисел. Додавання і віднімання круглих чисел……..16
Додавання і віднімання круглих чисел без переходу через розряд………………............19
Усне додавання і віднімання круглих чисел з переходом через десяток…………...........21
Усне додавання і віднімання круглих чисел…………………………………….................23
Множення і ділення з числами 0 і 1, 10 і 100……………………………………………….28
Множення і ділення розрядних чисел на розрядні………………………………………..31 Множення двоцифрових чисел на одноцифрові………………………………..................34
Випадки множення і ділення круглих чисел, які зводяться до табличних………............37
Ділення двоцифрового числа на одноцифрове…………………………………………….40
Ділення двоцифрових чисел на двоцифрові………………………………………..............43
Знаходження частини числа, значень числових і буквених виразів……………...............46
Ділення з остачею………………………………………………………………………........47
Письмове множення на одноцифрове число. Ділення з остачею…………………………49
Письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрове………………………………….50
Письмове і усне виконання арифметичних дій. Задачі на 3 дії……………………..........51
Висновки……………………………………………………………………………………..53
Список використаної літератури………………………………………………57
ВСТУП
«Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер»
Математика – складна наука, але навчитися обчислювати, вміти творчо мислити, щоб розв’язувати завдання, необхідно кожному, бо з цим доведеться зустрічатися на кожному кроці життя, як в школі, так і після її закінчення.
У кожній роботі здебільшого пропонуються завдання, що мають спільну пізнавальну мету.
До багатьох завдань першого і другого варіантів даються зразки розв`язання і зразки оформлення записів.
Виконання завдань з посібника формує навички розв’язування прикладів, сприяє розвитку спостережливості, старанності, вміння орієнтуватися у незвичних ситуаціях, робити узагальнення та розвивати наочне образне мислення, сприятиме розвиткові творчих здібностей учня.
Робота №1.Нумерація трицифрових чисел. Задачі на спільну роботу.
1. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 90, 100, 140, 149, 161,198.
2. Розклади числа на розрядні доданки: 88, 132, 196, 190.
Зразок. 151 = 100 + 50 + 1
3. Обчисли.
400 + 5 100 + 80 100 + 70 + 2
543 – 40 100 + 4 100 + 30 + 4
300 – 1 600 + 20
4. Один слюсар за одну годину ремонтує 5 деталей, а другий – 4. Скільки деталей вони відремонтують разом за 7 годин?
1. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 47, 127, 134,67, 154,167
2. Розклади числа на розрядні доданки: 83,159,171,199,109
Зразок. 168 = 100 + 60 + 8
3. Обчисли.
100 + 30 + 6 100 + 60 + 5
100 + 40100 + 60 + 6
100 + 8
4. Одна друкарка друкує за годину 4 сторінки, а друга – 3 сторінки. Скільки сторінок вони надрукують разом за 6 годин?
1. 420 = …дес. 670 = …дес. 300 = … сот. 127 = … од. 562 = … од. 567 = … сот.
2. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 50, 128, 100, 149, 181, 190.
3. Розклади числа на розрядні доданки: 61, 134, 189, 190. Зразок. 162 = 100 + 60 + 2
4. Обчисли.
100 + 90 + 9 100 + 10 100 + 40 100 + 50 + 5
5. За 5 блокнотів заплатили 25 гривень. Скільки гривень коштує 3 таких блокноти?
6. * Запиши два двоцифрові числа, що діляться на 3. Перевір, чи ділиться сума цифр цих чисел на 3.
1. 560 = … сот. 678 = … дес.
200 = … сот.954 = … од.
788 = … од. 167 = … дес.
2. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 49, 100, 158, 159, 180, 197.
3. Розклади числа на розрядні доданки: 21,17, 138, 111, 170.
Зразок. 153 = 100 + 50 + 3
4. Обчисли.
100 + 30 + 3 100 + 1 100 + 7 100 + 70
5. У майстерні було 72 м тканини. 45 м витратили на жіночі плаття, а з решти тканини пошили 9 дитячих костюмів. Скільки метрів тканини пішло на один дитячий костюм?
6. Запиши у вигляді рівності таке твердження: 45 більше від 9 у 5 разів.
Варіант 5.
1. Постав потрібний знак:
721 … 271 142 … 241
2. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 29, 31, 100, 168, 169, 180
3. Розклади числа на розрядні доданки: 19, 55, 155, 181, 190.
Зразок. 113 = 100 + 10 + 3
4. Обчисли.
100 + 20 + 3 100 + 30 100 + 3 100 + 0
5. Перший хлопчик за одну годину викопує 5 ямок для посадки дерев, а другий – 4. За скільки годин хлопчики разом викопають 27 ямок?
6. * На які два доданки можна розкласти число 10? Знайди добуток кожної пари чисел. Для якої добуток буде найбільшим?
1. Постав потрібний знак:
621 … 521 678 … 608
2. Запиши або назви попереднє або наступне числа для кожного з таких чисел: 39, 61, 100, 146, 120.
3. Розклади числа на розрядні доданки: 18, 58, 243, 172, 130.
Зразок. 125 = 100 + 20 + 5
4. Обчисли.
100 + 20 + 5 100 + 90 100 + 9 100 + 3
5. Один токар виготовляє за 1 год. 4 деталі, а другий – 5 деталей. За скільки годин вони разом виготовляють 36 деталей?
6. * Микола вирізав 8 трикутників, а квадратів у 7 разів більше. Василь вирізав 6 трикутників, а квадратів у 9 разів більше. Хто з хлопчиків вирізав більше квадратів? На скільки більше?
Робота №2.Читання і запис трицифрових чисел. Творча робота над задачею.
Варіант 1
1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку
таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
** |
*** |
**** |
**** |
** |
* |
*** |
*** |
*** |
2. Запиши цифрами числа, в яких:
2 с. 3 д. 1 од.; 4 с. 5 д.; 2 с. 7 од.; 7 с.
Зразок. 3 с. 4 д. 7 од. = 347
3. Запиши в копійках:
3 грн. 37 к., 8 грн 5 к., 7 грн. 50 к.
4. У юннатів було 12 сірих кролів, чорних кролів було у 2 рази менше, а білих – у 3 рази менше, ніж сірих. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
12 : 2 12 – 12 : 2 12 : 3 + 12 : 2
12 : 3 12 + 12 : 3 12 : 2 - 12 : 3
5. Знайди половину від 1 дм.
Варіант 2 1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
*** |
** |
******* |
***** |
* |
*** |
*** |
***** |
****** |
2. Запиши цифрами числа, в яких:
3 с. 4 д. 7 од.; 5 с. 8 д.; 4 с. 9 од.; 5 с.
Зразок. 3 с. 4 д. 7 од. = 347
3. Запиши в копійках:
3 грн. 50 к., 5 грн 5 к., 8 грн. 25 к.
4. Господиня купила 15 яблук, груш у з рази менше, а лимонів у 5 разів менше ніж яблук. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
15 : 3 15 – 15 : 3 15 : 3 + 15 : 7
15 : 5 15 + 15 : 5 15 : 3 - 15 : 5
5. Знайти п`яту частину від 1 дм.
Варіант 3 1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
* |
** |
*** |
**** |
*** |
|
*** |
|
****** |
2. Запиши цифрами числа, в яких:
7 с. 7 д. 5 од.; 8 с. 4 д.; 9 с. 1 од.; 2 с.
3. Запиши в копійках:
4 грн. 85 к., 7 грн 2 к., 9 грн. 20 к.
4. У господині було 9 індиків, курей – у 2 рази більше, а качок – у 3 рази менше, ніж індиків. Про що дізнаємося, коли обчислимо значееня виразів?
9 * 2 9 – 9 : 3 9 * 2 – 9 : 2 9 : 3 9 – 9 * 2 9 + 9 * 2 + 9 : 3
5. Знайти п`яту частину від 2 дм.
Варіант 4
1. Скільки сотень, десятків, одиниць у числі, позначеному в першому рядку таблиці? У другому? У третьому? Запиши числа в зошит.
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
* |
** |
**** |
*** |
**** |
** |
** |
|
**** |
2. Запиши цифрами числа, в яких:
6 с. 4 д. 7 од.; 5 с. 8 д.; 8 с. 5 од.; 4 с.
3. Запиши в копійках:
2 грн. 25 к., 5 грн 5 к., 3 грн. 50 к.
4. У дівчини було 15 конвертів, кольорових листівок було у 3 рази менше, а простих – на 5 більше ніж конвертів. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
15 : 3 15 : 3 + (15 + 5) 15 + 15 : 3
15 + 5 (15 + 5) : (15 : 3) 15 – 15 : 3
5. Знайти четверту частину від 2 дм.
6. * Перевір, чи є число 5 розв`язком рівняння (25 – х ) : 5 = 4
1. Накресли в зошиті нумераційну таблицю. Запиши в ній числа.
4 с. 2 д. 7 од.; 5 с. 1 д. 8 од.; 9 с. 7 д.; 8 с. 8 од.;
Двісті сорок три, сімсот десять, триста три;
2. Запиши найбільше число другої сотні, і найменше – четвертої сотні.
3. Запиши в копійках:
3 грн., 6 грн. 6 к., 9 грн. 60 к.,
4. В автопарку було 27 автобусів, вантажних машин було у 9 разів менше, а легкових – на 18 менше, ніж автобусів. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
27 : 9 27 + (27 - 18) 27 + 27 : 9 + (27 -18)
27 - 18 (27 - 18) : (27 : 9) (27 - 18) – 27 : 9
5. Знайти п`яту частину від 4 дм.
6. Запиши двоцифрове число, в якого число десятків на 3 менше від числа одиниць, а сума цифр дорівнює 7.
1. Накресли в зошиті нумераційну таблицю. Запиши в ній числа.
5 с. 3 д. 8 од.; 4 с. 7 д. 1 од.; 5 с. 7 д.; 5 с. 5 од.;
Двісті сорок три, сімсот десять, триста три;
2. Запиши найбільше число третьої сотні, і найменше – другої сотні.
3. Запиши в копійках:
7 грн., 4 грн. 4 к., 7 грн. 30 к.,
4. В отарі було 36 овець, баранів – у 9 разів менше, а ягнят – на 18 більше, ніж овець. Про що дізнаємося, коли обчислимо значення виразів?
36 : 9 36 + (36 + 18) 36 + 36 : 9 + (36 +18)
36 + 18 (36 + 18) - 36 : 9 36– 36 : 9
5. Знайти шосту частину від 3 дм.
6. Запиши двоцифрове число, в якого сума цифр дорівнює 8, а число десятків 5.
Робота №3.Читання і запис трицифрових чисел. Випадки додавання і віднімання, пов`язані з нумерацією.
1. Виконай дії.
100 + 50 400 + 40 + 4
100 + 100 + 100 600 + 100
100 + 70 + 2 200 + 3
800 – 100 1000 – 100
2.Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 347, 450, 805, 333.
3.Запиши число, що передує кожному з чисел: 427, 480, 200, 444.
Зразок. Числу 285 передує 284. 4. Запиши цифрами числа: двісті сорок сім, триста двадцять три, чотириста, вісімсот, п`ятдесят, шістсон сім, двісті двадцять два.
5. На дослідній ділянці посіяли 40 кг пшениці, жита – у 5 разів менше, ніж пшениці, а гречки – у 8 разів менше, ніж пшениці і жита разом. Скільки посіяли гречки?
6. 7 м 05 см = см 5 дм = см 4 см 8 мм = мм
1. Виконай дії.
100 + 70 500 + 10 + 6
400 + 300 800 + 100
100 + 70 + 7 600 + 3
900 – 100 1000 – 200
2. Запиши число, яке передує кожному з чисел : 237, 320, 300,222.
3. Запиши цифрами числа: триста сорок вісім, чотириста десять, вісімсот, вісімдесят, триста дев`ять, триста тридцять три.
4. На дослідній ділянці зібрали 48 кг жита, проса у – 8 разів менше, ніж жита, а гречки – у 6 разів менше, ніж жита і проса разом. Скільки зібрали гречки?
5. 8 м 06 см = см 6 дм = см 6 см 8 мм = мм Варіант 3
1. Виконай дії.
700 + 100 + 100 100 + 50 + 5
300 + 7 300 + 60
100 + 40 700 + 70 + 7
1000 – 100 400 – 1
2. Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 473, 599, 760, 804.
3. Запиши число, що передує кожному, з цих чисел 765, 399,800, 370, і число, наступне за кожним із ним.
4. Запиши цифрами числа: сто дев`ятнадцять, вісімсот вісімдесят вісім, чотириста сорок, чотириста чотири, чотириста чотирнадцять, двісті.
5. Юннати доглядали 6 телят і таку ж кількість овець. За день вони дали всім телятам 48 кг кормів. Одній вівці на день давали на 3 кг кормів менше, ніж теляті. Скільки кілограмів кормів давали юннати всім вівцям за день?
|
6. 8 м 9 см = см 4 дм 3 см = см 5 см 3 мм = мм
1. Виконай дії.
600 + 100 + 100 100 + 60 + 7
200 + 9 200 + 60
100 + 50 600 + 60 + 6
1000 – 100 – 100 300 – 1
2. Запиши у вигляді суми розрядних доданків кожне з чисел: 583, 699, 860, 907.
3. Запиши число, що передує кожному з чисел: 867,499, 900, 670, і число, наступне за кожним із них.
4. Запиши цифрами числа: двісті вісімдесят, сімсот сімдесят сім, триста сорок, п`ятсот чотири, триста чотирнадцять, триста.
5. Юннати доглядали 8 телят і таку ж кількість овець. За день вони дали всім телятам 56 кг кормів. Одній вівці на день давали на 4 кг кормів менше, ніж теляті. Скільки кілограмів кормів давали юннати всім вівцям за день?
= |
см 8 см 3 мм = |
|
6. 9 м 04 см = см 6 дм 2 см мм
`
Робота №4.Письмова нумерація трицифрових чисел. Додавання і віднімання круглих чисел. Ускладнені задачі на суму трьох доданків.
1. Математичний диктант
Запиши цифрами такі числа: триста п`ять, сімсот, сорок три, чотириста три, двісті двадцять два, триста тридцять.
Запиши попереднє і наступне числа для числа 500.
Запиши, скільки десятків у числі 480.
Запиши в сантиметрах 2 м 40 см, 5 м 68 см.
2. 70 + 80 800 – (600 - 200) 5 м + 4 м + 9 м
140 – 90 800 – 600 – 200 12 м – 7 м + 4 м
3. Сума трьох доданків 200. Перший доданок 100, другий – на 20 менший від нього. Знайди третій доданок.
Вказівка.Знайди спочатку другий доданок.
4. * Кожні 10 ґудзиків робітниця пришивала до однієї картонної смужки. Кожні 10 смужок вона зв`язувала в один пучок. У неї вийшло 7 пучків, 5 смужок і 8 окремих ґудзиків. Скільки було всього ґудзиків?
1. Математичний диктант.
Запиши цифрами такі числа: сімсот три, вісімсот, триста два, тридцять два, сто одинадцять, сімсот двадцять.
Запиши попереднє і наступне числа до числа 200.
Запиши, скільки десятків у числі 640.
Запиши в сантиметрах 6 м 50 см, 2 м 32 см.
2. 60 + 50 6 м + 3 м + 12 м 120 – 30 14 м – 8 м + 6 м
600 – (700 - 400)
800 – 400 – 100
3. Сума трьох доданків 150. Перший доданок 40, другий – на 30 більший від нього. Знайди третій доданок.
Вказівка. Знайди спочатку другий доданок.
4. * Запиши всі можливі трицифрові числа за допомогою цифр 2 і 7
1. Математичний диктант.
Запиши цифрами такі числа: двісті дев`яносто, триста, вісімнадцять, сто вісімдесят, дев`ятсот один, чотириста.
Запиши попереднє і наступне числа до числа 200.
Запиши, скільки десятків у числі 385.
Запиши в сантиметрах 8 м 06 см, 7 м 40 см.
2. 80 + 60 700 – (500 - 200) 14 м + 2 м + 7 м
130 – 60 700 – 500 – 200 21 м – 3 м – 8 м
3. Сума трьох доданків 200. Перший доданок 60, другий – на 20 більше від нього. Знайти третій доданок.
4. * Андрій зірвав 36 горіхів.
- Дай мені третину від третини твоїх горіхів, - попросила сестра.
- Візьми половину від половини всіх горіхів, - відповів брат.
Скільки горіхів попросила сестра і скільки дав їй брат?
1. Математичний диктант.
Запиши цифрами такі числа: двісті вісімдесят, чотириста, дев`ятнадцять, сто дев`яносто, вісімсот один, триста.
Запиши, скільки десятків у числі 495. Запиши в сантиметрах 9 м 07 см, 6 м 50 см.
2. 70 + 40 900 – (300 + 400) 25 м – 17 м – 2 м
110 – 90 900 – 300 + 400 14 м – 7 м – 3 м
3. Сума трьох доданків 400. Перший доданок 200, другий – на 40 менший від нього. Знайди третій доданок.
4. * Запиши всі можливі трицифрові числа, користуючись цифрами 2 і 6
Наприклад, 266
ВІДНІМАННЯ
В МЕЖАХ 1000
Робота №1.Додавання і віднімання круглих чисел без переходу через розряд. розширена задача на зведення до одиниці, перший вид. рівняння.
1. Обчисли.
950 – 610 840 – 110 + 30 320 + 470 650 + 40 - 400
840 – 230 2 м 40 см – 10 см
440 + 350 8 дм 6 см – 4 дм
2. У п`яти малих відрах 35 л води. Скільки літрів води в дев`яти великих відрах, якщо у великому відрі на 2 л води більше, ніж в малому?
3. Х + 420 = 680 400 – Х = 40 Х : 9 = 3
4. До числа 4 допиши справа таку цифру, щоб дістало число, яке б ділилося на 6.
1. Обчисли.
540 – 320 640 + 120 + 30
330 + 150 430 + 30 - 300
870 – 2203 м + 50 см - 40
520 + 2407 дм 8 см – 2 дм
2. Маса п`яти однакових динь 10 кг. Яка маса восьми однакових кавунів, якщо кавун на 3 кг важчий за диню?
3. 150 + Х = 680 540 – Х = 30 Х : 9 = 3
4. Учні зібрали 40 марок. На одній сторінці альбому вони наклеїли 10 марок, а решту наклеїли по 6 на сторінці. Скільки сторінок в альбомі зайняли марки?
1. Обчисли.
740 – 130 660 – 210 + 40 540 + 330 370 + 20 - 200
950 – 340 8 м 09 см – 4 см
220 + 170 7 дм 9 см – 5 дм
2. У восьми бідонах 48 л молока. Скільки літрів молока у дев`яти каструлях, якщо в кожній каструлі у 3 рази молока менше, ніж в одному бідоні?
3. 560 + Х = 790 540 – Х = 400 Х : 8 = 4
4. Яблунь і груш у шкільному саду росло 24. Груші становили третю частину всіх дерев. Скільки яблунь було в саду?
1. Обчисли.
620 – 310 680 + 10 - 400
430 + 140 770 – 320 + 30
340 + 150 6 дм 5 см – 3 см
630 – 210 9 м 08 см – 6 см
2. У трьох менших рядках було 12 кущів порічок. Скільки кущів порічок було у шести більших рядках, якщо у більшому рядку кущів порічок у 2 рази більше, ніж у меншому?
3. 180 – Х = 60 100 + Х = 280 Х : 6 = 2
4. Маса трьох однакових менших посилок 18 кг. Більша посилка на 2 кг важча, ніж менша. Яка маса більших посилок?
Робота №2.Усне додавання і віднімання круглих чисел з переходом через десяток. Розширена задача на зведення до одиниці.
Варіант №1
1. Обчисли.
460 + 270 520 - 90
300 – 20 630 - 80
170 – 440 1 м 20 см + 80 см
340 + 160 360 см + 40 см
2. У майстерні було 63 м тканини. Частину цієї тканини витратили на пошиття 9 костюмів, 3 м на кожний. На скільки менше витратили, ніж залишилося?
3. У чотирьох малих каністрах було 16 л олії. Одна велика каністра вміщує олії у 2 рази більше, ніж мала. Скільки потрібно великих каністр, щоб розлити 24 л олії?
4. * Склади за коротким записом задачу і розв`яжи її.
Пшона - 120 кг
?Рису - 20 кг
Манної крупи - на 140 кг більше, ніж пшона
1. Обчисли.
150 + 580 520 - 380
520 – 50 360 + 370
400 – 30 370 см + 30 см
710 – 30 2 м 60 см + 40 см
2. У сувої було 60 м тканини. Частину цієї тканини витратили на пошиття 8 сукенок, по 4 м на кожну. На скільки більше витратили тканини, ніж залишилося?
3. У 5 менших пакетів розсипали 10 кг пшона. В один більший пакет вміщується пшона на 2 кг більше, ніж у менший. Скільки потрібно більших пакетів, щоб розсипати 20 кг пшона? 4. * Склади за коротким записом задачу і розв`яжи її.
Качок - 240
? Гусей - 60
Курей - на 310 більше, ніж качок
1. Обчисли.
900 – 90 240 - 60
360 + 480 370 - 90
840 + 160 2 м 30 см + 70 см
280 + 170 240 см + 60 см
2. В одному бідоні 15 кг меду, а в другому – на 3 кг менше. Цей мед розлили в банки, по 3 кг у кожну. Скільки зайняли банок?
3. У 5 однакових банок розлили 15 л олії, а 40 л олії розлили в сулії. Місткість сулії на 2 л більша, ніж місткість банки. Скільки сулій заповнили олією?
4. * Який знак потрібно поставити між виразами 4 + а * 9 (4 + а) * 9, якщо а – натуральне число?
1. Обчисли.
600 – 60 750 - 80
250 + 370 430 - 80
640 + 270 5 м 60 см + 40 см
540 + 160 430 см + 70 см
2. В одному мішку 45 кг цибулі, а у другому на 18 кг менше. Усю цибулю розсипали у ящики по 9 кг у кожний. Скільки зайняли ящиків?
3. У 6 однакових пакетів розсипали 12 кг круп, а 30 кг розсипали в торбинки. Місткість торбинки на 3 кг більша, ніж місткість пакета. Скільки потрібно було торбинок?
4. * Який знак треба поставити між виразами а * 8 – 6 (а - 6) * 6, якщо а – натуральне число?
Робота №3.Усне додавання і віднімання круглих чисел. Письмове додавання і віднімання. Задачі, які включають суми трьох і двох чисел.
1. Обчисли письмово.
83 + 405 869 – 54 688 – 353 123 + 266
2. Обчисли.
800 -340 600 – (90 -40) 270 +450 - 200
370 - 290 270 + 680 + 50 650 – 380 – 90
3. За 3 дні у магазин завезли 958 кг овочів. За перших два дні привезли 622 кг, а за другий і третій 521 кг. Скільки овочів привезли другого дня?
4. Запиши чотири трицифрових числа, в яких кожна наступна цифра на 1 більша від попередньої.
Наприклад: 345.
1. Обчисли письмово.
134 + 232 765 – 321 47 + 502 768 – 26
2. Обчисли.
410 – 230 800 – (80 - 30) 350 + 280 +400
350 + 260 340 + 260 +120 770 – 390 – 70
3. За три дні в магазині продали 846 м тканини. За перші два дні продали 560 м, а за другий і третій – 632 м. скільки тканини продали другого дня?
4. * Запиши чотири трицифрових числа, в яких кожна наступна цифра на 2 більша від попередньої.
1. Обчисли письмово.
75 + 621 224 + 135 754 – 233 649 – 35
2. 810 – 290 800 – (60 + 90) 320 – 80 +240
700 – 350 340 + 380 + 7 680 – 190 -60
3. В їдальні за 3 дні витратили 878 кг картоплі. За перших два дні витратили 566 кг, а за другий і третій – 623 кг. Скільки картоплі витратили другого дня?
4. * Порівняй вирази а + 2 bi 2a + b, коли відомо, що а у 2 рази більше ніж b.
1. 400 – (20 + 90) 350 + 480 + 50 750 - 180 380 – 70 – 120 520 – 60 + 380 500 – 330
2. Обчисли письмово.
571 + 25 688 – 354 225 + 354 784 – 63
3. Маса барана, вівці і ягняти 97 кг. Маса барана і вівці 87 кг, а маса вівці і ягняти на 42 кг менша. Знайди масу вівці.
4. * Які з тверджень правильні: 70 більше від 90 на 20; 1 м = 100 см; квадрат не є прямокутним.
1. Обчисли письмово.
534 + 25 654 – 42 654 – 321 342 + 314
2. Обчисли.
640 – 30 – 200 500 – (50 + 30) 540 - 160
450 – 70 + 290 240 + 180 + 30 400 -220
3. Маса страуса, індика і гуски 91 кг. Маса страуса і індика 85 кг, а індика і гуски 21 кг. Знайти масу кожного птаха.
4. * Які з тверджень правильні: 60 менше від 80 на 20; 1м дорівнює 100 дм; квадрат не є чотирикутником.
Робота №4.Письмове додавання і віднімання. Задачі на 2 – 3 дії.
Варіант №1
1. Обчисли письмово.
257 – 186 621 - 43
955 – 428 364 + 28
257 + 153 940 – (573 - 94)
647 + 228 770 – (321 + 291)
2. Периметр прямокутника 18 см. Його довжина 7 см. На скільки ширина менша довжини?
3. * На 6 великих і 2 малих альбоми витратили 68 аркушів паперу. На кожний великий альбом витратили по 9 аркушів. Скільки аркушів витратили на кожний малий альбом?
4. * Дано вираз с + k. Запиши вираз, значення якого у 3 рази менше від значення даного.
1. Обчисли письмово.
657 – 328 546 + 254 437 + 65 480 – (543 – 49)
657 – 238 154 + 367 572 - 66 780 – (245 + 348)
2. У 3 ящики розклали порівну 24 кг буряків. З одного ящика забрали 5 кг буряків. Скільки кілограмів буряків залишилося у цьому ящику?
3. * У п`ятилітрових і трилітрових банках 48 л квасу. Трилітрових банок
6. Скільки п`ятилітрових банок?
4. * До двоцифрового числа приписали зліва цифру 5. Як змінилося число?
1. Обчисли письмово.
695 – 357 295 + 314 345 + 29 840 – (430 - 70)
550 – 241 458 + 36 435 – 26 720 – (511 + 131)
2. Периметр трикутника 60 см. Найбільша його сторона дорівнює 25 см, а найменша – 15 см. На скільки середня сторона коротша від найбільшої?
3. * У трьох більших і двох менших ящиках разом 39 кг слив. В одному більшому ящику вміщується 9 кг слив. Скільки слив вміщується в одному меншому ящику?
4. * На передніх лапах у кішки 5 пальці, а на задніх – по 4. Скільки всього пальців у кішки?
1. Обчисли письмово.
660 – (180 - 89) 246 + 134 655 – 328 355 + 26
720 – (519 + 191) 572 + 297 370 - 242 677 – 38 2. Довжина першої смужки 30 см, а друга смужка коротша від неї на 14 см. На скільки сантиметрів половина другої смужки коротша від першої смужки?
3. * маса 6 однакових індичок і 4 однакових гусок 78 кг. Маса гуски 6 кг. Знайди масу індички.
4. * З 10 однакових паличок склали 3 однакові квадрати. Які дві палички треба забрати, щоб утворився прямокутник?
|
|
|
1. Обчисли письмово.
755 – 427 356 + 144 355 + 36 760 – (180 - 89)
470 – 252 573 + 286 877 – 38 820 – (419 + 191)
2. Довжина першої смужки 40 см, а друга смужка коротша від неї на 16 см. На скільки сантиметрів третина другої смужки коротша від першої смужки?
3. * Маса 5 однакових індичок і 3 однакових гусок 63 кг. Маса гуски 6 кг. Знайди масу індички.
4. * З 13 однакових паличок склали чотири однакові квадрати. Які три палички треба забрати, щоб утворився прямокутник?
|
|
|
|
Робота №1.Множення і ділення з числами 0 і 1, 10 і 100. Задачі на порівняння двох часток.
1. (7 + 1) * 1 10 * 0 + 3 (8 * 8)
*1
7 + 1 * 1 20 * 10 – 10 4 : 4 * 2
90 : 9 100 : 10 +1 100 * - 10 * 8
(4 - 4) *0 100 * 8
4 – 4 * 0 10 * 7
2. У 6 ящиках порівну розклали 54 кг вишень, а у 9 ящиків – 36 кг малини. Порівняй масу вишень і малини в одному ящику.
3. Для ремонту двох будинків витратили 15 банок фарби, по 4 кг в кожній. Для першого будинку витратили 6 банок. Скільки кілограмів фарби витратили для ремонту другого будинку?
І будинок - 6 банок 15 банок ІІ будинок - ?
В одній банці 4 кг фарби
4. * Довжина прямокутника 12 см. Яка має бути його ширина, щоб прямокутник можна було розрізати на дві однакові частини, з яких можна скласти квадрат? Накресли такий прямокутник.
1. (4 + 1) * 1 (5 - 5) * 0 10 * 0 + 6 100 *6
5 + 5 * 1 3 – 3 * 0 30 * 10 10 * 8
80 : 8 600 : 6 100 : 10 + 6 1 * 1 – 1
2. У 7 ящиках розклали порівну 42 кг слив, а у 8 ящиків – 72 кг груш. Порівняй масу слив і масу груш в одному ящику.
3. У магазині було 40 велосипедів. За день продали п`яту частину велосипедів. Скільки велосипедів залишилося у магазині?
4. * З чотирьох однакових квадратів склали один великий. Знайди його периметр, якщо периметр малого квадрата 12 см.
1. Обчисли.
(1 + 4) * 1 10 * 0 + 5
1 + 9 * 1 70 * 10 - 70
40 : 4 100 : 100 + 1
(2 - 2) * 0 100 * 8
(3 – 3 * 0 10 * 3
300 : 3 0 : 2 + 1
2. У 8 пакетів розсипали порівну 24 кг пшона, а в 9 пакетів – 18 кг. Порівняй місткість пакетів.
3. У 16 – квартирному будинку провели електрику. У дев`яти квартирах було по 6 лампочок, а в кожній з решти квартир – на 1 лампочку менше. Скільки всього лампочок було в решті квартир?
4. * Добери по 4 значення букв c i k, при яких c: k = 5.
5. * Користуючись першим прикладом, знайди зручним способом суму чисел у другому і третьому прикладах.
(4 + 9 + 6 = 19 14 + 19 + 16 = 24 + 29 + 26 =
1. Обчисли.
(1+ 6) *1 10 * 0 + 30
1 + 6 *1 30 * 10 - 30
70 : 7 10 : 10 - 30
(5 - 5) * 0 10 : 10 + 1 : 1
5 – 5 * 0 100 * 6 – 10 * 6
400 : 4 6 : 6 * 3
2. У 6 самоварів розлили порівну 36 л води, а в 4 чайники – 12 л води. Порівняй місткість самовара і чайника.
3. У їдальні було 36 л капусти. За день використали її четверту частину. Скільки капусти залишилося в їдальні?
4. * Один учень за тиждень одержав 6 оцінок. Чи є в нього оцінки, що повторюються?
5. * Користуючись першим прикладом, знайди зручним способом суму чисел у другому і третьому прикладах.
3 + 8 + 6 = 17 13 + 18 + 16 = 23 + 28 + 26 =
1. Обчисли.
(4 + 1) * 1 10 * 0 + 1
4 + 1 * 1 40 * 10 – 40
80 : 8 100 : 10 + 1
(3 - 3) * 0 100 * 9
8 – 8 * 0 10 * 9
800 : 2 12 : 3 + 1
2. З 40 см дроту зігнули квадрат, а з 27 см – рівносторонній трикутник. Порівняй довжини сторін квадрата і трикутника.
3. Склади задачу, користуючись малюнком і розв`яжи її.
100 10
І
? ІІ
ІІІ
4. * Котра тепер година, якщо від початку доби минуло у 2 рази більше часу, ніж залишилося до кінця доби?
Робота №2.Множення і ділення розрядних чисел на розрядні. Ділення числа на добуток і суми на число. Складання обернених задач.
Варіант №1
1. Обчисли.
20 * 3 600 : 2 + 800 : 4
80 : 4 (600 + 200) : 4
24 : (4 * 2) 800 : 200
7 * 30 – 20 800 : 20
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
54 : 18 72 : 18 48 : 16 81 : 27
Зразок. 56 : 28 = 56 : (7 * 4) = (56 : 7) : 4 = 8 : 4 = 2
3. У магазині було 60 м шовку. Коли кільком покупцям продали його по 4 м, то залишилося ще 20 м тканини. Скільком покупцям продали шовк? Розв`язування.
1) 60 – 20 = 40 (м)
2) 40 : 4 = 10 (м)
Відповідь: 10 покупцям.
4. * У діжці 40 кг квашених огірків, що на 32 кг більше, ніж маса порожньої діжки. Яка маса діжки з огірками?
1. 30 * 2 800 : 2 + 600 : 3
100 : 2 (1000 - 900) : 2
36 : (3 * 2) 600 : 200
6 * 30 – 40 600 : 2
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
64 : 16 54 : 27 72 : 24 48 : 12
Зразок. 56 : 28 = 56 : (7 * 4) = (56 : 7) : 4 = 8 : 4 = 2
3. У мішку було 50 кг цукру. Коли кільком покупцям продали його по 3 кг кожному, то залишилося ще 32 кг цукру. Скільком покупцям продали цукор?
4. * У ящику 10 кг картоплі, що на 9 кг більше, ніж маса порожнього ящика. Яка маса порожнього ящика?
1. Обчисли.
40 * 6 900 : 3 + 600 : 3
60 * 3 (900 + 100) : 10
28 : (7 * 2) 900 : 300
8 * 40 – 30 900 : 30
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
64 : 16 42 : 14 63 : 21 72 : 24
3. Маса двох бочок з рибою 98 кг. Маса однієї порожньої бочки 10 кг. Скільки кілограмів риби у двох бочках?
Для перевірки склади і розв`яжи обернену задачу, в якій треба знайти число 98.
4. * В одному баку було 50 відер води, а у другому – 35. За один і той самий час з баків виливається однакова кількість води. Скільки води буде в другому баку, якщо в перщому залишилося 28 відер?
1. Обчисли.
30 * 3 200 : 2 + 600 : 2
20 * 2 (200 + 600) : 2
48 : (2 * 4) 400 : 200
8 * 60 – 90 400 : 20
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
24 : 12 32 : 16 28 : 14 48 : 24
3. На початку року в дітей було 8 кролів, а наприкінці року їх стало в 4 рази більше. На скільки більше кролів стало наприкінці року?
4. * Братові 12 років, а його сестрі 7. Скільки років буде братові, коли сестрі стане скільки, скільки йому тепер?
1. Обчисли.
90 * 3 400 : 2 + 900 : 3
20 * 8 (400 + 400) : 10
36 : (2 * 3) 600 : 200
7 * 70 – 80 600 : 20
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
56 14 36 : 18 54 : 27 81 : 27
3. * У дійниці було 9 л молока. Ним наповнили 4 глечики місткістю 2 л кожен. Скільки молока залишилося в дійниці?
4. * Склади всі трицифрові числа з цифр 5, 7, 9. Знайди суму найбільшого і найменшого.
1. Обчисли.
70 * 4 400 : 2 + 900 : 3
30 * 3 (400 + 200) : 2
42 : (2 * 3) 600 : 200
7 * 40 – 90 800 : 20
2. Виконай ділення, розклавши дільник на множники.
28 : 14 36 : 18 64 : 16 72 : 24
3. На початку року у фермера було 5 гусок, а на кінець року їх стало в 7 разів більше. На скільки гусок більше стало в кінці року?
4. * Братові 10 років, а сестрі 6. Скільки років буде братові, коли сестрі стане стільки, скільки йому тепер?
Робота №3.Множення двоцифрових чисел на одноцифрові. Множення числа на суму, суми на число.
Варіант №1
1. Обчисли.
23 * 4 6 * (4 + 5)
48 * 2 6 * (7 + 8)
60 : 3 + 28 (14 + 26) * 4
33 * 3 – 28 (45 + 15) :5
2. Одній вівці на день дають 2 кг сіна. Скільки сіна потрібно 7 вівцям на тиждень?
3. Запиши всі двоцифрові числа, які можна утворити з цифр 3, 8, 9.
4. У першій бригаді 25 тракторів. Коли з першої у другу переїхало 5 тракторів, то в обох бригадах тракторів стало порівну. Скільки тракторів було у другій бригаді спочатку?
1. Обчисли.
21 * 4 (24 + 8) :4
35 * 2 (15 + 45) : 5
80 : 4 + 35 7 * (3 + 7)
22 * 2 – 17 7 * (5 + 8)
2. Вівці на день дають 2 кг сіна. Скільки сіна потрібно 5 вівцям на 3 дні?
3. Запиши всі трицифрові числа, які можна утворити з цифр 2, 7, 8.
4. * В одній бочці було 18 відер води. Коли з неї перелили у другу бочку 4 відра води, то в обох бочках стало води порівну. Скільки відер води було у другій бочці спочатку?
1. 37 *2 8 * (7 + 9)
12 * 6 8 * (3 + 1)
90 : 3 + 43 (54 + 16) : 10
27 * 3 : 9 (14 + 13) * 3
2. Курчаті на добу дають 8 г проса. Скільки проса потрібно 18 курчатам на 10 днів?
3. Для 5 курей за місяць витратили 15 кг зерна. Скільки зерна потрібно на місяць для 30 курей?
4. Запиши в метрах або в метрах і сантиметрах
700 см 570 см 354 см 404 см
5. Запиши всі можливі трицифрові числа, користуючись цифрами 5 і 7.
1. Обчисли.
39 * 2 4 * (6 + 8)
14 *5 4 * (2 + 4)
40 : 2 + 42 2 * 43
29 *3 + 11 43 * 2
2. Коню на день дають 4 кг концентратів. Скільки концентратів потрібно 3 коням на тиждень?
3. На кролефермі в кожній з 12 малих кліток є 2 кролі, а в кожній з великих кліток – 8 кролів. У клітках усього 88 кролів. Скільки великих кліток на кролефермі?
4. * З чотирьох п`ятірок за допомогою знаків арифметичних дій і дужок запиши число 100.
5. * Є вісім однакових на вигляд кілець, але одне з них легше від інших. Як знайти кільце за допомогою двох зважувань на шалькових терезах без гир?
1. Обчисли.
23 * 3 3 * 32
13 * 4 34 * 2
60 : 2 + 33 (54 + 46) : 10
25 * 34 + 21 (12 + 35) * 3
2. Коню на день дають 4 кг концентратів. Скільки концентратів потрібно 2 коням на 5 днів?
3. У кожному з 6 малих наметів по 4 ліжка. У великих наметах по 6 ліжок.
Всього у наметах 54 ліжка. Скільки було великих наметів?
4. * Запиши три числа, кожне з яких ділиться на 3 і 4. 5. * як зміниться добуток 6 *а, якщо число а збільшиться на 3?
Робота №4. Випадки множення і ділення круглих чисел, які зводяться до табличних. Множення виду 240 *
3.
1. Обчисли.
60 * 6 240 * 3 320 * 3 - 700
420 : 7 130 * 4 140 : 7 + 70
120 : 6 *3 (6 + 18) : 3 6 + 18 : 3
2. А) На 5 підвод поклали по 6 мішків зерна. На машину поклали 36 мішків. На скільки більше мішків поклали на машину, ніж на всі підводи?
Б) Заміни в задачі запитання на таке: «Скільки мішків зерна поклали на машину і підводи разом?» і розв`яжи задачу.
3. Обчисли «ланцюжки».
14 + 28 38 – 19 15 : 5 80 : 2
: 7 * 4 : 3 - 35
: 3 : 2 * 15 * 9
3. Накресли коло радіусом 2 см 3 мм. Проведи радіус.
1. Обчисли.
40 * 5 (84 + 16) :4
480 : 6 8 + 16 : 4
240 : 8 * 2 200 * 4 - 50
800 : 4 : 20 150 : 5 + 60
2. У бідони налили по 6 л молока, а у бак 30 л молока. На скільки більше налили молока у бак, ніж в усі бідони?
3. Обчисли «ланцюжки» і запиши всі відповіді.
12 + 18 51 – 47 25 : 5 60 : 2
: 6 *6 : 5 - 25
*5 : 3 *20 * 8
4. Накресли коло радіусом 1 см 8 мм.
1. Обчисли.
90 * 7 360 * 2 - 400
630 : 9 280 : 4 + 40
140 : 7 * 3 330 * 3
600 : 5 : 4 170 * 5
2. Господиня купила 10 кг полуниць і 3 пакети суниць, по 3 кг в кожному.
Скільки всього ягід купила господиня?
3. Обчисли.
63 : 7 17 + 18 0 + 20 3 * 9
+5 : 5 : 4 - 12
: 2 * 4 * 6 : 5
4. Накресли коло з радіусом 1 см 8 мм.
1. Обчисли.
60 * 7 (44 + 16) : 4
810 : 9 44 + 16 : 4
540 : 6 *9 360 : 9 + 70
800 : 5 * 3 560 : 8 – 40
2. В їдальню привезли 27 кг огірків і 4 ящики помідорів, по 12 кг у кожному. Скільки всього овочів привезли в їдальню?
3. Обчисли.
8 * 5 54 : 6 5 : 1
: 10 * 5 * 7
*1 - 27 - 17 + 84 : 9 : 6
4. Накресли коло радіусом на 3 см 7 мм.
1. Обчисли.
80 *4 140 * 3
720 : 8 380 * 2
490 : 2 * 2 (33 + 15) : 3
600 : 4 *5 33 + 15 :3
2. З діжки відлили 5 відер води по 9 л у кожному, і у ній ще залишилося 30 л води. На скільки більше взяли води, ніж залишилося?
3. Обчисли.
6 * 5 54 : 9 6 : 1 51 - 9 : 10 *6 *8 :7 *1 :4 - 27 *5
4. Накресли коло радіусом 2 см 8 мм.
Робота №5. Ділення двоцифрового числа на одноцифрове. Задачі, обернені до задач на суму двох добутків.
Варіант №1
1. Обчисли.
63 : 3 360 * 2 - 400
68 : 4 600 : 3 * 5
70 : 2 (25 + 35) : 5
90 * 5 (21 + 28 ) : 7
2. Знайди значення виразів а – 15 і а : 7, якщо а = 91.
3. Х * 4 = 96 72 : Х = 4 72 – Х = 4
4. За виразом (25 + 23) : 3 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. Доярка розлила молоко у два бідони, по 36 л у кожний, і в кілька малих бідонів, по 3 л в кожний. Усього вона розлила 96 л молока. Скільки малих бідонів використала доярка?
1. Обчисли.
64 : 4 240 * 3 - 300
30 * 7 400 : 2 *3
50 : 2 (27 + 14) : 7
72 : 3 (40 + 5) : 5
2. Знайди значення виразів а – 17 і а : 8, якщо а = 96.
3. Х * 5 = 75 54 : Х = 3 54 – Х = 3
4. За виразом (84 + 20) : 4 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. За 60 грн. купили 4 сорочки по 9 грн. кожна і кілька майок по 4 грн. кожна. Скільки купили майок?
1. Обчисли.
92 : 4 280 * 3 - 300
69 : 3 900 : 10 * 7
90 : 2 (32 + 72) : 8
80 * 4 32 + 72 : 8
2. Знайди значення виразів а – 56 і а : 6, якщо а = 78.
3. 6 * Х = 96 42 : Х = 7 42 – Х = 7
4. За виразом (36 + 16) * 2 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. у маленькі коробки розклали по 6 олівців, а в три більших – по 16. Усього розклали 90 олівців. Скільки було малих коробок?
1. Обчисли.
51 : 3 390 * 2 - 400
82 : 2 800 : 10 *8
30 : 2 (50 +15) : 5
70 * 6 50 + 15 : 5
2. Знайди значення виразів а + 49 і 60 : а, якщо а = 5.
3. Х * 5 = 75 54 : Х = 3 54 – Х = 3
4. За виразом 36 : 6 – 15 : 5склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. У 2 тарілки і 3 блюдця розклали 19 апельсинів. У тарілки клали по 5 апельсинів. По скільки апельсинів клали в кожне блюдце.
1. Обчисли.
42 : 3 240 * 4 - 300
96 : 6 1000 : 100 * 8
50 : 2 (64 + 24) : 4
40 9 64 + 24 : 4
2. Знайди значення виразів а : 8 і 81 + а, якщо а = 320.
3. Х * 5 = 75 54 : Х = 3 54 – Х = 3
4. За виразом 48 + 48 : 3 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. Цибулю масою 384 кг розсипали в 6 мішків, 50 кг у кожний, і в 7 ящиків, порівну в кожний. Скільки кілограмів цибулі насипали в один ящик?
1. Обчисли.
48 : 3 270 * 2 - 400
90 : 6 1000 : 100 * 3
90 : 2 (28 + 40) : 4
70 * 8 28 + 40 : 4
2. Знайди значення виразів а : 6 і 77 +а, якщо а = 96.
3. Х * 5 = 75 54 : Х = 3 54 – Х = 3
4. За виразом (24 + 34) : 2 склади і розв`яжи задачу про розливання соку в банки.
5. У 6 мішків розсипали 320 кг цукру, по 50 кг у кожний, і у 5 пакетів, порівну у кожний. Скільки кілограмів цукру насипали в один пакет?
Робота №6. Ділення двоцифрових чисел на двоцифрові і круглих трицифрових чисел на одноцифрові.
Варіант №1 1. Частку від ділення двоцифрового числа на двоцифрове знаходимо випробовування. Наприклад, 60 :
15.
Візьмемо 2. 15 * 2 = 30. Мало.
Візьмемо 3. 15 * 3 = 45. Мало.
Візьмемо 4. 15 * 4 = 60. Отже, 60 : 15 – 4
Розв`яжи приклади і перевір відповіді множенням.
39 : 13 48 : 12 34 : 17 390 : 3
2. Прочитай розв`язання першої задачі і розв`яжи другу.
- Якщо моток дроту розрізати на 5 кусків по 12 м, то залишиться ще 6
м. скільки вийде кусків дроту по 11м? 1) 12 * 5 = 60
2) 60 + 6 = 66 3) 66 : 11 = 6.
Відповідь. 6 кусків дроту.
- Якщо груші розкласти у 8 ящиків, по 11 кг у кожний, то залишитьсч ще 3 кг груш. Скільки потрібно ящиків, щоб у кожний покласти 13 кг груш?
3. Обчисли.
30 * 7 60 : 12
810 : 3 48 : 16
3 * 17 60 – 10 : 5
45 : 3 5 * 16 : 8
4. Накресли три відрізки: перший завдовжки 25 мм, другий – на 15 мм довший від першого, а третій – у 3 рази довший від першого.
1.Частку від ділення двоцифрового числа на двоцифрове знаходимо випробовування. Наприклад, 60 : 15.
Візьмемо 2. 15 * 2 = 30. Мало.
Візьмемо 3. 15 * 3 = 45. Мало.
Візьмемо 4. 15 * 4 = 60. Отже, 60 : 15 – 4
Розв`яжи приклади і перевір відповіді множенням.
33 : 11 36 : 12 52 : 13 240 : 2
2. Прочитай розв`язання першої задачі і розв`яжи другу.
- Якщо моток дроту розрізати на 5 кусків по 12 м, то залишиться ще 6
м. скільки вийде кусків дроту по 11м?
4) 12 * 5 = 60
5) 60 + 6 = 66 6) 66 : 11 = 6.
Відповідь. 6 кусків дроту.
- Якщо купили 5 курток по 15 грн. кожна, то залишиться ще 5 грн. скільки на ці гроші можна купити курток по 20 грн.?
3. 80 * 3 90 : 18
630 : 3 72 : 24
4 * 14 50 – 10 : 5
36 : 3 4 * 15 : 6
4. Накресли три відрізки: перший завдовжки 45 мм, другий – на 25 мм довший від першого, а третій – у 2 рази довший від першого.
1. Виконай ділення і перевір відповіді множенням.
84 : 42 57 : 19 77 : 11 750 : 5 640 : 4
2. Якщо засушити 100 кг свіжих грибів, то вийде 20 кг сушених. У скільки разів сушених грибів стає менше, ніж свіжих?
3. * В одному ящику було 24 кг свіжих груш, а в другому – 66 кг. Скільки вийде сушених груш з цих свіжих, якщо з 10 кг свіжих виходить 2 кг сушених?
4. 30 * 7 60 : 15
810 : 9 84 : 28
3 * 11 64 + 16 : 4
54 : 3 12 : 6 * 2
1. Виконай ділення і перевір відповіді множенням.
90 : 45 70 : 14 28 : 14 720 : 4 850 : 5
2. За 3 години друкарка надрукувала 15 сторінок. Скільки сторінок вона друкувала за 1 годину?
3. Перша друкарка за 7 годин друкує 35 сторінок, а друга за цей самий час – 42 сторінки. Яка друкарка друкує за 1 годину більше сторінок і на скільки більше?
4. 70 * 6 80 : 16
540 : 3 51 : 17
3 * 19 95 – 45 : 5
48 : 3 5 * 18 : 9
1. Виконай ділення і перевір відповіді множенням.
84 : 21 75 : 25 88 : 11 540 : 4 780 : 2
2. У майстерні було два сувої тканини, по 21 м в кожному, і один сувій – 15 м. чи вистачить цієї тканини, щоб пошити 5 занавісок, якщо на кожну занавіску потрібно 11 м тканини?
3. 40 * 8 90 : 15
630 : 3 68 : 17
4 * 11 96 – 36 : 6
58 : 2 5 * 16 : 4
4. * Три дівчини відповідали на запитання, скільки їм років. Наталка:
«Нам разом 25 років». Таня : «Я старша від Наталки на 1 рік». Оля :
«Мені разом з Танею 17 років». Скільки років кожній дівчині?
1. Виконай ділення і перевір відповіді множенням.
63 : 21 60 : 15 77 : 11 630 : 30 480 : 2
2. У двох торбинах по 24 груші, а у третій – 18. Чи вистачить цих груш, щоб роздати 12 дітям по 5 груш кожному?
3. 30 * 7 420 : 3
3 * 12 54 : 2
75 * 15 60 : 12
60 : 6 + 45 3 * 24 : 6
4. * Матері 28 років, а дочці 7. Через скільки років мати буде старша від доньки у 2 рази?
Робота №7. Знаходження частини числа, значень числових і буквених виразів.
Варіант №1
1. Хлопчик за годину обкопує 6 кущів порічок, а дівчинка – 5. Скільки годин їх треба працювати разом, щоб обкопати 33 кущі порічок?
2. 3 * 7 36 + 6
21 * 4 81 : 9
120 : 24 2 * 47 - 25
105 : 15 (35 + 35 ) : 5
3. Знайти значення виразів а + 15 і а : 6, якщо а = 72
4. Знайди ⅓ години, ⅓ доби, ⅓ хвилини.
5. На ділянці посадили 60 беріз і сосен. Берези становили 1 всіх дерев, а
4
решту – сосни. Скільки посадили сосен?
1. На пошті продали 48 листівок, конвертів – у 2 рази більше, ніж листівок, а марок – у 3 рази менше, ніж листівок і конвертів разом. Скільки продали марок?
2. 2 * 49 41 - 9
12 * 5 9 * 7
105 : 21 6 * 6 + 4
102 : 34 (35 - 5) : 5
3. Знайди значення виразів а * 7 і а – 18, якщо а = 54 4. Знайти 1 хвилини, 1 доби, 1 години.
3 6 5
5. У хлопчика 90 марок. 1 марок – про природу, а 1 – про космос. Скільки
5 6
разом марок про природу і космос?
Робота №8. Ділення з остачею. Знаходження числа за його частиною.
1. Користуючись малюнком, закінчи
розв`язання прикладу на ділення з остачею : 15 : 6 = 2 (ост. …).
2. У хлопчика було 10 горіхів. Він дав двом товаришам по 4 горіхи. Скільки горіхів у нього залишилося?
3. Порівняй приклади кожної пари і розв`яжи їх.
12 : 4 = 4 16 : 4 20 : 5 10 : 5
13 : 3 = 4 (ост. 1) 17 : 4 22 : 5 13 : 5
4. У шкільному музеї на одній стіні висить 12 експонатів, що
1 становить всіх експонатів. Скільки всього експонатів у
3
шкільному музеї?
1. Користуючись малюнком, закінчи розв`язання прикладу на ділення з остачею : 14 : 4 = 3 (ост. …).
2. У хлопчика було 8 морквин. Він дав двом кролям по 3 морквини.
Скільки морквин у нього ще залишилося?
3. Порівняй приклади кожної пари і розв`яжи їх.
12 : 3 = 4 18 : 3 21 : 7 15 : 3
13 : 3 = 4 (ост. …) 20 : 3 25 : 7 16 : 3
4. На покупку зошити дівчинка витратила частину грошей, що в неї були. Скільки грошей було у дівчинки, якщо за зошит вона заплатила 29 к. ?
Робота №1. Письмове множення на одноцифрове число. Ділення з остачею.
1. За зразком знайди письмово добуток чисел.
× 216 235 * 3 304 * 3 158 * 4
3 175 * 5 451 * 2 340 * 2 648
2. Виконай ділення з остачею.
30 : 7 25 : 4 61 : 8 15 : 4
3.
54 : 9 21 : 3 9 * 6 18 : 6
3 + 18 6 * 6 36 – 18 7 + 2
4.В овочевий магазин привезли 1000 кг картоплі. Першого дня продали 340 кг, а другого – на 85 кг більше. Скільки картоплі ще треба продати?
1. За зразком знайди письмово добутки чисел.
× 216 124 * 4 302 * 3 134 * 4
3 166 * 4 421 * 2 350 * 2 648
2. Виконай ділення з остачею.
32 : 5 27 : 4 52 : 7 16 : 5
3.
56 : 8 7 * 6 21 : 7 32 + 24 36 : 9 3 * 12 42 : 2 4 * 8
4.Сума трьох чисел 500. Перше число 180, друге – на 25 більше від нього. Знайди третє число.
Робота №2. Письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрові. Нумерація трицифрових чисел. Задачі на три дії.
1. Виконай письмово ділення.
624 : 4 894 : 6
388 : 4 504 : 6
2. Математичний диктант.
- Запиши цифрами такі числа: триста чотири, сімсот, сорок три, чотириста три, двісті двадцять два, триста тридцять.
- Запиши попереднє і наступне числа для числа 500.
- Запиши, скільки десятків у числі 480.
- Запиши в сантиметрах 2 м 40 см, 5 м 68 см.
3. Учні посадили в шкільному саду 20 слив, яблунь – у 5 разів менше, ніж слив, а вишень – у 2 рази більше, ніж слив і яблунь разом. Скільки вишень посадили учні?
4. 100 : 50 + 49 64 : 16 37 + 48
8 * 12 : 6 47 * 2 50 – 24
1. Виконай письмово ділення.
348 : 4 225 : 5
504 : 6 720 : 4
2. Математичний диктант.
- Запиши цифрами такі числа: двісті сім, вісімсот, чотириста сорок, шістсот, сімдесят вісім, чотириста сім.
- Запиши попереднє і наступне числа для числа 200. - Запиши у сантиметрах 3 м 50 см, 7 м 44 см.
3. Рибалка піймав 12 карасів, коропів – у 3 рази менше, ніж карасів, а окунів – у 2 рази більше, ніж карасів і коропів разом. Скільки окунів піймав рибалка?
4. 200 : 40 + 37 68 : 17
6 * 8 : 12 38 * 2
Робота №3. Письмове і усне виконання арифметичних дій.
1. Виконай письмово множення і ділення.
324 * 3 288 : 6
48 * 9 714 : 6
2. За 3 дні автомобіль проїхав 960 км. Першого дня він проїхав 300 км, а другого – на 20 км менше. Скільки кілометрів проїхав автомобіль третього дня?
3. 578 – 36 47 + 275 3 * 9 3 * 27
470 - 242 875 + 125 54 : 6 68 : 4
4. Заповни цікаві квадратики.
28 |
|
48 |
|
33 |
13 |
|
|
38 |
Сума 99
1. Виконай письмове множення і ділення.
234 * 4 76 * 8 456 : 6 714 :7
2. За три дні велосипедист проїхав 240 км. Першого дня він проїхав 80 км, а другого – на 7 км менше. Скільки кілометрів проїхав велосипедист третього дня?
3. 547 – 85 3 * 7
540 – 154 56 : 8
65 + 354 3 * 34
657 - 123 96 : 4
5. Заповни цікаві квадратики.
|
32 |
48 |
|
30 |
|
32 |
|
|
Висновки
У початковій школі математика служить опорним предметом для вивчення суміжних дисциплін, а в подальшому знання та вміння, набуті при її вивченні, стануть необхідними для застосування в житті і фундаментом навчання в старших класах школи.
Вивчення математики в початковій школі спрямоване на досягнення таких цілей:
— формування в учнів основ уміння вчитися;
— розвиток їх мислення, якостей особистості, інтересу до математики; — створення для кожної дитини можливості високого рівня математичної підготовки.
Вивчаючи математику і розв’язуючи завдання, дитина вчиться:
§ узагальнювати і виділяти важливе;
§ аналізувати і систематизувати;
§ знаходити закономірності та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
§ міркувати і робити висновки;
§ мислити логічно, стратегічно і абстрактно.
Як регулярні спортивні тренування «прокачують» тіло, роблять його здоровим, дужим і витривалим, так регулярні заняття математикою «прокачують» мозок — розвивають інтелект і пізнавальні здібності, розширюють кругозір.
Математика закладає навички ефективного і швидкого навчання чому завгодно. Все це відбувається завдяки «перетворенню в людину мислячу».
Вчені зі Стенфордського університету в США вивчили процес розв’язання людиною математичних завдань і з’ясували, що дорослі люди використовують для цих цілей мислення і доведену до автоматизму навичку «діставати» з пам’яті вже наявні там відповіді.
Діти до 7 років часто вдаються до допомоги пальців рук і ніг, а також різних замінників (реальних предметів, рахункових паличок). У «перехідний період», у віці від 7 до 9 років, у школярів формується «доросла» навичка «думання», осмислення і запам’ятовування інформації.
Цікаве дослідження було опубліковано в журналі «Nature Neuroscience» в 2014 році. Насамперед, воно було присвячене вивченню ролі гіпокампу (області в головному мозку) у розвитку пізнавальної активності дітей. Але його непрямі висновки такі:
§ якщо хочете, щоб у дитини в школі не було проблем з математикою — тренуйте пам’ять в ранньому віці;
§ рішення математичних задач розвиває пам’ять.
Для правильного розв’язання математичних і логічних завдань потрібні уважність, наполегливість, відповідальність, точність і акуратність.
Чим регулярніше дитина тренує ці «м’язи характеру», тим сильнішими вони стають, тим частіше допомагають дитині у вирішенні не тільки навчальних завдань, але й життєвих проблем.
Комплексне дослідження, проведене Барбарою Хелмріч (Barbara H.Helmrich) з Коледжу Нотр-Дам в Балтіморі, виявило, що діти, які грали на музичних інструментах в середній школі, відчутно краще встигають з математики в старших класах. Вчені виявили, що за розв’язання алгебраїчних завдань і обробку музичної інформації відповідає одна і та сама ділянка головного мозку.
«Найбільша середня різниця в результатах з алгебри між будь-якими двома групами випробовуваних була виявлена між афроамериканськими «інструментальними» групами і групами «немузичних» школярів».
Парадоксально, але вчені ніби не цікавилися зворотним зв’язком. Адже якщо за розвиток математичних і музичних здібностей відповідає одна і та сама ділянка головного мозку, не виключено, що заняття математикою покращують музичні здібності.
Пригадується Шерлок Холмс, який був одночасно чудовим детективом і талановитим скрипалем. Багато хто скаже, що знаменитий англійський детектив — просто вигадка, але у нього був свій реальний прототип, наставник і друг Артура Конана Дойла. Пристрасним скрипалем був і найвидатніший фізик Альберт Ейнштейн.
Саме ранні математичні здібності — вірна передумова до того, що в подальшому дитина буде не тільки добре розуміти математику, але і процвітати в інших шкільних дисциплінах. Далі за значущістю внеску в навчальні успіхи йдуть навички читання і здатності керувати своєю увагою. До таких висновків дійшли вчені в царині освіти і соціальної політики Північно-Західного університету в Еванстоні. В ході дослідження вони оцінювали зв’язок ключових елементів готовності до школи (базові навички для прийому в школу — «академічна» готовність, увага, соціально-емоційні навички) з подальшими успіхами в навчанні.
Математика — наука міждисциплінарна, вона тісно пов’язана з фізикою, географією, геологією, хімією. Соціологія і економіка невіддільні від математики, і багато висновків навіть звично гуманітарних наук, таких як лінгвістика, журналістика, спираються на математичні моделі й поняття, математичні та логічні закони.
Барбара Оаклі, доктор технічних наук, дослідник стовбурових клітин мозку й автор книги «Думай як математик» підкреслює:
«Математика позбавляє нас «магічного мислення» — ми прагнемо вникнути в суть речей і не покладаємося на авось і вищі сили».
Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно для їхнього розв’язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички входять в звичку.
Завдяки математиці ми позбавляємося шкідливих звичок:
§ не домислюємо, а оперуємо тільки точними термінами;
§ не просто механічно запам’ятовуємо інформацію і правила, а оцінюємо їх, аналізуємо, розмірковуємо, щоб зрозуміти і засвоїти новий матеріал, новий життєвий урок.
Якщо 10-15 років тому перспективним вважалося вивчення іноземних мов, то зараз вільним володінням кількома мовами нікого не здивуєш. Тепер професійна затребуваність багато в чому залежить від розуміння технологій, вміння мислити, абстрагуватися і здібностей до вирішення нестандартних завдань. Вкрай складно обійтися без знання математики тим, хто хоче працювати в сфері IT.
Абстрактне, критичне і стратегічне мислення, аналітичні здібності, вміння вибудовувати алгоритми — «мастхев» для хорошого розробника.
Результативні заняття математикою надають впевненість в собі, адже успіхи в ній вимагають завзятості в прагненні розв’язати найскладніші, іноді, на перший погляд, «нерозв’язні» завдання і проблеми.
Розв’язання математичних завдань допомагає поліпшити емоційне тло — це заняття здатне позбавити тривоги, допомагає контролювати емоції та попереджає стрес.
Таких висновків дійшли вчені з Університету Дьюка в США, які зуміли довести це в дослідженні, опублікованому в журналі «Клінічна психологія» в 2016 році.
Для людини, яка серйозно займається математикою, математичні формули, рівняння й інші логічні та математичні завдання втілюють собою красу, гармонію і доставляють таке ж естетичне задоволення, як музика, мистецтво і гарний жарт, стверджує група дослідників з декількох університетів Великої Британії.
За допомогою функціональної магнітно-резонансної томографії була зафіксована активність мозкової діяльності піддослідних під час демонстрації їм математичних рівнянь, формул і завдань. Результати дослідження опубліковані в журналі «Межі людської нейробіології» (Frontiers in Human Neuroscience) в 2014 році.
Як навчитися відчувати радість і насолоду від занять математикою, розповідає відомий американський математик, випускник Гарвардського університету, Стівен Строгац. Викладач прикладної математики, володар нагород в царині математики і викладання на сторінках своєї книги «Задоволення від X» з ентузіазмом, просто і зрозуміло пояснює найзначніші математичні ідеї.
Ми переконані, що дітям, особливо у віці 5-9 років, не обов’язково розповідати, як важливо вивчати математику. Набагато важливіше дати можливість дитині зануритися в світ цікавої інтерактивної математики.
Список використаної літератури 1. Тестові завдання та дидактичні матеріали. Математика. 3(2) клас. – Кам'янець – Подільський: Абетка, 2000. – 64 с.
2. https://vseosvita.ua/library/suzetni-zadaci-3-klas-3470.html
3. Математика. 3 клас: Зошит для самостійних і контрольних робіт / За ред. М. В. Богдановича. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2009. – 64 с.
4. https://sites.google.com/site/ditlashnia/navcaemosa-samostijno/3001030214r
5. https://logiclike.com/uk/tsikava-matematyka/3-klas
6. Збірник задач і тестів з математики. 4 клас: Практичний матеріал для вчителів початкових класів та самостійної роботи учнів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 192 с.
7. Збірник задач і тестових завдань із математики : 4 кл. / Н.О. Будна. – Вид. 5 – те, змін. Та доповн. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2017. – 192 с.