ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДОНЕЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ВІДДІЛУ ОСВІТИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОТГ
Черкаська ЗОШ I-IIІ ступенів
Упровадження STEM-освіти в освітній процес
Методично-практичний посібник
2020
Укладач:
Іваніна Олена Вікторівна, учитель математики Черкаської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської ОТГ
Рецензенти:
Солонина С.А. – завідувач методичним кабінетом
Черкаської селищної ради
Бондаренко Л.Ю. – керівник науково-методичного
об’єднання вчителів фізики, інформатики та математики
Розглянуто і затверджено на засіданні науково-методичної ради Відділу освіти Черкаської ОТГ (протокол № 2 від 11.06.2020 р. )
Іваніна О.В. Упровадження STEM-освіти в освітній процес . - Черкаське. Методичний кабінет відділу освіти Черкаської ОТГ Донецької області, 2020.– 67с.
Методично - практичний посібник містить у собі матеріали з досвіду роботи вчителів Черкаської ОТГ щодо впровадження STEM-освіти під час викладання фізики, біології, математики, історії, образотворчого мистецтва, трудового навчання та технологій.
ЗМІСТ
STEM-проект «Наш дім – Сонячна система» .................................................. 17
STEM-проект «Дизайнерські рідкі шпалери»............................................... 40
Список використаних джерел ………………………………………………….46
Мета проекту:
розвиток і соціалізація особистості учнів, формування національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й самонавчання. Формування ключових компетентностей згідно концепції Нової української школи.
Завдання проекту:
- вивчення історії та традицій українського народу;
- запровадження проблемних методик з розвитку критичного і системного мислення учнів;
- підведення учнів до розуміння важливості гармонійної взаємодії людини і природи; відповідального ставлення до історичних пам'яток;
- формування вмінь застосовувати математичні методи для розв‘язування практичних завдань; побудови і тлумачення графіків, схем, діаграм, складання моделі процесів;
- формування вмінь досліджувати об’єкти, використовувати за призначенням сучасні прилади і - матеріали, аргументовано описувати хід і умови проведення експерименту, обговорювати результати дослідження і робити висновки;
- набуття нових знань, умінь і навичок, які знадобляться в житті;
- формування вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, висловлювати власні судження;
- сприяння формуванню ключових компетентностей;
- сприяння формуванню патріотичнх почуттів до України, любов до малої батьківщини; шанування вітчизняної і світової культурної спадщини, до якої належать наука і мистецтво вітчизняної і світової культурної спадщини, до якої належать наука і мистецтв
Тип проекту: творчий
Термін реалізації: короткостроковий
Учасники проекту: учні 9, 11 класів
Фасилітатори проекту: вчителі математики, художнього мистецтва, трудового навчання та технологій, української мови
Синхронізація навчальних програм для створення STEAM-проекту «Вітряний млин»
Мета проекту: виготовити макет вітряного млина часів 19 століття, який розташований в Музеї української культури, побуту та дитячої творчості с. Прелесне.
Завдання: із деревини та пиломатеріалу виготовити макет вітряного млина часів 19 століття, зберігши оригінальний дизайн та подібність розмірів.
Фінальний продукт проекту: Макет вітряного млина часів 19 ст.
Предмет |
Тема уроку |
Завдання в проекті |
Результат з предмету (продукт) |
Українська література
|
І. Багряний “Тигролови” |
Вивчити побут, звичаї та традиції украінської родини часів репресій початку — середини 20 століття. |
Вміння створювати літературний паспорт пригодницького роману. Компютерна презентація “Збереження побуту та традицій української родини на ” |
Технології
|
Проектування та виготовлення виробів з використанням технології обробки деревини |
З деревини та пиломатеріалу виготовити макет млина часів19 ст.,зберігши оригінальний дизайн та подібність розмірів. |
Відпрацювання навичок роботи з деревиною та пиломатеріалом Макет вітряного млина.
|
Геометрія
|
Площі поверхонь многогранників. Об'єми многогранників. Подібність фігур |
Розрахувати кількість деревини та пиломатеріалів, які необхідні для створення макета вітряка.
|
Розрахувати кількість деревини та пиломатеріалів, які необхідні для створення макета вітряка. Розрахувати розміри макету, застосувавши властивості подібних фігур. |
Художня культура
|
Архітектура як мистецтво. Архітектурні стилі. |
Дослідити історію вітряного млина, який знаходиться на території Музея української культури. |
Коментований фоторепортаж Малюнок вітряного млина
|
Актуальність
Патріотичне виховання молоді сьогодні є одним з найголовніших пріоритетів гуманітарної політики в Україні, важливою складовою національної безпеки України. Виховання громадянина - це основний напрямок національнопатріотичного виховання. В усіх країнах цьому питанню приділяється значна увага. Тому про те, чи потрібне і наскільки потрібне національнопатріотичне виховання у закладах загальної середньої освіти, навряд чи потрібно дискутувати.
Одним із головних завдань освіти є створення умов для виховання свідомих громадян - патріотів, які зможуть збудувати заможну, духовну і матеріально багату державу.
Але неможливо стати громадянином держави, не знаючи історію своєї держави, її національну спадщину та традиції. Тому тема проекту є наразі дуже актуальною.
1. Художня культура, музейна педагогіка.
- Опрацювання теоретичного матеріалу теми «Архітектура як мистецтво.
Архітектурні стилі».
- Вивчення історії млина.
Особливого колориту музейному комплексу надає старовинний вітряк, якому майже 200 років. Вітряк подарований музею жителями села Бригадирівка Харківської області та відреставрований майстрами із села Троїцького. У млині було замінено третину колод. Двоповерховий вітряк — справжня гордість села. Усередині його теж є не менш цікаві речі — величезне колесо механізму млина, жорна, сільгоспінвентар, біля якого прикріплене цікаве пояснення, що на такій техніці селяни Слобідської України вирощували стільки хліба, що його експортували в 57 країн.
1. Українська література
Вивчення побуту, звичаїв та традицій украінської родини часів репресій початку — середини 20 століття (за романом І. Багряного “Тигролови”
2. Технології
Робота над теоретичним матеріалом теми «Проектування та виготовлення виробів з використанням технології обробки деревини».
3. Математика
Вивчення теоретичного матеріалу теми «Площі поверхонь многогранників. Об'єми многогранників». Відпрацювання навичок розв’язувати практичні задачі. Повторення теми «Подібність фігур».
ІІ етап – основний
- Обчислення розмірів макету млина, кількості необхідного матеріалу для виготовлення .
- Розробка креслення.
- Створення макету.
ІІІ етап – презентація проекта
Творча група
|
Іваніна О.В. - вчитель математики Черкаської ЗОШ ІІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія ІІ, стаж роботи 5 років |
|
Хорошева О.В. - вчитель фізики Черкаської ЗОШ ІІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія вища, стаж роботи 20 років
|
|
Малікова О.М. – вчитель інформатики Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія вища, стаж роботи 26 років. |
|
Грунська Л.В. - вчитель біології Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія ІІ, стаж роботи 8 років.
|
|
Мантула В.С. - вчитель образотворчого мистецтва Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія ІІ стаж роботи 5 років |
|
Тютюнник А.О. - вчитель трудового навчання Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія ІІ, стаж роботи 8 років.
|
Мета проекту:
● сприяти популярізації STEM-освіти серед учнів
● розвивати навички конструювання; вчити працювати в команді;
● формувати ключові компетентності учнів Завдання проекту:
● реалізація наскрізного навчання з теми проекту;
● створити умови для розкриття особистісного потенціалу учнів для самореалізації в процесі створення моделі кільбаби;
● формування ключових та предметних компетентностей;
● розвиток творчого та критичного мислення;
Тип проекту: творчий
Термін реалізації: вересень-травень 2020 року
Учасники проекту: учні 5- 8 класів
Фасилітатори проекту: вчителі фізики, математики, інформатики, образотворчого мистецтва, трудового навчання, біології
Етапи проекту
І етап – підготовчий Моделювання STEM-проекту Завдання:
● створити команду учнів для розробки STEM-проекту;
● визначити назву проекту;
● з'ясувати мету проекту
● окреслити завдання проекту за предметами; ● розподілити завдання в проекті за етапами реалізації; ● передбачити продукт проекту.
ІІ етап – основний
● виготовлення буклету «Кульбаба» та створення дизайнерського ескізу
● створення окремих елементів квітки
● створення підсвічування для квітки-велетня кульбаба
ІІІ етап – підсумковий
● систематизація і оформлення матеріалів;
● презентація і аналіз отриманих результатів;
● презентація моделі кульбаби
Синхронізація програм в рамках STEM-проекту «Кульбаба»
Предмет |
Тема уроку |
Завдання в проекті |
Результат з предмету (продукт) |
|
Біологія |
Покритонасінні (Квіткові) |
|
1.Сформувати знання про покритонасінні рослини (кульбабу): будову, розмноження, практичне використання людиною. 2. Зібрати рослину кульбабу та виготовити гербарій |
Сприяти розвитку біологічних знань та практичного використання рослини кульбаба. |
Інформатика |
Алгоритм створення комп’ютерної публікації. Особливості роботи текстовими об’єктами під час |
з |
1.Освоїти основні прийоми дизайну буклету, створення макету буклету; 2.навчити використовувати Microsoft |
Виготовлення буклету «Кульбаба», фото-звіт про проведений урок, презентація «Проект «Кульбаба»» |
|
створення комп’ютерних публікацій. |
Publisher 2016 в практичній діяльності.. |
|
Образотворче мистецтво |
Арт-дизайн — високе мистецтво сучасності
Моделювання макетування, проектування предметного середовища
Ескіз - проект предметів побуту.
|
1.Освоїти способи створення об’єктів арт- дизайну. 2.Сформувати уявлення учнів про специфіку візуального оформлення речей, розвивати навички роботи графічними матеріалами. Виховувати почуття впевненості у собі. |
Сприяти розвитку художнього смаку, творчості.. Ескіз - проект |
Математика |
Відрізок. Кут та його градусна мри. міра.
|
1.Зображають відрізки даної довжини та кути даної градусної Вимірюють довжини відрізків та градусну міру кута. |
Створення частин макету кульбаби
|
|
Коло, круг та їх елементи .
|
2. Розрізняють елементи круга та кола, розвивають вміння працювати креслярським приладдям |
|
Фізика |
Розв’язування задач на обчислення сили струму, напруги і опору при послідовному з’єднанні провідників |
Освоїти основні прийоми послідовності виконання квітки та її технологію виготовлення, навчити виготовляти квіти. |
Створення підсвічування для квітки-велетня
|
Технології |
Технологія виготовлення виробів з декоративних матеріалів.
|
Вироблення макету квітки. Освоїти основні прийоми послідовності виконання квітки та її технологію виготовлення, навчити виготовляти квіти з декор матеріалів. |
Створення квітки-велетня кульбаби
|
План реалізації проекту
Тема: Покритонасінні (Квіткові)
Завдання: • сформувати знання про покритонасінні рослини(кульбабу): будову, розмноження, практичне використання людиною.
• зібрати рослину кульбабу та виготовити гербарій.
Тема: Арт-дизайн — високе мистецтво сучасності . Моделювання, макетування, проектування предметного середовища. Ескіз - проект предметів побуту.
Завдання:
• освоїти способи створення об’єктів арт-дизайну, формувати уявлення учнів про специфіку візуального оформлення речей, розвивати навички роботи графічними матеріалами.
• поглибити знання про народне мистецтво, вчити розрізняти промислові та авторські роботи.
Тема: Алгоритм створення комп’ютерної публікації. Особливості роботи з текстовими об’єктами під час створення комп’ютерних публікацій.
Завдання:
• Освоїти основні прийоми дизайну буклету, створення макету буклету;
• навчити використовувати Microsoft Publisher 2016 в практичній діяльності.
Тема: Відрізок. Кут та його градусна міра. Коло, круг та їх елементи.
Завдання:
• навчити зображувати відрізки даної довжини та кути даної градусної мри, вимірювати довжини відрізків та градусну міру кута.
• навчити розрізняють елементи круга та кола, розвивати вміння працювати креслярським приладдям
Тема: Розв’язування задач на обчислення сили струму, напруги і опору при послідовному і паралельному з’єднанні провідників.
Завдання:
• накреслити схему електричного кола зі змішаним з’єднанням провідників;
• обрахувати потужність даного кола.
Тема: Виготовлення штучних квітів об’ємної форми.
Завдання:
• Освоїти основні прийоми послідовності виконання квітки та її технологію виготовлення, навчити виготовляти квіти з
• сприяти розвитку художнього смаку, творчості.
У ході над проектом було досягнуто таких результатів:
• поглибили знання учнів про квіти України;
• створили буклет;
• виготовили квітку-велетень
Творча група
Білориха О.М. – вчитель фізики та природознавства Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія вища, стаж роботи 26 років |
Соколова Г.І. – вчитель історії Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія вища, стаж роботи 42 роки. |
Пащенко Т.О. – вчитель інформатики Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія перша, стаж роботи 16 років |
Горбатко Н.В. – вчитель інформатики Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія вища, стаж роботи 28 років. |
Мерзловська О.В. - вчитель образотворчого мистецтва Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія перша, стаж роботи 27 років. |
Тютюнник О.М. – вчитель трудового навчання Черкаської ЗОШ І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради, категорія перша, стаж роботи 26 років |
STEM-проект «Наш дім – Сонячна система» Мета проекту:
● впровадження в освітній процес процес елементів STEM- освіти;
● формування в учнів системних знань та уявлень про світ;
● формування в учнів ключових компетентностей; ● реалізація наскрізних ліній.
Завдання проекту:
● реалізація наскрізного навчання з теми проекту;
● стимулювання пізнавальної активності;
● формування ключових та предметних компетентностей; ● розвиток творчих та дослідницьких здібностей, критичного мислення;
● створення умов для самореалізації особистості учнів;
● виховання свідомого ставлення до себе, довкілля, оточуючих людей.
Тип проекту: практико-орієнтований, учнівський
Термін реалізації: листопад-грудень 2019 року
Учасники проекту: учні 5 класу
Фасилітатори проекту: вчителі природознавства, математики, інформатики, образотворчого мистецтва, трудового навчання, історії класний керівник
Синхронізовані предмети:
● природознавство,
● математика,
● інформатика,
● історія,
● образотворче мистецтво, ● трудове навчання.
Етапи проекту:
I.Організаційно-підготовчий етап:
● створення проектної групи;
● визначення теми проекту;
● визначення цільової аудиторії проекту;
● визначення мети, завдань, очікуваних результатів та практичного продукту проекту.
II.Організаційно-виконавчий етап:
● синхронізація програм, інтегрування предметів; ● створення календарного плану реалізації проекту; ● розробка методичного супроводу проекту.
III.Етап реалізації проекту: робота а планом.
IV.Підсумковий етап:
● систематизація і оформлення матеріалів; ● презентація і аналіз отриманих результатів; ● презентація моделі Сонячної системи.
Синхронізація програм
в рамках STEM-проекту «Наш дім – Сонячна система»
Предмет |
Тема уроку |
Завдання в проекті |
Результат з предмету (продукт) |
Історія |
Становлення нової європейської науки епохи Відродження. Розвиток астрономії. |
Розташовують у хронологічній послідовності історичні події. Володіють інформацією про наукові та |
Історична довідка |
|
|
технічні досягнення епохи Відродження, представників культури та їх твори. |
|
Інформатика |
1. Пошук інформації в Інтернеті. 2.Опрацювання текстових даних. |
Використовуючи мережу Інтернет шукають, завантажують, зберігають інформацію. Опрацьовують текстові данні та складають таблиці. |
1.Таблиця «Характеристики планет» |
Математика |
Відрізок. Вимірювання відрізків. |
Зображають відрізка даної довжини. Вимірюють довжини відрізків. Порівнюють геометричні фігури. |
Створення частин макету Сонячної системи (у масштабі) – нитки-відстані від Сонця до планет. Підбирають кулі відповідного розміру. |
Образотворче мистецтво |
Живопис. |
Використовуючи властивості кольору |
Створення частин макету Сонячної |
|
|
(насиченість, світлота, відтінок), передаючи об’єм предметів кольором відтворюють красу навколишнього світу. |
системи – розфарбовані кулі планет і Сонця. |
Трудове навчання |
Технологія обробки деревинних матеріалів (фанера) |
Добирають інструмент та матеріали для виробу, визначають необхідну кількість матеріалу. Виготовляють виріб. |
Складання технологічної карти виробу. Створення частини макету Сонячної системи – небесного диска. |
Природознавство |
Сонячна система |
Описують загальну будову Сонячної системи, порівнюють розміри Сонця та планет, пояснюють причини руху небесних тіл, розрізняють небесні тіла |
Макет моделі Сонячної системи. |
|
Предмет |
Заходи |
Термін |
1 |
Історичний гурток «Знаменка» |
Історичний диліжанс «Історія наукових та технічних досягнень епохи Відродження в галузі астрономії» |
4-й тиждень листопада |
2 |
Інформатика |
Практична робота «Пошук, завантаження та збереження інформації в мережі Інтернет» |
1-й тиждень грудня |
|
|
Практична робота «Опрацювання текстових даних. Робота з таблицями» |
2-й тиждень грудня |
3 |
Математика |
Практична робота «Виготовлення частин моделі «Сонячної системи»: нитяні відрізки. Підбір куль відповідного розміру» |
2-й тиждень грудня |
4 |
Образотворче мистецтво |
Розпис моделей планет за допомогою фарб |
3-й тиждень грудня |
5 |
Трудове навчання |
Практична робота «Виготовлення моделі небесного диску» |
2-й тиждень грудня
|
6 |
Природознавство |
Космічний калейдоскоп «Наш дім – Сонячна система» |
3-й тиждень грудня |
|
|
Практична робота «Створення моделі Сонячної системи»
|
3-й тиждень грудн
|
Заняття історичного гуртка «Знаменка» Вчитель: Соколова Г.І.
Тема. Становлення нової європейської науки епохи Відродження.
Розвиток астрономії.
Мета: з’ясувати особливості наукових та технічних досягнень епохи Відродження в галузі астрономії, ознайомлення з представниками культури та їх творами, знайомство з геліоцентричною та геоцентричною моделями Сонячної системи.
Історична довідка
В епоху Відродження саме в астрономії було зроблено відкриття, що завдали нищівного удару старій системі поглядів на будову Всесвіту. Стара система будови Всесвіту базувалася на поглядах Арістотеля і Птолемея, у центрі світу була розташована Земля, навколо якої оберталися Місяць, Сонце, зорі та планети.
Хибність старої теорії довів польський вчений Миколай Коперник (14731543). Унаслідок досліджень він дійшов висновку, що Земля разом з іншими планетами обертається навколо Сонця й навколо власної осі, та створив геліоцентричну систему світу(із Сонцем у центрі).
Свої погляди він виклав у відомій праці «Про обертання небесних тіл». Коперник створював її впродовж 40 років, але, розуміючи, яку реакцію вона викличе, боявся надрукувати. Книга вийшла у світ у день смерті вченого й супроводжувалася обережною передмовою видавця, у якій він репрезентував викладену в книзі теорію як цікаву гіпотезу. Праця «Про обертання небесних тіл» була засуджена католицькою церквою і з 1616 аж до 1822 р. згадувалася в «Індексі заборонених книг».
Наступний крок у дослідження Всесвіту здійснив італієць Джордано Бруно (1548-1600). Він обґрунтував ідею нескінченності всесвіту, де існує безліч світів з окремими сонцями. За поширення цих поглядів Бруно був заарештований, провів вісім років у в’язниці, але так і не зрікся своїх переконань. За вироком суду інквізиції його було звинувачено в єресі та спалено на багатті.
Італійський вчений Галілео Галілей (1564-1642) зробив телескоп зі збільшенням у 32 рази й розпочав із його допомогою регулярні дослідження. Він переконався в безмежності зоряного простору, відкрив гори на Місяці, плями на Сонці та супутники, що оточують Юпітер. Усе це підтверджувало правильність теорій М. Коперника та Дж. Бруно. У 1632 р. він видав працю «Діалоги про дві найвідоміші системи світу – Птолемеєву та Коперникову», де навів незаперечні докази правильності теорії Коперника. За цю книгу церква влаштувала суд над 70-річним астрономом.
Витяг із вироку кардиналів щодо Галілея
Ти, Галілею, бів звинувачений на цьому суді в тому, що вважаєш за істину і поширюєш у народі брехливе вчення про те, що Сонце перебуває в центрі світу нерухомо, а Земля рухається на осі добовим обертанням; у тому, що ти мав численних учнів, яким викладав це вчення. Нарешті з’явився на світ твій твір, лист до одного твого колишнього учня, де ти, наслідуючи дурниці Коперника, розвинув деякі положення, що суперечать здоровому глузду і Святому Письму. Тому, бажаючи захистити людей від шкоди та спокуси, які виходили з твоєї поведінки і загрожували чистоті віри… вченібогослови постановили:
1.Положення про Сонце – центр Всесвіту і є нерухомим, є думка безглузда, філософськи неправильна і вкрай єретична, тому що вона суперечить Святому Письму.
2.Положення, що Земля не центр Всесвіту і не є нерухомою, суперечить духу віри…
Лише у 80-90-х рр. ХХ ст. католицька церква визнала, що засудження вчених було помилковим, і погодилися з їхніми поглядами на будову
Всесвіту.
Інформатика Вчитель: Пащенко Т.О.
Тема. Пошук інформації в Інтернеті. Опрацювання текстових даних.
Робота з таблицями.
Мета: формувати вміння шукати, завантажувати та зберігати дані отримані в мережі Інтернет, закріпити уміння і навички роботи в текстовому редакторі, виховувати інформаційну культуру, вміння працювати в групі, формувати вміння дотримуватися безпеки при роботу за комп’ютером, у мережі
Інтернет.
Практична робота
1.Інструктаж з ТБ
2.Релаксація (в ході роботи за комп’ютером)
Учні виконують вправи для зняття втоми м’язів, очей:
- Для покращення фокусування ока подивитись на кінчик носа, потім одразу перевести погляд у далечінь, погляд затримати на кілька секунд.
Повторити 4-5 разів.
- Заплющити очі на 3-5 секунд, а потім розплющити їх на такий же час.
Повторити 4-5 разів.
- Не повертаючи голови, переносити погляд угору-прямо-додолу, потім – вліво-прямо-вправо. Аналогічно виконувати рухи очей по діагоналі в один та інший бік.
3. Виконання практичної частини.
Завдання 1.
1.В мережі Інтернет знайти інформацію про основні характеристики планет Сонячної системи, Сонце, зорі.
2.Завантажити та зберегти отриману інформацію.
Завдання 2. Використовуючи текстовий редактор та дані отримані з мережі Інтернет скласти порівняльну таблицю характеристик небесних тіл: зорі й планети.
Характеристики |
Зорі |
Планети |
Форма |
Куляста |
Куляста |
Склад |
Газові |
Мають тверді елементи |
Рух |
Не рухомі |
Рухаються навколо зорі та навколо осі |
Світіння |
Самосвітні |
Світить відбитим світлом |
Температура |
Гарячі |
Холодні |
Завдання 3. Використовуючи текстовий редактор Скласти таблицю
«Характерні особливості планет»
4. Підсумок практичної роботи
- презентація робіт учнів;
- збереження роботи на комп’ютері.
Математика
Вчитель: Горбатко Н.В.
Тема. Відрізок. Вимірювання відрізків.
Мета: повторити поняття відрізок, сформувати вміння зображувати відрізки, повторити співвідношення між основними одиницями вимірювання відрізків. Практична робота
1.Актуалізація опорних знань
2. Аналіз завдань практичної роботи.
3.Забезпечення учнів необхідними інструментами та матеріалами.
4.Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.
5. Добір необхідних матеріалів та інструментів.
6.Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи.
- вимірювання необхідної довжини та виготовлення нитяних відрізків.
- підбір куль відповідного розміру.
7.Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового).
8. Підбиття підсумків практичної роботи:
- демонстрація робіт учнів;
- аналіз недоліків у результатах роботи та їх усунення;
- оцінювання результатів роботи.
Трудове навчання
Вчитель: Тютюнник О.М.
Тема. Технологія обробки деревинних матеріалів (фанера)
Мета: засвоєння знань про породи деревини та її будову, асортимент, процес виготовлення шпону, фанери, ДВП та їх призначення; формування умінь здійснювати вибір матеріалу для виготовлення виробу, розраховувати його необхідну кількість; засвоєння знань про технологічну послідовність виготовлення виробу; формування практичних умінь та навичок роботи з лобзиком;
Практична робота
«Виготовлення моделі небесного диску»
Обладнання та матеріали: Зразки порід деревини, зразки деревинних матеріалів (фанера різної товщини, ДВП), мультимедіа проектор, електронна презентація, ручний лобзик.
Вступний інструктаж.
Завдання 1. Послідовність виконання роботи
1. Розглянути зразки різних порід деревини.
2. Порівняти текстуру зразків із текстурою порід деревини, зображених у зразку.
3. Ознайомитися із зразками шпону та фанери.
4. Виготовлення технологічної карти.
Завдання 2
Підбір матеріалів для моделі небесного диску.
Матеріали: зразки деревинних матеріалів, технологічна карта, ескіз моделі.
Послідовність виконання роботи
1. Розгляньте уважно ескіз свого виробу. Із зразків матеріалів доберіть саме ті, що підходять вам з якістю та фактурою.
2. Доберіть оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу: фарби, пензлик, клей, папір тощо
3. Розрахуйте витрати фанери, розклавши шаблони на заготовці.
4. Оздоблення моделі.
Підбиття підсумків практичної роботи
- демонстрація робіт учнів;
- аналіз недоліків у результатах роботи та їх усунення; - оцінювання результатів роботи.
Образотворче мистецтво
Вчитель: Мерзловська О.В.
Тема. Живопис. Розпис моделей планет за допомогою фарб.
Мета: вчити передавати чарівний світ природи засобами кольору і техніки; розвивати спостережливість, творчу уяву; передавати стан природи, враження від спостережень навколишнього світу; удосконалювати зорову пам’ять, образне мислення, фантазію; виховувати самостійність в роботі, бажання створити прекрасне навколо себе.
Практична діяльність учнів Інструктаж
1.Визначення теми
Відбираємо матеріали, які доцільно використати.
Обираємо формат відповідно до сюжетного задуму. Визначаємо розміри та пропорції предметів. Стежимо за рівновагою предметів.
Виявляючи конструктивну форму предметів, уважно перевіряємо конструкцію предметів.
Передаємо образність, цілісність групи предметів; об’єм та освітлення, настрій. У цьому допомагають графічні засоби виразності.
Вчитель: Білориха О.М.
Тема. Сонячна система. Планети. Відмінності між планетами.
Мета: формувати в учнів уявлення про планети Сонячної системи; вміння описувати будову Сонячної системи; пояснювати різницю в тривалості року на різних планетах; дослідили рух планет по орбітах.
Розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причиннонаслідкові зв'язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки. вчитись працювати в групі, команді;
Виховувати інтерес до вивчення природничо-математичних наук.
Очікувані результати: вивчають назви планет Сонячної системи, описують її будову, пояснюють чому на різних планетах різна тривалість року;
- досліджують рух планет по орбітах;
- створюють 3D модель Сонячної системи.
Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку критичного мислення, ІКТ, медіа технологій, інтерактивних технології. Технологія виготовлення моделі Сонячної системи.
Інноваційна ідея: інтеграція знань з природознавства, інформатики, математики, образотворчого мистецтва та трудового навчання.
Основні поняття і терміни: Сонячна система, планети, орбіта, планети земної групи, планети - гіганти, малі небесні тіла.
Обладнання: Комп'ютери, мультимедійне обладнання, Інтернет, відео, інтерактивні вправи,фотографії планет Сонячної системи, підручник природознавство О.Г. Ярошенко, В.М. Бойко. Матеріали для виготовлення макету Сонячної системи 3D (пінопластикові, дерев'яні кульки різного діаметру, пластилін, фарби, кольоровий папір,клей).
Хід уроку I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Що таке Всесвіт?
2. З чого складається Всесвіт?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель природознавства. В усі віки усі народи обожнювали Сонце і поклонялися йому. Наші предки слов'яни поклонялися богові Сонця, називали його Даждьбог, або Ярило. Численні вірування, обряди, традиції, що й досі збереглися у різних народів, пов'язані з давніми уявленнями про Сонце.
Прийом «Робота над анаграмою» - Розшифруйте анаграму і дізнайтеся тему нашого уроку. АНЧЯНОС АМЕТСИС (СОНЯЧНА СИСТЕМА).
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Значення Сонця
Вчитель. Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Яке значення в житті рослин, тварин має Сонце? Чому я назвала Сонце зіркою?
Учні знаходять відповіді на питання. Сонце це і є зоря, яка знаходиться найближче до нас, від усіх зірок, яких в нашій Галактиці налічується понад 150 мільярдів. Так само, як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною, газовою кулею. Діаметр Сонця – 1 390 600 км . Температура на поверхні Сонця близько 6000 С. Звичайно при такій температурі, всі речовини з яких складається Сонце перебувають в газоподібному стані.
Перегляньте відео «Сонячна система – цікаві факти» та дати відповіді на питання:
Чому Сонце називають розжареною кулею?
Як ви гадаєте чому планета Земля обертаючись навколо Сонця не отримує ушкоджень?
2. Робота в групах
Перша група – «Сонце – центр сонячної системи»
Друга група – «Склад Сонячної системи»
Третя група – «Планети земної групи»
Четверта група – «Планети гіганти»
Фізкультхвилинка «Ракета»
3. Групи презентують свої роботи
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Спільне обговорення етапів проекту на кожному предметі, презентація відповідних результатів.
2. Створення 3D моделі Сонячної системи та її презентація.
VІ. Підсумок уроку Інтерактивний кросворд «Планети Сонячної системи», перейдіть за посиланням https://learningapps.org/2553122
Підсумковий результат
25 по 29 березня, учні 5-го класу взяли участь в STEM-проекті "Наш дім Сонячна система". В рамках проекту результатом спільної роботи стала 3D модель Сонячної системи. Здобутки і правильні відповіді на уроках відзначалися бонусами у вигляді зірочок. За підрахунками зірочок були визначені найактивніші.
Творча група
|
Нейскаш О.М.- учитель математики та інформатики філії Новомиколаївська ЗОШ І-ІІст. комунального закладу «Олександрівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІст.», категорія вища, стаж роботи 20 років |
|
Стельмах Г.Б. – учитель трудового навчання філії Новомиколаївська ЗОШ І-ІІст. комунального закладу «Олександрівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІст.» спеціаліст, стаж роботи 1,5 роки
|
Синхронізація навчальних програм для створення STEAM-проекту Мета проекту: виготовити демонстраційну модель із картону.
Завдання: із картону, зробити демонстраційну модель, шляхом вирізання, склеювання і розфарбовування. Розробити дизайн та виготовити демонстраційну модель.
Тип проекту: мініпроект
Які дисципліни поєднує: геометрія, трудове навчання.
Учасники проекту: учні 8, 9 класу.
Термін виконання: 1 тиждень.
Предмет |
Тема уроку |
Завдання в проекті |
Результат з предмету (продукт в проекті) |
Геометрія, 8 кл. |
Многокутник та його елементи |
Повторити відомості про многокутник, елементи та види многокутника, теорему про суму кутів опуклого nкутника. |
Опуклий многокутник. |
Геометрія 9 клас |
Правильний многокутник, його види та властивості |
Побудова опуклого многокутника. Кути (внутрішні і зовнішні) опуклого многокутника. Довести теорему про суму кутів опуклого многокутника. |
Зовнішній кут опуклого многокутника. Сума кутів опуклого многокутника. |
Геометрія 9 клас |
Правильний многокутник, його види та властивості |
Побудова опуклого многокутника. Кути (внутрішні і зовнішні) опуклого многокутника. |
Зовнішній кут опуклого |
|
|
Довести теорему про суму кутів опуклого многокутника. |
многокутника. Сума кутів опуклого многокутника. |
|
Основи матеріалознавства. Виготовлення комплексного виробу. |
Розробити дизайн та із картону, шляхом вирізання, склеювання і розфарбовування виготовити демонстраційну модель. |
Демонстраційна модель. |
Навчальна мета проекту:
- активізувати пізнавальну активність учнів; формувати вміння генерувати ідеї, працювати в самостійно і в групі, робити висновки і узагальнення; прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації, вміння самостійно орієнтуватися в
інформаційному просторі; виховувати толерантність, почуття такту;
- геометрія - розвиток умінь працювати з підручником, опрацьовувати математичні тексти, шукати і використовувати додаткову навчальну інформацію, аналізувати, робити висновки, використовувати отриману інформацію в особистому житті; забезпечення оволодіння мовою геометрії, розвиток їх просторових уявлень і уяви, умінь виконувати основні геометричні побудови за допомогою геометричних інструментів (циркуля і лінійки); ознайомлення зі способами і методами математичних доведень, формування умінь їх практичного використання;
- технології - формулювати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту; впевненість під час реалізації власних ідей, визнання своїх талантів, здібностей, умінь і демонстрація їх у праці та творчості; здатність брати на себе відповідальність за кінцевий результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей.
І етап – підготовчий
Геометрія 8 клас
Тема. Многокутник та його елементи.
Завдання. Повторити відомості про многокутник, елементи та види многокутника.
У позашкільний час учні, використовуючи підручник, додаткову літературу, мережу Інтернет, повторили і систематизували відомості про многокутник, елементи многокутника (вершини, сторони, кути, периметр), види многокутника (опуклий, не опуклий), теорему про суму кутів опуклого n-кутника. ІІ етап – основний Геометрія 9 клас.
Тема. Правильний многокутник, його види та властивості.
Завдання. Довести теорему про суму кутів опуклого многокутника.
Побудувати основу для демонстраційної моделі.
Побудували основу для демонстраційної моделі про суму зовнішніх кутів опуклого многокутника, відпрацьовуючи означення многокутника, поняття вершини, сторони та зовнішнього кута многокутника. Здобули нові знання про суму кутів опуклого многокутника.
Інструменти для роботи:
простий олівець картон
циркуль лінійка Інструкція:
Приготуйте інструменти. На картонній заготовці розташуйте відповідну кількість точок (згідно жеребкування: трикутник, чотирикутник, п’ятикутник, шестикутник, семикутник) – вершини опуклого многокутника.
З’єднайте вершини за допомогою лінійки та олівця – отримали відповідну фігуру.
Продовжте сторони многокутника щоб утворилися зовнішні кути.
Візьміть циркуль. Поставивши циркуль у кожну вершину, однаковим радіусом, відокремити сектори на кожному зовнішньому куті многокутника.
Тим же радіусом окремо побудуйте коло.
Основа для демонстраційної моделі готова.
Учні самостійно створили свій маленький шедевр. Що важливо, даний матеріал допоможе учням повторити і закріпити знання, які знадобляться їм при підготовці до ДПА.
Трудове навчання 9 клас.
Тема. Основи матеріалознавства. Виготовлення комплексного виробу.
Завдання. Розробити дизайн та із картону, шляхом вирізання, склеювання і розфарбовування виготовити демонстраційну модель.
З’ясували які технологічні операції необхідні для виготовлення комплексного виробу. Пригадали способи з’єднання та вирізання деталей.
Якими інструментами їх виконують. За якими критеріями підбирають конструкційні матеріали для виготовлення комплексного виробу.
Повторили правила безпечної праці, яких слід дотримуватися, виготовляючи комплексний виріб.
Інструменти для роботи:
картон клей ПВА пензлик кольоровий папір воскові олівці кольорові маркери канцелярський ніж
лінійка наждачний папір Інструкція:
Приготуйте інструменти. На картонній основі для демонстраційної моделі, за допомогою лінійки і канцелярського ножа виріжте сектори та коло.
Приготуйте ще по дві заготовки секторів, склейте однакові сектори, щоб отримати потрійну товщину.
Всі обрізані краї деталей підрівняйте за допомогою наждачного паперу.
З картону виріжте додаткову основу і наклейте на неї кольоровий папір, там де будуть отвори секторів і кола.
Склейте основи.
Розфарбуйте кольоровими маркерами сектори, які зображують зовнішні кути многокутника.
Многокутник розфарбуйте за допомогою воскових олівців.
Вставте кольорові сектори в відведені для них отвори.
Демонстраційна модель – готова
ІІІ етап – підсумковий
На завершальному етапі учні здійснили самоаналіз якості виконання виробу.. Випробували модель, застосовуючи знання про суму кутів опуклого многокутника.
Творча група
|
Шнурко А.В. - вчитель математики Привільської ЗОШ І-ІІІст., категорія І, стаж роботи 18 років
|
|
Чугаєв В.В. – вчитель фізики Привільської ЗОШ І-ІІІст., категорія І, стаж роботи 19 років
|
|
Черкасова А.О. – вчитель іноземної мови Привільської ЗОШ І-ІІІст., , категорія І, стаж роботи 8 років
|
|
Шнурко К.О. – вчитель трудового навчання Привільської ЗОШ І-ІІІст. спеціаліст, стаж роботи 3 роки
|
|
Шнурко Ю.О. – вчитель інформатики Привільської ЗОШ І-ІІІст., категорія І, стаж роботи 16 років
|
Учасники проекту: учні 7 класу Привільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Актуальність обраної теми: Сьогодні екологічна проблематика міцно увійшла до кола питань першорядної ваги, які зі всією невідворотністю стали перед людством в епоху науково-технічного прогресу. З нею органічно пов'язані нагальні проблеми сучасності, від вирішення яких залежить майбутнє нашої цивілізації, – проблема миру і питання соціального прогресу, проблеми демографії, економіки і енергетики, технології і охорони здоров'я, виховання, юриспруденції і багато інших. Завдання, які стоять перед вчителем сучасної школи - це формування в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвиток здатності застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Наскрізна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» припускає формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливість сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. У кожній сім’ї є макулатура і старі вовняні речі, які можна використати вторинно. Засобами STEM-проекту «Дизайнерські рідкі шпалери» формується еко свідомість та навички використання вторинної сировини для виготовлення рідких шпалер у домашніх умовах. Таким чином можна заощадити гроші і зробити дизайнерський ремонт у кімнаті за власноруч розробленим ескізом шпалер.
Рідкі шпалери - новинка, яка допоможе вирішити багато скрутних моментів ремонту. Цей вид шпалер екологічний, легкий у використанні. Особливо буде приємно самому розробити дизайн шпалер і зробити сучасний дизайн інтер’єру.
Мета проекту: виготовити дизайнерські рідкі шпалери; формування еко свідомості учнів шляхом залучення їх до вторинної переробки матеріалів Завдання проекту:
üПровести розрахунок з визначення маси матеріалів потрібних для виготовлення сухої суміші для рідких шпалер, побудувати діаграму відношення матеріалів;
üВідпрацювати практичні навички зважування на електронних та механічних терезах;
üПровести розрахунок з визначення об’єму рідких матеріалів (вода, клей, антибактеріальний засіб для стін) із застосуванням формули;
üСкласти таблицю технічного складу будівельних матеріалів;
üЗробити розрахунки в ЕТ вартості рідких шпалер 3 способами при додаванні до основи суміші різних компонентів;
üСтворити ескіз стіни шпалер із використанням нових технічних засобів;
üПриготувати суміш для рідких шпалер із вторинним використанням макулатури та старих вовняних речей, додати пігмент(фарбу) та декоративні добавки.
Тип проекту: міні проект
Синхронізація навчальних програм для STEM-проекту:
Предмет |
Тема уроку |
Завдання в проекті |
Результат з предмету (продукт в проекті) |
Математика 6 клас
|
Відсотки. Відсоткове Відношення чисел |
Повторити теми «Відсоток. Відношення. Діаграми». Визначити відношення маси потрібних матеріалів для виготовлення заданої кількості суміші. |
Розрахунок та діаграма матеріалів потрібних для виготовлення рідких шпалер
|
Фізика 7 клас |
Густина речовини
|
Засвоїти поняття «густини» та фізичних величин, таких як маса та об’єм, які її характеризують. Відпрацювати практичні навички зважування на електронних та механічних терезах |
Вміння застосовувати формулу густини для визначення густини суміші. Вміння користуватися терезами |
|
Іноземна мова (англійська) 7 клас |
Ведення домашнього господарств а |
Навчитися розуміти технічні записи іноземною мовою |
Презентація проєкту англійською мовою/Перелік складу будівельних матеріалів
|
|
Інформатика 7 клас
|
Моделі. Етапи побудови моделей. Реалізація математичн их моделей
|
Проаналізувати умову задачі про виготовлення рідких шпалер. Реалізувати математичну модель засобами ЕТ. Застосувати формули в ЕТ для розрахунку вартості виготовлення рідких шпалер із додаванням різних компонентів |
Файл-розрахунок вартості рідких шпалер
|
|
Мистецтво |
Новітні мистецькі |
Використати нові технічні засоби для |
Вміння застосовувати дизайнерські рішення у |
|
7 клас |
явища, дизайн |
втілення художніх ідей в розробці дизайну рідких шпалер.
|
власному житті. Ескіз шпалер
|
|
Технології 7 клас |
Основи проектуван ня, матеріалозн авства та технології обробки |
Принести макулатуру та старі вовняні речі. Виготовити рідкі шпалери у відповідності з розрахунком потрібних матеріалів для суміші та оздобити згідно ескізу. Використати макулатуру для вторинної переробки |
Дизайнерські шпалери
|
рідкі |
Етапи проекту:
1. Підготовчий – визначення форм і методів роботи над проектом, створення груп, розподіл функцій між учасниками;
2. Основний – визначення маси матеріалів, об’єму та густини рідини (математика, фізика);
фінансовий розрахунок вартості суміші(інформатика);
аналіз англомовних характеристик будівельних матеріалів (англійська мова); розробка дизайну шпалер (мистецтво); виготовлення суміші за розрахунками (технології).
3. Підсумковий – ознайомлення учасників навчального процесу з результатами проекту.
Фінальний продукт: суміш для рідких шпалер за власним дизайном
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Образовательная галактика Intel® - https://edugalaxy.intel.ru
2. STEAM контент и естетика. Теми STEAM через експерименти і
діяльність. Babble Dabble Do http://babbledabbledo.com
3. https://naurok.com.ua/post/perevagi-stem-osviti
4. https://osvitoria.media/experience/try-steam-proekty-yaki-mozhnarealizuvaty-u-shkoli/