Методичний посібник "Шкільний мовний табір"

Про матеріал
Методичний посібник для вчителів англійської мови «Шкільний мовний табір – інноваційний засіб підвищення інтересу до вивчення іноземних мов». У методичній розробці описується власний досвід роботи в літньому оздоровчому англомовному таборі. Збірка містить методичні та практичні матеріали, зразок плану заходів англомовного табору, які можуть бути використані під час роботи з дітьми молодшого та середнього шкільного віку в англомовному пришкільному таборі. Матеріали збірки будуть корисними вчителям англійської мови, які бажають організувати літні англомовні пришкільні табори та працювати в них. Окремо до методичного посібника подаються пісні у mp3 форматі.
Зміст архіву
Перегляд файлу



Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації

Полонська міська рада об’єднаної територіальної громади

Полонська гімназія  

Ліпінська Юлія Леонідівна

 

Шкільний мовний табір – інноваційний засіб підвищення інтересу до

вивчення іноземних мов

 

 

 

м. Полонне

2018 рік

Ліпінська Ю.Л. «Шкільний мовний табір – інноваційний засіб підвищення інтересу до вивчення іноземних мов». Методичний посібник для вчителів англійської мови. – Полонне, 2018, с. 31.

http://www.polgymnasium.km.ua/

 

  

Рецензенти:

Жалюк С.Л. , заступник директора з методичної роботи Полонської гімназії

 

Гаврилюк М.М., учитель англійської мови, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, завідуюча кафедрою іноземних мов Полонської гімназії.

 

У  методичній    розробці  описується власний  досвід  роботи  в літньому  оздоровчому  англомовному  таборі. Збірка  містить методичні  та практичні матеріали, які можуть бути використані під час роботи з дітьми  молодшого та середнього  шкільного  віку  в англомовному  пришкільному таборі. 

  Матеріали  збірки   будуть  корисними  вчителям англійської мови,  які  бажають  організувати  літні  англомовні пришкільні табори та працювати в них.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовано до друку науково - методичною радою Полонської гімназії ( протокол №1від 15.01.2018 р.)

 

 

 

Зміст

 

1.     Вступ                                                                                                     5

2.     Методичні рекомендації щодо організації та проведення

пришкільних мовних таборів                                                              7

3.     Програма англійського шкільного мовного табору                         12

4.     Дидактичні матеріали та ресурси                                                      17

5.     Використана література                                                                      22

Додатки 23  Вступ

Стратегія розбудови мовних таборів в Україні Якісне навчання дітей іноземних мов у контексті європейської інтеграції України та наближення до європейських стандартів є пріоритетом Міністерства освіти і науки України. Вектор удосконалення навчальних програм з різних предметів, у тому числі з іноземних мов, має першочергове значення. Один із нестандартних підходів для забезпечення якісного навчання дітей мовам це створення літніх мовних з іноземних мов. Такі табори спонукають школярів практично застосовувати знання з мов, отриманих протягом навчального року. У таборах діти матимуть можливість спілкуватися іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності (ігрових і концертних програмах, театральних виставах тощо). Участь у мовному таборі допоможе дітям розкрити свої таланти та отримати досвід спілкування іноземною мовою. При цьому знання дитини не будуть оцінювати як у школі, і дитина буде сприймати навчання як гру! Отож, у літніх мовних таборах дитина зможе:

·         здобути  необхідні мовні навички;

                · непомітно подолати  мовний бар'єр;          

·         удосконалити свою розмовну мову;

·         поєднати  навчання із захоплюючим відпочинком;

· отримати мотивацію для подальшого удосконалення  англійської мови.

Метою даної роботи є створення атмосфери, що сприятиме розвитку та вдосконаленню кожної окремої дитини та забезпечить умови для вивчення англійської  мови,  оскільки  потреба вивчення  англійської  мови  є  одним  з головних  завдань  освіти.  Для того,  щоб  зробити  нашу  країну  конкуренто спроможною, майбутнім фахівцям необхідно володіти іноземними мовами. 

Представлена система занять з англійської мови надасть можливість 

дітям віком від 8 до 11 років вивчати мову в умовах пришкільного літнього  оздоровчого табору. Ігрові форми навчання та автентичні матеріали складуть на дітей незабутнє враження та назавжди закохають їх в англійську мову.  

Для організації та здійснення цієї роботи потрібно залучити вчителів  англійської мови  як  координаторів,  що  забезпечать  ефективну  роботу англомовного табору. 

Заняття  з  англійської мови  мають  глибокий  логічний  зв'язок  та враховують  психологічні особливості  дітей  відповідного  віку,  а  також викладені  у  системі,  якою легко  скористатись  будь-якому  вчителю англійської  мови,  що  має  бажання працювати  з  дітьми  молодшого  віку  у пришкільному  оздоровчому  таборі. Представлені  детальні  розробки  занять легко  адаптуються  під  відповідний рівень  дітей,  та  дозволяють  певну гнучкість у виборі матеріалів.  

Оскільки для дітей більш важливим є відчуття успіху та задоволення,  ніж перенавантаження складними лексичними та граматичними структурами, такі заняття формуватимуть успішну творчу особистість, що зможе подолати мовний бар’єр та вільно спілкуватись англійською мовою.  В основу занять покладено навчання через читання та драматизацію, оскільки саме драматизація дозволяє поєднувати навчання через діяльність та в рівній мірі розвивати навички говоріння, читання, аудіювання та письма. 

Методичні рекомендації щодо організації та проведення

пришкільних мовних таборів.

Володіння англійською мовою та іншими іноземними мовами є важливим інструментом для зростання конкурентоспроможності нашої держави та її європейської інтеграції.

 Мета мовного табору – підвищити рівень володіння англійською мовою серед учнів, показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичну частину і знання, які можна застосовувати пізніше і в інших галузях.

Цільова група: Перш за все, учнів потрібно розподілити по групах, залежно від їхнього віку та рівня володіння іноземною мовою.

Завдання мовного табору:

      допомогти дітям здобути необхідні мовні навички;

      сприяти подоланню «мовного бар’єру»;

      удосконалювати  розмовну іноземну мову дитини;

      поєднати навчання із захоплюючим відпочинком;

      підвищити мотивацію дитини для подальшого удосконалення іноземної мови.

Формат та види роботи: перш за все це буде залежати від вікової групи та можливостей учнів. Дуже важливо дібрати для кожної вікової групи відповідний напрям діяльності. Завдання мовного табору показати дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на практичній частині та знаннях, які можна застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового. Форми роботи мовного табору можуть бути довільними. Методи і форми роботи не є регламентованими. Оцінювання у літньому мовному таборі немає. 

 

Дуже важливо підібрати для кожної вікової категорії відповідний напрямок діяльності, а для цього варто враховувати психологічні особливості дітей різного віку.

Для молодших школярів характерне бажання вчитися, щоб більше пізнати світ. Саме в цьому віці формується наполегливість, працьовитість відповідальність. Діти цього віку опановують моральні норми та правила поведінки, у них формується самостійність. Вони пізнають світ через гру, а тому в основі роботи з молодшими школярами повинна бути гра як універсальний метод пізнання, навчання, організації відпочинку. Діти молодшого шкільного віку сприймають все через яскраві образи, реквізит, оформлення, тому організатори табору мають враховувати цей аспект, підбираючи відповідні завдання для даної категорії. 

Для підлітків характерна потреба пізнати, показати себе, знайти однодумців, у них проходить активний процес професійної орієнтації. В цьому віці діти особливо чутливі, вони вперше закохуються, в них починається статеве формування. Також формується такт та риси характеру, зокрема порядність, доброзичливість, милосердя, гідність, совість. У даному випадку індивідуальні або групові бесіди найбільш ефективні у роботі з цією віковою групою. У підлітків розвивається бажання до творчого підходу в опануванні тією чи іншою справою, вони навчаються критично оцінювати свої дії.

                                      

Старшокласники прагнуть реалізувати навички, які одержали вдома, в школі, а також в роботі різноманітних гуртків та об’єднань. У цьому віці формуються погляди про природу суспільства, вони висловлюють власні думки з приводу економічного та політичного життя в країні, готуються вийти у «велике життя». Для цієї вікової групи характерні такі форми дозвілля як диспути, ток-шоу, конкурси, консультації.

Одним з універсальних видів роботи у літніх мовних таборах з дітьми різних вікових категорій є метод проектів, який передбачає активний діяльнісний підхід та практику всіх комунікативних навичок. В залежності від умов, досвіду та бажання організаторів, можливі наступні результати проектної діяльності (їх можна корегувати та модифікувати).

Молодші школярі можуть презентувати:

  проект-спостереження

  проект-оповідання

  листівки

  ілюстровану історію

  музичні уривки з коментарями

  альбоми-розмальовки з надписами

  книжку-розкладку

  казку (з малюнками та тестовими поясненнями) плакат/постер.

Підлітки можуть підготувати:

  рекламний плакат

  колаж

  анкету та презентацію результатів опитування

  буклет

  слайд-фільм

  мультимедійну презентацію

  журнал (у тому числі й електронний)

  колекцію (рецептів, фото)

  збірку рекомендацій

  макет електронної листівки.

Старшокласники готові до складних форм презентації проекту, а саме:

  презентації (письмового сценарію та усної презентації)

  реферату

  серії ілюстрацій з пояснювальним текстом

  укладеного довідника 

  змістового наповнення блогу або он-лайн журналу

  сценарію свята

  фоторепортажу

  екскурсії (у межах школи та поза її межами).

 

 Схематично напрямки діяльності мовних літніх таборів можна розбити на три види: музичний напрямок, проектні роботи, інсценування.  Найпопулярнішими ідеями щодо формату організації мовних таборів стали створення: дискусійних розмовних клубів; театральних студій; розробок конкретних проектів, які згодом будуть втілені в життя. 

 Учні початкових класів потребують розумного співвідношення мовної практики та розважальних видів діяльності для того, щоб досягти грамотного використання мовних структур. Це зумовлено тим, що в цьому віці діти мають надзвичайну здатність запам’ятовувати   нову   інформацію,   але абстрактне мислення ще не розвинуте в достатній мірі, що не дозволяє їм застосовувати вивчене в різних ситуаціях.

Саме тому пісні є надзвичайно цінною частиною навчального процесу з учнями початкових класів. По-перше, пісні забезпечують активне вживання більшої кількості мовних структур, ніж будь-який інший вид діяльності. Подруге, в піснях учні використовують ряд поєднаних речень, у той час як їхня розмовна   практика все   ще   може   триматися   на   рівні   коротких   фраз   або речень. І нарешті, тексти пісень, спеціально написаних для використання на уроках іноземної мови, базуються на повторах, що забезпечує багаторазове вживання ключових структур.

Практичне навчання або «навчання через проекти» є випробуваним  засобом мотивації дітей, адже, виконуючи проектну роботу, діти роблять те,  що   їм   природно подобається,   і   мають   змогу   уникнути   того,   що   їм   не подобається. Виконання проектної роботи дозволяє учням поєднати вивчення англійської мови   з   іншими   предметами   шкільної   програми,   одночасно розвиваючи дитину в цілому – її мислення, уяву, креативність, навчаючи її соціальних цінностей та вміння працювати самостійно або в групі.

Створюючи та презентуючи кінцевий продукт (плакат, модель, буклет, журнал,   винахід   тощо),   учні розвивають   усі   чотири   мовленнєві   вміння (говоріння,   читання, слухання   та   письмо),   відпрацьовуючи   при   цьому вивчений   матеріал та   вивчаючи   нові   граматичні   структури   та   лексичні одиниці так само, як вони вивчали та вивчають рідну мову, – через досвід. 

Учні   використовують мову   як   інструмент   та   мають   можливість   відчути, наскільки   вона корисна   та   гнучка.  Важливим   питанням   при   навчанні англійської мови як іноземної є зменшення емоційної дистанції між учнем та іноземною   мовою. Іншими   словами  –  зменшення   «чужості»   мови,   що вивчається, приближуючи її до учнів, створюючи зв’язки з іншими сферами життя   учнів,   створюючи умови,   в   яких   вони   насолоджуються   тим,   що говорять іноземною мовою, розпізнаючи при цьому інтонацію та вимову.

Такі процеси ідентифікації, імітації та креативної гри є частиною того,  як діти вивчають рідну мову. Діти із задоволенням наслідують звуки, грають  зі   словами,   та розігрують   ролі,   що   допомагає   їм   відпрацювати   моделі соціальної поведінки, зрозуміти, як взаємодіяти один з одним, розвинути свою особистість.   Розігрування   ролей   допомагає   дітям   розвинути   мовні компетенції, уяву та креативність.

Графік та тривалість. Літній мовний табір триватиме протягом червня, поки значна кількість вчителів ще є на роботі і не пішли у відпустку. Тривалість коливається від 1 до 3 тижнів. Графік занять є гнучким і визначається самостійно організаторами конкретного мовного табору.

 

 

 

 











Дидактичні матеріали та ресурси.

 Наші   міжнародні партнери   підготували   різноманітні   методичні  розробки для проведення та організації літніх мовних таборів.

 Навчальна   система  Oxford  Reading  Circles використовується   для опрацювання текстів різного об’єму і формату з метою розвитку в учнів навичок критичного   мислення   та  

вдосконалення   мовних   умінь   шляхом проведення рольової гри та групової дискусії. Застосування цієї методики розвиває в учнів усі види мовленнєвої діяльності, формує вміння працювати в групах і автономно, прививає любов до читання художніх творів.

 Спочатку   учням   пропонується   цікавий текст.   Після   того   як   учні прочитають   текст,   вони   поділяються на   групи   і   отримують   окремі   ролі. Починається наступний етап роботи, під час якого учасники опрацьовують матеріал   у   групах   через   призму щойно   одержаних   ролей   та   згідно   з отриманими завданнями. Фінальний етап передбачає висловлення власних думок, презентацію виконаних завдань, активну участь в обговоренні тексту.

             Система Oxford  Reading  Circles  успішно   працює   завдяки   двом  чинникам: цікавому матеріалу, який спонукає до бурхливого обговорення, і  ретельно спланованій, продуманій роботі над обраним текстом.

             Видавництво  Express  Publishing рекомендує   використовувати   серії Storytime  та  Showtime  не   тільки для   читання,   але   і   як   матеріал   для

інсценування  (Drama) та додає детальні розробки та методичні поради в Teacher’s Book. Серія Storytime - для учнів молодшої школи, Showtime – для середньої школи.

         У процесі роботи над проектом відбувається активізація лексики та  граматичних структур,   покращення   вимови   та   інтонації   (учні   мають  можливість прослухати весь текст в аудіозапису), забезпечується практика  усного мовлення та подолання мовного бар’єру.

 Учні знайомляться з культурою і літературою народів світу, у творчій атмосфері підвищується зацікавленість до вивчення мови та мотивації для подальшого вдосконалення.

 Проект має такі переваги: можливість застосовувати в різно- рівневих та різновікових групах  –  залучати всіх учнів незалежно від рівня (під час роботи   можливо   адаптувати   сценарій   та регулювати   ступінь   активності кожного   з   учасників),   дати можливість   дітям   розкрити   свої   здібності, організовувати роботу індивідуально (під час роботи над своїм текстом), у парах, у групах.

                       Під час підготовчого етапу (розділ  First—time  Listening  and 

Reading) учні ознайомлюються з твором, слухають у запису, у виконанні керівника або читають самостійно. Можливе виконання невеликих завдань до тексту. Під час підготовчого етапу паралельно бажано починати роботу з розділу Drama Activities, для того, щоб учні усвідомлювали кінцеву мету проекту - інсценування тексту. Вправи  Drama  Activities  є двох типів - пов’язані безпосередньо з текстом та загальні, мета яких  –  тренувати увагу, пам’ять, спостережливість,   уміння   зосередитися,   усвідомити   мету   поставленого завдання,   а  також   вміння   працювати   разом   та   координувати   свої дії.   Ці вправи допоможуть також краще володіти своїм голосом, мімікою, рухами.

 Міжнародний освітньо-методичний   центр  PEARSON-Dinternal розробив комплекс   навчально-методичних  матеріалів   для   проведення проектної роботи в літніх мовних таборах 2015 р.

         Проектна робота   якнайкраще   відповідає   формату   та   вимогам  навчальної діяльності   учнів   у   літніх   мовних   таборах.   Вона   є   чудовим інструментом реалізації комунікативного підходу в мотивуючій, ігровій та змагальній формах, забезпечує активну мовленнєву практику кожного учня, розширює світогляд учнів та включає їх в активний діалог культур.

         Матеріали PEARSON-Dinternal розроблено у трьох рівнях: молодший, середній, старший. Тематика та мовленнєве наповнення   кожного з  них відповідає психологічним   особливостям,   сфері   вподобань   та   рівню мовленнєвої компетенції учнів відповідної вікової категорії.

 

Перелік навчально-методичних матеріалів для роботи у мовних таборах

Nelson, G., Winters T., Clark, R. C. (2004) Do As I Say, Pro Lingua Associates, Publishers.

McKay, P., and Guse, J. (2007) Five-Minute Activities for Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.

Wright, A., Betteridge, M. and Buckby, M. (2006) Games for Language Learning, Cambridge: Cambridge University Press.

Lindstromberg, S. (2004) Language Activities forTeenagers, Cambridge: Cambridge University Press.

Christison, M. A. and Bassano, S. (1995) Look, Who’s Talking!, California: Alta Book Center Publishers.

Marks, J. (2003) Puzzle Time for Starters, England: DELTA Publishing.

Learn English Teens http://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/readingskills-practice

Flash Quizzes for English Study  http://a4esl.org/q/f/

Funbrain Ігри для дітей http://www.funbrain.com/kidscenter.html

8 найкращих сайтів та додатків для тих, хто вивчає і викладає англійську мову http://www.adme.ru/zhizn-nauka/8-luchshih-sajtov-i-prilozhenij-dlya-tehkto-uchit-i-prepodaet-anglijskij-821860/

Творча майстерня вчителів англійської мови English is My Life  http://englishmylife.ucoz.ru/

Performance Notes

Song: The Happy Campers Song

Materials: Printed copies of the song “The Happy Campers Song”

Preparation and Performance Ideas

Show the class the Happy Campers Course Song Video. Teach the class the song and dance then have rehearsals with the class. 

Props and Performance: 

                     Have students in Starter–Level 2 stand in a semicircle and with enough space between them while they perform. 

                     Have students in Level 3 and Level 4 make maracas using water bottles filled with beads. Some students can do the actions while others shake the maracas to the beat. 

                     Have some students in Level 5 and Level 6 sit in the audience and participate in a Flash Mob. Have them copy the students who are performing in front of the audience, and encourage audience members to follow along. 

                                     The Happy Campers Song

 

Everyone:

                                                                              Clap your hands                    

And move your feet!

Let’s have fun,

Dance to the beat!

 

Happy Campers everywhere!

Happy Campers, hands in the air!

Spin around! Move your feet!

Hands up high! Clap to the beat!

 

Висновок:  Зважаючи  на  те,  що  наразі доступ  до  сучасних  та  цікавих  мовних таборів, через їх ексклюзивність, а також через обмежену фінансову можливість батьків,  має  дуже  вузьке  коло дітей,  такий  шкільний  проект  є  доступним  для  багатьох бажаючих, незалежно від рівня володіння мовою. 

 Враховуючи відгуки учасників табору та їх батьків, які були отримані в кінці табірної зміни, аналізуючи результативність та ефективність злагодженої праці вчителів та учнів, можемо стверджувати, що наш навчальний заклад створив умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, що дало можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд. У таборі панувала атмосфера взаємоповаги, зникли мовні бар’єри, комплекси й страхи. Ігри із тімбілдінгу навчили дітей діяти однією командою, допомагати один одному. Учні використовували мову як інструмент та мали можливість відчути наскільки вона корисна та гнучка.       Наш літній мовний табір дав можливість дітям весело провести час разом із  друзями, розвинути свої таланти, отримати пізнавальну інформацію, навчитися новому, та показав дітям, що вивчення мови – це легко і просто.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ 

 

1.            Nico Lorenzutti Beyond the Gap Fill: Dynamic Activities for Song in  the EFL Classroom, English Teaching Forum, 2014 (1). 

2.            Myrtis  Mixon  and  Philomena  Temu  First  Road  to  Learning. 

Language through Stories, English Teaching Forum, 2006, (2).

3.            Joan  Kang  Shin  Developing  Dynamic  Units  for  EFL,  English Teaching Forum, 2007, (2). 

4.            П’єси для шкільного театру / Упорядк. В.В. Синельникова, В.К.   

Горбатько – Харків: Основа, 2006.  

5.            B.A.Ward  Instructional  Grouping  in  the  Classroom,  School 

Improvement Research Series, 1987 

6.            http://www.pearson.com.ua/summer-camps.html

7.            https://elt.oup.com/feature/ua/summer_camps_2015/?cc=ua&selLan guage=uk&mode=hub

8.            https://elt.oup.com/teachers/readingcircles/?cc=ua&selLanguage=uk

&mode=hub 

9.            http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/tongue-twisters

10.       http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/make

11.       http://mon.gov.ua/activity/litni-movni-tabori/volonterski- organizacziyi/evropejski-volonterski-organizacziyi.html

12.       http://gocamps.com.ua

13.http://goglobal.com.ua/novini/go-global-planu)e-peretvoritiprishkiinitaborivrnovni