Департамент освіти Вінницької міської ради
КУ «Міський методичний кабінет»
КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 Вінницької міської ради»
Сюжетні задачі: компетентнісний зміст
Комплексні задачі
2 клас
Гріщенко Тетяна Петрівна вчитель початкових класів «спеціаліст вищої категорії»
учитель-методист
тел. (097) 4141274
Вінниця
Зміст
Сторінки
1.Вступ 3
2.Комплексні задачі 4-10
3.Використані джерела 11
Школа має бути не коморою знань,
а середовищем думки.
Тоді предмет, що його викладає вчитель,
стає не кінцевою метою його діяльності,
а засобом розвитку дитини
В.О. Сухомлинський
Визначені Державним стандартом завдання, пов’язані із формуванням у молодших школярів компетентності, зумовлене потребою вирішити низку проблем, серед яких — неспроможність учнів застосовувати засвоєні знання, уміння, навички, способи діяльності і ціннісні орієнтації у реальних життєвих ситуаціях, орієнтуватися у змінених умовах, знаходити шляхи вирішення проблем, що виникають у практичній, пізнавальній, комунікативній та інших видах діяльності
Математична компетентність – це здатність учня створювати математичні моделі процесів навчальної діяльності, застосовувати досвід математичної діяльності для розв’язування навчально – пізнавальних і практичних задач. Вона включає здатність та бажання учнів використовувати математичні способи мислення та викладу (формули, моделі, конструкції, схеми, графіки) необхідних для самореалізації особистості у швидкозмінному світі.
Існують складові математичної компетентності – це обчислювальна, інформаційно-графічна, логічна, геометрична.
Однією із важливих математичних компетентностей є уміння розв’язувати задачі. Сюжетні задачі є моделями життєвих ситуацій, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати математичними засобами, їх формулювання математичною мовою та розв’язування, використовуючи математичні знання, методи та способи. Формуючи їх, молодші школярі вчаться на основі математичних знань певним чином діяти у ситуаціях, що виникають у повсякденному житті.
Я третій рік працюю зі своїми учнями за навчальним курсом «Уроки для стійкого розвитку». Основна ідея курсу полягає у реалізації основних принципів сталого розвитку забезпечення діалектичного взаємозв’язку між цінностями і поведінкою особистості. Він передбачає досягнення у звичках, поведінці та стилі повсякденного життя учнів змін, спрямованих на раціональне ставлення до використання ресурсів планети і їх свідоме заощадження. Тому на уроках математики практикую складання задач різних типів, які передбачають формування в учнів екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення стабільного розвитку суспільства, позитивного сприйняття майбутнього.
Запропоновані задачі комплексного характеру сприяють індивідуалізації темпу виконання завдань та диференціації, так-як містять завдання з різним рівнем складності (завдання підвищеної складності виділені червоним кольором).
Також дані сюжетні задачі на уроках математики сприяють вияву таких ознак предметної математичної компетентності учнів, як:
- цілісне сприйняття світу, розуміння ролі математики у пізнанні дійсності;
- розпізнавання проблем, які розв’язуються із застосуванням математичних методів;
- здатність розв’язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, виконувати дії за алгоритмом й складати алгоритм, обґрунтовувати свої дії.
Під час розв’язування даних задач формується не тільки математична компетентність, а також і соціальна компетентність через реалізацію виховного потенціалу задач.
Задача1. Петрик здав у приймальний пункт макулатуру і отримав 50 грн.
Завдання 1.Які іграшки він може купити на цю суму?
Завдання 2.Визнач, скільки коштує літачок і літаюча тарілка ;
черепаха і машинка;
паровоз і кораблик?
Завдання 3.Скільки здачі отримає хлопчик, якщо купить літачок?
Завдання 4. На скільки паровозик дорожчий , ніж машинка?
Завдання 5. Петрик вирішив придбати чотири літачки, щоб подарувати своїм друзям. На яку суму йому ще треба здати макулатури до приймального пункту?
Задача 2.Учні 2-Б класу посадили з однієї сторони алеї 7 лип, відстань міх деревами 4 метри .
Завдання 1. Визнач, яка відстань між першим і останнім деревом?
Завдання 2. Яка буде довжина алеї, якщо учні з двох сторін посадять по 9 дерев? (Знайди відповідь двома способами)
Завдання 3. Скільки дерев треба посадити, щоб алея була довжиною 36 м?
4м
Задача 3. Під час акції «Врятуй дерево» учні 1-А класу зібрали 25кг макулатури, учні
1-Б - 35кг, а учні 1-В - 40кг.
Завдання 1.Скільки всього макулатури зібрали учні
1-их класів?
Завдання 2.Який клас зібрав макулатури більше і на скільки кілограмів?
Завдання 3.Скільки берізок врятували учні, якщо 50кг макулатури рятує одну березу?
Задача 4.Андрійко здав до приймального пункту 9кг макулатури по 3грн за кілограм, а його сестричка -10кг .
Завдання 1. Хто отримав більше грошей і на скільки?
Завдання 2. Скільки коштів заощадили діти разом?
Завдання 3.Чи вистачить їм коштів, щоб придбати мамі подарунок на суму 50грн.
Задача 5.Сергійко здав до приймального пункту 6кг пластикових пляшок і отримав
18грн . Його друг здав 8кг.
Завдання 1. Скільки коштує 1кг пляшок?
Завдання 2. Скільки грошей отримає друг Сергійка?
Завдання 3. Хто отримає більше коштів і на скільки?
Завдання 4. Скільки Сергій отримає грошей, якщо здасть 10 кг пляшок?
Задача 6. З метою збереження довкілля учні 1-Б класу збирали батарейки і відносили їх в пункт прийому для утилізації. В класі 9 дівчат і кожна дівчинка принесла по 2 батарейки, а хлопчиків - 8, кожен приніс по 4 батарейки.
Завдання 1. Скільки батарейок зібрали дівчата?
Завдання 2. Скільки батарейок зібрали хлопчики?
Завдання 3. Скільки всього батарейок зібрали учні?
Завдання 4. Скільки дерев врятували дівчатка?
Завдання 5. Скільки кілограмів пшениці врятували учні ?
Задача 7. Щоб почистити зуби, Марійка використовує одну склянку води, за тиждень це – 3 літри води. ЇЇ подружка Оленка чистить зуби при відкритому крані і витрачає 8 літрів води за одне чищення.
Завдання 1. Скільки води використовує Оленка за тиждень?
Завдання 2. Скільки води щотижня може заощадити Оленка, якщо прислухається до порад своєї подруги?
Завдання 3**. Скільки води щотижня може заощадити ваша сім’я під час чищення зубів, якщо використовуватиме воду економно?
Задача 8. Щоб помитись у ванні Семенкові потрібно 100 літрів води, а в душі- тільки 30 літрів.
Завдання 1.Скільки води економить Семенко кожного разу, приймаючи замість ванни душ?
Завдання 2. Скільки разів можна Семенкові помитися в душі замість того, щоб прийняти одну ванну?
Задача 9. Лампа розжарювання використовує 100 ват електроенергії за годину, а люмінесцентна – 20 ват за годину.
Завдання 1. На скільки ват електроенергії менше використовує люмінесцентна лампа, ніж лампа розжарювання?
Завдання 2. Люстра із скількох люмінесцентних ламп може замінити одну лампу розжарювання?
Задача 10. У режимі очікування побудові прилади поглинають енергію.
Якщо телевізор постійно ввімкнений в розетку, то ми платимо щомісяця на
4 грн більше за електроенергію, а за постійно ввімкнену маленьку зарядку для мобільного телефону ми щомісяця платимо більше на 7 грн.
Завдання 1. Скільки коштів заощадить сім’я за 9 місяців, якщо буде постійно вимикати телевізор з розетки?
Завдання 2. Скільки коштів заощадить сім’я за 9 місяців, якщо буде постійно вимикати телевізор та мобільний телефон з розетки?
Поліетиленові пакети становлять одну з найбільших проблем для екології: сотні років розкладаючись в землі, вони отруюють ґрунт і ґрунтові води, а під час спалювання в повітря потрапляють не менш отруйні речовини.
Якщо ви шукаєте екологічну альтернативу пластиковим або поліетиленовим пакетам, візьміть еко сумку з тканини. Багаторазова еко сумку прослужить вам довго, а після попадання на смітник не завдасть навколишньому середовищу такої шкоди, як пластиковий пакет.
Задача11.Сергійко для покупок в магазині використовує сумку багаторазового використання з тканини, а Михайлик кожного разу для покупок в магазині купляє поліетиленовий пакет за ціною 2 грн.
Завдання 1.Скільки коштів заощадить Михайлик, зробивши 9 покупок в магазині, якщо буде використовуватиме еко сумку?
Завдання 2.Скільки пакетів не потрапить на смітник, якщо Михайлик і Сергійко щоденно протягом тижня під час покупок будуть використовувати еко сумку?
Задача 12. Сергійко, його сестричка Марійка, мама й тато домовилися провести вихідний день разом. Сім’я вирішила відвідати цікаві місця у місті Вінниці. Спочатку вирушили до музею.
Завдання 1. Визнач, який музей відвідала сім’я, якщо за вхідні квитки для дорослих сплатили 40 грн, а для дітей - 20 грн?
Назва |
Вартість квитка для дітей |
Вартість квитка для дорослих |
Музей воїнів-афганців |
3 грн |
5 грн |
Національний музей-садиба М.І.Пирогова |
25 грн |
50 грн |
Вінницький художній музей |
5 грн |
10 грн |
Вінницький краєзнавчий музей |
10 грн |
20 грн |
Музей української марки |
15 грн |
|
|
|
|
Завдання 2. Потім батьки вирішили піти до кінотеатру, а дітям виділили кошти на відвідування музею і на морозиво. Скільки коштів виділили батьки дітям, якщо після відвідування музею воїнів - афганців в них залишилось 36 грн на морозиво?
Завдання 3. Яке морозиво змогли придбати діти для себе і батьків на кошти, що залишилися?
|
|
|
|
|
«Пломбір» 12 грн |
«Пустунчик» 8 грн |
«Імперія» 21 грн |
«Пролісок» 5 грн |
«Ласунка» 9 грн |
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
Математика. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (1-4 класи) / Онопрієнко О. В., Скворцова С. О., Листопад Н. П. // Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. -С. 138-170.