Методичний посібник "Сюжетні задачі: компетентнісний зміст"

Про матеріал
Запропоновані задачі комплексного характеру сприяють індивідуалізації темпу виконання завдань та диференціації, так-як містять завдання з різним рівнем складності . Також дані сюжетні задачі на уроках математики сприяють вияву таких ознак предметної математичної компетентності учнів, як: - цілісне сприйняття світу, розуміння ролі математики у пізнанні дійсності; - розпізнавання проблем, які розв’язуються із застосуванням математичних методів; - здатність розв’язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, виконувати дії за алгоритмом й складати алгоритм, обґрунтовувати свої дії. Під час розв’язування даних задач формується не тільки математична компетентність, а також соціальна та екологічна через реалізацію виховного потенціалу задач, які передбачають формування в учнів екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення стабільного розвитку суспільства, позитивного сприйняття майбутнього.
Перегляд файлу

Департамент освіти Вінницької міської ради

КУ «Міський методичний кабінет»

КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16  Вінницької міської ради» 

 

 

Сюжетні задачі: компетентнісний зміст

 

Комплексні задачі

 2 клас

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\63136665_5f8350820dd8.png

Гріщенко Тетяна Петрівна                                                                                   вчитель початкових класів   «спеціаліст вищої категорії»

учитель-методист

тел. (097) 4141274 

 

 

Вінниця   


Зміст

                                                                                                                                                               Сторінки

1.Вступ                        3

2.Комплексні задачі                                                                                                            4-10

3.Використані джерела                                                                                                      11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Школа має бути не коморою знань,
а середовищем думки.
Тоді предмет, що його викладає вчитель,
стає не кінцевою метою його діяльності,
а засобом розвитку дитини
 

В.О. Сухомлинський

 

 Визначені Державним стандартом завдання, пов’язані із формуванням у молодших школярів компетентності, зумовлене потребою вирішити низку проблем, серед яких — неспроможність учнів застосовувати засвоєні знання, уміння, навички, способи діяльності і ціннісні орієнтації у реальних життєвих ситуаціях, орієнтуватися у змінених умовах, знаходити шляхи вирішення проблем, що виникають у практичній, пізнавальній, комунікативній та інших видах діяльності

           Математична компетентність – це здатність учня створювати математичні моделі процесів навчальної діяльності, застосовувати досвід математичної діяльності для розв’язування навчально – пізнавальних і практичних задач. Вона включає здатність та бажання учнів використовувати математичні способи мислення та викладу (формули, моделі, конструкції, схеми, графіки) необхідних для самореалізації особистості у швидкозмінному світі.

           Існують складові математичної компетентності – це обчислювальна, інформаційно-графічна, логічна, геометрична.

           Однією із важливих математичних компетентностей є уміння розв’язувати задачі. Сюжетні задачі є моделями життєвих ситуацій, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати математичними засобами, їх формулювання математичною мовою та розв’язування, використовуючи математичні знання, методи та способи. Формуючи їх, молодші школярі вчаться на основі математичних знань певним чином діяти у ситуаціях, що виникають у повсякденному житті.

         Я третій рік працюю зі своїми учнями за навчальним курсом «Уроки для стійкого розвитку». Основна ідея курсу полягає у реалізації основних принципів сталого розвитку забезпечення діалектичного взаємозв’язку між цінностями і поведінкою особистості. Він передбачає досягнення у звичках, поведінці та стилі повсякденного життя учнів змін, спрямованих на раціональне ставлення до використання ресурсів планети і їх свідоме заощадження. Тому на уроках математики практикую складання задач різних типів, які передбачають формування в учнів екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення стабільного розвитку суспільства, позитивного сприйняття майбутнього.

           Запропоновані задачі комплексного характеру сприяють індивідуалізації темпу виконання завдань та диференціації, так-як містять завдання з різним рівнем складності (завдання підвищеної складності виділені червоним кольором).

         Також дані сюжетні задачі на уроках математики сприяють вияву таких ознак предметної математичної компетентності учнів, як:

- цілісне сприйняття світу, розуміння ролі математики у пізнанні дійсності;

- розпізнавання проблем, які розв’язуються із застосуванням математичних методів;

- здатність розв’язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, виконувати дії за алгоритмом й складати алгоритм, обґрунтовувати свої дії.

        Під час розв’язування даних задач формується не тільки математична компетентність, а також і соціальна компетентність через реалізацію виховного потенціалу задач.

 

 

 

 

Задача1. Петрик здав у приймальний пункт макулатуру і отримав 50 грн.

Завдання 1.Які іграшки він може купити на цю суму?

Завдання 2.Визнач, скільки коштує літачок і літаюча тарілка ;

                    черепаха і машинка;

                    паровоз і кораблик?

Завдання 3.Скільки здачі отримає хлопчик, якщо купить літачок?

Завдання 4. На скільки паровозик дорожчий , ніж машинка?

Завдання 5. Петрик вирішив придбати чотири літачки, щоб подарувати своїм друзям. На яку суму йому ще треба здати макулатури до приймального пункту?

 

 

 

 

C:\Users\таня\Desktop\фото2016\a4kF-CUJnXI.jpg

 

 

 

Задача 2.Учні 2-Б класу посадили  з однієї сторони алеї 7 лип, відстань міх деревами 4 метри .

Завдання 1. Визнач, яка відстань між першим і останнім деревом?

Завдання 2. Яка буде довжина алеї, якщо учні з двох сторін посадять по 9 дерев? (Знайди відповідь двома способами)

Завдання 3. Скільки дерев треба посадити, щоб алея була довжиною 36 м?

 

 

C:\Users\таня\Desktop\фото2016\cartoon-people-planting-trees_380074.jpg

 

C:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpgC:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpg C:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpgC:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpgC:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpgC:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpgC:\Users\таня\Desktop\фото2016\15addb8268f84f7a407b77b243d5825d.jpg

              

 

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\makulatura.jpgЗадача 3. Під час акції «Врятуй дерево» учні 1-А класу зібрали 25кг макулатури, учні 

1-Б - 35кг, а учні 1-В - 40кг.  

Завдання 1.Скільки всього макулатури зібрали учні

 1-их класів?

Завдання 2.Який  клас зібрав макулатури більше і на скільки кілограмів?

Завдання 3.Скільки берізок врятували учні, якщо 50кг макулатури рятує одну березу?                                             

 

 

 

 

 

Задача 4.Андрійко здав до приймального пункту 9кг макулатури по 3грн за кілограм, а його сестричка -10кг .

Завдання 1. Хто отримав більше грошей і на скільки?

Завдання 2. Скільки коштів заощадили  діти разом?

Завдання 3.Чи вистачить їм коштів, щоб придбати мамі подарунок на суму 50грн.

Задача 5.Сергійко здав до приймального пункту 6кг пластикових пляшок і отримав

18грн . Його друг здав 8кг.

Завдання 1. Скільки  коштує 1кг пляшок?

Завдання 2. Скільки грошей отримає друг Сергійка?

Завдання 3. Хто отримає більше коштів і на скільки?

Завдання 4. Скільки Сергій отримає грошей, якщо здасть 10 кг пляшок?

 

Задача 6. З метою збереження довкілля учні 1-Б класу збирали батарейки і відносили їх в пункт прийому для утилізації. В класі 9 дівчат і кожна дівчинка принесла по 2 батарейки, а хлопчиків - 8, кожен приніс по 4 батарейки.

Завдання 1. Скільки батарейок зібрали дівчата?

Завдання 2. Скільки батарейок зібрали хлопчики?

Завдання 3. Скільки всього батарейок зібрали учні?

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\doitright.jpg

 

 

Завдання 4. Скільки дерев врятували дівчатка?

Завдання 5. Скільки кілограмів пшениці врятували учні ?

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\bonaqua_poster_drop_final1.jpgC:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\15520525__3.jpg

 

Задача 7. Щоб почистити зуби, Марійка використовує одну склянку води, за тиждень це – 3 літри води. ЇЇ подружка Оленка чистить зуби при відкритому крані і витрачає 8 літрів води за одне чищення.

 

Завдання 1. Скільки води використовує Оленка за тиждень?

Завдання 2. Скільки води щотижня може заощадити Оленка, якщо прислухається до порад своєї подруги?

Завдання 3**. Скільки води щотижня може заощадити ваша сім’я під час чищення зубів, якщо використовуватиме воду економно?                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\de0664d89cb56ec00b962ee3c3173425.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 8.  Щоб помитись у ванні Семенкові потрібно 100 літрів води, а в душі- тільки 30 літрів.

 

Завдання 1.Скільки води економить Семенко кожного разу, приймаючи замість ванни душ?

 

Завдання 2. Скільки разів можна Семенкові помитися в душі замість того, щоб прийняти одну ванну?

 

 

 

C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\replace-old-bulb.png

 

Задача 9. Лампа розжарювання використовує 100 ват електроенергії  за годину, а люмінесцентна – 20 ват за годину.

 

Завдання 1. На скільки ват електроенергії менше використовує люмінесцентна лампа, ніж лампа розжарювання?

Завдання 2. Люстра із скількох люмінесцентних ламп може замінити одну лампу розжарювання?

 

C:\Users\таня\Desktop\матем з\86832846.jpg

 

Задача 10. У режимі очікування побудові прилади поглинають енергію.

Якщо телевізор постійно ввімкнений в розетку, то ми платимо щомісяця на

 4 грн більше за електроенергію, а за постійно ввімкнену маленьку зарядку для мобільного телефону ми щомісяця платимо більше на 7 грн.

 

Завдання 1. Скільки коштів заощадить сім’я за 9 місяців, якщо буде постійно вимикати телевізор з розетки?

 

Завдання 2. Скільки коштів заощадить сім’я за 9 місяців, якщо буде постійно вимикати телевізор та мобільний телефон з розетки?

 

 

  C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\dd40e3d425e38ec0.jpg                                    C:\Users\таня\Desktop\для навч\еко\plastic-bags.jpg

   Поліетиленові пакети становлять одну з найбільших проблем для екології: сотні років розкладаючись в землі, вони отруюють ґрунт і ґрунтові води, а під час спалювання в повітря потрапляють не менш отруйні речовини.

   Якщо ви шукаєте екологічну альтернативу пластиковим або поліетиленовим пакетам, візьміть еко сумку з тканини. Багаторазова еко сумку прослужить вам довго, а після попадання на смітник не завдасть навколишньому середовищу такої шкоди, як пластиковий пакет.

 

Задача11.Сергійко для покупок в магазині використовує сумку багаторазового використання з тканини, а Михайлик кожного разу для покупок в магазині купляє поліетиленовий пакет за ціною 2 грн.

 

Завдання 1.Скільки коштів заощадить Михайлик, зробивши 9 покупок в магазині, якщо буде використовуватиме еко сумку?  

 

Завдання 2.Скільки пакетів не потрапить на смітник, якщо Михайлик і Сергійко щоденно протягом тижня під час покупок будуть використовувати еко сумку?

Задача 12. Сергійко, його сестричка Марійка, мама й тато домовилися провести вихідний день разом. Сім’я вирішила відвідати цікаві місця у місті Вінниці. Спочатку  вирушили до музею.

Завдання 1. Визнач, який музей відвідала сім’я, якщо за вхідні квитки для дорослих сплатили  40 грн, а для дітей -  20 грн?

Назва

Вартість квитка

для дітей

Вартість квитка

для дорослих

Музей воїнів-афганців

              3 грн

             5 грн

Національний музей-садиба М.І.Пирогова

             25 грн

            50 грн

Вінницький художній музей

             5 грн

            10 грн

Вінницький краєзнавчий музей

            10 грн

             20 грн

Музей української  марки

            15 грн

 

 

 

 

 

Завдання 2. Потім батьки вирішили піти до кінотеатру, а дітям виділили кошти на відвідування музею і на морозиво. Скільки коштів виділили батьки дітям, якщо після відвідування музею воїнів - афганців в них залишилось 36 грн на морозиво?

Завдання 3. Яке морозиво змогли придбати діти для себе і батьків на кошти, що залишилися?

 

C:\Users\таня\Desktop\матем з\«Справжній%20український%20пломбір».jpg

 

   C:\Users\таня\Desktop\матем з\pustun-sguchenka_stakan_566ebb8cbec67.png

 

C:\Users\таня\Desktop\матем з\_________________4de636a6df9f0.png

   C:\Users\таня\Desktop\матем з\prolisok-yagody-500x500_58ff2c57ef8d0.png

 

C:\Users\таня\Desktop\матем з\214193.jpg

«Пломбір»

12 грн

«Пустунчик»

8 грн

«Імперія»

21 грн

«Пролісок»

5 грн

«Ласунка»

9 грн

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ  ДЖЕРЕЛА

 


  1. Рудь М. Компетентнісний підхід в освіті [Електроний ресурс]. – Режим доступа: http://www.franko.lviv.ua/Pedagogika/visnyk/21_1/10_rud.pdf - Загол. з екрана.

  2. Савченко О. Уміння вчитися – ключова компетентність шкільної освіти/ О. Савченко// Освіта України.  2006. – №62-63. – С. 4.

  3. Нормативні документи (Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року / Указ Президента України від 25.06.2013; Концепція загальної середньоїосвіти; Державний стандарт початкової загальної освіти; Програма 1-4 клас.)
  4.  

Математика. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (1-4 класи) / Онопрієнко    О. В., Скворцова С. О., Листопад Н. П. // Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. -С. 138-170.

  1. Онопрієнко    О. В., Скворцова С. О., Листопад Н. П. Компетентнісний  підхід у навчанні математики/ Київ «Редакції газет з дошкільної та початкової освіти», 2014.- С. 4-17.

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
1694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку